مروری بر کتاب خویشتن از هم گسیخته
اسلاید 1: به نام خدامروری بر کتاب: خویشتن از هم گسیخته تهیه کننده : مهتاب سادات رضوی
اسلاید 2: مبانی وجودی- پدیدارشناختی برای علوم انسانیاصطلاح اسکیزوئید، به فردی ناظر است که تمامیت تجربه او به دو طریق اساسی انشقاق یافته است: در طریق نخست، نوعی بیگانگی در ارتباط او با جهان خویش و در طریق دوم، نوعی گسستگی در پیوند او با خویشتن وجود دارد.
اسلاید 3: پدیدارشناسی وجودی، در پی آن است که ماهیت تجربه شخص را در مورد خود و جهان خویش مشخص سازد. در این نگرش سعی بر آن است که تمامی تجربیات خاص او -و نه موارد خاصی از تجربه وی،- در زمینه هستی تام و تمام وی در جهان خویش قرار داده شود. گزارش های مطرح شده از افراد مورد مطالعه، اشاره به مسائلی دارد که این افراد آنها را پشت سر گذاشته اند و اثبات این معنی است که مسائل مزبور، توسط روشهای موجود در روان پزشکی و آسیب شناسی روانی، قابل درک نیست و این امر مستلزم به کارگرفتن روش وجودی- پدیدارشناختی برای تشریح معنی دار روابط آنهاست. پدیدار شناسی وجودی
اسلاید 4: ارتباط با بیمار به منزله شخص یا شیءدر پدیدارشناسی وجودی، وجود مورد مطالعه ممکن است وجود خود فرد یا و جود دیگری باشد. در مواردی که فرد دیگر، یک بیمار است، پدیدارشناسی وجودی کوششی خواهد بود برای بازسازی هستی او به طریقی که خویشتن واقعی خود را در جهان خویش بازیابد. هر جنبه ای از هستی بیمار، به طریقی با هر یک از جنبه های دیگر در ارتباط است، هر چند ممکن است شیوه ای که این جنبه ها طبق آن مفصل بندی شده اند، به هیچ نحو روشن نباشد. این وظیفه پدیدارشناسی وجودی است که «جهان» فرد دیگر و طریقه بودن او در آن را مفصل بندی کند.
اسلاید 5: مبانی وجودی- پدیدارشناختی برای فهم روان پریشیاز جمله ویژگی های اصطلاحات معمول در روان پزشکی این است که روان پریشی را به مثابه نوعی «درماندگی» در سازگاری اجتماعی یا زیستی یا نوع خاصی از «کژ»سازگاری ریشه ای یا «فقدان» ارتباط با واقعیت یا «فقدان» بصیرت معرفی می کند.اینگونه اصطلاحات روان پزشکی، حقیقتا یک «فرهنگ رسواسازی» است. وقتی کسی را روان پریش می نامیم، باید به داوری هایی که در ضمن این نامگذاری صورت داده ایم، کاملا تصریح داشته باشیم. مشکلی که برای من (لینگ) به عنوان روان پزشک پیش می آید این است که، به جز در مورد اسکیزوفرنی مزمن، در کشف واقعی «علایم و نشانه های مرضی» روان پریشی در افرادی که خود با آنها مصاحبه میکنم، با مشکلی رو به رو هستم و آن اینکه غالبا می اندیشم که برخی کمبودها در خود من نیز وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که هر گونه تعبیری که ما از رفتار بیمار می کنیم، بستگی دارد به رابطه ای که با بیمار برقرار کرده ایم. ساختار وجودی- پدیدارشناختی، به ما کمک میکند که درباره طریقه ای که دیگران، طبق آن احساس و عمل می کنند، استنباط و فهم داشته باشیم.
اسلاید 6: ناامنی وجودی (وجود شناختی)انسان ممکن است از حضور خویش در جهان، به منزله شخصی واقعی، زنده، تام و تمام و از حیث زمانی، چون موجودی پیوسته و مستمر، آگاه شود.اگر فرد به امنیت اصلی و اولی دست نیابد، شرایط معمولی زندگی روزمره، برای او تهدیدی مستمر و مهلک در بر خواهد داشت. تنها با درک این نکته می توان چگونگی رشد و توسعه روان پریشها را فهم نمود. بیماران در صورت گرفتار شدن به ناامنی وجودی، گریبانگیر سه نوع اضظراب خواهند شد که عبارتند:1- غرقه شدن: فرد از برقراری ارتباط با هرکس یا هر چیز و حتی با خود وحشت دارد و آنچه موجب این وحشت می شود، عدم اعتماد او نسبت به ثبات استقلال خویش است و او در هر گونه ارتباطی، نگران آن است که مبادا استقلال و هویت خویش را از دست بدهد.
اسلاید 7: 2-انفجار درونی: بر این اساس، هر گونه ارتباط با واقعیت، فی نفسه به صورت تهدیدی وحشتناک به تجربه در می آید، زیرا واقعیت به گونه ای که در این موقعیت به تجربه در می آید، ضرورتا موجب انفجار درونی فرد می شود و بنابراین، ارتباط با دیگران، در اینجا نیز همان گونه که در حالت غرقه شدن بیان شد، «فی النفسه» تهدیدی است نسبت به هرگونه هویتی که او بتواند برای خود تصور کند، و واقعیت تهدید آمیز، خواه به صورت غرقه شدن یا انفجار درونی جلوه کند، عاملی آزاردهنده خواهد بود.3- تحجر شخصیت و شخصیت زدایی: افرادی که دارای چنین وضعیتی هستند، مایلند، هم خود را کم و بیش، فاقد شخصیت احساس کنند و هم به شخصیت زدایی دیگران بپردازند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.