کسب و کار مدیریت و رهبری

معرفی و گزارش عملکرد نظام پیشنهادها

moarefy_va_amalkard_nezam_pishnehadha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معرفی و گزارش عملکرد نظام پیشنهادها”

معرفی و گزارش عملکرد نظام پیشنهادها

اسلاید 1: معرفي و گزارش عملكرد نظام پيشنهادهازمستان 1390

اسلاید 2: پيشنهادي هر چند كوچك گره گشاي مشكلات دانشگاه

اسلاید 3: فهرست مطالب تاريخچه نظام پيشنهادها در جهان تاريخچه نظام پيشنهادها در ايران مباني نظري نظام پيشنهادها مأموريت نظام پيشنهادها كاربردها و مزاياي استقرار نظام پيشنهادهانمونه‌هاي عملي استقرار نظام پيشنهادها چند مطالعه در مورد نظام پيشنهادها چالش‌هاي فراروي نظام پيشنهادهاراهكارهايي براي غلبه بر چالش‌هاچهار نگرش مديريتي براي جلب مشاركت كاركناننبايدها در رويكرد مديران ارشد اركان تشكيلاتي نظام پيشنهادها در دانشگاه تركيب كميته عالي نظام پيشنهادها وظايف كميته عالي نظام پيشنهادها وظايف كميته‌هاي تخصصي نظام پيشنهادها انتظارات از مديران دانشگاه

اسلاید 4: تاريخچه نظام پيشنهادها در جهان الف) موارد خاصفولادسازي كروپ (1868)كشتي‌سازي ويليام دني و برادران (1880)شكلات‌سازي جورج كادبري (1904)ب) مطرح شدن به عنوان یک نظام مدیریتی بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپناقتباس از ژاپن توسط کشورهای غربی از دهه 1980گسترش سریع در اروپا و آمریکای لاتین گسترش سریع در آسیا طی 20 سال گذشته بازگشت

اسلاید 5: تاريخچه نظام پيشنهادها در ايراناستقرار نظام پیشنهادها در چهار شركت رادياتورسازي ايران، شركت نورد و توليد قطعه فلزي، شركت آكام فلز و شركت سوليران توسط وزارت صنایع بر اساس اقتباس از ژاپنی‌ها (سال 1367)الزام به استقرار نظام پيشنهادها در سازمان‌هاي دولتي در شوراي عالي اداري (سال 1377)ارسال مصوبه‌اي با موضوع طرح استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در شوراي عالي اداري (1379)آغاز همايش‌هاي ساليانه نظام پيشنهادها (از ابتداي دهه 1380)رواج به‌كارگيري سيستم اطلاعاتي نظام پيشنهادها در سازمان‌ها از نيمه دوم دهه 1380ايجاد انجمن نظام پيشنهادها (از سال 1382 انجمن نظام پیشنهادها با حضور 18 سازمان پیشرو آغاز به فعالیت نموده است)الزام به استقرار نظام پيشنهادها طي ماده 20 قانون خدمات كشوري (سال 1386)ايجاد جايزه ملي نظام پيشنهادها از سال 1387 در كشور اختصاص شاخص سوم (ايجاد سازو كار مناسب براي جلب مشاركت كارمندان و بهره‌مندي از فكر و انديشه و خلاقيت آنان در تصميم‌گيري‌ها) از برنامه نهم تحول اداري (تقويت مديريت و توان كارشناسي كشور و ارتقاء روحيه خود كنترلي در كارها) به بحث نظام پيشنهادها (سال 1389) ارسال دستورالعمل نحوه استقرار و تداوم نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها” در راستاي اجراي ماده 2 آيين‌نامه اجرايي ماده 20 قانون مديريت خدمات كشوري(سال 1390)بازگشت

اسلاید 6: مباني نظري نظام پيشنهادهانیاز انسان به احترام، برابری و ابراز وجودکمال‌جویی مستمر انسانبهبود روابط انسانی بین مدیریت و کارکنانایجاد انگیزه در کارکنانهدايت مديران جهت اتخاذ تصميمات مناسبنیاز به اطلاعات جامع در تصمیم‌گیری‌های مدیریتبازگشت

اسلاید 7: مأموريت نظام پيشنهادهاايجاد فضايي در سازمان است كه كليه كاركنان را ترغيب نمايد تا در زمينه كاري خويش گام‌هاي كوچك مستمر رو به جلو بردارند.ادامه

اسلاید 8: مسير حركت نظام پيشنهادهادر حيطه كار خودبهبودهاي كوچكادامه

اسلاید 9: بهبودهاي مورد انتظار از نظام پيشنهادها بهبودهاي بزرگبهبودهاي كوچك اندازه حوزهحوزه كاري حلقه‌هاي كيفيتحوزه كاري نظام پيشنهادهاكار پيشنهاددهنده و يا واحد كاري اوحوزه كاري مديريتيحوزه كاري تيم‌هاي حل مسئلهكل سازمانبازگشت

اسلاید 10: كاربردها و مزاياي استقرار نظام پيشنهادهابهبود شاخص‌های عملکردی و ارتقاء بهره‌وري دانشگاه ناشی از اجرای پیشنهادهای کارکنان؛ بهبود فرهنگ سازمانی و ارتقاء سرمایه‌ انسانی دانشگاه؛فعال‌سازي كاركنان در جهت فعاليت‌هاي بهبودجويي و پوياسازي محيط كار از طریق ایجاد بستر مناسب برای تبلور خلاقیت و استعدادهای کارکنان؛ايجاد و تقويت روحيه كار گروهي و تيمي؛افزايش تعلق سازماني و رضايت شغلي كاركنان با فراهم آمدن زمينه مشاركت در بهبود دانشگاه؛ايجاد اشتياق به يادگيري، مطالعه، آموزش و تحقيقات در كاركنان جهت يافتن فرصت‌هاي بهبود و ارايه پيشنهاد؛ادامه

اسلاید 11: كاربردها و مزاياي استقرار نظام پيشنهادها (ادامه)ایجاد امکان شناسايي کارکنان خوش‌فكر، خلاق، جستجوگر و ممتاز در دانشگاه؛بهبود و تسهيل اجراي تصميم‌ها و انجام امور با افزايش مشاركت كاركنان در تصميم‌گيري‌ها؛همسو نمودن منافع فردی کارکنان با منافع سازمانی؛ايجاد روحيه مسئله‌يابي و مبارزه‌طلبي براي حل مشكلات به جاي روحيه فرار از مشكل و يا انتقال آن به افراد يا ساير واحدهاي دانشگاه؛ استقرار مديريت دانش و سازمان يادگيرنده با بهره‌گیری از سیستم اطلاعاتی (نرم‌افزار تحت web): نظام پیشنهادها اين امكان را براي كاركنان فراهم مي‌سازد تا ضمن مشاهده و اطلاع‌يابي از پيشنهادهاي ساير كاركنان بتوانند فرصت‌هاي بهبود را در دانشگاه تعميم و گسترش دهند.بازگشت

اسلاید 12: نمونه‌هاي عملي مزاياي استقرار نظام پيشنهادهاشركت ساپكوشركت كنتورسازي ايرانشركت ملي صنايع پتروشيميشركت ملي پالايش و پخش فرآوردهاي نفتي شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژادنظام پيشنهادها در شركت‌هاي ژاپنيشركت تويوتا موتورشركت BMWبازگشت

اسلاید 13: نظام پيشنهادها در شركت ساپكو (سال 1385)تعداد/ ميزانوضعيت پيشنهادرديف1330تعداد پيشنهاددهندگان120318پيشنهادهاي دريافتي212110پيشنهادهاي تصويب شده39034پيشنهادهاي اجرا شده4اجراي 198 پيشنهاد ويژه (با صرفه 76 ميليارد توماني)نتايج حاصل از اجراي پيشنهاد5بازگشت

اسلاید 14: شركت كنتورسازي ايران (از سال 1367 تا پايان سال 1377)تعداد/ ميزانوضعيت پيشنهادرديف-تعداد پيشنهاددهندگان114940پيشنهادهاي دريافتي21246پيشنهادهاي تصويب شده31196پيشنهادهاي اجرا شده4الف) صرفه‌جويي اقتصادي حدود 5/3 ميليارد تومان با هزينه‌اي حدود 70 ميليون تومان ب) كاهش زمان توليد از 60 نفر دقيقه به 37 نفر دقيقهج) افزايش ميزان توليد از 550 هزار فاز به 1 ميليون فاز در سال د) كاهش تعداد كاركنان از 1420 نفر به 970 نفرنتايج حاصل از اجراي پيشنهاد5بازگشت

اسلاید 15: شركت ملي صنايع پتروشيمي (از سال 1378 تا سال 1388)ميزان صرفه اقتصادي ناشي از اجراي پيشنهاد (ميليارد تومان)پيشنهادهاي اجرا شدهپيشنهادهاي تصويب شدهپيشنهادهاي دريافتيتعدادپيشنهاددهندگانسال7634-32463376137861083-928968441379171149-967614339138012955-21286266891381171141-30256455731382171867-40000695031383242408-28053752581384241776-266701277491385332034-18926642271386362432-21416891631387561947-24858193199138824917426-233676715920مجموعبازگشت

اسلاید 16: شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي (از سال 1377 تا 1386)تعداد/ ميزانوضعيت پيشنهادرديف-تعداد پيشنهاددهندگان196102پيشنهادهاي دريافتي214433پيشنهادهاي تصويب شده35216پيشنهادهاي اجرا شده41300 ميزان سود و صرفه‌جويي (ميليارد ريال)5بازگشت

اسلاید 17: شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد (سال 1387)تعداد/ ميزان وضعيت پيشنهادرديف-تعداد پيشنهاددهندگان14100پيشنهادهاي دريافت شده21480پيشنهادهاي تصويب شده3200پيشنهادهاي اجرا شده421697صرفه‌جويي اقتصادي (ميليون ريال در سال)5بازگشت

اسلاید 18: نظام پيشنهادها در شركت‌هاي ژاپنيسرانه ارايه پیشنهاد در شرکت‌های ژاپنی به بیش از 50 پیشنهاد براي هر نفر در سال رسیده است. شرکت توهوکی الکترونیک در سال 1984، با رسیدن به سرانه ارايه پیشنهاد 570 پیشنهاد در سال برای هر نفر مقام اول را در بین شرکت‌های ژاپنی به‌دست آورد.بازگشت

اسلاید 19: نظام پیشنهادها در شرکت تویوتا موتورشركت تويوتا موتور در سال 1980به سرانه 47.6پيشنهاد براي هر نفر در سال رسيده است.از جمله ساير دستاوردهاي اين شركت در زمينه نظام پيشنهادها مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود: اخذ 20 ميليون پيشنهاد در 40 سال گذشته (1999-1959)اخذ 5/1 ميليون پيشنهاد در سال 1985اجراي بيش از 85 % پيشنهادهاي دريافتيبازگشت

اسلاید 20: نظام پیشنهادها در شرکت BMWدریافت 14333 پیشنهاد در سال 2003 و اجرای 80% آ‌ن‌ها تعیین هدف 3 پیشنهاد اجرا شده برای هر نفر در سالتشکیل 200 تیم حل مسئله (بین 8 تا 15 عضو) در قالب برنامه گسترده تحول سازمانی (هر ماه یک‌بار خط تولید به‌مدت 90 دقیقه متوقف می‌شود تا تیم‌های مزبور بتوانند ایده‌های قابل اجرا را به معرض اجرا بگذارند).عملکرد سیستم‌های جدید مشارکت و پیشنهادها در مجموعه 24 کارخانه شرکت BMW در 15کشور جهان منجر به 43 میلیون پوند صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است.بازگشت

اسلاید 21: چند مطالعه در مورد نظام پيشنهادها بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تقريباً 37% از پيشنهادهاي كاركنان موجبات صرفه‌جويي‌هاي زيادي در زمان و هزينه‌ها مي‌گردد و موجبات ايجاد استراتژي‌هائي جديد براي افزايش اثر بخشي سازمان مي‌گردد.تحقيقات انجام شده مبين آن است كه ارتباط معناداری میان مشارکت پذیری مدیران با انگیزش منابع انسانی و وفاداری سازمانی وجود دارد (دانشگاه علوم پزشكي اردبيل).نتايج تحقيقات انجام شده نشانگر آن است كه حمايت و اعتقاد راسخ مديران ارشد سازمان و رضايت شغلي كاركنان عوامل موثر در استقرار نظام مديريت مشاركتي است (پست بانك ايران، 1385 و 1387)پژوهش‌ها نشان مي‌دهد به‌كارگيري نظام مديريت مشاركتي در سازمان تاثيرات پايداري بر نگرش كاركنان دارد كه اين امر منجر به افزايش بهره‌وري در سازمان مي‌گردد (گراهام، 1983).بازگشت

اسلاید 22: چالش‌هاي فراروي نظام پيشنهادهاعدم وجود فرهنگ مشاركتي و روحيه كار تيمي در كاركنانعدم اعتقاد و باور قلبي مديران ارشدمغايرت سبك‌هاي مديريتي مديران با مديريت مشاركتيعدم تعلق كاركنان به سازماننبود جايگاه مناسب نظام پيشنهادها در سازمانبدبيني و عدم اعتماد كاركنان به اثربخشي نظام پيشنهادهاادامه

اسلاید 23: چالش‌هاي فراروي نظام پيشنهادها (ادامه)عدم آگاهي كاركنان از روال كار نظام پيشنهادهاعدم دسترسي كاركنان به اطلاعات كافي براي ارايه پيشنهادهاعدم كارشناسي دقيق و به‌موقع پيشنهادهاعدم اجراي به‌موقع پيشنهادهاي تصويب‌شدهبرخورد تبعيض‌آميز در رابطه با پذيرش پيشنهادهاعدم تناسب پاداش با نتايج اجراي پيشنهادبازگشت

اسلاید 24: راهكارهايي براي غلبه بر چالش‌هاحمايت و تعهد مديريت عاليايجاد فرهنگ مشاركتي و روحيه كار تيميایجاد فرهنگ تعلق سازمانیاستفاده از تجربیات سازمان‌های موفق و مشاورین مطلع ترغیب روحیه مساله‌یابی و تشویق کارکنان به چاره‌جویی برای مسائل سازمانادامه

اسلاید 25: راهکارهایی برای غلبه بر چالش‌ها(ادامه)اهمیت به امر آموزش مستمر نیروی انسانی و برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی و تخصصی در زمینه نظام پیشنهادهاافزایش سطح آگاهی كاركنان از فعالیت‌های سازمانفعالیت جهت شناساندن بیشتر نظام پیشنهادها و اهداف آن به كاركنانعدم برخورد تبعیض‌آمیز با پذیرش پیشنهادهاتشکیل منظم جلسات بررسی پیشنهادهابازگشت

اسلاید 26: چهار نگرش مديريتي براي جلب مشاركت كاركنان مشارکت کارکنان چهار اصل فكري كه ضامن جلب مشاركت كاركنان توسط مديران استسازمان براي بقاء و توسعهنياز به جريان دائمي بهبود و تغيير استرضايتمندي از وضعيت موجود بزرگترين دشمن بهبود و تغيير است جلب مشارکت کارکنان باعث رضايت بيشتر آن‌ها و بهبود در انجام کارها مي‌شودکارکنان بالقوه داراي توانايي‌هاي فکري بي‌انتها هستند و وظيفه مديريت به بالفعل درآوردن آن استبازگشت

اسلاید 27: نبايدها در رویکردهای مدیران ارشدعدم استمرار در پيگيري‌ها و نهادينه‌سازي نظام پيشنهادهااجتناب از عجول بودن در حصول نتايجاجتناب از داشتن انتظارات صرفا مادي از فعاليت نظام پیشنهادهاتوجه به این نکته که فلسفه نظام پیشنهادها رفع مسائل و ایجاد بهبودهای کوچک است و نبايد از آن انتظار رفع مسائل بزرگ سازمان را داشتبازگشت

اسلاید 28: اركان تشكيلاتي نظام پيشنهادهاكميته عالي نظام پيشنهادهادبيرخانه نظام پيشنهادهاكميته‌هاي تخصصي نظام پيشنهادهادبيرخانه كميته‌هاي تخصصي نظام پيشنهادهابازگشت

اسلاید 29: تركيب كميته عالي نظام پيشنهادهاكميته عالي نظام پيشنهادهاي دانشگاه كه متشكل از نماينده رييس دانشگاه (معاون طرح و برنامه كه رياست كميته را نيز به عهده دارد)، نمايندگان معاونت‌هاي ستادي (به انتخاب معاون مربوطه) و نمايندگاني از برخي از دانشكده‌ها (به انتخاب رييس كميته عالي) مي‌باشد عبارتند از:آقاي دكتر مرتضي خادمي: معاون طرح و برنامه دانشگاه (رييس كميته عالي نظام پيشنهادها) آقاي علي جباري آزاد: مشاور معاونت اداري و مالي دانشگاه (نايب رييس كميته عالي نظام پيشنهادها)آقاي دكتر محمد جواد رزمي: معاون دانشكده علوم اداري و اقتصاديآقاي دكتر حميدرضا طاهري تربتي: مدير تربيت‌بدني دانشگاه و رييس دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشيآقاي دكتر رجبعلي كاميابي گل: مدير گروه رياضي محض، عضو هيأت علمي دانشكده علوم رياضيآقاي دكتر محمد هادي مؤيد: مدير برنامه و بودجه دانشگاه، عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي آقاي دكتر محمد موسوي بايگي: مدير اداري و پشتيباني دانشگاه، عضو هيأت علمي دانشكده كشاورزيآقاي دكتر محسن نوغاني دخت بهمني: عضو هيأت علمي دانشكده ادبيات و علوم انسانيبازگشت

اسلاید 30: وظايف كميته عالي نظام پيشنهادهامشارکت در طراحی نظام پیشنهادها و تدوين آيين‌نامه متناسب با ويژگي‌هاي دانشگاه؛عارضه‌یابی و بهبود سيستم پیشنهادها پس از استقرار آن از طریق بررسي روند عملکرد نظام پیشنهادها و آگاهي از موانع و مشكلات و ارايه راهكارهاي مناسب به منظور رفع آن‌ها؛تصویب «سياست‌ها»، «بودجه» و «هدف‌گذاری کمی سالیانه شاخص‌های عملكردي نظام پيشنهادها»، چنانچه برخي از اين مصوبات نياز به طرح در جلسه هيأت‌رييسه دانشگاه داشته باشد، رييس كميته عالي موظف است آن مصوبات را در جلسه مذكور مطرح نمايد؛ادامه

اسلاید 31: وظايف كميته عالي نظام پيشنهادها (ادامه)تاييد موضوعات فراخوان (محورهاي اولويت‌دار) ارايه شده توسط كميته‌هاي تخصصي نظام پيشنهادها؛تصميم‌گيري در مورد بررسي پيشنهادهاي در سطح کلان و پيشنهادهايي كه نياز به بازنگري در آيين‌نامه نظام پيشنهادها دارند؛تعيين امتياز پيشنهادهاي ويژه؛صحه‌گذاري امتياز پيشنهادهاي تصويب شده دركميته‌هاي تخصصي وبرنامه‌ريزي جهت برگزاري همايش‌هاي نظام پيشنهادها.بازگشت

اسلاید 32: وظايف كميته‌هاي تخصصي نظام پيشنهادهاتصميم‌گيري در مورد پيشنهادهاي دريافتي (در مهلت 15 روزه از زمان ارائه پيشنهاد) امتيازدهی به پيشنهادهای قابل قبولتعيين مسئول اجرا و زمان اجرای پيشنهادهای پذيرفته شدهپي‌گيري اجراي پيشنهادهانكته1: برگزاري منظم جلسات كميته‌هاي تخصصي با توجه به مهلت 15 روزه بررسي پيشنهادها الزامي مي‌باشد. نكته2: بررسی پيشنهادها حتما مي‌بايستي به صورت گروهي و در جلسات کميته‌هاي تخصصي نظام پيشنهادها انجام يابد و از بررسی فردی پيشنهادها اجتناب شود. چنانچه هر پيشنهاد دريافتي نياز به دعوت از يك يا چند عضو مدعو به كميته وجود داشته باشد اين امر با اجازه رييس كميته توسط دبير كميته انجام خواهد شد.بازگشت

اسلاید 33: انتظارات از مديران دانشگاهحمايت و پشتيباني از نظام پيشنهادهابه‌روز رساني مستمر موضوعات فراخوان (محورهاي اولويت‌دار) متناسب با مسايل و مشكلات روز واحدشركت منظم در جلسات كميته تخصصي نظام پيشنهادهاي واحدتشويق و جلب مشاركت كاركنان واحد جهت ارايه پيشنهاد از طريق بهره‌گيري از جلسات طوفان فكري، برگزاري منظم جلسات توجيهي و...تاكيد بر اجراي هدف‌گذاري كمي شاخص‌هاي نظام پيشنهادها محترم شمردن تمامي پيشنهادها، هر چند كوچك (پيشنهادهاي كايزني)ادامه

اسلاید 34: انتظارات از مديران دانشگاه (ادامه)لحاظ نمودن ميزان مشاركت كاركنان در ارزيابي آنانپيوند ميان تشويق كاركنان با دستيابي به اهداف نظام پيشنهادها پي‌گيري جدي در خصوص بررسي و اجراي به‌موقع پيشنهادها ترويج فرهنگ مديريت مشاركتيبرنامه‌ريزي جهت از بين بردن زمينه‌ها و بسترهاي ملاحظه‌كاري، بي تفاوتي و فرهنگ سكوت در سازمان داشتن روحيه انتقادپذيري و استقبال از تغيير بازگشت

اسلاید 35: با سپاس از حضور و توجه صميمانه شما

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید