صفحه 1:
مفهوم اعتبار و پاياي در طراحي
| 22002 نهر
1384 دوازهم بهمن ماه
OS Ree Sy et eee Steere lel eel
ارايه دهنده: على اكبر حقدوست
صفحه 2:
ا 0
مفهوم دقت در اندازه گيري
۳ به عنوان يك اصل كلي هیچ اندازه گيري خالي از خطا
* در يك كلام دقت در اندازه ا ا Beery
سنجیده شده چه میزان به واقعیت نزديك است.
۱
صورت كمي در مي أيد.
0 IRL ۱57۳۳۳۳ i:
صفحه 3:
١ سد
پايايي با بات (reliability)
ل BOO ee RCS SSS
Roane NUR Seen Cee ey Newer wee sen)
CPOs TCAS Cee Sci ie سس«
یکسان فشارخون گرفته شود تا چه میزان مقادیر به یکدیگر
نردیكه هستند؟
<- اگر به فاصله چند روز از يك فرد در خصوص تعداد ساعات
FCC Nw eRe eye ric)
۱
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 4:
۳ ۱02-۱۱۱۸
* مقدار سنجيده شده جه ميزان به واقعيت نزديك است؟
ee ee eee oe eS Cae
ل re
- سوال در خصوص بعضي موضوعات خاص ممکن است پایا باشد
ولي معتبر نباشد.
ise o تن
* در هفته جند ساعت كتاب مى خوانيد؟
ا ل كك
سيكاري يرسيده شود)
prcree tea ار
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 5:
۱۳ Tae)
ome Ay AS 2
presen foe Fl Faroe ا
* پايايي شرط لازم براي اعتبار است.
كا لانن السك امف صر ماك
oe
aoliiiwy, wolb lS IS 757۳
صفحه 6:
TEL Eee ey re
شیوه طراحی سوالات:
* کدام سوال اح اه مت رتر است؟
- در سال كذشته جند بار سردرد داشته ايد؟
- در ماه كذشته جند بار سردرد داشته ايد؟
> در دو روز كذشته جند بار سردرد داشته ايد؟
oC ee ee a da ل رت
De are SS eer ee)
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 7:
as 5
عوامل موثر بر اعتبار و يايايي (2)
* نوع سوالات و كزينه ها
- بعضي مواقع كذاردن كزينه باعث سوكيري ياسخها مي شود.
لذا در اين مواقع سوالات كوته ياسخ ارجح هستند.
- كزينه ها كاه با مفهوم سوال eae ندارد.
ee ene ok TCs Bl SiS ae
- بسيار خوب؛ خوب؛ نيمه مطلوب.
Ps Peper PRE Mea er Se
راضي. تا حدودي راضي. كمي راضيء ناراضي. بسيار ناراضي -
موافقم. تا حدودي موافقم: بي نظرم؛ مخالفم: بسيار مخالفم -
هميشه. اغلب اوقات. كاهي اوقات. بسيار كم ابداً -
Tee ۰-۹ بح
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 8:
ا
عوامل موثر بر اعتبار و بايايي (3)
* ترتيب سوالات
7 سوال در مورد خصوصیات و مسایل حساس در ابتداي
يرسشنامه اعتبار سوالات بعدى را ممكن است به شدت كاهش
دهد.
- به هم ريختكي زياد و ارتباط مبهم سوالات ممكن است باعث
مخشوش شدن ذهن ياسخ دهنده شود.
- كذاردن سوالات انكيزشى در ابتداي يرسشنامه و همجنين
مقدمه روشن و کامل در ابتداي پرسشنامه و پا قبل از هر
سوال. اعتبار سوالات را افزایش مي دهد.
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 9:
عوامل موثر بر اعتبار و بايايي (4)
* مثال: كدام سوال معتبرتر است؟
- نظرتان در خصوص رفتار دانشجويان با بيماران جيست؟
ات
ers aod) 3
ep cer SoS erin Ecce SSE D pleas)
ارتباطي يك طرفه و آمرانه مطلوب نيست و باعث مي شود كه
Sener enna 0
Be TO ee eek ence rad
چگونه است؟
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 10:
ا
ea ۱
7
Ree Tes ese ree OCS Se
Com era yey ro ee we erento oc rly Fn
* آيا ياسخ داده شده توسط بيمار به استاد معتبرتر است يا به دانشجو؟
* آیا پاسخ بیمار به دانشجويي که مرتب است و خود را معرقي مي کند
۱
نامرتب دارد؟
* به نظر شما سن يرسشكر و سواد وي در دريافت ياسخها تاثير دارد؟
0 IRL ۱57۳۳۳۳ i:
صفحه 11:
امد aoe
۱ = ن يك ابزار انداز
oF : ندازه
ie 4 گيري ra
ا اعت تلويز 2 250
۱ : 0
Ages :
علاقه مت به بیمار چق
صفحه 12:
<<
8 موثر لان
؟ د Le متناسب و ارام (اكر بتوان
پیدا نمود!ا)
* سوال در خصوص کیفیت تدریس در زمان امتحان
ie |
Se ie
IRL ans تا
صفحه 13:
ا
ea ۱
* شکل ظاهري پرسشنامه
- تعداه مات و تعداد سوالات
— رنگ کاغذ
<- فونت مورد استفاده
- آرایش متن
De es eS
ات منفي به صورت مکرر در جمله
0 IRL ۱57۳۳۳۳ i:
صفحه 14:
نحوه سنجش بايابي
٠ Dewpord stabi
od جاتاكممجمجه ه كلاسا أوجاج Se
Sree Pat mat aod
ماس مس
2 7
تمه سم
,تكخاص ا رم متس بت
KRSO, Gpit-haP).
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 15:
ae
وجوه مختلف اعتبار نه انواع آن
1 ظاهري Deen م
eC ae NOC RO Ce Necen Scone on a ير
POE Rey MEY fear carer Keone cary er Ae
۱ كند؟
Cras RAS sp ل
eS me a a ل ستل
(rn Nasco pice a eee
on ees eee ا ل ا ا
ae اعتبار ۶
صفحه 16:
1
ای ی ۱۳
FOR OM ON csc a mee] Fin bor ie SONY pee
لك ل كت arc!
* آيا نظرات كارشناسان را مي توان ملاك قرار داد و به عنوان
نوعی 20 لا دانست؟
در صورت مثبت بودن پاسخ شاید يك راه درخواست از
قاری رای اسب بت ند ول رالات ورب
STN es
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 17:
PD Ee ere ee rr
* به اين شكل كة حَدُودَ 5 تا 10 نفر كارشناس به كيفيت سوالات
امتياز داده و سبس امتيازات آنها با يكديكر جمع زده و ميانكين
كيري 55 0
به عنوان يك اصل شخصاً هيج يك از ضرايب محاسبه شده به
اين شیوه را باور نمي کنم مگر غلاف آن ثابت شود. اگرچه
متاسفانه خود مجبورم که در مشاوره ها دانشجویان if
ل لس اشتباهي بكنم كه خود به آن اعتقاد ندارم.
رس رات ات تدای ی رو تست سار با
ETOP ROM ENS CREST here hr Pea meosy
on 22552952222 cL ce Gal A Re
ل ماكبر حقدوست 0
صفحه 18:
x a ۳ 0
cri 0 quis ين
۳ مصاحبه با ياسخ دهندكان و تعيين ميزان دقت ياسخ
مکتوب آنها
سنجش متغيرها يرسشنامه با شيوه عيني در صورت امكان
۱
۷ تم ۱
همچنین تعیین میزان خطاهاي موجود در پاسخها به
عنوان شاخصي از اعتبار پاسخها
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا
صفحه 19:
ل ماكبر حقدوست 0
صفحه 20:
۳
؟ نظرات سطی ترین لابه تفکرات استنباطهاء ادراکات و
برداشتهاي افراد است.
nsf revere nee OraT re كت
شخصیت افراد است.
* سوال
7 با پرسشگري و پرسشنامه تا چه حد مي توان به عمق ذهنیات
افراد وارد شد؟ 1
757۳ = كاركاه طراحي يرسشنامه
صفحه 21:
حصار ها چه هستند؟
* حصارها دلایل و منطق ذهنی افراد 2
شود افراد نظرات و نگرشهاي متفاوتي داشته ياشند:
- حصار شرم
ae م
0 IRL ۱57۳۳۳۳ i:
صفحه 22:
چگونه حصارها را مي توان شکست؟
* غیر شخصي نمودن سوالات
7 چه میزان به حقوق بیماران احترام مي گذارید؟
- جه ميزان يزشكان به حقوق بيماران احترام مي كذارند؟
* كذرادن راه فرار
- كاه به دليل خستكي مفرد انسان نمي تواند خود را كنترل
نماید. این خستگي مفرد در کار پزشکي بسیار دیده مي شود
که گاه باعث می شود ایشان بر خلاف میل خود به حقوق
بیماران احترام لازم را نگذارند. شما چه میزان به این دلیل و یا
دلايل ديكر ممكن است حقوق. بيماران را رعايت نكنيد؟
0 IRL ۱57۳۳۳۳ i:
صفحه 23:
acual am) لا
* روشهاي كلاسيك شامل
ل ا ا ل نك
- تورستون: حفظ گزینه هايي که در پیش آزمون باعث كمترين
ا
- كاتمن: از طريق ساختن ميزان نكر
* روشهاي غیر كلاسيك
IRL ۱57۳۳۳۳ i: تا