معماری و عمرانعلوم مهندسیمهندسی شهرسازی

مدیریت و نگهداری ماشین آلات عمرانی

صفحه 1:
مدیریت درنگهداری و مراقبت. لاستیک‌ها و مسئله ایمنی در ماشین آلات نگهداری و مراقبت * نگهداری و مراقبت از ماشین آلات ساختمانی شامل سرویس. اصلاح و تعمیر ماشین آلات می‌باشد. به بعضی مسائل باید در این رابطه توجه شود از جمله بسیاری از مدیران کارگاه‌ها برای بالا بردن راندمان کار و تسریع کار پروژه. ماشین آلات را با ظرفیت غیر مجاز به کار می‌اندازند و این عمل باعث خراب شدن ماشین زودتر از موعد معمول می‌شود. * روش‌های مراقبت از ماشین آلات اگر صحیح اجرا شود مخارج تعمیرات را تقلیل داده و راندمان کار ماشین را بالا می‌برد. *_ پیشنهاداتی برای مراقبت از ماشین‌ها در زیر ارائه شده است که به سه دسته تقسیم می‌شوند. * این دسته‌بندی شامل مراقبت برای جلوگیری از خراب شدن ماشین. تعمیرات جزئی و تعمیرات اساسی می‌باشد.

صفحه 2:
مراقبت‌های مستمر برای جلوگیری از خراب شدن ماشین اين مراقبتها شامل : کنترل مستمر وضعیت ماشین و اصلاحات جزئی است تا همواره ماشین در بهترین شرایط آماده بهره‌برداری باشد. این مراقبت‌ها نظیر حلقه‌های زنجیر به هم مربوطند. حلقه‌های اولیه این زنجیر عبارتند از مهارت راننده. روشی که ماشین به کار گرفته می‌شود. روغن کاری صحیح ماشین و اصلاحات پریود یک به طور منظم. اگر به هر کدام از این نکات دقت کافی مبذول نشود باعث خراب شدن زودتر از موعد ماشین خواهد شد. کارخانجات سازنده. برنامه‌های دقیقی برای روغن کاری. سرویس و اصلاحات جزتی لازم عرضه می‌دارند. این دستورالعمل‌ها ‎wh‏ به دقت اجرا شوند. روغن‌های مخصوصی برای شرایط متفاوت کار وجود دارند که بهتر است همواره از روغن مناسب استفاده شود. با در نظر گرفتن شرایط کار مشکل ماشینآلات ساختمانی. باید مراقبت نمود تا از ورود گرد و خاک و آب به داخل محوطه موتور و سایر قسمت‌های مکانیکی ماشین جلوگیری شود. برای این منظور باید از کار صحیح فیلترهای هوا و روغن ماشین اطمینان حاصل نمود. نیز باید تمیز نگاه داشته شود. سوخت ماش

صفحه 3:
:چند نکته برای تمیز نگه داشتن سوخت ماشین در زیر ذکر می‌شود * تاحد امکان از بشکه به منظور حمل و ذخیره سازی مواد سوختی ماشین آلات استفاده شود. * در صورتی که از بشکه استفاده می‌شود حتما قبل از سوختگیری باید فرصتی داد تا مواد معلق در بشکه نه‌نشین شده و سوخت مزبور حتما به کمک تلمبه از داخل پشکه برداشت شود. تا حد امکان برای ذخیره مواد سوختی از ماشین‌های تانکر با مخازن ثابت در محوطه کارگاه استفاده شود. * مخازن ذخیره سوخت باید از جاده‌های حمل مواد خاکی و قسمت‌های پر گرد و خاک دور باشند. * استفاده از ترکیبات حساس در مقابل آب باعث می‌شود که به وجود آب در داخل مخازن ذخیره سوخت پی ببریم. * در صورتی که وجود آب در مخزن مشخص شد باید حتما آب مزبور را در نقاط مختلف مخزن تخلیه و مخزن را کاملا خشک نمود. © براق كرفتن خرات معلق احتمائى در هنكام سوخت كيرى بايد از فيلترهاى مخصوص استفاده نكوف سرشیلنگ‌های سوختگیری باید حتما تمیز و عاری از ذرات خارجی باشند.

صفحه 4:
پس از پایان کار روزانه بهتر است مخزن سوخت ماشین آلات را پر نمود تا در طول شب از تجمع رطوبت در داخل مخزن جلوگیری شود. این مسئله به خصوص در مورد کار در مناطق سردسیر اهمیت پیدا می‌کند. از سوخت‌گیری زير باران و با برف و با در هوای بسیار پرگرد و غبار بهتر است خودداری شود. هوای تمیز برای موتور به اندازه سوخت تمیز اهمیت دارد. فیلترهای هوا را باید طبق دستورالعمل کارخانه سازنده تمیز یا تعوبض نمود. روغن کاری ماشین نیز بايد مطابق دستورات دفترچه راهنمای ماشین به طور دقیق اجرا شود.

صفحه 5:
سازماندهی سرویس. مراقبت و تعمیر ماشین آلات سرویس مرتب و مراقبتهای عادی ماشین باید به طور پریودیک صورت این نوع اعمال در مناطق سرپوشیده با گاراژهای سرباز انجام می‌شوند. تیم سروبس يا راننده ماشین وظایف محوله را انجام می‌دهند. محل‌های سرویس باید در مناطق دور از جاده‌های حمل مواد خاکی و نقاط کم گرد و خاک باشند. تعمیرات جزئی ماشین آلات توسط گروه تعمیرانی کارگاه و با گروه‌های تعمیراتی سیار انجام می‌گیرد. برای تعمیرات اساسی معمولا به نمایندگی ماشین‌ها مراجعه می‌شود. در پروژه‌های بزرگ به خصوص در مناطق پرت و دورافتاده شاید احداث یک تعمیرگاه مجهز انجام تعمیرات اساسی. اقتصادی باشد.

صفحه 6:
لاستیک‌ها * مخارج مربوط به لاستیک یکی از مخارج عمده مدیربت و کار با ماشین آلات ساختمانی است. بنابراین لازم است که با انواع لاستیک‌ها و نقش‌های مربوطه که در عملیات خاکی به کار می‌روند آشنا شویم. * لاستیک‌ها به انواع معمولی؛ رادیال و لاستیک‌های مخصوص عملیات ساختمانی تقسیم‌بندی می‌شوند. * یک اصطلاح مهم در مورد لاستیک‌ها عبارت است از ضریب سیما (ط۲ ‎spent‏ . این ضريب عبارت است از نسبت ارتفاع لاستیک‌ها به پهنای آن. ضریب برای لاستیک‌های استاندارد ‎od‏ برای لاستیک‌های پهن ۸۵/. و برای لاستیک‌های با مقطع ‎dow proPle) oli gs‏ ۰/۶۵ می‌باشد.

صفحه 7:
سیستم شناسلیی لاستیک‌ها یک کد تشخیصی لاستیک‌ها توسط یک موسسه خارجی ترتیب داده شده که برای طبقه‌بندی لاستیک‌هایی به کار می‌رود که در نقاطی غیر از شاهراه‌ها و راه‌های .آسفالته به کار می‌روند این سیستم به منظور کم کردن اشکالات ناشی از انواع متعدد مارک‌های لاستیک و .مدل‌های عرضه شده توسط کمپانی‌های مختلف ابداع شده است :انواع گروه‌هایی که برای دسته‌بندی لاستیک‌ها به کار می‌روند عبار تند از * کارهای غلطک‌زنی و تراکم: 0 * كارهاى حمل مواد خاكى: 8 * گریدر: 6 * لودر: با

صفحه 8:
عمر و کارکرد لاستیک بعضی از عوامل تعیین کننده عمر لاستیک عبارتند از اندازه. نوع. گرماء شرایط سطح راه یا محل عبور ماشین. کیفیت رسیدگی به ماشین. مهارت راننده و فشار باد در لاستیک. تولید گرما در لاستیک‌ها بر روی مقاومت و فرسایش لاستیک تاثیر می‌گذارد. گرمای تولید شده از روی باره سرعت و مسافت حمل و درجه حرارت محیط تعیین می‌شود. کارخانه‌های تولید کننده ماشین آلات و لاستیک یک سیستم درجه‌بندی برای منسوب کردن عدد ماکزیمم تن مایل در ساعت (,۳00611) به لاستیک‌ها ابداع کرده‌اند. معادله زیر برای پیدا کردن این شاخص به کار می‌رود. سرعت متوسط (مایل در ساعت) ‏ متوسط بار لاستیک (تن) - ,> متوسط بار لاستیک از متوسط گرفتن بین بار لاستیک در حالتی که ماشین خالی است و بار لاستیک وقتی که ماشین با ظرفیت کامل کار می‌کند. به دست می‌آید.

صفحه 9:
سرعت متوسط از تقسیم کل مسافتی که ماشین در یک روز پیموده بر ساعات کار ماشین در روز مزبور تعیین می‌شود. (طول روز کار شامل توقف‌های کوتاه برای استراحت و توقف کار برای نهار و غیره نیز می‌باشد.) لاستیک‌هایی که مورد استفاده قرار م ىكيرند بايد داراى شاخص ,1002/11 مساوى يا بالاترى نسبت به 000801" محاسبه شده از طريق رابطه بالا باشند. علاوه براين بايد مقدار بار لاستيكها با توجه به ميزان فشار زياد موجود در آنها كنترل شود. فشار باد لاستيكها بايد لااقل روزى يك بار كنترل كردد. علاوه بر فرسايش لاستيكها در اثر بالا رفتن كرما در لاستیک‌ها. فرسايش لاستيك به شرايط فيزيكى سطح راه نيز بستكى دارد. فرسايش لاستيى با بالا رفتن شيب جاده. بيجهاى تند. صخردها و موانع تيز در سطح راه و كار در مناطقى كه به طور موثر زهکشی نشده‌اند زیاد می‌شود. ترمزهای بیش از اندازه. سائیده شدن لاستیک‌ها به شاسی و غیره همه باعث فرسایش زودتر از موعد لاستیک می‌شوند. مهارت راننده در بالا بردن عمر لاستیک تاثیر دارد. مقدار عمر مفید متوسط برای لاستیک‌های ماشین آلات مختلف و شرایط متفاوت کار بصورت جداول توسط سازندگان لاستیک ارائه شده اند. بعضی از کارخانجات لاستیک‌سازی روشی برای تعیین عمر لاستیک براساس عواملی نظیر مقدار بار وارده. سرعت. شیب و غیره ابداع کرده‌اند.

صفحه 10:
هدف از انتخاب لاستیک مناسب از نظر | لاستیکی است که پایین‌ترین رقم مخارج را در ساعت کار تولید نماید بدون اب ساعتی ماشین لطمه وارد شود. معمولا لاستیک‌های رادیال کمتر از لاستیک‌های عادی داغ می, می‌نمایند و دارای مقاومت غلطشی کمتری می‌باشند. بنابراین در عملیات خاکی برای حمل مواد خاکی در سرعت‌های بالا معمولا لاستیک‌های رادیال مناسب‌ترند. هنکامی که کار در محیط‌های بسیار فرساینده صورت می‌گیرد بهتر است از لاستیک‌های مخصوص مناطق صخره‌ای و يا صخره‌ای با نقش‌های بسیار عمیق استفاده شود. در مناطق صخره‌ای نیز بهتر است از لاستیک‌های مربوطه استفاده نمود و در صورت لزوم زنجیرهای محافظ به کار برد. اند و تراکسیون بهتری ایجاد

صفحه 11:
ایمنی مسئله ایمنی در عملیات ساختمانی از مهمترین مسائل است. به کار بردن اصول ایمنی برای جلوگیری از اتلاف جان کارگران و معلولیت آنها و جلوگیری از وقفه‌های ناشی از وقوع اتفاقات مزبور در جریان کار می‌باشد. در بسیاری از کشورها. عملکرد غیر محتاطانه و غیر مسئولانه شرکت‌ها در مورد مسائل ایمنی باعث بالا رفتن حق بیمه و پرداخت غرائم و جریمه می‌شود. قوانین ایمنی بعضی کشورها در مورد کار با ماشین آلات ساختمانی مقررات نسبتا سختی وضع نموده است. به موجب این مقررات باید حتما حفاظی برای قسمت‌های متحرک ماشین در نظر گرفته شود. کمربند ایمنی. بهبود و تکمیل سیستم ترمزهاء تعبیه میله‌های حفاظ سقف که در صورت برگشتن و غلطیدن ماشین, اتاق راننده خرد نشود. حد مجاز مقدار صدای تولید شده در اتاقک راننده و برای کارگرانی که در محوطه کارگاه کار می‌کنند. از مقررات و محدودیت‌هایی است که قوانین و مقررات ‎pol‏ برای کار با ماشین‌های ساختمانی قائل شده‌اند.

صفحه 12:
برنامه‌های ایمنی تعلیم مسائل مربوط به ایمنی به پرسنل کارگاه بسیار مهم است. بعضی از نکاتی که باید در مورد تدوین یک برنامه برای تامین ایمنی در نظر گرفت عبار تند از: ۱. برقرار کردن کلاس‌های آموزش مسائل ایمنی در محل کار برای تمام پرسنل جدیدالاستخدام و ترتیب دادن کلاس‌های گاه به گاه برای یادآوری اصول ایمنی. ۲ تامین تمام وسایل حفاظتی و پوشش (لباس) ایمنی ۳ تامین کمک‌های اولیه و اشخاص وارد به اینگونه مسائل در کارگاه‌های بزرگ. ۴ تامین وسایل تخلیه مجروحین حوادث در صورت وقوع سانحه به مراکز درمانی در اسرع وقت ۵ کنترل دائم خطرات موجود در محوطه کار ۶ جلب نظر مدیریت در مورد اهمیت مسئله ایمنی. مسئولیت برنامه‌ریزی و هدایت برنامه‌های ایمنی باید به طور مشخص تعیین گردد.

صفحه 13:
مراقبت‌های مربوط به ایمنی در این مورد بهتر است نکات زير را در نظر داشت: . به کارگران نباید اجازه داده شود که به طور ایستاده سوار ماشین آلات بشوند. مگر اینکه برای آنها محل نشستن نشده باشد. ۲ باید توجه نمود که در هنگامی که ماشینی تحت تعمیر است امکان به راه افتادن آن به طور اتفاقی موجود نباشد. ۳ هنگامی که تکنیسین‌ها با استفاده از جک زیر ماشین کار می‌کنند و بار وارده بر جک‌ها زیاد است. باید در زیر ماشین بلوک قرار داده شود. ۴ پس از اتمام کار روزانه بايد ماشين را در حالت ترمز کامل متوقف نموده. جام یا تیغه آن را در تماس با زمین قرار داد و سویچ را از استارتر خارج نمود. ۵ راننده ماشین باید برای سوار و پیاده شدن ماشین از دستگیره‌ها و پله‌های مخصوصی که برای همین منظور تعبیه شده‌اند استفاده نماید. ۶ هرگونه حفاظ و وسیله ایمنی که در حین تعمیر ماشین از محل خود برداشته شده پس از اتمام تعمیرات باید دوباره در محل خود تعبیه گردد.

صفحه 14:
-۷ هنگامی که میدان دید راننده کافی نیست و يا کارگران در نزدیکی ماشین مشغول به کار هستند حتما بايد از یک نفر راهنما برای فرمان دادن به راننده ماشین استفاده نمود. - ۸ جریان در مدارهای الکتریکی در حین تعمیر ماشین باید قطع شود. - ٩لوله‌ها‏ و قسمت‌هایی از ماشین را که در اثر کار ماشین داغ می‌شوند. بايد به طور وضوح علامتگذاری یا رنگآمیزی کرد تا از سوختگی کارگران به طور اتفاقی جلوگیری به عمل آید. ‎٠١ -‏ در حین سوختگیری. موتور باید خاموش بوده و از کشیدن سیگار خودداری شود. ‏- ۱اقبل از انجام تعمیرات بر روی مخازن مربوط به بچ بلانت يا مواد سنگی باید حتما ‏آنها را خالی نمود. ‏- ۱۲ماشین آلات کم سرعت که بر روی شاهراه‌ها حرکت می‌کنند برای اخطار به ‏ماشین‌های سریع‌السیر باید حتما از چراغ‌های چشمک‌زن استفاده نمایند. - ۱۳در حین کار کردن در شیب‌های تند باید حداکثر احتیاط را به کار برد که ماشین واژگون نشود. ‎

صفحه 15:
- ۱۴هنگامی که کارگران با ماشین آلات در داخل خاکبرداری به عمق بیش از ۴ فوت (۱۲۰ سانتی‌متر) کار می‌کنند باید حتما قبلا به وسیله‌ای دیواره خاکبرداری را در مقابل رانش حفاظت نمود (نظیر احداث سپرهای حفاظتی و غیره) و با باید شیب ترانشه طوری باشد که از زاویه شیب طبیعی خاک تندتر نباشد. - ۱۵کابل‌ها و طناب‌های فلزی باید متناسب با بارهای وارده انتخاب شده و لااقل هفته‌ای یک بار برای فرسایش و خرابی مورد بازدید قرار گيرند. - ۱۶ هیچگاه نباید ماشین آلات مفصلی را در حالتی که موتور خاموش است هل داد. بهترین روش حمل اینگونه ماشین آلات به محوطه تعمیرگاه. استفاده از تریلر است و در صورتی که فاصله حمل کوتاه باشد می‌توان با توجه به دستورالعمل‌های داده شده توسط کارخانه سازنده ماشین‌های نوع مزپور را يدك كشيد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان