صفحه 1:
Ce ee ee ie cei)
رت 7
معمارى جهان
موضوع :
معمارى هند
Oe ee 00
ات
ا
صفحه 2:
0
0 ا ل ا Rea cer kC cer)
بات له سر yy yl ee بیترت قد ف
دوس( لس رن ر سل
تأثیرگذاریهای بیرونیء چه از طریق مصالح غیربومی یا نفون تجربیات و
Ree ne on eee SRY eon eer ees) esr)
تأثير عوامل بيرونى نيز كمابيش به همان نسبت كمتر مى شد.
صفحه 3:
موقعیت جغرافیایی هند
ه هند که در مرزهای شمالی به سرزمین اصلی قاره آسیا متصل است.سه منطقه
:12100
ا ا ا 0
افراشته.
۲-منطقه ی حاصلخیز واقع در شمال غربی وجنوب کوههای ا ا 0-00
er rue ihe ecyy |
یت مرت ات سرا لیب یرت دلب ریب رترب ان رودهاى
شمالی مجزا می شود.در این مناطق شدیدترین اختلاف اقلیصی از گرمای گرمسیری تا يرف
ویخچالهای دائمی از اقلیم بيابانیتا سنگین ترین بارانهای سالاته در جهان به چشم می خورد.
صفحه 4:
ار رت دردرس رس رال ورد
۱
فرهنك بوده است.هنر هند تا ورود آرياييها به اين سرزمين به صورت ممتد ادامه داشت ودر
سس
Benen RWC e eV eR TC eme Y Pent Hee Pee) Le eee eee |e
تمدن هند یکی از کهن ترین تمدنهای تاريخ جهان است و کستره اساطیر ن سراسر دوره تاریخی
بیش ال رادرب SS OD See ae
Weegee rere tee =e IPCC EW en eco mene ۱
سرزمین بدان توجه دارند.در هند آیین ها آشکار و نهان, از اساطیر چون ماخذی نمادین برای
تس لس سر سس سح
اساطیر شده است . علاوه بر آن تلاش کاهنان یا برهماییانی که در جستجوی قدرت و تأثیر
نهادن بر توده هاء از اساطیر و باورهای ابتدایی و خدایان کهن همین چمردمان یاری جسته اند.
صفحه 5:
کنکا( 671002 : نخستین دختر هیاون و منار رود مقدسی است که سه بار شهررا برهمارا تا قله دور می زند
بح سس
يكى از اين هفت شاخه است . به اعتقاد هندوان كنكا مقدس ترين رود مى باشد
زيارت مى بردازند و در رود غسل كرده و از كناهان خود ياك بيرون مى آيند و همينكه كنبدها و مناره هاى
م حر بحر ررم وإ اك حر ور رصم و م بر ابر مكف در ار مه
افشانند . در ساحل شمالی رود غسلهای بزرکی به نام کات ساخته می شود که در آن زوار غسل می نمایند تا
بعد از برگشت به وطن از کناهان گذشته و آینده خود طاهر شوند.
است که همه زائران به
۱ eee Sree Weslo BC oer nee Sweat ا ا ا
سرا سس و رس la زر بر ررك aa a
eet ee NN eee RC ا Cee SRO mL a tea)
Pee ear
.يس ها و تصاوير انيدرا در دست
راست او دیده می شود سلاح رعدآفرین نام دارد انیدرا را به هیات شاه آریایی جنگ جو با پوستی زرین و
سوار بر اسب یا ارابه طلایی که دو اسب کهربا با بال دام آويخته و افشان ن را می کشند تصویر شده است.
اسطوره باران و شكست دهنده اهريمن خشكسالى نزد دهقان هند از مقامى بزرك برخوردار مى باشد.
EEE! ان
صفحه 6:
eee te ae
صفحه 7:
تاریخ هند باستان
مشوزهين افتد , لديراتورى متعددی به حود دنده ات نختندن امبراتوری ۰ امبراتوری مورب نود در اين
ا ا ا لم
نام داشت که پس از جنگ و کشتار های بسیار . مذهب هندو را به جای آیین بودایی . مذهب رسمی کشور
اعلام کرد ؛ اما احترام متقابل بین مذاهب مختلف را هم مقرر سا 0
بيمارستان ساخته شد . سيستم هاى آبيارى بهبود يافت و مراكزى براى درمان بيماران با كياهان
It eee) ا ۱
بر سرت تس بررد تب یی oe) زار طرلحر
استوپای ساتجی یادگاری از آن دوره است که منبت کاری های زیبایی دارد. راز درس ریاضی خوشتان
۱
يود.
55-5
ن به نجوم و روان شناسی علاقه مند بودند . پارچه بافی و فلز کاری هم از هندیان ب
2
دن بسر حت يي رل لس مس سرت رس 2 ير
Sere ce eer Pe 7 |
در هند کسترش بسیار یافت در این امپراطوری بود که مجمع مشورتی با امپراطور تشکیل شد و
روستاها نقش مهمی در اجتماع هند بر عهده گرفتند
صفحه 8:
۳ te RCs eel eee ere eee me re Sear oe
مقاومتی جدی ,وارد هند شدند و به امپراطوری گوپتا پایان دادند . بسیاری از گنجینه های هند امروز یادگار
رال رس سس دس
CORE eerie Ne IE Rife mee for ee foot Sete Re Rene م م
سرزعين هند را هم بى نصيب ٠ درهى سندر رسيدند و ذين اسلام در قرن هفتم عيلادى در كشورهاى اسلامى
آن جا را تصرف کردند . گسترش دین اسلام در هند بیشتر توسط ترکان مسلمان غزنویان (غوریان) صورت
. گرفت . بعد ها فاتحان مسلمان . حکومت سلاطین دهلی را در هند پابه گذاری کردند ودر طول حکومت آنان
ران سار بس رايع شر يا شرن ب بت لد السب ل صا ل سر بر ار اسن يرز قل
هندوهاى بيزار از نظام كاست را به خود جذبٍ كرد.حكومت مسلمانان در هند موجب برخى تحولات فرهنكى و
اجتماعی شد . از جمله . سبک معماری هندی از معماری اسلامی تاثیر پذیرفت.
SY occa ed ا ا ا ال Wee ا ل
یی تسرد ی یب ریت ی سا بسن از بت ریت ان سرب لت ار در
دب ربب
۱
منظم شد و با گسترش تجارت به وسیله ی تجار مسلمان » تجارت هندی رونق فوق العاده یافت . در این دوره »
آرامش جامعه هند با همزیستی عناصر هند و مسلمان برقرار شد و مسلمانان در اقتصاد و فرهنگ هند نقشی
اساسی بر عهده گرفتند.
صفحه 9:
فرهنک و معماری هند
ار eR
ا ا 1100
۱
عیلومتری کراچی ) . هارپا. لوتال و شهر سوخته می باشند.این تمدن تفریبا" در هزاره سوم پیش از میلاد
دوران اوج خود را مى كذرانده معمارى غالب اين تمدن بر اساس مفاهيم اجتماعى أن شكل كرفته . يعنى
eS اا م Oy
ع ل ل ل 0000
م ا ا ا ال ا ل Ce ewe ee Cee BP Rowe
دیوارهای آن بوسیله قیر برابر رطوبت ای
Cee ie Rese bidet eS Lori ES sb react coe 8) ل ا
RCE ete nes RESTS E RUCewec esc |
شهرهاى اين تمدن براى اولين بار . حتى ييش از تمدن يونانى بر اساس مدل شبكه اى (شطرنجى ) ساخته
Raper]
Ree PeR yee te one one eH Les eer ene
صفحه 10:
52200000
صفحه 11:
معماری هند
در هند دو آئین تاریخی وجود دارد ۰ بودا و هند بودا : توسط یک شاهزاده نپالی با افکار فلسفی خاص در ۵۶۰
ا ا ا 7[
ترا ی دس یب سل سيت درا درن یب ریم
بك لير حمر و وتران ريز رای تست ات ریم .لا تسا I
كذ ie Oye Pern ا ا ا ۱
ROSEY Cen Se CnGeee EERO RHEE eC RETA en vane cae ane nes 1 OND ۳۳
معبد است که این معابد را با استفاده از توده های حجیم سنگی بوجود می آورند . اين توده های حجیم در
ران Jo OI ES eS ey oy) ES)
ساكت غار مجددا' تكرار شود از معروفترين معابدى كه در اين دوره ساخته ميشود ميتوان به معبد بوده
کایا .آشوکا و شیوا اشاره کرد.
[۱ ae ae weer eo eee Ree OT PRT er Ci Cee ا
۱ Cai eY Ween FY OY ESI YS Ren never eer y Cree perce mele Teg
بوده اند كه بعدها درون اين غارها را تراشيده اند و ابعاد آنها را كسترش داده اند.
صفحه 12:
از معروفترین معابد غاری میتوان از معبد کارلی و معبد آجانتا نام برد. در غالب معابد بودایی .
T Tyr peveey ا Sant Ft DRY eer PeveO MD ا reese
مشغول عبادت است نمايش ميدهند . در بسيارى ازمعابد . بودا اين كار را در زير درخت انجير
hee wr (ee ere) ا م ل ا 000 Bue peor
rer ny eee PY Mel Rer meee eek me ee rene er eee) 2
گرفته .مشتمل از یک تپه خاکی که محفظه ای یک اتاقی در زیرتن قرار داشته ودور تا دور اين
ean OR ee CeCe) ا ال
A Sy Se) سس تيد لسرن
مه ی سوخ با ردرفورت
صفحه 13:
معماری اسلامی هند
از دوره مغول به بعد . رفته رفته کشور هندوستان تحت سم رال نس ند زیت رت بت
مسجد و معابد اسلامی در این کشور معمول می شود . اما برای ساخت آنها تا حد زیادی , از معابد هندوها
ate et 1) ا ل ا ا ا 0
eee cece ne ieee eee ا ا 0
Reet pe}
eee Pe) eC Dre peel
به طور قطع اسلام در پیشبرد معماری هتد سهیم بوده است.اما قبل از درک نفوذ ن بر جنبه های کلی وجزیی
e aeec ا ا ا ea Te ۱
سح رس تب
م ا eee ec ree me ser end ce efoto ie Ree ccm BNET
ئيروجاى بايى در تیان در كشوداما اين رخداد هيج كونه بارتاب معمارى وسياسى ويزهاى
ازخود برجاى نكذاشت.تنها در قرن دوازدهم بود كه يس از لشكر كشى غوريان (غزنويان) وقطب الدين
my gee ا 00
اسلامی تفوذ افتاد با فعالیتها مشخص شد که فعالیتهای ساختمانی ظاهرا ابتدابی وساده
a IS Ee رده اد بر بن تیه ات Seep ale Soe
ساختاری است.
صفحه 14:
۳
در كن فاصله زمانى كه اسلام به هند رسيد معمارى اسلامى نيز در حالى كه از يوسته عربى خود
خارج می شد مهارتهای مهندسی رومی و بیزانسی(روم شرقی)را به خود جذب کرد واز انا
برای ارایه سمبلهای مهندسی و معماری خود بهره می گبرد.
گنبدی سقفها را شامل می شد.هدف
اری وعناصرومواد ساختماتی نسبتا
اا eT SRY THC) ir 1
هنكامى كبازشوهاى قوسى شكل ديوارهاى يك خانه جهار ضلعى ويك سقف كنبدى شكل باهم
اک تل سرت رت نی بل ای زاین تسسلری بل سس رد ات سل شرت بات
کرت بای درا ورین ی سک DISTRI
صفحه 15:
شکلهای جدید ساختمانی
UE ne RU ee Se MO eat Eee eae Coe Meee bo 00
را به هند وارد كرد اين دوبناهايى بودند كه درهند بيش از اسلام هيج كليشهاى نداشتند افزودن بر اين مسلمانان
مكانهاى مسكونى خودرا به ميزان زيادى محكم ويايدار ساختند(بر خلاف ساختمانهاى قبلى در هند حتى قصر
استكبرى نمى شدند اما مسلمانان باحس طبيعى عدم امنيت ولزوم حراست اجبارى مقدار زياد از مهارتهاى
ترس رت رس بساحت برع بار لاو لكر لسر رط ب قر قر ف ل لس سب بترن تسر
وقصرهای موجود درگوشه وکنار هند با توسط حکام مسلمانان ساخته شده وبرای دفاع امالی بومی منطقهدر
مقابل حکام مسلمانان به وجود آمده است.هر دو گروه برای رسیدن به مقصود خود خدمات مهندسی شهری
ra فتن وار لقا eae حوبا معناو لإا ieee در
جادارند
خط متغير افق شهرى
درطول سیصد سال کشور ا که به سرعت در بسیاری از مراکز قدرت هند
فتودالى قرون وسطا صورت كرفت توسعه وتكثير نمونه هاى اسلامى در سكلهاى مسجد ومقبره قصرهاى
بسح در رل رز جر 2 اک NN JS I) سس سر SS) Ce EN I
۱
en] cS eee eet) Bre eee ee Swe eee C IE ۱
TER CUNT eer a PEC ee ence ا et seer ا 000
Cn a re a CCNY Ree Se ce et Tea L ed
اشر سم بر ب TAS Sp بر سي a) سس برد
صفحه 16:
معمارى بومى جديد
ec ae el eee St a et eed ل ار يا
راز قوسها و گنبدها حقیقی را آموختند .زمانی که بناهای هندی شروع به درک حوزه رسمی این زبان مهندسی جدید
کردند مسلمانان مشتاق نیز رفته رفته ارزش مهارتهای بکر بنایی هند را درک کردند. بناهای هندی که در طی قرنها با
ery م ا ا EPEC 1
ستکها(مانند سنگ مرمر با سنگ خارا)چون موم درخورد کرد. در طول یک دوره زمانی این توانایی انجام الکوهای
Yee ot ene CoM Eire) ۳
معمارى اسلامى قرار كرفت. به تدريج قالبهاى كامل معمارى معابد هند وحتى وجوه تيرها ى افقى مانند طاقجه و
خخ م ا ا ا ا 000
میانه نقش خود را ا م gor Rca Cw ey ا ا 0
حفظ هويت خود يوشش محلى مناسب ومتفاوتى درمناطق كوناكون هند به دست آورد. ار اين طريق شيوه هاى
دس سس«
ری را اه ترا ی( و SESS PSE Opel برس
ترین آنها محسوب می شود که هرکدام بسته به شدت وجود سنتهای گوناگون و علاقه ی حکام مسلمانان و موقعیت
سیاسی آنان رنگ و شکل و اندازه و اشتراک هندی اسلامی بومی ودوره های صعود و افول خود را دارند مثلا
دی با سر ی تسیز تخل ایس ای انیت یی رای SEN TEES ETE
بناهای آجری پایدار را به وجود آورد. از سوی دیگر کجرات بر پایه های یک سنت سالم زنده وآشکار هندی شکوفا
شد ماندو سر زندگی لذتبخش خودرا از چشم انداز الهام بخش وسنگهای ساختمانی گوناگونش به دست آورد
enter Cen eC ry} 1
سکفهایی بر روی وسیعتردن حوزه ها با کنبد واحد مانند کل کمبد بیجاپور جهان مهندسی عصر خود را مبهوت
5-7
صفحه 17:
بابر و باغهاى مغولى
بكذاريديك بار ديكر سفر تاريخى خودرا تا يك قرن ونيم يبش از ساخت كل كمبد دنبال كنيم
5 لسله بزرك مغول يس از مبارزات وكشت و كشتارهاى دائمى از ارتفاعات زادكاهش فرغانه در كوهاى
سر سر در
Boe er eter te Sy et eee Scene reer SS i ter ere ke eee Tegan iencced
TOCCO ESE el Pee EYE Tey One PR Per acer ree Fre Teae sin LATS A rary 7
وبى ياك بود شاعرى با استعداد ونويسئده نيز به شمار مى رفت. او ديكتاتور بود اما در عين حال وقايع نكار صادقى
<n 0ل ا ا ااا ا ااا ام 000
ener Renner ety cl) ا Ten ال 1
مغولی در هند ارتباط دارد.
دس در 2 سر لس
aT were eR Citar ewe nee Cerne heen er ced ۱
برخوردار نیستند.انگور و خربزه ومیوهای خوب ندارد. تنها سرزمینهای وسیعی با کرد وخاک فراوان در آنجا وجد
دارد. اما جنبه لذتبخش ودلكرم كننده هند اين است كه كاركران بى شمار و بى انتهايى از هر حرفه و تجارت درآن
gee cere ee el cw Te ا |
ys Dana a) ae كر دي نار سرت شلد رد خی BIRO Gy ASG) Say
Guy رار قد ارون ب المت رو نسح iis
ا 00
۱
Fey 0
صفحه 18:
1
که کم عرضه می شد (ب وگیاهان سبز)وسپس پرورش دقیق آنها ونگهداری هر آنچه قابل حفاظت بود. واگر
3 نتزاعی اسلامی را به شکل ساختمان وبه همان میزان به طبیعت ّن بیفزایید درخواهید یافت که
در طراحی باغ مغول انبوهی از درختان کاشته شده مانند نگهبانان نقاط استراتژیک پراکنده شده اند. جویبارها به
ren ene ree Te Mer er Pec ht PERN ES سب 1۳
در فواصل منظم نشانه كذارى شده و رديف كلها در امتداد مسيرهاى سنكفرش مبدل به مرزهاى تزئين جمنهاى
ا ا |
بى ريزى كرد كه بقاياى لَن نيز اخيرا كشف شسده است آنجه ابتدا توسط بابر با تلاشهاى خستكى نايذير در داخل
pS I eat) رین بش رت سول باب رال ات رب مرش جرد
epee d CEN en cP Tee Seti IPe ee CeCe cee 1
يشه سبز شاليمار محل استراحت مورد علاقه تابستانى مغولها در دوره افسانه اى كشمير) مشهور 5
میراث زنده
ازتنوع باستان شناسی در قرن یازدهم میلادی تا تکمیل تاج محل در قرن هقدهم میلادی به عنوان دوره شکوهمند
اسلامی رشد هنر معماری شبه قاره هند به شمار می آید. یعنی اینکه اين امر در کلیه پیشرفتهای بزرگ یا کوچک
آآ ا ی
لع تن اس یب روا ابیت EG بسن تساو ی ال سر سر پیت
آورده اند که در جهان معماری اسلامی هویتی متحصر به فرد به وجود آورده نسان از روحبه ی تارق بيك
اس بر تور یی re به الس یرای ور ل ردن بسار سر بر لسرن
امروز هنوز هم به دلایل متنوعی از نظر مهندسی و رویه ویا شکل تحت تاثیر اسلام است.
صفحه 19:
هدایای به باد ماندنی اسلام
در دورهاى ميانه با نفوذ اسلام تقريبا همائند يك اركستر عالى با يك نونه ريتمك وبا استفاده ان منابع
كوناكون اوج معمارى خود را يديد آورد كه به عنوان جزئى از هداياى به يادماندنى اسلام به هند محسوب
می شود. اوح این تلاشها با تمود در قطب منار دهلی(برج)و مسجد جامع ماندو ومسجد فانتح
ب سس سر سس
و
Se ICR Coe Mee Dad ۱
مسلمانانش هم محسوب می شود. ساخت ارتفاع این مناره ایستاده آزاد به ۷۳متر می رسد که شاهدی است
بررر یرد سیر ل.
1
هستند. قطب منار بی شک پروئه ای چند منظوره است یعنی سمبل قدرت منار اذان و برج مراقبت نظامی
است. اما در معارف اسلامی نام قطب بر یک قطب و محورش دلالت می کند بنا براین به تعبیری محور
سح رال و یشرت رل اج ات ری ۰ لبیل سرت را سل
سور يي اير شم جين سيره الس بر ني
صفحه 20:
كو ركانيان
باس ۳/7
1
رتیل سرا تست تسس ریس .له الت تب بیرت پیب رن لت بت ال
سرب
برابر هندی شدن, حداقل با توجه به سیماشناسی و زبان, تا حدود سال ۱۶۰۰ میلادی مقاومت
کردند. در این خاندان به ترکی جغتایبی صحبت می شد و تصاویر افراد هنوز نمایانگر
خصوصیات تاتاری انها بود. اما به تدریج و در پی ازدواجهای سلطنتی با شاهزادگان راجپوت.
گورکانیان بیشتر تحت تأثیر فرهنگ و سایر خصوصیات هندی قرار گرفتند. همچنین زبان
رسمی و اداری دربار و نیز زبان شعر از ترکی به فارسی دگرگون شد.
صفحه 21:
معماری گورکانیان
ا ا ا ۷۱
موفق تر و به شکل وسیعتری تأثیرگذار بر دیگر م طول زمان نسبت به سایر سبکها
بر پر لت ر علعر ات لا تاره مد رل تست لد ری ری سر بلس بر بای زر دنس
Sel ee aT TE} ۳
و ER Wee R etre CeO
جس بر شرت سر تست لطر ترق قر زر رك یز اسر سرا بر حتر Sr SS
i BS Ng) Ce ee) بر سرت بجر ارب سس ترس ردنت رس
تأثير يذيرفت. اين دو روش در دوره اكبر با يكديكر تركيب شدند و همراه با ديكر آثار هندى. تركيبى موفق در زمينه
معماری پدید آوردند. این نکته به خصوصر درباره معماری کجرات و سنت کجرات -مالوا -راجستان درست است.
نخستین دوره اوج معماری کورکانی در عصر اکبر همراه بود با فعالیتهای ساختمانی در مقیاس بزرگ. شه تنها در مادر
شهرهای -کرا: دهلی و لاهور. بلکه در سراسر سرزمینهای وسیع پادشاهی که به سرعت داشت گسترش می یافت.
مجرت AEE Ge Bi AY Ge Pig BA) gOS SO
هستند. اینکه da مر در زمیته طرح ریزی منم شهری به علت حضور پرقدرت مدرات چادرنشیدی
کورکاسی قابل هدایت و نفود به تررت سر بر رح سح سرحربت يدب يران سرب رت
ری كوركاتى و براى واحدهاى معمارى متقرد و خودكفا ماتند باغهاى سكونتكاهى و آرامكاهى. aa
| ا ل pe ee =e Ie MNT ee Pe ل 00225000
نقشه هاى متمركز ترجيح داده مى شد.
صفحه 22:
منايع
١_سايت. 821200 (معمارى هند)
۲ - کتاب معماری هند در عهد کور کانیان (ابا گخ - ترجمه حسین سلطان زاده)
1- كتاب معمارى جهان ترجمه محمدابراهيم زارع
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30: