مفاهیم مدیریت استراتژیک
اسلاید 1: به نام خدامفاهيم مديريت استراتژيكStrategic Management Concepts مختصري از ديدگاههاي صاحب نظران معاصر A Brief Description of contemporary views
اسلاید 2: پيشينه مديريت استراتژيكstrategosديكشنري وبستر استراتژي علم برنامهريزي و هدايت عمليات نظامي بزرگ و در مقياس كلان، به سوي بهترين موقعيت است ، قبل از درگيري واقعي با دشمن. عنصر كليديكسب مزيت رقابتياز آنجا كه اسم آن از مدلهاي نظامي نشات گرفته، مدلهاي رسمي اوليه برنامهريزي استراتژيك ارزشهاي سلسله مراتبي و سيستمهاي از بالا به پايين سازمانهاي سنتي را منعكس ميساخت و ساختار آن كه توسط روشنفكران و مديران بالاي سازمان تعيين ميشد، بسيار عمودي و از بالا به پايين بوده است
اسلاید 3: تاريخچه پيدايش مفاهيم مديريت استراتژيكشروع مفاهيم استراتژي : دهه 1950 سرعت گيري مفاهيم استراتژي : دهه 60 و 70اوايل دهه 80 مدل ارزش سهامداران مدل پورترادامه دهه 80 مدل شايستگيمحوري (توسط هامل و پاراهالد)تاكيد مدلهاي جديدتر برنامهريزي استراتژيك انطباق با تغيير انعطافپذيري و اهميت تفكر استراتژيك يادگيري سازمانيافراد مطرح و صاحبنظر در زمينه استراتژي و نيز مدلهاي ارايه شده به موارد ياد شده ختم نميگردد. ليكن صحبت در اين باره را به اتمام ميبريم و ديدگاههاي افراد ارايه دهنده مدلهاي نوين را بازگو ميكنيم
اسلاید 4: مديريت استراتژيك (ديدگاههاي Scholes & Johnson)خصوصيات تصميمات استراتژيك به جهتگيري سازمان در دراز مدت ميپردازد.در صدد کسب مزيت رقابتي برای سازمان هستند.حوزة فعاليتهاي سازمان را در بر ميگيرد ميتوان آن را اتصالدهندة بين منابع و فعاليتهاي سازمان به محيطي كه در آن فعاليت ميكند در نظر گرفت. دو دسته استراتژي “fit” و “Stretch” پيادهسازي يك استراتژي در سازمان ممكن است همراه با تغييرات اساسي در منابع يا حتي ساختار سازمان باشد كه گاهي ريسك بالايي را نيز به همراه دارد.تصميمات سطح عملياتي سازمان را تحت تأثير قرار ميدهند.«استراتژي جهتگيري و محدودة فعاليتهاي يك سازمان در دراز مدت است كه براي سازمان از طريق سازماندهي منابع و با توجه به فعاليت در محيطي متغير و غير قابل پيشبيني، به منظور برآورده ساختن توقعات ذینفعان، ايجاد مزيت رقابتي ميكند.»تعريف استراتژي از ديد آقايان شولز و جانسون
اسلاید 5: مديريت استراتژيك (ديدگاههاي Scholes & Johnson)نتايج تصميمات استراتژيكماهيتاً پيچيده هستند (خصوصاً شركتهاي بينالمللي يا چند مليتي)ممكن است در شرايط نبود قطعيت اتخاذ شوندنياز به يك رويكرد يكپارچة مديريتي دارد ممكن است مستلزم تغييرات بنيادي در فرهنگ و ساختار سازمان شودCorporate levelBusiness strategyOperationalstrategyFunctionalstrategyسطوح استراتژيCorporate- level Strategy: اين سطح به هدف كلي و محدودة فعاليتهاي سازمان واينكه چگونه بايد در بخشهاي مختلف سازمان ارزشافزوده ايجاد شود، ميپردازد Business unit Strategy: اين سطح بطور كلي بيان ميكند كه چگونه ميتوان بطور موفق در بازارهاي خاصي رقابت و فعاليت كرد. همچنين مشخص ميكند چگونه ميتوان نسبت به ساير رقبا مزيت رقابتي پيدا كرد، چه فرصتهاي جديدي در بازار ميتوانند شناسايي يا ايجاد شود، چه محصولات يا خدماتي بايستي در چه بازارهايي گسترش يابند كه سازمان در دراز مدت به سود بالا يا رشد ارزش سهام برسد.Operational Strategies: بطور كلي به اين مسأله ميپردازد كه چگونه اجزاء و افراد سازمان ميتوانند بطور مؤثر و كارا استراتژيهاي سطح Corporate و Business را در قالب منابع، فرآيندها و نيروي انساني عرضه كنند.
اسلاید 6: مديريت استراتژيك (ديدگاههاي Scholes & Johnson)سه وظيفه اصلي مديريت استراتژيكتوقعات و اهدافمحيطمنابع و شايستگیهاموقعيت استراتژيکانتخابهای استراتژيکاستراتژی در عملسازماندهیتوانمند ساختن موفقيتمديريت تغييرجهات و روشهای ايجاد استراتژیBusinessLevelStrategyCorporateLevelStrategy
اسلاید 7: مديريت استراتژيك (ديدگاههاي David)مديريت استراتژيك هنر و علم فرمولبندي پيادهسازي و ارزيابي تصميمات چند كاركردي است كه سازمان را قادر به بر آوردهسازي اهدافش مينمايد. بنابراين تعريف مديريت استراتژيك بر يكپارچگي مديريت بازاريابي، امور مالي و حسابداري، توليد، عمليات و تحقيق و توسعه تمركز ميكند. در اينجا مفهوم مديريت استراتژيك وبرنامهريزي استراتژيك بطور يكسان بكار رفتهاند. فرمولهبندي استراتژي تدوين بينش و مأموريت شناسايي فرصتها وتهديدات تعين نقاط قوت و ضعف پايهگذاري اهداف بلند مدت تدوين آلترناتيوهاي استراتژيك انتخاب استراتژيهاي خاص پياده سازي استراتژيتعيين اهداف سالانه تدوين سياستها ترغيب كاركنان تخصيص منابع ارزيابي استراتژيبازبيني فاكتور داخلي و خارجياندازهگيري عملكرد انجام اقدامات اصلاحي
اسلاید 8: مديريت استراتژيك (ديدگاههاي David)انجام بازرسي داخليانجام بازرسي خارجيتدوين بينش و بيانيه مأموريتتعيين اهداف بلندمدتايجاد، ارزيابي و انتخاب استراتژيهاپيادهسازی -مسائل مديريت استراتژيکپيادهسازی -بازاريابي، امور مالي، R&D، حسابداری و MISاندازهگيری و ارزيابي عملکردپيادهسازی استراتژيهافرمولهبندی استراتژيهاارزيابي استراتژيها
اسلاید 9: مديريت استراتژيك (ديدگاههاي David)مزاياي مالي و غيرماليامكان شناسايي، اولويتبندي و بهرهجستن از فرصتها يك ديد هدفمند از مشكلات مديريت ايجاد ميكندچارچوبي جهت بهبود، هماهنگي و كنترل فعاليتها ارائه ميكنداثرات بد شرايط متغير و تغييرات را كاهش ميدهد اين امكان را ايجاد ميكند كه تصميمات اصلي اهداف را بهتر حمايت كنندامكان تخصيص مؤثر زمان و منابع اتلاف منابع و زمان را جهت رفع خطاها كاهش ميدهديك چارچوب جهت برقراري ارتباط بين پرسنل ايجاد ميكندکمک در يكپارچگي رفتارهاي فردي به سوي يك تلاش جمعي ميكندپايهاي براي روشنسازي وظايف هريك از افراد ايجاد ميكند تشويق به فكركردن پيشاپيش براي آينده ميکند ايجاد يك ديد مثبت دربارة تغيير ميكندبه مديريت درجهاي از رسميت ميبخشدمزاياي مديريت استراتژيك
اسلاید 10: علل شكست برنامهريزي استراتژيكسيستمهاي تشويقي ضعيفدرگيري بيش از حد در بحرانها و نبود زمان کافي جهت برنامهريزي استراتژيكاتلاف وقت، زيرا برخي از سازمانها برنامهريزي را زائد ميدانندهزينة بالاتنبلي و نداشتن اراده کافيراضي بودن به موفقيت فعليترس از شكستاعتماد بيش از حد به توانايي وموقعيت فعلي سازمانتجربيات بد قبليترس از ناشناختههانبود اعتماد افراد به مديريتموانع بر سر برنامهريزی استراتژيك برنامهريزي استراتژيك صرفاً جهت كنترل روي تصميمات و منابع برنامهريزي استراتژيك صرفاً جهت بر آوردهسازي الزامات قانونيحركت بسيار سريع از تدوين مأموريت به فرمولاسيون استراتژيشكست در تفهيم برنامهها به كارمندان و افراد سازمانفقدان حمايت مديران ارشد از فرآيند برنامهريزي استراتژيكشكست در استفاده از برنامه بعنوان استانداردي جهت ارزيابي عملكردفقدان توانايي در بكارگيري كارمندان كليدي در فازهاي مختلف برنامهريزيفقدان بكارگيري تمامي مديران در فرآيندهاي برنامهريزيرسميت بيش از حد در برنامهريزيمديريت استراتژيك (ديدگاههاي David)
اسلاید 11: مديريت استراتژيك (ديدگاه تامسون و استريكلند)استراتژي يك سازمان شامل تلفيقي از رويكردهاي كاري و حركات رقابتي است كه مديران ارشد سازمان پياده ميسازند تا رضايت مشتريان را جلب كرده، بطور موفق رقابت كنند و اهداف سازمان را محقق سازند تدوين بينش استراتژيکو مأموريت سازمانتعيين اهداف کمّیتدوين استراتؤی جهت دستيابی به اهدافدنبالهسازی و اجرای استراتژیارزيابی عملکرد، نظارت بر پيشرفت و شروع به انجام تنظيمات اصلاحیوظيغة 1وظيغة 2وظيغة 3وظيغة 4وظيغة 5تجديد نظر در صورت لزومتجديد نظر در صورت لزومبهبود / تغيير در صورت لزومبهبود / تغيير در صورت لزومبازگشت به وظايف 1 تا 4 در صورت لزوم
اسلاید 12: مديريت استراتژيك (ديدگاه تامسون و استريكلند)منظور از پيادهسازي و اجرا از ديدگاه اين دو شخصسازمان را قادر به پيادهسازي موفق استراتژي نمودنتخصيص منابع سازمان به واحدهايي كه عهدهدار پيادهسازي فعاليتهاي كليدي استراتژيك هستندبنيانگذاري سياستها و طراحي روندها در جهت حمايت از استراتژي انتخاب شده.تشويق و ترغيب افراد به نحوي كه اهداف كيفي و كمّي سازمان را دنبال كنند و در صورت لزوم تعيين و تعريف وظايف و رفتارهاي سازماني جهت انجام بهتر پيادهسازي استراتژي. در پيشگرفتن شيوه تشويقي جهت رسيدن به نتايج موردنظرايجاد فضا و فرهنگ كاري در جهت پيادهسازي موفق استراتژيايجاد اطلاعات، روابط و سيستمهاي عاملي كه افراد را در انجام وظايفشان ياري كند.رويكردهاي فرمولاسيون استراتژي
اسلاید 13: پنج عنصر تصميمات استراتژيك از ديدگاه ايشانپايدار بودنطراحي فرايندها به منظور تحقق استراتژيايجاد مزيت رقابتيايجاد ارتباط بين سازمان و محيط آنبينش سازمانمديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)مراحل محوري استراتژي سازماني از ديدگاه ايشانتجزيه و تحليل استراتژيك (Strategic Analysis) ايجاد و توسعه استراتژي (Strategy Development) پيادهسازي و اجراي استراتژي (Strategy Implementation) تعريفاستراتژي سازماني الگويي از اهداف، سياستها يا برنامههاي ضروري سازمان و به منظور دستيابي به اهداف است و تعيين ميكند كه سازمان در چه نوع كسب وكاري فعاليت ميكند يا خواهد كرد يا چه نوع سازماني است و يا خواهد بود. البته شايان ذكر است تعريف جامع و يكساني براي استراتژي وجود ندارد. برخي صاحبنظران، مقاصد سازمان را جزئي از استراتژي تلقي ميكنند، در حاليكه برخي ديگر تمايز زيادي بين مقاصد و روشهاي رسيدن به اهداف قائل ميشوند.
اسلاید 14: تحليل محيطايجادگزينه های استراتژيکانتخاب منطقيدر نظر گرفتن ساختار و فرهنگ سازمانتحليل منابعپياده سازیپيدا کردن مسيرهای پياده سازیحداقل يکبارحداقل يکبارنظارت بلند مدتنظارت بلند مدتبينش، ماموريت و اهدافStrategy Implementation Strategic DevelopmentStrategic Analysisمديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)فرايند استراتژيك: رويكرد تجويزي (Prescriptive)
اسلاید 15: مديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)تحليل محيطتحليل منابعبينش، مأموريت و اهدافايجاد و پياده سازی استراتژينظارت مداومنظارت مداومStrategic Development & ImplementationStrategic Analysisفرايند استراتژيك: رويكرد توصيفي(Emergent)
اسلاید 16: مديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)معيارهاي ارزيابي استراتژي از ديدگاه ايشانمسائل مرتبط با دنياي واقعي سازمان و فعاليتهاي آن Application relatedمسائل مرتبط با اصول و قواعد پايهاي آكادميك Academic related. تستهاي Application relatedتست ارزش افزوده (Value-added test).تست همخواني (Consistency test) تست مزيت رقابتي (Competitive advantage test)تستهاي Academic relatedتست هدف (The purpose test)تست همخواني منطقي (The logical consistency test)تست ريسك و منابع (The risk & Resource test)تست انعطافپذيري (The Flexibility test)
اسلاید 17: جمع بندي مبنا و مفهوم کلی مديريت استراتژيک در اکثر مدلهای جهان يکسان و مشترک است و در غالب موارد، اين روشها و متدهاست که از مدلی به مدل ديگر تفاوت میکند. مدل مبنا با بهرهگيري از اصول كلي، روشها و متدهاي عملياتي در تمامي ابعاد و محورهاي اصلي برنامهريزي استراتژيك با توجه به نيازها و شرايط خاص سازمانهاي داخلي طراحي كرده است
اسلاید 18: مدل CMSاجراي موفقدر سازمانهاي داخليكاستيها ونيازهاي جديدEFQMWCMBSCشايستگيمحوريCSFآناليز ذينفعانمدل مبناMabenaپورتراسپيسرونالد روسنفريمنفيليپسپورتفوليوپرو??فرايند شكلگيري مدل مبنا
اسلاید 19: شما موفق به اتمام اولين جلسه يادگيري شديد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.