سایرتحقیق و پژوهش

مقایسه خودروهای هیبریدی با خودروهای دارای موتور احتراق داخلی

صفحه 1:

صفحه 2:
بررسی علت کاهش مصرف سوخت خودروهاى هيبريد ص ' التكرال كبري ۳9 رطان ‎Jen‏ ري جود 0 دن عمدت 450 تانيع د مخاسيه ‎HMI Sif‏ 200 بازده اجزاء سيستم, ميزان مصرف انرزى و توان متوسط مصرفى در يىك ا ا ا 00 دست می آید و میزان مصرف انرژٍی و توان متوسط دوسیستم باهم مقایسه ۳

صفحه 3:
ا ل ان * اجزاء اصلی سیستم هیبرید سری ک در کامیون هیبرید ساخت شرکت ۷0۱۷0 به كار رفته در شکل (5 الف( نشان می دهد موتور دیزل 15416۷ که با ژنراتور سه فاز سنکرون مغناطيس دائم كويل شده استء وظيفه توليد انرزي الكتريكى را در سيستم بر عهده دارد. ال 1 ا ا ا 0 برای شتاب گیری و با زمانهای خاموشی مجموعة موتور ژنراتور برای تأمین انرژی الکتریکی محرکة خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. * به طورى كه در شكل (2-5) ديده مى شود نحوه عملكرد و ميزان فلوى انرزى در هر جزء از سیستم توسط واحدی به نام کنترل می شود. در 00 احد

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
ا ا ا 7 در مدت 150 ا (005) ميزان توان مصرفى ويا توليد توسط مجموعة موتور اینورتر 6 منحنی شماره 2 یا (0960)توان ا 0 مجموعة موتور دیزل ژنراتور, منحنی شماره3 میزان توان داده ل ل ل ‎ee‏ ‏وات و منخنى شماره.ء ميزان سرعت نقليه بر حسب كيلو متر بر ساعت است.

صفحه 7:

صفحه 8:
‎٠‏ به طورى كه ملاحظه مى شود در زمانهاى شتاب كيرى خودرو همجون زمانهاى -7 5 8 و 120 >-, ثانيه توان مصرفى مجموعه ‎OL Ree ere eC Ler ed‏ ۱ زنراتور) تامين مى شود. همجنين در مواقعى كه سرعت ثابت است همجون 50 غ- و 8-100 ثانيه توان توليدى توسط (ا88م صرف غلبه بر اصطکاک جاده و شارژ باتریها می شود و در هنگام کاهش سرعت همجون زمانهاى 1-30 و 18-75 و 135-] ثانيه جذب شده از مجموعة موتور اينورتر نيز صرف شارز باتريها مى شود. به طورى كه منحنى نشان مى دهد در اين زمانها اين مجموعه مى تواند خاموش باشد و یا اینکه به صوزت هرز بگردد. ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
انرزى مصرف شده در خودرو هيبريدى | منحنى شكل (6) ابتدا منحنيهاى اصلى توان و سرعت از اين شكل استخراج مى شود. ال الى ل ل ا ا آمده توسط نرم افزار 1136130 را نشان مى ذهند و براى محاسبة توان مصرف شده توسط لاله مى توان از منخنيهاى حالت ژنراتور و موتور دیزل استفاده و دست آخر توان مصرفی ۸۳۱ را محاسبه کرد که با ‎Peg tra WemOet) Islip moe rw Sree iy) \arge) ae sre te igel EUne wipro Dy Str wiee fv]‏ عدم نياز دقت بالا و توجه به هدف اين مطالعه كه مقايسة توان مصرفى در سيستم هيبريد و ‎١05‏ معمولى است از اين راه حل صرفنظر و با استفاده از ضريب بازده ‎cag ol eenren‏ رات ان سا ی ی را ما ۳ ‎DoE Reed eee en DE MOL ee cat Dee Sar ON dd‏

صفحه 11:
بازده حداکثر 96 43 00101 Parra nnn ails ل 10 0 زنراتور

صفحه 12:
با توجه به مقادیر ارائه شده در جدول (۲) مقدار کل انرژی سوخت مصرف شده توسط مجموعه ۸۲7 به صورت فرمول (۱) است. ( 3 win—cons— hyd | pgendt(0/9x4/02) | Wins-Cons-hyb=1/86 e+4kws 6.)

صفحه 13:
کیرات زورره ۱ 0۱/0۵۰ و ۱ -hyb=win-cons-hyb/150 0 5 ١ lash yo aul 150 ‏ل ا اين انرزى بعد از مدت‎ ‏ذخیره شده است.‎

صفحه 14:

صفحه 15:
ل 0 سح 0 ‎re‏ " در اينجا نيز ‎ene yer ace et rere‏ همان ترتيب كه در سس لم توان مضرفى مجموعة موتور اينورتر با PRR ‏یر ال‎ a) ‏با محاسبة افت 201110006 انتقال قدرت ا‎ 9 ‏و با در نظر گرفتن میزان متوسط بازده موتور دیزل در خودرو‎ 1

صفحه 16:
(0.260.92)/ 0.868 “نه نا -9198e+4kws سط مصرفی برابر خواهد بود با 150=127/9849kw

صفحه 17:
بازده متوسط9 eer مجموعه موتور ابنورتر آلکتویکی در خودرم ‎ee‏ موتور دیزل به کار برده 01

صفحه 18:
* نكته قابل توجه اينكه توان مصرفى. در موتور درونسوز با توجه به توان مصرفى ام معادل 628/1110 ‎cowl‏ در محاسبات حداقل ‎a1]‏ ا ۱ ا ا ا ل 0 ۱۹۹ (7) اهمده است. به طوری که در اين شکل ملاحظه می شود موتور ا ا ل ل 00 زمان شتاب كيرى ايجاد و در زمانهاى عدم نياز به آ-ن يا در زمان بارهاى کم به صورت هرز کار کند. به علاوه اینکه موتور احتراقى فقط مصرف كننده انرزيى است. هيجكونه بازيانى انرزيى ندارد, در صورتى كه مجموعة موتور اینورتر درخودرو هیبرید دارای مزیت بازیابی انرژی است.

صفحه 19:

صفحه 20:

39,000 تومان