کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت زمان ۵

modiriyate_zaman2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت زمان ۵”

مدیریت زمان ۵

اسلاید 1: Time Managmentمديريت زمان نويسنده : مهدي نيلي‌پورسازمان آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهانتهيه كننده فايل نمايشي : مهدي عامل

اسلاید 2: مقدمهارزش و اهميت زمانزمان ما چگونه مي‌گذرداوقات فراغتدزدان وقتارزش و اهميت مديريت زمانتعريف مديريت زمانچرا به مديريت زمان نياز داريممزايا و فوايد مديريت زماناصول مديريت زمانعناويني كه در اين مبحث مورد بررسي قرار مي‌گيرند :سخناني از معصومينجملات طلايي در مديريت زمانو در حين بررسي موارد، ارائه‌اي از :

اسلاید 3: مديريت به معناي به چرخش درآوردن و به گردش در آوردن امور است. مديريت زمان به معناي در گردش نگه داشتن زمان و لحظات زندگي و مفيد نمودن حداكثري آن مي‌باشد. انسان و فضيلتهاي او در لحظا ت و دقايق و ساعات متولد مي‌شود و نو به نو مي‌گردد. حضرت علي (عليه‌السلام) مي‌فرمايند :الم‍َرءُ ابنُ زمانِهِهر فردي، فرزند زمان خويش و مولود آن استمقـدمـه :حضرت علي (عليه‌السام) المرءُ ابنُ ساعتهِانسان فرزند لحظه‌اي است كه در آن به سر مي‌باشد.

اسلاید 4: از نشانه‌هاي اصلي و حتمي انسانهاي با فضيلت و مفاخر و سرشناسان و افراد موفق، مراقبت و تسخير و توسعه و به عبارتي مديريت زمان (شبها و روزهاي) در اختيار آنان است. سوگند قرآن كريم به لحظه‌ها و ايام و ليالي و گوشزد نقش زمان را در سرنوشت انسان : قرآن كريم : يسئلونك عن الاهله قل هي مواقيت للناس و الحج....درباره (حكمت) هلال‌هاي ماه از تو سئوال مي‌كنند، بگو: براي آن است كه مردم اوقات (كارهاي خويش) و زمان حج را بشناسند...«والعصر» «والفجر، و ليال عشر، والشفع و الوتر» در عالم طبيعت ماه و خورشيد و حركت منظم آنها : 1- دو ساعت طبيعي 2- دو نماد زيباي تشخيص زمان و 3- طرازي براي تنظيم امور زندگي و برنامه‌هاي عبادي

اسلاید 5: علاوه بر اين دو با ظهور تمدن انساني، انسان وسايل و ابزارهاي متعدد و گوناگوييساخته و به استخدام خود درآورده تا زمان را اندازي‌گيري نموده و امور زندگي و وظايفخود را بر اساس آن تنظيم نمايد. زمان اگر ملاكي براي حركت هستي باشد، همپايي مثبت با آن سرآغاز و رمز بزرگ تحرك و رشد و تكاپو و غفلت از آن عامل توقف و ايستايي و انحطاط اگر قادر نيستيم زمان را متوقف كنيم، حداقل مي‌توانيم نحوه استفاده از آن را تحت كنترل داشته باشيم.

اسلاید 6: آن چيست كه : از همه چيز بلند‌تر است از همه چيز كوتاه‌تر است سرعتش از همه چيز بيشتر است از همه چيز كندتر است به آن توجهي نمي‌كنيم و پشيمان مي‌شويم هيچ چيز بدون آن انجام نمي‌شود همه‌ي چيزهاي كوچك را در خود مي‌بلعد همه چيزهاي بزرگ را بوجود مي‌ْآورد ارزش و اهميت زمانآري، آن زمان است.چرازمان بلندترين است؛ زيرا ابديت را با آن مي‌سنجند از همه كوتاه‌تر است؛ زيرا هيچ يك از ما، زمان اتمام همه‌ي كارهاي زندگي خود را نداريم. بسيار زودگذر است؛ براي آنها كه خوشحال‌اند از همه كند‌تر است؛ براي آنها كه رنج مي‌برند هيچ‌چيز بي‌آن به انجام نمي‌رسد؛ زيرا تنها صحنه‌اي كه در آن مجال بازي زندگي را داريم، چيزي است كه زندگي از آن ساخته شده است. زمان همه چيزهاي ‌بي‌ارزش گذشته و آينده را به فراموشي مي‌سپارد و در خود مي‌بلعد در مقابل همه چيزهاي بزرگ و فداكارانه را مي‌سازد و مي‌پرورد. ما غالباً درباره ارزش، اهميت و هزينه وقت و زمان، فقط بحث مي‌كنيم، اما با اين وجود به ندرت از طريق محاسبه، هزينه وقت را در يك جلسه يا گردهمايي يا كنفرانس بدست مي‌اوريم. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم):مدت زندگاني محدوده است و هيچ كس از عمري كه برايش مقدر است، هرگز فراتر نمي‌رود. پس، پيشاز آن كه عمر به سرآيد، بشتابيد.

اسلاید 7: پيامبر اكرم (صلي‌الله عليه و آله و سلم): شب و روز در تو كار مي‌كنند، پس تو نيز در آنها كار كن و از تو مي‌گيرند، پس تو نيز از آنها برگير.زمان ما چگونه مي‌گذرد؟چدول زير نشان مي‌دهد كه در يك عمر متوسط (60 الي 70 سال)، با وقت خود چه مي‌كنيم :

اسلاید 8: تقيد به نماز اول وقت، يكي از بهترين شيوه‌هاي نظم‌بخشي به زمان و زندگي است.اوقات فراغت به هدر دادن 15 دقيقه در هر روز به معني 11 روز كامل در سال است؛ و 30 دقيقه در هر روز به معني 22 روز كامل در سال، كه - بدون احتساب ايام تعطيل - بيش از يك ماه كاري مي‌شود. حال با زمان‌هاي بيكاري خود، يا اصطلاحاً اوقات فراغت يا زمان از دست رفته چه مي‌كني؟ آيا مي‌داني با بهره‌گيري درست از اين اوقات مي‌توان كتاب‌ها نوشت، قرآن و حديث حفظ كرد و به مدارج و مدارك بالاي علمي نايل شد؟ اين زمان بيكاري مي‌تواند چند دقيقه‌اي باشد كه منتظر سفر با قطار، هواپيما يا فرصتي براي خلاقيت و آفرينش نو؟ شرط موفقيت برخي از بازرگانان رعايت اين قاعده است : وقت طلاست؛ وقت پول است؛ وقت دارايي است آيا با اين قاعده اجازه مي‌دهيم وقت ما را به غارت ببرند، در حالي كه ارزش زمان بيش از پول و دارايي ماست، زيرا زمان همان زندگي ماست. آيا با اين وضعيت، نبايد كار را به كاردان سپرد ؟ (مثال فروشنده براي رنگ‌آميزي منزل) كمي فكر كنيد!

اسلاید 9: دزدان وقتدزدي انواع مختلفي دارد : 1- دزدي به برداشتن مال غير بدون اجازه و رضايت او 2- دزدي وقت اگر وقت طلاست و طلا دزد دارد، پس وقت هم دزد دارد. اگر وقت مهم‌تر از طلاست، پس مراقبت و محافظت از وقت، حساس‌تر و دقيق‌تر خواهد بود. اگر وقت طلاي نامرئي و بي‌رنگ است، دزدان آن هم معمولاً پنهايي و نامرئي هستند. پس بايد دزدان وقت را بشناسيم : چرا؟ دزدان وقت را بشناسيمعادات غلط بي‌نظمي بي‌برنامگي خواب زياد مكالمات اضافي و غير مفيد و پر حرفي سؤالات بي‌جا عدم واگذاري امور به ديگران عدم مشورت با افراد خبره تلفن، موبايل، راديو و تلويزيون ديدارهاي بدون برنامه‌ي قبلي و مراجعات نابهنگام پرداخت به اهداف جزيي و غير مهمعدم اولويت‌بندي كارها ديرآمدن و زود رفتن طول دادن مكالمات و زمان صرف غذا گفتگوهاي خصوصي و دوستان مطالعه كتب و مجلات غير مفيد وسواس و تكرار كارها رفت و آمدهاي غير مفيد تسويف (كارها را به فردا انداختن) تنبلي و بي‌حوصلگي ترديد و شك بر عهده گرفتن كاري بدون تخصص شتابزدگي و ديرجنبيدن اوقات انتظار كشيدن عدم دقت در انتخاب ابزار كارآمد براي رسيدن به اهدافاختصاص دادن وقت خود به ديگران به منظور آموزش چگونگي كارهايتان، يكي از عوامل مهم صرفه‌جويي در وقت استبدست آوردن قدرت و مديريت و مهار زمان لذا :

اسلاید 10: اي ابوذر، چه بسيار كساني كه روزي را آغاز مي‌كنند و آن را به پايان نمي‌برند و منتظر فردايي هستند و به آن نمي‌رسند.ارزش و اهميت مديريت زمانحاكميت بر خويش و رسيدن به مقام ولايت و عهده‌داري و سرپرستي بر خويشتن، يكي از مقامات اخلاقي و عرفاني و يكي از خواسته‌ها و مطالبات دين و خرد از انسان است. دستور خويشتن‌باني در قرآن كريم (سوره مائده آيه 105) يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم حكومت بر خود در سخنان پيشوايان بر دو نوع مي‌باشد : 1- حكومت بر ظاهر (شامل چشم، دست و زبان و ...) 2- حكومت بر باطن (شامل حاكميت بر خواطر، كنترل افكار و تخيلات و تمركز و توجه دائم) ميدان آزمايش اين دو خواستگاه در هر شبانه‌روز نماز است. ولايت بر زمان و لحظات و ساعات و آنات شخصي از شاخه‌هاي ولايت و مديريت بر خودمي‌باشد در نتيجه با تحليل و توجه به مقامات و القاب انسان كامل، حضرت بقية‌الله (عج) و توسل و تمسكبه آن حضرت، سرچشمه‌اي حيات‌بخش و كانون حركت و تكامل براي يك مؤمن خداباور و تربيتشده مي‌باشد.(انديشيدن در اين كه چرا به حضرت، صاحب الزمان گفته مي‌شود)

اسلاید 11: تعريف مديريت زمانالف - استفاده بهينه از زمان با جديت و تلاش تمام و اجازه ندادن به دخالت نارواي امور و حادثه‌ها در جريان اجراي برنامه ب - طبق برنامه‌اي صحيح، درست عمل كردن و از كارها و رفتارهاي واكنشي، پراكنده و ناسنجيده پرهيز نمودن ج - تسلط و حاكميت بر زمان و مهار نمودن آن د - تحت كنترل درآوردن زمان نه تحت كنترل زمان بودن هـ - استفاده حداكثري از زمان حداقلي براي رسيدن به اهداف و مسئوليت‌ها و - مهار عمر، سال، ماه، هفته، روز، ساعت، دقيقه و ثانيه‌هاي زندگي ز - قدرت و مهارت تنظيم زمان تخصيص يافته به فعاليتهاي مختلف خود را مانند يك كارخانه در نظر بگيريد، هدف مهارت‌هاي مديريت زمان اين است كه بتوانيد كميت و كيفيت محصولات خود را بالا ببريد.حال براي به دست گرفتن و كنترل زمان بايد بنگريم : 1- چگونه بايد براي دقايق و ساعات زندگي خود، به درستي برنامه‌ريزي كنيم؟ 2- چگونه براي اجراي آن جديت و اهتمام كنيم؟ 3- آفات اجراي برنامه‌ها را بشناسيم و حتي‌المقدور از دخالت‌هاي بي‌جاي امور وحوادث جلوگيري كنيم.

اسلاید 12: چرا به مديريت زمان نياز داريم؟يكي از مهم‌ترين سرمايه‌هاي زندگي وقت مي‌باشد، و هدر دادن اين سرمايه خلاف عقل و قوانين دين مي‌باشد، لذا به همين دليل بايد وقت و عمر را مهار نمود و با اصول و ضوابط خاص خود، در مسير اهداف عادي و عالي از آن بهره‌گيري نماييم. اي ابوذر، دو نعمت است كه بسياري از مردم در آنها مغبون مي‌شوند، تندرستي و فراغتما به علل مختلفي به مديريت زمان نياز داريم، چرا كه : عمر و زمان قابل بازگشت نيست گذشت زمان، محسوس و ملموس نيست. اوقات فراغت را مي‌توان بهينه كرد. اگر زمان مهار نشود، ما را هلاك و مستهلك مي‌نمايد. وقت و عمر جانشين‌پذير نيست. زمان وحشي و بُرنده است و مهار آن يك هنر بزرگ است. يك ساعت مي‌تواند سعادت و شقاوت يك عمر انسان را در پي‌داشته باشد. مديريت زمان، پايه و اساس رشد و نياز اوليه براي برنامه‌ريزي موفق است.

اسلاید 13: مزايا و فوايد مديريت زمانارزش مديريت زمان در شناخت راه‌هايي است كه با توجه و عمل بدان مي‌توان شرايط زندگي را بهبود بخشيد و زندگي مطلوب‌تر و مفيد‌تري را براي خود رقم زد. انجام همه‌ي امور ضروري زندگي كسب نشاط و تحرك در زندگي تصويري روشن از وظايف شخصي و اجتماعي روزمره‌ي خود داشتن آمادگي و به استقبال كارها رفتن رفع نگراني و حواس‌پرتي و كمك به حافظه بهبود كنترل بر خويشتن و مديريت فردي بالا رفتن ضريب بهره‌وري از خود و توان اجرايي بيشتر يافتن امكان استفاده از روش‌هاي نوين و نو بيشتر فعال شدن تا منفعل گشتن امكان استفاده از يك ساعت به جاي 10 يا 100 يا 1000 ساعت جلوگيري از پراكندگي و اتلاف انرژيامام صادق (عليه‌السلام) : از پندهاي لقمان به پسرش اين بود كه :پسرم قسمتي را در ساعات شبانه‌روز، براي آموختن علم قرار بده كه هيچ از دست دادنيمانند از دست دادن وقت (غير) قابل جبران نيست.ايجاد انگيزه و احساس مطلوبيت و دستيابي به خلاقيت كاهش اضطراب و فشارهاي رواني ايجاد تعادل ميان فعاليت‌هاي شغلي و زندگي خصوصي موفقيت و تسريع در كسب هدف‌ها مهار و كنترل زمان تمركز بر مسايل و اهداف اساسي قدرت تحليل زندگي و اهداف تشخيص اولويت كارها حذف امور و كارهاي زايد به دست آوردن طلاي بي‌رنگ (وقت) و ذخيره‌سازي آن نظم در كارها الگو شدن براي ديگرانمزاياي مديريت زمان چيست؟

اسلاید 14: اصول مديريت زمان يكي از لازم‌ترين و مهم‌ترين مباحث در موضوع مديريت زمان آشنايي با اصول و قواعد آن و كسب مهارت براي بكارگيري اين اصول در زندگي است. از آنجا كه مفيد نمودن زمانها و تنظيم جدول زندگي كاري دقيق و پچيده است و تسط بر ساعات و دقائق مانند سوار شدن بر قايق يا قطاري است كه به سرعت در حال حركت است، بايد براي اين امر خطير و لازم مطالعه داشت، مشورت خواست، تمرين نمود و با توجه به اصول و قواعد علمي وارد اين عرصه گشت.تلويزيون از عوامل مهم اتلاف وقت است. اين وسيله مي‌تواند خدمتكاري خيليخوب و يا اربابي خيلي بد باشد.حال از اين به بعد با بيش از 20 اصل و قاعدهدر اين موضوع مي‌پردازيم

اسلاید 15: 1. اصل برنامه‌ريزي براي كوچكترين واحد زمانبراي بعضي كوچك‌ترين واحد زمان ثانيه است، براي بعضي دقيقه؛ براي برخي ساعت، روز و يا هفته است. براي اشراف پيدا كردن بر زمان و مديريت بر آن تلاش كنيد. كوچك‌ترين واحد زمان را براي خود مشخص كنيد و براي آن برنامه‌ريزي كنيد. معمولي‌ترين و كوچك‌ترين واحد زمان براي توده مردم روز مي‌باشد بنابراين براي تك تك روزهاي عمرتان، برنامه‌ريزي كنيد و مديريت را شروع كنيد. بايد توجه داشت كه زمان پديده‌اي وحشي، صيدي تندپا، گريزان و نامرئي است كه شكار آن نيز به صيادي دقيق، بصير، مصمم و خستگي ناپذير دارد. از جمله راه‌ها و دام‌هاي شكار اين صيد، برنامه‌ريزي و نوشتن وظايف و اهداف است.اولين قرار ملاقات روز را صبح زود بگذاريد، زود از خواب بلند شويد، زوداز خانه بيرون برويد و مشغول كار شويد.

اسلاید 16: يك روز را يك بار بيشتر تكرار نكنيد.در اصل اول مواردي از جمله تعريف برنامه‌ريزي، فوايد برنامه‌ريزي و تهيه پازل برنامه و دقت در سهيمه ‌بندي اوقات و نهايتاً به خاطر داشتن فرمايش امام صادق (ع) : من اعتدل يوماهُ فّهُوّ مّغبونٌ هر كه دو روزش برابر باشد، زيان كرده است در ادامه به دو مورد : تهيه پازل برنامه و دقت در سهميه‌بندي اوقات اشاره‌اي مي‌نماييم. خوابتفكرخانوادهتفريحهر يك از ما مجموعه‌اي از نيازها؛ اهداف و مسئوليت‌هايي پيرامون خود داريمكه بايد بر اساس اصول برنامه‌ريزي، از آن يك پازل وظايف ترسيم نماييم.به طور نمونه :

اسلاید 17: دقت در سهيمه ‌بندي اوقات : وقتي بگذار براي انديشيدن، كه آن منبع قدرت و نيروست. وقتي بگذار براي ورزش و تفريح، كه آن منبع جواني جاوداني است. وقتي بگذار براي مطالعه، كه آن زير بناي خردمندي و فرزانگي است. وقتي بگذار براي نماز، كه آن سرچشمه بيشترين توان‌ها و نيروها در زمين است. وقتي بگذار براي مهر ورزيدن و محبوبيت؛ كه ايمان؛ چيزي جز عشق به خوبي‌ها و نفرت از بدي‌ها نيست. وقتي بگذار براي دوستي‌هاي پاك، كه آن شاهراه خوشبختي است. وقتي بگذار براي خنده، كه آن بهترين روان كننده چرخ‌هاي زندگي است. وقتي بگذار براي بخشش و ايثار، كه زندگي بسيار كوتاه‌تر از آن است كه بتوان خودخواه و خودپسند بود. وقتي بگذار براي كار، كه آن بهاي موفقيت است. وقتي بگذار براي خانواده، زيرا بهاي آرامش است. وقتي بگذار براي بازي با فرزندان، زيرا عامل دلبستگي، تربيت و آرامش است. وقتي بگذار براي انس با طبيعت، زيرا سرچشمه حيات و تفريح سالم است. وقتي بگذار براي خواب و استراحت، زيرا ايستگاه تجديد قواست. وقتي بگذار براي خدمت به مردم، زيرا راهي به سوي خوشبختي است. وقتي بگذار براي گريستن به درگاه خدا، زيرا عامل صفا بخشيدن روح است. وقتي بگذار براي معاشرت با شايستگان، زيرا معدن ادب و درس‌آموزي است. وقتي بگذار براي نظافت، زيرا عامل بهروزي شخصيت و شادكامي است. نوروز، يعني روز نو غير تكرارياما هرگز براي بيهودگي، بي‌فايدگي و اتلاف عمر، وقت نگذار

اسلاید 18: از قلب خود حركت و تكاپو را ياد بگيريد2. اصل استفاده از برنامه‌ريزي‌ها در استفاده از زمانيكي از عوامل مؤثر در مديريت زمان، استفاده از انواع برنامه‌هاي زمان است كه به عنوان يك حافظه‌ي كمكي، انسان را در مديريت وقت ياري مي‌كند. برنامه‌ريزي‌هاي زمان مي‌تواند بر طبق نيازهاي شخصي و به صورت ابتكاري تنظيم گردد و يا اين كه در اين راستا مي‌توان از : دفترچه يادداشت شخصي، كلاسورهاي آماده، تقويم‌هاي سالنامه‌اي، ديجيتالي يا كامپيوتري بهره‌ برد.

اسلاید 19: 3. اصل اولويت‌بندي كارها يكي از مهم‌ترين اصول مديريت زمان، تعيين اولويت‌ها و پرداخت به امور اهم مي‌باشد. اگر كسي تمام كارهايش مهم باشد به معناي آن است كه هيچ كار مهمي ندارد. از راه‌هاي مفيد براي اولويت‌بندي امور : تقسيم بندي‌ كارها به : مهم غير مهم اهم اهداف انسان نيز به سه گروه : 1- بلند 2- متوسط 3- كوچك و كارهاي ما به دو دسته دراز مدت و كوتاه مدت تقسيم مي‌گردد.معمولاً بين 50 تا 65 درصد كارهاي ما غير مهم است و حجم اين امور بسيار زيادتر از امور مهم يا اهم مي‌باشد. 15 درصد از كارهاي ما معمولاً اهم 20 درصد آنها مهم مي‌باشد. كارهاي غير مهم به معناي امور زايد نيست، بلكه گاهي امور روزمره‌ي انسان است.حضرت علي (عليه‌السلا) : شّرُ ما شغلّ بهَ المرءُ وقتهُ الفُضُولِهر كس به چيزي كه مهم نيست بپردازد، آنچه را كه اهميت بيشتري دارد از دست مي‌دهد.

اسلاید 20: 4. اصل آشنايي با راه‌هاي صرفه‌جويي در وقت- هر روز صبح كارهاي آن روز را فهرست كن و پس از اتمام هر مورد خط بزن - هرگز دوستي را ملاقات نكن مگر اين كه قبلاً با او قرار حضوري يا تلفني داشته‌اي - هميشه در جيب خود مداد با كاغذ تا برنامه و فكرهاي نو را در زمان بيكاري يادداشت كني - زماني مخصوص استراحت در نظر بگير و آن را با اوقات نماز هماهنگ ساز. - از زمان بيكاري خود با مطالعه، حفظ، يادگيري يا كارهاي سازنده بهره‌گير - وقتي قراري مي‌گذاري، حتماً اطمينان حاصل كن كه هر دو، زمان دقيق قرار را مي‌دانيد - براي مدت زمان رسيدن به قرار؛ با توجه به فاصله وقتي را در نظر بگيرد تا به موقع برسي - همه لوازم و اقلام مورد نياز براي هر كاري را پيش از شروع گرد‌آوري كن و سپس اقدام - از ارتباط با افرادي كه با خودخواهي، بي‌توجهي و حماقت، وقت تو را غارت مي‌كنند؛ بپرهيز - تا وقتي مي‌تواني با نامه؛ تلفن و ... مذاكره يا مبادله پيام كن حضرت علي (عليه‌السلا) :پرداختن به عمر گذشته، زمان حال را هدر مي‌دهد.

اسلاید 21: 5. اصل «فقط روزي يك ساعت»با كنار گذاشتن يك ساعت در هر روز كاري، 260 ساعت در سال يا معادل 32 روز كامل كاري در سال به دست مي‌آوري. در اين زمان مي‌توانيم كارهاي زيادي انجام دهيم : چندين جزء قرآن كريم را حفظ كني مهارت‌هاي ويژه‌اي را كسب كني زيباترين حياط خانه را در محله خود داشته باشي و ... افسوس زمان گذشته را خوردن، مي‌‌تواند به نيرويي براي بهره‌گيري از زمان باقي‌مانده تبديل شود و زمان باقي‌مانده فرصتي كافي است. تنها بايد از هدر دادن اوقات بيكاري و سپس افسوس بر آن پرهيز كرد.حداقل يك ساعت در روز در حوزه كاري خود مطالعه كنيد. اين عادت به مرور شما را به يكي از آگاه‌ترين افراد در حرفه‌تان مبدل مي‌كند.

اسلاید 22: 6. اصل هدفمندي و هدف‌گذاري (كليد طلايي مديريت زمان)يكي از علل مهم موفقيت : هدفمندي و هدف‌سازي در زندگي است. تعيين اهداف به انسان قدرت تمركز، حركت صحيح و مستمر مي‌بخشد. اهداف استراتژيك، اهداف بزرگ و مادر هستند كه اهداف كوچك‌تر را در خود جاي مي‌دهند، لذا بايد به اهداف كوچك و بزرگ بيانديشيم و با تصوير و ترسيم آن اهداف در ظرف زمان، آنها را با برنامه‌ريزي صحيح به مرحله اجرا در آوريم. نمونه‌اي از فرم تعيين اهداف شخصي يا حرفه‌اي انسانهاي برتر مي‌توانند همزمان بر روي دو تفكر متضاد تمركز كنند و به كارادامه دهند، يعني هم ديد دراز مدت داشته‌ باشند و هم كوتاه مدت

اسلاید 23: اولين بخش از موفقيت، با سماجت دست به كار شدن است و دومين بخش از موفقيت با سماجت به كار ادامه دادن است.

اسلاید 24: سعي كنيد هميشه قرباني زمان نباشيد، بلكه زمان را قرباني موفقيت‌هاي خود كنيد7. اصل توجه به آهنگ نوسانات حالات و آمادگي خودهر فرد در ساعاتي از روز؛ آماده‌ترين و پر انرژي‌ترين حالات را داراست، در ساعاتي داراي آمادگي و انرژي متوسط و در ساعاتي داراي انرژي ضعيف و ناكارآمد مي‌باشد. بر اساس همين آهنگ و نمودار نوساني بايد كارهاي اولويت‌دار، متوسط، عادي و روزمرده را تقسيم نمود. ساعات اوج آمادگي انسان پيش از ظهر اعلام شده است. بعد از ظهر و پس از صرف ناهار، ساعات ركورد و عدم فعاليت است. در استفاده از سحرها بايد بسيار دقت كرد و از اهميت آن غافل نبود. در ميان ايام هفته ، معمولاً شنبه‌ها، داراي نوعي ركورد مي‌باشد. قرار دادن وظايف مهم، پيچيده و يا ناخوشايند كه مستلزم حواس، استرس و يا نگراني است، در زمان صبح، كه انسان بيشترين آمادگي را دارد، در موفقيت انسان بسيار تأثيرگذار است.

اسلاید 25: برنامه‌ريزي يعني ذخيره‌سازي زمان8. اصل واگذاري وظايفواگذاري بخشي از وظايف و مسئوليت‌ها و كارها به ديگران، براي به دست آوردن زمان بيشتر و در نتيجه پرداختن به امور لازم و ضروري است. اجراي اين اصل موجب رشد متقابل فرادست و فرودست خواهد شد. گاهي تفويض و واگذاري امور به متخصص نيز، شامل اين اصل خواهد شد و انسان براي انجام كارهاي خود بايد آن را به افراد خبره و كارشناس واگذار نمايد.

اسلاید 26: 9. اصل خلوت و داشتن لحظه‌هاي غيبسعي كنيد در تمام ساعات در دسترس نباشيد. لحظاتي را براي تفكر، برنامه‌ريزي، كار با خود و خلوت با خود انتخاب كنيد و با استفاده از اين زمان ارتباط با خويش، اولويت‌هاي كاري خود را معلوم سازيد و چك ليست‌هاي روزانه، ماهانه و سالانه خود را بررسي، ارزيابي و تكميل نماييد.حضرت علي (عليه‌السلا) :اي مردم! اينك اينك زمان را دريابيد، پيش از آن كه پشيمان شويد وپيش از آن كه هر كسي بگويد، اي دريغا! كه در كار خدا كوتاهي كردم

اسلاید 27: 10. اصل مثبت‌انديشي و فعاليت مثبتما بايد تلاش كنيم تا به اصل مثبت انديشي عادت نماييم تا بر اين اصل و تفكر قرآني، مثبت بيانديشيم و از زندگي خود راضي و خشنود باشيم و حتي امور بدآيند را حمل بر آينده‌دار بودن مثبت نماييم. (اشاره به آيه قرآن كريم) قرآن كريم : عسي ان تكرهوا شيئاً و هو خير لكم...چه بسيار پيش مي‌آيد كه چيزي براي شما ناگوار باشد ولي در واقع خير و صلاح شما در آن باشد.علاوه بر مثبت انديشي، سعي كنيد در هر روز حداقل چند كار مثبت و لذت‌بخش انجام دهيد تا مابقي ساعات و برنامه‌هاي روزانه‌ي شما را تحت تأثير قرار دهد و در طول روز، با انرژي بتوانيد به فعاليت خود ادامه دهيد.

اسلاید 28: 11. اصل توجه به امروزتوجه به زمان حال و عبور از گذشته يك اصل مهم در مديريت زمان مي‌باشد. چرا كه در بسياري از امور ما به خاطر پرداختن به گذشته و مشكلات آن، زمان حال را نيز از كف داده و گذشته‌هاي تاريك يا غير مفيد خود را تكرار مي‌نماييم. اين اصل باعث عدم آينده‌نگري يا عدم عبرت از گذشته نيست، بلكه به معناي حداكثر استفاده از موجودي امروز و فرصت در اختيار است.حضرت علي (ع) : ان ماضي يومك منتقل و باقيه متهم فاغتنم و قتلك بالعملگذشته عمر تو رفته است و باقي مانده‌ي آن محل ترديد است، پس زماني را كه در آن به سر مي‌بريبراي كار و عمل غنيمت شمار

اسلاید 29: 12. اصل استراحت‌هاي منظماستراحت‌هاي منظم در حكم توقف‌ها و فرصت‌هاي تنفسي هستند كه مي‌توانند در شمار تجديد قوا نموده و شما را براي يك كار طولاني و سنگين، همواره آماده نگه‌دارند. در ضرب المثلي داريم : كه : اگر كسي در ساعات استراحت و تعطيل، كار و تحصيل كند؛ در ساعات كار تعطيل و متوقف خواهد شد. و در مثالي گويند : خدا هم يك روز را تعطيل كرده و آن روز، جمعه است.

اسلاید 30: 13. اصل 20/80 (قانون پارتو)20 درصد كارها، 80% درصد موجب پيشرفت و موفقيت مي‌شود.

اسلاید 31: 14. اصل بهبود مدت اجرابهبود مدت اجرا در همه‌ي برنامه‌ها، يكي از اصول مهم مديريت زمان است. حركت از يك مبداء، و براي رسيدن به مقصد، گاهي 10 دقيقه و گاهي 20 دقيقه و گاهي بيشتر وقت صرف مي‌نماييم، به چه دليل؟ چرا كه در هر يك از حالات فوق با انگيزه‌اي خاص و تحت شرايط دروني و يا بيروني ويژه، حركت را آغاز نموده‌ايم. براي بهبودبخشي مدت اجراي طرحها و برنامه‌ها بايد به اين موارد توجه كرد:اصل تشويق و تنبيه اصل نذر (براي انجام كارها نذر كنيد) اصل تدبر و انديشه مجدد اصل استفاده از تجربه و مشاوره اصل تغيير و يا بهبود وسايل و ابزار اصل صرف ثروت براي صيد زمان (پول صرف كن تا وقت بيشتري داشته باشي)

اسلاید 32: 15. اصل فقط يكي، (ساده‌ساز ي و مدرنيزاسيون فرايند‌ها و تسهيل مديريت)يكي از قوانين و مهارت‌هاي علمي، تبديل كثرت‌ها به وحدت و يكي نمودن امور گوناگون است. بايد بدانيم كه همه كثرت‌ها به توحيد و وحدت برگشت دارد و هر وحدتي مي‌تواند منشآ كثرات باشد. اين اصل تحت عنوان ساده‌سازي و با شعار فقط يكي، قابل عمل مي‌باشد. گزارشات يك صفحه‌اي بجاي گزارشات چند‌ صفحه‌اي جلسات يك ساعته بجاي جلسات چند ساعته تماس‌هاي يك دقيقه‌اي بجاي....... كاركرد با يك وسيله بجاي....... انجام كار در يك روز بجاي ....... يك خورش براي غذا بجاي.......فراز از دعال كميل : از تو درخواست مي‌نمايم به حق خودت و پاكي و قدست، و به بزرگترين صفات و نامهايت، كه اوقات شب و روز مرا به ياد خويش معمور و آباد گرداني و به خدمت گذاريت پيوستهگرداني و اعمالم را قبول فرمايي، آن‌چنان كه همه‌ي اعمال و گفتار من، همه در يك جهت و يك هدف باشد

اسلاید 33: اختصاص دادن وقت خود به ديگران به منظور آموزش چگونگي كارهايتان، يكي از عوامل مهم صرفه‌جويي وقت است.16. اصل تطويل و تغيير طول زمان و با بركت نمودن آندر فرهنگ اسلامي و جهان‌بيني توحيدي عقيده داريم : ليلة القَدرِ خَيرٌ مِن ألفِ شهر بركت در حقيقت : خيري است كه در چيزي پايدار و همراه آن است، مانند بركت در نسل، بركت در غذا، بركت در وقت (كاري در آن بگنجد كه معمولاً در وقتي همانند آن نمي‌گنجد) حال بر اساس اين انديشه‌ي ديني، فشرده‌سازي زمان بركت در عمر و تغيير طول زمان ممكن است يا نه؟ چگونه مي‌توانيم آن را بدست آوريم؟ چرا گاهي يك ساعت انتظار، گويي يك ماه به طول مي‌انجامد؟ و يك ساعت كار علمي و يا تفريح به اندازه يك عمر، براي انسان بهره دارد؟

اسلاید 34: چــو دي رفــت و فردا نيامد بدست حساب از همين يك نفس كن كه هست سعديانديشه خود را ارتقاء دهيد و چارچوبه‌هاي انديشه‌هاي محدوده كننده را بشكنيد، از اسارت زمان حال به سوي آينده‌اي روشن فرار كنيد.از تجارب ديگران استفاده كنيد تا رشد يكباره نماييد.زمان‌هاي با بركت و بركت‌زا را شناسايي كنيد و از آن بهره‌برداري كنيد(ماه مبارك رمضان، ماه رجب، ماه شعبان، شبهاي قدر، روز جمعه، عيد قربان، عيد غدير، سحرهاي هر شب)دعاي بركت هر روز را بخوانيدانجام دادن دو كار را همزمانانجام كارها به ترتيب اهميت، نه بر اساس پيش‌آمد و اتفاق و فوريتپيشنهاداتي براي كسب مهارت در تغيير طول زمانبه جاي هزار كار غير مفيد و خسته كننده و غير قانع كننده، چند كار اساسي و مفيد انجام دهيد.مهارتها و سطح دانش خود را ترقي دهيد.حتما وقتي هم براي ورزش و تفريح داشته باشيد.به اصل نشاط و بالندگي در امور و پرهيز از افسردگي دقت كنيد.توكل به خدا و توسل به حضرات معصومين (عليهم‌اسلام)دقت در عوامل معنوي افزايش طول عمر شامل :با وضو بودن، دوري از گناه و بدي، لطف و احسان نسبت به خانواده، شادمان كردن پدر و مادر، سحرخيزي، نداشتن بدهكاري، تحصيل علم، صدقه دادن، احسان به مردم، صله رحم و استحكام پيوندهاي خانوادگي، حسن خلق و گريز از رذايل اخلاقي

اسلاید 35: 17. اصل عمل به جاي گفتنزوري را كه به نايت (براي گفتن) مي‌آوري به پايت بياور (براي عمل)

اسلاید 36: 18. اصل انتخاب بهترين‌ها براي انديشيدن و گفتگوآيا هيچ انديشيده‌ايم كه در مورد چه موضوعاتي مي‌انديشيم؟حال نكته‌هاي حكيمانه زير را با هم مرور مي‌كنيم :مغزهاي بزرگ درباره‌ي انديشه‌ها گفت و گو مي‌كنند.مغزهاي متوسط، درباره‌ي رويدادها گفت و گو مي‌كنند.مغزهاي كوچك، درباره‌ي افراد و مسائل مادي گفتگو مي‌كنند.مغزهاي خيلي كوچك، درباره‌ي خودشان گفت و گو مي‌كنند.قدر وقت ار نشناسد دل و كاري نكند بس خجالت كه از اين حاصل اوقات بريم حافظ

اسلاید 37: انسانهاي معمولي 50 درصد از وقت خود را صرف معاشرت‌ها و انجام كارهاي بيهوده مي‌كنند. شما چطور؟19. اصل انتخاب مكان مناسب براي انجام امورمكان مناسب، موجب به حداكثر رسيدن بهره‌وري از زمان و همچنين پيشبرد اهداف مي‌شود، چرا كه مكان مناسب با آن كار، بسيار پيش‌برنده و سرعت بخش است. مثلاً :براي عبادت در مسجد و مكانهاي مقدسبراي مطالعه در سالن مطالعه و مكانهاي خلوتبراي ورزش در سالن ورزشبراي تفكر در دامن طبيعت و خصوصاً در كنار آببراي تفريح در دل صحرا و يا فضاي سبزبراي استراحت در اتاق خواب

اسلاید 38: هميشه از خود بپرسيد كجا و چگونه مي‌توانم با صرف كمترين وقت بيشترين بازدهي را بدست آورم.20. اصل توجه به اولين تا آخرين دقيقه‌هابهره‌وري از زمان و مديريت زمان، به ما مي‌گويد : همچنان كه آخرين دقيقه‌ها و لحظات را با اهميت مي‌شماريم، به اولين لحظات هم چنين بنگريم و همچنان كه تلاش مي‌كنيم تا پايان خوبي داشته باشيم، كوشش كنيم تا شروع خوبي نيز داشته‌باشيم.بنابراين بايد بدانيم كه فقط آخرين دقيقه‌ها مهم‌ نيستند، بلكه از اولين دقيقه‌ها تا آخرين دقيقه‌ها، همه و همه باردار حوادث و پيشامدهاي خوب يا بد هستند و عامل موفقيت و يا شكست ما خواهند بود.مثلاً :در مديريت نماز، از اولين لحظه تا آخرين لحظهدر روابط اجتماعيازدواجو ...

اسلاید 39: مردان شجاع فرصت مي‌آفرينند و ترسوها فرصتها‌ را از دست مي‌دهند.21. اصل توجه به ابزارها و وسيله‌هانجاري با اره‌اي از كار افتاده، سخت مشغول بريدن چوب بود. فردي به او گفت : اره‌ات را تيز كن، تا چوب راحت‌تر و در زمان كم‌تري بريده شود، او گفت: وقت ندارم! (نكته : استخدام ابزار و از بين ابزارها، بهترين آنها، باعث صرفه‌جويي و بهره‌وري زمان)به جاي ماهي دادن به فردي، ماهي‌گيري را به او آموزش داد و او را با ابزار توليد ثروت آشنا ساخت.ما هرچه بيشتر با ابزارها آشنا شويم، احتمال موفقيت‌مان در امور زندگي، از ضريب بالاتري برخوردار مي‌گردد و توجه به ابزار آنقدر مهم است كه برخي در تعريف انسان، با تعبير «حيوان ابزارساز» ياد كرده‌اند.

اسلاید 40: حضرت علي (عليه‌السلام) فرصــــت چون ابر مي‌گذرد. پس از فرصتهاي نيــكو (به موقع) بهره‌برداري كنيد. 22. اصل «گاهي ديرتر برويد»بهترين وسيله براي وقت‌كشي، تشكيل جلسات و محافل (بي‌محتوا) است.و در كنار اين اصلگاهي يك ساعت ديرتر خوابيدن و يك ساعت زودتر بيدار شدنمي‌تواند بهره‌وري اوقات ما را افزايش دهد.

اسلاید 41: چگونه مي‌توان زمانهاي سوخته را جبران كرد؟23. اصل استفاده از اوقات سوختهوقت‌هاي سوخته‌ چگونه وقت‌هايي است؟داشتن برنامه براي اين اوقاتهمراه داشتن يك كتاب كوچك براي مطالعههمراه داشتن يك دفترچه‌ي كوچك براي يادداشت‌برداريهمراه داشتن يك ضبط صوت كوچك براي استفاده از نوارهاي مفيد و علمي در اوقات سوخته خصوصاً در سفرهاي برون‌شهريحفظ بودن سوره‌هايي از قرآن و مرور محفوظاتتلاش براي ديدن خوابهاي مفيدتبديل كردن خواب و خوابگاه به عبادت و عبادتگاهتبديل نمودن غذا خوردن با خانواده به محفل ديدار و صله رحمنوشتن افكار مزاحم و ثبت حالات افسردگيوقت‌هاي خستگي، افسردگي، خواب، غذا خوردن،رفت و آمد و ...

اسلاید 42: دم غنيمت دان كـه دنيـا يك دم استهر كه با دم همدم است او آدم است

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید