صفحه 1:
افت تحيلي منجر به؛ *
.هزینه کلان بر خانواده و آموزش و پرورش *
تاثیرات نامطلوب رواني - عاطفي بر دانش آموزان و خانوادها *
. .. اضطراب » افسردگي » ترك تحصيل و *
صفحه 2:
:عوامل موثر بر افت تحصيلي
.فردي خانوادگي مدرسه اي اجتماعي
ماموریت عمده مشاوران ؛
.توجه به عوامل فوق
توسطء
.تدریس درس برنامه ريزي تحصيلي و شغلي
.تدريس درس مهارت هاي زندكي
مشاوره فردي و گروهي
کارگاه آموزشي در سطح مناطق و مدارس
صفحه 3:
مدیریت زمان يعني چه؟
.دانشمندان اتقاق نظر دارند که زمان را نمي شود تحت کنترل درآورد
مدیریت زمان يعني؛
.از لحظه لحظه ي زمانخود به خوبيلستفاده کردن (1
.مدیریتبر خویشتن (2
| ستفادم مطلوبباز زمانبرلياجرايیرنامه هو (3
.فعالیت ها » متناسب با اهدافي که در زندگي داریم
خواستن + استمرار+ تلاش + توکل < پيروزي
صفحه 4:
:اصول كلي مدیریت زمان +
.هنگذاري,1 *
.فهرستاولویت .2 *
.رعايتاولويتط .3 *
صفحه 5:
وان ندقیقهفها )1
۱ انرق al ند مح ميان ol pS gate’ مددتهاشن
ight py )3 —
.لهدلفبايد برليشخصتعريفشده باشند (4
صفحه 6:
الف) اهداف بلند مدت؛
دريك دوره زماني طولاني مثلاً 6 سال قابل دست يابي بوده از طرف
.دیگر تحقق آنها متضمن تحقق اهداف جزئي تر مي باشد
.مانند: رسیدن به تخصص در چشم پزشكي
صفحه 7:
ب) اهداف میان مدت؛
نسبت به اهداف بلند مدت در مدت زمان کوتاه تري قابل دست رسي
.بوده ولي نيازمند كذشت زماني مثلأجند ماه يا يكي دو سال مي باشند
.مانند: قبولي در آزمون المبياد شيمي
صفحه 8:
: هدفگناري .1
ج) اهداف کوتاه مدت؛
.در زمان کوتاه قابل دست رسي هسند
عمدتاً بعنوان مقدمات و مراحل دست يابي به اهداف میان مدت و بلند مدت محسوب
.مي شوند
مي توانندزماني معادل جند ساعت تا جند هفته و حتي يكي دو ماه را به خود
.اختصاص دهند
.مانند: موفقيت در امتحانات بايان نيم سال
. ...نوشتن يك مقاله علمي. ارایه ي يك کنفرانس در کلاس و
صفحه 9:
bt
۱
۱
3
3
صفحه 10:
2. the م5 ee
الف ) كارهايي که اضطراري و با اهمیت هستند؛
.نيازمند يك اقدام فوري
.با نتايج حايز اهميتي سرو كار دارند
.بحران ها و مشکلات شخصي و حرفه اي اين دسته اند
.بايد با اين كارها كنار بياييم » و گرنه عوارض آنها گریبان ما را خواهد كرفت
..نبايد بكذاريم همه ي همت و تلاش ما صرف اينكونه كارها شود
صفحه 11:
و لاو ار cee
ب ) كارهاي مهم و غير اضطراري؛
.مربوط به رسالت ها » نقش ها و هدف هاي زندكي
.مي توانيم آنها را به زمان ديكري موكول كنيم
:مانند
.درس خواندن
.يادكيري زبان انكليسي
.يادكيري رايانه
يادگيري را انندگي
صفحه 12:
ی 558 the .2
ج) كارهاي غیز مهم و اضتطزاري ؛
.محتواي این کارها مورد علاقه دیگران است
.اغلب خوشایند و آسان
.هیچ گونه ارتباطي با اهداف ما ندارند
.گاهي اوقات مانعي برسر اهداف ما هستند
:مانند
.تلفني که زنگ مي زند
پيامك يك دوست و انتظار او در پارك
صفحه 13:
sae 22020000 .2
د ) كلرهلي. غير لضطرلر ي. و غيرمهم؛
انجام دادن یا ندادن آنها در زمان حال يا آينده هيج سود و زياني به حال ما و
.اهداف و رسالت هاي ما در زندگي ندارد
.بیشتر باعث اتلاف وقت مي شوند
.اگر بیش از حد به آنها پرداخته شود زمان هاي مفید ما را مي سوزانند
صفحه 14:
2
:مانند
.تماشاي بیش از حد و بدون هدف تلویزیون
.اصرار بر حضور در استادیوم هاي ورزشي
.وقت گذراني و پرسه زدن با دوستان
صفحه 15:
2
افراد موفق بیشتر وقت مفیدشان را صرف فعالیت هاي قسمت هاي
«الف» و «ب» مي کنند و به صورت متناسب و با توجه به اهدافشان
.برنامه ريزي مي کنند
صفحه 16:
صفحه 17:
:رعايتاولويتط .3
يعني جكونكي اختصاص وقت به اولويت هاي زندكي خود را مشخص
.كردن
.تعيين ساعاتي كه در روزء هفته يا ماه در اختيار داريد
.انجام كارهاي قسمت «الف» در بهترين زمان موجود
.انجام كارهاي قسمت «ب» در وقت مناسب
.انجام كارهاي قسمت «ج» در وقت باقي مانده
.انجام كارهاي قسمت «د» در وقت مازاد يا انجام ندادن آنها
صفحه 18:
:رعايتاولويتط .3
جدول اولویت بندي فعالیت هاي هفتگي؛
با اهمیت 7
يك شنبه
دو شنيه
سه لتية
چهار شنبه
ينج شنبه
جمعه با اهميت ولي غير فوري
صفحه 19:
کننده هاي زمان
.مکا ماق لفنيغير ضرورويا بيشاز لندازه )1
.صحبتهايغیر ضروریو بیشاز لندازم با دوستان ( 2
.لستفادم بیشاز حد از پيامكیا پیفام هی فترونيك (3
.لحتیاد بهء چتکردن (4
.میهماناننخولنده و بدونبرنامه ريزي(5
.صرفوقترويمطا لبکم لهمیتو خر ضروري(6
.تماشایی یشاز حد تلویزیون ( 7
.نداشتنبرنامه ریزيصحیح و مناسب(8
«روشهايغیر صحیح و عادلتفادرستمطاامه (9
صفحه 20:
:تلف کننده هاي زمان
.سستيو بسيازادگیدر تصمیم گیریو لجرلیآن (10
.دوباره کاریو تکرار بيمورد و خر ضروریکارها (11
.برنامه نادرستاستراحتو خولب(12
ناتولنیدر «نه گفتن» به درخولستهاين ابجایدوستانو وقتگ ذرلني( 13
.بیش از حد با آنها
,نداشتنتمرکز حولس(14
.عادت لمروز و فردا کردن (15
.پرسه زدندر پاركو خیابان (16
.ترسو لضطراباز شكست(17
سركرميهايغير ضرور یو طولفيمدت(ب زیر لیانه لي (18
صفحه 21:
صفحه 22:
aly: بقت
سوال: مگر مي شود وقت را بوجود آورد؟
منظور برخي از روشهاست که مي توان از زمان موجود » بیشتر از حد معمول و
.متعارف آن استفاده کرد
:زندم كردنوقتهايمردم؛ يادگيري.1
مانند: انتظار اتوبوس لغات زبان
نوبت پزشك حفظ اشعار
صف گاز معاني لغات فارسي
تعاریف کوتاه
صفحه 23:
abot قت
لنجام کارها بطور همزمانن .2
.مانند : گوش کردن به نوار آموزشي زبان انگليسي هنگام استراحت
تنظیم وقتغولبو بيداري؛ .3
.ارزش يك ساعت خواب در شب برابر © ساعت خواب در روز است
.كنترلاوقاتقفريح .4
.نه كفتن» به درخولستطونابجا و غير مهم » .5
.به تعويقلندلختنكارهايغير ضروري.6
.با لابردنسرعتمطا هه و لنجام تكالف. 7
مهارت هاي تند خواني
.مهارت هاي تند نويسي
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
افت تحيلي منجر به؛
.هزينه كالن بر خانواده و آموزش و پرورش
.تاثيرات نامطلوب رواني ـ عاطفي بر دانش آموزان و خانوادها
... .اضطراب ،افسردگي ،ترك تحصيل و
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:عوامل موثر بر افت تحصيلي
اجتماعي
.فردي خانوادگي مدرسه اي
ماموريت عمده مشاوران ؛
.توجه به عوامل فوق
توسط؛
.تدريس درس برنامه ريزي تحصيلي و شغلي
.تدريس درس مهارت هاي زندگي
مشاوره فردي و گروهي
كارگاه آموزشي در سطح مناطق و مدارس
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
مديريت زمان يعني چه؟
.دانشمندان اتفاق نظر دارند كه زمان را نمي شود تحت كنترل درآورد
مديريت زمان يعني؛
.از لــحظهـ لــحظهـ ي زمانخـود بـــهـ خـوبياـستفـادهـ كـردن ) 1
.مديريتبـــر خـويشتن ) 2
ا ســتفـادهـ مطلوباز زمانبـــراـياـجراـيبـــرنامهـ ها و ) 3
.فعاليت ها ،متناسب با اهدافي كه در زندگي داريم
خواستن +استمرار +تالش +توكل = پيروزي
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:اصول كلي مديريت زمان
.هدفگـــذاري 1.
.فـــهـرستاولويتها 2.
.رعايتاولويتها 3.
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:هدـفگـــذـاـرـي 1 .
.اولينقــدمـ تـــعييندقيقهدفهـا ) 1
.اـهداـفميتـــواـنند بـــلند مدت ،ميانمدتو كـوتاهـ مدتبـــاشند ) 2
.اـهداـفبـــايد واـقعيو قــابلدستيــابيبـــاشند ) 3
.اـهداـفبـــايد بـــراـيشــخصتـــعـريفشــدهـ بـــاشند ) 4
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:هدـفگـــذـاـرـي 1 .
الف) اهداف بلند مدت؛
دريك دوره زماني طوالني مثالً 5سال قابل دست يابي بوده از طرف
.ديگر تحقق آنها متضمن تحقق اهداف جزئي تر مي باشد
.مانند :رسيدن به تخصص در چشم پزشكي
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:هدـفگـــذـاـرـي 1 .
ب) اهداف ميان مدت؛
نسبت به اهداف بلند مدت در مدت زمان كوتاه تري قابل دست رسي
.بوده ولي نيازمند گذشت زماني مثالًچند ماه يا يكي دو سال مي باشند
.مانند :قبولي در آزمون المپياد شيمي
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:هدـفگـــذـاـرـي 1 .
ج) اهداف كوتاه مدت؛
.در زمان كوتاه قابل دست رسي هستند
عمدتا ً بعنوان مقدمات و مراحل دست يابي به اهداف ميان مدت و بلند مدت محسوب
.مي شوند
مي توانندزماني معادل چند ساعت تا چند هفته و حتي يكي دو ماه را به خود
.اختصاص دهند
موفقيت در امتحانات پايان نيم سال
.مانند:
... .نوشتن يك مقاله علمي .ارايه ي يك كنفرانس در كالس و
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:هدـفگـــذـاـرـي 1 .
مدت
ردي :برگه ي بلند
اهداف
ف
ميان مدت
كوتاه مدت
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
الف ) كارهايي كه اضطراري و با اهميت هستند؛
.نيازمند يك اقدام فوري
.با نتايج حايز اهميتي سرو كار دارند
.بحران ها و مشكالت شخصي و حرفه اي اين دسته اند
.بايد با اين كارها كنار بياييم ،و گرنه عوارض آنها گريبان ما را خواهد گرفت
.نبايد بگذاريم همه ي همت و تالش ما صرف اينگونه كارها شود
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
ب ) كارهاي مهم و غير اضطراري؛
.مربوط به رسالت ها ،نقش ها و هدف هاي زندگي
.مي توانيم آنها را به زمان ديگري موكول كنيم
:مانند
.درس خواندن
.يادگيري زبان انگليسي
.يادگيري رايانه
يادگيري رانندگي
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
ج) كارهاي غير مهم و اضطراري ؛
.محتواي اين كارها مورد عالقه ديگران است
.اغلب خوشايند و آسان
.هيچ گونه ارتباطي با اهداف ما ندارند
.گاهي اوقات مانعي برسر اهداف ما هستند
:مانند
.تلفني كه زنگ مي زند
.پيامك يك دوست و انتظار او در پارك
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
دـ )ـ كـاـرـهـاـيـ غـيـرـ اـضـطـرـاـرـ يـ وـ غـيـرـمـهـمـ؛
انجام دادن يا ندادن آنها در زمان حال يا آينده هيچ سود و زياني به حال ما و
.اهداف و رسالت هاي ما در زندگي ندارد
.بيشتر باعث اتالف وقت مي شوند
.اگر بيش از حد به آنها پرداخته شود زمان هاي مفيد ما را مي سوزانند
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
دـ )ـ كـاـرـهـاـيـ غـيـرـ اـضـطـرـاـرـ يـ وـ غـيـرـمـهـمـ؛
:مانند
.تماشاي بيش از حد و بدون هدف تلويزيون
.اصرار بر حضور در استاديوم هاي ورزشي
.وقت گذراني و پرسه زدن با دوستان
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
دـ )ـ كـاـرـهـاـيـ غـيـرـ اـضـطـرـاـرـ يـ وـ غـيـرـمـهـمـ؛
افراد موفق بيشتر وقت مفيدشان را صرف فعاليت هاي قسمت هاي
«الف» و «ب» مي كنند و به صورت متناسب و با توجه به اهدافشان
.برنامه ريزي مي كنند
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
تـــعـيـيـن فــــعــاـيـت هاـ وـ اـوـلـوـيـت هاـ؛ 2 .
دـ )ـ كـاـرـهـاـيـ غـيـرـ اـضـطـرـاـرـ يـ وـ مـهـمـ؛
:جدول فعاليت ها
اضطراري
عادي
با اهميت
)1
)2
كم اهميت
)3
)4
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:رعايتاولويتها 3.
يعني چگونگي اختصاص وقت به اولويت هاي زندگي خود را مشخص
.كردن
.تعيين ساعاتي كه در روز ،هفته يا ماه در اختيار داريد
.انجام كارهاي قسمت «الف» در بهترين زمان موجود
.انجام كارهاي قسمت «ب» در وقت مناسب
.انجام كارهاي قسمت «ج» در وقت باقي مانده
.انجام كارهاي قسمت «د» در وقت مازاد يا انجام ندادن آنها
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:رعايتاولويتها 3.
جدول اولويت بندي فعاليت هاي هفتگي؛
ايام هفته
فوري
با اهميت
مازاد
با اهميت كمتر
شنبه
يك شنبه
دو شنبه
سه شنبه
چهار شنبه
پنج شنبه
جمعه
با اهميت ولي غير فوري
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:تلف كننده هاي زمان
.مكاــلماتتـــلفنيغير ضــرورييــا بـــيشاز اـندازهـ ) 1
.صــحبتهايغير ضــروريو بـــيشاز اـندازهـ بـــا دوستان ) 2
.اـستفـادهـ بـــيشاز حـد از پـــيامك يــا پـــيغـامـ هاياــلكترونيك ) 3
.اـعتياد بـــهـ چتكـردن ) 4
.ميهماناننــاخواـندهـ و بـــدونبـــرنامهـ ريزي) 5
.صــرفوقترويمطاــلبكـمـ اـهميتو غير ضــروري) 6
.تـــماشايبـــيشاز حـد تـــلويزيون ) 7
.نــداـشتنبـــرنامهـ ريزيصــحيح و مناسب) 8
.روشهايغير صــحيح و عـاداـتنــادرستمطاــلعهـ ) 9
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:تلف كننده هاي زمان
.ســستيو بـــيارادگـيدر تـــصميمـ گـــيريو اـجراـيآـن ) 10
.دوبارهـ كـاريو تـــكرار بـــيمورد و غير ضــروريكـارها ) 11
.بـــرنامهـ نــادرستاـستراـحتو خـواـب) 12
نــاتواـنيدر «ن ـهـ گـــفتن» بـــهـ درخواـستهاينــابجايدوستانو وقتگـــذراـني) 13
.بـــيشاز حـد بـــا آـنهـا
.نــداـشتنتـــمركز حـواـس ) 14
.عـادت اـمروز و فـــردا كـردن ) 15
.پـــرسهـ زدندر پـــارك و خيابان ) 16
.تـــرسو اـضطراـباز شــكست) 17
ي ) 18
ســرگرميهايغير ضــروريو طوالنيمدت(.بـــازيراـيانهـ اـ )
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:تـلـفـ كـنـنـدـهـ هـاـيـ زـمـاـن
:جـدـوـلـ تـعـيـيـنـ مـيـزـاـنـ اـتـالــفـ وـقـت
رديف
شرح فعاليت
درجه اتالف وقت
ـ 50
ك متريناتالفوقت0
ب يشتريناتالفوقت5
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:رـاـهـ هـاـيـ اـيـجـاـدـ وـقـت
سوال :مگر مي شود وقت را بوجود آورد؟
منظور برخي از روشهاست كه مي توان از زمان موجود ،بيشتر از حد معمول و
.متعارف آن استفاده كرد
يــادگـيري 1.
:زندهـ كـردنوقتهايمردهـ؛
لغات زبان
مانند :انتظار اتوبوس
حفظ اشعار
نوبت پزشك
معاني لغات فارسي
صف گاز
تعاريف كوتاه
:مـدـيـرـيـتـ زـمـاـن
:رـاـهـ هـاـيـ اـيـجـاـدـ وـقـت
اـنجامـ كـارها بـــطور همزمان؛ 2.
.مانند :گوش كردن به نوار آموزشي زبان انگليسي هنگام استراحت
تـــنظيمـ وقتخـواـبو بـــيداري؛ 3.
.ارزش يك ساعت خواب در شب برابر 2ساعت خواب در روز است
.كـنترلاوقاتتـــفـريح 4.
.ن ـهـ گـــفتن» بـــهـ درخواـستهاينــابجا و غير مهمـ « 5.
.بـــهـ تـــعـويقاـنداـختنكـارهايغير ضــروري 6.
.بـــاــالبـــردنســرعتمطاــلعهـ و اـنجامـ تـــكاــليف 7.
مهارت هاي تند خواني
.مهارت هاي تند نويسي