سایر تحقیق و پژوهش

مقاله نویسی

maghaleh_nevisi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقاله نویسی”

مقاله نویسی

اسلاید 1: درس سمينار مقاله نويسي عباس افرازه پاييز 1383دانشگاه صنعتي اميرکبيردانشکده مهندسي صنايع

اسلاید 2: اهداف:سؤالات مقاله را با موفقيت شرح دهيد.هدفهاي شخصي را طرح ريزي کنيد.اطلاعات را به صورت فعالانه جستجو کنيد.يک طرح منطقي براي مقاله ايجاد کنيد.اطلاعات را اولويت بندي کنيد.به روشني براي ديگران بنويسيد.

اسلاید 3: عناوين مطالب:مقاله نويسيمراحل مقاله نويسي آماده سازي مقالهجمع آوري اطلاعات سازماندهي مقالهنوشتن پيش نويسنوشتن براي ديگران چک کردن و تجديد نظرارائهمراجعاستفاده از بازخورچک ليست مقاله نويسي

اسلاید 4: فوايد مقاله نويسي:مقاله نويسي: ادراک شما را متمرکز مي کند.به شما امکان مي دهد که در يک موضوع بخصوص عميق تر جستجو کنيد.ذهن شما را با گرد آوردن دلايل بر مي انگيزد.شما را در بکار بردن اصطلاحات علمي و فني ورزيده مي کند.شما را قادر مي سازد تا افکارتان را به صورت روشن و منطقي بيان کنيد.شما را تشويق مي کند تا به طور گسترده و عميق تفکر و مطالعه کنيد.

اسلاید 5: مراحل مقاله نويسي:آماده سازي Preparingجمع آوري Gathering ساختارسازي Structuringنوشتن Writingچک کردن و تجديد نظر Checking & Revising

اسلاید 6: قوانين اساسي براي آماده سازي مقاله (1)همه محدوديتها را به طور کامل بنويسيد.متمرکز کردن افکارتان بر روي مقاله هاي کوتاه به توجه دقيق تر نياز دارد تا بي هدفي هاي طولاني.معيارها را بررسي کنيد.آيا اشاره اي به اينکه چه چيزي ارزيابي خواهد شد، به شما شده است؟ استاد شما در اين مقاله به دنبال چه چيز ويژه اي است؟ آيا مي توانيد براي روشن شدن سوال کنيد؟

اسلاید 7: مسئله را بيازماييد.موضوع يا عنوان مقاله، روش يا طرز عمل مورد نياز را نشان مي دهد. براي مثال مسئله زير: مزيتها و معايب ارزيابي همکاران در يک سازمان را در نظر بگيريد و فايده آن را براي کارمندان توجيه کنيد... دو عنصر مختلف را مي طلبد: توجه به مزايا و معايب و سپس توجيه آنها براي کارمندان. قوانين اساسي براي آماده سازي مقاله (2)

اسلاید 8: با هر موضوع مقاله شما بايد کلمات کليدي را شناسايي کرده و تفسير کنيد. موضوع را براي خودتان روشن کنيد. نسخه سريعي از چيزي که فکر مي کنيد از شما خواسته شده بنويسيد. عنوان يا مسئله را با کلمات خود دوباره بنويسيد. نوشته را با همکلاسيها يا استاد خود مورد بحث قرار دهيد. آيا مسئله را دريافته ايد؟ چه نواحي نياز به روشن شدن دارند؟ قوانين اساسي براي آماده سازي مقاله (3)

اسلاید 9: آماده کردن پاسخ خود زماني که روشن شود که از شما چه چيزي براي نوشتن خواسته شده و چگونه بايد با آن موضوع برخورد کنيد، بايد فکر کنيد که مقاله شامل چه موادي باشد. با ايده هاي خود طوفان مغزي ايجاد کنيد. براي ايجاد طوفان مغزي، فکرتان را به طور وسيعي بر موضوع در دست بررسي متمرکز کنيد و به ايده ها امکان دهيد که روي کاغذ بيايند. در اين مرحله در مورد ارتباط، هيچ قضاوتي نکنيد. هدف دريافتن اين است که در حال حاضر چقدر مي دانيد.

اسلاید 10: بپرسيد- چه چيزي نمي دانم.هنگامي که دانش موجود خود را ساختار داديد، بايد نواحي خالي در تحرک مغزي را شناسايي کرده و اين سؤالات را مطرح کنيد.چه چيزي نمي دانم؟چه چيزي را نياز دارم بدانم؟چه جزئياتي بحث مرا پشتيباني مي کنند؟آماده کردن پاسخ خود

اسلاید 11: جمع آوري اطلاعات (1):بر اساس سؤالات ايجاد شده در طوفان مغزي بايد تشخيص دهيد:چه نوعي از اطلاعات را جستجو مي کنيد ومناسبترين مکان براي پيدا کردن آنها کجاست.تا آنجا که ممکن است به طور وسيع جستجو کنيد.

اسلاید 12: جمع آوري اطلاعات (2):هنگام جمع آوري اطلاعات بايد نکات زير را به خاطر داشته باشيد: هميشه به طور فعال جستجو کنيد. به مقدار زياد يادداشت برداري نکنيد. به صورت سازماندهي شده يادداشت برداريد. رکوردي از مشخصات منابع تهيه کنيد. (نويسنده، انتشارات، تاريخ، شماره صفحه)

اسلاید 13: اکنون مي توانيد بر اساس موارد زير طرحي براي مقاله خود ايجاد کنيد: تفسير خود از مسئله افکار و نظرات خود اطلاعاتي که جمع آوري کرده ايد.به صورتي که در ادامه آمده است، يک ساختار منطقي براي مقاله خود بسازيد.ساختارسازي مقاله (1):

اسلاید 14: ساختارسازي مقاله (2):مقدمه توضيح بر اساس:موضوعي که مورد بحث خواهد بود.نکات اصلي که مطرح خواهيد کرد.روشي که پيشنهاد مي کنيد بکار شود.همچنين مقدمه بايد مقاله را به يک زمينه/ بحث آکادميک گسترده تر مربوط سازد.

اسلاید 15: ساختارسازي مقاله (3):بدنه اصلي بحث خود را در سه يا چهار نقطه اصلي ارائه دهيد. براي هر نکته اصلي يک پاراگراف بنويسيد. با مثالها و مراجع از ايده هاي خود پشتيباني کنيد. بحث خود را به صورت مرتبط بسط دهيد. اطمينان حاصل کنيد که ميزان اهميت دادن به نکات متعادل است. از تأکيد بر نظر خود به قيمت استدلال بيشتر بپرهيزيد.

اسلاید 16: ساختارسازي مقاله (4): نتيجهنکات اصلي را در نتيجه خلاصه کنيد.بعلاوه نتيجه بايد: جواب محکمي براي مسئله ارائه دهد. به مقدمه مربوط باشد. مفاهيم گسترده تر يا خطوط بيشتري از تحقيق را شناسايي کند.

اسلاید 17: ساختارسازي مقاله (5):اطلاعات را مرتب کنيدبا استفاده از طرح اجمالي موادي را که جمع آوري کرده ايد، مرتب کرده و آنها را با جواب دادن به سؤالات زير اولويت بندي کنيد. چه چيزي به طور کامل به موضوع مربوط است؟ چه چيزي نيمه مربوط است؟ چه چيزي نامربوط است؟مواد را به ساختار اجمالي خود ارتباط دهيد. به خاطر داشته باشيد که چنين اطلاعاتي بايد دلايل شما را تقويت کند، نه اينکه بر مقاله شما مسلط شود.

اسلاید 18: نوشتن پيش نويس:بعضي از مردم مستقيماً اقدام به نوشتن نسخه نهايي مي کنند، ولي اين کار به بيشتر افراد توصيه نمي شود. يک نسخه پيش نويس شما را با موارد عمده و کلي درگير مي کند و امکان مي دهد که پيش از تکميل نگاه ديگري به مقاله داشته باشيد. سپس مي توانيد پيش نويس خود را ارزيابي کنيد. در حال پيشروي اصلاحات لازم را انجام دهيد.

اسلاید 19: زمان کافي براي پيش نويس در نظر بگيريد.وقتي پيش نويس اول مقاله را مي نويسيد، بايد زمان کافي براي نوشتن آن به طور کامل و بدون توقف، داشته باشيد. مهم است که افکار و ايده ها آزادانه در سراسر مقاله جريان داشته باشند. هر توقف عمده در تمرکز ممکن است در جريان افکار وقفه ايجاد کرده و اين اثر را خراب کند.

اسلاید 20: نوشتن براي ديگران (1)زماني که براي ديگران مي نويسيد، هميشه به خاطر داشته باشيد که شخص ديگري بايد نوشته شما را درک کند. براي اين کار: به طور ساده و روان بنويسيد. طول جمله خود را محدود کنيد. (از بي هدفي بپرهيزيد.) اطمينان حاصل کنيد که هر پاراگراف يک کانون دارد. از تصاوير زيرنويس دار واضح استفاده کنيد.

اسلاید 21: از گرافها، نمودارها، تصاوير و ... در صورتي که نياز به توضيح دادن را کاهش دهند، استفاده کنيد.براي تعريف هر بخش از عنوانهاي فرعي استفاده کنيد.دقت کنيد که از کار ديگران تقدير کنيد.منابعي را که براي اطلاعات به آنها رجوع کرده ايد، ليست کنيد.جاي کافي براي نظرات استاد خود اختصاص دهيد. (حاشيه چپ / راست و بالا / پايين) نوشتن براي ديگران (2)

اسلاید 22: چک کردن و تجديد نظر براي چک کردن مقاله خود آن را با تفسير مسئله اصلي، طرح پيش نويس و هر معيار ارزيابي که به وسيله استاد و يا ديگر دانشجويان آماده شده، مقايسه کنيد. از چک ليست ارزيابي مقاله در انتهاي اين بخش براي کمک به ارزيابي مقاله خود استفاده کنيد.

اسلاید 23: ارائه مقالهدر نظر داشته باشيد که مقاله شما بايد توسط شخص ديگري خوانده و ارزيابي شود. بهترين ارائه آن است که به آساني دنبال شود. براي مثال، استفاده از عناوين فرعي يا قسمت بندي. از اختصاص زمان و فضاي زياد به توضيحات و ارائه مبهم خودداري کنيد. وضوح، از تصاوير جذاب مهم تر است. اساتيد زمان زيادي را به ارزيابي و نمره دادن مقالات بسيار اختصاص مي دهند. از هر چيزي که آنها را با وجود نور مناسب گيج کرده يا دلسرد کند -مانند ناخوانايي- بايد دوري شود.

اسلاید 24: مراجع:هر زمان که به افکار و مباحث شخص ديگري رجوع مي کنيد، بايد به وضوح روشن کنيد که به چه کسي رجوع کرده و اين موضوع را از کجا پيدا کرده ايد. براي مشخص کردن مرجع يک عبارت يا ايده نقل قول شده، بايد نام نويسنده را در متن اصلي بيان کنيد و جزئيات را در ليستي از مراجع در مقاله وارد سازيد. رايج ترين راه مشخص کردن يک مرجع در متن، نوشتن نام نويسنده، سال انجام کار و شماره صفحه متن منبع در درون پرانتز است. براي مثال: (Clark,1994,pp231)

اسلاید 25: پاورقي: اعداد پس از هر مرجع متني با اعداد پايين هر صفحه بايد هماهنگ باشند. پي نوشتها: عددگذاري متوالي مراجع در طول متن با اعداد انتهاي مقاله هماهنگ باشند. مراجع: جزئيات بيشتري از هر منبع در درون متن اصلي که از فهرست کتابها انتخاب مي شود، آورده مي شود. مشخصات هر مرجعي بايد شامل نام نويسنده، سال يا تاريخ انتشار، عنوان کتاب، مقاله، گزارش و غيره، نام انتشارات و مکان انتشار باشد.

اسلاید 26: شما بايد تمام کتابهايي را که در نوشتن مقاله از آنها کمک گرفته ايد، فهرست کنيد، چه به طور دقيق به آنها مراجعه کرده باشيد و چه نکرده باشيد. با اين کار استاد شما ميزان تلاش شما را براي نوشتن در مي يابد و به ديگر دانشجويان منابع ممکن براي اطلاعات بيشتر را نشان مي دهد. فهرست کتابها بايد به ترتيب حروف الفبا در انتهاي مقاله بيايد. هر مورد شامل نام نويسنده، تاريخ انتشار و نام انتشارات مي باشد.

اسلاید 27: استفاده از بازخوروظيفه نهايي شما در نوشتن مقاله، منعکس کردن بازخوري است که از استاد و يا ديگر دانشجويان دريافت کرده ايد. اين کار براي افزايش مهارتهاي مقاله نويسي شما در کارهاي آينده مفيد و ارزشمند است.

اسلاید 28: مقدمه/ نتيجه آيا مقدمه مقاله خلاصه کاري که انجام مي دهم و چگونگي انجام آن را نشان مي دهد؟آيا نتيجه نکات اصلي را خلاصه کرده و نتيجه کار را ارائه مي کند؟چک ليست ارزيابي مقاله (1):

اسلاید 29: محتواآيا احتياجات مسئله را برآورده کرده ام؟آيا معيارهاي ثابت (طول مقاله و ...) را برآورده کرده ام؟آيا به روشني نکات کليدي را شناخته ام؟آيا اين نکات با يک توالي منطقي ارائه شده اند؟ آيا هر نکته با اطلاعات و مثالهاي کافي پشتيباني مي شود؟چک ليست ارزيابي مقاله (2):

اسلاید 30: استفاده از مراجعآيا مراجع کاملاً در ارتباط هستند؟آيا مرجع استفاده شده بر مباحث من صحه گذاشته يا از اعتبار آن مي کاهد؟آيا اطلاعات در جهت بحث مرکزي هستند يا آن را از هم گسيخته مي کنند؟چک ليست ارزيابي مقاله (3):

اسلاید 31: سرقت ادبيسهم ايده هاي من نسبت به ايده هاي ديگران چقدر است؟آيا بين ايده هاي خود و ديگران تمايز قائل شده ام؟چک ليست ارزيابي مقاله (4):

اسلاید 32: مراجع و فهرست کتابهاآيا از مطالب نقل قول شده تقدير کرده ام؟چگونه ايده هاي ديگران را در متن مشخص کرده ام؟آيا مرجع هر عبارت يا ايده نقل شده را به طور کامل مشخص کرده ام؟ آيا فهرست کتابها ليست پيشينه مطالعه را در بر مي گيرد؟چک ليست ارزيابي مقاله (5):

اسلاید 33: ارائه مقالهآيا فضاي کافي براي نظرات استاد وجود دارد؟آيا دست خط من به اندازه کافي واضح است؟آيا جملات کوتاه و متمرکز هستند؟آيا هر پاراگرافي به روشني متمرکز است؟چک ليست ارزيابي مقاله (6):

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید