مفهوم شناسی، سیاستها، قوانین و مقررات حاکم بر توانمندسازی کارمندان
اسلاید 1: توانمندسازي كارمندان (مفهوم شناسي، سياستها، قوانين و مقررات حاكم بر آن) ارائه دهنده : ربابه موسی قلیزادهرئیس گروه آموزش و توانمندسازی ستاد مرکزی و دانشگاههای علوم پزشکی کشورآدرس ایمیل: R.m.gholizadeh@gmail.com
اسلاید 2: موضوع درس: توانمندسازی کارمندان اهداف کلی :- آشنایی فراگیران با مقرارت حاکم بر دستورالعمل نظام آموزش و توانمندسازی ماده 46 آیین نامه استخدامی کارکنان غیر هیات علمی اهداف رفتاری: فراگیران پس از دوره قادر خواهند بود:1- تاریخچه ، تعاریف و اصطلاحات دستورالعمل نظام آموزش و توانمندسازی توضیح دهند.2- اصول حاکم بر آموزش منابع انسانی را توضیح دهند.3- ساختار مدیریت آموزش را می شناسند.4- فرآیند آموزش را تشریح کنند.5- امتیازات مترتب بر دوره های آموزشی را محاسبه و اعطا کنند.
اسلاید 3: توانمندسازي کارمندانEmployees Empowerment«واگذاري مسئوليت به پايين ترين سطوح سازمان بگونهاي که بتوان از دانايي، مهارت، تجربه و انگيزه آنان براي پيشرفت اهداف سازمان مدد گرفت.»
اسلاید 4: اهداف وماموريت هاي سازماننقش و انتظار چرخه اطلاعات در سازمان و دسترسي به منابع حيطه نظارت نظام پاداش دهي نظام مشاركت در فرآيند و عملياتنظام بهره وريو ...اهميت گروه (تيم) اعتماد درون گروهي درك افراد نسبت به تأثير آنان در گروه ظرفيت برقراري روابط متقابل چرخه ارتباطات کارمندانو.... تحصيلات دانش، مهارت نگرش تجربه كانون كنترل عزت نفس ابتکارونوآوريو... عوامل گروهي عوامل فردي عوامل مؤثر در ايجاد توانمنديعوامل سازماني
اسلاید 5: آموزش و توانمندسازی در آینه اسناد بالادستی
اسلاید 6: * عدم توانايي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در تربيت نيروي انساني * عدم توانايي دستگاههاي اجرايي در جذب فارغ التحصيلان برخي از رشته هاي تحصيلي * خالي شدن دستگاههاي اجرايي از نيروهاي متخصصتعطيلي دانشگاهها بواسطه انقلاب فرهنگي آیین نامه اجرایی ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه در سال1379فلسفه شكل گيري دوره هاي معادل مصوب 26 / 12 / 1364
اسلاید 7: آموزش کارمندان در سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبرینهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی (بند 1)دانش گرایی و شایسته سالاری مبنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران (بند4)ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان(بند5)دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزش (بند16)
اسلاید 8: آموزش کارمندان در ده برنامه تحول در نظام اداری کشورمتناسب سازی دانش، مهارت و نگرش کارکنان دولت با شغل مورد نظر در قالب نظام جدید آموزش ایجاد ارتباط ما بین ارتقاء کارمندان و مدیران با آموزش و بهره مندی از امتیازات آنساماندهی بورس ها و دوره های آموزشی داخل و خارج برای کارکنان دولتارایه آموزش های فرهنگی، فنی، محاسباتی و قانونی به مدیران و کارشناسانارائه آموزش خای تخصصی و اختصاصی مربوط به مدیرانارائه آموزش های کارگاهی و مهارتی به مدیران و کارمندان
اسلاید 9: فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری( آموزش وتوانمندسازی ) ماده های 58تا63 وتبصره ها وآیین نامه اجرایی آن
اسلاید 10: آیین نامه اجرایی فصل نهم- به استناد ماد 63 قانون مدیریت خدمات کشوری (شماره 2579/ت43916ک مورخ89/1/10 )ماده 1: نظام آموزش دستگاه های اجرایی ظرف شش ماه با رعایت اصول و ویژگیهای زیر تدوین و ابلاغ شود:هدایت دستگاه های اجرایی جهت کاربست رویکرد راهبردی در آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانیافزایش دانش، مهارت و نگرش معنوی کارمندان متناسب با مشاغل و نقشهای محوله به آنهابرقراری تعامل با دیگر نظام های منابع انسانی مانند ارتقاء و انتصاب، جبران خدمت، طبقه بندی مشاغل، ارزیابی عملکرد کارمندان
اسلاید 11: ابلاغ بخشنامه نظام آموزشکارکنان دولت طی بخشنامه شماره 200/1834 مورخ 93/01/30 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوریابلاغ بخشنامه اصلاحیه نظام آموزشطی بخشنامه شماره 18819/92/200 مورخ 1392/11/14معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوریمصوبه شورای عالی اداری در مورد «برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده دستگاههای اجرایی»شماره۱۱۸۵۱/۹۳/۲۰۶ مورخ 1393/9/5انقشه اصلاح نظام اداری کشور «برنامه چهارم- مدیریت سرمایه انسانی»- موضوعات استراتژیک 6 و 8 با موضوعات:6. آموزش و توسعه منابع انسانی- طراحی و استقرار نظام آموزش و توسعه منابع انسانی- طراحی مدل مدیریت و برنامه ریزی مسیر ارتقاء شغلی کارمندان8. مدیران- طراحی مدل شایستگی و نظام انتخاب و انتصاب مدیران- طراحی و استقرار نظام جانشین پروری، آموزش و توسعه مدیران
اسلاید 12: ماده 45. تعریف توانمندسازي : شناسايي و توسعه قابليتهاي كارمندان از طريق ارتقاي دانش، اصلاح نگرش و بهبود مهارتهاي آنان به نحوي كه باعث افزايش كارايي و اثربخشي و در نهايت تسهيل در دستيابي به اهداف سازماني گردد.ماده 46. الزام به طراحی نظام آموزش بر اساس دستورالعمل مصوب هيأت امناء - تناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش كارمندان با شغل مورد نظر - تامین انگيزههاي لازم براي مشاركت مستمر آنان در فرايند آموزش - برقراري ارتباط بين ارتقاء و انتصاب كارمندان و مديران با نظام آموزشفصل هفتم آیین نامه اداری استخدامی: توانمندسازی
اسلاید 13: آيين نامه اداري و استخدامي كاركنان غير هيات علميفصل اول : تعاريففصل دوم : راهبردها و فناوري انجام وظايف موسسهفصل سوم : فناوري اطلاعات و خدمات اداريفصل چهارم : ورود به خدمتفصل پنجم : استخدامفصل ششم : انتصاباتفصل هفتم : توانمند سازي كارمندانفصل هشتم : حقوق و مزايافصل نهم : نظارت و ارزيابي عملكردفصل دهم : حقوق و تكاليف كارمندانفصل يازدهم : بازنشستگي و تامين اجتماعيفصل دوازدهم : مقررات مختلف
اسلاید 14:
اسلاید 15: فهرستبخش اول : كلياتبخش دوم: ساختارمديريت وراهبري آموزشبخش سوم: فرايند آموزشبخش چهارم: دورههای آموزشیبخش پنجم: شیوه اجرای فرآیندهای آموزشيبخش ششم: امتيازات آموزش و سازوكارهاي انگيزشيبخش هفتم : مدیریت اطلاعات
اسلاید 16: اصل نگرش سيستمياصل جامعيتاصل توجه به تغییراتنگرش راهبردياصل مشاركتاصل اصلاح و باز خورد مستمر اصول حاکم بر آموزش منابع انسانی
اسلاید 17:
اسلاید 18:
اسلاید 19: ماده 3 . موسسه مکلف است جهت دستیابی و پیشبرد اهداف نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی نسبت به ایجاد ساختار تفصیلی در زیر مجموعه مديریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی موسسه متناسب با حجم فعالیتهای آموزشی اقدام نماید.
اسلاید 20: واحد آموزش وتوانمندسازی منابع انسانی یکی از واحدهای معاونت توسعه مدیریت ومنابع موسسه است وظیفه :-تعیین سطح دانش ومهارت های شغلی کارمندان به منظورانجام وظایف، ماموریتها ودستیابی به اهداف موسسه -اجرای مراحل اصلی فرایند آموزش
اسلاید 21: فرایند آموزش الف) خط و مشی گذاریب) طراحی و برنامه ریزی آموزشی - نیازسنجی و طراحی آموزشها - تدوین برنامه های آموزشج)اجرای آموزشد) نظارت ارزشیابی آموزشیه) اثربخشی آموزش
اسلاید 22: ماده 6. موسسه مکلف است بودجه آموزشی مورد نیاز را بطور سالانه در بودجه سنواتی پیش بینی و پس از تصویب هزینه نمایند و در سال به صورت میانگین حداقل 50 ساعت آموزشهای ضمن خدمت برای هر رشته شغلی برگزار نمايد. کارمندان معرفی شده به این دوره ها در صورت عدم کسب نمره قبولی مکلف به پرداخت هزینه اجرای دوره می باشند.
اسلاید 23: سقف ساعات آموزشیبرابرمفاد با مفاد مربوط به اعطاء گواهينامه نوع دوم دوره های مازاد بر آن مورد پذیرش و قابل ذخیره سازی برای سالهای بعد نخواهد بود.ردیفمدرک تحصیلیسقف ساعت آموزشی در طول یکسالسقف پذیرش آموزش های مداوم1تا مدرک تحصیلی فوق دیپلمحداکثر 150 ساعت-------2لیسانسحداکثر 130 ساعتحداکثر 30 ساعت (معادل 15 امتیاز)3فوق لیسانس و بالاترحداکثر 120 ساعتحداکثر 50 ساعت(معادل 25 امتیاز )
اسلاید 24: شناسنامه آموزشیكاربرگی الكترونيكي است که تمامی اطلاعات آموزشی هر یک از کارمندان موسسه، اعم از اطلاعات پرسنلی، آموزش های مورد نیاز، آموزش های گذرانده شده و معادل سازی فعالیت های علمی مرتبط با شغل کارمند (تالیف، تحقیق، ترجمه، تدریس و ...) در آن ثبت و نگهداری می گردد و در ارتقاء، انتصاب و ارزشیابی عملکرد کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد.
اسلاید 25: گواهينامه آموزشيبرگه اي است كه در پايان دوره آموزشي در ازای كسب نمره قبولي به هر يك از شركت كنندگان اعطا ميشود. می بایست حاوی این موارد باشد: 1-اطلاعات شخصي شركت كننده 2- عنوان دوره، سمينار و ... 3- شماره مجوز برگزاري 4- زمان برگزاري 5- مدت دوره 6- نمره كسب شده 7- امضاي بالاترين مقام منابع انساني دانشگاه درج نمره قبولی در گواهینامه های آموزشی سمینارها و همایش ها الزامی نیست.
اسلاید 26: ماده 6میانگین حداقل ساعت آموزش برای هر رشته شغلی 50 ساعت کارمندان معرفی شده به این دوره ها در صورت کسب نمره قبولی ازپرداخت هزینه آموزش معاف می باشند و در صورت عدم قبولی تقبل هزینه به عهده کارمند می باشد.
اسلاید 27: ماده 7كارمنداني كه با ابلاغ انشايي به پستهاي مديريتي و سرپرستی منصوب مي گردند، مجاز خواهند بود علاوه بر آموزشهاي شغلي ضمن خدمت مرتبط با پست سازماني، دوره هاي آموزشي ضمن خدمت مرتبط را با ابلاغ صادره و رعایت سقف سالانه طي نمايند و از مجموع امتيازات كسب شده آموزشي مذكور براي استفاده از امتيازات پيش بيني شده در اين نظام استفاده نمايند.
اسلاید 28: ماده 13شركت در دوره هاي آموزشي كوتاه مدت كه بر اساس معرفی واحد آموزش و موافقت واحد مربوطه در دوره هاي آموزشي شركت مي نمايند مدت حضور آنان در كلاسهاي آموزشي می بايست ماموريت ساعتي و يا ماموريت روزانه لحاظ گردد.
اسلاید 29: ماده 16 و 17ماده 16: شركت هر يك از كارمندان دردوره آموزش كوتاه مدت مطابق با رعایت ماده 15 این دستورالعمل که منجر به ترك منطقه جغرافيايي محل اشتغال اعم از داخل و خارج از كشور وي گردد، فوقالعاده ماموريت پرداخت مي گردد.ماده 17: چنانچه حضور در دوره آموزش در محل جغرافيايي محل خدمت بعد از وقت اداري باشد، فوقالعاده اضافهكار ساعتي برابر مقررات مربوط تعلق ميگيرد
اسلاید 30: ماده 18ملاك موفقيت در دوره های آموزشی كسب حد نصاب نمره (60%) در آزمونهایی كه درپايان دوره آموزشی توسط مجري به عمل مي آيد، می باشد.
اسلاید 31: ماده 22آموزشهاي كوتاه مدت :آموزشهاي توجيهي بدو خدمتآموزش هاي شغليآموزشهای فرهنگی و عمومیآموزشهای مدیران
اسلاید 32: دوره توجیهی بدو خدمتدرجهت آشنا شدن كارمندان جديد الاستخدام با اهداف و وظايف دانشگاه، قوانين و مقررات استخدامي، ايجاد توانايي هاي شغلي و ... برگزار مي گردد. زمان برگزاري آن قبل يا حداكثر شش ماهه اول استخدام كارمندان مي باشد. دوره الزامي است و تمامي كارمندان ملزم به طي دوره مي باشند. روش اجرا مي تواند حضوري يا غير حضوري باشد. به مدت 100 ساعت و زیر نظر کارگروه آموزش تدوین و ابلاغ گردیده است.
اسلاید 33: آموزش های شغلیتوانمندي تخصصی مورد نياز مشاغل دانشگاه را به شاغلين انتقال می دهد. دوره الزامي است و تمامي كارمندان حسب نياز شغلي بايد آن را طي نمايند.
اسلاید 34: آموزش های فرهنگی و عمومیبه منظور رشد فضايل اخلاقي و ارتقاء فرهنگ سازماني ارائه مي شود. الزامي يا اختياري بودن دوره توسط كميته آموزش تعيين ميشود.
اسلاید 35: آموزش های مدیراندر راستاي افزايش دانش، بهبود نگرش، بصيرت و توسعه مهارتهاي انساني، ادراكي و فني مديران طراحي را اجرا مي گردد. طي اين آموزش ها براي انتصاب، ارتقاء و تمديد مدت مديريت الزامي است. زمان برگزاري دوره قبل از انتصاب مديران و در طول خدمت آنان مي باشد.طی دوره برای كارشناسان و مديران جهت انتصاب و ارتقاء به پستهاي مديريتي الزامي است.
اسلاید 36: امتيازات آموزش و ساز وكارهاي انگيزشي محاسبه جهت حق شاغل در احکام کارگزینیمحاسبه جهت ارزشیابی سالانه ( قسمت توسعه فردی )ميزان ساعتشروع محاسبهپايان محاسبهنحوه محاسبه1000 ساعتاز بدو استخدامپايان خدمتاين امتياز تا سقف 1000 ساعت در قسمت حق شاغل احكام كارگزيني مورد محاسبه قرار مي گيرد يك ساعت آموزش معادل 5/0 امتياز به حق شاغل اضافه مي گردد ميزان ساعتشروع محاسبهپايان محاسبهنحوه محاسبه50 ساعتاز ابتداي سالتا پايان سالامتياز اين قسمت در فرم ارزشيابي سالانه حداکثر 10 امتیاز می باشد.
اسلاید 37: 3. تمدید قرارداد کارکنان پیمانی و قراردادیميزان ساعتشروع محاسبهپايان محاسبه50 ساعتاز ابتداي سالتا پايان سال
اسلاید 38: امتيازات آموزش و ساز وكارهاي انگيزشي 4- محاسبه جهت ارتقاء رتبه ( مقدماتی ، پایه ، ارشد ،خبره ، عالی )رتبه شغليعنوان رتبهمقدار ساعت آموزشي مورد نياز جهت كسب رتبه بالاتررتبه شغليمقدماتي0رتبه شغليپايه300 ساعترتبه شغليارشد250 ساعترتبه شغليخبره200 ساعترتبه شغليعالي150 ساعت
اسلاید 39: امتيازات آموزش و ساز وكارهاي انگيزشي 5- تبدیل وضع استخدام آزمایش به رسمی 6- انتصاب و ارتقا به پست های مدیریتی 7- محاسبه جهت اعطاء گواهینامه های نوع دومگواهينامه مهارتيگواهينامه تخصصيگواهينامه تخصصي- پژوهشي
اسلاید 40: مديريت اطلاعات وارزشیابی آموزش منبع انسانی ماده 39 -موسسه موظف است تمامي داده ها و اطلاعات آموزش را در قالب يك برنامه نرم افزاري تحت عنوان «مديريت اطلاعات آموزش كارمندان» ذخيره ، پردازش، نگهداري و بروز نمايند.
اسلاید 41: شرايط پذيرش دوره هاي آموزشي برگزار شده خارج از دانشگاه 1. داراي معرفي نامه واحد آموزشبراي كارمندان 2. دوره آموزشي بر اساس نياز آموزشي مربوط به رشته شغلي باشد. 2. موسسه يا سازمان برگزاركننده داري مجوز اجراي دوره از معاونت توسعه رياست جمهوري داشته باشد. 3. دوره آموزشي برگزار شده توسط سایر دانشگاههاي علوم پزشكي صرفاً مي بايست مجوزكميته راهبري آموزش را داشته باشد نه مجوزكميته آموزش دانشگاه
اسلاید 42: مواد و تبصره هاي مرتبط با توانمندسازي كارمندان با تاکيد برکارکردهاي آموزش در آیین نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیات علمی مصوب هیات امنا
اسلاید 43: بند «ب» ماده (36)ماده 36 «طول دوره رسمی آزمایشی حداقل یکسال و حد اکثر دو سال وکارمند بارعایت شرایط زیر به مستخدم رسمی تبدیل خواهد شدالف) ... ب) طي دورههاي آموزشي و كسب امتياز لازم فصل پنجم (استخدام )
اسلاید 44: ماده (39)«انعقاد قرارداد مجدد باكارمند پيماني یا قراردادی منوط به تحقق شرايط ذيل است: الف )... ب) ...ج) ... د) ارتقاء سطح علمي و تخصصي در زمينه شغل مورد تصدي» فصل پنجم (استخدام )
اسلاید 45: ماده (41)« انتصاب وارتقا شغلی کارمند باید با رعایت شرایط تحصیلی ،تجربی و موفقیت در دوره های آموزشی ضمن خدمت مورد لزوم، پس از احراز شایستگی وعملکرد موفق درمشاغل قبلی آنان صورت گیرد.فصل ششم (انتصابات )
اسلاید 46: ماده 45توانمندسازی عبارت است از: شناسایی و توسعه قابلیتهای کارمندان از طریق ارتقای دانش، اصلاح نگرش و بهبود مهارتهای آنان به نحوی که باعث افزایش کارآیی و اثر بخشی و در نهایت تسهیل در دستیابی به اهداف سازمانی گردد. فصل هفتم: توانمندسازی کارمندان
اسلاید 47: فصل هفتم: توانمندسازی کارمندانماده 46 : موسسه مكلف است: نظام آموزش کارمندان را براساس دستور العملي كه از سوي هيات امناء موسسه تصويب مي شود، طراحي نمايد.1- متناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش كارمندان با شغل مورد نظر2-انگيزه هاي لازم براي مشاركت مستمر آنان در فرايند آموزش 3- رابطه بين ارتقاء و انتصاب كارمندان و مديران با نظام آموزش برقرار شود.
اسلاید 48: فصل هفتم: توانمندسازی کارمندانماده 47: موسسه موظف است به منظور سياست گذاري و مديريت كلان آموزش منابع انساني، از مصوبات كميته راهبري آموزش و توانمند سازي وزارت متبوع تبعيت نمايد .
اسلاید 49: فصل هفتم: توانمندسازی کارمندانماده 48: اعطای ماموریت آموزشی برای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی (فوق لیسانس و بالاتر) شرط:1- نیازهای نیروی انسانی موسسه حسب نوع و تعداد رشته و مقطع تحصیلی مورد نیاز متناسب با هر برنامه توسعه استخراج گردد (ماده 30)2- اولویتها در قالب سهمیه سالانه تعیین و به تصویب هیات رییسه موسسه رسیده باشد.
اسلاید 50: ماده (4) دستورالعمل نحوه تعیین حق شغل وشاغل«امتیاز حق شاغل کارمندان بر اساس عوامل تحصیلات، دوره های آموزشی و مهارت و سنوات خدمت وتجربه طبق جدول شماره 3 برقرار خواهد شد»به ازای طی هر یک ساعت آموزش نیم امتیاز حد اکثر 500 امتیاز به جدول حق شاغل اضافه خواهد شد.تبصره 2به امتیاز تحصیلات دارندگان گواهینامه MPH به میزان 200 امتیاز اضافه می گردد فصل هشتم (حقوق ومزایا)
اسلاید 51: بخشنامه شماره 557 /212 /د مورخ 29 /6 /1393 معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع (موضوع: ابلاغ دستورالعمل ارزیابی مدیران و کارمندان) محور آموزش : گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت فرهنگی و عمومی با ارائه گواهی به ازای هر 5 ساعت 1 امتیاز می باشد.گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت ارتقاء شغلی با ارائه گواهی به ازای هر 10 ساعت 3 امتیاز تعلق می گیرد.فصل نهم (نظارت وارزیابی عملکرد)
اسلاید 52: ماده (78)مدت مجازمرخصی بدون حقوق(کارمند رسمی وپیمانی) سه سال تمدید مرخصی بدون حقوق به مدت 2سال منوط به:-کسب مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی مشروط به: در رشته مربوط به شغل کارمندان یا نیاز موسسهتبصره 1) مدت مرخصی بدون حقوق وماموریت آموزشی به عنوان طول دوره مورد نیاز خدمت آزمایشی محسوب نمی شود.تبصره 3کارمندان موسسه که همسر ایشان جهت ماموریت یا ادامه تحصیل اعزام می شوند می توانند حداکثر به مدت 6سال بدون محاسبه مرخصی بدون حقوق استفاده شده قبلی از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند.فصل دهم( حقوق وتکالیف کارمندان)
اسلاید 53: اصول حاکم برآموزش :- نگرش سیستمی- اصل جامعیت- توجه به تغییرات - نگرش راهبردی- همکاری و مشارکت اصلاح و بازخورد فرايند آموزش:- طراحی و برنامه ریزی آموزشی - تدوین برنامه آموزشی- اجرا آموزش- نظارت و ارزشیابی- اثربخشینتیجه گیریدوره های آموزشی :- توجیهی بدو خدمت - آموزشهای شغلی- آموزش های فرهنگی و عمومی-آموزش های مدیریتی ساز و كارهاي انگيزشي :- تبدیل استخدام آزمایشی به رسمی - تمدید قرارداد پیمانی- ارتقا شغلی در رتبه های شغلی- انتصاب و ارتقا- امتیاز حق شاغل
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.