صفحه 1:
صفحه 2:
pia. |ز قغاليت اشخاص . بنشاهها وضع 2 يد
فیفت» این «انحراف از شرایط رقابني» است که اعما
مات را القا ميکند.
صفحه 3:
ضرورت تنظیم
دی دگاه کلان
تلوري هاي اقتصاد کلان
*کاستن از سطح انحصارات موجود
*دستيابي به كارايي اقتصادي
دی دگاه خرد *حرکت در جهت تثبیت شرایط اقتصادي
«حمایت از مصرف کنندگان
«حمایت از بنگاه های تازه وارد
صفحه 4:
دی دگاههاي اقتصاد کلان
نهادگرایان
بسکست __موافق
کينزينهاي جدید مداخله
کينزينهاي اورتودوکس
پولیون
کلاسيكهاي جدید
کلاسيك ها مخالف
نتوکلاسيك ها مداخله
ee all
صفحه 5:
2
دیدگاه
ازتباظ افتضا با نتباستته جامعوساسي ...:ورزوزته وجود. یک
دست تنظیم کننده در کنار سایر نهادها
تاتواني تتتیستم بازاز در-تحضیص بهیته منابع و نان بهآوجوددولت:
در رفع نقایص(ولي نه ضرورتا تنظیم)
وجود علاتم فراوانشکننت بازان دز اقتضاد و ضرورت:دحالت
دولت در مواردي که عکسالعمل آَن در اصلاح بازار سریعتر از
تخنشن خضتوصي.انتتتت: (با Lael سبا تتهاي مصلحتي واتنظیمات
در جهت رفع شكستهاي بازاري)
با تاکید بر تقاضاي موثر بهعنوان علت بحرانهاي اقتصادي,
خواستار گسترش نقش دولت ميباشند. در کل با طرفداري از
اقتصاد آزاد دخالتهاي دولت را تنها در شرایط نیاز به وجود
کنترلهاي کلان داشته باشد.(با اعمال سياستهاي مصلحتي ولي نه
لزوما تنظیمات)
حمایت از حداقل دخالت دولت تا جايي که پيامدهاي جنبي
وجود نداشته باشند و همچنین اعمال سياستهاي مصلحتي
ضروري نباشد. و در صورت وجود این مسائل هر گونه
مداخله (سياستهاي مصلحتي با تنظیم لازم است)
نهادگرایان
يساكينزينه
1
کينزينهاي
جدید
کينزينهاي
اورتودوک
نثوکلاسيكها
صفحه 6:
دی دگاه مکانب مخالف مداخله
=
دیدگاه
با تاکید بر آزادي فعاليتهاي اقتصادي و حاکمیت بازار
آزاد, به ثبات اقتصاد آزاد بدون دخالت دولت اعتقاد
داشتند.
اعتقاد به شکلگيري عقلايي انتظارات و سيستماتيك
نبودن خطاهاي افراد و همچنین بهينگي عملکرد بخش
خصوصي, بدین ترتیب جايي براي بهبود وضعیت نیست
مگر در يك دوره کوتاه زماني
اعتقاد به جهتگيري مداخلات دولتي در زمینه دفاع ملي و
تعلتم و تربته عموني وه آمور افتضادق,به لحاظط
آئزناپذیري بش جقیقن افتضاد از سمت تقاضا
محالفت:شنید یا مداحلات افتضامی دولت وراعتفاد به
موثر بودن برخي انواع شكستهاي بازاري در دستيايي به
رشد بالاتر
wl
پولیون
كلاسيكهاي
جدید
کلاسيكها
اتریش
صفحه 7:
صفحه 8:
100%
صفحه 9:
سياست رقابتى
٠ خصوصي سازي 1
٠ آزاد سازي(قیمت, تجارت,و...)
+ کاهش فعالیت های تصدی گری دولت
طبق بررسي هاي انجام شده :
رقابتي فوق لازم است ابتدا فانون
رقابت تنظیم شود.
صفحه 10:
دی دگاههای اقتصاد خرد
لله مخالف
= | تنوريهاي بازار تنظیم
تثوريهاي فابازار | ينظيم از ديد
تثوري هاي مختلف سوري ی شکست
اقتصاد خرد ابلاژار
>—
موافق تنظیم تلوريهاي نکست بازار 5۶
صفحه 11:
وجود رقابت ناقص ”
كالاهاي عمومي
وجود اثرات خارجي
* رويارويي با بازدهي فزاینده به مقیاس درصنعت
وجود هزينههاي مبادلاتي
تئوري هاي ابازار
تاکید بر لزوم دخالت دولت در فرایند بازار با توجه به
تلوريهاي اثباتي و دستوري اقتصاد خرد
تاکید بر لزوم دخالت دولت در فرایند بازار با توجه به
تثوري هاي اقتصاد کلان و برنامه ريزي اقتصادي
صفحه 12:
برآورد بیش از حد منافع ناشي از مداخله دولت
مولد بودن نابرابريهاي ناشي از شکست در بسياري
موارد
دیدگاه نهادگرایان در مورد هزینه مبادلات و شکست
بازار
پدیده ناكارامدي 2
مدل انتخاب عمومي
شکل گيري عقلايي انتظارات
صفحه 13:
این سازمان درسال ۱۹۸۰ مجموعه ای اصول و قواعد در زمیته et) متتدر نمود و هس دی Tv ihe
اتمركز اصلى مباحث در لبن سازمانه تببين SLI شد رقبتی شرکتا در تجارت اسست. در لين خصوص چهار
قدا ضد رقابتى شركتها أن جمله محدوديتهاي انقى (ترتببات ميان ae
صفحه 14:
ابزارهاي تنظیم
*مالکیت عمومي
صفحه 15:
صفحه 16:
قانون رقابت
قانون رقابت مهمترین ابزار جهت
ممنوعيت اعمال ضد رقابتي و
تقويت رقابت بازارها به حساب
ميايد. بطوري كه در حال حاضر
بيش از صد كشور جهان قانون
رقابت دارند.
صفحه 17:
تفاوت میان قانون رقابت» تنظیم و تنظیم زدايي
قانون رقابت و سیاست رقابتي در جهت تنظیم
رفتارهاي ضد رقابتي توسط بنگاه ها تدوین و اجرا
مي گردند.حال آنکه تنظیم زدايي در جهت حداقل
ساختن آن دسته از عملكردهاي دولتي است که در
بازار موجد اختلال مي شود. علاوه بر اين موارد
«تنظیم » نیز وجود دارد که در جهت کنترل فتارهاي
بنگاه ها در بخش هايي است که شکست هاي بازاري
مشاهده مي شود و رقابت به تنهايي قادر به حل
اجتماعي بهداشتي و زیست محيطي مي باشند.
صفحه 18:
نهاد هه و بتكام et ae وضع معي شنو
و طي آسن پنگاه متعهد مسي شود تا تقاضاي
مصرفکنندگان را در حد معقول و در حداقل
هزینه برآورده کند و در عين حال ملزم مي شود
که قیمت محصول خود را در محدوده تعیین
شده توسط آزانس تنظیم کننده قرار دهد.
صفحه 19:
نهاد تنظيمي
1. مقام رقاجتي (سسله مسسسس)
1-2 وزارتخانهها وآژانسهاي وزارفغانه اي
2-2 آزانسهاي مستقل تنظیمکننده
3-2 آزانسهاي مستقل مشاورهاي
صفحه 20:
مقام رفابتي
s مقام رقابت؛ نهاد يا مجموعه نهادهايي است
که ضامن اجراي قانون رقابت است.
صفحه 21:
وزارتخانهها و آژانسهاي وزارتخانهاي
* وزارتخانه ها و آژانس هاي وزارتخانه اي دو نهادي
هستند که در کشور هاي مختلف, مسئول اجراي
مقررات تنظيمي مي باشند. این آژانسها بودجه
جداگانه ومدیریت خودمختار دارند و از لحاظ سلسله
مراتب زیرتظر بت:وزارتخان» عمل میکتند: آسا ذر
عمل تا حد زيادي مستقل هستند.
صفحه 22:
آژانسهاي مستقل تنظی مکننده
آزانس.هاي مستقل, واحدهاي عمومي مستقلي
هستند که براي تنظیم جنبههای خاصي از يك
صنعت شکل گرفتهاند. این آژانس-ها غالبا
مشتمل بر تنظیم دسترسي به شبکهها و
قيمت گذاري و تعرفههاي اس تفاده کنندگان
جرايم و مجازاتها در موارد عدم تمكين
صفحه 23:
آژانسهاي مستقل مشاورهاي
آزانسهاي مشاورهاي مستقل, نهادهايي هستند که
تنها در برخي کشورها در اعمال تنظیمات مشارکت
دارند. اين آژانسها مستقل از وزارتخانهها هستند و
يطور خودمختار عمل ميكنند و در موضوعات
گوناگوني ميتوانند نظر مشورتي بدهند, البته
قدرت تصميمگيري براي موضوعات را ندارند. اين
آژانسها مسئولیت نظارت دارند و اختیار لازم را در
حل و فصل اختلافات روي موضوعات از قبيل
دسترسي به شبکهها را دارا مي باشند.
صفحه 24:
5 bth
مرو ۳
سير تحول ie ss حقوق رقابتي
هدف(نن ع
a ela
وظایف اصضاي سازمن رقاب(
ضمانت اجرايي (نتايج بررسي قانوز
صفحه 25:
in
a”
. مقابله و حذف موانم در راه رقابت موشر در بخش تولید و
مبادله کالاها خدمات
جلوكيري ازرقابت مكارانه (شامل كليه اصول و مقررات و
gol gles ی ومالي افقتصادي)و سایر عوامل بازدارنده
گسنرش رقابت آزاد و منصفانه و به حرکت درآوردن JSS
کارفرمایان
تشویق کسپ وکاد. _
افزایش سطح اشتغال و درآمد مردم
ان ol) توسعه اقصاد ملي به صورت سالم و مردم
مومت وان
صفحه 26:
تعاریف
در قوانین تمام کشررها اصطلاحاتي که در قانون استفاده
شده و احتمال مي رود که معاني متفاوتي از آن
استنباط شود تعریف شده yal as cal ترتیب مقنن
اطمينان مي يابد كه معنا و مفهومي که مجري قانون
از لن استنباط مي کند همان اسنت که هد نظر اومی
باشد. بطور كلي شیوه نگارش این قسمت از قانون
سلیقه اي است. بطوریکه بعضي از کشور ها هر واه
و اصطلاح مورد نظر را در مواد مرتبط تعربف نموده
اند,برخي کشورها نیز واه هاي مورد نظر را در يك
ماده جداگانه تعریف نموده اند.به طوركلي اصطلاحات
زیر در بخش تعاریف دیده مي شود.
کارفرما وضعیت انحصاري»مجمع بازرگاني»وضیت مسلطسازمان اقتصادي»
توافقءادخام؛ کالا» قیست» تشبیت قیست. بازفروش, قیمت گذاري تبحیض آمیز»
دامپینگ .شیره هاي بازرگاني غیر منصفانه» انحصار تدرت بازار بخش عمومي
كمكهاي دولتي
صفحه 27:
دایره شمول
بررسي قانون رقابت کشورهاي مختلف نشان مي
دهد که اهداف قانون در كشورهاي مختلف متفاوت
است. به همین دلیل دایره شمول قانون نیز در اين
کشورها با یکدیگر متفاوت است.
به عنوان مثال: در کشور ایتالیا دایره شمول قانون
به موضوع انحصار و تشکیلات تراست محدود مي شود
و در کشور انگلستان موضوع حمایت از حقوق
مصرف کننده , اصلاح و رفعع موانع محدود کننده
تجارت را نیز در بر مي گیرد.
صفحه 28:
ممنوعیتها ومحدودیتها در قوانبن كشورهاي منتخب
1 ممنوعیت ادغام و ممنوعیت مديرينهاي به هم
پیوسته
2 ممنوعبيهه ايجاد شاش وق فته در نولیب د aaa ger
وفروش ۰
3 ممنوعیت سوء استفاده از موقعیت مسلط
4 ممنویت تبعیض در اجراي قرارداد
5. ممنوعیت توافقهاه قراردادها و تصميماتي که
نتيجه ن تأنیر نامطلوب بر رقابت داشته
باشمد.
6 ممنوعیت دولنها از اعطاي کمکهايي که مابع
رقابت آزاد میگردد
صفحه 29:
ممنوعیتها ومحدودیتها در قوانین كشورهاي منتخب
7 تعیین و تبیت یا نغییر قیمتعا
8 تعیین حدود شرایط فروش کالا سا انجام
خدمات يا اصول و شرایط پرداخت قیمت یا
حق الزحمه مربوطه
9 محدود کگردن تولید» حمل, با فروش کالا با
انجام خدمات
10 .محدود كردن منطقه فروش با مشتريان
1 .محدوديت در ايجاد موسسات جديد يا توسعه
امگانات و نصب تجهیزات نولید گالا با انجام
خدمات
صفحه 30:
معافیتها و استتناها
. اعمالي که در اجراي حقوق مربوط به قوانین حق
طلبع» قبت اختراعات» نمونه هاي کاربري طرحها یا
علایم نجاري صورت مي پذیرد
۰ ركتهاي تعاوني به شرطلي كه شيوه هاي
7ج غیرمنصفانه را در پیش نگیرند
. کارتل هاي دوران رکود وكارتلهايي كه از نظر
توجیه پذیرند.
انحصار طبيعي
ادامه دارد..
صفحه 31:
معافیتها و استتتاها
5 توافقهايي که داراي شرایط زیر باشد.
به بهبود توليد يا توزيع كالا يا بيشبرد رشد فني يا
اقتصادي كمك نمايد
* سهم منصفانه از منافع حاصله را براي مصرفکنندگان در
نظر بگیرد
فقط محدوديتهايي را در مورد موسسات تجاري مربوط
اعمال تماب د که بواری حول اقذاف مذکوز در فانون
رقابت ضروري است
* به موسسات 2 اختیار ندهد که بتوانندرقابت رادربخش
لح ae ني
صفحه 32:
6
7
معافینها و استثنا
تحصیل و تملك سهام در نتیجه اعمال حق رهن:
وثيقه يا در نتيجه برداخته جنسي,
تحصیل پا تملك سهام شرکتي توسط يك شخص
ae eee -اننه د ولت 3 ياك شاوعان سای
دولتي تأآسیس شده باشد
تحصيل يا تملك سهام شركتي كه با تفكيك
بخشي از كسب وكا و
3 تشكيل crawl arn
منتسر با آدن بلافاصله بس از تاسیس توس
خودش تحصیل پا تملك شده بخ تاسپس
باشد wasted کم تاذو ستال: بمشعو نگمذارق
3 تحصيل يا تملك سهام شركتي كه موضوع آن
فعالیت در يك يا دو د يا جند مورد و از كسب و كار
صفحه 33:
1
2
3
4
5
تشکیلات و ساختار سازمان ناظر بر رقابت
در كشو ر هاي منتخب
غالبا اعضاي آن توس مقامات رده بالاي دولتي( رییس
جمهور,بغس تم وزیرو...) و براساس پیشنهاد وزیران
مربوطه منصوب شده آند
ریس و اعضاي شوراي رقابت در انجام وظای_ف خود
مستقل هستند.
رییس و اعضاي گمیسیون در زمره مقاصات دولتي قرار
نم و
مان رقابت به أن دستكاه اجرابي: وظليفه
blac با رفارهای مان رقایت وسوه استفادهآز موقشیت
eal از ز) ب عهذة انه وود هيات وزيراق
ال است pita einen atl Ig ركري بوسيله
رتاو یی سورد گنل توس سا ورب لو DS aa il
منصوب و برگنار میگردند
بازرس دولت در شورا به وسیله وزیر اقتصاد تعیین میشود
صفحه 34:
وظایف و اخنیارات سازمان رقابت
1 احضار اشخاص ذیربط با قانون شكني واحضار
شهود براي بر و شنیدن نظرهاي آنان يا
اخذ گرارش ا رآنها
2 برفراري محدودينهاي کمي براي نوعي
فعالیت يا دسترسي به بازار
3 تصریح قلمرو و اجراي مقررات فانون در
بخشهاي مختلف اقتصادي
جگوگي اجراي قانون.
5. نضمین رعایت ممنوعینها با وضع جریمه و
6 برقراري ارتباط با بارلمان و دولتادامه دارد..
صفحه 35:
وظایف و اختیارات سازمان رقابت
7 0تعلیق موقت برخي فعاليتهاي بنگاهها
8 0اخذ شکایت رسيدگي به آن و چریمه
9 0درخواست گزارش اطلاعات يا داده هاي
لازم از کارفرمایان یا سازمانهاي
کارفرمایان یا کارمندان سازمانهاي دولتي و
سر مت رم (به استثناي اسرارتجا
as ت 2
کارفرمایان ) اطلاعات 2222 Tots مر ی
تضمین رل صحیح قانون در اختیار عموم
قرار دهد
صفحه 36:
وظایف و اختبارات سازمان ناظر بر رقابت
1 0 دریافت اطلاعات مربوط به تشکیل کارتل و اعلام
نظر در مورد آن
مفررات
3 0 اعطاي معافیت و گواهي عدم شمول براي برخي
صفحه 37:
شواهد تجربي)
ارتباط ميان مقامات رقايتي و تنظيمي
سیستم تنظيمي انگلستان در حال حرکت از حالتي است که در آن
شرایط رقابتي مندرج در مجوزها بهصورت محکمتر اعمال ميگردد.
در اين کشور مقام تنظيمي تصمیمگیرنده نهايي است, اما نظر مقامات
رقابتي, را نیز جویا ميگردد و متناظر با نظرات خود آن موارد را نیز
اعلام ميدارد.
سیستم کانادا زمينهاي را براي ایجاد نقطه مشترك ميان مقامات
رقابتي, تنظيمي و تجاري فراهم آورده است .
در اين منطقه قوانین رقابت ملي و قوانین رقابت اتحادیه در کنار یکدگیر
حاکم ميباشند و تحت نظر کمیسیون ارويايي عمل مي کنند. تصمیمات
اتخاذ شده از طریق کمیسیون بهعنوان يك مجموعه اخذ ميگردد و هر
گونه تعامل با سایر فعالیتها از طریق حضور سایر اعضا برقرار
ع كريد
در اين كشور ديدكاه متفاوتي با بسياري از كشورها در رابطه با تنظيم
برخي بخشها وجود دارد که در آن توافقات مختلف از طریق کمیسیون
تابر کانین 9 مقاهات<مستکول:سیاستهام ر قا نکم تحت: ف این عفد
انگلستان
فرانسه
کانادا
اتحادیه ارویا
نیوزیلند
صفحه 38:
ترکیب نهاد رقابت در کشورهای منتخب
سازمان بع رت مك هبات است که اعضاي آلن توسط روساي
مجالس نما بندگان اد و منصوب ميگردند. ریس و
اعضاي سازمان از حبان اشخاصی که از شهرت در اس تققال رای
برخوردارباشنده انتخاب ميشوند.
ترکیه
«هیات ارزشیا؛ قابت ناعادلانه (رقابت مکارانه) در واردات»» به
رباست س بر کل وازدات با معاون عدیرکل کممه این سعت همین
مينود: گیل شده است. نمایندگان واچت اختیار وزارت دار
كه فرارت کشاورزی رو عكلدارف.و امور روس - این
كمرك وزارت كشا مسنتشاري تشکیلات برنامهزيري دولت بط با
و سراما و هرب و هرت از نمایندگان <a قربازگانس ونژ
2 اديه فيز
ريك 0 ات sf كنا دري دكي
و رئیس دایره هروط در ادراه كل واردات عضو اين هيات مي باشند
صفحه 39:
فرانسه
ممیزین دايمي اعضاي «شوراي رقابت» از بین قضات, کارمندان؛
کارشناسان قراردادي دولت پا شخصيتهاي صلاحیتدار اقتصادي
یا حقوقي و دارندگان گواهي ترفیع گروه الف منصوب ميشوند.
زابن
«کمیسیون تجارت منصفانه» : این کمیسیون از يك رئيس و4
عضو تشكيل مي شود رئيس و اعضاي کمیسیون توسط نخست
وزير و با موافقت هر دو مجلس از بين اشخاصي كه حداقل 35
سال دارند و متخصص اقتصاد يا حقوق باشند منصوب خواهند
كره جنوبي
اعضاي كميسيون بازركاني منصفانه توسط رئيس جمهور
براساس ييشنهاد وزير برنامهريزي اقتصاد از بين اشخاص حايز
شرايط منصوب ميشوند. وزیر برنامهريزي ميتواند به طور هم
زمان ریاست کمیسیون را نیز داشته باشد
صفحه 40:
آمریکا
کمیسیون بازرگاني فدرال آمریکا داراي 5 عضو است
که با توصیه و موافقت مجلس سناي مریکا و توسط
رئیس جمهور منصوب ٠ se رئيس كميسيون از
مرس شود. آل 9 عضو
عد سحيب د ما sale
اندونزي
كميسون نظارت بر رقابت تجاري از يك رئيس كه
خمزمان مج قنوانباک عضو قم عمك مي کند dh «iS معاون
که نقش عضو ی باس جع
Sos اعضأي د رئيس جمهور و
تائید پارلما یچ هب نی مي شوند و مدت تصدي
آنان 5 سال aS cal اسان آنان براي يك دوره بنج
ساله بعدي نیز ممکن است .
صفحه 41:
لهستان
ریس اداره کل مبارزه با انحصارگري»
قو نخست وزیر و مفص وب و معزول
ميگردد. این اداره کل داراي يك نایب رئیس است که عزل و
نصب او به درخواست رئیس اداره کل و توسط نخست وزیر
صورت ميگیرد
صفحه 42:
ضمانت اجراي قانون
1. زندان حداكثر به مدت سه سال يا
جزاي نقدي.
2. هر دو مجازات زندان و جزاي نقدي.
3. جريمهاي اداري به خاطر تخطي از
تصميمات 2 =
4. لغو حق امتياز يا يروانه امتياز
حق امتیاز يا يبروا بار و
محر ومیت از فراردادهاي دولني
ادامه.
صفحه 43:
برخي موارد که مجازات براي آن تعیین
1. لاف ایند دروخ (زندان از سه ماه تا 10 سال)
2 مجازارت افضاي اسرار(زندان حداکثر تا يك سال یا
جزاي نقدي )
3 مجازات ممانعت از انجام بازرسي (زندان حداکثر تا
شش ماه يا جزاي نقدي)
4. مجازات عدم رعایت افدام الزام آور (جزاي نفدي )
5 مجازات دو گانه ) هرگاه نماینده يك شخص حقوقي یا
کارگزار کارمند با هر شخص ديگري که براي يك
شخص حقوقي با حفيفي کاري کند مرنگب بكي از
تخالفات مذگور در قانون رقابت شود. علاوه برمجازات
مباشر» شخص حقيقي یا حوفي مذکور نیز باید به
جزاي نفدي مطرح در هر ماده محكوم شود)
صفحه 44:
از 30 کشور عضو 00600
OO کشور اقدام به تدوین
قانون رقابت نموده اند
صفحه 45:
به طور كلي 106 کشور جهان اقدام به
ندوین قانون رقابت نموده اند که از اين
تعداد 26 کشور از قاره آفریفاء 18
کشور از قاره آسیا و اقیانوسیه»
7کشوراز آمريكاي لاتین و کارائیب مي
باشد.همجنين به غير از كشورهاي
8 كشور در حال انتقال اقدام به
تدوين قانون رقابت نموده اند.
صفحه 46:
سازمان ملل درسال 1980
مجموعه اي اصول و قواعد در
زهينه رقابت منتشر 2925 و
بازنگر ي شد و دوباره مورد تاييد
سازسان ملل قرار كرفت
صفحه 47:
۰ حصول اطمینان از عدم اقدامات بازرگاني محدود کننده درنتیجه
تحقق آزاد سازي
۰ دستيايي به كاربايي از طریق:
+ ایجاد تشویق و حمایت از رقابت
* کتترل تمرکز سرمایه و پا قدرت انحصاري
۰ فراهم نمودن مجموعه اي از. اصول و قراعد چند جانبه براي
کنترل اقدامات بازرگاني محدود کننده
صفحه 48:
اعضاي سازمان آزادند هر قانون رقابتي که مي
خواهند تصویب کنند. تنها محدوديتي که وجود دارد
اصل عدم تبعيض رفتار ملي است كه در ماده 3
گات دکر شده است. تمرکز اصلي مباحث
درسازمان» تبیین اقدامات ضد رقابتي شرکتها در
تجارت است در این خصوص چهار اقدام ضد رقابتي
شرکتها از جمله محدوديتهاي افقي(ترتیبات میان
مدت بنگاههاي رقیب تولید کننده محصولات مشابه
يا یکسان جهت تحدید رقابت ): عمودي(ترتیبات ضد
رقابتي میان بنگاهها در طول زنجیره تولید-توزیع) »
سوء استفاده از موقعیت مسلط در بازار و ادغامها
ازاهمیت خاصي برخوردار است.
صفحه 49:
این سازمان الگوي فانون رقابت(هه سما اط02
حسوسین) براي کشورها را پیشنهاد نموده است که
چار چوب آن به صورت زیراست:
1-هدف يا اهداف قانون 2-تعاریف در قانون و
قلمرو کاربرد قانون 3-ترتیبات و توافقات محدود
کننده 4-اقدامات با رفتارموجد سوء استفاده از
موقعیت مسلط قدرت بازاري 5-گزارش دهي 6-
ممنوعیت ادغامهاي موثر بر بازارهاي متمرکز 7-
ارتباط میان مقام رقابت و ارگانهاي تنظیم کننده
8-برخي جنبه هاي ممکن حمایت از مصرف کننده 9-
جایگاه سازمانی قانون رقابت 10- وظایف
وقدرتهاي مقام مجري 11-جریمه ها و کمك ها 12 -
صفحه 50:
فانون jets در كشورهاي عضو سازمان
کشورها در حال انتفال
آذربایجان
a ees
بلغارستان (1991)
كرواسي (1995)
كرجستان”
فرافستان"
فرفيزستان”
البنواني
مخولستان (1993)
جمهوري مولداوي*
(1996) wiles,
فدراسیون
روسیه(1851)
تصویب)
کشورهاي آمريكاي لانين و
کارائیب
)1980( آرزاننین
“souls
برزیل (بازنگري 1994(
شیلي (1973 و بازنگري
1980{
كلمبيا
كاستاريكا (1992)
جمهوري دمنيكن*
السالوادور"
كواتمالا"
هوندوراس'
جامائيكا (1993)
نبكاراكوا"
آسيا و اقيالوسيه
چین (1993)
فيجي )2993(
هند (1969)
اندونزي (1999)
‘vast
مالزي*
)1970( باكستان
فیلیبین*
سربلانکا (19879
تایوان )2992(
تایلند )1999 5 2979(
“elie
آفریقا
pat )2995(
‘om
بورکینافاسو"
sais
ساحل عاح )2978(
مصر:
كاين (1989)
غنا
کنبا (1988)
مالاوي (1998)
مالي )2998(
موريناني*
صفحه 51:
کشورها در حال انتفال
اسلواکي (1993)
اسلوني )1992(
ناجیکستان"
ترکمنستان*
اوکراین*
18
ی ی لاتین و
پاناما (1996)
برو (1990)
ترینیداد و توباگو
ونزوئلا (1991)
پاراگونه"
۳۳1
12
آفريقا
مغرب (1999)
ستكال (1998)
آفريفاي جنوبي
(1995,منمم 1979)
توكو
oust
تانزانيا
راسیا (1994)
زيمبايوه (1997)
يوتسوانا*
جمهوري آفريهاي مرکزي
لسونو
موررکو
ناميبيا
سوازبلند
صفحه 52:
كشورهاي عضو 0۵6۵
استرالیا (1974)
اتریش )1988(
بلژيك (1991)
کانادا (1989)
جمهوري چك (1991)
دانمارك (1997)
ایالات متحده امریکا (1890 و بازنگري
1976(
فنلاند (1992و بازنگري 1998(
فرانسه (1986 و بازنگري 1992)
آلمان (1957 ويازنگري )1998(
یونان (1977 و بازنگري 1995)
مجارستان (1996)
انگلستان (1890)
ایرلند (1991و بازنگري 1996(
WL! )1190(
زاین (1947 و بازنگري 1998(
لوگزامبورك (1970 و بازنگري
1993(
مكزيك (1994)
هلند (1997)
نروژ (1993)
لهستان (1990)
پرتغال (1993)
جمهوري کره (1980)
اسپانیا (1989 و بازنگري 1996(
سوند (1993)
ترکیه (1994)
صفحه 53:
صفحه 54:
تعامل میان قانون رقابت» سياستهاي رقابني و تنظیم
|
۰ | از
» فانون رقابت» و
oT رقابتي
صفحه 55:
تنظيم مي تواند با قانون رقابت 3
سياستهاي رقابتي تضاد داشته باشد.
تنظیمات ممکن است تحريكکننده و یا موجد بروز شرایط و
عملكردهايي باشند که نهایتا در تناقض با قانون رقابت قرار
ميگیرد. بهطور مثال. ممکن است تنظیمات باعث شوند
توافقات قيمتي امکان ظهور یابند و یا تقسیمات بازاري
منطقهاي امکانپذیر گردند. ساير موارد را ميتوان به صورت
قوانيني دانست که فروش در قیمت پایینتر از هزینه را قدغن
مي سازد (كه خود باعث ارتقاء رقابت مكردة Ll گاها تحت
عنوان يك روش ضدرقابتي تعریف ميشود). همچنین گستره
وسيعي از مقررات تنظيمي رقابت را در حدي محدود ميکند
که بهنظر ميرسد sly دستيابي به اهداف تنظيمي بیش از
حد زیاد باشد. هرگونه تغییر و يا کنارگذاري این دسته از
مقررات تنظيمي بنگاههاي تحت تنظیم را ناچار ميسازد که
انتظارات و عادات خود را دستخوش تغییرات نمایند.
صفحه 56:
تنظیمات ميتوانند جایئزین فانون
.رقابت و سياستهاي رقابتي گردند
در انحصارات طبيعي. ممکن است مقررات
تنظيمي درصدد کنترل مستقیم قدرت بازاري از
و یاکنترل ورود و دسترسي به بازار باشند.
هرگونه تغییر در سطح تکنولوژي و سایر نهادها
ممکن است منجر به انجام بازنگري اصول حاکم
rer > حمایت از اعمال تنظیمات گردد( به
طور کلن ایبن مورد هنگاضي رخ ميدهند که
سیاست رقابتي و نهادهاي رقابتي به تنهايي براي
جلوگيري از قدرت بازاري انحصارگر نامكفي
صفحه 57:
تنظيمات مي تواند منجر به باريويسي فانون
.رقابت سياستهاي رقابتي كردد
همانكونه كله ميتوان از بسياري تبانيها و
سوعاستفادهها در حك صنعت, با وجود مقررات
تنظيمي جلوگيري نمود, ميتوان از زقانون رقابت 3
سياستهاي رقابتي نیز در این رابطه بهره گرفت.
بطور متالی..ممکن ات تتظیعات اعمال شتدح اراد
دهنده مجموعهاي از استانداردها در رابطه با رقابت
عادلانه و با مقررات تضمین کننده مبادلات رقابتي
باشند.. آها ممکن است. تتظیمکنندگان گوناگون از
تغييرات موجود در ae ee نشان دهد که
كاملا متفاوت كشتهاند.
صفحه 58:
مر را مع بلمٍاصضشبيمي مي نوا ند ار
روشهاي مورد استفاده نهادهاي
.رقابتي بهره بگیرد
ميتوان ابزارهاي مورد نياز جهت
بهرهگيري از مزاياي نانشغنسياز
انگيزههاي بازاري و پويايي رقابتي.
در جهت تضمین عملکرد وسبع این
ابزارها در چارچوب قانون رقابت, به
sie O° Mite تن ید ۳ ى ع om, Ht.
صفحه 59:
(public franchising
فرعا ESteSi call Gl coeds lel BEE a Cl
:قرزا رداة:فرانشفر عموهي نكت كه اين قرازداة ازديك نتترايظ رفابتي
Ex ante براي دستيابي به اين حق ناشي ميشود. بنا به تثوري, رقابت
براي حق اتحصار بتگاهها را وادار به عرضه کالاها و خدمات به گونه اي
اقتصادی:باشتد ميکند و بطور رقمومان:توجت gal lS by lS jy oS
اجتناب از مشکلات مربوط به آژانسهاي تنظیمکننده در تعیین قيمتهاي
مناسب خواهد شد.
(خااطقه چیگری از مقورزات سطیمی: سكم (احتطافي محطهاك
است . يك فعالیت تجاري یا صنعتي محیط زیست را آلوده مي کند و به
مداقت و سلامت آسییسیرشاند.. هسچنین یل فعالیت جوفهای صنل
دفاتر مشاوره حقوقي یا سرمايهگذاري نیز ممکن است ریسك زیان
ماليبرا افزایش دهند: لا متوالزاین آنیجت کهتانن فعالیت:هاچگینه
کنترل شوند؟ البته هدف از این نوع تنظیم, حذف زیان نیست, بلکه
دستيابي به درجه بهينهاي از کاهش یا تخفیف زیان و دستيابي به نقطهاي
که منافع نهايي ناشي از کاهش زیان با هزينة نهايي ناشي از کاهش زیان
برابري کند. ميباشد. هزينههاي ناشي از کاهش زیان ممکن است
متكعم لبور قز عقاف ادازنی و سای قز فاق تظام خنظی م کتدخ