صفحه 1:
:عنوان
مدیریت خرید و برنامه ریزی خرید WS
صفحه 2:
معد مه
امروزه با رشد تكنولوقى؛ به ويقه در زمينه تكنولوقى اطلاعات. ماهيت
عرضه وخريد به سرعت در حال تغيير است و جامعه و سازمانها به
صورت روزافزون تأثیر رقابتهای شدید. فعالیتهای تجاری جدید.
کیفیت. طراحی محصول و فرایندهاه تمرکز و غیر متمرکٍ بودن؛
نوآوری» اطمینان از عرضه بلندمدت محصول و ... را مشاهده می کند.
چنین ارتباط هایی هنگامی اهمیت خود را بیشتر نمایان خواهد کرد که
بدانیم بخش خرید و تدارکات نقش رلبط وواسطه معتبری بین ارکان
داخلی یک سازمان با بسیاری از مراکز خارج از سازمانى را نيز ايفا
می کند.
صفحه 3:
تصمیم به خرید
* مروری گذرا بر فعالیت های سازمانهای مختلف نشان می دهد اکثر
۲
این سازمانهاه خرید با قیمت و شرایط مناسب بعنوان ابزار اصلی برای
کسب کیفیت خدمات خود. تأکید ویژه دارند. حال آنکه خیلی از سم
شرکتها و سازمانهای موفق در کنار اهداف و مأموریت های خود. نگاه / ۶
دقیق و تیزبینانه ای به بازارهای خرید مواد و تجهیزات مورد نیاز خود
دارند تا جایی که بعضا دیده می شود یکی از مهمترین عامل برتری و
مزیت نسبی برخی سازمانها برنامه ریزی و سیستم های مناسب خرید
آنها مى باشد.
بعبارت دیگر کنترل هزینه هاء خرید موفقیت آمیزء منابع مالی سازمان
و کسب رضایت مشتریان» همگی مستلزم بکارگیری یک سیستم خرید
و تدارکات کارآمد می باشد. لذا مسئولیت مدیران خرید از حالت فرعی
و از نوع واحدی. که عمده وظایف آن اجرای سفارشات و درخواست
های سازمان با شد. به شبکه گسترده ای از فعالیت ها و ارتباطات در
نبیستم فدیریت: استراتدیک نازمان تیدیل شده است:
صفحه 4:
برنامه ریزی خرید
- تعیین نیازهای سازمان و فهرست کالاها
- تعیین بودجه خرید
- تنظیم شناسنامه ماشین آلات و فهرست قطعات یدکی
- سیاست خرید یا ساخت
- خرید ماشین آلات جدید یا دست دوم ويا اجاره
- طبقه بندی و اولوبت بندی خرید
- پیش بینی و برآورد مقدار مصرف هر یک از کالاها در دوره زمانی مشخص
- تعیین درجه کیفیت و مشخصات کالاها
- شناسایی منابع تامین کالاها
- بررسی قیمتها در سطح بازارهاى بين المللى و داخلی
- و
صفحه 5:
منظور از طراحی وبرنامه ریزی خرید چیست؟
- به چه کالایی نیاز داریم؟
- این کالابا چه مارک و مشخصاتی باشد ؟
- از هر قلم کالا چه مقدار احتیاج داریم؟
- این کالاها را از کجا خریداری نمائیم؟
- چه فضایی و در چه زمانی برای کالا در نظر بگیریم؟
&
۴
صفحه 6:
تصمیم جهت ساخت؛خرید و یا اجاره کالا
اولین و معمولی ترین روش برای تامین نیاز. خرید از خارج سازمان و دومین روش تولید و یا ساخت توسط
خود سازمان است.
اغلب موسسات تولیدی کلیه قطعات یا کالای مورد نیاز خود را راساً تولید نمی کنند بلکه بعضی از آنها را
از سایر موسسات تولیدی تامین میکنند.تصمیم گیری در مورد اینکه قطعه ای به وسیله خود موسسه
تولید گردد یا آنکه از موسسات دیگر خریداری شود واجد اهمیت فراوان است و مدیر عملیاتی پا استفاده
از نقطه سر به سر و تجزیه و تحلیل هزینه نهایی می تواند اين مهم را به انجام رساند.تصمیم گیری در
این زمینه در سازمانهای مختلف باید با توجه به شرایط خاص آنان صورت گیرد.و برای ساخت کالا یا
قطعات در داخل سازمان باید به امکانات و ظرفیت ساخت آن در سازمان دقت کنیم.
همانطور که بیان کردیم اداره موفقیت آمیز کارخانجات بستگی بسیار زیادی به چگونگی انجام دادن خرید
* مدیریت تدارکات " یا "
اداره امو کارپردازی و
آن كا
صفحه 7:
دلایل احتمالی که منجر به ساخت کالابه جای خرید آن می شود
۱- مقدلر سفارش یا نیاز کم بوده و برای فروشندگان مقرون به صرفه نباشد.
۲ کالا مشخصات فنی خاصی را طلب کند و تولید کننده قادر به ساخت آن نباشد . یا امر ساخت
صرفاً به دلیل حفظ رمز فن آوری (تکنولوژی) و فرمولهای تولید باشد.
۳-_ تهیه بموقع کالا حائز اهمیت فراوان باشد و فروشندگان در اجرای تعهدات فروش ناتوان باشند.
از دیدگاه حسابداری صنعتی « مهندسی صنایع » زمان و کار و مقدار مواد مصروفه و .-. ساخت
کالا مقرون به صرفه تر باشد.
در صورت رقابت شدید ولجبار و تحریم فروشندگان لازم باشد با هر هزینه ای به ساخت کالا
اقدام شود.
۶ حس یا میل یه خود اتکایی و خود کفایی شدید باشد.
-۷ در مواقعی که قوانین و مقررات صادراتی کشور صادر کننده کالای مورد نیاز مانع صادرات
کالای مورد نیاز خریدار شود
۸- در شرایطی که قطعات یا مواد برای سازمان خریدار حیاتی است و برای جلوگیری از
از فقدان همکاری شرکتهای خارجی .
صفحه 8:
لصلمورد تسوجه در خرید 5
صفحه 9:
صفحه 10:
اهداف خرید
۱- حمایت از بخشهای عملیاتی سازمان از طریق برقراری جریان مداوم و منظم مواد
وخدمات
۲- شناسایی و تعیین جایگزینهایی مطمئن برای کالاها و مواد معدنی توسط سا زمان
۳- برقراری ارتباط مداوم و مناسب با فروشندگان و تامین کنندگان منابع جهت برخورداری
از حمایت آنها در مواقع ریسک و مخاطره آمیز و عادی
۴- برقراری هماهنگی کامل با سایر بخشهای سازمان
۵- کمک به بهبود و توسعه سیاستها و روشهایی که نیل به اهداف سازمان رابا نازلترین
هزینه و بالاترین حد کار یی واثر بخشی میسر نماید.
۶- تربیت کارکنانی فنی ماهر و شایسته و متخصص در امر تهیه منابع مورد نیاز سازمان
۷- به حداقل رساندن زیان ناشی از فساد و از مد افتادگی و سرقت موجودیها در موسسه
۸- انجام خرید عاقلانه و رقابتی
صفحه 11:
تشخیص نیازهای خرید
ت تدارکات قبل از هر اقدامی برای خرید. باید از نیازمندیهای واحدهای مختلف
Lyte
سازمان آكاهى يلبد.تا بر يليه آن اقدام به خريد مواد و ت
باشد. آكاهى واحد خريد از نيازمنديهاى سازمان بستكى .به ساختار خريد در كن سازمان و
جريان اطلاعات از واحدهاى مختلفببه واحد خريد دارد. لملبه هر حال روند كلى تشخيص.
نيازهاى خريد بوسيله واحد خريد بسين شكل است كه هر واحدى هنكام نياز به اقلام و
کاللیی خاص. نیازمندیهای خود را از طریق فرم درخواست کالابه واحد انبار ارجاع حی دهد
که اگر کالای مذکور در انبار موجود باشد. پس از طی مراحل اداری و قانینی.به واحد در
خواست کننده تحویل می گردد و اگر کالای مورد نیاز در انبار موجود نباشد. فرم درخواست
لتی نملید که مورد نیاز سازمان
خریید کالا تکمیل وبه واحد تدارکات و خریید ارجاع حی گردد و واحد خرید نیز اقدامبه طی
مراحل اجرلیی خرید می نماید. لازم به ذکر است که در خیلی از سازمانها فرم درخواست کالا
از انبار و فرم درخواست خریید کالابا همدیگر ادغام و در قللب فرم «درخواست و
کالا» مورد استفاده قرار می گيرند.
صفحه 12:
صفحه 13:
انعقاد قرارداد خرید مستلزم تأمین و اختصاص منابع مالی مورد نیاز می باشد به منظور تأمین منابع
مالی خرید. خریدار از فروشنده درخواست ارسال پیش فاکتور می نماید. پس از تأمین اعتبار لازم.
خریدار باید بر مبنای توافقات حاصل شده. اقدام به عقد قرارداد با فروشنده نماید. قرارداد توافقنامه ای
عموماً مکتوب بین خریدار و فروشنده است که حدود وظایف و مسئولیت های هر کدام را مشخص می
wat
صفحه 14:
مشکلات خرید کالای بی کیفیت
افزایش هزینه های داخلی ساز
محصول درجه دو.
"*افزايش هزینه های ناشی از شکایت مشتری مثل هزینه پس گرفتن و تعویض محصول و
خدمات پس از فروش و ضمانت. تعمیر محصولات معیوب و ....
از قبیل هزینه ضایعات. تولید محصول معیوب و یا
۶نارضایتی و از دست دادن مشتریان.
تبلیغات منفی مشتریان ناراضی و تضعیف جایگاه و اعتبار سازمان.
>
نظر به اهمیت خاصی که خرید کالای با کیفیت هم برای مشتریان و هم برای سازمان دارد
سازمانها می کوشند از روشهای گوناگون کیفیت کالای مورد نیاز خود را مشخص کرده و
تلاش نمايند تا کالایی با کیفیت مناسب خریداری و دریافت نمایند.
4
صفحه 15:
خلاصه و نتیجه گیری
دریافت پیشنهاد قیمت در بازارهای مختلف متفاوت است. در بعضی بازارهاابازارهای سازمان
یافته) قیمت های بازار مشخص بوده و در برخی بازارها(بازارهای با قیمت القایی یا تنظیم شده)
قیمت کالا و خدمات پر اساس alge و شرایط بازارمثل عرضه و تقاضا و هزینه ها تعیین می شود.
در چنین بازراهایی خریدار از روش های متعددی مثل استعلام. مکاتبه مستقیم. مناقصه اقدام به
دریافت قیمت می تماید سپس اقدام به مذاکره با فروشندگان_برای تعدیل قیمت و سایر شرایط
پیشنهادی آنها می نماید. مذاکره تلاش در جهت رسیدن به توافق بر سر موضوع مورد نظر می
باشد. استراتژیهای مختلفی برای مذاکره وجود دارد از جمله استراتژی بده - بستان استراتژی
پافشاری بر مواضع و استراتژی مبتنی بر درک متقلبل که هر کدام از لين استراتژیها ممکن است
منجر به توافق گردیده و یا بدون حصول نتیجه مطلوب پایان پذیرند. لیکن بهترین و منطقی ترین
استراتژی مذاکره: استراتژی مبتنی بر درک متقابل است.
صفحه 16:
16
