مفهوم سازی بنیادی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: مفهوم سازی بنیادی
اسلاید 3: عناوین:اجزای نظریه مفهوم سازی بنیادیپارادایم و معرفت شناسی غالب در نظریه مفهوم سازی بنیادیفرایند پژوهش با رویکرد نظریه مفهوم سازی بنیادیویژگی های نظریه مفهوم سازی بنیادینقاط قوت و ضعف نظریه مفهوم سازی بنیادینظریه مفهوم سازی بنیادی چندگانه
اسلاید 4: تاریخچه:این نظریه را نخستین بار گلاسر و استراوس (1967)، در کتاب «کشف نظریه مفهوم سازی بنیادی» مطرح کردند.
اسلاید 5: اجزای نظریه مفهوم سازی بنیادی: سوال پژوهش مفاهیم مقوله قضیه نظریه
اسلاید 6: مفاهیم:جمع آوری داده های اطلاعاتی جدول بندی تعیین نکات کلیدی کد گذاری مفهوم
اسلاید 7: مقوله ها:تجریدی تر از مفاهیماز کنار هم قرار گرفتن چند مفهوم تشکیل می شوندشالوده نظریه
اسلاید 8: منابع ممکن برای ایجاد مقوله ها:سازه های شعوری خود تحلیلگراصطلاحاتی که از پیشینه های فنی و تخصصی بیرون می آیدزبانی که بوسیله آگاهی دهندگان بکار می رود
اسلاید 9: ضمیمه ها:روابط تعمیم یافته بین یک مقوله و مفاهیم آن و بین مقوله های معین
اسلاید 10: پارادایم و معرفت شناسی غالب در نظریه مفهوم سازی بنیادی:پارادایم: مجموعه ای از اصول بنیادی است که اصول نهایی و اولیه پژوهش و آموزش را تعیین می کند.
اسلاید 11: پارادایم ساخت گرایی: بیانگر نوعی پارادایم است که پیش فرض آن حرکت از واقع گرایی هستی شناسانه به نسبی گرایی هستی شناسانه است. در این پارادایم دانش مرکب از سازه هایی است که درباره آنها نوعی اجماع نسبی میان کسانی که صلاحیت تفسیر اساسی سازه را دارند وجود دارد.
اسلاید 12: فرایند پژوهش با رویکرد نظریه مفهوم سازی بنیادی:این رویکرد چهار مرحله دارد:طرح پژوهشگردآوری و تنظیم داده هاتحلیل داده هابررسی روایی و اعتبار پژوهش
اسلاید 13:
اسلاید 14: مرحله طرح پژوهش:نخستین گام، تعریف سوالاتی منعطف از مساله است.
اسلاید 15: مرحله گردآوری و تنظیم داده ها:جمع آوری داده ها بصورت کمی و کیفی و تشکیل پایگاه دادهجمع آوری و تحلیل داده ها باید همزمان صورت بگیرد
اسلاید 16: مرحله تحلیل داده ها:کد گذاری بازکد گذاری محوریکد گذاری انتخابی
اسلاید 17: کد گذاری باز:بررسی، مقایسه، مفهومی کردن ومقوله بندی داده هاهدف: تولید مقوله های مختلف برای بخش های داخل متنتفکیک داده ها به مفاهیم ومقوله هامحصول این مرحله مفاهیم هستند.
اسلاید 18: کد گذاری محوری:ایجاد مقوله های اصلی و فرعیدرک عمیق تری از روابط بین پدیده هاهدف اصلی: برقراری ارتباط بین فرآیند و ساختار
اسلاید 19: مرحله بررسی روایی و اعتبار پژوهش:
اسلاید 20: ویژگی های نظریه مفهوم سازی بنیادی:استفاده از مشاهدات میدانی، مصاحبه،یادداشتهای روزانه و ... برای جمع آوری داده هااستفاده از داده های کمی یا ترکیب فنون تحلیلی کمی و کیفیتفسیر آنچه که مشاهده، شنیده و خوانده می شود.
اسلاید 21: ویژگیهای افرادی که در این نوع پژوهش شرکت میکنند: داشتن دانش مربوط به پدیده پژوهش شونده تمایل به شرکت در پژوهش داشتن دقت کافی برای شرکت در پژوهش بیان دیدگاه های خود
اسلاید 22: چگونگی ارزیابی و قضاوت راجع به نظریه:تناسبدرک پدیدهتعمیم پذیریاقدام عملی
اسلاید 23: نقاط قوت و ضعف نظریه مفهوم سازی بنیادی:قوت: تحلیل داده به شکلی نظام مندنمونه گیری نظری جایی که داده های جدید برای غنی سازی استنتاج نظریه گردآوری می شوند
اسلاید 24: نظریه مفهوم سازی بنیادی چندگانه:
اسلاید 25: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.