علوم مهندسی معماری و عمران

مدیریت تشکیلات کارگاهی (زمان بندی پروژه)

sajad_1395-3-17-15-14

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت تشکیلات کارگاهی (زمان بندی پروژه)”

مدیریت تشکیلات کارگاهی (زمان بندی پروژه)

اسلاید 1: مديريت تشکیلات کارگاهی برنامه‌ريزي پروژه(زمان‌بندي پروژه)سجاد جلیلیانجابر پارسافردین ذوالفقاریهادی شاهی

اسلاید 2: فرآيند برنامه ريزي پروژه طراحي و تعيين فهرست فعاليتهاي پروژهتعيين تقدم و تاخر انجام فعاليتهاي پروژهتخصيص منابعزمانبندي پروژهمحاسبه جريان نقدينگي و بودجه بندي پروژه

اسلاید 3: مفهوم زمان‌بندي پروژه تعريف:محاسبه زمان شروع و پايان پروژه:زمان‌بندي رو به جلو: تعيين زمان پايان پروژه (با فرض زمان شروع مشخص) زمان‌بندي رو به عقب: تعيين زمان شروع پروژه (با فرض زمان پايان مشخص)تعيين زمان شروع و پايان هر فعاليت

اسلاید 4: عوامل موثر در زمان‌بندي پروژه تقدم و تاخرانجام فعاليت‌هازمان شروع هر فعاليت بايد رابطه آن با پيش نيازها رعايت شودمنابع پروژه در دسترس بودن منابع براي انجام فعاليت‌هاي همزمانمحدوديت‌هاي زماني، مكاني شرايط جغرافيايي، اقتصادي و ...مدت زمان انجام فعاليت‌هامدت زمان انجام فعاليتهاي پيش‌نياز روي زمان شروع فعاليتها تأثير گذار است.

اسلاید 5: مبناهاي مختلف در زمان‌بندي پروژه زمان‌بندي بر مبناي شروع پروژه (Start To Finish) فرض نمودن زمان شروع ---< زمان پايان پروژهمحاسبه زمان پايان پروژه براساس زمان شروع معينزمان‌بندي بر مبناي پايان پروژه (Finish To Start) فرض نمودن زمان پايان پروژه--< زمان شروع پروژه محاسبه زمان شروع پروژه براي اتمام در زمان معين و فرض شده

اسلاید 6: جدول حالات مختلف پروژه و روش زمان‌بندي مرتبط زمانها و فعاليتها و توالي آنها را با قاعده خاصی دائماً توليد كنيم. (زمانها انجام فعاليتها، و توالي انجام آنها) زمانهاي شروع و پايان را بدست آورده و آمار مي‌گيريم.احتماليقطعيمدت زمان انجام فعاليت‌هافعاليت‌ها يا توالي انجام آنهاPERT:Program evaluation and review techniqueCPM:Critical path method روش مسير بحرانيقطعيمبناي كار شبيه سازي  GERTدر پيچيده‌ترين حالاتGERT:احتمالي

اسلاید 7: روش مسير بحراني (CPM) مفهوم مسير بحراني پروژه عبارتست از مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي پروژه كه جمع مدت زمان انجام آنها، برابر با مدت زمان انجام كل پروژه باشد.حداكثر جريان در شبكه  مسير بحراني پروژهt1+ t2 + t4+ t7 = max1234756t1t3t2t6t4t5t7

اسلاید 8: روش مسير بحراني (CPM) مفهوم شناوري فعاليت‌هاي پروژهعبارتست از مدت زمان ممكن براي تاخير در انجام هر فعاليت بنحوي كه مدت زمان كل پروژه تغيير ننمايد  شناوري فعاليت‌هاي بحراني صفر است.مدت زماني كه مي‌توان شروع هر فعاليت را به تاخير انداخت بطوريكه مدت انجام پروژه تغيير نكند. مقدار شناوري فعاليتها مي‌توانند داراي زمانهاي متفاوتي باشند:بسته به اينكه چه پيش‌ نياز و پس نيازي دارد و بسته به جايگاه فعاليت.

اسلاید 9: روش زمان‌هاي احتمالي (Pert) انواع مدت زمان براي انجام هر فعاليت:زمان خوش‌بينانه: كمترين مدت زمان كه فعاليت در آن انجام شود.زمان بدبينانه: بيشتري مدت زمان كه فعاليت در آن انجام شود.زمان مورد انتظار: زمان ايده‌آلانواع مسيربحراني انجام پروژه:براساس سه زمان، سه مسير بحراني داريم.انواع زمان شروع و پايان براي فعاليت‌ها و پروژه:براساس آن سه مسير بحراني زمانهاي مختلفي داريم.

اسلاید 10: خروجي‌هاي اصلي حاصل از زمان‌بندي پروژه نمودار گانت:اصلي‌ترين خروجي مرحله زمان‌بنديبعد از اينكه زمانبندي را انجام مي‌دهيم مي‌توان زمان شروع و پايان را بيابيم.فعاليت2345127زمان

اسلاید 11: خروجي‌هاي اصلي حاصل از زمان‌بندي پروژه زمان پايان (شروع) پروژه زمان شروع و پايان هر فعاليت:زودترين زمان شروع هر فعاليت‌زودترين زمان پايان هر فعاليت‌ ديرترين زمان شروع هر فعاليت‌ديرترين زمان پايان هر فعاليت‌مقدار شناوري هر فعاليت‌اختلاف بين زودترين و ديرترين زمان ... هر فعاليت برابر مقدار شناوري است.-+-+ تفاوت برابر با مقدار شناوري فعاليت

اسلاید 12: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه جدول برنامه اجراي فعاليت‌ها ملاحظاتزمان پايانزمان شروععنوانكدرديف

اسلاید 13: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه برنامه بکارگيري نيروي انساني موجود پروژهنفر ـ ساعت معرفينقشزمان پايانزمان شروععنوان فعاليتكدرديفبراي هر فردي كه در پروژه مشغول به كار شود.

اسلاید 14: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه برنامه تامين نيروي انساني پروژه ملاحظاتنفر ـ ساعت مورد نياز عنوان تخصص و مهارترديف

اسلاید 15: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه برنامه بکارگيري ابزار و تجهيزات موجود پروژه رديفعنوان فعاليتشروعپايانمكانماشين ـ ساعت

اسلاید 16: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه برنامه تامين ابزار و تجهيزات پروژه رديفعنوان ابزاراز تاريختا تاريخماشين ـ ساعت مورد نيازمحل تامين

اسلاید 17: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه برنامه مصرف مواد و ملزومات موجود پروژه رديفعنوان ملزوم/ ماده معرفياز تاريختا تاريخواحدمقدار نياز

اسلاید 18: خروجي‌هاي فرعي حاصل از زمان‌بندي پروژه برنامه تامين مواد و ملزومات پروژه رديفعنوان ملزوم/ ماده معرفيواحدمقدارمحل تامينمقدار تامينتاريخ تامين

اسلاید 19: تاثير منابع در زمان‌بندي پروژه عوامل موثر در تعيين زمان شروع و پايان فعاليت‌هاي پروژه:تقدم و تاخر منطقي فعاليت شبكه فعاليت‌هامقدار منابع موجود در پروژه در هر مقطع زمانيبراي فعاليتهاي همزمان بايد منابع كافي داشته باشيم.4321ABAct.t

اسلاید 20: تسطيح منابع (Resource Leveling) کمبود منابع در مدت انجام پروژهفعاليت‌هاي پروژه براساس روابط منطقي بين آنها، به صورت هم‌زمان قابل اجرا مي‌باشد.منابع مورد نياز براي انجام هم‌زمان فعاليت‌ها را نتوان تامين نمود.هدف و اقدام براي تسطيح منابع در پروژههدف: حداقل نمودن اوقاتي كه پروژه دچار كمبود منابع مي‌گردداقدامات:ايجاد تاخير در شروع فعاليت‌هاي غيربحراني با توجه به ميزان شناوري آنهاقطع موقت فعاليت‌هاي غيربحراني و از سرگيري آنها بعد از رفع کمبود منابع

اسلاید 21: زمان‌بندي پروژه بدون توجه به تقدم و تاخر يا تخصيص منابع نكته: زمان شروع و پايان فعاليت‌ها را مي‌توان بدون توجه به رويه تشريح شده در زمان‌بندي و مبتني بر تجربه و تشخيص مدير پروژه نيز انجام داد.اين كار براي كساني كه بدون تجربه‌ اند ممكن نيست.فعاليتBCDEA27t

اسلاید 22: برنامه ريزی پروژه هامحاسبه جريان نقدينگي و بودجه‌ريزي پروژه

اسلاید 23: فرآيند برنامه ريزي پروژه طراحي و تعيين فهرست فعاليتهاي پروژهتعيين تقدم و تاخر انجام فعاليتهاي پروژهتخصيص منابعزمانبندي پروژهمحاسبه جريان نقدينگي و بودجه بندي پروژه

اسلاید 24: تفاوت مفهوم بودجه و هزينه مصرف بودجه* نمودار جريان نقدينگيمدت زمان انجام پروژهزمانAبودجه:عبارتست حجم منابع مالي كه براي انجام پروژه پيش‌بيني شود  از جنس پيش‌بينيهزينه:عبارتست از حجم منابع مالي كه براي انجام پروژه صرف شده است  از جنس رويداد واقع شدهنمودار جريان نقدينگيسطح زير منحني نمودار مصرف پروژه برابر با كل بودجه است.پيش‌بيني نحوه تقسيم كل بودجه و توزيع آن در زمان

اسلاید 25: انواع هزينه در پروژه بطور كلي در هر پروژه 2 نوع هزينه وجود دارد:1) هزينه‌هاي ثابت Fixed costs: در تمام طول دورة عمر پروژه نرخشان ثابت است.هزينه تامين جا و مكان دفتر، پرسنل اداري، ملزومات اداري، ...2) هزينه‌هاي متغير Variable costs: شامل كليه هزينه مرتبط با انجام فعاليت نظير دستمزد نيروي انساني، مواد و ملزومات و ...هزينه‌هايي كه با طول مدت زمان تغيير مي‌كند.

اسلاید 26: حالت‌هاي مختلف مصرف بودجه در فعاليت‌هاي پروژه مصرف در ابتداي شروع فعاليت فرض مي‌شود كه كل منبع يا بودجه مورد نياز فعاليت در ابتداي شروع آن مصرف مي‌شود.مصرف با نرخ ثابت در طول انجام فعاليت( Portrated ) فرض مي‌شود كه بودجه يا منبع مورد نياز فعاليت در طي مدت انجام آن با يك نرخ ثابت معرف مي‌شود.اگر فعاليت A، TA واحد زماني طول بكشد و BA واحد بودجه نخواهد در هر واحد زماني واحد بودجه مصرف مي‌شود.مصرف در انتهاي فعاليت فرض مي‌شود كه كل بودجه مورد نياز فعاليت (يا منبع آن) در انتهاي مدت انجام فعاليت مصرف مي‌گردد.هر فعاليت متناسب با ميزان منابع مورد نيازش نيازش به بودجه دارد. جمع بودجة فعاليتها نمي‌توانند از بودجة كل پروژه بيشتر باشد.

اسلاید 27: وابستگي نحوه مصرف بودجه در فعاليت به نحوه مصرف منابع نكته: عوامل اصلی در تعيين جريان نقدينگي پروژه1) نحوه مصرف نقدينگي (بودجه) در هر يك از فعاليت‌ها2) زمان‌بندي انجام فعاليت‌ها3) مقدار بودجه مورد نياز براي انجام هر فعاليتنكته: در هر فعاليت، نحوه مصرف بودجه به موارد زير وابسته است1) نحوه تامين منابع انساني ـ نوع بكارگيري منابع انساني مثلاً: پيمانكار يا نيروي تمام وقت و ...2) نحوه تامين منابع تجهيزاتي ـ نوع بكارگيري منابع تجهيزاتي به صورت ساعتي يا پيمانكاري3) نحوه تامين مواد و ملزومات(JIT يا Inventory cont.)معمولاً با نرخ ثابت در طول مدت است اما گاهي از ابتدا تهيه شده از بودجه پروژه جدا مي‌شود.

اسلاید 28: امکان ترکيبي شدن نحوه مصرف بودجه در فعاليت نكته: در هر پروژه فعاليت‌هاي مختلف مي‌توانند داراي الگوهاي متفاوت تامين بودجه باشند.نكته: تركيب‌هاي متفاوت روش‌هاي تامين نقدينگي (بودجه) براي فعاليت‌هاي يك پروژه مي‌تواند موجب ايجاد الگوهاي متفاوت جريان نقدينگي براي كل پروژه شود.

اسلاید 29: امکان ترکيبي شدن نحوه مصرف بودجه در فعاليت B جريان نقدينگی= A جريان نقدينگیB زمانبندی= A زمانبندیAB

اسلاید 30: فرآيند محاسبه جريان نقدينگي پروژه فرض:نمودار زمان بندي انجام فعاليت‌ها و مقدار كل بودجه پروژه و كل بودجه مورد نياز براي هر فعاليت در اختيار مي‌باشد.در غير اينصورت امكان محاسبه وجود ندارد.1) تعيين الگوي تغذيه بودجه به هر فعاليت پروژه2) تعيين مقاطع زماني تغيير حالت در پروژه در طول مدت زمان انجام آنمعيار تشخيص تغيير حالت: شروع يا پايان فعاليت پروژه3) محاسبه مقدار بودجه لازم براي هر فعاليت در هر مقطع زماني حاصل از مرحله قبل4) تجميع مقدار بودجه فعاليت‌هاي هر مقطع زماني5) تصويرسازي بودجه مورد نياز در هر مقطع زماني

اسلاید 31: فرآيند محاسبه جريان نقدينگي پروژه

اسلاید 32: فرآيند محاسبه جريان نقدينگي پروژه سوال:چنانچه كارفرما اعلام كند كه طي مدت زمان انجام پروژه، نمي‌تواند بيش از 165 واحد بودجه را تامين نمايد، روند انجام پروژه به چه صورت خواهد بود؟جواب:در دو مقطع زماني اول با اضافه بودجه مواجه خواهيم شد.در مقطع سوم سر به سر است.در مقطع 4 و 5 با كمبود بودجه رو‌ به رو خواهيم شد، كه مي‌توان آن را از ذخيره بودجه مقاطع 1 و 2 آنرا جبران نمود.چون كمبودها با اضافه بودجه‌هاي مقاطع قبلي قابل جبران بوده، پس پروژه در زمان پيش‌بيني شده قابل اجرا است.

اسلاید 33: تاثير تفاوت بين روند نياز به نقدينگي و تامين بودجه + نكته: چنانچه روند تامين بودجه پروژه با نمودار جريان نقدينگي بدست آمده متفاوت باشد، اضافه بودجه‌ها را در قبل از هر مقطع كمبود بودجه با يكديگر مقايسه مي‌نمائيم.چنانچه جمع كمبودها بودجه کوچکتر از جمع اضافه بودجه‌هاي مقاطع قبلي باشد، روند تامين بودجه پيش‌بيني شده را مي‌توان مبناي كار قرار داد.چنانچه مجموع كمبود بودجه ها بزرگتر از مجموع اضافه بودجه‌هاي مقاطع قبلي باشد، آنگاه:عمل تسطيح منابع را بايد براي فعاليت‌هاي همزمان در مقاطع كمبود بودجه انجام داد.روند تامين بودجه را تصحيح نمود.

اسلاید 34: اهميت جريان نقدينگي در تدوين قرارداد انجام پروژه جريان نقدينگي پروژه (محاسبه شده) بايد مبناي نحوه و زمان‌هاي پرداخت از سوي متولي پروژه به مجري پروژه باشد.  مديريت پروژه قدرت مانور براي حداكثر انطباق با شرايط كارفرما را براساس نمودار جريان نقدينگي خواهد داشت.بايد نحوه و زمانهاي پرداخت منطبق بر جريان نقدينگي محاسبه شده باشد وگرنه دچار مشكل مي‌شويم.جريان نقدينگي آنچه است كه بايد پيش آيد تا در پروژه مشكلی پيش نيايد.به هر نسبت که تنوع الگوهای مصرف بودجه تغيير كند، نمودار جريان نقدينگي پيچيده‌تر شده و الگوي تغذيه بايد متناسب با آن باشد.

اسلاید 35: محاسبات زمانی (روش مسیر بحرانی) تقسیم بندی روشهای زمانبندی زمانبندی پروژه بدون محدودیت منابع  زمان اجرای فعالیتها و روابط وابستگی بین آنها قطعی(CPM)  زمان اجرای فعالیتها غیرقطعی اما روابط وابستگی بین آنها قطعی(PERT)  زمان اجرای فعالیتها و روابط وابستگی بین آنها غیرقطعی(GERT) زمانبندی پروژه با محدودیت منابع  تسطیح منابع زمانبندی پروژه با روشهای اجرای مختلف برای فعالیتها (تبادلات هزینه –زمان و منبع- زمان)

اسلاید 36: نمادها: n تعداد فعالیتها با اندیس شمارنده j ( j=1,2,..,n )dj طول فعالیت jSj زمان شروع فعالیت jFj زمان پایان فعالیت jESj زودترین زمان شروع فعالیت j ( EarliestStartTime )EFj زودترین زمان پایان فعالیت j ( EarliestFinishTime )LSj دیرترین زمان شروع فعالیت j ( LatestStartTime )LFj دیرترین زمان پایان فعالیت j ( LatestFinishTime )Pred(j) مجموعه فعالیتهای پیشنیاز (مستقیم) فعالیت j ( Predecessor )Suc(j) مجموعه فعالیتهای پسنیاز (مستقیم) فعالیت j ( Successor )

اسلاید 37: روش مسیر بحرانیمحاسبات زمانی در شبکه های گرهی: مسیر رفتبرای درک بهتر نحوه محاسبات، بجای هر گره از نماد روبرو استفاده می کنیم.قانون 1: زودترین زمان شروع فعالیت اول را برابر صفر قرار دهید (ES1=0)قانون 2: زودترین زمان شروع تمام فعالیتها را بر اساس قانون زیر و به ترتیب شماره آنها تعیین کنید.قانون 3: زودترین زمان اتمام هر فعالیت را بلافاصله پس از تعیین زودترین زمان شروع آن بر اساس رابطه زیر به دست آورید:زودترین زمان اتمام= طول فعالیت+زودترین زمان شروع

اسلاید 38: فعالیتطولپیش نیازهاA2--B1--C4--D1AE2B,C,DF7C

اسلاید 39: محاسبات زمانی در شبکه های گرهی: مسیر برگشتقانون 1: اگر دیرترین زمان اتمام فعالیت آخر داده نشده است، آن را برابر با زودترین زمان اتمام این فعالیت قرار دهید.قانون 2: دیرترین زمان اتمام تمام فعالیتها را بر اساس قانون زیر و به ترتیب عکس شماره آنها تعیین کنیدقانون 3: دیرترین زمان شروع هر فعالیت را بلافاصله پس از تعیین دیرترین زمان اتمام آن و بر اساس رابطه زیر به دست آورید:دیرترین زمان اتمام= طول فعالیت+دیرترین زمان شروع

اسلاید 40: فعالیتطولپیش نیازهاA2--B1--C4--D1AE2B,C,DF7C

اسلاید 41: شناوریها شناوری کل TF : تعداد واحد زمانی است که می توان زمان شروع یک فعالیت را به تاخیر انداخت بدون آنکه اتمام پروژه به تاخیر بیافتد و برای هر فعالیت برابر است با اختلاف دیرترین و زودترین زمان شروع آن فعالیت (یا اختلاف دیرترین و زودترین زمان اتمام آن فعالیت).TFj  LS jESj  LFj EFjشناوری آزاد FF : این شناوری بر اساس طرحESS محاسبه شده و برابر است با تعداد واحد زمانی که می توان زمان شروع یک فعالیت را به تاخیر انداخت بدون آنکه زمان شروع هیچیک از فعالیتهای پسنیاز آن تغییر کند (افزایش یابد)

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44: روابط بین شناوریها

اسلاید 45: فعالیت بحرانیتمامی فعالیتهایی که شناوری کل آنها صفر هستند، فعالیتهای بحرانی نامیده می شوند.مسیر بحرانیهر پروژه دارای یک یا چند مسیر بحرانی است که هر مسیر بحرانی متشکل از تعدادی فعالیت بحرانی است.محاسبات زمانی به روش جدولیjdjESjEFjLSjLFjTFjFFjSFjIFjS000000000A202686060B101898383C404040000D123896100E2469115500F74114110000T0111111110000

اسلاید 46: محاسبات زمانی در شبکه های برداریمحاسبات مربوط به فعالیتها: این محاسبات عیناً مشابه روش شبکه های گرهی است.فعالیتطولپیش نیازهاA2--B1--C4--D1AE2B,C,DF7C

اسلاید 47:

اسلاید 48: نمایش جدولی محاسبات زمانی مربوط به وقایع در شبکه های برداریرویدادt(E)T(L)NSi1000228634404495511110

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید