صفحه 1:
بنام خدا ‎Multi Dimensional Scaling‏ مقیاس گذاری چند بعدی ارایه دهندگان : حامد فلاح على نعيمى استاد : دكتر جمال شهرابى ‎Amirkabir‏ پاییز تسم 9 ‎

صفحه 2:
مقیاس گذاري چند بعدي * تكنيك‌هایی که به محقق کمك مي‌کند تا دیمانسپون هاي مخاطب براي ارزيابي را بدست آورد مقايسة مباحث كيفي طبيعي تكنيك‌هاي ۷]5] دیمانسيون‌هاي اصلي را توسط يك سري از شباهت‌ها و اولويت‌هاي بدست آمده از قضاوت مخاطبان در مورد يك موضوع استنتاج می نمایند

صفحه 3:
مقیاس گذاري چند بعدي بعد از جمع آوري داده‌ها ‎dS MDS‏ مي‌کند تا مشخص شود: 0 _ مخاطب در ارزيابي موضوعات. از چه ديمانسيون‌هايي استفاده کند. 0 در يك شرایط خاص از. چند دیمانسون استفاده نماید 9. اهمیت نسبي هر دیمانسیون 4 چگونه موضوعات به لحاظ مفهومي به هم مربوط مي شوند؟

صفحه 4:
fue MDS ۰ ۱05 (ن قشهکشي‌ادر لکی) رويه‌اي‌لستکه به محقق‌لجازم میي‌هد تا ارتباط ادرلکی‌موضوعانوا به صورتقصویر ۰ هدف 5( تبدیل قضاوت مصرف کننده ها در مورد شباهت‌ها و اولویت‌ها » به فواصلي که در فضاي چند مقياسي مصرف کننده نشان داده مي‌شود» است. ‎MDS *‏ بر پایه مقایسه لشیا با هم ميياشد . هر شي (محصولانه خدمات تصاویر) مي‌تولند لبعاد مشاهدم لیو ادر لکي‌دلشته ب‌اشد. ‎4

صفحه 5:
دیمانسیون های مشاهده ای و ادراکی * دیمانسیون مشاهده ای : مشخصات ظاهری کالا (رنگ .توان موتور» ابعاد و ...) * دیمانسیون ادراکی : مربوط به احساس مشتری از کالا (کیفیت. گرانی و ...) * تفاوت‌هاي فردي: دیمانسیون هاي ادراكي مشتریان ممکن است با دیمانسیون‌هاي مشاهداي فرض شده توسط محقق منطبق نشود. » وابستگي : ارزيابي دیمانسیون‌ها مستقل نیستند. دیمانسیون 5 هاي ادراكي و مشاهده اي بر روي هم تأثیر مي‌گذارند .

صفحه 6:
تاریخچه 1۸05 * دو ریشه تاريخي مهم در روانشناسي دارد. نخست در ۵5۷6۱00۵۳56 و ديگري در ۳5۱۵۳۵۳۲6۲65 . ۶ . رویکرد ‎Psychophysical‏ منجر به بهبودهاي الگو شد که به زودي تحت عنوان مقیاس گذاري چند بعدي * روبکرد ]05۷0۳061۲ ترجیح مي دهد الگوریتم توليدي خودش را تحت عنوان " آنالیز کوتاهترین فاصله" نامگذاري نماید.

صفحه 7:
نگاهي ساده به عملکرد 1/05 با یک مثال ۶ محققین بازرايابي علاقه‌مند به فهمیدن تمایلات مشتریان در شش فروشگاه آب نبات فروشي(كاندی) هستند. ۰ _ داده ها نوعاً توسط پاسخ‌هاي مخاطب مثل موارد زیر است: ۰ درجة شباهت محصول ۸ و 8 در يك مقياسي ‎slab dD‏ * محصول ۸ به 5 شبیه تراست تابه ) من محصول 6را به 8 ترجیح مي دهم.

صفحه 8:

صفحه 9:
Tagan انقشه اذراكى تك يعدى vy yee

صفحه 10:
مقايسة 1005 با سار تكنيك‌هاي وایسته آنالیز فاکتور متغیر ها را به صورت متغیر گروه بندي مي کند» این متغیر ها دیمانسیون ها را در مجموعه اصنلیمکشبین :ها تغرریفدمی ‎SBS‏ آنالیز کلاستر مشاهدات را بر اساس 0۲0۴[16 آنها روي یک مجموعه از متغیرها که6۲وداا متغیر نامیده مي شوند» گروه بندي مي ‎US‏ 5 ان دو ديدكام با لين تكنيكه متفاوتاسبٍ براي هر فردي مي توان یک راه حل به دست آورد. . از متغیر استفاده نمي‌کند.

صفحه 11:
چارچوب تصميم‌گيري براي نقشة ادراكي گام‌هاي زیر نشاندهندة يك چارچوب تصميم‌گيري است: ‎MDS clas!‏ . بررسي ها جهت طراحي ۲۵5 . فرضیات آنالیز 1/1105 استخراج جواب 25] و ارزيابي انطباق كلي . تفسير نتايج 05]/!

صفحه 12:
MDS ‏اهداف‎ نقشه‌كشي ادراكي و بویژه 1/1105 براي رسيدن به دو هدف » بسیار مناسبند: يك تكنيك اكتشافي جهت تعیین ديمانسيون‌هاي ناشناختة موّثر بر رفتار 9 وسيله‌اي براي ارزيابي‌هاي مقايسه‌اي مو ضوعات (وقتي 12 که اساس مناسب جهت مقایسه ناشناخته یا نامعین‌اند)

صفحه 13:
اهداف ‎MDS‏ ‏تصمیمات كليدي در تعیین اهداف * يك خصیصه منداول در هر یک از اهداف فقدان 0۷ در تعیین استانداردهاي ارزيابي اشیاء مي باشد. * جهت اطمینان از موفقیت محقق بايد آناليز 1/105 را از طریق سه تصمیم كليدي تعریف کند: * انتخاب موضوعاتي که قابل ارزشيابي‌اند. تصميم‌گيري براي آنالیز شباهت‌ها یا الویت‌ها » انتخاب اينکه آنالیز به صورت گروهي انجام مي شود و یا در سطح افراد. 13

صفحه 14:
اهداف ‎MDS‏ ‏شناسایی تمام موضوعات مرتبطی که باید ارزیابی شوند * محقق بايد مطمئن باشد که تمام زمینه‌های مرتبط شرکت هاء محصولات» سرویس و دیگر موضوعات در نظر گرفته شده اند * روابط توسط سوالاتی که ازمخاطب می‌شود تعیین می‌شود. * اگر موضوعات قابل مقایسه یا مرتبط انتخالب نشوند محقق مجبور است دیمانسیون ‎cla‏ ادراكى را كه بين اشیاء قابل مقایسه شاخص هستند» استنتاج نماید . 14

صفحه 15:
MDS cla! شباهت در برابر الويت دادمها * نقشه های آذراکی بر پايه شباهت هاء شباهت مشخصه هااو دیمانسیون های ادراکی مقایسه را ارائه می دهند» اما هیچ دیدگاهی در مورد عامل انتخاب به ما نمی‌دهد. * نقشه‌های ادراکی از دیدگاه الویت‌دهی در جهت انعکاس انتخاب ارجح استفاده می‌شود ولی ممکن است با دیدگاه همسانی مطابق نباشد . 15

صفحه 16:
MDS ‏اهداف‎ 16 آنالیز تجمعی در برابر تفکیکی در رابطه با الویت دهی و مشابهت داده‌ها» ما براساسی ادراك مخاطب )3 ‎stimuli‏ ها خروجی‌هایی ایجاد می کنیم» این خروجی‌ها می تواند براساس موضوع باشد (تولید نقشه‌ها به تعداد موضوع‌ها)» که آنالیز تفکیکی نامیده می شود یا می‌توان مخاطبان را ترکیب کرده و نقشه‌های ادراکی کمتری توسط آنالیز تجمعی تولید نمود.

صفحه 17:
مرحله 0: طراحی تحقیق در ‎MDS‏ 17 رویکرد غیر ترکیبی یا مستقل از مشخصه عموما با تکنیک های 0]5) همراه است شیوه ترکیبی از شاخص های کلی تشابه» برای تهیه نقشه های ادراکی و تعیین مکان نسبی اشیاء استفاده می کند مزایا : پاسخ دهنده. درک کلی خود از موضوعات را بیان می دارد و در مورد مشخصه هایی که جهت ارزیابی استفاده کرده است دقیق نمی شود. از آنجایی که هر پاسخ دهنده. یک ارزیابی کلی از تشابهات بين همه موضوعات ارائه می دهد» نقشه های ادراکی را می توان برای پاسخ دهندگان منفرد تشکیل داد یا آنها را با هم تجمیع نموده و یک نقشه ترکیبی را ایجاد نمود

صفحه 18:
مرحله 6: طراحی تحقیق در ۱۸05 رویکرد ترکیبی یا بر مبنای مشخصه * روش های ترکیبی شامل» برخی تکنیک های قدیمی چند یه ( آنالیز افتراق یا آنالیز فاکتور ) و همچنین روش هایی که به صورت خاص برای نقشه یابی ادراکی طراحی شده اند» نظیر آنالیز تطابق می باشد. ۶ مزایا : |( توصیف روشن و واضح دیمانسیون ها در فضای ادراکی ©. يك شيوه مستقيم برای نمایش مشخصه ها و موضوعات بر روی یک نقشه همراه با شیوه های مختلفی که مکان گروه های پاسخ دهنده را تعیین می نماید فراهم مى 18 آورند.

صفحه 19:
مرحله 0: طراحی تحقیق در ‎MDS‏ .0 اشياء : تعداد آنها و انتخابشان قبل از شریوع مطالعه هر نقشه برداري محقق مي بايست چندین سوال را در مورد اشيايي که مورد آزمایش قرار مي گیرند آماده کند. آیا آن اشیا قابل مقایسه هستند؟ ©. تعداد اشیایی که مورد آزمایش قرار می گيرند. 19

صفحه 20:
مرحله 6 : فرضیات آنالبز ‎MDS‏ 6. بی ثباتی در ابعاد هر مشاهده گر يك شیی را با ابعاد یکسان فرض نخواهد کرد ©. تغيير در اهميت مشاهده گرها ممکن است درجه اهميت هاى يكسانى را به يك بعد ندهند» حتی اگر همه آنها آن بعد را در نظر گرفته باشند 9. تغيير در طول زمان قضاوت ها در مورد يك شيئ بر حسب ابعاد يا درجه اهميت آنها ذر گذر زمان ممکن است ‎Bad Cul‏ 20

صفحه 21:
ی لا یاج را لب 0۳ ‎٩‏ و ‎PRIS‏ ۳9 . " کلی 21 گام های استخراج جواب 05] و ارزیابی تناسب کلی انتخاب ۲ ۰ دیمانسیون فضا برای جواب مقیاس گذاری يك پیکره بندی ابتدایی را انتخاب می کنیم. ما با قرار دادن هر شی در جایی روی نقشه کار را شروع می کنیم فاصله بين همه جفت اشیاء روی نقشه را محاسبه می کنیم ارزيابى تطابق بين فواص [[أ0 و عدم تشابهات . به کار گیری يك روش بهینه سازی عددی» جستجو برای در پیکره بندی فعلی برای کاهش تنش آن

صفحه 22:
ی لا یاج را لب 0۳ ‎٩‏ و ‎PRIS‏ ۳9 . " کلی تعبین موقعیت هاي يك شي در نقشه ادراكي برنامه های ۷/]5 یک پروسه عادي را براي تعیین موقعیت های 22 بهینه دنبال مي کنند: يك ساختار بندي اولیه براي 51) االا۳[ا5 در يك ابعاد اولیه ( 1 ) انتخاب كنيد محاسبه فاصله هاي بين نقاط 581170011 ها و مقايسه روابط با يك مقياس انطباق. اكرمقياس انطباق با يك اندازه متوقف كننده از ييش تعيين شده انتخابي برابر نبود» يك ساختار بندي جديد بيدا كنيد زماني كه به تنش رضایت بخش رسیدیم» ابعاد يكي يكي کم مي شود و این پروسه تکرار مي شود تا زماني که به کمترین ابعاد با يك مقیاس انطباق قابل قبول برسیم

صفحه 23:
نقاط ايده آل * اگر ما نقطه اي را که نماینده تركيب ارجح مشخصه هاي ادراكي روي تقشه است مشخص کنیم (روي نقشه ادراكي استخراج شده)» ما موقعيت شيئ ايده آل ۱۰۱ روي نقشه بافته ایم ‎Tes‏ ۰ ناسیون 1 23

صفحه 24:
ارائه هاي نقطه اي در برابر ارائه هاي برداري

صفحه 25:
ارائه هاي نقطه اي در برابر ارائه هاي برداري ۲ 2 ظ < 8 < ۸ < ۲

صفحه 26:
تفسير نتايج 1/1125 * روش ذهني ازمشاهده گر خواسته می شود که ابعاد را به طور ذهني با باززرسي نقشه تفسیر کند؛ یا يك دسته از متخصصین ممکن است ابعاد را آزمایش یا تعریف کنند * روش هاي عيني (هدفي) پراستفاده ترین روش مورد استفاده» 6801217 (انطباق مشخصات‌راست. رتبه بندي مشخصه ها را براي هر شیی تعیین مي کند و سپس بهترین تطابق را براي هر مشخصه فضاي ادراكي استخراج شده» پیدا مي کند 26

بنام خدا ‏Multi Dimensional Scaling مقیاس گذاری چند بعدی ارایه دهندگان : حامد فالح علی نعیمی استاد : 1 دکتر جمال شهرابی پاییز 86 مقياس گذاري چند بعدي • تكنيك‌هایی كه به محقق كمك مي‌كند تا ديمانسيون هاي‌مخاطب براي ارزيابي را بدست آورد • مقايسة مباحث كيفي طبيعي • تكنيك‌هاي MDSديمانسيون‌هاي اصلي را توسط يك سري از شباهت‌ها و اولويت‌هاي بدست آمده از قضاوت مخاطبان در مورد يك موضوع استنتاج می نمايند 2 مقياس گذاري چند بعدي بعد از جمع آوري داده‌ها MDSكمك مي‌كند تا مشخص شود: .1 .2 .3 .4 3 مخاطب در ارزBيابي موضوعات ،از چه ديمانسيون‌هايي استفاده‌‌كند. در Bيك شرايط خاص از Bچند ديمانسون‌ استفاده نماید. اهميت نسبي هر ديمانسيون چگونه موضوعات به لحاظ مفهومي به هم مربوط مي شوند؟ چيست ؟ ‏MDS • ‏Bكي رويه‌BاBياBستكBه BبBBBه BمحققاBجازهB ( MDSنBBقشه‌BكBشيادرا ) ‌ ‌دهد تBBBا ارتباط ادراBكيموضوعاترا بBBBه BصBBورتتBBBصوير مي تBBBعيينكBند. • هدف MDS Bتبدیل قضاوت‌ مصرBف كننده ها در BمورBد شباهت‌ها و اولويت‌‌ها ،به فواصلي كه در فضاي چند مقياسي مصرف كننده نشان داده مي‌شود ،است. • MDSبBBBر BپBBBايه BمقBايسه BاBشيا بBBBا هم BميبBBBاشد .هر شBBي ‏Bدمات تBBBصاوير )BميتBBBواBند اBبعBاد مشاهده BاBيو (محصوالت خ ، ، ادراBکBيداBشته BبBBBاشد. 4 دیمانسیون های مشاهده ای و ادراکی • دیمانسیون مشاهده ای :مشخصات ظاهری کاال (رنگ ،توان موتور ،ابعاد و )... • دیمانسیون ادرBاکی :مربوط به احساس مشتری از Bکاال (کیفیت ،گرانی و )... • تفاوت‌هاي فردي :ديمانسيون هاي ادرBاكي مشتريان ممكن است با ديمانسيون‌هاي مشاهد‌اي فرض شده توسط محقق منطبق نشود. • وابستگي :ارزيابي ديمانسيون‌ها مستقل نيستند .ديمانسيون 5هاي ادرBاكي و مشاهده اي بر روي هم تأثير مي‌گذارند . تاريخچه MDS • دو ريشه تاريخي مهم در روانشناسي دارد .نخست در psychophysicsو ديگري در . Psychometrics • .رويکرد Psychophysicalمنجر به بهبودهاي الگوريتميکي شد که به زودي تحت عنوان مقياس گذاري چند بعدي شناخته شد. • رويکرد psychometricترجيح مي دهد الگوريتم توليدي خودش را تحت عنوان " آناليز کوتاهترين فاصله" نامگذاري نمايد. 6 نگاهي ساده به عملکرد MDSبا یک مثال • محققين بازرايابي عالقه‌مند به فهميدن تمايالت مشتريان در شش فروشگاه آب نبات فروشي(کاندي) هستند. • داده‌‌ها نوعا ً توسط پاسخ‌هاي مخاطب مثل موارد زير است: • Bدر يك مقياسي 10نقطه‌اي درجة شباهت محصول Aو ‌ • محصول Aبه Bشبيه ترBاست تا به C • من محصول ‌AرBا به BترBجيح مي دهم. 7 F E D C B A 8 3 4 13 2 _ 7 5 6 12 _ 11 10 9 _ 14 1 _ 15 _ _ محصوالت A B C D E F 8 ديمانسيون I ‏D ‏A ‏B 1 2 0 متغيرها ‏C -2 -1 نقشه ادراکي تک بعدي ديمانسيون II ‏F ‏A ‏B ديمانسيون I نقشه ادراکي دو بعدي ‏E ‏D 9 ‏C شکل 1-7 مقايسة ‌MDSبا ساير تكنيك‌هاي وابسته • • • .1 .2 10 آناليز فاکتور متغير ها را به صورت متغير Bگروه بندي مي کند ،اين متغير ها ديمانسيون ها را در مجموعه اصلي متغيير ها تعريف Bمي کنند آناليز کالستر ،مشاهدات را بر اساس profileآنها روي يک مجموعه از متغيرها که clusterمتغيرB ناميده مي شوند ،گروه بندي مي کند ‏Bست MDSاز Bدو ديدگاه BبBBBا اBينتBBBکنيکها متفاوتا : براي هر فردي مي توان يک رBاه حل به دست آورBد. از متغير استفاده نمي‌كند. چارچوب تصميم‌گيري براي نقشة ادراكي • .1 .2 .3 .4 .5 11 گام‌‌هاي زير نشاندهندة يك چارچوب تصميم‌گيري است: اهداف MDS بررسي ها جهت طراحي MDS فرضيات آناليز MDS Bاستخراج جواب MDSو ارزBيابي انطباق كلي تفسير نتايج MDS صحت نتايج اهداف MDS • نقشه‌كشي ادرBاكي و بويژBه MDSبراي رسيدن به دو هدف ،بسيار مناسبند: .1يك تكنيك اكتشافي جهت تعيين ديمانسيون‌هاي ناشناختة مؤثر بر رفتار .2وسيله‌اي براي ارBزيابي‌هاي مقايسه‌اي مو ضوعات (وقتي كه اساس مناسب جهت مقايسه ناشناخته يا نامعين‌اند) 12 اهداف MDS تصميمات کليدي در تعيين اهداف • يك خصيصه متداول در هر يک از Bاهداف Bفقدان specificityدر تعيين استاندارBدهاي ارزيابي اشياء مي باشد. • جهت اطمينان از موفقيت محقق بايد آناليز MDSرا از طرBيق سه تصميم کليدي تعرBيف کند: • انتخاب موضوعاتي كه قابل ارزBشيابي‌اند ،تصميم‌گيري برBاي آناليز شباهت‌ها يا الويت‌ها ،انتخاب اينکه آناليز به صورBت گرBوهي انجام مي شود و يا در سطح افراد. 13 اهداف MDS شناسایی تمام موضوعات مرتبطی كه باید ارزیابی شوند • محقق باید مطمئن باشد كه تمام زمینه‌های مرتبط شرکت ها، محصوالت ،سرویس و دیگر موضوعات در نظر گرفته شده اند • رBوابط توسط سؤاالتی كه ازمخاطب می‌شود تعیین می‌شود. • اگر Bموضوعات قابل مقایسه یا مرتبط انتخاب نشوند محقق مجبور است دیمانسیون های ادراکی را که بین اشیاء قابل مقایسه شاخص هستند ،استنتاج نماید . 14 اهداف MDS شباهت در برابر الویت داده‌ها • نقشه های ادراکی بر Bپایه شباهت ها ،شباهت مشخصه ها و دیمانسیون های ادراکی مقایسه را ارBائه می دهند ،اما هیچ دیدگاهی در مورBد عامل انتخاب به ما نمی‌دهد. • نقشه‌های ادراكی از دیدگاه الویت‌دهی در Bجهت انعكاس انتخاب ارجح استفاده می‌شود ولی ممكن است با دیدگاه همسانی مطابق نباشد . 15 اهداف MDS آنالیز تجمعی در برابر تفكیكی • در رابطه با الویت دهی و مشابهت داده‌ها ،ما براساسی ادراك مخاطب از stimuli Bها خروجی‌هایی ایجاد می کنیم ،این خروجی‌ها می تواند براساس موضوع باشد (تولید نقشه‌ها به تعداد موضوع‌ها) ،که آنالیز Bتفكیكی نامیده می شود یا می‌‌توان مخاطبان را تركیب كرده و نقشه‌های ادراكی كمتری توسط آنالیز تجمعی تولید نمود. 16 مرحله :2طراحی تحقیق در MDS رویکرد غیر ترکیبی یا مستقل از مشخصه • عموما با تکنیک های MDSهمراه است • شیوه ترکیبی از شاخص های کلی تشابه ،برای تهیه نقشه های ادراکی و تعیین مکان نسبی اشیاء استفاده می کند • مزایا : .1پاسخ دهنده ،درک کلی خود از موضوعات را بیان می دارد و در مورد مشخصه هایی که جهت ارزیابی استفاده کرده است ،دقیق نمی شود. .2از آنجایی که هر پاسخ دهنده ،یک ارزیابی کلی از تشابهات بین همه موضوعات ارائه می دهد ،نقشه های ادراکی را می توان برای پاسخ دهندگان منفرد تشکیل داد یا آنها را با هم تجمیع نموده 17و یک نقشه ترکیبی را ایجاد نمود مرحله :2طراحی تحقیق در MDS رویکرد ترکیبی یا بر مبنای مشخصه • • .1 .2 18 رBوش های ترBکیبی شامل ،برخی تکنیک های قدیمی چند متغیرBه ( آنالیز BافترBاق یا آنالیز فاکتور ) و همچنین روش هایی که به صورت خاص برای نقشه یابی ادراکی طراحی شده اند ،نظیر آنالیز تطابق می باشد. مزBایا : توصیف روشن و واضح دیمانسیون ها در Bفضای ادراکی یک شیوه مستقیم برای نمایش مشخصه ها و موضوعات بر BرBوی یک نقشه همراه با شیوه های مختلفی که مکان گروه های پاسخ دهنده را تعیین می نماید فراهم می آورند. مرحله :2طراحی تحقیق در MDS اشیاء :تعداد آنها و انتخابشان • قبل از شرBوع مطالعه هر نقشه برداري محقق مي بايست چندين سوال را در مورد اشيايي كه مورد آزمايش قرار مي گيرند آماده كند. .1آیا آن اشیا قابل مقایسه هستند؟ .2تعداد اشیایی كه مورد آزمایش قرار Bمی گیرند. 19 مرحله : 3فرضیات آنالیز MDS .1بی ثباتی در ابعاد هر مشاهده گر Bیك شیئ را با ابعاد یكسان فرض نخواهد كرد .2تغییر در اهمیت مشاهده گرها ممكن است درجه اهمیت های یكسانی را به یك بعد ندهند ،حتی اگر همه آنها آن بعد را در نظر گرفته باشند .3تغییر در طول زمان قضاوت ها در مورد یك شیئ بر حسب ابعاد یا درجه اهمیت آنها در گذر زمان ممكن است ثابت نماند 20 مرحله :4استخراج جواب MDSو ارزیابی انطباق كلی گام های استخراج جواب MDSو ارزیابی تناسب كلی .1 .2 .3 .4 .5 21 انتخاب ، rدیمانسیون فضا برای جواب مقیاس گذاری یك پیكره بندی ابتدایی را انتخاب می كنیم .ما با قرار دادن هر شی در جایی روی نقشه كار را شروع می كنیم فاصله بین همه جفت اشیاء رBوی نقشه را محاسبه می كنیم ارزBیابی تطابق بین فواص dijو عدم تشابهات به كار گیری یك روش بهینه سازی عددی ،جستجو برBای یك تغییر در پیكره بندی فعلی برای كاهش تنش آن ‏ ij مرحله :4استخراج جواب MDSو ارزیابی انطباق كلی تعيين موقعيت هاي يك شي در نقشه ادراکي برنامه های MDSيک پروسه عادي را براي تعيين موقعيت های بهينه دنبال مي كنند: • يك ساختار بندي اوليه براي ) stimuli (Skدر يك ابعاد اوليه ( ) tانتخاب كنيد • محاسبه فاصله هاي بين نقاط stimuliها و مقايسه روابط با يك مقياس انطباق. • اگرمقياس انطباق با يك اندازه متوقف كننده از پيش تعيين شده انتخابي برابر نبود ،يك ساختار بندي جديد پيدا كنيد • زماني كه به تنش رضايت بخش رسيديم ،ابعاد يكي يكي كم مي شود ،و اين پروسه تكرار مي شود تا زماني كه به كمترين ابعاد با 22يك مقياس انطباق قابل قبول برسيم ‏ ij نقاط ايده آل • اگر ما نقطه اي را كه نماينده تركيب ارجح مشخصه هاي ادراکي روي نقشه است مشخص كنيم (روي نقشه ادراکي استخراج شده) ،ما موقعيت شيئ ايده آل را روي نقشه يافته ايم ديمانسيون II ‏A ‏B ديمانسيون II ‏E ‏A ‏D ديم%انسيون I ‏D ‏B ديمانسيون I ‏F ‏F ‏C 23 ‏E ‏C ارائه هاي نقطه اي در برابر ارائه هاي برداري ديمانسيون II ‏A ‏E ‏IP ديمانسيون I ‏B ‏C نقطه ايده آل ‏D ‏IP ترتيب الويت ( از باالترين تا پائين ) ‏E>C>B>D>A شي 24 ‏A ترين ارائه هاي نقطه اي در برابر ارائه هاي برداري ديمانسيون II ‏A ‏E ديمانسيون I ‏B ‏C ‏D ‏A>B>C>E>D)1 ‏E>A>B>D>C)2 25 ترتيب الويت ( از باالترين تا پائين ترین ) تفسير نتايج MDS • روش ذهني ازمشاهده گر خواسته می شود كه ابعاد را به طور ذهني با بازBرسي نقشه تفسير كند ،يا يك دسته از متخصصين ممكن است ابعاد را آزBمايش يا تعرBيف كنند • روش هاي عيني (هدفي) پراستفاده ترين روش مورد استفاده( PROFIT ،انطباق مشخصات( است ،رتبه بندي مشخصه ها را براي هر Bشيئ تعيين مي كند و سپس بهترين تطابق را براي هر مشخصه فضاي ادرBاکي استخرBاج شده ،پيدا مي کند 26

51,000 تومان