پزشکی و سلامت بیماری‌ها

مسمومیت با استامینوفن و عوارض

masmoomiat-ba-astaminofen

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مسمومیت با استامینوفن و عوارض”

مسمومیت با استامینوفن و عوارض

اسلاید 1: استامینوفن

اسلاید 2: استامینوفن یک داروی سنتتیک و غیر مخدر می باشد که از P-امینوفنل مشتق می باشد .استامینوفن (Paracetamol, tylenol)در سال 1877در دانشگاه جان هاپکینز کشف شد.در سال 1950 در امریکا به جای انالوگ نفروتوکسیک ان (فناستین) به کار رفت.در سال 1966نخستین caseهپاتیک نکروزیس متعاقب overdoseاستامینوفن گزارش گردید.

اسلاید 3: یک داروی ضد درد وتب ولی فاقد خاصیت ضد التهابی وضد پلاکتی می باشد.این دارو یک مهار کننده ضعیف سیکلواکسیزناز در بافت های محیطی است و لذا فاقد اثر ضد التهابی می باشد.استامینوفن ممکن است مهار کننده قوی تر پروستاگلندین درCNS باشد که سبب اثر ضد درد وضد تب ان می شود.به عنوان جانشین اسپرین به خصوص در بیماران مبتلا به عفونتهای ویروسی (مصرف اسپرین توام با خطر سندرم ری است)و بدون عوارض تحریکات GI و بدون اثر بر کواگولاسیون اسپرین می باشد.

اسلاید 4: pathophysiologyعمل ان از طریق مهار سنتز پروستاگلندین می باشد.استامینوفن به سرعت و به طور کامل از دستگاه گوارش جذب می شود و پیک درمانی ان طی 1ساعت رخ می دهد و در overdose طی 4ساعت در پلاسما به پیک می رسد .نیمه عمر دفعی دارو در دوز درمانی 2تا 3ساعت ولی درoverdose به بیش از 12ساعت هم می رسد.

اسلاید 5: پلاسما پروتئین باندینگ :25% تا 50%حجم توزیع ان:0.75 تا 1.0 L/Kgبه طور طبیعی حدود 90% از دارو توسط کبد به متابولیت های غیر توکسیک سولفات یا گلوکورونید تبدیل می شود.مسیر سولفات شدن در کودکان زیر 12 سال غالب است ولی در بالغین مسیر تبدیل ابتدا گلوکورونید است (60%)مقدار دفع شده ادراری بدون تغییر ان کمتر از 5% می باشد.

اسلاید 6: مقدار کمی(حدود 10%)بوسیله سیتوکروم P450 به متابولیت سمی N-actyl-parabenzoquinonemine (NAPQI)تبدیل می گردد. در دوزهای درمانی این متابولیت توکسیک توسط گلوتاتیون سریعا دتوکسیفیه و خنثی می شود.

اسلاید 7: در اوردوز ذخایر گلوتاتیون بدن کاهش می یابد وقادر به خنثی کردن کامل NAPQI نمی باشد لذا این متابولیت سمی منجر به اسیب هپاتوسیتها ونکروز مرکز لبولی کبد می شود.ریسک فاکتورهایی که باعث افزایش توکسیسیتی کبدی میگردد:مصرف طولانی مدت داروهای القا کننده انزیمی کبد مثل :ایزونیازید – ضد تشنج هاافراد الکلیبیماران با ذخایر پایین گلوتاتیون (اختلالات تغذیه ایی-سوجذب-HIV-CF)

اسلاید 8: حداقل دوز توکسیک در اطفال 150 mg/kg ودر بالغین 7.5g ذکر شده است ولی در اغلب بیماران دوز هپاتوتوکسیک که مبنای شروع درمان واستفاده از انتی دوت می باشد 150mg/kgمی باشد.در بیماران با ریسک فاکتورهای ذکر شده دوز توکسیک پایین تر و 75mg/kg در نظر گرفته می شود.

اسلاید 9: علایم مسمومیت حاددر مسمومیت حاد با استامینوفن بر اساس مدت زمان سپری شده از مصرف دارو مسمومیت به چهار مرحله تقسیم می شود:مرحله اول(نیم تا 24ساعت بعد از مصرف):LFT نرمال است و علایم شامل بی اشتهایی-استفراغ- تعریق – احساس ناخوشی(Malaise)مرحله دوم(24تا72ساعت):تندرنس بر روی کبد و درد شکمی –ممکن است تست های کبدی غیر طبیعی باشد.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید