مدیریت زمان
اسلاید 1: مديريت زمانمحبوبه يعقوبيان كارشناس ارشد آموزش مديريت پرسناريعضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مازندران دانشكده پرستاري و ما ما ئي نسيبه ساري
اسلاید 2: وقت طلاست، تعریف صحیحی نیست.
اسلاید 3: به نظر شما ارزش زمان چقدر است؟
اسلاید 4: ارزش وقت از دیدگاه قرآندر قرآن به قدری به وقت احترام شده كه گویی در اوج ارزشها و مادر فضایل است، تا آنجا كه خداوند به آن سوگند یاد نموده و میفرماید:والعصر؛ سوگند به وقت
اسلاید 5: خداوند در تعریف انسان با ایمان میفرمایدو الّذین هم عن اللّغو معرضون مؤمنان از كارهای بیهوده رویگردان هستندسوره مؤمنون، آیه 3
اسلاید 6: خسارت و آه و افسوسو خسر هنا لك المبطلون در قیامت اهل باطل و اتلاف گران وقت زیان خواهند دیدسوره مؤمنون آيه 87
اسلاید 7: تا آنجا كه با ناله و فریاد میگویند به دنیا باز گردیم و از وقت استفاده كنیم
اسلاید 8: ان تقول نفسٌ یا حسرتی علی ما فرّطت فی جنب اللّه اينها را به شما توصيه مي كنيم تا مبادا كسي در آن جهان بگويد : دريغا كه در مورد حقوق خدا كوتاهي كردم به راستي كه من از مسخره كنندگان دين خدا بودم.. سوره زمر، آیه 56
اسلاید 9: ولی به آنها گفته میشود،ما عمر و وقت وسیعی در اختیار شما گذاشتیم، چرا استفاده نكردید؟ «و هم یصطرخون فیها ربّنا اخرجنا...؛
اسلاید 10: دوزخیان فریاد میزنند پروردگارا!ما را از دوزخ خارج كن تا عمل صالحی انجام دهیم، غیر از آنچه انجام دادیم(در پاسخ به آنان گفته میشود) آیا شما را به اندازهای وقت وسیع ندادیم به طوری كه هر كس پندپذیر است، پندها را بپذیرد و آیا انذار كننده الهی به سراغ شما نیامد؟ اكنون عذاب الهی را بچشید كه برای ظالمان هیچ یاوری نیستسوره فاطر، آیه 37
اسلاید 11: ويليام شكسپير William Shakespeareگذشت زمان بر آن ها كه منتظر مي مانند بسيار كند،بر آن ها كه مي هراسند بسيار تند،بر آن ها كه زانوي غم در بغل مي گيرند بسيار طولاني،و بر آن ها كه به سرخوشي مي گذرانند بسيار كوتاه استاما، برآن ها كه عشق مي ورزند، زمان را آغاز و پاياني نيست.
اسلاید 12: مديريت زمانمديريت زمان مجموعهاي از مهارتهاست كه شما را در استفاده مؤثر از زمان كمك ميكنند
اسلاید 13: دليل عدم استفاده از مديريت زمان مردم نميدانند مديريت زمان چيستدليل دوم سستي و تنبلي استگروه سومي كه از مديريت زمان استفاده نميكنند آنهايي هستند كه دوست دارند تحت فشار و تنگي وقت (دقيقه نود) و شرايط بحران كار كنند.
اسلاید 14: استفاده از مديريت زمان موجب ميشود:ديدگاه بهتري نسبت به کارهاي وابسته به يکديگر و اولويتها بدست آوريد.فرصت هاي بيشتري براي خلاق بودن ايجاد کنيد.با فشارهاي روحي و استرس مقابله کنيد، آنها را کاهش داده و از آن اجتناب کنيد.
اسلاید 15: استفاده از مديريت زمان موجب ميشود:اوقات فراغت بيشتري بدست آوريد.با ثبات قدم و بطور منظم به اهدافتان دست يابيد.زندگيتان معنادار و با سمت و سو باشد.درست زندگي کنيد.
اسلاید 16: اصول مدیریت زمانالف: هدف گذاریب: برنامه ریزی و فهرست بندی اولویت هاج: رعایت اولویت هامديريت زمان = هدفگذاري + تعيين اولويت + رعايت اولويت
اسلاید 17: خصوصیات یک هدف خوبد ست يافتني باشدمشخص و روشن باشد قابل اندازه گيري باشدمقيد به زمان باشد
اسلاید 18: خصوصیات یک هدف خوبمكتوب ومدون باشدمورد تاييد باشدانعطاف پذير باشدبايد واقعی باشد
اسلاید 19: فايده نوشتن اهدافکنترل برنامه هاکاهش فشار بر حافظه انگيزش درونيتمرکز
اسلاید 20: فايده نوشتن اهدافبررسي کارهايي که انجام نشده اندپيش بيني حوادث غير مترقبه
اسلاید 21: فايده نوشتن اهدافايجاد بايگاني از فعاليتهايي که انجام شده يا بايد انجام شود تشخيص اولويت اهدافاز طريق مقايسه آنها
اسلاید 22: تعیین فعالیت ها و اولویت بندی آن هاکارهایی که اضطراری و با اهمیت هستند: هم نیاز به اقدام فوری دارند و هم نتایج آنها حائز اهمیت است (مثل مشکلات شخصی و حرفه ای)
اسلاید 23: تعیین فعالیت ها و اولویت بندی آن ها-کارهایی که اضطراری و فوری نیستند، اما مهم هستند: به هدف های زندگی مربوط می شوند ولی مجبور به انجام فوری آنها نیستیم (مثل فراگرفتن رانندگی)
اسلاید 24: تعیین فعالیت ها و اولویت بندی آن هاکارهایی که اضطراری و فوری هستند اما مهم نیستند: این کارها هیچ ارتباطی با اهداف ما ندارند و حتی گاهی اوقات مانعی بر سر راه اهداف ما می شوند (مثلا دوستی که ما را با یک پیامک به حضور فوری در پارک برای قدم زدن با وی دعوت می کند)
اسلاید 25: تعیین فعالیت ها و اولویت بندی آن هاکارهایی که نه اضطراری هستند و نه مهم : کارهایی که انجام دادن یا ندادن آنها هیچ سود و زیانی به حال ما و اهداف ما ندارند و بیشتر باعث اتلاف وقت می شوند( تماشای بیش از حد تلویزیون).
اسلاید 26:
اسلاید 27: سنگ هاي بزرگ شما كدامند؟
اسلاید 28: سنگ هاي بزرگ شما كدامند؟معلمي با جعبهاي در دست وارد كلاس شد و جعبه را روي ميز گذاشت. بدون هيچ كلمهاي، يك ظرف شيشهاي بزرگ و چند سنگ بزرگ از داخل جعبه برداشت و تا جايي كه ظرف گنجايش داشت سنگ بزرگ داخل ظرف گذاشت.سپس از شاگردان خود پرسيد: آيا اين ظرف پر است؟همه شاگردان گفتند: بله.
اسلاید 29: سپس معلم مقداري سنگريزه از داخل جعبه برداشت و آنها را به داخل ظرف ريخت و ظرف را به آرامي تكان داد. سنگريزهها در بين مناطق باز بين سنگ هاي بزرگ قرار گرفتند. اين كار را تكرار كرد تا ديگر سنگريزهاي جا نشود.دوباره از شاگردان پرسيد
اسلاید 30: شاگردان با تعجب گفتند: بله. دوباره معلم ظرفي از شن را از داخل جعبه بيرون آورد و داخل ظرف شيشه اي ريخت و ماسهها همه جاهاي خالي را پر كردند. معلم يكبار ديگر پرسيد: آيا ظرف پر است؟ و شاگردان يكصدا گفتند: بله.
اسلاید 31: معلم يك بطري آب از داخل جعبه بيرون آورد و روي همه محتويات داخل ظرف شيشهاي خالي كرد و گفت: حالا ظرف پر است. سپس پرسيد: ميدانيد مفهوم اين نمايش چيست؟
اسلاید 32: و گفت: اين شيشه و محتويات آن نمايي از زندگي شماست. اگر سنگ هاي بزرگ را اول نگذاريد، هيچ وقت فرصت پرداختن به آن ها را نخواهيد يافت. سنگهاي بزرگ مهمترين چيزها در زندگي شما هستند؛ خدايتان، خانوادهتان، فرزندانتان، سلامتيتان، دوستانتان و مهمترين علايقتان. چيزهايي كه اگر همه چيزهاي ديگر نباشند ولي اينها باقي بمانند، باز زندگيتان پاي برجا خواهد بود.
اسلاید 33: به ياد داشته باشيد كه ابتدا اين سنگ ها ي بزرگ را بگذاريد، در غير اين صورت هيچ گاه به آنها دست نخواهيد يافت. اما سنگريزهها ساير چيزهاي قابل اهميت هستند مثل تحصيل، كار، خانه و ماشين. شنها هم ساير چيزها هستند؛ مسايل خيلي ساده.
اسلاید 34: معلم ادامه داد: اگر با كارهاي كوچك (شن و آب) خود را خسته كنيد، زندگي خود را با كارهاي كوچكي كه اهميت زيادي ندارند پر مي كنيد و هيچ گاه وقت كافي و مفيد براي كارهاي بزرگ و مهم (سنگ هاي بزرگ) نخواهيد داشت. اول سنگهاي بزرگ را در نظر داشته باشيد، چيزهايي كه واقعاً برايتان اهميت دارند.
اسلاید 35: كارها را بايد دسته بندي و اولويت بندي كرد و در زمان مناسب آنها را انجام داد. سنگ هاي بزرگ شما كدامند؟
اسلاید 36: عوامل اتلاف زمان
اسلاید 37: پيامبر اكرم(ص)كار امروز را به فردا مگذار، هر روز تكليف خود را دارد.
اسلاید 38: ضرب المثل چينيتا زمانيكه امروز موكول به فردا شود، انسان ها از سعادتي كه در اين دم نهفته است، غافل خواهند بود.
اسلاید 39: سقراطدرزير خاك به اندازه كافي وقت براي خوابيدن داريم. اگر وقت گرانترين چيزهاست، تبذ ير آن بد ترين كارها ست چون وقتيكه از دست رفت، ديگر بر نخواهد گشت .
اسلاید 40: عوامل اتلاف وقتمراجعين پيش بيني نشدهبه دليل فقدان برنامه مناسب براي ارتباط با ديگران
اسلاید 41: ناتواني در گفتن نه1- بي اطلاعي نسبت به شيوه نپذ يرفتن2- احساس خجالت زدگي
اسلاید 42: ناکافي بودن کنترلها بر امورعدم اطلاع از اهميت فعاليت هاعدم اجراي کامل و مرتب برنامه ها
اسلاید 43: تصور نادرست از برنامه ريزي1- عدم اطلاع از تاثير برنامه ريزي2- بي فايده انگاشتن برنامه ريزي3- نگهداشتن برنامه در ذهن و مکتوب نکردن آن
اسلاید 44: تفويض اختيار نامناسباحساس امکان انجام کار به نحو بهتر توسط خودتمايل به کنترل بيشتر امورعدم تمايل به ارائه اطلاعات به ديگران
اسلاید 45: فقدان انضباط شخصي عدم پيگيرياحساس سستي در انجام کارها
اسلاید 46: نيمه تمام گذاشتن کارهافقدان اهداف و اولويت هاپرداختن به امور کوتاه مدت
اسلاید 47: غلبه بر عادت به تعويق انداختن كارهایکی از مهمترین دلایل به تعویق انداختن کارها نداشتن باور قلبی به لزوم انجام آن کار است
اسلاید 48: افزایش باور قلبی به لزوم انجام کار افزایش تمرکز ذهنی بر موضوعی خاص افزایش مطالعه و تحقیق در مورد موضوع استفاده از تجربیات دیگران در نظر گرفتن موضوع به عنوان مرحله ای از مراحل موفقیت کلی در زندگی
اسلاید 49: حضرت علی(علیهالسلام) فرمود:وقتهای زندگی تو جزء جزء عمر تو است، پس بكوش كه هیچ وقتی از عمر تو جز در موارد اموری كه عامل نجاتت است تلف نشود
اسلاید 50: انسان با ایمان ساعتهای زندگیش را به سه بخش تقسیم میكند، 1ـ بخشی را به مناجات با خدا و برقراری ارتباط با آفریدگار جهان میپردازد.
اسلاید 51: ـ 2و بخشی را در طریق تأمین هزینه زندگی و سامان دادن به معاش(مانند غذا، لباس، مسكن و مركب) به كار میگیرد3ـ و بخش دیگر را برای استراحت و بهرهگیری از لذّتهای حلال و آرامش بخش روح و روان برمیگزیند،
اسلاید 52: جمع بندی و نتيجه گيری مديريت زمان يعنی استفاده ی بهينه از وقت برای رسيدن به اين هدف بايد : عادت های قبل را فراموش کنيم . روش های جديد را بياموزيم. برای ترک عادات نادرست و يادگيری روش های جديد صبور باشيم.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.