مقدمه ای بر اپیدمیولوژی
اسلاید 1: مقدمه اي بر اپيدميولوژي
اسلاید 2: هدف از اين دوره1 - آشنايي با اصول اپيدميولوژي،2 – ايجاد توانايي براي طراحي و اجراي ”بررسي همه گيري ها“ Outbreak investigation 3 - آشنايي با انواع مطالعات اپيدميولوژيك، Epidemiological studies 4 - ايجاد توانايي براي ارزيابي برنامه هاي مبارزه با بيماري ها
اسلاید 3: تعريف اپيدميولوژياپيدميولوژي مطالعه يک بيماري يا يک عارضه در يك جمعيت و مشخص كردن مولفه هاي آن براي كنترل آن بيماري ميباشد.اپيدميولوژي مطالعه بيماري در جمعيت مي باشد. اپيدميولوژي مطالعه يک بيماري يا يک عارضه در يک جمعيت و يا جامعه و مشخص کردن خصوصيات افراد بيمار يا داراي عارضه و محل وقوع بيماري يا عارضه و زمان وقوع و تعيين علت و يا علل احتمالي بيماري يا عارضه است.
اسلاید 4: چرا به علم اپيدميولوژي نياز داريم؟ارزيابي برنامه هاي در حال اجراارزيابي تاثير نهاده هاي مورد استفاده و ارزيابي كيفي نهاده هاشناسايي مولفه هاي بيماري هاي بومي شناسايي مولفه هاي بيماري هاي جديد و ناشناختهتعيين وقوع يك همه گيري مشخص كردن خسارات اقتصادي بيماري هامحاسبه هزينه – فايده برنامه هاي مبارزه ارائه راه هاي كنترل و پيشگيري از بيماري ها تعيين هزينه هاي مربوط به درمان بيماري ها
اسلاید 5: What is epidemiology?An apocryphal story says that one of our scientists, on first arriving at CDC from a clinical practice, found himself somewhat unsure of what epidemiology was all about, so he sought an answer down the street at Emory University. The first person he asked was a medical student, who told him that epidemiology was "the worst taught course in medical school." The second, a clinical faculty member, told him epidemiology was "the science of making the obvious obscure." Finally, knowing that statistics are important to epidemiology, he asked a statistician, who told him that epidemiology is "the science of long division"
اسلاید 6: Hippocrates Greek physician (born around 460 BC) used the word epidemeion to refer to diseases that visit the community, meaning they occurred from time to time, in contrast to endemeion, diseases which resided within the community. The expression "endemic disease" comes from this word."Whoever wishes to pursue properly the science of medicine should proceed thus. First he ought to consider what effect each season of the year can produce … He must consider … how the natives are off for water, whether they use marshy, soft waters, or such as are hard and come from rocky heights, or brackish and harsh. The mode of life also of the inhabitants… whether they are heavy drinkers, taking lunch and inactive, or athletic, industrious, eating much and drinking little." [Hippocrates: On Airs, Waters and Places]
اسلاید 7: تاريخچه اپيدميولوژيتا اوايل قرن هيجدهم اغلب چنان فكر مي كردند كه بيماري: در اثر به هم خوردن طبيعت بدن كه متشكل از 4 خلط: بلغم، صفرا، سودا و خون است بوجود مي آيد. بنابراين درمانها انفرادي بود و كنترل و ريشه كني بيماري مطرح نبود. بعضي هم تاثير نيروهاي ماوراي طبيعي را در ايجاد بيماريها مهم مي دانستند. بنابراين براي درمان بيماريها به جادو و جنبل و دعانويسي تمسك مي جستند.
اسلاید 8: باورهاي مردم آمريكا و اروپا در مورد بيماري ها در قرن نوزدهموقتي در سال 1832 وبا در نيويورك اتفاق افتاد و صدها نفر تلف شدند مسئولين بهداشتي از تميز كردن شهر اجتناب مي كردند و مي گفتند كه اين بلاي خداوند است كه براي تنبيه گناهكاران نازل شده است و ما نمي توانيم با خواست خداوند مخالفت كنيم.جان اسنو براي آنكه بتواند پمپ هاي آب لندن را ببندد چندين سال تلاش كرد و حتي در سال 1854 ويليام فار كه همكار او بود با او در زمينه نحوه انتشار بيماري و مبارزه با آن اختلاف داشت.
اسلاید 9: تاريخچه اپيدميولوژي( ادامه )تاتارها در اواسط قرن چهاردهم ميلادي كه شهرKaffaرا محاصره كرده بودند با منجنيق جسدهاي آلوده به طاعون را به داخل شهر مي انداختند.
اسلاید 10: تاريخچه اپيدميولوژي(ادامه) در سال 1763 فرمانده انگليسي سر جفري آمرستSir Jeffery Amherst پتو و دستمال هاي آلوده افراد مبتلا به آبله را بين بوميان آمريكا توزيع كرد تا به قول خودش اين نژاد نفرت انگيز را ريشه كن كند.
اسلاید 11: تاريخچه اپيدميولوژي(ادامه)در شرق نيز درباره عفوني و واگير بودن بيماري ها اشاراتي وجود داشت:شنيدستي که گاوي در علفزار بيالايد همه گاوان ده راسعدي – فوت 692 ه.ق (1293م.)يکي آلوده کش باشد که شهري را بيالايد چو از گاوان يکي باشد که گاوان را کند ريخنرودکي – فوت 329 ه.ق. (941 م.)اما غالب: اعتقاد به 4 خلط و نيروهاي ماوراي طبيعي
اسلاید 12: آغاز اپيدميولوژياولين بار گيوواني لانسيسي (پزشك پاپ كلمنت يازدهم) در سال 1713م. در ايتاليا بود كه واگير بودن طاعون گاوي را اعلام كرد و اقدامات زير را براي كنترل آن ارائه نمود و براي آنها كه رعايت نكنند تقاضاي اشد مجازات را كرد:حيوانات مريض بايد از سالم جدا شوند. حيوانات مريض بايد بدون آنكه خون آنها ريخته شود كشته و در چاله عميق دفن شوند. در محلي كه لاشه ها دفن مي شوند هر گاو يا سگي كه وارد مي شود بايد معدوم شود. گاوهاي بيمار نبايد درمان شوند. دامهاي سالم بايد از مراتع آلوده بيرون برده شوند. آخور بايد تميز و با آهك زنده و وسايل دامپزشكي با بخور دادن ضدعفوني شوند. با اين اقدامات بيماري در اطراف رم در عرض 9 ماه از بين رفت. اما چندين سال در مناطق ديگر ادامه داشت. در موارد بعدي كه بيماري در ايتاليا اتفاق افتاد اصول لانسيسي به فراموشي سپرده شد. اما در سال 1714 در انگلستان همان اصول با تغييراتي به كار گرفته شد:همه دامهاي گله هاي بيمار بايد كشتار شوند. آغل آلوده بايد تميز شود و بخور داده شود و به مدت 3 ماه خالي بماند. هر كس با دامهاي آلوده در تماس بوده بايد از تماس با ديگر دامها اجتناب كند. گله براي كنترل بيماري بايد در مرتع به گروههاي كوچك تقسيم شود.
اسلاید 13: اولين مطالعات اپيدميولوژيک و استفاده از آنايگناس سمل ويس در دهه 1840 در بيمارستان زنان و زايمان شهر وين:بيمارستان داراي دو کلنيک: يکي توسط پزشکان و ديگري ماماها اداره مي شد. در بيمارستان پزشکان مرگ و مير مادران 3 الي 5 برابر بيمارستان ماماهامادران 24 الي 36 ساعت بعد از زايمان مريض مي شوند.به نظر مي رسد بيماري با معاينه فيزيکي مادران ارتباط دارد.پزشكان و دانشجويان پزشكي معمولا صبح ها كالبد گشايي انجام مي دهند و بعداز ظهر به كلينيك مي آيند و بدون شستن دست ها، معاينه انجام مي دهند.ماماها كالبد گشايي انجام نمي دهند و با مردهها تماس ندارند. - با اجباري نمودن شستن دست ها با آب کلردارمرگ و مير را کاهش داد.
اسلاید 14: جان اسنو و وبا در لندن در دهه 1840 و 1850سه مطالعه مهم درباره منشا همه گیری های وبا در لندن انجام داد.در دهه 1840 و 1850 شركتهاي زيادي بودند كه آب نوشيدني مردم لندن را تامين مي كردند و در اين راه با هم رقابت مينمودند. يكي از اين شركتها آب توزيعي خود را از بالا دست رودخانه تايمز و قبل از ريختن فاضلاب هاي لندن تهيه مي كرد . بقيه آنها محل مشخصي براي برداشتن آب از رودخانه نداشتند و آب توزيعي خود را در طول رودخانه تهيه مي كردند. اسنو نشان داد كه خانواده هايي كه از آب بالادست استفاده كرده اند كمتر از بقيه به وبا مبتلا شده اند. یکی دیگر از مطالعات مهم خود را در 1854 در اطراف میدان Golden Squareبیمارانی که در این محل هستند در کجا زندگی و کار می کنندمحل زندگی افراد را با spot map مشخص کرد )امروزه با نام انتشار جغرافیایی بیماری (به آب مشکوک شده بود لذا محل پمپ های آب را نیز در نقشه علامت زد.بیشتر بیماران در کنار پمپ A بودند تا B و C و گفتند از پمپ B استفاده نمی کنند که آلودگی ظاهری دارد و C هم در دسترس نیست.نتیجه گرفت که پمپ A مشکل اصلی است.با درخواست او پمپ تعطیل شد و اپیدمی برطرف گردید.پدر اپیدمیولوژی کاربردی 20 سال قبل از اختراع میکروسکپ تلاش برای کشف عامل وبا و پیشگیری از آن
اسلاید 15: Spot map of deaths from cholera in Golden Square area, London, 1854
اسلاید 16:
اسلاید 17: William Farr mid 1800ssystematically collecting and analyzing Britain’s mortality statistics.father of modern vital statistics and surveillance,collecting vital statistics, assembling and evaluating those data, and reporting to responsible health authorities and the general public.
اسلاید 18: طبقه بندی اپیدمیولوژیاپیدمیولوژی را به دو بخش یا مرحله تقسیم کرده اند:اپیدمیولوژی توصیفی Epidemiology Descriptive یا مطالعات توصیفی ( مشخص کردن فرد یا دام مریض، مکان بیماری، زمان بیماری )اپیدمیولوژی تحلیلی Analytical Epidemiology یا مطالعات تحلیلی ( مشخص کردن علت و چرایی و چگونگی بیماری )
اسلاید 19: Epidemiology Education in Grades 6-12Detectives in the ClassroomWendy Huebner, Ph.D.Montclair State University
اسلاید 20: Detectives in the ClassroomAn Epidemiology Curriculum for Science, Mathematics, and Health EducatorsThis project is supported by Science Education Partnership Awards, from the National Center for Research Resources, National Institutes of Health.American Public Health Association ConferencePhiladelphia, PA December 12, 2005
اسلاید 21: Symbol of Epidemic Intelligence Service (EIS), CDC’s training program for disease detectives, a shoe with a hole in the sole. “shoe leather epidemiology,”
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.