پزشکی و سلامت پرستاری و پیراپزشکی

مدل پرستاری بتی نیومن ۲۰۱۳

modele_parastari_beti_nioman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوينت: 24 اسلاید
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
6277 بازدید, 173 دانلود

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدل پرستاری بتی نیومن ۲۰۱۳”

مدل پرستاری بتی نیومن ۲۰۱۳

اسلاید 1: مدل پرستاری بتی نیومنکاری از:آقایان نعمت زاد ، نوری ، مظفری special thanks to Sydorenko Oksana MD, PhDMichael Flaherty and Timothy Dobson

اسلاید 2: مقدمه در سال 1924 در لوول اوهایو به دنیا آمد . دیپلم پرستاری خود را در سال 1947 در مدرسه پرستاری آکرون اوهایو به پایان رساند . وی کارشناسی خود را در رشته پرستاری در سال 1957 و کارشناسی ارشد خود را در رشته بهداشت روان در سال 1966 و دکتری خود را در روانشناسی بالینی کسب نمود.

اسلاید 3: توصیف نظریهمددجو بعنوان یک سیستم باز ، محور و مرکز نظریه سیستم های نیومن محسوب میشود . سیستم نسبت به محیط باز محسوب ولی همیشه پایداری و یکپارچگی خود را از طریق بسط فرایند های حمایت و دفاع نگه میدارد . سوالات اصلی در این نظریه عباتند از : چگونه پرستاران میتوانند دانش وسیع در سرکار داشتن موقعیت های پیپیده انسانی که نیازمند مراقبت پرستاری است سازماندهی کنند ؟مددجویان پرستاری چگونه با استرس تعامل برقرار میکنند ،سازگاری میابند و عکس العمل نشان میدهند ؟

اسلاید 4:

اسلاید 5: از نظر نیومن پرستاران با هر مددجو به عنوان یک کل سر و کار دارد . مددجویان پرستاری افرادی هستند که استرس را پیش بینی میکنند یا با آن دست پنجه نرم میکنند . یک مددجو به عنوان یک سیستم ، 4 بعد دارد: یک بعد فردی یا شخصی ، یک بعد خانواده ، یک بعد اجتماع و یک جنبه اجتماعی .یک مددجوی سالم یا بیمار ،از اجزای پویا و مرتبط چند متغیر تشکیل شده استاین متغیر ها عبارتند از :متغیر های فیزیولوژیکی ، متغیر های روانشناختی ، که به فراید های ذهنی و عکس العمل های محیطی و تعاملی برمیگردد . متغیر های فرهنگی اجتماعی و متغیر های ابعاد معنویات و روحی

اسلاید 6: پیش فرض های نیومن1.مددجویان پرستاری پویا هستند : آنها دارای ویژگی های منحصر به فرد و همگانی هستند و همیشه در حال تبادل با محیط هستند . 2.روابط میان متغیر ها ی مددجو – فیزیولوژیکی ، روانشناختی ،اجتماعی ، فرهنگی ، تکاملی و معنوی روی مکانیسم های دفاعی مددجو تاثیر میگذارند و عکس العمل های مددجو را مشخص میکنند . 3.مددجو طیف نرمالی از عکس العمل ها نسبت به محیط نشان میدهد که نشان دهنده سلامتی و پایداری است .4.استرسور ها ابتدا به خطوط منعطف حمله ور میشوند و سپس به خطوط طبیعی و دفاعی هجوم میآورند . 5.اقدامات پرستاری روی پیشگیری اولیه و ثانویه و ثالثیه تمرکز دارد

اسلاید 7: مفاهیم نیومنالف)شخص/سیستم مددجو(فرد،خانواده ،جامع یا اجتماع) .1.فیزیولوژیک 2.روانشناختی 3. اجتماعی فرهنگی 4.تکاملی 5.معنویب)ساختار اساسی/مرکز اصلیج)استرسور ها: 1.درون فردی 2.بین فردی 3. بیرون فردید)محیط:1.خارجی 2.داخلی 3.خلق شدهج)سلامتی:1.پایداری مطلوب و بهینه سیستم مددجو 2.سلامتی و بهبودی 3.پایداری 4.یکپارچگیو)پیشگیری و تعامل: اولیه و ثانویه و ثالثیهت)تجدید بنا و بازسازی_نظریه پایداری مطلوب و بهینه تیم مددجو_نظریه پیش گیری

اسلاید 8: تعریف مفاهیم1. خط انعطاف پذیر و یک خط طبیعی . تمامی استرسور های محیطی در ابتدا به خط انعطاف پذیر دفاعی حمله ور میشوند . خارجی ترین خط احاطه کننده ساختار مرکزی ، خط انعطاف پذیر آن مشخص شود .2. خط نرمال یک حائل دفاعی است که معروف به وضعیت پایدار یا نرمال مددجو است . عملکرد این خط دفاعی ،مقابله با هجوم استرسور ها یا عکس العمل ی مربوط به آن استرسور ها است.خط دفاع نرمال ، نقش این خط در دفاع و حفاظت ار ساختار مرکزی و یکپارچگی سیستم ، حیاتی و ضروری است . اگرچه خط دفاعی نرمال به معنای واقعی انعطاف پذیر نیست اما خط دفاعی نرمال توانایی انبساط و انقباض را دارد .

اسلاید 9:

اسلاید 10: تجسم مدلدر مدل نیومن خطوط ثابتی که به لایه بعدی را تشکیل میدهند خطوط مقاومت محسوب میشوند.نقش خطوط مقاومت در سیستم ، ابقا و ثبات در مقابل استرسور هاستاسترسور ها به تنهایی یا بصورت دسته جمعی میتوانند به سیستم مددجو نفوذ کننداین خطوط که به صورت ناخودآگاه فعال هستند . سه دایره نقطه چین هستند که هسته مرکزی سیستم مددجو را احاطه کرده اند . زمانی که یک استرسور بتواند ازخطوط طبیعی دفاعی عبور کند ، خطوط مقاومت فعال میشوند .این خطوط مقاومت محتوی عوامل درونی شناخته شده یا ناشناخته هستند که از ساختار اصلی مددجو و خط دفاعی خط دفاعی نرمال محافظت میکنند .

اسلاید 11:

اسلاید 12: از نظر نیومن محیط ما داخلی و خارجی خلق شده است ، که ممکن است سیستم مددجو را به شکل به شکل دایره تحت تاثیر قرار دهند . محط داخلی همان محیط داخل فرد است. محیط خارجی شامل اجزا بین فردی و خارج فردی است و محیط خلق شده محتوی اجزای داخل فردی ، بین فردی و خارج فردی است نیومن محیط داخل و خارج را اینگونه توصیف کرد : محیط داخلی در بر گیرنده تمامی عوامل یا عوامل تعاملی که روی محیط داخلی تاثیر میگذارند استمحیط خارجی شامل تمامی عوامل یا اجزای تعاملی است که خارج از مددجو وجود دارند. این محیط مشابه مدل عوامل یا استرسور های بین فردی و خارجی یک فرد است . محیط خلق شده به تمامی سیستم ها و ساختار ها نفوذ میکند ، هدفمند است و از عملکرد مددجو(سیستم مددجو) محافظت میکند . هدف محیط خلق شده ، تحریک ناخودآگاه سلامتی مددجو است ، که شامل اعتماد به نفس ، معیار ها ،عقاید و تبادلات انرژی است.اجرا تئوری

اسلاید 13: در مدل نیومن هدف برسی ، مراقبت و اقدام پرستاری ،ایجاد ثبات مطلوب و دلخواه است ،که بهترین سطح سلامتی محسوب میشود . تشخیص و شناسایی سطوح سلامتی از طریق برسی سطوح انرژی میسر میشود .زمانی که انرژی مصرفی بیش ازتولید انرژی باشد ، سیستم مددجو به سمت بی نظمی یا بیماری قدم بر میدارد . هر چه میزان انرژی مورد نیاز ،بیشتر و بیشتر شود و انرژی تولید شده کمتر و کمتر شود، مرگ ممکن است حادث شود . نیومن آشفتگی و بی نظمی (آنتروپی) را اینگونه تعریف کرد :فرایند کاهش انرژی و نابسامانی است که سیستم مددجو به سمت بیماریی یا مرگ احتمالی پیش میرود .اجرا تئوری

اسلاید 14: در نظریه نیومن پرستاران روی عکس العمل هایی که بسیار استرس آور هستند ،تمرکز و توجه میکندکه این عکس العمل ها در قلمرو پرستاری قرار دارند . یک پرستار سطح ثبات ، استرسور های محیط درونی بیرونی و اثر این استرسور ها بر ثبات سیستم مددجو را تشخیص میدهد . اقدامات پرستاری در نظریه نیومن به شکل پیشگیری توصیف میشوند . و از طرفی پیش گیری نیز به شکل اولیه و ثانویه و ثالثیه است . پیش گیری قبل از تهاجم استرسور ها رخ میدهد . پیش گیری اولیه به شناسایی استرسور های بالقوه میپردازد و سازگاری و عملکرد مثبت را دربر میگیرد . زمانی که استرسور ها به سیستم مددجو هجوم می آورند ، پرستاران از عکس العمل های درونی و بیرونی حمایت میکنند ،از ساختار مرکزی محافظت میکنند ، درمان را تسهیل میکنند و کار را باپیشگیری اولیه دنبال میکنند . این اقدامات از نظر نیومن پیش گیری ثانویه هستنداجرا تئوری

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17: سطوح پیشگیری و مداخلات مرتبطاول: حفظ ایمنی . آموزش .تمرین کردن با بیمار و تغییر سبک زندگیدوم: مداخلات درمانی ، تثبیت انرژی و جلوگیری از هدر رفت آنسوم: مداخلات در زمینه بازتوانی بیمار

اسلاید 18: نقاط قوت و ضعفنقاط قوت :قابلیت اجرایی داشتنانعطاف پذیریرک بودن تئوریدر حال حاضر با مراقبت های بهداشتی در ارتباط استنقاط ضعف :به اندازه کافی مشخص نیست ((not specifiedبیش از حد پیچیده است

اسلاید 19: مقالات مرتبط داخلی1.ﻛﺎرﺑﺮد ﺗﺌﻮري ﺳﻴﺴﺘﻤﻲ ﺑﺘﻲ ﻧﻴﻮﻣﻦ در ﭘﺮﺳﺘﺎري ﺑﻴﻬﻮﺷﻲ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب ﺑﻴﻤﺎران :ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﻳﻚ ﻛﺎرآزﻣﺎﻳﻲ اﺳﺘﻨﺘﺎج مقاله بالا: اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داد ﻣﺪلﺳﻴﺴﺘﻤﻲ در ﺑﺘﻲ ﻧﻴﻮﻣﻦ اﺳﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اﺿﻄﺮاب ﻣﻮﺛﺮ . ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳـﻦ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻛﺎرﺑﺮد ﺗﺌﻮري ﭘﺮﺳﺘﺎري ﺳﻴﺴﺘﻤﻲ ﺑﺘﻲ ﻧﻴﻮﻣﻦ در ﻛﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮ ﻋﻤﻞ اب ﺑﻴﻤﺎران ﻗﺒﻞ از ﻣﻲ ﻫﺎي ﺟﺮاﺣﻲ را ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻧﻤﺎﻳﺪ و از اﻳـﻦ رو ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﻮان اﻳﻦ ﻣﺪل را در آﻣﻮزش و ﺑﺎﻟﻴﻦ ﺑﻪ ﻛﺎر . 2. کاربرد نظریه بتی نیومن در حل چالش های آموزش و مراقبت پرستاری ایران نتیجه گیری نهایی: از آنجا که تاکید نظریه نیومن بر داشتن دیدگاه جامعه نگر به ارائه خدمات پرستاری است بنابراین این نظریه می تواند راهنمای خوبی در ارائه نقش های مورد نیاز جامعه در ارائه خدمات جامعه نگر پرستاری باشد. با تشویق دانشجویان و اساتید به عملکرد بالیني تاملي و بازتابي و تربیت دانشجویاني مشتاق به فراگیري مادام العمر، توسعه استفاده از تئوری ها، استفاده از اساتید متخصص بالیني پرستاري، تدریس متناسب با نیاز بالین، با اصلاح کوریکولوم ها، به روز کردن دانش مدرسان و پرستاران، تجهیز کردن مرکز مهارت هاي بالیني در دانشکده ها و بیمارستانها، بهتر کردن تعامل مدرسان و پرستاران در بخشها مي توان از طرف آموزش تمهیدات لازم براي کاهش شکاف تئوري و عمل و استفاده از این تئوری را فـراهـم آورد.

اسلاید 20: مقالات مرتبط در خارج از کشور

اسلاید 21: لینک های مقالاتhttp://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/08943180022107294http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/089431849000300308https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1365-2648.1990.tb01838.x

اسلاید 22: منابع.1Roberta Mowdy Chapter 21 Spirituality and Health Care2.Gonzalo, A. (2011). Betty Neuman - The Neuman Systems Model. Retrieved from Theoretical Foundations of Nursing: http://nursingtheories.weebly.com/betty-neuman.html3.Betty Neumans System Model. (2012, January 28). Retrieved from Nursing Theories: http://currentnursing.com/nursing_theory/Neuman.html4.Neuman, Betty. (1945-2008) . Betty M. Neuman papers, Barbara Bates Center for The Study of The History of Nursing, University of Pennsylvania retrieved from http://dla.library.upenn.edu/dla/ead/ead.pdf?id=EAD_upenn_bates_PUNMC1605.THE NEUMAN SYSTEMS MODELBetty Neuman, FAAN, PhD Theorist-Consultant Founder/Director, Neuman Systems Model Trustee Group, Inc. Beverly, OhioJacqueline Fawcett, FAAN, PhD Professor College of Nursing and Health Sciences University of Massachusetts Boston Boston, Massachusett

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان