صفحه 1:
فرصتها مثلبرها هستنده کل حظه هستند و لحظه دبیکر »
« .میروند
امیرمومنان علی (ع)
wwono ) 2 م
صفحه 2:
مهارتهای مدیریت سازمانی
wwono )
صفحه 3:
اهداف دوره
* شناخت بهتر از مدیریت در سازمان و ابعاد آن
* شناخت علمی و دقیق تر از مفهوم مدیریت و اصول و
کارکردهای مربوط به ان
* ایجاد پسترمناسب در رابطه با مفاهیم و فنون مختلف مدیریتی
* بررسی مهارتهای لازم بیای اداره موفق سازمان
* مهارتهای مورد نیاز یک مدير برای کارایی و اثربخشی در
مدیریت چیست؟
i wwono ) م
صفحه 4:
مفاهیم پایه سازمان
(management) ~ ,1-
-اهميت مديريت
-تعريف مديريت ۱
سر یوت 4
مهارتهای مدیریت
-نقشهاى مديريت
-وظايف مديريت
-مديريت: علم یاهنر؟
-قديريت موقق وامؤثر
-کارایی / اثربخشی /بهره وری
20
#e و و
صفحه 5:
مفاهیم مهارتی
۴ مهارت چیست؟
۴ چگونه ایجاد می شود؟
۴ ماهر کیست؟
* آیا ما ماهر هستیم يا مهارت داريم ؟(فرق مهارت داشتن
و ماهر بودن)
* حداقل مهارتهای یک مدیر برای اداره سازمان چیست؟
* طبقه بندی مهارتها و دسته بندی آنها
ٍ wwono )
صفحه 6:
سازمان ها امتداد خویشتن
(اسکات ۱۹۸۷)
parading 23 UV ono )
صفحه 7:
اهمیت سازمان ها
* جامعه امروز يك (organizational society) jlojlo analy !~< 9
كل جهان به مثابه سازمانی است که همه مردان و زنان در آن نقشهای
سازمانی ایفا می کنند.(اتزیونی)
* سازمان ها پدیده های کلیدی جوامع مدرن محسوب می شوند.(پرو)
* سازمانهای بزرگ به معنای وسیع کلمه از شالوده های اساسی جوامع
امروزی به شمار می ایند. انها زمانی که تمدن ها به درجه ای معین از
بلوغ و تکامل برسند. ظهور می یابند.(اسکات)
wwono ) 8 م
صفحه 8:
La 7
پدیده ای اجتماعی که به طور آگاهانه طراحی و هماهنگ شده دارای
مرز نسبتا مشخصی بوده و به منظور تحقق هدف يا اهدافی بر اساس.
.يك سلسله مبانی نسبتا دائمی فعالیت می کند
صفحه 9:
a) ono )
صفحه 10:
صفحه 11:
مدیریت و اهمیت آن
* اغلب صاحبنظران. علل موفقیت با شکست سازمانها و نهادها را
ناشی از تفاوت در نحوه مدیریت آنها می دانند.
* مدیریت . عضو اصلی وحیاتبخش هر سازمان است.(دراکر)
* مدیریت مسیر حرکت سازمان از وضع موجود به وضع مطلوب
را هدایت می کند.
wwono ) 28 م
صفحه 12:
BPS lore do > aS aril
wwono )
صفحه 13:
آنچه که در مدیریت خواسته می
* اداره شدن بخیش وا ۱۳ Can ابعاد مدیریت
* تحقق اهداف
٠ رضایت کارکنان
. کارایی منابع
۳ wwono )
صفحه 14:
wwono )
مومسم
صفحه 15:
تعریف مدیریت
* مدیریت عبارتست از هنر انجام کار با و به وسیله دیگران(فالت)
* مدیریت فرایند هماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی در جهت اهداف
جمعی می باشد.(دانلی)
* مدیریت فرایند به کارگیری موْثر و کارآمد منابع مادی وانسانی بر مبنای یک
نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی. سازماندهی .هدایت و
کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده. صورت می گیرد.
i wwono ) م
صفحه 16:
مدیریت عالی (ریاستمعاونه
مدیریت میانی (مدیر کل)
مدیریت عملیاتی (سرپرستی)
م
#00
صفحه 17:
مهارتهای مدیریت
فنی انسانی ادراکی
مدیران عالی
مديران ميانى
۳
صفحه 18:
کارکردهای مدیریت
* وظایف مدیریت از دیدگاه کلاسیک ها
POSDCORB °
* کارکردهای اساسی مدیریت
* جایگاه تصمیم گیری در کارکردهای مدیریت
۳ wwono )
صفحه 19:
حداقلها/وظايف مدير
صفحه 20:
مديريت: علم یا هنر؟
* علم(60161006) دانستن است و als (ALE)
* آن بخش از مدیریت که با آموزش فراگرفته مى شود. علم مدیریت و بخشی
از آن که از طریق کسب تجارب و اندوخته ها و به کارگیری آنها در شرایط
مختلف حاصل می شود. هنر مدیریت می دانند.
8 مدیریت فن و هنری است که از طریق درک و فهم علمی قابل پیشرفت
است.عمل مدیریت باید با دانش علمی. توانایی هنری. مهارت فنی و اخلاق
اجتماعی توام باشد.
wwono ) #260 م
صفحه 21:
باز شناسى مدير در سازمانهاى
نتوين
مديرموثر كيست؟
مدير كارا كيست؟
* وظيقه مدير در قبال کارکنان چچست؟
* وظیه مدیر در قبال منابع سازمان چیست؟
. وظيفه مدير در قبال اهداف چیست؟
#60 wwono )
صفحه 22:
مديريت موفق و مؤثر
مدیری که بتواند حداقل نتيجه قابل
قبول را با استفاده از ابزارهايى نظير
شيم توبیخ؛ کسر حقوق و غیره
By ple oily pals
pb 4 ede Successful))
در حالی که مدير
ow &S + Effective) 3.
گویند که بتواند ۸۰ الی ٩۰ درصد
توانایی های افراد را به کار گیرد.
۳
صفحه 23:
کار آیی
QL Efficiency)) 3) *
اجزای مهم عملکرد مدیریت و بهره
.وری محسوب می شود
کارآیی یعنی درست انجام دادن
کارها (پیتر دراکر)
کارآیی عبارتست از نسبت بازده و
هزینه
کارایی يعني انجام خوب کاره با
صرف زمان و هزینه کمتر . أن بر
بچگونگی انجام کار تأکید دارد
uv NORD
صفحه 24:
ان خن
در بحسی
نیز به مانند کارایی یکی دیگر از اجزا (6]6017611055) اثر بخشی *
.و مولفه های مهم عملکرد مدیریت و بهره وری وی محسوب می شود
اثر بخشی یعنی انجام کارهای درست (پیتر دراکر)
Zh بخشی عبارتست از میزان تحقق اهداف یا نتایج مطلوب
اثر بخشی مهم تر از کارآیی است و کلید موفقیت سازمان محسوب می
شود. در اثر بخشى تمركز و تأكيد بر نتايج کار است نه نحوه انجام آن
#OP wwono ) م
صفحه 25:
بهره وری
عبارتست از مجموع کارآیی و اثر بخشی (۳۲00001۷1) بهره وری *
اثربخشی + کارایی -بهره وری
بهره وری عبارتست از نسبت ستاده ها به داده ها ©
بهره وری یعنی انجام درست کارهای درست (پیتر دراکر) *
ie wwono ) م
صفحه 26:
lose
* با رویکردهای گفته شده به نظر شما چگوثه یک
مدير مى تواند بین تمام این وظایف. خواسته هاء
انتظارات. سازمان مداری ها, آینده نگری ها و..
توازن ایجاد کند و در مدار بماند؟
صفحه 27:
مورد کاوی -1
* موضوع مطرح شده را مطالعه ونقطه نظرانتان
را اعلام فرمایید.
۶ مهارت شما در ایجاد نوآوری وخلاقیت چگونه
بوده است؟
* نمونه ای برای بیان دارید؟
#6 wwono )
صفحه 28:
بخش دوم: کارکردهای مدیریت - ابزار شما برای
رسیدن به خروجی ها جیست؟
تصمیم گیری
برنامه ریزی
سازماندهی
هدایت
كتترل
wwono ) 252 م
صفحه 29:
جایگاه تصمیم گیری در مدیریت
* برخی از صاحبنظران برای مدیریت فقط یک کارکرد قائل هستند و آن». تصمیم
Goal isis
سایمون(5110010) تصمیم گیری را با مدیدیت مترادف می داند و كريفين
(Griffin) آن را قلب مدیریت عنوان می کند.
پرخی دیگر از صاحبنظران مدیریت. تصمیم گیری و برنامه ریزی را مترادف دانسته و
آن را در کانون برنامه ریزی قرار می دهند.
: تصمیم گیری به منزله کلید فهم پیچیدگیهای سازمان و عملکردهای مدیریت است.
وظایف اساسی برنامه ریزی. سازماندهی. هدایت و کنترل مستلزم تصمیم گیری است.
wwono ) #266 م
صفحه 30:
مفهوم برنامه و برنامه ریزی
* برنامه ریزی چیزی نیست جز تفکر منظم در مورد آینده.
* برنامه عبارت از تعیین هدف و پیش بینی راه رسیدن به آن است.
در واقع آن نوعی تعهد به انجام فعالیتهای معین برای تحقق هدف به شمار
می آید.
* برنامه ریزی عبارت است از تصور و طراحی وضعیت مطلوب و پیش
بینی راهها و وسایلی که نیل به آن را میسر می سازد.
wwono ) #60 م
صفحه 31:
اهداف برنامه ریزی
_ افزایش احتمال رسیدن به هدف از طریق تنظیم فعالیتها
۲ تطبیق سازمان با تغییرات محیطی
۳._ افزايش کارایی و منفعت اقتصادی از طریق مقرون به صرفه
ساختن عملیات
۶ مهیا ساختن ابزاری برای کنترل
۵ _ تقویت روحیه کار گروهی
#60 wwono )
صفحه 32:
هدفگذار ی
* اولین گام فرایند برنامه ریزی عبارتست از تعیین هدفها و آولویتهای آنها یا
on هدفگذار “Goal setting). -
* هدف (2081) نتیجه مطلوبی است که رفتار سازمانی در جهت آن
هدایت می شود.
* نقش عمده هدفها در سازمان:
۱.معرف سازمان
۲ هماهنگی فعالیتها
۳. کمک به تهیه ملاکهای ارزشیابی عملکرد فردی و سازمانی
a emer 266
صفحه 33:
تعریف سازماندهی
* سازماندهی فرایندی است که طی آن با تقسیم کار میان افراد و گروههای
کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها؛ برای کسب اهداف تلاش می شود.
سازماندهی یعنی جریان نظم و ترتیب دادن به کار و فعالیت و تقسیم
وتکلیف آن به افراد به منظور انجام دادن کار و تحقق هدفهای معین.
* سازماندهی (1081012170()) و ساختار سازمانی(51۳0601076)
معادل نیستند بلکه ساختار سازمانی . حاصل و نتیجه فرایند سازماندهی
می باشد.
wwono ) #66 م
صفحه 34:
هماهنکی
aS =) 54415 Coordination) Sts ° طی آن تمامی
بخشهای تشکیل دهنده سازمان برای کسب هدف مشترک ترکیب و مرتبط
می شوند.
* هماهنگی با مجموعه ای از مکانیزم های ساختاری و رفتاری تحقق می یابد.
* همواره میان نیروهای طرفدار هماهنگی و ترکیب Integration) و
نیروهای طرفدار تفکیک (1216]616101]181]1010) تنش وجود دارد.
#OP wwono ) م
صفحه 35:
رهبری
* رهبری (1.680615101۳) عبارتست از فرایند نفوذ در یگران و
ترغيب آنها به تلاش مشتاقانه براى نيل به اهداف معین.
* نفوذ (©1211116120) عبارتست از اعمالى كه مستقيم يا غير مستقيم
باعث تغيير در نظرات يا رفتار ديكران مى كردد. آن مهمترين نكته در
زمیزی؛است.
* نفوذ از قدرت (01۷6۲) نشأّت می گیرد. قدرت همانا توانایی اعمال
نفوذ بر دیگران است. به عبارتى قدرت و نفوذ با هم در آميخته اند.
wwono )
a emer 266
صفحه 36:
رویکرد رفتار رهبری
* این رویکرد در پی درک سبک و روش رهبری و شیوه های برخود. آنها با
پیروان است.
* در این رویکرد. رفتار رهبران عمدتا به دو سبک انسانگرا و سازمان گرا تقسیم
فى شود.
* انواع سبکهای رهبری از دیدگاه لیکرت:
- سبک 61 41 (Telling)
- سبك پدرانه یا متقاعد کننده (5611100)
- سبک مشارکتی (۳۵2]1010۵11۳00)
-سبک تفویضی (۲61691170)
wwono ) #66 م
صفحه 37:
رویکرد رهبری اقتضایی
براساس این رویکرد رهبری تابعی است از ؛
- ویژگیهای رفتاری و شخصیتی رهبر
- میزان توان و تمایل پیروان
- عوامل مربوط به موقعیت و شرایط
* عوامل مربوط به موقعیت و شرایط رهبری از دیدگاه فیدلر:
- نوع رابطه رهیر و پیرو
- میزان مشخص بودن ساخت و وظایف
- میزان قدرت رهبر
— wwono )
صفحه 38:
1 +
انگیزش
* انگیزش jl cus le (Motivation) حالت درونى متيل به
تلاش فراوان در جهت تحقق هدف يا اهدافی.
* انگیزه ها چراهای رفتارهای کارکنان هستند. آنها خود ريشه در
نیازهای افپاد دارند.
aii — ns — dan — lia
م 28 a)
صفحه 39:
نظریه های انگیزش
* نظریه های انگیزش به دو دسته کلی قابل تقسیم اند؛ نظریه های متعترایی و نظریه
های فرایندی.
* نظریه های محتوایی 25S ble ond « (Content) و اینکه انگیزش
تحت تأثیر چه عواملی رخ می دهد. می پردازند مثل نظریه سلسه مراتب نیازها»
نظریه ۷ و 6 نظریه دو عاملی و..
۴ نظریه های فرایندی (3۳06655) به تبیین فرایند انگیزش و اينکه آن چگونه
ایجاد. تقویت , حفظ یا تضعیف و از بین می رود. می پردازند. مثل نظریه برابری»
نظریه انتظار نظریه تعیین هدف و..
wwono ) 26 م
صفحه 40:
* ارتباط(مهمترین هنر مدیر) عبارتست از فرایند تفهیم.
معنی.
* ارتباط عبارتست از انتقال و تبادل اطلاعات. معانی. مفاهیم و احساسها
ميان افراد با واسطه یا بی واسطه.
* ارتباط یعنی تبادل افکا عقاید و اطلاعات با استفاده از نمادهای
مشترک مانند کلمات. اشارات و ...
20
ممع و و
صفحه 41:
wono ) بر یس
صفحه 42:
ارتباط اثر بخش
ارتباط موثر يا انربخش به ارنبالا ی کف
ميشود که هدف ارتباطي به بهترین وجه
تأمین گردد. به عبارتي هر اندازه قصد و
نيت فرستنده پیام با مفهوم دریافت شده
توسط گیرنده پیام يكي باشد, ارتباط
موتري برقرار شده است.
wwono )
صفحه 43:
صفحه 44:
مفهوم کنترل
* کنترل(01۵]701/)) فرایندی است که از طریق آن عملیات انجام شده با
فعالیت های برنامه ریزی شده تطبیق داده می شوند.
کنترل به مقایسه "بایدها" و "هست ها" می پردازد و فاصله بین وضع موجود و
وضع مطلوب را اندازه می گیرد.
* کنترل عبارتست از فعالیتی منظم که ضمن آن نتایج مورد انتظار در قالب
استانداردهای انجام عملیات معین می شوند. سیستم دریافت اطلاعات طراحی
مى كردد. عملیات پیش بینی شده و انجام شده با هم مقایسه می گردند.
اختلافات و انحرافات مشاهده شده ارزیابی و میزان اهمیت آنها مشخص می
شوند و سرانجام اصلاحات لازم جهت تحقّق هدفها انجام می گیرند.
HPP wwono ) م
صفحه 45:
كيهاى كنترل مؤثر
* ارائه اطلاعات دقیق و صحیح * تأکید بر نقاط حسامل»و, Cus
* ارائه اطلاعات بموقع و بهنگام ۴ عینی بودد
* هدفمند بودن و داشتن برنامه * انعطاف پذیری
* معقول و واقع بینانه بودن * قابلیت انطباق با تفاوتهای فردی
* مقبولیت * اصلاح کنندگی
* مقرون به صرفه بودن * تناسب داشتن با جایگاه سازمانی
۰ جامع بودن
* قابلیت تجدید نظر
im wwono ) م
صفحه 46:
مشکلات و محدودیت های کنترل
* مقاومت کارکنان
* تشخیص حد مناسب کنترل
* تأخیر در ارائه نتایج کنترل
* استفاده از معیارهای غیر واقعی و غير منصفانه
#9 wwono )
صفحه 47:
مهارت - چیستی و چگونگی
٠ تعريف مهارت جيست؟
Aptitude - Skill - ability - expertise -
craft or trade that requires special
training
مهارت در واقع یک توانمندی است.
توانمندی در بکارگیری دانسته ها.
HPP wwono )
صفحه 48:
مهارت عمومی
* سازمان بوداشت جهانى مهارتهاق زندكى را با
وين دهكانه زير مشخص كرده است.
-le - خودآگاهی
۶ - همدلی
* 3- ارتباط موثر
* 4- روابط بینفردی
* 5- تصمیمگیری
wwono )
صفحه 49:
مهارت عمومی
* 6- توانایی حل مسئله
* 7- تفکر خلاق
* - تفکر انتقادی
۱ 7 مقابله با هیجانهای ناخوشایند
1- توانایی مقابله با استرس ۱
wwono )
م +
صفحه 50:
تعریف مهارت مدیربتی
* مهارت مدیریتی به مهارت هایی گفته (yo شود
که به وسیله آن شخص در وجود خود امکان به
حرکت در آوردن اجزاء یک مجموعه را برای
حرکت متناسب همه اجزاء به سوی اهداف تعیین
شده فراهم می آورد.
wwono )
صفحه 51:
Soles
مهارت یعنی کیفیت انجام پ ار در نزد افراد مختلف که *
برايند عوال زیادی است.
ماهر ds در حقیقت همه ما شاید افرادی با مهارت باشیم *
فرد ماهرتوانایی نمایش مهارتهای خویش را دارد. *
مهارت داشتن # ماهر بودن
مهارت داشتن از سابقه کار. روتین بودن شغل و تمرکز بر یک
خصیصه مانند جایگاه سازمانی ایجاد می شود ولی ماهر بودن
نیاز به عواملی دارد که موارد یاد شده حداقل ul می باشند.
wwono ) #60 م
صفحه 52:
کارگاه دوم - تیب مدیربتی در
ee هستید؟
* و با راهنمایی استاد جمع بندی نمایید
#66 wwono )
صفحه 53:
فرق مدير ماهر در رويكرد سنتى و
polo pro * سنتی کسی PP بتواند امور محوله
(حداقلها) را
به نجو احسن صورت دهد. نزد چنین مدیری وظایف
۳051008 اهمیت بالایی دارد و وی از توان سازمان
برای تحقق این موارد بهره می گیرد . رویکرد مدیریت
سنتق جكم مى كند كه مديزان اين سازمانها سلسلا
مراتبی عمل کنند و لذا خروجی آنها در بلند مدت
سازمانی با دخل و خرجح خوب ولی با شکل یک ماشین
می باشد و امکان بروز رویکرهای کارمند پرور وجود دارد.
wwono )
صفحه 54:
فرق مدير ماهر در رويكرد سنتى و
* در رويكرد نوين اين ارتباط 9 انلك eS ی ۳
در مهارت مدير مى زند و لذا توان مدير در ايجاد
شرايط مناسب برای رشد وتوسعه منایع انسانی و
ارزشهای سازمانی ( نه نیروی انسانی) مهات او را به
تصویر می کشد.
* در چنین سازمانهایی توان رویارویی با شرایط عدم
اطمینان در تصمیم گیری( مهمترین کارکرد مدیر در
سازمانهای یادگیرنده و چابک) در تمام لایه های
سازمان رسوخ کرده و لذا مدیر مهارت چاکب را به
سازمام تزریق کرده است.
wwono )
صفحه 55:
فرق مدير ماهر در رويكرد سنتى و
نوين
° در تفكر نوينٍ مهارت مدير به توان او در ge 0
دز شناخت و بهزه بردازی از ۶ els le سارك 2
است.
يديده نوين استقبال از تغییر است 5
* شاخصهاى شناسايى جنين مهارتهايى در مديران
° چگونه مدیرانی چنین توانایی wh دارند؟
wwono )
صفحه 56:
فرق مدير ماهر در رويكرد سنتى و
نوين
* دیدن كواتتو مدير كوأ نتو مج
* تفکر کوانتومی: توانایی فکر کردن به شیوه متناقض؛
* احساس کوانتومی: توانایی احساس زنده و حیاتبخش؛
* شناخت کوانتومی: توانایی دانستن به شیوه خلاقانه و
شهودی؛
Jos * کوانتومی: توانایی عمل به شيوه مسئولانه؛
* اعتماد کوانتومی: توانایی اعتماد به فرایند زندگی؛
* وجود کوانتومی: توانایی برای برقراری ارتباط مستمر
uv NORD يي
صفحه 57:
Ceol; Sy *ادمهای
) و 26 ييا
صفحه 58:
کارگاه سوم- خلاقیت شخصیت
۴ شخ شخصیت شما چگونه است؟
wwono ) #266 م
صفحه 59:
کدومشونو استخدام کنیم؟
#09
0-20
صفحه 60:
صفحه 61:
عوامل موثر بر بروز مهارتهای
بروز مهارت
مدیریت. شاه بیت همه موفقیت ها و ترجیع بند بسیاری از
,شکست هاست. قافیه همه ابیات مهارت بوده است ۱ 7
uv NORD 4
#00
صفحه 62:
کارگاه - شاخه
مشخصه ae ep
ید و توسعه می دهند چیست؟
۶ شاخصهای مدیران ماهرچیست؟
* نظراتتان را بیان نمایید
wwono )
م #00
صفحه 63:
BP سازمان
8 تمرکزشان روی اجرای راه حل sla مرتبط با مشکلات و
اقداماتی جهت رسیدن به هدفهای سازمان است نه رزوی
یافتن راه حل(توانایی حل مساله )
* بدنبال ایجاد فرهنگ سازمانی قوی هستند(عامل برندساز
وتعهد آفرین)
* تفکرشان بر مشتری مداری است(عامل بازار سازوموج
افرین)
* ارزش در اين سازماتها بر نيروى انسانى و بقا در بلتد مدت
۳ wwono )
صفحه 64:
مدیران در اين سازمانها جکونه اند؟
* بزرگترین مهارت مدیران در این سازمانهاءمبتنی
بودن عملکرد انها بر افزايش توانایی کارکنان
مبنی بر الگویی بعنوان افزايیش عملکرد سازمان
است.
* خروجی مهارت مدیران در توجه آنها به رفتار .
علاقمندی و آمادگی کارکنان در تعهد و کوشش
آنان در رسيدن به اهداف سازمان تجلى مى يابد.
wwono )
صفحه 65:
شاخصهای مهارت مدیران
* ایجاد توانایی تغییر سازمانی(انعطاف- سرعت و
یادگیری ر کارکنان)
* ایجاد زمینه های منجر به دانش غنی برای نواوری و
بهبود مداوم
* سازمان بدون مرز و برقراری نظام ارتباطات آزاد و
سازنده بین کارکنان و بخش های مختلف سازمان
blir * سازمانی دلپذیر برای کار
#66 wwono )
صفحه 66:
۱ lq, Lil
"| hear you worked so many hours last week
that you passed out for 20 minutes. | just
thought I'd make it clear that I'm not paying
you for those 20 minutes."
«شنیدم که هفته گذشته اینقدر کار کردی که برای ۲۰ دقیقه از حال رفتی.
فکر کردم که باید برات روشن کنم که من برای اون ۲۰ دقیقه چیزی بهت نمی پردازم.»
og NORD گنز
صفحه 67:
زیر بناهای چنین خروجی هایی
62
* داشتن رهبری و مدیریت مناسب
* رفتار درست و عادلانه با کارکنان
* توانمند سازی و پاسخ گویی
#9 wwono )
صفحه 68:
صفحه 69:
مورد کاوی -2
* آیا به اين اندیشیده اید که چگونه می توان زمینه
هاى ايجاد مهارت را در يى مدير از بين برة؟
* راههاى شكست يك مدير جيست؟
#66 wwono )
صفحه 70:
منابع
* سازمان و مدیریت - دکتر رضا نجف GS
٠ مدیریت رفتار سازمانی - استیفن رابینز
* رفتار سازمانی - گریفین
* تئوری سازمان - استیفن رابینز
* در جستجوی بهترینها - پیترز و واترمن
#0 wwono )
