منابع انسانی و مشاغل

مدیریت بحران - آتش نشانی

صفحه 1:
aoe

صفحه 2:

صفحه 3:
تعريف بحران * بحران را يك وضعيت اضطراري و آني با زمان وقوع نامشخص دانسته اند < بحران آن موقعيتي است که افراد , گروهها و سازمان و بطور كلي جوامع با آن مواجه گشته و با استفاده از رویه هاي معمول قادر به مقابله با آن نيستند < شايد رسا ترين تعريف از بحران در زبان جيني ارائه شده . در اين زبان واژه بحران معادل فرصت خطرناك يعني تركيبي از تهدید و فرصت تعريف شده است .

صفحه 4:
ويژگي بحران و ‎Bes]‏ سر سرت عدم اتكا به صاحبنظریان و کارکنان داخل سازمان اختلال در ارتباطات چنانچه به اهداف اسیب رساند ره ‎ORO‏ ‏اغماض در برابر كاستيها و ناديده كريفتن انحرافات فاصله زياد با استانداردها و شاخص هاي عملياتي

صفحه 5:
ويژگي بحران فاصله زياد میان تصمیمات و طرحهاي مدیران سطوح بالاي سازمان و میزان تلاش براي عملي ساختن آنها از سوي مدیران سطوح مياني طرح ريزي برنامه اي بزرگ و همه جانبه بدون انجام ‎re)‏ ل ل ا 7 مرحله اي با توجه به شرایط اختلاط معناييي و مفهومي ميان وسيله و هدف و مقصود

صفحه 6:
تعریف مدیریت بحران " مديريت بحران يك علم كاربردي است كه بوسيله مشاهده سيستماتيك بحرانها ا جستجوي یافتن ابزاري است که بوسیله آنها بتوان از. بربوز. بحران ها پیش گيري نموده و یا در. صورت بروز آن در خصوص کاهش ۳ رساني سریع و بهبود اوضاع اقدام كريد ۱ ‏و‎ Dr ‏در جستجوي يك بحران باشیم و چه زماني از آن دوربي‎ ‏جوئیم‎

صفحه 7:
هدف از مدیریت بحران " هدف اصلي مديريت بحران , دستيابي به رياه حلي معقول ل 0 منافع و ارزشهاي اساسي , حفظ و تامین گردند . 5 دربرگیر‌نده سیاست جاري بوده و از طریق فرايندهاي ‎TCS eee‏ 0 ‎Earn‏ 001 ‎S Ware eReader Siceey‏ ۱

صفحه 8:
انواع بحران " انواع بحران از لحاظ به اعتبار موضوع " بحران سياسي eae NWS eel ree ie eo ۱۳ era 5 " سطح كلان " سطح خريد

صفحه 9:
انواع بحران " انواع بحران از لحاظ شدت بريوز و ۱ " بحرانهاي كند ( بطثي ) " بحرانهاي ويزه اي ( موردي ) * بحرانهاي انعكاسي Cee Tes seal بحرانهاي عادي * بحرانهاي اداري

صفحه 10:
۱9 eon عوامل محيط بيروني: نظير حوادث طبيعي , نوسانات دق ‎ne‏ ۱ و غیره . عوامل محيط دروني : اين عوامل در ايجاد بحران بسيار موثر مي باشند نظير درجه تمركز مديريت , بي كفايتي مدیران ارشد , کمبود تجربه و ارزش و عقیده و نگرش ‎Te)‏ ل ل 0

صفحه 11:
مراحل ساماندهي به بحران : " شناخت و تعريف مساله و 0 و بحران " سنجش و احصاء بازخوردهاي مثبت و منفي احتمالي هر استراتژي * تقلیل گزینه هاي مختلف به يك گزینه و انتخاب استراتژي برتر پاسخ به بحران

صفحه 12:
راههاي مقابله با بحران : دریافت و ضبط نشانه هاي بحران ( وضعیت سفید ) آماده و مهيا شدن براي ممانعت از وقوع بحران (Ges koe rp مقابله با بحران بس از وقوع آن و محدود كريدن دامنه خسارات آن ( وضعيت قرمز ) ‎ee‏ ل ل ل م ‏مديريت بحران ( تلاش براي استقرار در وضعيت 5(

صفحه 13:
بحران سازماني

صفحه 14:
| ل ‎re ee‏ اک قدرت اثركذاري زياد كه از نظر ذ ینفعان اصلي تهدید کننده موجودیت سازمان است * مدیریت بحران عبارت است از پیش بيني , تدارك و آمادگي قبلي براي رويارويي و دفع رويدادهايي که بقا و حیات سازمان را مورد تهديد جدي قرار داده است .

صفحه 15:
[9 " مدير بحران كسي است كه ملزم به از سر كذراندن بحران در جامعه به بهترین نحو مي باشد . بطوري که کمترین آسیب بر جامعه وارد گردد

صفحه 16:
> doa ons Gla (8 his 9 ۳ one و * مدیران باید خلاق و نواور باشند Pre ses ere Ot oe ES Rise Tee eC ‏سازمان یادگيرنده باشد‎ * باید محیط دورني و بيروني سازمان را به خوبي بشناسد

صفحه 17:
عوامل ايجاد بحران در سازمان : م 0 . عوامل تاثيركذار غيرمستقيم بر فعاليت هاي سازمان * نواوري هاي تکنولوژي و * عوامل فرهنگي و اجتماعي * نامعلومي و نوسانات كلي اقتصادي feo ‏او‎

صفحه 18:
عوامل ایجاد بحران در سازمان عوامل درون سازماني و مدیریت نا موفق بي كفايتي مديران راس سازمان عدم كفايت تجربه و جمع اوري اطلاعات ارزشها , اعتقادات و نكرشهاي مديريت پیشینه تاريخي و تجارب موسسه مرحله عمر ( زندگي ) سازمان ويژگي هاي دیگر سازمان : درجه تمرکز مدیریت , ويژگي هاي کار , نوع کالا يا خدمات و تنوع آن , انعطاف پذيري ساختار , ‎ee eeS‏ ۱

صفحه 19:
انواع راهبردهاي مقابله با بحران " راهبرد بازدارنده * راهبرد واكنشي " راهبرد تعاملي

صفحه 20:
eS ‏ها‎ ee) تشکیل ستاد بحران متشکل از حداکثر. 00 نفر از. مدیران ارشد ا 0 ا ا حداقل و حداکثر خطر ) توسط کمیته ‎ey‏

صفحه 21:
مراحل مقابله با بحران سازماني . . اولویت بندي مشکلات صورت مساله توسط کمیته برنامه ريزي و تخمین سرعت انتشار بحران و همجنین تعیین اهداف اولیه کوتاه ‎me Brot ony‏ 50 . مشخص كردن اطلاعات مورد نياز توسط كميته برنامه ريزي به منظور جلوگيري از گسترش بحران با توجه به اهداف اولیه و ارجاع ان به كميته اطلاعات . . همكاري كميته هاي اطلاعات و ارتباطات براي تهيه نهاده هاي مورد نياز براي كميته برنامه ريزي رل ۱ وضعیت موجود از لحاظ ارتباطات منابع و منافع آنها توسط کمیته برنامه ريزي

صفحه 22:
مراحل مقابله با بحران سازماني و با توجه به اطلاعات حاصل شده از کمیته اطلاعات , بررسي علل بروز بحران و تزیه تحلیل آن توسط کمیته برنامه ريزي بررسي اهداف اولیه و اصلاح انها با توجه به اطلاعات حاصله از شناخت وضعیت موجود و تحلیل انهاتوسط کمیته برنامه ريزي با ‎Cer‏ ۱۳ ‎Byer Beker e SECO)‏ رح ريزي با در نظر گرفتن محدودیت ها ‎COS OE ir ee Nee Teme roe ree rie nc Ce nee Sen

صفحه 23:
با تشكر از عنايت لطف شما عزيزان مريم زالي

39,000 تومان