پزشکی و سلامت

مقیاس های اندازه گیری

meghyashaye_andaze_giri

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقیاس های اندازه گیری”

مقیاس های اندازه گیری

اسلاید 1: هوالعليم

اسلاید 2: مقياسهاي اندازه گيري scale of measurement

اسلاید 3: مقياسهاي استيونز مقياس اسمي، تنها براي شناسائي افراد يا چيزها يا مكانها بكار مي رود.مقياس ترتيبي، برتري را بيان مي كند.مقياس فاصله اي، نسبت دو تفاضل يا دو فاصله ثابت است. مقياس نسبي، نسبتها حفظ مي شود.استيونز استاد روانشناسي دانشگاه هاروارد آمريكا، در مقاله بنيادي 1946 خود چهار نوع مقياس را معرفي كرده است.

اسلاید 4: ابتدائي ترين مقياس ،مقياس اسمي است.اگر پرستاران يك بيمارستان از بخشهاي مختلف نوزادان، جراحي، زنان، اورژانس باشند و به ترتيب آنها را با اعداد1 ، 2 ، 3 و 4 مشخص كنيم اين اعداد صرفاً مي‌گويند كه هر پرستار از كدام بخش است. 1نوزادان2جراحي3زنان4اورژانسمقياس اسمي (Scale Nominal )کم خونيها به سه دسته تقسيم مي شود:کم خوني ميکروسيتيک کم خوني نرموسيتيک کم خوني ماکروسيتيک

اسلاید 5: ساده ترين راه براي مشخص کردن اين که مشاهدات از نوع اسمي مي باشد يا خير ، اين است که سوال شود آيا مشاهدات در گروههاي مختلف تقسيم شده اند يا خير؟

اسلاید 6: داده هاي اسمي يا کيفي بصورت درصد (percentage) يا نسبت (proportion) ارائه مي گردند. 7 درصد( 9 نفر از بين 133 نفر) از مردان کم خوني ميکروسيتيک داشتند.

اسلاید 7: ساده ترين روش براي ارائه داده هاي اسمي ( يا داده هاي ترتيبي در صورتي که تعداد دسته ها زياد نباشد) تشکيل دو ستون است که در ستون اول گروهها و در ستون دوم مقابل هر گروه ، فراواني (Frequency) ذکر مي شود.

اسلاید 8: ميکروسيتيکنرموسيتيک ماکروسيتيکمجموع مردان72918زن543121261230جدول توافقي( Contingency Tables)هنگامي که دو ويژگي از نوع مقياس اسمي بطور همزمان مورد مطالعه قرار مي گيرد، معمولاً از جدول توافقي يا شمارش طبقه بندي متقاطع استفاده مي شود.

اسلاید 9: در داده هاي اسمي در صورتي که تعداد دسته ها زياد نباشد از نمودار دايره اي استفاده مي شود.در نمودارهاي دايره اي ،سطح هر بخش متناسب با فراواني دسته ها مي باشد.

اسلاید 10: مقياس ترتيبي نيز همانند مقياس اسمي به طبقه بندي و نام گذاري طبقه ها مي پردازد. اما در اين مقياس ترتيب مهم است. اگر پزشكان جراح يك بيمارستان را از نظر مهارت با اعداد 1، 2، 3، 4 مشخص كنند. پزشك 4 از پزشك شماره 2 ماهرتر است. ولي نمي‌توان گفت كه دو برابر او مهارت دارد45321مهارتپزشکمقياس ترتيبي(Ordinal Scale )

اسلاید 11: متداولترين نمودار داده هاي اسمي يا ترتيبي ، نوع نمودار ستوني ( Bar Chart) مي باشد.نمودار ستوني ، تعداد يا درصدها را بصورت ستوني نشان مي دهد.

اسلاید 12: نمودارهاي ستوني علاوه بر ساده بودن تنظيم و تفسير، براي درک سريعتر مطلب ، روش موثري است .

اسلاید 13: مقياس فاصله‌اي علاوه بر طبقه بندي ، نام گذاري و مرتب کردن طبقه ها ، به ما اجازه مي دهد که فاصله هاي موجود بين افراد يا اشياء يا رويدادها را مشخص کنيم. مقياس فاصله‌اي(Interval Scale)

اسلاید 14: مقياس نسبي عالي ترين نوع مقياس است و حدود فعاليت آن مشتمل بر کليه عملياتي است که مي توان در مقياسهاي اسمي ، ترتيبي و فاصله اي انجام داد.در مقياس نسبي صفر مطلق وجود دارد . در SPSS ، دو مقياس فاصله اي و نسبي ، با عنوان يک مقياسScale شناخته مي شوند .مقياس نسبي(Ratio Scale)

اسلاید 15: مقياسهاي عددي پيوسته در مقياس عددي پيوسته ، مقادير عددي کميت مورد اندازه گيري بصورت پيوسته( مانند سن ، قد ، وزن و...) مي باشند.

اسلاید 16: مقياسهاي عددي گسستهدر صورتي که مشاهدات تنها مقدار رقمي يا عدد صحيح را به خود نسبت دهند، مقياس اندازه گيري را گسسته گويند.تعداد حاملگيها ، تعداد جراحيهاي گذشته، تعداد شکستگيها، تعداد حملات گذران ايسکميک مغزي (TIAs) قبل از يک سکته ناگهاني

اسلاید 17: ويژگيهائي که با مقياس کمي اندازه گيري مي شود غالبا به صورت جداول و نمودار ارائه مي گردند.براي تلخيص مقادير عددي معمولاً از ميانگين و انحراف معيار (Mean ± SD) استفاده مي شود.

اسلاید 18: اين نمودار شبيه نمودار ستوني است اما با توجه به پيوستگي داده ها ، نبايستي هيچ فاصله اي بين قالب ها ايجاد نمود.

اسلاید 19: زماني که هدف تاکيد بر نقاط مشخصي از توزيع مي باشد، از نمودار جعبه اي (Box plot) استفاده مي شود.

اسلاید 20: در مواردي که چند مجموعه داده ها در اختيار باشد، جهت انجام مقايسات از نمودار جعبه اي استفاده مي شود.

اسلاید 21: اسمي ترتيبي فاصله اي نسبي مقياس اسمي، تنها براي شناسائي افراد يا چيزها يا مكانها بكار مي رود.مقياس ترتيبي، برتري را بيان مي كند.مقياس فاصله اي، نسبت دو تفاضل يا دو فاصله ثابت است. مقياس نسبي، نسبتها حفظ مي شود.

اسلاید 22: متغير کمي (عددي) کيفي (رسته اي ) اسمي ترتيبي گسسته پيوسته

اسلاید 23: گروه خوني سن تعداد دندانهاي پوسيدهميزان علاقه محل ولادتدرجه حرارت جنس افرادقند خون ناشتامليتاندازه فشار خونشدت بيماري شماره مليوزن افرادبهره هوشي

اسلاید 24: تعداد دندان هاي پوسيده دانش آموزان چه نوع متغيري است ؟1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي در صورتيکه يک مبداء قراردادي براي اندازه گيري بکار برده شود ، نوع صفت ........... است .1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي

اسلاید 25: متغير مقدار استحکام باندي دندان بر حسب مگا پاسکال از چه نوع مي باشد؟1- اسمي 2- ترتيبي 3- کمي گسسته 4-کمي پيوستهمتغيري که وجوه آن ارزش يکسان داشته و نتوان به آن نظم ترتيبي داد چه نام دارد؟1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي

اسلاید 26: کداميک از انواع متغيرهاي زير، داراي کليه خواص متغيرهاي ديگر ناميده شده مي باشد؟ 1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي شاخص DMF ، تعداد دندانهاي پوسيده خارج شده و پرشده در هر دهان است. اين شاخص متغيري است :1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي

اسلاید 27: در تقسيم بندي اعضاء هيئت علمي دانشگاهها به مربي،استاديار ،دانشيار و استاد از چه مقياسي استفاده شده است ؟1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي فرض کنيد نمره هاي 0 – 12 – 4 – 18 – 15 – 7 در مقياس فاصله اي باشند . در صورتيکه به هر يک از نمره ها عد ثابتي مانند 10 را اضافه کنيم ، چه مقياسي به وجود خواهد آمد؟ 1- اسمي 2- ترتيبي 3- فاصله اي 4- نسبي

اسلاید 28: در هر يک از مثالهاي زير از چه مقياسي استفاده شده است ؟علي دومين دانشجوي مشهور کلاس است .استفاده از روش کد گذاري مرد =1 ، زن = 2 يک وزنه بردار ، وزنه 175 کيلوگرمي را بلند کرد.حسين در سال 1375 و حسن در سال 1360 متولد شده است.

اسلاید 29: انواع متغيرها

اسلاید 30: متغير مستقل ( Independent Variable)متغير وابسته (Dependent Variable) متغير مداخله گر (Intervening Variable)متغير زمينه اي (Background Variable)متغير مرکب (Composite Variable)

اسلاید 31: متغير مستقل Independent Variable متغير مستقل متغيري است که تحت دستکاري قرار مي گيرد و يا رفتار آن تحت مطالعه قرار مي گيرد تا اثر يا اثراتش مشخص شود.اگر هدف بررسي رابطه بين سن و فشار خون باشد، سن ، متغير مستقل مي ياشد. اثر سيگار بر ريه افراد چگونه است؟

اسلاید 32: متغير وابسته Dependent Variable متغيري است که تغيير آن حاصل تغيير در متغير يا متغيرهاي ديگر است.اگر هدف بررسي ارتباط سيگار کشيدن با سرطان ريه باشد، سرطان ريه متغير وابسته مي باشد.

اسلاید 33: در مطالعات پزشکي اصطلاحات بکار رفته زير هم رديف اصطلاحات مستقل و وابسته است.

اسلاید 34: متغير مداخله گر Intervening Variable متغير مداخله گر متغيري است که اثر مخدوش کننده در رابطه بين متغيرهاي مستقل و وابسته ايجاد مي کند.متغير مداخله گر متغيري است که بر روي متغير وابسته اثر مي گذارد و اين مشکل را ايجاد مي کند که آيا تغييرات متغير وابسته بعلت اثر متغير مستقل است يا متغير مداخله گر .سيگار کشيدن بيماري هاي قلبي مصرف الكل

اسلاید 35: متغير زمينه اي Background Variable اين نوع متغيرها حالت عمومي دارند و معمولا در همه تحقيقات وجود دارند که به تناسب موضوع پژوهش تعدادي از آنها مورد بررسي قرار مي گيرد.جنسيت، سن، وضعيت تاهل، شغل ، سواد و مشخصاتي از اين نوع مطالعه که فاقد ويژگي متغيرهاي مستقل، وابسته و مداخله گر هستند، متغيرهاي زمينه اي محسوب مي شود.

اسلاید 36: متغير مرکب Composite Variable متغيري که از دو يا چند متغير ديگر حاصل شود.شاخص توده بدني ( BMI)ميزان شيوع ميزان بروز ( مجموع دندانهاي پوسيده ، افتاده و پرشده بر کل دندانهاي سالم ) D.M.F

اسلاید 37: مراحل اساسي تحليل داده ها انتخاب تحليل مورد نياز وارسي نتايجوارد كردن داده هاي خام و ذخيره آنها

اسلاید 38: آمار توصيفي آمار توصيفي مجموعه اي از ابزارهاي آماري هستند با تعداد معدودي از مقادير كه توصيف دقيق حجم زيادي از داده ها را ممكن مي سازد هر گزارش پژوهشي هميشه بايد شامل آمار توصيفي باشد

اسلاید 39: آمار استنباطيشيوه هائي است كه با استفاده از آنها از داده هاي جمع آوري شده نتيجه اي استنباط مي كنيم آمار توصيفي اغلب بعنوان برون داد اختياري از بخش آمار استنباطي قابل دستيابي است

اسلاید 40: StatisticDescriptiveAnalyticاعداد يا آماره ها جداولنمودارهاوجود يا عدم وجود رابطه تعيين شدت رابطه (مدلسازي، پيش بيني)

اسلاید 41: شاخصهاي رايجاندازه هاي گرايش مركزياندازه هاي پراكندگي ميانگين(معيارهاي تمركز)ميانهمد(معيارهاي پراكندگي)دامنه تغييرحداقل - حداكثرانحراف معيارانحراف معيار ميانگين واريانس

اسلاید 42: ميانگين: نمرات جمع مي شوند و سپس نمره كل آنها بر تعدادنمره ها تقسيم مي گردند ميانه: نمرات بر اساس ترتيب مرتب شده و سپس نمره قرار گرفته در وسط به عنوان ميانه در نظر گرفته مي شودمد: نمره اي كه در نمرات يك نمونه بيشتر از ساير نمرات تكرار شده استاگر دسته اي از نمرات بيشتر از يك مد داشته باشد برنامه فقط كمترين مقدار را نشان مي دهد

اسلاید 43: انحراف معيار( استاندارد):جذر واريانس يا ريشه دوم ميانگين مجذور انحراف نمره ها واريانس:ميانگين انحراف نمره ها از ميانگين يا مجموع مجذور انحراف نمره ها از ميانگين تقسيم بر تعداد نمره ها دامنه تغيير:مقدار آن برابر است با تفاضل بين بزرگترين و کوچکترين عدد

اسلاید 44: آمار استنباطي

اسلاید 45: مراحل اساسي تحليل داده ها انتخاب تحليل مورد نياز وارسي نتايجوارد كردن داده هاي خام و ذخيره آنها

اسلاید 46: آمار توصيفي آمار توصيفي مجموعه اي از ابزارهاي آماري هستند با تعداد معدودي از مقادير كه توصيف دقيق حجم زيادي از داده ها را ممكن مي سازد آمار استنباطيشيوه هائي است كه با استفاده از آنها از داده هاي جمع آوري شده نتيجه اي استنباط مي كنيم

اسلاید 47: StatisticDescriptiveAnalyticاعداد يا آماره ها جداولنمودارهاوجود يا عدم وجود رابطه تعيين شدت رابطه (مدلسازي، پيش بيني)

اسلاید 48: يکي از جالب ترين اکتشافات بشر، تعيين رابطه بين اندازه گيري انواع زيادي از پديده هاي طبيعي و قوانين رياضي تصادف بوده است.گاس _رياضيدان آلماني

اسلاید 49: Normal Curve

اسلاید 50: اگر افراد را به ترتيب قد مرتب کنيم سپس از بقيه افراد بخواهيم هر کدام پشت سر فرد هم قد خود بايستد.

اسلاید 51: منحني توزيع فراواني قد افراد بصورت زير خواهد بود

اسلاید 52:

اسلاید 53:

اسلاید 54: ويژگيهاي منحني نرمال منحني نرمال متقارن است و حداکثر ارتفاع آن در ميانگين قرار دارد.در منحني نرمال ميانگين ، ميانه و نما بر روي هم قرار دارند.منحني داراي دو نقطه عطف مي باشد.دنباله هاي منحني با محور X موازي هستند.شکل منحني نرمال شبيه زنگوله مي باشد.

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58: آزمون فرضيه ها يكي از عوامل مهم تصميم گيري آماري قضاوت درباره فرضيه آماري است فرضيه عبارتست از پيشنهادي كه با آزمايش علمي مي توان صحت و يا سقم آن را يقين و آنرا قبول و يا رد كردهر فرضيه آماري ممكن است درست و يا غلط باشد، بنابراين ما بايد چنين مقوله اي را مورد آزمون قرار بدهيم در بيشتر موارد فرضيه آماري را فقط براي يك منظور رد يا بطلان آن فرضيه بكار مي برندفرضيه آماري پيش بيني مي كند كه بين شرايط تفاوت وجود خواهد داشت ،رابطه اي مشاهده خواهد شد و يا تعاملي روي خواهد داد.

اسلاید 59: ادعا :نرخ شفا بخشي داروي ساخته شده جديد بيشتر است نرخ شفا بخشي داروي ساخته شده جديد بيشترنيست نرخ شفا بخشي داروي ساخته شده جديد بيشتر استH.H1نرخ شفا بخشي دو دارو يکسان است نرخ شفا بخشي دو دارو متفاوت است H.H1دو دامنه يک دامنه

اسلاید 60: معمولا“ فرضيه اي كه به انتظار رد آن هستيم و در حقيقت وضعيت فعلي جامعه را بيان مي نمايد بنام فرضيه صفر كه آن را با H. نشان مي دهيم . مردود شناختن فرضيه H. ما را به قبول فرضيه مقابل يعني H1 هدايت مي كند .هميشه تلاش خواهيم كرد كه فرض H.را رد بكنيم (H. روند كلي جامعه بوده است )H. : M1 – M2 = 0H1 : M1 – M2 ≠0H. : M1 = M2H1 : M1 ≠ M2

اسلاید 61: ادعا :نرخ شفا بخشي داروي ساخته شده جديد بيشتر است نرخ شفا بخشي داروي ساخته شده جديد بيشترنيست نرخ شفا بخشي داروي ساخته شده جديد بيشتر استH.H1فرض H. رد و فرض H1 قبول مي شود

اسلاید 62: فاصله اطمينان فاصله بين دو مقدار عددي كه به احتمال معين، پارامتر مورد نظر را در بر مي گيرد

اسلاید 63: سطح معني داري آزمون بيشترين كران خطاي مجاز براي آزمون مي باشد سطح معني داري كه در آن مي توانيم به رد فرضيه صفر و پذيرش فرضيه پژوهش اقدام مي كنيم بر اساس عرف مي تواند 1/0 و 05/0 يا 01/0 در نظر گرفت

اسلاید 64: ناحيه اطمينانناحيه بحراني ناحيه بحراني مساحت زير منحني (α ) سطح معني داري آزمون را شامل مي شود 1- α α

اسلاید 65: قبول H.رد H.رد H.

اسلاید 66: Analyticكيفي _كيفي كمي _كيفي كمي _كميT- Test ANOVAChi_SquareCorrelationRegression

اسلاید 67: آزمون تي

اسلاید 68: تاريخچه پيدايش آزمون تي آزمون معني داري تفاوت ميانگين ها را آزمون تي استودنت نيز مي‌نامندويليام گوست که طراح آزمون بود اجازه نيافت آن را تحت نام خود به چاپ برساند به همين دليل از نام مستعار استودنت استفاده کرد

اسلاید 69: آزمون تي يك آزمون پارامتري است كه به منظور تعيين معناداري تفاوت بين دو ميانگين بكار مي رود

اسلاید 70: جامعه مادر نمونه ها داراي توزيع نرمال باشند داده‌ها بايد داراي مقياس Scale باشند واريانس هاي جامعه هاي مورد بررسي برابر باشندبراي استفاده معقولانه از آزمون تي، شرايط زير بايد وجود داشته باشد.

اسلاید 71: آزمون هاي تفاوت ميانگينپارامتري غير پارامتري آزمون تي يك نمونه اي آزمون تي مستقلآزمون تي جفت شده آزمون مان_ ويتنيآزمون ويلكاكسونغير پارامتري

اسلاید 72: آزمون تي يك نمونه اي اين آزمون تعيين مي كند كه آيا ميانگين مشاهده شده در مقايسه با يك مقدار تعيين شده ،متفاوت است يا خيرآزمون تي يک نمونه‌اي ساده ترين نوع آزمون تي است

اسلاید 73: داده‌هاي زير نمره‌هاي 20 دانشجو در درس آناتومي است 195/161213205/14165/13145/175/125/1911175/141312175/1016آيا مي‌توان گفت ميانگين کل نمره‌هاي درس آناتومي اين كلاس بعنوان يک جامعه، 12 است؟

اسلاید 74: آزمون تي مستقلاين آزمون در هنگام مقايسه ميانگين هاي بدست آمده از دو گروه افراد مستقل بكار مي روداين آزمون عملكرد شركت كنندگان گروه 1 را با عملكرد شركت كنندگان گروه 2 مقايسه مي كند

اسلاید 75: در بررسي‌هاي آماري سئوالاتي به صورت زير مطرح مي‌شوند.آيا عملکرد گروه A با عملکرد گروه B يكسان است يا خير؟ - آيا ميانگين نمره آناتومي براي دو كلاس B,A يكسان است يا خير؟ - آيا مي‌توان گفت به طور متوسط قد زنان و مردان يكسان است يا خير؟در سئوالات فوق در حقيقت مايليم بدانيم آيا ميانگين دو جامعه مستقل، برابر است يا خير؟

اسلاید 76: تاثير تكنولوژي آموزشي در توانائي حل مسائل

اسلاید 77:

اسلاید 78: آزمون تي جفت شده اين آزمون زماني بكار مي رود كه هدف مقايسه دو دسته از مشاهدات مربوط به اعضا يك گروه واحد و يا مقايسه جفت شركت كننده ها با هم باشد

اسلاید 79: عملکرد حافظه دانشجويان پزشکي تحت شرايط سکوت وآرامش و شرايط وجود سرو صدا

اسلاید 80: آزمون تي جفت شده اين آزمون زماني بكار مي رود كه هدف مقايسه دو دسته از مشاهدات مربوط به اعضا يك گروه واحد و يا مقايسه جفت شركت كننده ها با هم باشد

اسلاید 81: عملکرد حافظه دانشجويان پزشکي تحت شرايط سکوت و آرامش و شرايط وجود سرو صدا

اسلاید 82: بي صدا با صدا 8789361005923101089613651241142212781198871157613608967331573941بي صدا با صدا 12611077223714381325109915911253274219301357126019631271

اسلاید 83: اطلاعات مربوط به درجه حرارت دهان و ركتوم از 10 بيمار بدست آمده است .مطلوب است: آيا ميانگين درجه حرارت دهان با ميانگين درجه حرارت ركتوم يكسان است ؟آيا مي توان ادعا كرد كه درجه حرارت دهان با عدد 37 برابر است ؟ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Oral Temperature37.4 37.3 37.1 38.8 37.4 37.1 37.7 37.7 37.3 37.6Rectal Temperature37.8 37.7 38.4 38.2 37.8 37.3 37.9 37.7 37.7 37.4

اسلاید 84: يک شرکت داروئي در حال آزمايش روي يک داروي جديد است که ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد.يک نمونه 8 تائي انتخاب شد و سطح کلسترول خون آنها ، قبل و بعد از استفاده از دارو ،اندازه گيري شد .تعيين کنيد آيا مصرف داروي جديد،تاثيري روي کلسترول خون دارد يا خير ؟شماره نمونه12345678سطح کلسترول قبل از استفاده از دارو207243219198205218230209سطح کلسترول بعد از استفاده از دارو204241221201201213230206

اسلاید 85: آزمونهاي تفاوت براي طرح هاي دو نمونه اي پارامتري غير پارامتري آزمون تي يك نمونه اي آزمون تي مستقلآزمون تي جفت شده آزمون مان_ ويتنيآزمون ويلكاكسونغير پارامتري

اسلاید 86: آزمون رابطه

اسلاید 87: آزمون رابطه آزمون خي دوآزمون همبستگي آزمون خي دو يك بعديآزمون خي دو چند بعديآر پيرسونرو اسپيرمنتايو بي كندال

اسلاید 88: آزمون خي دو :اين آزمون براي بررسي فراواني داده ها مورد استفاده قرار مي گيرد بعبارت ديگر اين آزمون به ما اجازه مي دهد فراواني مشاهده شده را با فراواني مورد انتظار مقايسه كنيم آيا يك دسته از افراد سيگاري ، سيگارA را بيشتر از سيگار B انتخاب مي كنند ؟

اسلاید 89: آزمون خي دو چند بعدي: اين آزمون به ما اين امكان را مي دهد تا استقلال متغيرها را از يكديگر بيازمائيم از 50 فرد سيگاري و 50 فرد غير سيگاري پرسيده شود از ميان 2 شكل آگهي تبليغاتي سيگار كدام را انتخاب مي كنيد آيا الگوي انتخاب نوع سيگار از سيگاري بودن يا سيگاري نبودن فرد انتخاب كننده مستقل است يا خير آيا دريافت كردن يك شيوه خاص درماني يا عدم دريافت آن ارتباطي با زنده ماندن يا فوت كردن فرد دارد يا خير افراد دريافت كننده يك شيوه خاص درماني در مقايسه باكساني كه اين شيوه درماني را دريافت نكرده اند مرگ و مير كمتري داشته اند؟

اسلاید 90: جراحي راديو تراپي سرطان كنترل شده سرطان كنترل نشده232115جمع2318جدول توافقي يا متقاطع) (Contingencyجداول توافقي در مورد متغيرهاي اسمي و ترتيبي کاربرد دارد

اسلاید 91: دو نوع داروي كاپتاپريل و آسپرين مفروض است.اثر آنها را روي حمله قلبي بررسي مي كنيم

اسلاید 92: آزمونهاي همبستگيCorrelation

اسلاید 93: آزمونهاي همبستگي اندازه گيري ميزان ارتباط بين متغيرها توسط آزمونهاي همبستگي صورت مي گيرد اندازه گيري ميزان ارتباط بين سن و توانائي خواندن كودكان توسط اين آزمون صورت مي گيرد ضريب همبستگي خطي ( Linear Correlation Coefficient ) آماره اي است که ميزان و نوع ارتباط بين متغيرها را با هم نشان مي دهد

اسلاید 94: آمار توصيفي در همبستگييكي از ساده ترين روش براي بيان اينكه دو متغير همبسته هستند استفاده از نمودار هاي پراكنش يا نمودار پراكندگي استسن بر حسب سالتوانائي خواندندرجه بندي مهارت آشپزيدرجه بندي شخصيت

اسلاید 95: آر پيرسون (آزمون پارامتري همبستگي)پيرسون شيوه اي براي محاسبه ضريب همبستگي بين داده هاي پارامتري ابداع كرد كه ضريب همبستگي گشتاوري پيرسون (آر پيرسون) ناميدضريب همبستگي پيرسون براي متغيرهاي کمي مورد استفاده قرار مي گيرد

اسلاید 96: رو اسپيرمن (آزمون هاي غير پارامتري همبستگي)هنگامي كه يكي از متغيرها يا هر دوي آنها فاصله اي يا نسبي نباشند، از اين آزمون استفاده مي كنيم مثال :رابطه بين جذابيت ، باور پذير بودن و اعتمادآيا متهمين جذاب كمتر از متهمين غير جذاب گناهكار تشخيص داده مي شوند ؟

اسلاید 97: رگرسيونRegression

اسلاید 98: رگرسيون در رگرسيون بدنبال يافتن رابطه اي بين متغير وابسته و متغير(هاي) مستقل هستيم رابطه ممکن است از نوع خطي يا غيرخطي باشد روش آماري است که اجازه مي دهد نمره يک فرد در يک متغير را بر اساس نمره هاي او در چندين متغير ديگر پيش بيني کنيم

اسلاید 99: داده هاي زير مخارج تبليغات و فروش هفتگي 12 فروشگاه مختلف در يك شهر است. 502540502040503020252040مخارج تبليغ510480525560420490440475365395400385فروشرابطه خط رگرسيوني بين دو متغير را در صورت وجود مي يابيم. (رابطه خطي)

اسلاید 100:

اسلاید 101: رگرسيون لجستيک Logistic Regression

اسلاید 102: در جامعه بسياري از پيشامدها تابعي از پيشامدهاي ديگر و تاثيرپذير از کميت و کيفيت آنها مي باشد.وجود بهداشت باعث کاهش مرگ و مير مي شود .رشد گياه در ارتباط مستقيم با حاصلخيزي خاک»مقدار کود و شدت نور مي باشد .

اسلاید 103: در رگرسيون بدنبال يافتن رابطه اي بين متغير وابسته و متغير(هاي) مستقل هستيم. رابطه ممکن است از نوع خطي يا غيرخطي باشد. رگرسيون روش آماري است که اجازه مي دهد نمره يک فرد در يک متغير را بر اساس نمره هاي او در چندين متغير ديگر پيش بيني کنيم. يکي از اهداف اصلي در تحقيقات علمي » کشف وجود يا عدم وجود رابطه بين متغيرها و بيان نوع اين رابطه است .

اسلاید 104: موارد استفاده از رگرسيون تلخيص و توصيف داده ها برآورد پارامترها پيش بيني کنترل سيستم

اسلاید 105: رگرسيون خطي ساده (Simple linear regression )سن و فشار خون سيستوليک 33 زن

اسلاید 106: SBP (mm Hg)Age (years)801001201401601802002202030405060708090

اسلاید 107: مدلي که به طور فزاينده اي در منابع پزشکي مي شود، رگرسيون لجستيکي است. بزرگترين امتياز به کاربردن رگرسيون لجستيکي اين است که نياز به هيچ گونه پيش فرضي (free assumption) در مورد متغيرهاي مستقل ندارد.امتياز ديگر اين روش اين است که ضريب رگرسيون مي تواند برحسب خطرهاي نسبي در مطالعات هم گروهي يا نسبتهاي شانس در مطالعات شاهد- مورد تفسير شود.

اسلاید 108: رگرسيون لجستيک براي وضعيتهائي مفيد است که بخواهيم شانس حضور يک شخصيت يا بيماري يا برآمد را بر اساس مقادير يک مجموعه از متغيرهاي پيشگوئي کننده ، پيش بيني کنيم .

اسلاید 109: رگرسيون لجستيکdichotomous (بلي/خير)categorical (سطح تحصيلات , ... )continuous (سن , ...) وdichotomous (binary) variable Y

اسلاید 110: سن و coronary heart disease (CD)

اسلاید 111: در يک کلاس مرکب از 30 نفر ، 19 نفر از دانشجويان موفق به گذراندن يک واحد درسي شده و سايرين مردود مي شوند. در اين بررسي هدف آن است که بدانيم توفيق در گذراندن واحد مربوطه تابع کداميک ار عوامل شامل سن (age) ، مدت مطالعه(dur-stdu)، تعداد واحدهاي اخذ شده در طول ترم (unit-no) و جنسيت دانشجو (sex) مي باشد.

اسلاید 112: نمونه اي از چند بيمار مراجعه کننده به يک مرکز بيماري هاي قلبي وجود دارد که اطلاعات مربوط به وضعيت سيگاري بودن ، رژيم غذائي، ورزش، استفاده از الکل و وضعيت قلبي بيماران در اختيار داريم. مي خواهيم بررسي کنيم چه عاملهائي در بيماري قلبي افراد دخيلند؟

اسلاید 113: تحقيق کاربردي يک مطالعه تحقيقي به منظور بررسي اثر مصرف سيگار و الکل بر روي بيماري خوني انجام گرفت. اطلاعات جدول ، مربوط به يک نمونه 100 تائي از بيماراني است که به يک مرکز درماني مراجعه کرده اند. بررسي کنيد چه عامل هائي در بيماري خوني افراد دخليند يا مدلي براي پيش بيني شانس وقوع بيماري خوني در بيماران ، پيدا کنيد.

اسلاید 114: Logistic RegressionBlock 0: Beginning Block

اسلاید 115: بر اساس مدل لجستيک انتظار داريم از 49 نفري که بيماري خوني نداشته اند تعداد 43 نفر آنان بيماري خوني نداشته باشند و 6 نفر ديگر براساس مدل با يد بيمار خوني باشند.اگر فردي بيماري خوني نداشته باشد مدل لجستيک وي را با احتمال 0.878 سالم تشخيص مي دهد.بر اساس مدل لجستيک انتظار داريم از 51 نفري که بيماري خوني داشته اند تعداد 33 نفر آنان بيماري خوني داشته و 18نفر ديگر براساس مدل با يد بيمار خوني نباشند.اگر فردي بيماري خوني داشته باشد مدل لجستيک وي را با احتمال 0.647 بيمار تشخيص مي دهد.

اسلاید 116: مصرف الکل ، اثر معني داري روي بيماري خوني افراد ندارند، اما اثر مصرف سيگار بسيار معني دار است.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید