مدیریت فرایندها در ورزش
اسلاید 1: مدیریت فرایندها در ورزشدکتر رضا شجیــعwww.shajie.ir
اسلاید 2: انسانهامواداطلاعاتسرمايه...فعاليت توليد خدمت و محصول و ساز و كارهاي برنامهريزيسازماندهي و كنترلتحقيق و توسعه...كالاخدماتنظريهضايعات...فرآيندوروديهاخروجيهابازخورد اطلاعات و نتايجمحيطسازمان به مانند سيستم باز
اسلاید 3: وروديهاخروجيهامحيطفرآيندزير فرآيندهاي يك سيستم باز
اسلاید 4: مجموعه فعاليتهاي وابسته به هم، كه وروديها را به خروجيها تبديل مينمايند. تأمينكنندهفرآيندمشتريوروديخروجيالزامات و بازخوردالزامات و بازخوردفرآيند
اسلاید 5: درونداد ها برونداد هافرآيند124331تصوير فرآيند
اسلاید 6: نگرش زنجيري
اسلاید 7: يك فرآيند دربرگيرنده چگونگي انجام كار و جريان يافتن فعاليتها در يك سازمان يا واحد خاص ميباشد. يك فرآيند ممكن است: تعداد زيادي از وروديها را به يك خروجي واحد تبديل كند؛ مانند مونتاژ يك اتومبيليك ورودي واحد را به چندين خروجي متفاوت تبديل كند؛ مانند تبديل نفت خام به تعدادي از فرآوردههاي مختلفتعريف فرآيند
اسلاید 8: EXTERNALCUSTOMEREXTERNALCUSTOMERProcess AProcess BProcess CProcess FProcess DProcess EInternalCustomerInternalCustomerP DA CP DA CP DA CP DA CP DA CP DA CP DA CInput AInput BOutput EOutput DFeed Backشبكه فرآيندها در سازمان
اسلاید 9: مديريت فرآيند رويكردي سيستماتيك براي مديريت و كنترل فرآيندهاي يك سازمان، با تمركز بر برآورده ساختن نيازهاي مشتريان و افزايش كارآيي فعاليتها ميباشد.تعريف مديريت فرآيند
اسلاید 10: فرآیندها به چهار دسته اصلی ذیل تقسیم می شوند: فرآیندهای هسته ای فرآیندهای اصلی فرآیندهای پشتیبانی فرآیندهای مدیریتیانواع فرایند در سازمان
اسلاید 11: سازمان فرآیند هسته ای مشتریفرایندهای هسته ای این دسته از فرآیندها هدف اصلی از تشکیل سازمان می باشند، به عبارت دیگر این فرآیندها مرتبط با محصولات تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط سازمان هستند. یک سازمان به تعداد محصولات یا خدمات ارائه شده به مشتریانش، فرآیند هسته ای دارد.
اسلاید 12: سازمان فرآیند هسته ای مشتریفرایندهای اصلیاین دسته از فرآیندها باعث تحقق فرآیند هسته ای می شوند به طوریکه اگر این فرآیندها وجود نداشته باشند فرآیند هسته ای محقق نمی گردد.
اسلاید 13: سازمان فرآیند هسته ای مشتریفرایندهای پشتیبانیاین فرآیندها باعث اجرای اثربخش فرآیندهای اصلی می گردند.
اسلاید 14: سازمان فرآیند هسته ای مشتریفرایندهای مدیریتیمجموعه فرآیندهایی را گویند که در حیطه وظایف مدیریت ارشد سازمان می باشد.فرآیند مدیریتی
اسلاید 15: مدیریت و کنترل مالی مدیریت و توسعه منابع انسانی تضمین و ارتقاء کیفیت فرآیند های مدیریتی جذب دانشجو مدیریت و حمایت از دانشجوتدریس, یادگیری و ارزیابیتحقیق و توسعه و ابتکارخروجی های بنیادیورودی های بنیادیفرآیند های مدیریتی برنامه ریزیابنیه و تاسیسات تدارکات, آموزش و فناوری اطلاعات فرایندهای طراحی شده برای دانشگاه جان مور
اسلاید 16: مفهوم مهندسی مجدد: کهنه ها را به دور ریختن و از نو آغاز کردن مهمترین نمود مهندسی مجدد: فرآیند
اسلاید 17: دیدگاه سنتی در مقابل دیدگاه مدرن انقلاب صنعتی و توجه به ساختارهای وظیفه ای به جای فرایند بخش بندی و تخصّصی نمودن وظایف تغییر مشخصات محیط، مشتری و ایجاد دشواری های پیچیده در سال های اخیر توجه سازمان های پیشرو به مدیریت فرایندها جایگزینی نگرش افقی به جای دیدگاه عمودی انقلاب اخیر انقلاب ارتباطات رسیدن به همسویی درونی و بیرونی
اسلاید 18: مسیر گسترش تفکر فرایندی فرایندگرایی مدیریت کیفیت جامع مهندسی مجددتمرکز بر حال و آینده نزدیکتمرکز بر آینده دور و تعالی سازمان
اسلاید 19: وجه تمایز ساختارهای وظیفه و فرآیندی تفاوت میان جزء و کل تمرکز ساختارهای فرآیندی به دیدگاه سیستمی است، یعنی فرآیند گروهی از فعالیت های هم پیوند است که کل آنها از قدرت هم افزایی بیشتری نسبت به اجزاء برخوردار می باشد. رضایت از مجموعه وظایف = ایجاد ارزش= رضایت مشتری
اسلاید 20: پیامد ساختارهای وظیفه ایکندی غیر قابل قبول در انجام امورحجم بالای کارهای موازی و غیر ضروری برداشت های متفاوت از اطلاعات و دستورات مدیران تعصب به انجام وظیفه شخصی خود و نه تحقق عملکرد سازمانی شایسته تر عدم توانمندی در ایجاد ارتباط بین حلقه های وظایفعدم تبحر کارکنان در مهارتهای تعاملی و یکپارچگی وظایف مستقل
اسلاید 21: تمركز بر سازمانتمركز بر فرآيندكاركنان منشأ مشكلات هستند،اندازهگيري عملكرد كاركنان،تغيير كاركنان،هميشه ميتوان يك فرد بهتر يافت. افزايش انگيزه كاركنان،كنترل كردن كاركنان،اصلاح كردن خطاها.فرآيند منشأ مشكل است،اندازهگيري عملكرد فرآيند،تغيير فرآيند،هميشه ميتوان فرآيند را بهبود داد. از بين بردن موانع،توسعه افراد،كاهش تغييرپذيري.نگرش فرآيندگرا # نگرش سازمان گرا
اسلاید 22: فرآیندها، الگوی کار هماهنگ در سازمانجمع آوری داده هاپردازش داده ها – پیش بینی آموزش و پژوهشتبادل اطلاعاتبخش ها، سازمان را اداره می کنند.هر چند که در این مرحله فرآیندهای محوری مشخص می شوند، ولی وظیفه مداری همچنان چیره است. فرآیندهای محوری، سازمان را هدایت می کنند.فرایند عملیاتیفرایند پشتیبانیفرایند مدیریتیجمع آوری داده پردازش داده ها – پیش بینی آموزش و پژوهشتبادل اطلاعاتتشکیلات وظیفه ایجهت گیری فرآیندیتشکیلات فرآیندی
اسلاید 23: رسالت یک مدیر فرایند گرا تعریف شفاف گام های انجام کار مقایسه آنها با یکدیگر همراستا و یکپارچه کردن گام ها حذف وظایف و زمان های بی مورد اطلاع رسانی به موقع و جامع برای نیل به سرعت و چالاکی بیشتر
اسلاید 24: مهندسی مجدد= از میان برداشتن دیوارها در دنیای امروز، فرایند محوری یک الزام است و نه یک انتخاب تبدیل ساختارهای وظیفه ای به دیوانسالاری های گسترده (دیوارهای چین) ساختارهای وظیفه ای= زائل شدن هویت، انگیزش و خلاقیت سرمایه های انسانی
اسلاید 25: فرایند محوری چگونه شکل می گیرد؟ فرآیندها همواره در شکل بخش بخش شده، بی نام، نامشهود و بدون مسئول در سازمان وجود دارند. آشکارسازی، یکپارچه کردن و روح بخشی به فرایندهافرآیند رابط پویا و زنده سازمان با محیط بیرون با تغییر نگرش ها شروع شده و به شناسایی فرآیندها و توجه به آنها شکل می گیرد.
اسلاید 26: موانع پیاده سازی مهندسی مجدد فرایندهاموانع فرهنگی موانع سازمانی و آئین نامه ای لزوم حرکت از بالا به پائین افقی و باز نبودن سیستم از نظر ساختار و فن آوری هزینه بر بودن برنامه مهندسی مجدد فرایندهاموانع تکنولوژیک موانع قانونی تأکید بر عملیات جاری و عدم انعطاف پذیری قوانینناسازگاری با قوانینناهماهنگی قوانین موجود با نیازهای روز سازمان
اسلاید 27: مثال 1: سازمان دیجیتال سات پسفیک دارای بیش از 94 هزار کارمند در سراسر دنیادرآمد سالانه بیش از 3/6 میلیون دلار تصمیم به شناسایی فرایندها و اجرای مهندسی مجددنتایج:کاهش 38 درصدی ارسال و تحویل ریز کامپیوترها به مشتریان کاهش 78 درصدی میزان اشتباهات در پردازش سفارش ها کاهش 30 درصدی زمان ورود سفارش ها به سیستم کاهش 15 درصدی میزان نارضایتی مشتریان نسبت به قبل
اسلاید 28: جان کارلزون از مدیران شرکت هواپیمایی SASیک سازمان مجبور نیست کاری را 1000 درصد بهتر انجام دهد بلکه سازمان باید 1000 کار را در قبال مردم 1 درصد بهتر انجام دهد.
اسلاید 29: به عقیده شما کدام یک از موارد ذیل می تواند سریعتر 100 میلیون تومان برای شما به ارمغان آورد؟1)یک گوشت خوشمزه2) یک قطعه نرم افزاری با قابلیت ترجمه 15 زبان 3) یک مجموعه تبلیغاتی رسانه ای جدید برای افزایش فروش4) یک تخمین واقعی فرصت به صورت صد در صدیترتیب پاسخ کارفرمایان به این سئوال:اولویت اول 2 و به ترتیب 3، 1 و 4
اسلاید 30: جدید ترین مثال برای مهندسی مجدد یک فرایند صدور کارت ATM برای مشتریان بانک ها در ایرانحداقل زمان مورد نیاز= 10 روز مهندسی مجدد فرایند در بانک اقتصاد نوینصدور کارت در همان شعبه بلافاصله پس از ثبت نام
اسلاید 31: سازمان های دانایی- محور (فرآیند گرا)سازمان های محصول- محور، تولید- محور، کیفیت- محور
اسلاید 32: پایش فعالیت ها در مدیریت فرآیندی مديران ارشدفرآیند گران Mission ماموریت Values ارزشها Visionچشم انداز Strategy استراتژی Objectivesاهداف Initiativesابتکارات Feedbackبازخورد Best Practises بهترین نمونه های عملی Resultsنتایج Analysisتحلیل ها Feedbackبازخورد Action Planبرنامه عملیات Best Practises بهترین نمونه های عملی 12
اسلاید 33: یکپارچگی استراتژی ها، فرآیندها و پروژه هافرآیندهااستراتژی مدیریت آینده مدیریت پروژه این فاصله را با مدیریت دانایی و تکنولوژی پر می کنیمGAP
اسلاید 34: نمونه ای از نقشه کلان فرآیندهای سازمان هواشناسیمدیریت استراتژیکنترل کیفی
اسلاید 35: فعالیت: با توجه به زنجیره ارزش فوق (پورتر)، یک زنجیره ارزش برای سازمان تربیت بدنی پیشنهاد دهید.
اسلاید 36:
اسلاید 37: ثبت اطلاعات حقوق پایهکارمند جدید؟yesnoشمارنده حلقهشروعثبت اطلاعات پرداخت های ویژهتایید اطلاعات مالیتاییدردیک نوع فرایند گردش کار
اسلاید 38: پرسشنامه اندازه گیری میزان آمادگی برای کار در یک سازمان فرآیند محور1- آیا هنوز میل دارید که در مورد ناکامی های خود دیگران را سرزنش کنید؟ 2- آیا در گفتگو ها از عبارت ”این منصفانه نیست“ زیاد استفاده می کنید؟3- آیا برای انجام کارها منتظر دستور دیگران می مانید؟4- آیا همچنان بر آنچه در دانشگاه آموخته اید در جا می زنید؟5- آیا گمان می کنید که باید به خاطر کار خوبی که سال گذشته کرده اید همچنان مورد توجه باشید؟6- آیا احساس می کنید که در گذشته سخت کار کرده اید و اکنون استحقاق استراحت بیشتر را دارید؟اگر شما به هر یک از پرسشهای زیر ”بلی“ بگویید، هنوز برای کار در دنیای فرآیند محور آماده نیستید:
اسلاید 39: 7- آیا عقیده دارید که هوشمندی شما درک نشده و مساعدت شما به سازمان ناشناخته مانده است؟8- آیا عقیده دارید که تکمیل همه کارهایتان تنها در سایه کوششهای فردی بوده است؟9- آیا از تغییر روش جاری خود متنفرید؟10- آیا احساس می کنید که خود را به مقام مناسبی از عملکرد رسانده اید و دیگر تکلیفی ندارید؟11- آیا درباره سازمان خود و آنچه برای مشتریان انجام می دهد، بدبین هستید؟12- آیا از به سرکار آمدن خشمگین و متنفر می شوید؟13- آیا همواره در آرزوی فرا رسیدن ساعت پایان کار هستید؟
اسلاید 40: 1- شناخت و نامگذاری فرآیندها: بین 10-5 فرآیند اصلی در هر سازمانی تعریف میشود که هر کدام از آنها می توانند به تعدادی خرده فرآیند تقسیم شده که آنها نیز به ترتیب از تعدادی فعالیت و وظیفه تشکیل می شوند. 2- اطلاع رسانی در مورد فرآیند و اهمیت آن به همه ذینفعان 3- مشخص کردن معیار و نحوه اندازه گیری فرآیند4- برخورداری سازمان از مدیریت فرآیند گرا مراحل تحقق مدیریت فرآیندهای سازمانی
اسلاید 41: مرحله اول (ارزیابی)الف) ایجاد زیرساختهای مدیریت فرآیند: تعیین مدیران فرآیند تشکیل تیم های فرآیند تدوین طرح پیشنهادی برای استقرار مدیریت فرآیندی تعیین اعضای تیم فرآیند تعیین چشم انداز بلندمدت فرآیند ارزیابی تاثیر جهت گیری راهبردی اولویت بندی مهمترین نارساییهای فرآیند آموزش اعضای تیم فرآیند ب) ارزیابی فرآیند کنونی مستندسازی فرآیند شناسایی / اولویت بندی روندهای عملکردمدل مدیریت فرآیندهای سازمانی (GTE TELOPS)
اسلاید 42: مرحله دوم (توسعه)الف) شناسایی فرصتهای بهبود تعیین رویکرد بهبود حل و فصل مسایل مربوط به یکپارچه سازی تعریف شاخصهای ارزیابی عملکرد پیشنهادشده تعیین استانداردهای عملکرد فرآیند تعیین روشهای بهبود ب) تدوین برنامه بهبود ارزیابی و اولویت بندی روشهای بهبود تدوین یک برنامه بهبود فرآیند رسمی هماهنگی برنامه بهبود فرآیند با برنامه عملیاتی سازمان تخصیص مجدد منابع به برنامه های تصویب شده تعریف مسئولیتهای مجری فرآیند تشکیل تیم استقرار فرآیند
اسلاید 43: مرحله سوم (اجرا) الف) اعمال بهبودهاآغاز فعالیتهای توسعه (آماده سازی سیستم، آموزش، به کارگیری شاخصهای اندازه گیری، اعمال رویه ها و...)آزمایش تغییرات فرآیند (به منظور حصول اطمینان از قابل دستیابی بودن اهداف مورد نظر)اجرای وظایف مجری فرآینداجرای تغییرات فرآیندب) ارزیابی عملکرد فرآیند گرفتن تاییدیه تطابق اجرای فرآیند با آنچه طراحی شده شناسایی ناهمگونی های بین عملکرد فرآیند و مشخصات آن ارزیابی بازخورهای ارائه شده توسط مشتریانمرحله چهارم (تثبیت)بهبود پیوسته فرآیند.
اسلاید 44:
اسلاید 45:
اسلاید 46: احصاء فرآیندهااداره كل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري
اسلاید 47: اداره كل تربيت بدني فرآيند برگزاري مسابقات قهرماني دانشگاه ها در كليه رشته هاي ورزشي فرآيند برگزاري جشنواره هاي درون دانشگاهي فرآيند برگزاري دوره هاي آموزشي فرآيند اعزام تيم ها به رويدادهاي برون مرزي فرآيند برقراري ارتباط با مراكز معتبر علمي جهاني، دانشگاه ها، مراكز ورزشي جهاني (يونسكو و....) فرآيند برگزاري گردهمايي علمي ورزشي
اسلاید 48: فرآيند برگزاري گردهمايي مديران تربيت بدني دانشگاه ها فرآيند پذيرش قهرمانان فرآيند توسعه- تجهيز اماكن ورزشي فرآيند برگزاري جشنواره هاي ورزش هاي همگاني فرآيند برگزاري يادواره هاي ورزش دانشجويي به مناسبت هاي گوناگون فرآيند نظارت و ارزيابي از عملكرد تربيت بدني دانشگاه ها فرآيند برنامه ريزي (كوتاه مدت، ميان مدت، بلند مدت) توسعه ورزش دانشگاه ها فرآيند ارتقاء واحد 1 و 2 عمومي تربيت بدني دانشگاه ها اداره كل تربيت بدني
اسلاید 49: فرآيند شناخت و ارتقاء سطح سلامت كاركنان وزارت علوم فرآيند برقراري ارتباط و تعامل با ديگر سازمان ها و فدراسيون ها فرآيند برگزاري المپياد هاي ورزشي فرآيند توسعه ورزش بانوان فرآيند فعاليت هاي انجمن ورزشي دانشجويي فرآيند ايجاد مركز مشاوره ورزشي فرآيند فعاليت دبيرخانه مناطق فرآيند تدوين بودجه تربيت بدني فرآيند ابلاغ بخشنامه ها،دستوالعمل ها، آيين نامه ها و ... به دانشگاه ها فرآيند گردش كارنامه هاي ورودي و خروجي در دبيرخانه اداره كل تربيت بدني
اسلاید 50: مطالعه موردی3MMinnesota Mining & Mineralsموفق سازمان جهان در زمینه مدیریت فرایندها، خلاقیت و نوآوری
اسلاید 51: MAKE یکی از معتبرترین جوائز در زمینه مدیریت دانایی است که توسط شرکت تحقیقاتی Teleos ارائه می شود. (Most Admired Knowledge Enterprise) از سال 1998 تا کنون (2006) تعداد 122 سازمان توانسته اند در فهرست فینالست های MAKE قرار بگیرند. از این تعداد 48 سازمان تا کنون موفق شده اند که این جایزه را بدست آورند. مشاهیر MAKE سازمان هایی هستند که در 5 سال اخیر موفق شده اند به طور مداوم این جایزه را بدست آورند.3M یکی از این مشاهیر است.درباره شرکت 3Mاین شرکت در سال 1902 با پنج نفر کارمند راه اندازی شد. امروزه شرکت 3M با 139 کارخانه و 188 دفتر فروش در 60 کشور جهان حضور داشته و با بیش از 50 هزار محصول مختلف، بازار مشتریانی از 200 کشور جهان را پوشش می دهد.
اسلاید 52: فروش شرکت 3Mدر پایان سال مالی 2005، رقمی برابر با 21 میلیارد دلار بوده است.درآمد خالص در این سال 3 میلیارد دلار برآورد شد.شرکت 3M 2/1 میلیارد بودجه به تحقیق و توسعه اختصاص داده است.این شرکت به طور میانگین در هر سال تعداد 457 اختراع در آمریکا به ثبت میرساند.این شرکت در حال حاضر 70 هزار کارمند داشته و دارای 35 واحد کسب و کار است.ثبت اختراع های 3M از سال 1952 تا کنون بیش از 13 هزار مورد بوده است.3M
اسلاید 53: برنامه های ویژه در شرکت 3Mقانون 15 درصدبرنامه Genesis: سالانه ایده های مربوط به قانون 15 درصد کارکنان مختلف مورد بررسی قرار می گیرند و ایده های برگزیده بین 40 تا 150 هزار دلار کمک هزینه دریافت می کنند.برنامه Discovery: اعطای کمک هزینه به محققین برای آنکه بتوانند ایده های خود را برای ارائه به کمیته بازبینی آماده کنند.
اسلاید 54: مکانیسم های رسمی در 3M1- انجمن های فنی2- آرشیو فیلم های آموزشی3- پایگاه های داده Lotus Notes4- سبد ایده ها5- داستان گویی6- کتابخانه و خدمات اطلاعاتی7- آرشیو گزارشات فنی8- پایگاه داده تخصص ها و مهارت های کارکنان
اسلاید 55:
اسلاید 56: کسانی که شایسته تر هستند، اشتباهات بیشتری را مرتکب می شوند، زیرا تلاش می کنند راه های جدید بیشتری را تجربه کنند. THANKSwww.sportscholars.ir
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.