مراحل رشد شناختی پیاژه

ایران نژاد

27 صفحه
914 بازدید
19 آبان 1400

صفحه 1:
مراحل رشد شناختی پیاژه

صفحه 2:
انسان ها در چهار مرحله جداگانه و در تعامل با طبیعت و تجربه. از نظر رشد شناختی پیشرفت می کنند: مرحله حسی 7 حرکتی (تولد تا دو سالگی) خرده مرحله شکل گیری بازتاب ها (۰-۱ ماهگی) بازتاب شرطی مانند مکیدن اجذب

صفحه 3:
خرده مرحله واکنش های چرخشی نخستین (۱-۴ ماهگی) منظور از دورلنى يا جرخشى لين است كه كودك يس از انجام يك عمل به صورت تصادفی به تکرار آن می پردازد (بین کودک و محيط دور مى زند) مثلاً بازو بسته كردن يا مكيدن انكشتان؛ بنابراين: اولين واكنش هلى جرخشى نيازمند تعامل بخشى از بدن (انكشت) با بخش دیگرلن (دهان) است. به عبارت ديكر متضمن سازمان بندى ذو شماى بدنی و با حرکتی می باشد که قبلاً جدا از هم انجام می گرفته (هماهنگ کردن حرکت دست به طرف دهان یا عمل مکیدن). ن چه اهمیت دارد پافشاری بر روی میزان کار انجام شده است. کودک شیرخوار تنها پس از اشتباه هاى زياد مى تواند حرکات جداگانه را هماهنگ کند. از ویژگی های دیگر این مرحله: نمايان شدن رفتار تقليدى در كودك با تكرار رفتار خود (تقليد ر ار دیگران وجود ندارد) نمایان شدن رفتار انتظاری مقدماتی: کودک در مرحله قبل زمانی به مکیدن می پرداخت که دهان او با پستان مادر تماس گرفت؛ اما درلین مرحله وقتی در وضعیت شیرخوردن در آغوش مادر قرار می گیرد. شروع به مکیدن می کند. در این زیرمرحله است که رفتار خود را متناسب با محیط تغییر می دهد. تجربه های تازه و انطباق با محیط و طراحی ساختارهای تازه شناختی مانند شيشه به جای پستانک و گرفتن اسباب بازی از انجام تصادفى يك عمل آن را تكرار مى كند

صفحه 4:
واکنش های چرخشی دومین (۴-۸ ماهگی) مهارت چنگ زدن, دستکاری و دستیابی به اشیاء‌ی» تکرار رویدادهای جالب دوره درک علت و معلول های ساده و هماهنگی حواس بینایی و لامسه در این دوره عادت های حرکتی تغییر می کند مثلا آخرین باری که به شيشه دست زد به او شیر داده شد پس بازيه شيشه دست می زند. کمتر بر بدن متمرکز است و محیط را شامل می شود. ‎re‏ ۰ ۳ و ات واکض های چرخشی دومین وقتی روی می دهد که کودک واقعه جالبی را خارج از بدن خود کشف و دوباره ایجاد می کند مثلاً تکان دادن عروسک بالای سر خود. پیائه گاهی به این واکنش ها به عنوان واکنش هایی که «باعث ادامه یافتن و طول کشیدن مناظر جالب می شوند ‎making interesting sights)‏ ‎last‏ نام می برد؛ بنابراین تفاوت این واکنش های با واکنش های چرخشی نخستین در آن است که این ها عادت های حرکتی را تغییر می دهند و نه بازتاب ها را و ضمناً علاوه بر بدن کودک محیط را هم شامل می ‎ ‎

صفحه 5:
در این مرحله تا حدودی به ثبات اولیه شیه می رسد. مثلاً کودک قادر است با دیدن بخش معلومی از یک شیه پنهان شده آن را تشخیص دهد اما اگر تمام شیء را از دید او پنهان کنیم به دنبال آن نخواهد گشت. در اين مرحله کنترل بیشتر ار امکان تقلید موثر را فراهم می کند هرچند انعطاف و سرعت لازم را در آن ندارند.

صفحه 6:
لمنجام عملیات با هدف. کنار زدن مانع و چنگ زدن لسباب بازی آگاهی از پایداری دوره درک بسیار ساده از زمان (با شنیدن صدای پا میداند او تا لحظه ای دیگر می رسد) در اين مرحله تمایز ین هدف و وسیله صورت می گیرد. کودک می تولند از یک وسیله برای چند هدف یا از چند وسیله برای یک هدف استفاده کند. (به واسطه وسیله ای به هدف پرسد). کودک می تواند مجزا بودن نخ را از عروسکی که بالای سر او آویزان است تشخیص دهد و با حرکت دادن نخ (وسیله) عروسک را به حرکت درآورد (هدف). در كودك رفتار انتظارى يديدار مى كردد؛ مثلاً با از شدن در کودک به انتظار ورود کسی می ماند. در این مرحله در پایداری شی (601زده 0۴ 061108۳060806) پیشرفت می کند و کودک شی» را که به طور کامل از دید او پنهان شده سح -

صفحه 7:
اما هنوز در این مرحله نمی تولند یک سری جابجایی را دنبال کند (یعنی حرکاتی که از یک محل تا محل دیگر پنهان کردن, انجام می شود). مثلاً آگر شیبه را ابتدا در نقطه ۸ و سپس در نقطه 13 مخفی کنیم کودک بار دوم هم در نقطه ۸ به دنبال شیء می رود . بعد از اينكه دختر ‎٠١‏ ماهه ‎safle‏ ژاکلین, اسباب بازی پنهان شده را چندین بار از محلش بردلشت پیاّه اسباب بازی را جا چشمان اکلین برداشت و در جای دیگری پنهان کرد. اما با تعجب مشاهده کرد که او دوباره اسباب بازی را در جاى اول تجو مى کند. به نظر می رسید او تصور می کند که رفتارش معین می کند شیء کجا پیدا شود. خطای ۰۸ نه 3 نامیده می شود.

صفحه 8:
واکنش های چرخشی سومین (۱۲-۱۸ ماهگی) پی بردن به وسایل جدید از راه کاوش فعال, کنجکاوی - تقلید از راه آ واکنشهای چرخشی تجربی و خلاق تجربه دنیای خارج و نخستین تجربه حل مسئله در این مرحله پرت می کند. می شکند و لجبازی می کند که بداند جه مى شود در لین مرحله به وسیله انجام کارهای مختلف نتلیج مختلف را به دست می آورد. کودک از راه کشف رویدادهابه هدف میرء ل ارا ون ف كند بمب یج وسیله مخل مداد. خط کش یا یک تکه چوب به هدفه خود دست می یابد. اگر کودک را کنار سفره قرار دهيم مى تواند با كشيدن سفره به وسایل روی سفره دسترسی پیدا کند. یعنی کودک یک طرحواره را به صورت وسیله ای به کار می برد تا امکان بکارگیری طرحواره دیگری را به عنوان هدف میسر کند. در این مرحله کودک می تواند رفتارها را با تغییر دادن آن ها تکرار کند. کودک می تواند به درک جا به جایی یک شی» پنهان شده ( (لز13) را دارد اما به شرطی که شاهد جا به جایی ن باشد (برخلاف مرحله قبل که حتی اگر شاهد جابه جایی باشد بازهم در محل ۵به دنبال شیه می رود). کودک در لین مرحله می تواند مکان های جابجایی شی را به صورت ذهنی تصور کند و بنابراین مکان نهایی شیه را بیابد. از دید پیائه مفهوم پایداری شىء به طور کامل در اين مرحله نمایان می شود.

صفحه 9:
آغاز تفکر (۱۸-۲۴ ماهگی) بازنمایی ذهنی- ابداع وسایل جدید از طریق ترکیبات ذهنی» بازی نمادی. زبان, تقلید تعویقی»-بقای شی کامل و آغاز فکر كردن کودک می تولئد جنبه هلیی ازمحیط رابه صورت تصورات ذهنی بازنملیی کند. مثلً به دنبال اشیاء بگردد پنهان شدن لن ها را هم ندیده؛ بتابراین حل مسائل از رله کوشش و خطا خارج شده. بیشتر جنبه ذهنی پیدا می کند. در این مرحله اعمال درونی می شوند و مرحله نخستین تفکر کودک از این جا آغاز می شود. در لین مرحله کودک قادر است 2,5 ‎ow, 4 Deferred imitation‏ تقلید نمونه های غلیب را انجام دهد. تجلی رفتار کوشش و خطای ذهنی؛ ناگهان به راه حل دست می يابند. اعمال را در ذهن خود انجام می دهند. رشد نهایی در مرحله حسی حرکتی درونی کردن طرحواره های رفتاری به نمادهای ذهنی است که می تولند رفتارهای ی را هدایت کند. اکنون نوزاد می تولند به صورت ذهنی تجربه کند و بنابراین می تولند در مورد چگونگی حل مسئله از خود بینش نشان دهد. این ظرفیت نمادی - توانایی استفاده از تصاویر کلمات یا اشاره برای نشان دادن اشیاء یا تجارب- نه تبها خود را در مسائل پیچیده نشان می دهد بلکه در ظهور زبان و بازی نمادی که در سالهای پیش دبستانی بسیار معمول است ظاهر می شود.

صفحه 10:
در خرده مرحله آخر آغاز تفکر در حدود ‎VA‏ ‏ماهگی توانایی جایگزین کردن یک شیء بجای شیء دیگر ظاهر مى شود مثلاً قابلمه بجاى كلاه يا يك كفش به جاى تلفن به كار مى رود- يك فرم ساده بازى نمادين با ايجاد تفكر نمادين ساخته مى شود از ديد بياثه در اين مرحله همجنين نوزادان مىتوانند از الكوهايى كه قبلاً نديده اند تقلید کنند زیرا در اين زمان آنها می توانند تصاویر ذهنی را خلق کرده و به خاطر بسپارند.

صفحه 11:
آیا تحقیقات یافته های پیاژه را تأیید می کنند؟ مطالعات جدید بیان می دارند که نوزادان احتمالاً در سنین پایین تر از آنچه ‎agly‏ ادعا کرده است به مفهوم پایداری شی» دست می یابند. برای مثال, رنه بالارگون و مارسیاگرابر (۱۹۸۸) آزمونی از خطای ۵ نه ۶ ساختند که لازم نبود کودک شی» مخفی شده را جستجو کند بلکه تنها نگاه کردن به محلی که شیه است کافی بود. یک لسباب بازی که پشت صفحه ای پنهان شده بود ۱۵ انیه بعد از پشت صفحه دوم بیرون کشیده می‌شد در این هنگام کودکان ۸ ماهه ی مورد مطالعه بسیار تعجب می کردند. به نظر می رسید کودکان به خوبی به خاطر داشتند که اسباب بازی کجا پنهان شده بود. شواهدی شبیه به این بیان می دارد که کودکانی كه خطاى 4 نه 8 را انجام می دهند و مکان پیشین شی را جستجو می کنند می توانند دست کم برای چند تانیه مکان واقعی شی» پنهان شده را بخاطر آورند. هر چند ممکن است هنوز نتوانند که ازلین دانش خود به طور مناسب استفاده کنند و مکان 3 را جستجو کنند. احتمالاً دلیل این امر, آن است که آنها نمی توانند جلوی تمایل خود را جهت جستجو مکان را بگیرند.

صفحه 12:
مرحله پیش عملیاتی (۲ تا ۷ سالگی) ظرفیت نمادی که در انتهای مرحله حسی حرکتی ظاهر ~ دبستانی رشد می یلید و شدبه سرعت در سالهای ی برایی ال هااست. کودک در این زمان می تولند کلمات را برای انتقال مفهوم آنچه ‎es eee‏ و می تواند به زمان های گذشته و آینده برود. بازی های نمادین یا خیالی در این سن رشد می کتند: آجر می به کار رود و کارتن های خالی نقش قطار را بازی کنند.بعضی کودکان حتی دوستان خیالی برای خود می سازند. با اینکه والدین ممکن است در مورد يين نوع خيال بافى ها نكران شوند رفتار كودكان كاملا عادى است. در واقع خيال يردازىء بكار كيرى ظرفیت نمادی است که باعث پیشرفت رشد شناختی و تواند به جای اجتمامى مى شود

صفحه 13:
افکار نمادی (۲- ۴ سالگی) در نقاشی چیزی که پیش رو نیست معرفی می کند. برای نقطه و خط هایی که کشیده 07 معنای نمادین دارد زير مرحله هاى ادوره بيش عملياني 7 افكار شهودی (۷-۴ سالگی) به واقعيت نمى انديشد و تصورهاى ساده سمبليك دارد. در اين مرحله نقاشى با رنك هاى خيالى و غير واقعى رخ مى كشد مانند آسمان سبز کودک به دانش خود اطمینان دارد اما منشا آگاهی را نمی داند

صفحه 14:
تمرکز گرایی: توجه تنها بر یک بعد یا ویژگی پرگشت ناپذیری: فرآیند برگشت یک عمل پصورت ذهنى برايشان ممكن نيست : به معنی توانایی درک تغییر شکل یا فرآیند تغییر از یک حالت به حالت دیگر می باشد. کودکان پیش دبستانی در نحوه تفکرشان ثابت و ايستا مفهوم بقاء و نگهداری: به لین معنی که خواص ویژه شیب با تفییر ظاهر آبن»

صفحه 15:
خود محوری یا خودمیان بینی کودک ۲ تا ۷ ساله, به وه در سال‌های پایین‌تر قدرت اینکه خودش را به جای فرد دیگری بگذارد. ندارد. نقطه‌نظر دیگران را نمی‌فهمد. خودش را محور كائنات می‌پندارد. تصور می‌کند همه چیز در حول و حوش او اتفاق می‌افتد. به این امر خودمحوری یا خودمرکزگرایسی گفته می‌شود.

صفحه 16:
مستقیم فضا: تنها در ۷ سالگی دست راست فرد دیگر وا می تواند نشان دهد. زمان: کوچک تر بودن خود را از دیگری بر اساس قد می سنجد. علیت: هر چیزی به دلیل نیاز اوست. خورشید هست که او ببیند. جاندارپنداری: تا ۷-۶ سالگی همه چیز جان دارد. ‎٩-۸‏ هر چیزی حرکت کند جان دارد. تا ۱۲ هر چه خود حرکت کند جان دارد و پس از تن جانداران وی را می داند. ممنوع گرایی با ساخته پنداری: همه چییز با دست اتسان نساخته شده و خورشید و کوه را انسان ساخته است. نوعی تفکر پیش علیت که انگیزه شناختی را علت می داند. علت جادویی: هر چیزی می تواند چیزی دیگر را به وجود آورد. تفکر جادویی: فکر کردن برابرانجام دادن است. وف کر نام افو آنسان واقعت است. پس همنام بودن برابر مانتد هم بودن است. رويا واقعيت است. خودميان بينى م إجتماعى 2 در ارتباط با كاريرد قواعد در كارهاست مانند نيذيرفتن قوانين بازى

صفحه 17:
طبقه بندی هنگامی که از کودکان ۲ یا ۳ ساله خواسته می شود تا اشیاء را براساس شباهت ها دسته بندی کنند نوع دسته بندی آنها از یک لحظه به لحظه دیگر متفاوت خواهد دیگر متفاوت خواهد بود. کودکان بزرگتر در ای منده براساس شکل, ينك یا ابعاد دیگری گروه بندی کنند. هر چند حتی کودکان ۴ یا ۷ ساله هم در مورد رولبط بین طبقه ها و خرده طبقه ها مشکل دارند. ن مرحله می توانند اشیاه را به صورت نظام اگر به کودکان یک سری مهره های چوبی سفید یا قهوه ای داده شود آنها نمی توانند بطور همزمان طبقه کل را به جزئياتش ربط دهند. آنها در درک آن چیزی پیاژه شمول طبقاتی می نامند یا فهم منطقى كه كل شامل اجزا استء مشكل ذارند. کودک بر برجسته ترين قسمت ادراكى مسكله تمركز مى كند و يه اين برسش که مهره هاى قهوه اى بيشترند يا جوبى اشتباه جواب مى دهد.

صفحه 18:
مشکل در طبقه بندی: به دلیل تمرکز بر یک ویژگی ردیف کردن: به یک کودک پیش عملیلتی یک گروه از چوبهلیی با اندازه مختلف بدهید و از او بخواهید تا آنها را از بزرگترین به كوجكترين مرتب كند, به نظر مى رسد او بسيار ناشيانه عمل مى كند و قادر به انجام اين كار نيست انتقال يذيرى: براى مثال اكر جان بلندتر از مارك باشد و مارك بلتدتر از سام. جه كسى بلندتر است جان يا سام؟ كودك مرحله بيش عمليلتى بليد از اداراك محسوس خود استفاده کند تابه لين سئوال جواب دهد یعنی اگر مارك جان و سام را ببیند و آنها در یک ردیف بایستند. می تواند تشخیص دهد که چه کسی بلندتر است.

صفحه 19:
پیاژه توانایی کودک پیش دبستانی را کم برآورد کرده ! راشل گلمن (۱۹۷۲) تکالیف بقاء عدد پیاژه را ساده تر کرد و دریافت که کودکان ۳ ساله هم میزانی از درک این مفهوم را نشان می دهند.کلمن در ابتدا توجه کودکان را بر تعداد اشیاء مورد نظر با یک بازی جلب کرد. در این بازی دو ظرف وجود داشت در ۱ ری و گری توش وجود داشت سپس کلمن یک سری تییرات را ایجاد رده گاهی اوقت تعدد موشها را فزایش یا کاهش داد اما گاهی فقط موشها رابه هم نزدیک ی از هم دور کرد.کودکان کم سن و سال تحت تأثیرتتیب فضایی ‎mene 5‏ و 3 بر تردق كه تعناد. ‎COP‏ باقی مي ماند.با لین وجود آنها هنگامی که در معرض تعداد ی شیء قرار می گرفتند که نمی‌توانستند آنها را شمارش کنند محدودیتهایی را از خود نشان می دادند. ور بت تعیب کودکان [ ده کارتی را شان دادند كه يك طرف عكس سك و طرف دیگرش عکس گربه ای نشان داده می شد. کارت به صورت عمودی بین کودک ( که سگ را می دید) و آزملیش کننده ( که گربه را مشاهده می کرد) قرار می گرفت. نگامی که از کودکان پرسیده می شد آزمایشگر چه چیز می بیند کودکان ۳ ساله بدون عیب عمل می کردند.

صفحه 20:
ساندار و کسمن و توماس هاچ (۱۹۹۲) از کودکان ۲ و ۴ ساله خواستند تا به عروسک خیمه شب بازی نام هر تعداد حیوان» گیاه پوشاک و مبلمان را که می توانند بگویند. آیا کودکان با موارد مربوط به سلسله مراتب طبقه بندی آشنا هستند یا نه. برای مثال آیا آنها می داندد که رز گونه ای از گل است و متعلق به طبقه بزرگتری به نام گیاهان نیز می باشد. کودکان عملکرد بسیار خوبی داشتند زیرا در آزمون از یک روش خردمندانه برانگیزنده جواب استفاده شد. بسته به اينکه کودک چه طبقه ای را در اشارلتش فراموش کرده بود ( رز گل یا گیاه؟ ) پرسش هلیی که از او پرسیده می شد متفاوت بود: آیا لين يك كل زرد است؟ لين یک درخت است؟ لین بک حیوان است؟ بسیاری از کودکان با لین سوالات به جواب درست دست می یافتند ( برای مثال نه لین كه حيوان نيست لين يك گیاه است حتی کودکان کم سن و سال هم که به طور معمول در آزمون طبقه بندی پیاه ناموفق بودند در اینجا خوب عمل می کردند.

صفحه 21:
مرحله عملیات عینی (۷ تا ۱۱ سالكى) كودك مرحله عمليات عينى مى تواند بر دو بعد متمركز شود. در لين زمان خاصيت بركشت يذيرى به کودک اجازه مى دهد که به صورت ذهنى فرايند ريختن را بركرداند و آب را در ظرف اصلی خود تصور کند. تفکر لنتقال پذیری به کودک اجازه می دهد که بهتر فرایند تغییر را بفهمند. به طور کلی کودک با تجهیز شدن به سلاح منطق می دلند که بای باز هم ب یکسانی بعد از تفییر رف وجود داشته باشد او دارای تفکر منطقی است و دیگر بر ظواهر تکیه نمی کند توانايى تفكر در مورد اندازه نسبی را بدست Si بياوه دريافت که تونیی عینی به صورت قابل پیش بینی از ساده بهپیچیده در کودک ظاهر می شوند.مهارتهای شناختی > مربوط به یک مرحله رشد در زمانهای مختلفی ظاهر می شوند که به آن رشد عرضی گفته می شود. کودکان این مرحله در مورد درک موقعیتهای فرضی و ایده های مجرد که اساسی واقعی ندارند دچار مشکل هستند. هوش انضمامی مهمترین محذودیت لین مرحله است» یعنی کودک توان عملیاتی دارد ولی در حضور اشیاء (شکل و محتوا از هم جدا نیستند؛ یعنی تفکر منطقی و منظم فقط بالمکانات عینی صورت می گیرد. مفاهیم زمان و مکان تا اندازه ای درک می شود که نقشه مسیر خانه تا مدرسه را بکشد و گذشته را درک کند. بازی در این مرحله بیشتر قاعده مند است.

صفحه 22:
تعدلد (۵ تا ۷ سالگی) ماده و طول (۷ تا ۸ سالگی) نگهداری سطح (۸ تا ‎٩‏ سالگی) وزن ‎٩(‏ تا ۱۰ سالکی) حجم (۱۱ تا ۱۲ سالگی)

صفحه 23:
© این همانی: یعنی کمیت شی در اشکال مختلف همان است که در ابتدا بوده. مثلاً: شمانه هیچ آبی اضافه کردید و نه هیچ آبی را برداشتید. بازکشت پذیری :مایع هنوز یکسان است چون می تون دوبر این مقدار لب را به داخل استدلال های کودک در لیوان قبلی ریخت که همان مقدار سابق را نشان می دهد..به عبارتی طبق لین اصل اگر شی لت رل تغيير شكل يافته را به حالت قبلی اش برگردانيم معلوم می شود که درلن تغییری ایجاد نشده است. © رن در تتییر شکل اشیاه یک مورده مورد دیگر را جبران هی کند. ممکن است رکودک بكويد اين ليوان از آن لبوان بلندتر است اما آن لبوان پهن تر است. کودک می تولند چنین استدلال کند که اگر للف بزرگ تر است و ب بزرگ تر از پ است پس للف ردیف کردن يا ردیف بندی بزرگ تر از پ است. شناسایی خواص اعداد نیز نیازمند این توانایی است. کودک در این مرحله استنباط فراروند هم دارد یعنی ردیف کردن به صورت ذهنی انجام می دهد. دی فرآیند طبقه بندی کردن اشیاء مستلزم قرار دادن خرده طبقه های مربوط در طبقه بندی کلی تر | ‎a‏ به نحوی که طبقه کلی دارای هویت همه خرده طبقه ها باشد. ‎Sau‏ توانایی پی بردن به روابط بین دو شی بر اساس آگاهی از روابط نسبی آنها با شی سوم که نیازمند وتیل هی و نفک بارکشت پذیرااست.

صفحه 24:
مرحله عملیات صوری (۱۱ <) تفکر دراین مرحله یشتر فرضی و مجرد لست. همچنین شامل رویکرد علمی تر و نظام مندتری به حل مسئله می شود اگر شما می توانستید ۳ چشم داشته باشید چشم سوم خود را کجای بدنتان قرار می‌دادید؟ لین سئوال از کودک ‎٩‏ ساله کلاس چهارمی (که در مرحله عینی) و دو کودک ۱۱ و ۱۲ ساله کلاس ششمی (که در آغاز مرحله صوری هستند) پرسیده شد. در بری که آنها کشیده اند کودک ‎٩‏ ساله چشم سوم را بر روی پیشانی بین دو چشم قرار داده است. کودکان ۱۱ و ۱۲ ‎AIL‏ ‏خود را با مکانواقمی چشم محدود نكردئد. آنها طرحهايى را ارائه كردند كه با واقعيت در تضاد بود( براى مثال طرح چشم بر روى يكى از دستها) و بصورت منطقى در مورد كاربرد جنين طرحى انديشيدند. بنابراين در حالى كه كودكان مرحله عينى با ‎aes 5000‏ له سورى التمالانت را كد سمكن اسست با واقعيت در تضاد باشد در نظر مى كيرند. تفکر عملیات صورى همجدين بيش از تفكر عينى فرضى و مجرد لست كودك دبستانى احتمالاً سيستم عدالت رابا يمس قاضی تعریف می کند. در حالى که نوجوان ممکن لست عدالت را جدا از حکومت و قوانين جامعه تعريف كند.

صفحه 25:
نیروهای شناختی نوین نوجوانان باعث آرمان گرلیی مفرط و ميل به آزادی, عدللت و عشق می شود. بدین سان نوجوان به صورت یک رویابین در می آید که نظریه هایی برای برپایی یک دنیای بهتر می سازد (در اين مرحله ناسازگار و آرمان گرایند). خودمداری وجوانان زملنی است که نیرویی نامحدود به افکار خود نسبت می دهند. آنان رویای یک آینده با شکوه و یا دگرگونی جهان از ‎al,‏ اندیشه ها را در سر می پرورانند. بی آن که در صدد آزمودن لنديشه های خود در دنیای واقعی برآیند. پیائه معتقد است که سرانجام. برای آخرین بار نوجوانان زملنی دست از خودمحوری برمی دارند که نقش افراد بزرگسال را عهده دار شوند؛ در آن هنگام است که آنان به حدود انديشه ها و مقاومت دیگران در برابر افکار خود پی می برند. دو نوع خود محوری دوره نوجوانی ناظر خیالی: در ناظر خیالی فرد گمان می‌برد همان قدر که خودش به محصول عدم توانایی در درک تفاوت بین خود و دیگران است. ارش فکر می کند دیگران نیز متوجه رفتار او می‌باشند. خود افسانه ای: به این معنی که فرد افکار و احساسات خود را تک می پندارد و گمان می کند کسی این گونه فکر نمی کند محصول تفاوت بیش از اندازه مي باشد.

صفحه 26:
ویژگی های انديشه ‎eh |‏ و 0 منطق کل و جزء و منطق قضلیا و تفکر گزاره ای دارد: ارزیلیی منطق گزاره ها (کلامی) بدون ارجاع به دنیای عینی و عملی. از نظر پیاّه زبان نقشی مهم در رشد شناختی ندارد اما اهمیت ن در نوجوانی قبول ‏داشت. ‏عملیات عقلی به صورت عملیات قضیه ای در می آید و کودک با جانشین ساختن تعبیر لفظی اشیاء به جای اشياء. منطق قضايا را به كار مى برد. می تواند تخیلی بینديشد. جداشدن شكل از محتوا: كودك مى تواند مهره هاى رنكى را دو به دوء سه به سه و للى آخر با هم تركيب <] كند. (مثال بطری های محلول بی رنگ هم در این موردلست) انجام عملیات تجربی - ترکیبی: طبیعت فکر صوری ترکیبی است. بدین معنا که بین دو یا چند طبقه/ اشیء و یا موجودات, تمام ترکیب ها و رابطه های ممکن را برقار می کند. ‎ ‏دسته از ‏فکر منطقی فرضیه سازی یا تفکر مبتنی بر روش فرضیه ای - قیاسی استدلال لز گستره عینی و محدود فراتر می رود و ضرورتی ندلرد که بر پلیه اشیاء واقعی استدلال صورت گیرد. هرمتهومی در شکل مفروض را می تواند شامل شود. در این نوع استدلال نوجوان با فرضیه یا پیش بینی شروع می کند و بعدا استنباط های | منطقی و آزمون پذیر را استنتاج می کند.

صفحه 27:
1 ال اور ر برونینگه لورابرک: گرین http://shirazeducation. blogfa.com/post/9 https://public-psychology.ir/1392/01 /https://ravanrahnama .ir/piaget-theory

39,000 تومان