صفحه 1:
a
مطالعه و طراحي نحوه امتفرار
كاركنان ’ یل لاري واحدهاي
Canes yl
فرید آق اولی
شهریورماه 1388
صفحه 2:
اس
1- اهمیت فضای اداری:
" فضبای اداری و نحوه استفبرار کارکنان یکی از عوامل اساسی در کارآیی»
تسريع در فرایددکار و کاهش نارضایتی کارکنان می باشد.
" با توجه به اهمیت موضوع» در قانون ببرنامه سوع و چهارم توسحه جمهوری
اسالامی ایمرانهبهره بمرداری مطلوب از فضبا و ساختمانهای اداری دستگاههای
دولتی مورد تاکید قررار گررفته ومتهاقب آن در سال ۱۳۷۹ و ۱۳۸۳ ضوابط و
استانداردهای فضبای اداری با تصویب شورای عالی اداری به کلیه دستگاههای
اجسرایی کشور اپللاغ گرردید.
صفحه 3:
SS با
مهمتررین مولفه ها در طراحی» تخصیص و استقرار افرراد و واحدها در فضای
اداری موارد زیر می باشند؛
1- رعایت استاندارد فضجای تخصیص يافته به شاغلین با توجه به سبد ملزرومات
شغلی مورد نیاز
2- توجه به فرایند انجام کار (تسهیل در گرردش کار) که موجب کاهش
هزینه های اداری adap bon
3- ارگونومی (نور تهویه صدا و .۰)
صفحه 4:
۰ ۵3۵ ۲ ۲ ۲ مس
اصول و ضوابط طبراحی فضا و ساختمانهای اداری
۱- شمرایط فینریکی محيط كار :
توجه به شرایط فیزریکی محیط کا یکی از عوامل موی در ایجاد روحیه
مناسب بمرای کارکنان در سازمانها و شکتها می باشد که علاوه بر آنکه بازده
کارا افنرایسش میدهسد از عوامسل نگهدارنده نیمروی انمسانی محسوب
ع ىكرردد.عالاوه بى مسائل مربوط به استقررار كاركنان» تجهيرات ومبلمان
اداری؛ عواملی نظیس نور؛ تهویه و سس و صدا نین جنرئی از شمرالط فییزریکی
محیط کار پشمار می آیند.
صفحه 5:
a
ففبای باز اداری: -۲
*دركارهايسى كه بسه شكل فس آيددى انجام مسى شود امستقمرار افراد در ففباى باز ودر كنار
یکدیگی موجپ تمسریع در گرردش کار و زمان انجام عملیات می گرد ضمن آنکه موچبات صسرفه
جویی فضبای ناشی از سطح اشفال شده دیوارها میگدد.
*در فغباى بازادارى ثور وتهويه به علت نبودن مواذع بهت راهم می گردد و امکان نظارت و
كنتريل مديمران بى كار كا ركنان را تسهيل مى بخشد .
*یکی از منرایای اصلی فضبای باز اداری قاپلیت انعطاف و تفييس در آمن است. برررسیهای انجام
شده در کشور آمریکا نشان میدهد که در یک دوره ۵ gH ۱۰ ساله در حدود ۵۰ درصد فنای
اداری تفییس می یابد وهنرینه بسیار گرافی را بمرای سازمانها وشرکتها پدذبال درد ولی در
سازمانها و شیکتهایی که از فضبای بازاداری استفاده شده است این هنریده ها تا یکدهم کاهش
پافته اند .
5
صفحه 6:
۳- نقش فرایند کار در فا سازی اداری
درهس نوع آرایش فضبای اداری (اد را ) ارتباط میان کارکنان و واحدها
عنصى تعیین کدنده است.
4- فبوابط ناظس بس بهمرهبردارى مطلوب از ففيا وساختمازهاى ادارى
شورايمالى ادارى ضبوابط ناظس بس بهمره بمردارى مطلوب از ساختمازهاى ادارى و
تخصیص مناسب chad اداری را تصویب ابلاغ نمود. اجمرای مصویه شمارة
۳ ۲( مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۷۹ ببرای کلیه دستگاههای اجسراپی النرامی استه.
درسال ۱۳۸۳ نیسن شورای عالسی اداری مجددً ضوابط مساختمانهای اداری
دستگاههای اجسرایی را تصویب و ابللاغ نمود. ضوابط تخصیص بهیده فضبای اداری
دستگاههای دولتی بشرح زیس می باشد.
صفحه 7:
ا تك
a
۱-6-تمارین ففباهای ساختمان اداری
کلیه ذضباهای یک ساختمان اداری در 5 كمروه به شسوح زیم طبقه بندی
می شوند.
05,5 (فغباهای اصلی)
. فخباهایی اطلاق می گمردد که فماليت ادارى مستقيماً در آنها انجام مى شود ay
گروه ۲ (فضباهاى وابسته)
فضاهايى اطلاق می گرد که برای تسهیل وخدمات رسانى انجام کار پیش بینی
شده ودر كنار فضباهاى كرروه يسك شكسل مسسى كيررئد. ماتنسد: سسالن
اجتماعات کنابخانه» کللاسهای آموزشی ؛ م كن تلفن» اطلاحات »ذكهباني» مان
رایانه» تکلیس بایگانی راکد وموارد مشاپه
صفحه 8:
گروه ۳ (فضباهاى رفاهى )
منظور فضباهابى هستند كه بمراى تامين رفاه كاركنان ومراجعين در ساختمان اداری
بيش بينسى شده ودر كنار فضباهاى كرروه ١ و ؟ شكل مى SB da
نمازخانههغناخوری بدا رخانه»ضوشگاه تعاونی»مسکنکمکهای اولیهسسویسهای
بهداشتی
گروه» (فضباهای پشتیبانی)
منظور ففباهايى هستدد كه بمرای پشتیبانی فعالیتها و خدمات اداری پیش بنی شده و
به طور غییستقیم در کذار فضاهای گرروه ا؛ ۲ و ۳ شکل می گیررنده ماندد:
تعميسكاه لوازم تعميسكاه نودروء انبارهاء رختکن و اناق کارکنان خدماته
پارکینگ » تاسیسات مکنری و کنترل آن در طبقات.
8
صفحه 9:
اج SS
گیروه ۵ (فنجاهای گرردش)
منظور فغباهایی هستند که بای ارتباط بین فضباهای پاد شده و سطلوح زیس
ساخت (دیوارها وستونها ) پیش بینی می شوند وعبارندد از *
الف ) گمردش iil در طیقات
ماندد؛ ورودی هاء راهمروهاء فضباهای مکث و تقسیم بملاوه سطوح زییساخت
(دیوارها وستونها) در طبقات و مسیسهای (۳۳( ) تأسپساتی .
) دش ه ن طیقات
ماندد: يله هاى ارتباطى طبقات» آسانسورهاء بالابيهاء يله هاى فان پاگردهاه
شيب روها( عم ؟)) وموارد مشايه .
9
صفحه 10:
a
! ۲۲۲۲۲۲"
سراله خالص زیم بدا
زیبنای خالص ساختمان a
تعداد شاغلین > سرانه خالص زيربنا
سهم هر تفر از جمعیت اداری از مجموح سطوح زیبنای خالص گرروههاباٌ تا
3
Lape) pall ae
زینای ناخالص ساختمان
تعداد شاغلین < سرانه ناخالص زیربت
callin’ است با سهم هس نفس ااز جمحیت اداری از مجموع سطوح زيمربناى ale
ه گانه) se) |
صفحه 11:
۲-6 - جدول تبدیل رده بندی شظی به رده بندی معماری
رده بندي شیر eal oes
we Se =o | نت عبيي | و
مسئول مخابيات. - مصئول خدمات عمومي- 1
مسئول تاسیسات - انباردار- تگهمان ene ie |2
مجني تن كروي - "eae
كاريوداز- بايكان- آيواتور- كارحان- كملد مشاغل دفتوي 3
کارشناس- کلوگزین.
بوناعه نويس - تحلیل کو- کترشتلس - محقق -
حسلبدار- مسئول حسابرس - متوجم - نقشه | مشاغل کرشنسي | 4
کش
ila a om متاقل ارتاس آرشد | 5
هبات علمي - مشلور- مسئول دفتو- منشي مدیو
مشاور و مشاغلهمتیاز | 6
كل
معاون دقتو يا اداره كل - ae oe [Sale ey كل و مشاغل
منشي معلوذت همتواز
مديو كل دفتو يا اداره كل - ربيس, دفتو رياست | مديو كل و مشاغل همتواز | 88
معلون TE معلونت ستعاه و مشاغل [---8
11
صفحه 12:
ای
shee cle rt 3 1 نان اما
سوانه مبلا توضیحات
agile [ene
استقوار در اتلق دون احتساب
فضاهاي جنبي و نشويفاني)
استقوار در اتلق.
استقوار در اتلق
استقوار در آتلق
در واحدهاي اجوابي هبو تحقيقاتي )|
استقوار در فضاي باز
آستقوار در فضاي بلزلاجداکنند
اسيك )
آسنقوار در فضاي بلز ژووهي)
اسنقوار در قضاي بلز ژروهي)
اسنقوار در فضاهاي عمومي و
خدماتي لا میزکار)
اسنقوار در فضاهاي عمومي و
خدماتي دون مب GS
جهت استفاده سطوح مديوان كل
» ام اه
45
3) eles) ol offal a] cee
15
11
4 0 | مط عط Sb Pee | ب
1530
صفحه 13:
ا A
۳-6- جدول سرانه های مبنا در گرروه ۱ (فضباهای اصلی )
سیانه مب توضیحات
متو مویع | به ازاي هو
مت"
3 نام فضا
2 | 3 31 | "نف | جهت استفاده سطوح معلونت وزیر
مستقل)
va [Pe 6 13 | نفو | جهت استفاده سطوح معلونت وزيو
4 | جلسات20 3086 نفو جيهت استفاده وزيو, معاونين ريس
1 | نفو | جمهور و رؤساي سلزطن هاو
استانداران
eH] | ویو | | بواي 301 نفويك واحد الباريم
ree مساحت25 2 متو موبع
6 | بايكلني جري دون | و00 در صورت استفاده از کامپیوتو بو
حسب سیستم تعبین مي شود.
7 | بايكاني جلري هفتكي | وروی | ررر | در صورت استفاده از امپوتو بو
حسب سیستم تعبین مي شود.
در صورت استفاده از کامپوتو بر
حسب سیستم تعین مي شود.
9 | فضاي جند عملكودي | 21 | 30 نفو | بواي هیلا3 نفو يك فضا
18 | بايكاني جاري ماهانه
بايگاني جلري 012
صفحه 14:
"
4-6 جدول مسرانه های مبنا در گرروه۲ (فضباهای وابسته)
aa 7 دج هد
20 1
GSE a ro i
sic | ae | ore oo 5
5 الى See ترس
| امست ]تحار |00 | اج ی اسب سای بت سح
SS pease | 2
تس
| سس cage | amar
جد | یتیس تيد باس ی ۶ 2
oases sy ع 7
۳ | ey يدث 7
ae SE 2
يما = ع سس
0 5 * شود
: =a تسس
=) 1
OF ei | 03 | أعرت ري جعييي مدعت
Samick ian تسیب
5 = [es T
و سوا :| Taga
aey 5 عو
3 a | ee tt
Mini 5 0 | سیستم|
ott معي ع جم عجر ا
SSE و 3
Fa eae Bara] حم a er
a لاعن مین | Yon [>
eee و ۲
or 8 ضخامت دارد هو پرونجا هایل) 2 ظ 4
یی 70085 وی هت چیه تاش درد
5 8
صفحه 15:
لا
اک
جدولسانه هاومبنا در گسوه ۲ (فضاهاییفاه) --9
aa] = es 0
ler 2
rainy #تجايش GEG ppm age مققور
2 | # | 3
شود.
3 سان وهای هيه | 75 | قو
3 سای (یهی10 ل ا 0
asa] gets [a 5 | لو | وعده متظور شود.
Syed alee 5 يا احتساب فضاهلي جنبي مورد نز
حتفلشیخته) "| 03 | نف
أن 1990 هر |12
5 تس ] در صورت نداشتن غناخوري با احتساب
eee |, ae 012 | تقو | فضاهاي جنبي مورد نيلز
5 سالك Aap | 09[ تلو | ابعادسزكوجكت ازختاخوري
bs ae 5 اعد | 8 | -
خن يا احتساب لوازم كار ورد
sas too] 5 000 | بر
eg [AT | سب دورد ابید
abe
12 ]| تنگهاي | براي 1508 تقويك | ور | بر | بياي ادارات كوجلك به صورت كمد
aut] ay 7" | كمكبهاي اوليه سظور شود بواي درطان
50 تقوب بلا | 705 | 9[ tesla a eb oles
TAB pete | 34 اين سطح شامل توالت, مستشوبي و
= فضي دستيسي به آن مي بلشد +"
وو | بي | تفكيك سوويسهاي بهداشتي يرصب
نسيتهلي جنس جمعیت اداري صورت
امي كب لمعمولا دو سوم مودان ويلك
Casey
صفحه 16:
16
چم
ol al NI
9
اج تا«
جدولسرنه هوبنا در گروم (فضاهاوپشتیبانی) 9-۰
نام فضا
PSS Pd
تعمیو وسایل تقلیه
لوازم مصوقي سالاته.
أسقاطي
رختکن
سوویس بهداتي
gy [SSS GET 50-25 تقر
جمعیت اداري یلد
واحد
Bap | براي 15-10 تفن
پارکینگ) | کارمند يلك واحد
(ou
اسواته مب
wo) [olf
3
8
45
2
تاسيسات بوقي, و مكانيكي. لهركؤي و در
eile
2
واحد
واحد
معادل6 1085 حرصد زيوبناي خالص. Pole Eh
توضيحات
قضاي كار مسئولين در كووه هاي شفلي
محلسيه شود
حذف تعميركاه وسليل تقليه و واكذاري
به بخش خصوصي توصیه مي شود.
با قوض کلستن از مدت تگهداري و
حداقل تاخيو
بواي كمتو از 38 تقر يلك واحدا يه
مساحت6 مت موبع در نظر گرفته مير
شوم
شامل مستقوبي زوش (حداقل يلك
واحد به مساحت5 4 متو مويع )
در مجاورت سوويسهاي بهداشتي
توصیه مي شود .
توقفكاه فقط مخصوص. كارسدان PO
أستا و تلمين آن بواي مياجمين ane
هماهنگي با ضوابط شهوي مي باشد -
انظو كوفته مي شود .
صفحه 17:
“VE جدول سطوح مبنا در گرروه ۵ (فضاهای گردش)
ty گروه۱ (فضباهای اصلی)(۱)
های | ] _S
te ra)
گروه پد؟ گروه؛
elas) ae sald | Ae | cae
) 3 رابسته اصلی) 1۳
ou ie quae واستهاصی) | (ay | وابسته اصلی)
Mos os
(Ol ۲ :
toy S 10% | رد۱ | ۲۵ گروب | ۵۶ tay S 00h a
عمودی (۵) ۸ ۵ مجموع گروههای ۱ تا4
صفحه 18:
-٩-6 شاخصهای کنترل محاسبه سطلوح
بمنظور کنتل بناسه رینری انجام شده مطابق این دستورالعمل» لازع است
شاخصهای زیر مینای مقایسه قررار گیمرند .
الف - کار zl ساختمان ( بهسه مرداری مفید ساختمان)
عبارتست از نسبت زيربناى خالص ساختمان به زيمربناى كل آننه اين شاخص از
تكنولوثيى ساذته نحوه تىكيب فضباها. نحوه راهسرى و ... تاثيس مى يذيريد .
مقدار تعيين شده بمراى شاخص * كارآيى ساختمان” در اين دستورالعمل حداقل
6 می باشد .
55
سطح زيربناي خالص _
> سطح زيربناي کل ساختمان = کارایی ساختمان
2609
صفحه 19:
ا تك
لا
با بهسه برداري مقيد اداري
عبارتست از نسبت زيمريناى فضباهاى اصلى ( كمروه ١ ) به زیسبدای کل ساختمانه این
شاخص علاوه بى عوامل مندرج در بند (1-1-6) ا زعوامل ديكمرى جون :
سسيستمها وروشهاى ادارى؛ نحوه اسستفاده از فضباهای جد بی » تجهيزرات و
تکدولوژیی اداری تالیس مى يذيمرد. مقدار تعيين شده بمراى “شاخص بيهر بمردارى
مقید " در این دستور العمل حداقل 146۰ می پاشد .
it gid gs - بهرهبرداري مفید اداري
> سطح زيربناي کل ساختمان
FO%
صفحه 20:
a
ج -توزيع مناسب فضياها
عبارتست ازنسبت سطح زيمربناى هس يك از فضباهاى اصبلى؛ وابسته امصلى, رفاهى. يشتيبانى به
مجموع آنها (زيمربناى خالص) كه مقدار كن براى هس يك از فضباهاى مذذكور دراين دستور العمل
به نسبتهاى زيى میباشد ؛
توزیع فضاهاي اصلي 5
30%
توزیع فضاهاي اصلي و وابسته =
TO%
توزیع فضاهاي رفاهي oa
0
توزيع فضاهاي پشتيباني
20
20000
سطح زبربناي فضاي ادا 3
سطح زيربناي خالص
زيربناي | ابسته
سطح زيربناي AE
زبربناي فضاهاي Lay
سطح زيربناي خالس
زيربناى فضاهاى بشد
سطح زيربناي خالص
صفحه 21:
SS با
ghar O تخصیص يافته به کا رکنان و واحدها بر اساس استاندارد
*مجموع فضای اصلی تخصیص یافته به کا رکنان و مدیرران شرکت بر اساس استاندارد
و ضوابط موجود۲۷۳۰متررصریع میباشد( بدون احتساب فضبای مدیرریت دیسپاچینگ )
*چنانچه فضباهای وابسته» رفاهی؛ پشتیبانی و گردش به آن اضافه شود» مجموع فضای
مورد نیاز بای استقرار پرسنل و واحدهای شرکت بررق منطقه ای خراسان در ساختمان
جدید حدود 471۰مترمبع خواهد بود( ۱۵ مت به ازای هس نف ).
صفحه 22:
a
----222222727272ال '
"مجموع فنضای ساختمان جدید حدود 6۰۳/۱۲مت مريع است. در اينصورت فضاى
موجود ۲/۴ ala فضباى مورد نیاز می باشده لیکن از مجموع فضای موجود
۸ مترمربع( حدود يك سوم ) به زيرزمين اختصاص دارد كه اين فضا بدليل
نداشتن نور آفتاب قابلیت اسکان پرسنل بررای انجام کارهای اداری و تخصصی
شركت را ندارد و فقط پررسنل فرروشگاه» رانندگان و نگهبانان و تعمی سکاران را می
توان در آن اسكان داد. بنابى اين با كسس فضبای مذکور فضبای باقیمانده بای
استق رار يرسنل سكت 6/0٠/مش مربع بوده و براين اساس فضاى موجود 6/١
برابى فضاى مورد نياز مى باشد.
"در عین حال حدود 0٩۰ فضبای طبقه همکف( ۲۵۷۳ مت مريع؛ حدوديك ينجم ) به سالن
آمنی تتاتر( اجتماعات » نما زخانهه دیسپاچینگ و لابی اختصاص يافته که با کسر فضاى
مذکورء فضای باقیمانده بررای استقمرار پرسنل ش کته حدود ۲۲۰ مت مریع بوده و ببراین
اساس فضبای ale VV ope os فضای مورد نیاز می باشد. در اینصورت فضبای موجود
Pe ae oe ee ee eee ee eee
صفحه 23:
فضاى تخصيص يافته به واحدها
عنوان واحد : حوزه مدیررعامل و دفتر هیأت مدیرره مدیرعلمل و حسابرسى داخلى
ردیف عنوان شغل oe
ene | 39
2 | مشلور 9
3 | مشاهر 9
4 | مشاور 95
5 | قائم مقام هعاون مماهمكي) 27
© | مديو دفتو هيات مدير, مدير عامل و -
ee agitate
7 | رتیس دفتو مدیوعامل 15
8 ] مسئول دقتر 75
| كارشناس مستول هيات مديره 5
60 | #لرشكس ديات مدیوه 8
1 | کلرشناس EO pple Jem 6
2 |_كارشناس. حسابداري داح 8
as EP poe be ae [aS
4 | اتاق جاسهة2 نقره مدي عامل و هيات [conte 20
Tanke GEN | IS تقره حوزه و دقتر مدیوعامل 25
6 | راننده 75
جمع 2105
Se RU Sa a SEE ie De ET SIRE Gig PDE
صفحه 24:
فضبای تخصیص يافته به واحدها
عنوان واحد : دفتر روابط عمومی
ردیف عنوان شغل ce
مورد نیاز
1_| مدیو دفتو روابط عمومي 15
2 | مستول دفتر 9
3 | متصدي Rb 45
4 | كارشناس. روابط عمومي 6
5 | كمك كارشناس روابط عمومي» 45
6_ | کمكه کارشناس روابط عمومي 45
7 | کارشناس امور فرهنگي و ارتباطات 6
8 | كارشناس. امور فرهنكي و ارتباطات 6
9 | كمك كلرشناس. امور فرهنگي 45
0 | کمله کارشناس امور فوهنكي 45
1 | مسئول سمعي و بصوي 45
2 | اتاق جلسم8 نفره 12
جمع 81
ملاحظات:فضابي بواي تكهداري و استفاده از وسائل سمعي و بصري به صورت مجزا بيشببيني خواهد شد .
صفحه 25:
SS tt
فضاى تخصيص يافته به واحدها
عنوان واحد : دفتر حراست و امور محرمانه
و متواژ فضاي a
۳ 2 عنوان شغل ae,
مورد نیلز
quan | 1 دفتو حیاست و امور محرمانه 15
2 | مسئول دفتر 9
3 | کلرشناس حواست اسناد و اطلاعات 6
4 | کارشناس مستول حواست پوسنلي 6
5 6
6 6
7 12
8 | کلرگر موارد نادیم 15
9 | كلركر مواد نادیه 15
we 6
ملاحظات: فضايي بواي نگهداري اسناد و مدارك دببوخانه محوملته به صورت مجوا
25 بيش بيني خواهد شد .
صفحه 26:
فضبای تخصیص يافته به واحدها
عنوان واعد : دفتر حقوقي و رسيدگي به شکایات
ردیف cones متراژ فضياى مورد
oe
۱ مديى دف حقوقى و رسيدكى به شكايات. 0
۳ کارشناس حقوقى 5
ف کارشناس حقوقى 8
ع کارشناس حتوقی 1
2 کارشناس حتوقی 5
3 كارشناس رسيدكى به شكايات. 5
۷ اتاق جلسات ۸ نفره 1
ov ce
صفحه 27:
فضاى تخصيص يافته به واحدها
عنوان واحد : معاونت منابع انساني
57
oe عدوان شفل ae a
نیاز
۱ معاون منابع انسانی Yo
۲ رئيس دف iY
۳ کارشناس ارشد منابع انسانی 1
4 اتاق جلسه 1١ نقرره vt
ov or
صفحه 28:
فضبای تخصیص یافته به واحدها
عنوان واحد : دفتر سازماندهي و بهبود روشها
عنوان شغل
مديى دفتى سازماندهى و بهبود روشها
مسئول دفت
کارشناس طبقه بندی مشاغل
رئیس گرروه سازماندهی و توسعه منابع انسانی
کارشناس مسئول سازماندهی
کارشناس سازماندهی
کارشناس سازماندهی
رئيس گروه بهبود روشها
کارشناس بهبود روشها
کارشناس بهبود روشها
اتاق جلسات #۸ نفره
hassle
مورد نیاز
to
4
5
9/۷
4
4
4
صفحه 29:
با SS
الا جيدمان واحدها براساس ماهيت و فرايندكار
مهمترين مولنه ها در جيدمان واحدها در فضاى ادارى و ساحتمان ث كت برق
منطقه اى حراسان موارد زيى مى باشددة
1. توجه به فرايند و ارتباط کاری واحدها در جهت تسهیل و کاهش هزینه های
اداری
2 واحدهای مطالعاتی و بررنامه رینری که تعداد مراجعین آنها کم و در مقابل نیاز
به تكن دارند در طبقات فوقانی ساختمان و در قسمتهایی که سر و صدای
کمتری دارد استقرار یابند.
3. واحدهای اجرایی که تعداد مراجعین آنها زیاد می باشد در طبقات پایین و همکف
ساختمان و در فضای باز استقرار یابند. بدیسن تررتیسب مییزان اسستفاده از
آسانسورها نين کاهش می یاپد.
صفحه 30:
eee
حوزه مدیمعامل
با توجه به وظاین و ماهیت کاری بیشترین ارتباط شاغلین حوزه مدیرعامل بشرح زیم مىباشد
مدیرعامل
ail - اشخاص و و احدهای داخل شرکت
1 رئیس دفتر (کلیه ارتباطات» هماهنگیها و پیگیرریهای مدیرعامل)
2. مدير دفت مدیرعامل (هماهنگیها و پیگیریها و پشتیبانی حوزه مدیررعامل)
3._قائم مقام (جهت هماهنگی مور اجرایی ش رکت و تصمیم گیری)
4 اعضاى هيات مديره (جهت تصمیم گیرری در نحوه اداره شرکت)
مشاورین( جهته شورتارجاع بسخیکارها “es گسزارشاتمورد نیاز) -6
مدیرر حراست( جهتهماهنگیلمور حراستش کت -6
مدير حقوقوو كي SAS pee US رجه لبوق زاوم تماق إشكايات P-
ب -_اشخاص و واحدهای خارج شرکت
مدیرراز و مسئولیزوزارتیرو و شرکتهادر تخصصی-
مدیران و مسئولیزاستانطرلسانرضوی-6
پیانکارازو مشاوریزش کته
30
صفحه 31:
SS با
قائم مقام
بیشتررین ارتباط با قائم مقام جهت هماهنكى در مديرريت شركت با مدي_عامل است
ودر بقيه موارد مشابه مدير عامل مىباشد.
مشاورين
بیشترین ارتباط مشاورين با مدي_عامل و دف مدي عامل مىباشد.
31
صفحه 32:
32
با SS
۲- دفتر هیأت مدیرره» مدیررعامل و حسابرسی داخلی
وظایف و فعالیتهای این دفتر به ۲ بخش زیر قابل تفکیک است:
الف - امور ارتباطات» هماهنگیهاء پشتیبانی مدیرعامل و اعضجای هیأّت مدیرء که
توسط مدیس دفتر؛ رئیس دفتس » مسئول دفتم و کارشناسان هیات مدیره پیگیسی
میشود.
ب - امور حسابرسى داخلى
بيشترين ارتباط اين بخش ( بلحاظ نظارت بى عمليات مالى شركت ) با مديرريت امور
مالی میباشد و بدین لحاظ این بخش مىتواند در مجاورت مديرريت امور مالى استقرار
يابند. ازسوى ديك با توجه به ايتكه واحد حسابرسى داخلی باید گنزارشات
حسابرسى نود را به هيأدت مديره ارائه نمايند مىتواند در فضباى مجاور محل
استقررار مدير عامل و اعضباى هيأت مديسه استقررار يابد.
صفحه 33:
33
با SS
۳- دفتش روابط عمومی
نحوء چیدمان دفتر روابط عمومی با توجه به نوع فعالیتهای آن به شرح زیر قابل تنکیک
است:
الف - در محاورت مدیمعامل:
بای پشتیبانی مراسم و تشرریفات و بر گنزاری جلسات با مدیرران عالی استان در کشور
*برای ارتباط رسانهها و ملاقات های ویه با مدیرعامل
*برای فعالیتهای تبلیاتی ش کت که با جضور_مدي عامل شركت انجام مىشود ( نظيس
بازدید آغاز یا بهمءبمداری از طرحها و پروژههای شرکت)
*برای ارائه گنرارش در مورد عملکرد واحدها و دیدگاههای ذینفعان داخلی و خارجی
شركت
ب - در مجاورت درب ورودي ساختمان
براى ياسخكويى و اطلاعرسانى به مراجعين به ش كته يدزوهشكرانه دانشجويان و ...
ج - در مجاورت سالن اجتماعات
جسراى ب سكلنزارى مراسم
صفحه 34:
از *
4- دشر حراست و امور محردانه
نحوه چیدمان دفتس حراست و امور محرمانه با توجه به وظاین و فعالیتهای آنن
بشرح زیر قابل تفکیک است:
الف < در محاورت درب ورودی ساختمان:
بای کنتررل ورود و خروج مراجمین و کا رکنان و وسائل و تجهینرات (بخشی از
وظایف حفاظت فییزیکی و حراست رسنلى ) و نظارت بر کار نگهبانان شرکت
ب < در مجاورت دبیمحانه مکی ش رکت:
رای دریافت و صدور مکاتبات محرمانه ش رکت
ج - در مجاورت مدیم عامل:
براى هماهنگی امور حراستی ش رکت و ارائه گزرارشات محرمانه به مدیر,عامل
شركت
34
صفحه 35:
با SS
ths -0 حقوقى و رسیدگی به شکایات
too glue حقوقی و رسیدگی به شکایات با توجه به وظایف محوله بشرح ذیس
قابل SSS است:
الف - در مجاورت معاونت مالی و پشتیبانی:
بلحاظ هماهنگی و تنظیم وتایید قرراردادهای شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی
ب < در محاورت مدیم عامل:
برای ارائه مشاوره حتوقی به مدیرعامل در زمینههای قراردادهاء تعهدات و
دعاوى شركت
ج - در مجاورت درب ورودى ساختمان:
بررای پاسخگویی به شکایات اشخاص حقوقی و حقیقی خارج ش رکت
35
صفحه 36:
—
7- معاونین ش رکت
الگوی چیدمان معاونین ش OS شامل: معاونت منابع انسانی» معاونت طیح و توسعده
معاونت بهمبررداری؛ معاونت مالی و پشتیبانی و معاونت برنامهریزی و تحتیقات با
توجه به وظايف ذیربط بشررح زیم قابل انتخاب است:
الف: در محاورت مدیران واحدهای تابعه
از آنجا كه نظارت و هدایت واحدهای تابعه بلحاظ لزوع بر گنراری جلسات موردی و
ادواری بامدیرران تابعه و ارجاع و امضاء برخی نامه ها و مکاتبات موجب تسهیل و
تسریع در فررآیند کار میگردد. البته با وجود سیستم اتوماسیون اداری ( کارتابل
الکترونیک) ارجاع و امضاء مکاتبات نيازى به ارتباط فيرزيكى نزديك ندارد.
36
صفحه 37:
SS با
ب: در مجاورت مدير عامل و ساب معاونین
يكى از كا ركرردهاى مهم معاونين هماهنكى فعاليت هاى بخش ذيربط با سایر
بخشهای شرکت میباشد که این امسر از طرریسق برگنراری جلسات شورای
معاونین (با حضور یا بدون حضور مدیرعامل ) انجام میپذیرد. بدین لحاظر
استقررار معاونین در مجاورت یکدیگم (سالن جلسات شورای معاونیسن) و
مدیرعامل موجب تسریع و تسهیل در هماهنگی و تصمیم گیریههای عالی ش کته
Sa
37
صفحه 38:
a
—
ido —V سازماندهی و بهبود روشها
ماهیت وظایف این دفتس غالبا مطالعاتى و برنامد ريرزى است. در عين حال در
ارتباط با امور سازماندهى حسب درخواست ومكاتبات واحدها (بویثه دفاتر
تابعه معاونت منابع انسانى ) براى تغييرات تشكيلاتى (در مورد تفييس و
جابجایی عناوین پستهای سازمانی ) دارای فعالیت اجرایی میباشد که البته این
مكاتبات موتواند از طرق اتوماسيون ادارى انجام يذيررد. بنابرايسن بلحاظ
مطالعاتی بودن غالب وظایف دفتم aye است در طبقات بالاتى ساختمان باشد تا
مس و صداى مرراجعين موجب عدم تت كن يرسنل دف نگرردد.
38
صفحه 39:
SS با
۸- دفت بررنامه ریزری منابع انسانی و آموزش
ماهيت وظايف اين دفتر نين غالباً مطالعاتى و آموزشی است. در عين حال در ارتباط
با امور آموزش حسب درخواست و مكاتبات واحدها رای برگنراری دورههای
آموزشی دارای ماهیت اجرایی است. بتاببراین چنانچه بر گزاری دورههای
آموزشی در خارج از شرکت انجام میگرردد بهتس است دفتس مذکور در طبقات
فوقانی ساختمان استقرار یابد و در صورتی که کلاسهای آموزشی در داضل
ساختمان شرکت بگزار میشوده پهتم است (بلحاظ سسروصدا پیررامون کللاسها
در طبقات پایینتر استقرار یاید)
39
صفحه 40:
SS ها
-٩ دفت مدیرریت استرراتژیک و بهمهوری
کلیه وظایف دفتر دارای ماهیت مطالعاتی و ببرنامه رینری است بنابراین بهت
است در طبقات فوقانی ساختمان مستقر گردد تا سر و صدای مراجعین موجب
pre کنر abs Jue نگرردد.
40
صفحه 41:
SS با
0۰- امور کا رکنان ورفاه
ماهیت وظایف و Cael lel HS sory Jal gla Caled و خدمات گیررندگان
41
آتن شامل کلیه پرسنل شرکت ببرق منطقهای خراسان میباشد. بدین لحاظ
استقرار در طبقات يايين و فضباى باز ادارى براى اين واحدها ييشنهاد
میگرردد. بدیهی است فروشكاه شركت مىتواند در طبق زيرزمين AS)
در حال حاضس نيسز بررای آمن فضبایی در نظس گررفته شده است ) مستفر
گردد.
صفحه 42:
SS با
۱- امور مالی و ذیحسایی
ماهیت وظايف اين واحد نين كاملاً اجمرايى است و به لحاظ وي كى كار استقررار
اين واحد در طبقات يايين به صورت فضباى باز ادارى ييشنهاد سی گردد.
همجنين طرراحى كيشه بسراى باسخكوبى به مراجعین موجب تسریع در کار و
در عیسن حال جلوگیرری از اختللال در روند اجرایسی امور مالسی شرکست
میگرردد. بیشترین ارتباط امو مالی و ذیحسابی که میتواند مبنای استقررار
واحد مذکور پاشد بشرح زیر است:
42
صفحه 43:
SS با
1- امور تدارکات و قراردادهسا( در ارتباط بسا پرداضست تنخواه گردانه
تدارکات و قراردادهای شرکت)
2- امور كاركنان و رفاه (در ارتباط با پرداخت حقوق و مایا وامور رفاهی
پرسنل ش رکت)
3- معاونت بهمهبررداری در ارتباط با امور مالى و يشتيبانى معاونت بهمهبردارى
4- پیمانکاران و مشاوران طرف قررارداد بسا شم کست در ارتباط بسا پرداضت
خدمات آنها براساس قررارداد
5- دفتر بودجه در ارتباط با هماهنگی پرداخت اعتبارات جاری و سرمایهای
43
صفحه 44:
44
a
— ۲۲۲۲"
۳- امور ارتباطات و قراردادها
کلیه فعالیتهای امور تدا رکات و قراردادها ماهیت اجرایی دارد و به لحاظ ماهیت کار پیشنهاد
میگرردد استقررار واحد مذکور در طبقه پایین و در فضای باز طراحی گردد. بیشترین ارتباط
واحد تدا رکات و قراردادها که مبنای چیدمان آن میباشد با واحدهای زیر است:
1- امور مالی و ذیحسابی» در راتباط با پررداخت تنخواء گردان و تسویه حسابها» کدگذاری و
تحویل اموال
2- پیمانکاران» مشاوران و فروشندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات پشتیبانی ش كت (طلفه
قرارداد)
3- انبار شرکت» جهت تحویل کالاهای خریداری شده
4- امور نظارت بى خدمات عمومی جهت تأمین و تحویل کالاهای موردنیاز این واحد
5- سای واحدها جهت خرید بررخی کاالاها و خدمات (نظیر: بلیط مسافرت و ارز)
صفحه 45:
" ۲۲۲۲"
۳- اداره نظارت بر خدمات عمومی
کلیه فعالیتهای اداره نظارت بر خدمات عمومی؛ ماهیت اجررایی دارد و به لحاظ
ماهیت کار؛ استقررار واحد مذكور در طبقه همكف يا زيرزمين ودر فضباى باز
اداری در نظ گرفته شود. بیشتررین ارتباط این واحد که مبنای چیدمان آنن
خواهد بود شامل موارد زير میباشد:
1 انبار شرکت به منظور نظارت بر اداره آن
2. واحد نقلیه (رانندگان) به منظور نظارت بم حسن اجرای فعالیتهای این
قسمت
3. واحد تأسیسات و خدمات ساختمان به منظور نظارت بر حسن انجام کار واحد
مذکور
45
صفحه 46:
با SS
ahs “NE بررنامهریزی فنی و بررآورد بار
وظایف این دفتر دارای ماهیت مطالعاتی و ببرنامهریزی (راهبردی) است و
بدین لحاظ محل استقرار دفتم بهتم است در طبقات فوقانی (دور از سر و
دا و مراجمین)باشد.
- دفتر تحقیقات کنترل کیفیت تجهیزات
هماهتگی» نظارت و هدایت فعالیتهای تحقيقاتى شركت بويشه در زمينه
استاندارد گذاری به عهده این دفتس میباشد؛ بنابراین فعالیت دفتس هم ماهیت
برنامه رييزى وهم ماهيت اج رايى . جهت بررسى وتشكيل جلسات هماهنگی»
تايبد طررحهاى تحقيقاتى و بازرسى و كنترل كيفيت برق در شركت هاى
اقماری در این زمینه با اغلب واحدهای داخلی شرکت وهمجنين مشاورين
حقیقی و حقوقی خارج از شرکت در ارتباط است.
46
صفحه 47:
47
a
—
دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات -7
فعاليت اين دفتر هم دارای ماهیت بررنامه رینری مطالعاتی (در زمینه طاحی
سیستمهای اطلاعاتی و ..۰) و هم دارای مااهیت اجررایی (در زمینه بگنراری
دوره های آموزشی 1627۳ و نظارت بر نصب و راهاندازی تجهیزات سخت
افنراری و نرع افنراری و اداره کتابخانه شرکست) موىباشد. محل استقرار
کتابخانه (به لحاظ ماجعات افراد و وزن تجهیرات و کتاب ها بهتس است در
طبته همکف ساختمان جدید باشد. در خصصوص خنمات فتاوری اطلاعاتهاین
ds با تمامی واحدهای شرکت در ارتباط است. همچنین در خصوص هماهنگی
اجرای دورههای 162۳ با دفتس برناسه ریری منابع انسانی و آموزش
شرکتهای مهندسی و درخصوص طراحی و نصب سیستمها و تجهیزات با
شرکت های مهندسی مشاور انقورماتیک ارتباط دارد.
صفحه 48:
48
a
—
دفش بودجه ۷
فعالیتاین دفتس غالبا دارای ماهیت ببرنامه ریری و مطالعاتی (در زمینه مطالعات
اقتصادی و تنظیم بودجه شرکت) و در زمینه پیگییری وهماهنگی با سازمان
های ذیرربط بای تصویبه میادله ء موافقتنامه و تخصیص بودجه دارای ماهیت
اجرایی استه بیشتررین ارتباط دفتر بودجه ددر انجام وظایف محوله با واحدهای
زیر میباشد:
استانداری (سازمان مدیرربت و بررنامهرینری استان) ببرای هماهنگی » تصویب و -1
تخصیص بودجه
) امورمالی و ذیحسابی (هماهنگی تخصیص بودجه و استفاده از صورتهای مالی -2
معاونت برنامهرینری و تحتیقات (هماهنگی تنظیم پیگیری بودجه شرکت) -3
صفحه 49:
a
—
۸- دفتر خدمات مشت ,کین و مدیرریت مصرف و وصول د رآمد
وظایف این دفتر هم دارای ماهیت مطالعاتی و ببنامهریزی (مطالعه پیشبینی بار و انشی
موجود در مورد نیاز و تعداد مصرف و مطالعه در تنظیم آییننامهها و برنمههای بودجه
تعرفهها و وصول درآمد ...) وهم دارای ماهیت اجرایسی (هماهنگی و برگنواری
جلسات با مشترکین و ذینفعان و رسیدگی به درخواستها و شکایات مشت کین و
متقاضیان ) میباشد. بیشتررین ارتباط این دفتم در انجام وظاایف محوله با واحدهای زیر
میباشد:
٠ دف بررنامهریزی فنی و ب آورد بار (به منظور برنامه رینری انتقال و تولید)
. امور مالی و ذيحسابي ) به منظور نظارت بر وصول دررآمد و فرروش انرژی)
دف بودجه (به منظور پیشبینی د رآمد شرکت در تنظیم بودجه )
. شررکتهای تولید و توزیع (به منظور تعیین تعفهها)
مشت _كين و متقاضيان
دا ا ا
صفحه 50:
SS با
bs ٩ مهندسی طریها
بیشتر وظایف دفتر مهندسی طبرحها دارای ماهیت اجرایی میباشد (در زمینه
رسیدگی به اسناد فنی ارائه شده ببرای عقد قرارداد و صورت وضعیت
پیمانکاران و مشاوران و کنترل کمی و کیفی پروژهها و نتایج آزمایش های
کارخانهای و پشتیبانی فتی مهندسی طریها ) و بخش محدودی دارای ماهیت
اجرایی است. (در زمینه تهیه دستورالعمل های تنظیم مشخصات و اسناد فنی
(Lace بیشتررین ارتباط دفتر مهندسی طبرحها در انجام وظایفه با واحدهای
زیم میباشد:
1- مجرربان طررحها
2- پیمانکاران و مشاوران
50
صفحه 51:
با SS
۶۰ مجریان طریها
ماهیت وظایف مجریان طرریها غالا جبرایی استا (شناسایی و انتخاب مشاوران
و پیمانکاران» نظارت بر نقشهها و کار آنهاء تأیید و تصویب صورت وضعیت
آنها وهماهنگی با دستگاههای اجرایی ذیربط) و براساس وظاین محوله
بیشترین مجریان با اشخاص و واحدهای زیم میباشد:
1 پیمانکاران ومشاوران
2. دستكاءهاى اجرايى ذيرربط (ش_كتهاى توانير؛ ساناء كب و فاضلابه مخابراته
كازء شهرداری و سازمانهای توسعه بررق ایرران» نقشه برداری » هواشناسیء
دادگستری و راه و ترابرری)
3 دفت مهندسی طبرحها و معاونت طبررح و توسعه
4. امور مالی و ذیحسابی
51
صفحه 52:
با SS
۱- دفتر فنی تولید
وظایف این دفتر غالبا ماهیت برنامهرینری دارد (تنظیم ببرنامههای بهینه سازی
و تعمیررات واحدهای تولید ) و بخشی از وظایف آتن ماهیت اجررایی دارد
(نظارت بر بررنامهرینری و راهاندازی و تحویل و تحول واحدهای نیروگاهی
جدید)
۲- دفت فنی انتقال
وظايف دفتس فنی انتقال نیز غالبا ماهیت ببرنمهرینری دارد (تتظیم بررناسه های
تعمیس و نگهداری شبکه انتقال و توزیع) و بخشی از وظایف آتن ماهیت اجرایی
دارد ( نظارت بس برنامهريزىء راهاندازی و تحویل و تحول پستها و خطوط
جديد).
۳
صفحه 53:
53
SS با
۳ دفتش بازار برق
وظایف دفتر بازارپبرق نی غالا ماهیت gee eb, دارد (تدوین بررنامه
های حوزه بازار بررقه ضربد و فرروش بررق و خدمات انتقال ومشخصات
فنى قراردادها ) و بخشی از وظایف آن ماهیت اجررایی دارد. (هماهنگی با
مدیرریت شبکه امور مالی و دفت بودجه و نظارت بر ارتقاء عملیات بازار
برق و حريد وطروش برق» ....)
صفحه 54:
54
a
مفرروضات الگوی پیشنهادی
مفرروضیات پیشنهادی ببرای چیدمان واحدها و پرسنل شرکت بررق منطقه ای
خراسان در ساختمان الهیه شامل موارد زیر می باشد:
1- توجه به ویرگیفررایند و ارتباطر کاری واحدها در استقرار آنان در طیقات
ساحتمان
2- واحدهای مطالعاتی و ببرنامه رینری که تعداد مراجعین آنها کم و در مقابل نیاز
به تمکن دارند حتی المقدور در طبقات فوقانی ساختمان و در قسمتهایی که
سر وصبلای کمشری دارد استقرار یافقة استء
3- واحدهای اجررایی که تعداد مراجعین آنهازیاد می باشد حتی المقدور در طیقات
پایین و همکف ساختمان و در فبای باز استقرار يافته است.
صفحه 55:
و5
a
— ۲۲۲"
مفروضات الگوي پيشنهادي
4- طبراحی بگونه ای انجاو شدء تا حتی لمقدور از تخریب دیوارها که موجب
افزایش هزینه طبراحی و چیدمان میگردد جلوگیرری شود.
5- با توجه به متراژه شکل هندسی طبقات و اتاق هاء محل ستون ها و سرویس های
تعبیه شده محدودیت در چیدمان واحدها (ميسن کار میز جلسات» کمدها و
میلمان مدیرران و کارکنان) وجود دارد. باببرایین سسرانه تخصیص یافته به
برخی واحدها بیشتر و برخی واحدها کمتس است. در عین حال با توجه به
محدودیست مذکور نحوه چیدمان مینرها در اتاقهای کارشناسسی(رئیسس
گروههاء کارشناسان و کمک کارشناسان) ممکن است مطابق با سازماندهی
مورد نظر نباشد.
صفحه 56:
56
a
' —
لا نتشه جيدمان الكوى بيشنهادى
در الكوى ييشنهادى؛ جيدمان واحدها با توجه به اصولء استانداردهاء
منروضات و محدوديتها بشرح زيم مى باشد:
حوزه مدير عامل؛ دفتس مدي عامل وهيات مديره و روابط عمومى در -1
طبقه ششم
کلیه معاونین در طبقه پنجم -2
واحدهاى داراى ماهيت غالبا مطالعاتى و بررنامه رینری در طبقات چهارم -3
وسوم
واحدهای دارای ماهیت غالبا اجرایی در طبتات دوم اول و همکف -4
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
۱
صفحه 60:
Perera rey]
صفحه 61:
5220 On)
oe
‘ 7
27 ۳
۱۱53
وه سل
۰
0
3
gaint
ae
:
مم
rea
لكي
8
اس
اه
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64: