صفحه 1:
درس مبانى نظرى معمارى
صفحه 2:
صفحه 3:
درونسوز؛ صنعت شیمی
رش تلگراف و اختراع تلفن
دو انقلاب» ييوستكى اساسى ونيز برخي قفاوت های
ذكه مهم ترين آنها اهميت تعبين كنندهى دائش علمى در حفظ و
هد تكتولوزى بس ازسال ه1١ ميلادى انست. دقيتأبهدليل اين تاوت هاست
که ویژگیهای مشترک این دو انقلاب ممکن است. بصیرت ارزشمندی در د رک منعلق
اقلاب هاى تكنولوزيك فراهم آورد.
ويذكى بارز انقلاب تكنولوزيك كتونى نه محوريت دانش و اطلاعاتء بلكه كاريرد
اين دانش واطالاعات در توليد دانش و وسايل بردازش/ انتقال اطلاغات دريك جرخه
بازخورد فزاينده ميان نوأورى و كاربردهاى آن است. ازاينروء كامبيوترهاء سيستمهلى
كشف رمز وبرنامهريزى زُنتيكه همكى تقويتكننده ودر امتداد هن انسانها
هستند. آینکه جگونه و
غیره تجلی مییابد. گر چه
اطلاعاتی مبتنیبر الکترونیک رامی:
۲۰ مبلادی سراخ گرفت ما طی جنگ جهانی دوم
که پیشرفتهای تکنولوزیک عمده در الکترونیک رخ داد: من ول ]
كامبيوتر قابل برنامدريزى و ترانزيستور كه منشأ ميك والكترونيى وا
هستهى حقيقى انقلاب تكنولوزى اطلاعات در قرن بيستم میلادی)
در سطحی كستردهانت
ایمی جدید گردهم آمدند
شاید بسیاریاریدهندهباشد اگر تکامل کامپیوتررادر محتوای
تاریخی گستردهتری قرار دهیم. بسیاری از تحليل كران» تا
کامپیوتر رابه سه مرحله مشخص تقسیم می کنند:
درنخستین مرحله, کامپیوترهای حجیم با قالبهای نیرومند
حکمران بودند که با پیشتازی «آی.بی. ام «باروف» "و
«هانیول»" ساخته شده بودند. نسبت کامپیوترها به افراد غالبا
صفحه 4:
شروع شد که مهندسان «زراکس پا
اشهها بز
کامپیوتر باوجود ASS
په حدانفار رسیده است. نها ینک
راباشىيينى كردئد يفتظلر أنهاء اين تيت
بریر یک تفر خواهد رسید. برای آزمایش |
۷۲ میلادی موفق به ساخت كامبيوتر « آلتو» شدند كه تخستين.
كامبيوتر شخصى تا آن زمان يود. بعدهاء اهداف و اندیشههای
کس پارک را بل کامییوتر"ه عاریت كرفت وسراتججام: بد حفقا
بات ملق ۳۱۳۰-5۵
یشههای زراکس پارک را در برنامههای ویندوزپذیرفت؛
سومین مرحله زمانی است که کامپیوترها همگی به یکدیگر متصل
هستند و نسبت كامييوترهابه انان درحال جهش اء
به يكصد كل
کامپیوتر «مکینتاش» توف
يعنى قريب
بيوتر در قبال هر شخص. هم اينك غول ترم افزارء
ميكروسافت» در مواجهه با موج ير ازجزر و مد مرحله سوم كه با
اينترنت آغاز م ىكردده به لوز د رآمده است. همان طوركه بي ل كيتس"
پذیرفته است: «جای تعجب است که تکنولوژی کامپیوتری بهجلو
رفتهاست زیر هر گزوهبری در یک عصر نتوانسته رهبر عصردیگر
باشد. ميكروسافت» رهير عصر كامبيوترهاى شخصى بود» (كالو»
۲۷۸ ناكهان ميكروسافت متوجه مى شود كه يا وجود ای
مى رود تاغبار تاريخ محو گردد. گیتس, ش رکت غول پیکر خودرا
كاملا درحول شبکههای کامپیوتری پیشرفتهی چدیدبه چرخش
درآورده حرکتی که در سال ۹۹۵ میلادی درچاپ کتاب خودبا
عنوان «راهى كه در پیش است» ۲ پیش پینی تکزدهبود.
با پیشرفت و توسعه کامپیوتر و به خصوح
إل هاى اخيرء ب رويكرد Unda
يول ىبازنعايى الكترونيكى طراحی و معماری؛ هستیم. اين رويكردا
رمععاری براساین مفاهیمی همچون ۵
| مطح هوشكل دگردیسی""و الگوریتم ژنتیکی
آچه که در همه این رویکردها مشترک مینماید کاربرد
ى معمارى مجازی 7" و به یک معنی؛ معما
سطرح توب
استكهتحت اثر تبديل هايى به نام هومنومورف (همسان ريختى)
نين تفييرباقى مى مانند. بهعبارت ديكر, توپولوژی» علم د گردیسی
ole ar | تويولوزى» علم كيفيت اشكال هندسى است.
مفاهیمی کلی همچون نزدیکی و پیوستگی ازمفاهيم كمى
اوه وانحناء, منتزع شدهاند. در هندسه مستطیل» دایره و بیضی
۳ لهاى متفاوتى هستند (مثلاً انحناى متفاوتی دارند)» ولی در
#الثىهرسه: منحنى ساددى يستداى هستند و معادل هومئومورف
كن باهمين ترقيب مى توان «جنبره» رابه يك «كره بايك دسته»
PT ١ يتابراين»
ةولوثى: طراحى مى تواند فرمها را به عنوان نتیجهای
mee با
ی است. توپولوژی, مطالعه ویژ گیهای ۱
صفحه 5:
۱ بازنمایی و شبیهسازی انسان.
۲ مقایسه ین دو تکنولوژی. تصویر سمت
سانهها؛ در
ساخت ابتدانی.
راست؛ سیستم پیشرفته عصردومر
مقابل تصویر سمت چپ سیستم
صفحه 6:
صفحه 7:
در تعیین کنشها وواکنشها وجود
اش بروزفرم امعلوم
جدید مسکن است بهصورت دفیق وواقعی
one ده پدین صوزت :در گوتیهای غیرقابل پیش بینی؛ از
توفت تركييى ايجاد مى شوند. باوجود آنكه فرابندهاى ديناميكى»
#إفاى درجال تكوين راليجاد م كتند. توانايى معمارىهاى ديجيتالى
7 آوردن طراحیهای نوین» به شدت متکیبر مهارتهای
"الات نقش سازنده آنهيا؛ ازطريق درك همزمانى طراح و
+ ساختار كامبيوترى سطوح توبولوزيكى: نواحى هم شكل؛
“فى بوياء نواجى اثره مدل هاى بارامترى وغيره» در the
”
رل که ههور در حال بازسازی خود است به نتيجه مىرسد
(9بازتاب» که در هنرهای گرافیکی» فعالانه فرایند
7
5 ١
شكلم ىدهد. اين درست همان قابليت كشف ب
میدهد. این در
ow ine eee
اسوو bee gh: ist)
یاهمیت واسطههای دیجیتالی و تونایی سازندهآنا
فرح نشان میدهد. 1
جاداردقبل ازيرداختن به كارهاى معمارى كه به ييروى 'ذ
هی پیشرفته کامپیوتری شکل گرفتهانده بحثی هر
7 تحول فرم در معماری با کید پر Om EI
"نگ وفولدینگ",داشته باشيم. Bo
, نگ اصطلاحی است برای توصیف روندی که طی آنا
ايه قرم ديكووة ريج Se call
فرم محصول اد ٠
بهظاهر نامتجانس است. هرقدر که فرایند مورف
استحاله در آن فرایندبه آرامی و به شکلی خنثی صورت گیر
معماری یا شهرسازی به همان اندازه از شرایط و وضعیت موجود متأثر
سخله این نیست که پروژه و بستر آن بدصورت دو مولفهی)
[و مقابل یکدیگر درتظر گرفته شون بلکه اهمیت عمده» در پیوند آن
[دو با یکدیگر است که ازطریق یک فرایند کاملاً استحالهای صورت
می گیرد. اما پروژه معماری بر آیند فرافکنی انتزاعی نیست,
بهمثابه نرمافزاری است که از یک جسم ذاتآفیزیکی برمی آید (روش:
۳ ) )بر همین اساس است که در بحث فولدینگ, معماری:
توصیف تفاوتها و یا تضادهای موجود در سایت نمی پرداز و معما
با مسائلی ازقبیل همخوان کردن اهداف متضاد و متفاوت به:
صفحه 8:
یکی فرم را متغیر میسازد بدون آنکه هندسه توپولوژی آن جسم
از بین برود. بهعنوان نمونه؛ وقتی یک صفحه آلومینیومیبه شکل
گلولهی توپیشکل درمیآید. خصوصیات فیزیکی آن عوض میشود
و از یک جسم دوبعدی به یک جسم سهبعدی ارتقاء مییابد» ولی
صفحه 9:
خصوصیات توپولوزی آن تغبیر نمیکند. این خاصیت پنها
در فرایند فولدینگ, در طبیعت ارزش زیادی دارد؛ پروتئینها شکست؛
میشوند تا ساختار وسیعتری بیابند. فولدینگ دراصل بهسمنای
«تاخوردگی» است و در ار مواقع با انعکاس اشتباه گرفته میشود
درحالی که انعکاس؛ مبادله دوجانبه ی دو وضعیت است. در زبان
یونانی, واژه «0۱» از ريشه «0:08ا[0» گرفته شده است وبهمعنای
«دولا»"میباشد. خرحالى كه اين معنا با وازه انعكاس بدطو ركل متفاوت
است. انکاس در ریاضیات با فرمول زیر بیان میشود:
۱۱۵۶
و این درحالی است که فرمول ریاضی فولد بهصورت زیر است:
(,۵۵)-[۴0
همان گونه که در فرمول فولا مشاهده میشود, همواره قدرمطلق
«مدنظر است و اين به هيج عنوان با پارامتر«موچود در فرمول
اتمکاس همخوانی ند
دلوزدر کتاب «فولء لایبنیتس وباروک» بیان می درد که+«فولد
(تاخوردكى) رابطه تفاوت باخودش است.» دلوز همجنين استدلال
مى كند كه لايبنيتس مبدع يكى ازمهمترين مفهوم هاى رويداد
است. مقهومهای فلسفی مانند 7
علمی و نظریههاءبهچیزها و اوضاع بیرون ازخود آنها؛ ارجاع نمىدهند»
eee ۱
تاخوردهائد بيان مى كند. د
كارتزين (دكارتى) جرابكو تيست! ديك
تقطه» يك خط نيسته بلکه یک ناخوردگی
ديكر فضاايستاتلقى نمى شود و دراصل. زسان.
ومکان قبلیاست.دلز این مفهوم جديدرااز خضو
قولد میداند(دلوزه 0۰2۹:۲۳۰۲
یکی ازمواردی که ذلوز در تبسن اندشه افق وب
ردگی ازآن سود جست: مضمون رویهها ی سطوح ریمانی است.
ازنظر دلوز, سطوح ريمانى از هركونه همكونى و تجانس بیبهرهاد.
يك از آننها فضايى است که ممرف مجذور فاصله میا
دو قطه سیار بزدیک است. در نتيحه؛ و نظارهگر که در کنار یکدیگر
رند.میتوانند در فضای ریمانی, نقطههایی را که در مجاورت
مستقيم أنهاست» تشخيص ذهند ام نمى توانند بدون وضع معيارى
جدید جاى خود رانسبت به يكديكر تعيين كنند. بتابرابن» هر مجاورت
بانقطه نزديك همجون قطعداى كوجك ازفضاى اقليدسى استءام.
نحوهی اتصال یک مجاورت به مجاورت بعدی معین نیست و میتواند
به صورتهای بینهایت متفاوت انجام گیرد. سطحریمانی, معمولاً
مجموعهای بیشکل از قطعاتی است که درکنار هم جای گرفتهاند
ب ىآنكه به يكديكر متصل باشند (بهنقلاز: شايكان: ۱۵۳-۱۵۱:۱۳۸۰)
بامعادلات رنهتام و هندسه توبولوزى بيشرفته كامبيوترى»
ترسيم جنين ذكر شى بوخصوص درحيطه هنرء آسان شده است. در
اين رويكردء فر هاى خلق شده باشكل هاى كاملا انفاقى. متفارتند.
شرایط معماری به صورتی است که شکل نه بهطورکامل تصادقی است:
ونه بدطور ذاتى داراى معناست» بلكه اين:
بهعنوان شبهتصااف تلقى كرد..
صفحه 10:
ی انتقال دهنده معنا هستند و در معنای جدید
عنای قبلی خود به کار میروند. برهمین اساس, ترکیبات
انعطاف پذیر و ناهمگون است. دلوز در شرح
به پیوستگی درعبن تغییر و پراکندگی است
كاملأنو آفريده شود. اين انعطافيذيرى را
صفاتی ازقبیل«مطیع» و فروتن»
کند:«حالا شکلهای انعطاف پذیر» فروتن خواهندبود. آنها
انس بدادسات وین
ee خارجی را خواهند پذیرقت» (بروت» ۱۶۴:۱۳۷۹).
0 " آیزنمن» یکی از پروژههای مهم اوست که با
مفاهیم قلسفی دلوز و مباحث تحول فرم فولدینگ, به سال ۱۹۲
میلادی طراحی شده است. آیزنمن؛ درجایجای شرح پروژه با
جاع بهمفاهیم قلسفی دلوز:به خصوص کتاب «فولد. لا یبنیتس و
باروک»» درصدد تبیین اندیشههای خود است. او بر این عقیده است.
که مفاهیم قلسفی دلوزء چشم|ندازی تازه و پرادایمیتو در سماری
خلقکرده است (آیزنمن, ۲۰۴ الف: ۴۰ اودر طراحی پروژه ازمفاهیم
ایده و رويداد دلوزى استفاده مى كند تا روشى نوين رادر تكرش به
ری و سایت بسط دهد: «معماری میتوند
م ررح نمايد؛ كه در آن تفسير و تین مه
(آیزنمن؛ ۳۰۴ الف:۰)۴۱ آیز
يستاكه با وارونه كردن ايده
ene
وانسته است بهراهحلی جدید از
بيان انديشههاى خود مى نويسد: «ربستا
بااينحال» يكى از آنها تنها به يك الكوى شي
Kea بافت شهری است که ب رآن؛ الگویی که
عوض؛ تبدیل به بعدی از یک حر کت قولد بی مر 5
انمن, ۴ آب: (Fr
کربردفولددر پروژه ریستاک» وضعیتهای دیگری را که هموار
شهری فرانکفورت نهفته بودهاند را آشکار میسازد.
ی که در قلب جذر و مد زمان بیان شدهند و میتوانند سا
اوه قالببندی نمایند. ایده فولد, چونان یک رویدادز
#اخلهای اساسی در قلمرو ریستاک: نه درصدد
یک زمینه آن است, بلکه چیزی است که زمینهی م وج
بر اسط و امتداد میدهد تا در این امتداد» امکان یکتایی د
۳(" عمدع: تمام عوامل
ی ی ای سم
بود. اوسعی کرد بهجای:
صفحه 11:
gee ود ری
بحي کند که در جستجوى تغيير ذا
یا عنصری بر سایت» سعى نمو
بي هده یک همخوانی و پیوستگی بو
نی شکل گرقت که عنصوی نه به
سرت یک کل واحد شکل گیرد
رن نحوهبرخورد یا سایت و ده طراحی سایت رب
سوت کامل, در طراحى مركز كردهمايى كلمبوس””.
۲ ميلادى» به اجراء هرآورد. او با الهام
مرزيين مركزشهر و قسمت شمالى شهر کلمبوسر
شه قراردارد, اقدام به طراحى يروزه نمود. اوبا مدنظر قر
لكرد اصلى اين ساختمان بهعنوان مركز Ae ML
ساختمان را بدصورت لا يه هاى مختلف قولد
مورث همتراز وبا موقعيت همسان دركتار يكديكرء طرا<
هل زاهمیت د رطرح اوه رويكرد معناشتاسى و مفاهيم به
انأست معناهایی ازجمله: «خطوط راه آهن»» «قیبرهای نور ی
"#نچندا یگی خطوط اطلاعاتی و راههای ارتباطی
کالیدی به نما
رت ابهای مختلف ساختمان در حالت افقی ملوری طر
baie
درساختمان پروژهی خود بهصورت
کدی
اما نی داشته باشند و ازتظر
اسباتيادر ها كبلومترى شهر دسا
اصلى هروؤه عبارتند از: موزه تاريخ
جدیده سالن تناترموزیکال, کت
خدمات مرکزی و مدیریت جنک
به کار رفته در طراحی پرو
جقاب دادهشده بود که اهداقیبسیا
و عملکردهاداشت. ولین خواسته برنامه. .5
توا پذبرای تمام اختمالاتیباشد که تا آن
كرفت ayaa دهم تست
صفحه 12:
صفحه 13:
ريد میتواند هم
كونه كه صدف دریایی
؛ هم صاف و هم مواج است.
صفحه 14:
ه عملکرد آنهاء هیچ تأثیری
bl ميان
نهای شهر فرهنگی گالیسیا رازوجزوج
کز تکنولوژیهای جدید, کتابخانه با آرشیو
ختمان خدمات م رکزی و مدیری
اختمان کتابخانه, که در نزدیکی پار کینگ
گیرد. نمایشگاه چندرسانهای» تفش
سرپوشيده کتابخانه مرتبط میشود. قضاهای عمومی کتابخانه» در
طبقه اول طراحی شدهاند. دورتادور محیط شهر فرهنگی گالیسیا را
جنگل مصنوعی پوشش میدهد؛ محیعلی پوشیده از گیاهان و گونههای
محلی که هم جنبه بازسازی طبیعت منطقه را دارد و هم اهمیت
ی شدن به حفظ و نگیهداری محیط طبیمی منعلقه است که زمانی
۲ نی برایزاثران منطقه داشت (استیل
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
دانشکده هنر. معماری و برنامه ریزی.دانشگاه
سین چسناتی, آمریکا, 9۵-199۳
0
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
eevee
(Gdn oh
ا ل
صفحه 31:
-مبكذ كبدهمليى. کلمیوس. کلمیوس. آمبیکل 199۰-٩۲
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
a
صفحه 38:
0
00
0
| |
Dy ۱
۱ Hn
1 ue ۳