مدیریت پروژه (بخش دوم)
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
مدیریت پروژه (بخش دوم)
اسلاید 1: بخش دوممديريت پروژه
اسلاید 2: تعريف پروژهپروژه عبارتست از مجموعـه ای از فعاليت ها که برای دستيابی به هدف خاص با مقاطع آغاز و پايان مشخص، اهداف، محـدوده و بودجه مشخـص انجـام می گيرد.پروژه مجموعه ای از تلاش ها، اقدامات و فعاليتهـای تکراری مرتبط به هم و منحصر به فرد جهت دستيابی به نتايج و اهداف مورد انتظار، در چارچوب برنامـه زمانی و بودجه پيش بينی شده می باشد.
اسلاید 3: تعريف پروژهپروژه مجموعه تلاش های موقتی برای تحقق يک تعهد و پذيـرش مسئوليـت به منظور ايجاد يک محصـول يا ارائه خدمات معين مي باشد.موقتی است يعنی نقطه آغاز و پايان معين دارد.مشخص است يعنی خدمت يا محصول مورد نظر کاملا روشن و تعريف شده است.
اسلاید 4: تعريف پروژهيعـنی: پروژه ها شامل فعاليت هايي است که بايد در تاريخ های معين، با هزينه های معين و کيفيت تعيين شده اجرا شود.ويژگی مشترک پروژه هاپروژه ها يک دوره عمر معين دارندپروژه ها مجموعه ای از اقدامات و عمليات منحصر به فرد (و بعضا پيچيده) است.نتايج پروژه ها يکتا و منحصر به فرد است.
اسلاید 5: مراحل پروژه هر يک از مراحل پروژه با شروع يا خاتمه يک يا چند فعاليـت اصلـی يا زير پروژه قابل شناسـايي است، به گونـه ای که شروع و ختـم هر مرحلـه کاملا مشخص است.ايـن مراحـل با يک توالی منطقـی به هم مربـوط می شوند به گونـه ای که برآيند کلـی ايـن فرآينـد اجرای کامل پروژه است.
اسلاید 6: مراحل پروژهبسته به شرايط، مشخصه ها و روش های اجرايـــي، لازم است در پايان هر مرحله، کار ارزيابی عملکرد انجام شود. اين ارزيابی به منظور حصول اطمينان از دستــرسی بـــه اهداف اوليه و نيز رفع ابهامات و اشکالات و همچنيــن اصلاحات مورد نياز در مراحل و سير تکاملی پروژه است.
اسلاید 7: چرخه حياتمراحل اصلی و قدم های لازم برای اجرای پروژه چرخه حيات نام دارد.چرخه حيات تعيين کننده فعاليت های اصلی پروژه از ابتدا تا انتها می باشد.
اسلاید 8: چرخه حيات توالی انجام فعاليت ها در چرخه حيات منعکس می شود.در چرخه حيات پروژه لازم است مشخصات فعاليتهای اصلی و فرعی در هر مرحله و نيز امکانات و منابع مورد نياز برای تحقق آنها برآورد و تعريف گردد.
اسلاید 9: چرخه حيات گام های چرخه حيات پروژه: گام 1- مفاهيم، شناخت و بررسي های اوليه دراين گام امکان پذيری طرح بررسی می شود و نسبت به پروژه شناخت لازم صورت می گيرد. همچنين کليات و اهداف و محدوديت ها برای شروع گام بعدی دنبال می شود.
اسلاید 10: چرخه حيات گام های چرخه حيات پروژه: گام 2- تعريف و طراحی اوليه در اين گام با توجه به خــط مشي های ارائــه شـده در مطالعات امکان پذيری، طراحی کليات طرح صورت می گيرد. گام 3- طراحی جزئيات (طراحی تفصيلی)در اين گام بر مبنای طرح اوليه، طراحی جزئيات يا طرح تفصيلی تهيه می شود.
اسلاید 11: چرخه حيات گام های چرخه حيات پروژه:گام 4- ساخت، نصب و اجرا بر اساس مبناي طراحی و تصــميم های کلی در مورد ساخـت يا اجــرا (خريد)، فعـاليت های مربوط به خريد و انتخاب پيمــانکار و نظارت بر ساخـت و اجــرا انجام مي شود.گام 5- بهره برداری و نگهداری- ارزيابی در اين گام ضمن بهره برداری از طرح و فراهم سازی شرايط بهتر به منظـور بهره برداری، از مطــابقت طرح اوليه و نتايج طرح، اطمينان حاصل مي شود.
اسلاید 12: ارتباط مراحل در چرخه حيات پروژه گام پنجم گام چهارم گام های دوم و سوم گام اول تصويب گزارش عمليات اجراييتصويب طراحی جهت شروع عمليات اجرايي تصويب مطالعات امکان سنجی به منظور شروع طراحی خلاصه طرح، نقاط قوت و ضعف فرصت ها و محدوديت ها ورودی راه اندازی آزمايشی، راه اندازی و کسب اطمينان از رفع نقايصانتخاب پيمانکار، تجهيز کارگاه، تدارک تجهيزات، ساخت و اجرا طرح کليات ، طرح جزئيات محصول يا طرح، زمان بندی فعالِيتها، تهيه WBS و CPM مطالعات امکان سنجی و ارزيابی فنی و مالی و تحليل حساسيت پردازشجمع بندی طرح و گزارش نهاييتاييد مراحل اجراييطرح محصول يا پروژه و برنامه زمان بندی در طول عمر پروژه گزارش مطالعات امکان سنجی خروجی
اسلاید 13: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگمثال نمونه 1 (سد و نيروگاه)1- مرحله شناخت 1-1- بررسی احداث سد با مخزن مناسب در محل مطلوب از نظر فنی، اقتصادی 2-1- بررسی احداث تونل های آبرسان به نيروگاه 3-1- بررسی احداث نيروگاه با ظرفيت لازم با توجه به شرايط فنی و اقتصادی آن
اسلاید 14: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ2- مرحله طراحی اوليه 1-2- شروع مطالعات زير سطحی 2-2- تهيه نقشه های 2000/13-2- مطالعات ژئوتکنيک (فرار آب)4-2- طراحی نوع بدنه سد 5-2- شناسايي منابع مطالعـات اين مرحله در يک سطــح دقيق تر نسبــت به فاز شناخت انجام می گيرد. همچنين در ضمن طراحی مفهومی، مهندسی پايه پروژه انجام می شود.
اسلاید 15: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ 3- طراحی تفصيلی 1-3- طراحی کامل نقشه های بدنه و نيروگاه 2-3- تکميل مطالعات ژئوتکنيک 4- مرحله اجرا 1-4- انعقاد قرارداد با پيمانکاران عمرانی و تجهيزات 2-4- طراحی تهيه تقشه های اجرايي 3-4- ساخت تجهيزات و نصب آنها
اسلاید 16: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ 5- مرحله راه اندازی و بهره برداری 1-5- راه اندازی آزمايشی و تست 2-5- بهره برداری دائم در طول دوره عمر
اسلاید 17: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ بين هر فاز در طول عمر پروژه مراحلی برای تاييد آن مرحله وجود دارد. در اين مراحل موارد زير کنترل می شود:وارد فاز بعدی گردد. کنار گذاشته شده يا منتفی گردد.کارهای اضافی قبل از تصميم لازم برای ورود به مرحله بعدی در مورد نوع فعاليت ها مشخص گردد.
اسلاید 18: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ مثال نمونه 2 (صنايع پتروشيمی)1- مرحلــه برنامه ريـزی و شناخت فرصــت های فنـــی و اقتصادی در طی اين مرحله، اطلاعات استراتژيک کافی در جهت تعييــن ريسک کار فرما و مزيت منابع موجود برای پروژه جمع آوری می شود.
اسلاید 19: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ فعاليت های عمده در اين مرحله شامل موارد زير است:1-1- تعيين نياز- مشکلات 2-1- شناسايي شرکت کنندگان اصلی 3-1- جمع آوری اطلاعات 4-1- شناسايي فرصت های اقتصادی 5-1- مشخص کردن اهداف 6-1- تحقيق بازار- پيش بينی بازار
اسلاید 20: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ 7-1- مطالعه شرايط رقابتی 8-1- بررسی موضوعات حقوقی، زيست محيطی و ايمنی 9-1- اطلاعات در مورد تخمين های اوليه 10-1- ارزيابی ريسک ها و محدوديتها 11-1- شناسايي، ارزيابی و انتخاب گزينه های تکنولوژی (رقابتی)12-1- تعريف استراتژی کاری 13-1- توسعه پروژه (بصورت موردی) در ابعاد اقتصادی
اسلاید 21: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ 2- توسعه پروژه مرحله توسعه پروژه بيشترين تاثير را روی پروژه دارد و موفقيت در مراحل بعدی پروژه وابسته به تصميــم در اين مرحله است. اين مرحله شامل موارد زير است:1-2- تعريف پروژه (مرحله شناخت)هدف مرحلــه شناخت (تعريـف پروژه) تعييـــن هزينه، جدول زمان بندی، مشخصات و منابع پروژه می باشد. اين مرحله در واقع يک نوع پيش برنامه ريزی است و توسط کارفرما طلب می شود، زيرا بطــور مستقيــم به برنامه و اهداف تجاری شرکت مربوط می شود.
اسلاید 22: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگاين مرحله شامل موارد زير است: انتخاب و معرفی تيم اصلی پروژه شناسايي افراد ذی نفع در پروژه تعريف اهداف پروژه شناسايي گزينه های مختلف از لحاظ فنی و اقتصادی شناسايي زمينه های ريسک و عدم قطعيت بررسی شرايط تجاری و اقتصادی پروژه تهيه پيش نويس برنامه راهبردی پروژه بررسی تجربيات از پروژه های مشابه
اسلاید 23: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ 2-2- طراحی مفهومی (طراحی اوليه)در طی طراحــی مفهـومــی، آن دستـه از گزينــه های اقتصادی، فنی که در مرحله تعريف پروژه شناسايي و ارزيابی شده اند، به جهت فراهم سازی اطلاعات کافی برای تسهيـل فعاليت های مهندسـی پايه در آينــده مورد ارزيابی قرار می گيرد.
اسلاید 24: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ فعاليت های مربوط به اين مرحله شامل موارد زير است: تحليل (بررسی) گزينه انتخاب تکنولوژی (رقابتی) انتخاب گزينه های اقتصادی (انتخاب و حذف گزينه ها) تهيه نمودارهای فرآيند جريان جمع بندی وقايع کليدی و مهم شناسايي تجهيزات (به لحاظ مقياس و قيمت)
اسلاید 25: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ انتخاب ساختگاه (سايت) تعريف مسئوليتها و وظايف ارزيابی ريسک استراتژی توسعه اجرای پروژه تامين مواد تعيين اعتبارات
اسلاید 26: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ قراردادها مديريت پروژه برنامه های توسعه (توسعه برنامه ها) انتخاب تکنولوژی جديد در مقابل تکنولوژی قديم مديريت ريسک شناسايي موضوعات به لحاظ حقوقی، زيست محيطی و ايمنی به روز کردن برنامه اقتصادی
اسلاید 27: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ3-2- مهندسی پايهاين مرحله تکامل مرحله طراحی مفهومی است. مهندسی پايه اطلاعات کافی را برای مجاز ساختن شروع مهندسی تفصيلی می دهد. اين مسئله نياز به ترکيب معيارهای طراحی و مشخصات فنی عمومی دارد.
اسلاید 28: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگمهندسی پايه شامل موارد زير است:تعيين محدوده کار پروژه، اطلاعاتی را در مورد اندازه، محل و نمونه محصول به جهت تخمين هزينه اجمالی برای تعيين امکان پذيری فراهم می کند.پايه گذاری آرايشات اوليه به روز کردن نمودارهای فرآيند جريان (PFD) تهيه نمودارهای فرآيند جريان نقشه های تجهيزات (P&ID) تهيه برنامه اجراييانجام کار تيمی جهت تعيين: - هداف پروژه - ريسک ها و موارد نامشخص - نقش ها و مسئوليت ها بازديد از ساختگاهتهيه برنامه زمان بندی و تعيين نقاط عطفتکميل مطالعات طراحی رقابتیآماده سازی منابع مالی و اعتبارات
اسلاید 29: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ 3- تصويب طرح جهت شروع کار اجراييدر اين مرحله بر اساس اهداف فنی و اقتصادی کارفرما و هزينه های سرمايه گذاری شده و درآمدهای پيش بينی شده، برای شروع به کار پروژه تصميم گيری می شود.4- فاز اجرای پروژهاين مرحله زمانی آغاز می شود که طرح تصويب شده باشد و شامل مراحل زير است:
اسلاید 30: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ1-4- طراحی و مهندسی تفصيلی اين مرحله تمام عناصر و اجزاء پروژه را مورد توجه قرار می دهد. اين جزئيات شامل موارد زير است:آماده سازی و تاييد نقشه ها و مشخصات فنی اخذ مجوزهای قانونی مشخصات فنی مصالح و تجهيزات مرور فرآيندها کنترل و پيش بينی هزينه ها
اسلاید 31: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ2-4- تامين اين مرحلــه شامل قرارداد خريد خدمـات، مصـالح و تجهيزات لازم برای اجرای پروژه می باشد و شامل موارد زير است:انعقاد و کنترل قرارداد با پيمان کاران خريد تجهيزات و موارد مورد نياز تهيه دستورالعمل و راه کار لازم برای تهيه کالا و خدمات
اسلاید 32: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ3-4- ساخت و اجرا اين مرحله شامل پيگيری استراتژي های تدوين شده در مورد مديريت اجرا و نصب تجهيزات است. فعاليت ها در اين مرحله شامل موارد زير است:مستند سازی کليه فعاليت های مکانيکی، الکتريکی و ساختمانی آماده سازی دستورالعملهای بکار گيری و راه اندازی آموزش پرسنل راه انداز و بهره بردار بازبينی برنامه ها برای شرايط اضطراری تکميل انجام کليه تست های استاتيکی و ديناميکی، الکتريکی، مکانيکی و غيره اين فعاليت ها با مسئوليـت مهندس پروژه و ناظر انجام می شود.
اسلاید 33: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ5- مرحله بهره برداری فعاليت های اين مرحله شامل موارد زير است:1-5- راه اندازی اوليه در اين مرحله بسته به نوع پروژه معمولا تمام تجهيزات مورد تست عمليـاتــی قرار می گيرد و موضـتوع تنظيم تجهيـزات با يکديگر از اهميـت زيـادی برخوردار اســت. تمام مستنــدات و مکتوبات طراحی در اين مرحله بايد ثبت و ضبط شود.
اسلاید 34: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ2-5- شروع به کار عملياتی يا بهره برداری تجاری انتقــال پروژه از حالــت راه اندازی آزمايشی به حالـت بهره برداری دائم در اين مرحله صورت می گيرد و شامل موارد زير است:اجرای برنامه پيش از بهره برداری تجاری تست ظرفيت و اندازه گيری نتايج بر اساس اهداف پروژهشناسايي نقايص و معايب و شروع فعاليتهای اصلاحی رفع کليه اشکالات و قبول پروژه
اسلاید 35: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ3-5- اتمام مرحله ساخت و نصبمعمولا اين مرحله با تکميل کارهای مکانيکی شروع و هنگامی که همه معيارها و شرايط استاندارد برآورده شده باشد تکميل ميگردد.تکميل مستند سازی تمام پرونده ها و مدارک شناسايي موضوعات و اطلاعات مهم در مورد کارکرد پروژه تهيه ليست نقايص و کمبودها تکميل بازرسی ها تکميل مدارک و گواهينامه های صادر شده پذيرش کار و يا پروژه پرداخت نهايي بر اساس قرار داد و تسويه حساب مالی بستن کليه حسابهای پروژه
اسلاید 36: مراحل اصلی در پروژه های عمرانی بزرگ4-5- بهره برداری اين مرحله شامل استفاده از سيستم و نگهداری از آن در طی عمــر مورد انتظـار می باشــد. بهــره برداری يـک فعاليت پيشرو است و نياز به برنامه زمان بندی، بکـــار گيری تجهيــزات و نگهـتداری و تعميرات تحت سيســتم مناسب و تعريف شده دارد تا هزينه ها بهينه گردد.
اسلاید 37: پيشرفت پروژه در مراحل چرخه حيات بهــره بــرداری طـراحی و اجـرا امکـان سنجی درصد تکميلزمانآرامآرامسريع
اسلاید 38: پيشرفت پروژه در مراحل چرخه حياتدرصد تکميلزمان- 100%راه اندازی، توليد، نگهداری و تعمير: آموزش، راه اندازی آزمايشی، راه اندازی، توليد واقعی، برنامه افزايش کارايي طراحی، ساخت و اجرا:طرح کليات، طراحی تفضيلی، برنامه زمان بندی، انعقاد قراردادهای ساخت و اجراامکان سنجی: مطالعات اقتصادی، فنی و مالی
اسلاید 39: مصرف منابع و امکانات در مراحل چرخه حيات بهــره بــرداری طـــراحی و اجــرا امـــکان سنجــــی مصرف منابع و امکاناتزمان
اسلاید 40: جمع بندی در پايان هر مرحله از پروژه، محصــولات و نتايجــی حاصل می شود که با نتايج حاصل از مراحل قبل و بعد متفاوت است. با استفاده از اين نتايج و محصولات می توان مرحله يا مراحل بعد را (طراحی) و اجرا کرد. توجه به برنامه زمانی و منابع مورد نياز در هر مرحله و سرعت پيشرفت يا کندی کار و نيز استفــاده از منابــع درهر مرحله از اهميت ويژه ای برخوردار است.
اسلاید 41: مديريت پروژه1- اهميت مديريت پروژهناکارايــي روش های سنتــی در ساختار سازماني و شيوه هــای قديمـی مديريــت در اجـرای پروژه ها دليـل اصلــی مفهوم مديريت پروژه است. با توجـه به ماهيت منحصر به فرد پروژه ها لازم است تابه طـور خاص برای هر پروژه، ساختار سازمانـی،سيستم اطلاعاتی و ساختار اجرايي تعريف شود.
اسلاید 42: مديريت پروژهآثار مهم و نشانه های مديريت ضعيف تاخير در برنامه زمانی پروژهافزايش هزينه های اجرايي در مقايسه با بودجه - جريان نقدی نامطلوب - دوباره کا ری استفاده نامناسب از کارشناسان و عوامل اجرايي در مراحل مختلف طرح تحمل خسارت های مادی و معنوی ناشی از عدم تحقق اهداف پروژه
اسلاید 43: مديريت پروژهدلايل ضعف در مديريت پروژه ها به شکل سنتی اجرای پروژه های متعدد بطور همزمان بدون هماهنگی عدم مسئوليت فرد خاص در قبال پروژه برنامه ريزی و زمان بندی غير منطقی کم تجربگی مدير پروژه کنترل ضعيف نيازهای کاربران (کارفرما)عدم وجود کنترل بر طراحی هاناممکن بودن تامين تعهدات مالی
اسلاید 44: مفهوم مديريت پروژه مديريت پروژه فرآيندی است که با بکارگيری دانش، مهارت ها، ابزار و تکنيک های لازم، دسترسی به اهداف طرح را از طريق برنامه ريـزی و زمان بندی، اجــرا و کنترل عمليات امکان پذيـر می سازد.اهداف و نيازها در سه بخش زير مطرح می شود:1- متوليان، کاربران و نياز و خواسته های آنها 2- احتياجات خاص و مشخص طرح 3- محدوده، زمان، هزينه و کيفيت طرح
اسلاید 45: مديريت پروژه سير تحولات مديريت کيفيت جامع مهندسی همزمان مديريت ريسک مديريت تغيير مديريت پروژه
اسلاید 46: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 47: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 48: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 49: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 50: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 51: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 52: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 53: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 54: ويژگی های مديريت پروژه در مقابل مديريت سنتی مديريت پروژهمديريـت سنتی ترجيح می دهد در قالب گروه فعاليت نمايد. نقطه اتکای وی، شيوه مديريت و مسئوليت های فنی خود می باشد. به همکاری و تشريک مساعی نظر دارد. همواره در جهت تحقق اهداف گام برمی دارد. تمايل به ريسک دارد. (ريسک پذير است). به دنبال آنچه ممکن است می باشد. صرفا به خود موضوع فکر می کند.انسانها و افکار آنها را مديريت می کند. مسائل را در قالبی عينی و ملموس می بيند. ترجيح می دهد به صورت فردی کار کند. نقطه اتکای وی فناوری است. به حرفه ای بودن نظر دارد. همواره به دنبال فراتر رفتن از اهداف می باشد. چون تمايل به ريسک ندارد، به ناچار سعی در آزمون هر چيز می کند. به دنبال تمام و کمال بودن است. به حواشی موضوعات نيز می پردازد. سخت افزار را مديريت می کند. مسائل را در قالبی انتزاعی می بيند.
اسلاید 56: سير تحولات در مديريت پروژهبخش اول از 1960 تا 1985 رشد ارامبخش دوم از 1985 تا کنون(2000) رشد سريع بخش اول 1960 تا 1970در اين دوران مديران اجرايی به دنبال يافتن فنون و تکنيک های جديد مديريتی و ساختار سازمانی متناسب با ان بوده اند.در اين راستا دو پارامتر مهم برای” طراحی مجدد سازمان” که بيشتر مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از:1- پيچيدگی فعاليت ها در مقابل سادگی ان ها2- پويايی محيط عملياتی در مقابل ايستايی ان
اسلاید 58: سير تحولات در مديريت پروژهبرای شرکت هايی که فعاليت های پيچيده ای دارند و همچنين در محيط عملياتی پويا کار می کنند ،مدير يت پروژه الزامی است.مانند: صنايع هوا،فضا- صنايع الکترونيک، صنايع دفاعی، رايانه وساختمان.در سال های 1960 تا 1970 ساختار سازمانی شرکت ها عموما ساختار سنتی و ساخت نيافته بود. در واقع سازمان ها و شرکت ها از ساختار سازمانی و طبقه ای تبعيت می کردند. در اين شکل بيشتر پروژه ها توسط مديران تخصصی اداره شده(مديران اداری) و اختيارات مديران پروژه ها در کمترين سطح قرار داردبخش اول 1960 تا 1970
اسلاید 59: سير تحولات در مديريت پروژهدر اين دوران شرکت ها ساختار سازمانی خود را به اقتضای پروژه ها تعريف کردند. در اين دوران بسته به عوامل زير مديريت پروژه در ساز مانها از جايگاه مشخص برخوردار گرديد.محيط عملياتی پوياتغييرات فن اوری(سريع) 1970 تا 1980
اسلاید 60: سير تحولات در مديريت پروژهبايد توجه داشت که سرعت نه چندان رضايت بخش در سير تحولات مديريت پروژه عمدتا به اين علت بوده است که به دليل نياز پروژه ها، سازمان ها نياز مند تغييرات و تحول و تجديد ساختار بوده اند و بيشتر مديران اجرايی به دليل ترس از تغييرات ناگهانی در ساز مان از طرح مديريت پروژه خود داری کرده اند.1970 تا 1980
اسلاید 61: سير تحولات در مديريت پروژهبا تجديد سازمان بر اساس مديريت پروژه شرکت ها قادر شدند؛فعاليت هايی را که بوسيله ساختار سنتی قادر به مديريت ان ها نبودند کامل کنند.فعاليتهايی را که بايستی به موقع و در کمترين فاصله زمانی انجام شود کامل کنند.1970 تا 1980
اسلاید 62: سير تحولات در مديريت پروژهدر اين دوران توسعه دانش مديريت پروژه باعث شد تحولات عمده در زمينه های زير نيز حاصل شود.يعنی از يک طرف تحولات موجود موجب ارتقائ جايگاه مديريت پروژه ها گرديد و از طرف ديگر توسعه دانش مديريت پروژه موجب تحولات اساسی در اين زمينه ها شد:1970 تا 1980
اسلاید 63: سير تحولات در مديريت پروژهتوسعه سريع فن اوریتوسعه سرمايه گذاری در حوزه تحقيق و توسعهدسترسی سريع و کارامد به اطلاعاتکاهش چرخه حيات پروژه هادر طی اين سال ها صنايع هوا- فضا ، صنايع دفاعی و ساختمانی در توسعه مديريت پروژه پيش قدم بودند.1970 تا 1980
اسلاید 64: سير تحولات در مديريت پروژهسوال اساسی:حال که سازمان بايستی به توسعه مديريت پروژه توجه جدی داشته باشد:چه مدت طول می کشد تا سازمان بتواند در محيط مديريت پروژه به خوبی عمل کند.پاسخ به اين سوال بستگی به سرعت تغييرات محيط و تحولات تکنولوژی دارد1970 تا 1980
اسلاید 65: سير تحولات در مديريت پروژه مباحث تکميلیانواع ساختار های سازمانی 1)وظيفه ای2) پروژه ای3) ماتريسیالبته انتخاب نوع سازمان اقتضايی است.
اسلاید 66: سير تحولات در مديريت پروژهبخش دوم 1985 تا کنوندر دهه 1990 ساز مان ها به اين حقيقت پی بردند که اجرای مديريت پروژه ، يک الزام است و نه يک انتخاب.اين سوال اساسی هم مطرح می شد که چگونه هر چه سريعتر پروژه ها اجرا شود.در جدول زير مراحل چرخه حيات از ديدگاه اجرای مديريت پروژه نشان داده شده است:
اسلاید 67: سير تحولات در مديريت پروژهمرحله اوليهشناسايی نيازشناسايی مزاياشناسايی کاربردهاشناسايی امور ضروری
اسلاید 68: سير تحولات در مديريت پروژهمرحله پذيرش مديريت (اجرايی ) (ارشد)درک اجرايی مديريت پروژهپشتيبانی
اسلاید 69: سير تحولات در مديريت پروژهمرحله پذيرش مديريت (ستاد)(ميانی)پشتيبانی مديرانلزوم مديريتآموزس مديريت
اسلاید 70: سير تحولات در مديريت پروژهمرحله رشدتوسعه متدلوژیمديريت پروژهانتخاب سيستمافزايش کارايی
اسلاید 71: سير تحولات در مديريت پروژهمرحله تکاملتوسعه سيستم کنترلزمان بندی يکپارچه سازی کنترل زمان و هزينهتوسعه برنامه اموزشیتوسعه مهارت و دانش مديريت پروژه
اسلاید 72: سير تحولات در مديريت پروژه در مرحله اول، سازمان به مديريت پروژه نياز مبرم دارد.( اين نياز در سطح مديران لايه های پايين و مديران ميانی احساس می شود.) وجود عواملی از قبيل پروژه های سرمايه ای، نياز ها و انتظارات مشتريان، رقابت، توسعه پروژه های جديد و نيز کارايی و اثر بخشی نياز به مدريت پروژه ها به منظور بقای شرکت ها را افزون تر کرده است.بخش دوم 1985 تا کنون
اسلاید 73: سير تحولات در مديريت پروژهسرعت دسترسی شرکت ها به درجه تکامل در مديريت پروژه ، اغلب بستگی به اين دارد که اين شرکت ها تا چه حد به اهميت عوامل موثر و پيش برنده توجه دارندعوامل موثر در بقای شرکت ها عبارتند از: پروژه های سرمايه ای کارايی و اثر بخشی انتظارات مشتريان بقای شرکت توسعه محصول جديد رقابت درک و فهم مديرانبقای شرکت
اسلاید 74: سير تحولات در مديريت پروژهبر اين اساس دو تقسيم بندی زير در سازمان ها وجود دارد:پروژه محورغير پروژه محور
اسلاید 75: سير تحولات در مديريت پروژهسازمان هايی که پروژه محور نيستند، کارايی و اثر بخشی داخلی خود را افزايش می دهند تا در مديريت پروژه، سريعتر به تکامل برسند.در اين ساز مان ها،رقابت ها با سرعت اهسته به سمت تکامل پيش می رود، زيرا اين سازمان ها معتقدند،مديريت پروژه به طور مستقيم بر وضعيت رقابتی شرکت تاثير نمی گذارند.در سازمان های پروژه محور سيزر حرکت مخالف اين مطلب است.در دهه 90 شرکت ها به شناسايی مزايای مديريت پروژه پرداختند.در جدول زير مزايای مديريت پروژه منعکس شده است:
اسلاید 76: سير تحولات در مديريت پروژهديدگاه سنتی- مديريت پروژه مستلزم به کارگيری افراد بيشتری است و هزينه های بالا سری را افزايش می دهد.- بازدهی و سود کاهش می يابد.- مديريت پروژه ميزان تغييرات محدوده کار را افزايش می دهد.- مديريت پروژه باعث بروز بی ثباتی در سازمان شده و برخورد ها را افزايش می دهد. - مديريت پروژه نوعی ظاهر سازی برای مشتريان است.
اسلاید 77: سير تحولات در مديريت پروژهمديريت پروژه مشکل زا استفقط پروژه های بزرگ نيازمند مديريت پروژه استمديريت پروژه مشکلات کيفی را افزايش می دهد.مديريت پروژه باعث بروز مشکلات در اختيارات و توانمندی می گردد.مديريت پروژه با توجه به صرف پروژه، تنها روی نقاط بهينه سازی موضعی و مقطعی توجه دارد.هزينه مديريت پروژه ممکن است باعث عدم رقابت گردد.ديدگاه سنتی
اسلاید 78: سير تحولات در مديريت پروژهديدگاه مدرنمديريت پروژه شرايط اجرای کار ها را با افراد کمتر و در زمان کمتر فراهم می سازد.بازدهی و سود را افزايش می دهد.مديريت پروژه نظارت و کنترل بهتر روی تغييرات محدوده کار دارد.مديريت پروژه با توجه جدی به رفتار سازمانی به طور کاراتر و اثر بخش تر عمل می کند.مديريت پروژه، ارتباط با مشتری را به شکل تنگاتنگ و سازمان يافته برقرار می کند.
اسلاید 79: سير تحولات در مديريت پروژهمديريت پروژه ابزاری برای رفع مشکلات است.در تمام پروژه ها می توان از مديريت پروژه بهره جستمديريت پروژه موجب افزايش کيفيت می شود.مديريت پروژه مشکلات اختيار و توانايی را کاهش می دهد.مديريت پروژه به افراد امکان می دهد تا تصميمات خوبی برای سازمان اتخاذ کنند.مديريت پروژه موجب رونق در کسب و کار می شود.
اسلاید 80: سير تحولات در مديريت پروژههزينه مديريت پروژه در مقابل مزايای انسوال اين است که ؛چه مدت طول می کشد تا سازمان ها به مزايا و منافع حاصل از مديريت پروژه دست يابند؟در نمودار زير پاسخ ارائه شده است:
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.