modiriate_danesh_mehvare_tosee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت دانش”

مدیریت دانش

اسلاید 1: 2مدیریت دانایی – محور توسعهدکتر اصغر صرافی زادهKnowledge Management

اسلاید 2: 3 Knowledge Management A.Sarrafizadeh آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند؟هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون

اسلاید 3: 4 Knowledge Management A.Sarrafizadeh اقتصاد دانائي محور و مديريت دانشدر اقتصاد دانايي محور, مديريت دانش يك فرا روش براي مديريت و اكتساب دانش به منظور كسب مزيت رقابتي پايدار مي‌باشد.

اسلاید 4: 5 Knowledge Management A.Sarrafizadeh تقسیم بندی داراییهای شرکتهاداراییهای فیزیکی ماشین آلات ،ابزار،ساختمانها،زمین وموجودی کالاداراییهای پولی پول،اعتبارووامداراییهای معنوی وغیر ملموس دانش فنی ،پایگاه های اطلاعاتی ،نرم افزارها،دانش وتخصص

اسلاید 5: 6 Knowledge Management A.Sarrafizadeh سازمانهاي يادگيرندهواژه سازمانهاي يادگيرنده(Learning Organization)، به ظرفيت يادگيري سازمان از تجربيات گذشته اش اشاره دارد.Before a company can improve,It must first learn.

اسلاید 6: 7 به سوي سازمان هاي يادگيرندهبراي ايجاد سازمان يادگيرنده، سه فعاليت بايد صورت پذيرد:مفهوم سازي(meaning):تعيين اينکه سازمان مي خواهد در آينده کجا باشد. مديريت(management):تعيين اينکه سازمان چگونه عمل نمايد.سنجش(measurement):ارزيابي ميزان يادگيري سازمان Knowledge Management A.Sarrafizadeh

اسلاید 7: 8Knowledge Management A.Sarrafizadeh سازمانهاي يادگيرنده و مديريت دانشدر محيط پر چالش و رقابتي امروز، تنها سازمانهاي يادگيرنده قادر به بقا مي باشند.مديريت دانش مهمترين ابزار مورد استفاده سازمانهاي يادگيرنده مي باشد.

اسلاید 8: 9 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دلایل رویکرد مدیریت دانش دلیل اول: افراد سازمان مهمترین منبع دانش هستند و نیروی انسانی است که می تواند دانش جدید خلق کنددلیل دوم: مولد ثروت و ارزش، دانش و دارایی ها غیر مادی است نه کار،دلیل سوم: ارتباط و وابستگی سازمان ها از نظر دانش به یکدیگر افزایش یافته است بنابراین سازمانها از یک طرف باید مزیتهای رقابتی خود را حفظ کنند و در عین حال مرزهای خود برای مبادله دانش باز گذارند بطوریکه هم دانش بدهند و هم دانش بگیرند.

اسلاید 9: 10 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دلایل رویکرد مدیریت دانشدلیل چهارم: سرعت تغییرات است که سازمان ها را مجبور کرده به طور مستمر و حتی سریعتر از تغییر به یادگیری بپردازند. دلیل پنجم: مزیت رقابتی و گاهی اوقات بقای سازمان ها به وسیله نوآوری حاصل می شود.دلیل ششم: در دهه اخیر نقش دانش در کسب قدرت رقابتی سازمانهابسیار چشمگیرتر شده است. شرکت به جای تکیه بر زمین، کارخانه و تجهیزات خود به عنوان عامل رقابتی باید بر سرمایه دانش خود اتکا کند.

اسلاید 10: 11 Knowledge Management A.Sarrafizadeh 11 چرا موضوع مديريت دانش براي سازمانها اهميت يافته است؟ چرا مدیریت دانش؟

اسلاید 11: 12 Knowledge Management A.Sarrafizadeh مقايسه دانش و اطلاعاتدانشبه عنوان يك منبع هميشه با ارزش استماهيت آن پويا استباگذشت زمان ارزش آن كاهش نمي يابد دانش به مرور زمان تكامل مي يابد اطلاعاتبه عنوان يك منبع هميشه با ارزش نيستماهيت آن ايستا استباگذشت زمان از ارزش آن كاسته مي شود اطلاعات به مرور زمان انباشته مي شود

اسلاید 12: 13 Knowledge Management A.Sarrafizadeh 13انواع دانش دانش نهان دانش آشکارگزارشات، رويه ها، دستورالعمل ها، قواعد و...باورها، اعتقادات، مهارت ها، ارزش ها، تجربيات

اسلاید 13: 14 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دانش عيني (صریح)Explicit Knowledgeدانشي که بيان شده ( از ذهن در آمده و با کلمات دنياي بيرون طرح شده است، مستند سازي شده و با قالب هاي نمادين و/يا زبان طبيعي منتقل گرديده است)استاندارهاي طراحي، گزارش‌هاي پروژه، گزارش هاي تحقيقات، مقاله‌ها، پايگاه اطلاعاتيسياستگذاريها و تجربيات مستندسازي شده.

اسلاید 14: 15 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دانش صريح: دانش مستند سازي شده که در شکلي قابل توزيع به افراد سازمان باشد. اين دانش در قالب سياستها، رويه ها، محصولات و اهداف در سازمان وجود دارد. دانش تصريحي دانشي است كه قابل رمزگذاري و كدگذاري بوده و در نتيجه مي توان آن را به سادگي مخابره ، پردازش و منتقل و درپايگاه داده‌ها ذخيره كرد. اين نوع از دانش را مي توان فرم داد و يك فرمول علمي و يا كتابچه راهنما بين افراد سازمان منتشر كرد . دستورالعملها، مقررات، قوانين، رويه‌هاي انجام كار، آئين‌نامه‌ها، شرح جزئيات و… كه به صورت رسمي در بين افراد سازمان به آساني قابل انتقال هستند همه دانش تصريحي به حساب مي آيند هدف مديريت دانش تبديل هر چه بيشتر دانش ضمني به دانش صريح در سازمان مي باشد. دانش صريح مديريت پذيرتر است.

اسلاید 15: 16 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دانش ذهني(ضمنی)Tacit Knowledgeدانشي كه در ذهن افراد قرار دارد و مستندسازي نشده است. فرد هنگامي از دانش خود مطلع مي گردد كه با مشكلي مواجه مي گردد يا وضعيتي خاص قرار مي گيرد. ناملموسموجود در ذهن افرادانتقال نيازمند تعامل با افرادمجموعه مهارتها، بينشها، تخصص، فهم و مجموعه يادگيري‌هاي افرادبا گذشت زمان و با كسب تجربه بيشتر مي شود

اسلاید 16: 17 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دانش ذهنيبيان و مستند سازيآسان ولي مکان آن نامشخص است ( در ذهن افراد)سخت ساخت نيافته، غير ملموس و حتي بيان آن مشکل است انتقال موفق يا اشتراک : انجمن ها، گذراندن دوره ها، شاگردي، کارآموزي، مباحثات يا ساير وسايل ارتباط جمعي به صورت درون شخصي، شبيه سازي رابطه استاد و شاگردي دانش ذهني و عيني از هم جدائي ناپذير مي باشند. دانش ذهني جز لازم تمامي دانش ها مي‌باشد. تلاش جهت جدا کردن ايندو کار اشتباهي استما بيش از آنکه بيان کرده ايم قادر به انجام هستيم دانش ذهني هم به جامعه و اجتماعي که در آن کار مي کنيم و هم به علائق، قالب ذهني و ديدگاه فرد وابسته است ( دانش فردي )

اسلاید 17: 18 Knowledge Management A.Sarrafizadeh دانش ضمني: دانشي است که به صورت تجربيات، بينشها، تخصصها، مهارتها و همچنين فرهنگ سازماني در ذهن افراد سازمانها وجود دارد.اين دانش به بند کشيده نشده است. دانش ضمني شخصي بوده و فرموله كردن آن بسيار مشكل است. اين نوع از دانش كه از طريق تسهيم تجربيات با مشاهده و تقليد اكتســـاب مي شود، ريشه در اعمال ،‌رويه ها ،تعهدات ، ارزشها و احساسات افراد داشته، قابل كد گذاري نبوده، از طريق يك زبان مخابره نمي شود

اسلاید 18: 19 Knowledge Management A.Sarrafizadeh تعریف مدیریت دانش((knowledge management همانطور که ارونسون و توربن (2001)بیان می کنند توافقی روی تعریف مدیریت دانش وجود ندارد . این عدم توافق بیشتر ناشی از پیچدگی و ابهام در جزء دوم این ترکیب یعنی دانش است . علیرغم این واقعیت دو نمونه از معروفترین تعاریف ارائه می گردد:1) هاگی و گینگستون (2003)؛ مدیریت دانش طراحی سنجیده و آگاهانه فرایندها ، ابزارها ، ساختارها بوسیله اینترنت است با هدف افزایش نوسازی ، سهیم سازی ، بهبود و کاربرد دانش در سه عنصرـ ساختاری ، اجتماعی و انسانی ـ سرمایه هوشی است . 2) کانتر(1999) مدیریت دانش فرایند سیستماتیک و سازمانی برای کسب، سازماندهی و انتقال دانش صریح و تلویحی کارکنان است ؛ با این هدف که دیگران از دانش برای اثربخشی بهره وری استفاده کنند .

اسلاید 19: 20 Knowledge Management A.Sarrafizadeh 20تعريف آلن رادينگ :شيوه شناسايي، در اختيار گرفتن، سازماندهي و پردازش اطلاعات جهت خلق دانش مي باشد، که پس از آن توزيع مي شود و به عبارت ديگر در دسترس ديگران قرار مي گيرد تا براي خلق دانش بيشتر، کار گرفته شود.ارنسون و توربن در سال 2001 بيان مي كنند كه توافقي روي تعريف مديريت دانش وجود ندارد و علت آن جزء دوم آن يعني دانش است.مديريت دانش چيست؟

اسلاید 20: 21 Knowledge Management A.Sarrafizadeh مديريت دانش، مجموعه اي از فرايندها براي فهم و به كارگيري منبع استراتژيك دانش در سازمان است. مديريت دانش، رويكردي ساخت يافته است كه رويه هايي را براي شناسايي، ارزيابي و سازماندهي، ذخيره و به كارگيري دانش به منظور تامين نيازها و اهداف سازمان برقرار مي سازد. مديريت دانش، علاوه بر مديريت اطلاعات ،تسهيل در ايجاد دانش جديد و مديريت روشهاي تسهيم و کاربري دانش را نيز بر عهده دارد. مفاهيم مديريت دانش

اسلاید 21: 22 Knowledge Management A.Sarrafizadeh مديريت دانش، مجموعه اي از فرايندها براي فهم و به كارگيري منبع استراتژيك دانش در سازمان است. مديريت دانش، رويكردي ساخت يافته است كه رويه هايي را براي شناسايي، ارزيابي و سازماندهي، ذخيره و به كارگيري دانش به منظور تامين نيازها و اهداف سازمان برقرار مي سازد. مديريت دانش، علاوه بر مديريت اطلاعات ،تسهيل در ايجاد دانش جديد و مديريت روشهاي تسهيم و کاربري دانش را نيز بر عهده دارد مديريت دانش روشي سيستماتيك براي تشخيص، سازماندهي و به اشتراك گذاشتن دانش در سازمان است كه مي‌تواند در نهايت به توليد دانش بيشتر در سازمان نيز منجر گردد.مفاهيم مديريت دانش

اسلاید 22: http://shirmohammadi.info23 Knowledge Management A.Sarrafizadeh ارديبهشت ماه 86مديريت دانش فرايند جمع‌آوري, ذخيره‌سازي, پردازش و توزيع دانش مفيد سازماني در فرمي مناسب به كلية افراد نيازمند آن درهر نقطه و هر زمان در سازمان مي‌باشد.فرآيند برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت و كنترل منابع دانش سازمان، بمنظور حفظ ، نگهداري و بهره برداري از آن را مديريت دانش مي گويند.مفاهيم مديريت دانش

اسلاید 23: 24 Knowledge Management A.Sarrafizadeh چرا افراد دانش خود را تسهيم نمي‌كنند؟تمايل دارند اما وقت ندارند.مهارت‌هاي تسهيم دانش را ندارند.مزاياي تسهيم دانش را نمي‌دانند.امکانات تسهيم دانش در شرکت وجود نداشته باشد.جبراني از سوي شركت انجام نمي‌شود.شرکت،فرهنگ تسهيم دانش را تشويق نمي‌كند.

اسلاید 24: 25 Knowledge Management A.Sarrafizadeh عوامل موفقیت مدیریت دانشهری هارن (2002)بیان می کند براساس تجربیات خودم و همچنین مطالعات موردی مدیریت دانش در جهان ، عوامل اصلی برای موفقیت دانش را به چهار گروه ؛ افراد،فرایندها،تکنولوژی و تعهد استراتژیکی مستمر تقسیم کرده است. 1ـ تکنولوژِی،راه حلهای تکنولوژِیکی مدیریت دانش ،بنیانی برای حمایت و سهیم سازی دانش ،همکاری،جریان کار،مدیریت سند و ... فراهم می کند .ابزارها فضایی را به عنوان منبع مرکزی بوجود می آورند که کارکنان ،مشتریان،شرکاء و تامین کنندگان می توانند اطلاعات را با هم مبادله و یکدیگر را راهنمایی کنند و در نهایت تصمیم گیری بهتری انجام دهند . مهمترین اشکال تکنولوژی مدیریت دانش ، ورودیهای دانش مثل اینترنت،اینترانت،اکسترانت،... هستند . در کاربرد تکنولوژِی باید به این اصل توجه نمود که تکنولوژِی باید در خدمت کاربر باشد ، بنابراین باید ساده و قابل استفاده باشد و کارکنان بدون استفاده از متخصصان تکنولوژِی اطلاعاتی بتوانند از آن استفاده کنند .

اسلاید 25: 26 Knowledge Management A.Sarrafizadeh ادامه عوامل موفقیت مدیریت دانش 2ـ فرایندها ؛ شامل فرایندهای استاندارد برای اهدای دانش ، مدیریت دانش ، مدیریت ومحتوا(پذیرش محتوا ، حفظ کیفیت ، نگهداری محتوای فعلی ، بایگانی یا حذف محتوای قدیمی ،و ...) است . در اینجا نیز مهم و ضروری است که فرایندها ساده و واضح باشند تا بوسیله تمام کارکنان سازمان کاملا درک و استفاده شوند . 3ـ افراد ؛ مهمترین چالش در مدیریت دانش اطمینان از مشارکت اعضاء در سهیم سازی دانش ، همکاری و کاربرد مجدد دانش برای نتایج و ... است . این موضوع مهم باید با تغییر فرهنگ سازمان توام باشد و فرهنگی بر سازمان حاکم شود که از احتکار دانش اجتناب و فضای توام با صمیمیت و اعتماد خلق کند . برای تحقق این هدف لازم است به انگیزه های افراد توجه شود. به این منظور تنظیم مجدد سیستمهای پاداش ، ارزیابی عملکرد و سایر سیستمهای اندازه گیری عملکرد باید مورد توجه قرار گیرد.

اسلاید 26: 27 Knowledge Management A.Sarrafizadeh ادامه عوامل موفقیت مدیریت دانشالگو یک اصل مهم برای موفقیت مدیریت دانش بازشناسی و اعتبارسنجی افراد به عنوان متخصصان در مباحث تخصصی است تا زمانی که اعمال قدرت تخصص آنها برای موفقیت سازمان الزامی است . 4ـ تعهد استراتژیکی مستمر؛ مدیریت استراتژیکی نقش کلیدی برای ارتقای رفتار مطلوب از طریق یا ارتباط مستمر دارد و توسط مدیران سطح بالا و ارشد سازمان انجام می گیرد.

اسلاید 27: 28 Knowledge Management A.Sarrafizadeh تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازماناستراتژي سازمان ابزار و تكنولوژي سيستمهاي اطلاعاتي مديريت دانش فرهنگ سازماني ساختار سازماني

اسلاید 28: 29 Knowledge Management A.Sarrafizadeh تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازماناستراتژي سازمان: استراتژي سازماني بر پايه اطلاعات دقيق ،قابل اطمينان و پويا براي تصميم گيري استوار بوده و نيازمند معرفي شاخصهاي جديد موفقيت بوده تا ارزش واقعي دانش را كامل تر از آن چيزي كه در صفحات ترازنامه مي آيد، نشان دهد.اين نگرش جديد به استراتژي سازماني،راههاي نوآورانه تفكر راجع به سرمايه هاي فكري را پديد آورده است. فرهنگ سازماني: مديريت دانش با فرهنگ سازماني مرتبط است.مهمترين چالش سازمان خلق استراتژي هاي مديريت دانشي است كه برروي توسعه سيستمهاي تسهيم دانش تمركز دارد.

اسلاید 29: 30 Knowledge Management A.Sarrafizadeh تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازمانسيستمها: از آنجائيکه دانش يک منبع کليدي براي توسعه شرکت هاي کوچک و متوسط است ،لازم است که سيستمهاي مورد نياز کاربر در سطوح مختلف مديريت را برآورده کند.تكنولوژي : سازمان ها نيازمند درك چگونگي بهبود فناوري اطلاعات خود ، به روشي كه دانش به آساني شناسائي شده (فناوري اطلاعات به عنوان ابزار جستجو ) ، تخصيص داده شده و براي توليد دانش جديد تركيب شوند ، هستند .

اسلاید 30: 31تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازمانافراد : سازمان ها نياز به آمورش جديد ، انتخاب و استخدام نيروهاي تازه دارند . سياست هاي نيروهاي انساني بايد بر مبناي آموزش درازمدت آنها باشد و سازمان ها بايد به فکر جذابيت شغل و محيط كار باشند . در اين تلاش ، سازمان نياز به يافتن تركيبي متناسب ميان عناصر فرايند خلق دانش دارد . عوامل درون سازماني : اگر بخواهيم شغل ها پشتيبان قابليت هاي نواوري سازمان باشند ، بايدبه گونه اي طراحي شوند كه روح رقابت و شايسته سالاري در آنها وجود داشته باشد . عوامل خارج سازماني : ارتباط با مشتريان و تأمين كنندگان يك سازمان لازم است . سازمانها بايد براي دست يابي به نيازهاي مشتريان و تأمين كنندگان با فكر باز عمل کنند. اين مشكلات و نيازها اساس توليدات و خدمات جديد است .

اسلاید 31: 32 Knowledge Management A.Sarrafizadeh چرا افراد دانش خود را تسهيم نمي‌كنند؟تمايل دارند اما وقت ندارند.مهارت‌هاي تسهيم دانش را ندارند.مزاياي تسهيم دانش را نمي‌دانند.امکانات تسهيم دانش در شرکت وجود نداشته باشد.جبراني از سوي شركت انجام نمي‌شود.شرکت،فرهنگ تسهيم دانش را تشويق نمي‌كند.

اسلاید 32: 33 Knowledge Management A.Sarrafizadeh فناوري اطلاعات و مديريت دانشفناوري اطلاعات در هر سيستم مديريت دانشي اهميت حياتي دارد.فناوري اطلاعات، زيرساخت فني لازم جهت ايجاد، ذخيره سازي و توزيع دانش را در اختيار قرار مي دهد.

اسلاید 33: 34 Knowledge Management A.Sarrafizadeh مزایای بکارگیری مدیریت دانشمزایای بکارگیری مدیریت دانشمزایای بکارگیری مدیریت دانشایجاد مزیت رقابتیافزایش سطح آگاهی و بهره وری کارکنانبهبود بهره وری در ارائه محصولات و خدمات به مشتریانتصمیم گیری های اثربخشایجاد انگیزش در کارکنانافزایش خلاقیتکاهش هزینه هاتوانمندسازی کارکنانافزایش سرعت انجام فرآیندهاتغییرات فرهنگی مثبتکاهش دوباره کاری هاحفظ کارکنان دانشی

اسلاید 34: 35 Knowledge Management A.Sarrafizadeh ذهن ما باغچه استگل در آن بايد كاشتونكاري گل منعلف هرز در آن مي رويدمرحوم مجتبي كاشاني

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید