صفحه 1:
ACen ا ET
صفحه 2:
kindergarten architecture
صفحه 3:
مهدکودک یا کودکستان, به مکانی اطلاق میشود که با هدف تعلیم و تربیت کودکان
زیر ۶ سال, ساخته شده است.
آغاز پرورش بسیاری از توانایی های انسان در دوران کودکی است
آغاز پرورش قدرت تخیل و خلاقیت نیز در دوره کودکی شکل میگیرد.
منبع خلاقیت را بايد در تجربيات دوره کودکی فرد یافت از اين رو لازم است تا در مراحل آغاز رشد
.کودک, پرورش خلاقیت او مورد توجه قرار گیرد
صفحه 4:
طراحی فضا های ویژه کودکان مانند مهد کودک ها از آن جهت اهمیت دارد که در سنین 4 تا 7 سالگی تخیل کودک جنبه عملی
:يبدا ميكند . در طول اين سال هاء كودك از ميط تأثير يبشترى ميكيرد.
حال آنكه فضا هاى مذكور درايران. مناسب كودكان طراحى نشده است. بيشتر مهد كودى ها درفضا هاى مسكوق وحتى
آبارقائها قرار دارند كه بانقاتى و رنكآميزى.ظاهراً به حيطى كودكانه تبديل شده اند
در طراحى مهدكودك توجه به نكته حائز اهميت اسست +
1) طراحى فضا با توجه به روانشناسى كودكان
2) امنيت فضاى طراحى شده
(( با اين حال میتوان فضای مهد کودک را به سه دسته
باز و نيمه بازو بسته خلاصه كردتا بتوان جواب گوی
نياز هلى كودكان بود))
صفحه 5:
فضاى مهد كودك از لحاظ طراحى. موضوعی جذاب وچالشبرانگیز است.
جالش برانكيز از اين نظر كه بايد براى كروه سنى خاصى طراحی شود که نیازهای ویزه و حساسی دارند و استانداردهای طراحی
خصوص به خود را درند که حتما باید رعایت شوند. زرا اين گروه سفی بسیار آسیبپذیر هستند و نیازبه مراقبت ویژهدارند
صفحه 6:
یکی از علل اصلى اهميت ويزدى رعايت اصول طراحى در مهد كودك اين است که ش از ورود. تنها تجربدى زندكى در
آغوش كرم خانواده را دارا هستند و در واقع اولين فضاى اجتماعى كه به صورت مستقل به آن يا ىكنارند مهد كودك استه از
ايندو اولين تجربه آنها از زندكى در اجتماع بايد كرم و صميمى باشد و احساس غریبگی و ترس را در آنها ايجاد نكند از طرف
دیگر یبایست به کودک کمک کند تا از حاظ روحی آمادگی لازم برای ورود به فضای اجتماعی بزرگتر یعنی مدرسه را کسب
صفحه 7:
اصول طراحی مهدکودک عبارت اند از:
طراحی راحت براى ايجاد امكان تعامل بين كودك و محيط
ت استانداردهای فضایی مناسب یا کودکان
استفاده از رنگهای مناسب
رعایت استاندارها و اصول اینی
صفحه 8:
برای ایجاد تعامل بین حیط و کودگ رعایت این نکات ضروری است:
-١ مستربى و نظميذيرى: حيط كه برلى بازى كودكان در نظر كرفته ى شود بايد سيال. رون و بدون ماع خاصی برای حرکت باشد تا کودگ به را
آن حركت كند و گیج نشود. راهروهاى تاريك. سقف كوتاء وفضاهاى بسته باعث ليجاد حس خفكى و ترس دركودك شده ومانع از کشف دنیای جدید و
لت بردن از آن میگردد.
۲ چفاییته هر جقدر حبط برای کودک جذابتر و شگفت انگیزتر باشد مبل او زا به بازی كر
اذى كردن و كشف و شهود Shy Ren
۳- شایستگی و پاسشگوي: کودکان در جستجوی lee lls | یط هستند تا از حشور مر محيط احساس شايستكى كنند
طراحى فضا به كوندلى انعطا ف يذير وبا قابليت تغييريذيرق عناصر و جيدمان. حس كنتزل بر فضا را در كودك تقوبت میکند. هنگایی که کودک عناصر
فضا را تغيير دهد جيدمان موجود را بر هم ىزند و خود بار ديكر آنها را از نو ىجيند ويا به روش هلى ديكر در وضع موجود تحولى ايجاد ىكنده از
تعامل با حیط خرسند است چرا که انتخایگری و مشارکت دز ساماندی فضا مطابق با علایق خویش و در نپایت اعتماد به تشن او پرورش تباید
همچنین امکان تیه در فضا از سوی کودک. او را در موجه با مسئلهای نو بهاندیشیدن ودار یسازد و بدین ترتیب خلافیت کودک افزایش ماد
صفحه 9:
حفظ نی و آرامش: کودک باید با حضور در فضا احساس امئیت و آرامش کند تا بتاندبه بازی و رشد ذهنی خود بپردازد. رعایت -۴
اصول اینی متناسب با جسم کودک, استفاده از رنگهای جذاب و متریالهای بیخطر. دور بودن از آلودگیهای صوتی و حیط آرام همگی
از مواردی است که به حفظ نی و آرامش کودکان کمک میکند.
۵- استفاده و یهرهری از طبیعت: استفاده از اانهای طبیعت و گیاهان در حیط اطراف مهدکودک و در فضاهای داخلی موجب انس
صفحه 10:
فضاهای دانش آموزی 1) كلاس ها كروهى
عادی
ىو 2) اتاق استرگچت کودکان
0 ae SW سرویس )3
4) محوطه بازی ورزشی و بازی دست جمعی
olf IS ee نقاشی و کار با رنگ و کاردستی
انبار وسایل بازی
5) کلینیک
6( حباط مرکزی و فضای نیمه باز
7) حباط روباژ و فضای باز
8) کافه تریا و فضای ناهار خوری
9( سالن موسیفی و تثاتر
فضای حدماتی و مدیریتی پم 1) دفتر مدیریت و آموزش
۴ 27 2 دفتر کنفرادین ها ([ مکامیببژای صحیتباوآلمین:]]
3( اتاق استراحت مسئولین
4) فیلتر ورودی و هال مرکزی
5) اتاق انتظار والدین
6( مکانی برای سرگرم شدن موقت کودکان
7( رختکن مسئولین
8) سرویس های بهداشتی
9 پارکینگ
0) کافه تربا
فضاهاى كاركنان ###» 1) آشيزخانه وانبار
2) رحتکن کارمند
3) فضای مربوط به نظافت چی و مربوط به آن
صفحه 11:
Selah 7
8 آشوزانه ولنبر
9 سا ازورزشیو بساژیدستجمعی
0 لنب یسلیل یی
4 متاو مس ةلح كود
15) كسيلينيك
Lie 6
صفحه 12:
صفحه 13:
کلاس های گروهی
ابعاد مورد نیاز هر کلاس:
هر کودک ۱.۵ متر مریع سطح و ۴ متر مکعب فضا برای مثال برای ۳۰ کودک ۷۰ متر مریع مساحت لازم است.
چیدمان میز و صندلی به تناسب موضوع.
ایجاد فضا برای قرار دادن وسایل هر گروه.
اتاق استراحت مسئولین
اتاق مدير
اتاق ملاقات با والدین
اتاق استراحت مسئولین
اتاق سرایداری
راهرو و فضای ورودی کودکستان و رختکن
ایجاد مکانی به منظور تحویل دادن و گرفتن کودک
جلوگیری از ایجاد راهروهای طولانی
ایجاد یک توالت ورودی
طراحي فضایی به منظور رختکن
آشپزخانه کودکستان
ala آشیزخانه متناسب با تعداد کودکان
وجود یک یخجال بزرگ
وجود آنواع وسایل غذاحوری
وجود امکانات لازم جهت گرم کردن همزمان غذا
وجود یک فضا جهت غذاخوری
محوطه بازی کودکان
وجود فضای سبز مناسب
دازا بودن سطوح سایه کافی
ایجاد زمینهای ماسهای با آرفاع ۲۵ تا ۴۳۰ سانتیمتر در قسمت وسایل
پیش بیتی یک سالن سرپوشیده
صفحه 14:
ویژگیهای کلی کلاسها
هر اتاق باید دارای یک فایل باشد.
جهت تهويه هوا وجود هواکش در هر اتاق الزامی است
اتاق ها باید از طریق آیقن به مدیریت متصل باشند
تعویض دکورآسیون داخلی اتاق ها هر ۶ ماه یکبار
هر کلاس دارای دماسنج جهت تنظیم درجه حرارت محیط میباشد
نصب تزئینات روی دیوار از ۱.۵ متر به بالا
«لامپها از سقف حداکثر امتر فاضله دآشته باشند
صفحه 15:
استفاده از رنگها
استفاده از رنگهای ملایم و روشن در قضاهای داخلی مهد کودک به شدت توصیه میشود. علاوه بر آن استفاده
از رنگهای اصلی مانند سبز, قرمز, آبی و زرد در نأقهای بازی موجب ایجاد حس نشاط و انرژی در کودکان
میشود. در هنگام استفاده از رنگها به علم روانشناسی رنگها باید توجه ویژه داشت
صفحه 16:
ساختماهایمهدکودکدر ماطقشهریباید در نقاطیلجرا شوند كه سرعتخودريها در لمزنقاط حطلکث ۳۰ (1
؟ پازمترب اشد
2( ساختماناز سریارهایاصلیتساسیسانتشسهری بسرقفشار قوی تسرنو ستو و مرلکز آسلوددکننده دور بساشد
3) ورودیمهد کودکنباید جاور خلبانبساشد و همچنینحنوده لمنیق بسرایکنتزلعبور و مرور کسودکانوجود دلشته
aah,
4) مسر حرک نگ ودکاز خلیج ساختمانو دلخلساختماننباید لختلافسطح دلشته بساشد
5) لستفاده از لشیله تیزو بسرنده در حوطس ازیو ف طاسایمهد ودک از نیست
6 سطلیایجمعآوییو 2 فکیکزبا 4 بايد به لحاظ ترشح و نفوذ ويا کنترلشده و از دسترسک ودکاندور
باشند
7) طراح يف ضائ بز بايد به شكلىباشد كه در والليناحساس نكل ليج نکند
8) مستكيرم در ورودىكه در حا لتمعمولدر ايفاع يكسترطرلحىع شود. در مهد كودكاز سسطلخايايدارفاع بيش
.از یکسترو ۵۰ سانوم تزدلشته باشد تا کودکنتولندآنرا باز کند