مهارت های مدیریت سازمانی
اسلاید 1: « فرصتها مثل ابرها هستند، يك لحظه هستند و لحظه ديگر ميروند. » اميرمؤمنان علي (ع)
اسلاید 2: مهارتهای مدیریت سازمانی
اسلاید 3: اهداف دورهشناخت بهتر از مدیریت در سازمان و ابعاد آنشناخت علمی و دقیق تر از مفهوم مدیریت و اصول و کارکردهای مربوط به آنایجاد بسترمناسب در رابطه با مفاهیم و فنون مختلف مدیریتیبررسی مهارتهای لازم برای اداره موفق سازمانمهارتهای مورد نیاز یک مدیر برای کارایی و اثربخشی در مدیریت چیست؟
اسلاید 4: مفاهیم پایه سازمان و مدیریت-مدیریت (management)-اهمیت مدیریت -تعریف مدیریت-سطوح مدیریت-مهارتهای مدیریت-نقشهای مدیریت-وظایف مدیریت-مدیریت: علم یاهنر؟-مدیریت موفق و مؤثر-کارایی / اثربخشی / بهره وری
اسلاید 5: مفاهیم مهارتیمهارت چیست؟چگونه ایجاد می شود؟ماهر کیست؟آیا ما ماهر هستیم یا مهارت داریم ؟(فرق مهارت داشتن و ماهر بودن)حداقل مهارتهای یک مدیر برای اداره سازمان چیست؟طبقه بندی مهارتها و دسته بندی آنها
اسلاید 6: سازمان ها امتداد خویشتن ما می باشند (اسکات،1987)
اسلاید 7: اهمیت سازمان هاجامعه امروز یک جامعه سازمانی(organizational society) است و کل جهان به مثابه سازمانی است که همه مردان و زنان در آن نقشهای سازمانی ایفا می کنند.(اتزیونی) سازمان ها پدیده های کلیدی جوامع مدرن محسوب می شوند.(پرو)سازمانهای بزرگ به معنای وسیع کلمه از شالوده های اساسی جوامع امروزی به شمار می آیند. آنها زمانی که تمدن ها به درجه ای معین از بلوغ و تکامل برسند، ظهور می یابند.(اسکات)
اسلاید 8: تعریف سازمان پدیده ای اجتماعی که به طور آگاهانه طراحی و هماهنگ شده، دارای مرز نسبتا مشخصی بوده و به منظور تحقق هدف یا اهدافی بر اساس یک سلسله مبانی نسبتا دائمی فعالیت می کند.
اسلاید 9: انواع سازمانکوچک / متوسط / بزرگخصوصی / عمومی / دولتیپیشرفته / معمولی/ قدیمیدانشی/ خلاق/ تولیدی/ خدماتی/..افقی/ عمودی/ تخت/...یادگیرنده/چابک/متعالی/...سازمان شما چگونه سازمانی است؟
اسلاید 10: ارکان سازمان افراد ساختار تکنولوژی اهداف
اسلاید 11: مدیریت و اهمیت آناغلب صاحبنظران، علل موفقیت یا شکست سازمانها و نهادها را ناشی از تفاوت در نحوه مدیریت آنها می دانند. مدیریت ، عضو اصلی وحیاتبخش هر سازمان است.(دراکر) مدیریت مسیر حرکت سازمان از وضع موجود به وضع مطلوب را هدایت می کند.
اسلاید 12: آنچه که در مدیریت داده می شود؟
اسلاید 13: آنچه که در مدیریت خواسته می شود؟اداره شدن بخش/واحد/... حسب ابعاد مدیریت تحقق اهدافرضایت کارکنانکارایی منابعاثربخشی نتایج ...
اسلاید 14: آنچه که در مدیریت اتفاق می افتد :
اسلاید 15: تعریف مدیریتمدیریت عبارتست از هنر انجام کار با و به وسیله دیگران(فالت) مدیریت فرایند هماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی در جهت اهداف جمعی می باشد.(دانلی)مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی وانسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی ،هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده، صورت می گیرد. .....
اسلاید 16: سطوح مدیریتمدیریت عالی (ریاست-معاونت)مدیریت میانی (مدیر کل)مدیریت عملیاتی (سرپرستی)
اسلاید 17: فنی انسانیادراکی مديران عالی مديران ميانیمديران عملياتی مهارتهای مدیریت
اسلاید 18: کارکردهای مدیریت وظایف مدیریت از دیدگاه کلاسیک هاPOSDCORBکارکردهای اساسی مدیریتجایگاه تصمیم گیری در کارکردهای مدیریت
اسلاید 19: برنامهريزی سازماندهی کنترلهدايت حداقلها/وظایف مدیر
اسلاید 20: مدیریت: علم یا هنر؟علم(Science) دانستن است و هنر(Art) توانستن.آن بخش از مدیریت که با آموزش فراگرفته می شود، علم مدیریت و بخشی از آن که از طریق کسب تجارب و اندوخته ها و به کارگیری آنها در شرایط مختلف حاصل می شود، هنر مدیریت می دانند.مدیریت فن و هنری است که از طریق درک و فهم علمی قابل پیشرفت است.عمل مدیریت باید با دانش علمی، توانایی هنری، مهارت فنی و اخلاق اجتماعی تؤام باشد.
اسلاید 21: باز شناسی مدیر در سازمانهای نوینمدیر موفق کیست؟مدیرموثر کیست؟مدیر کارا کیست؟وظیفه مدیر در قبال کارکنان چیست؟وظیه مدیر در قبال منابع سازمان چیست؟وظیفه مدیر در قبال اهداف چیست؟...
اسلاید 22: مدیریت موفق و مؤثر مدیری که بتواند حداقل نتیجه قابل قبول را با استفاده از ابزارهایی نظیر تنبیه، توبیخ، کسر حقوق و غیره فراهم سازد، مدیرموفق ((Successful نامیده می شود، در حالی که مدیر مؤثر(Effective) به کسی می گویند که بتواند 80 الی 90 درصد توانایی های افراد را به کار گیرد.
اسلاید 23: کارآییکارآیی Efficiency)) یکی از اجزای مهم عملکرد مدیریت و بهره وری محسوب می شود.کارآیی یعنی درست انجام دادن کارها (پیتر دراکر)کارآیی عبارتست از نسبت بازده و هزینهکارایی یعنی انجام خوب کارها با صرف زمان و هزینه کمتر . آن بر چگونگی انجام کار تأکید دارد.
اسلاید 24: اثر بخشیاثر بخشی (Effectiveness) نیز به مانند کارایی یکی دیگر از اجزا و مؤلفه های مهم عملکرد مدیریت و بهره وری وی محسوب می شود.اثر بخشی یعنی انجام کارهای درست (پیتر دراکر)اثر بخشی عبارتست از میزان تحقق اهداف یا نتایج مطلوب.اثر بخشی مهم تر از کارآیی است و کلید موفقیت سازمان محسوب می شود. در اثر بخشی تمرکز و تأکید بر نتایج کار است نه نحوه انجام آن.
اسلاید 25: بهره وریبهره وری (Productivity) عبارتست از مجموع کارآیی و اثر بخشی اثربخشی + کارآیی =بهره وریبهره وری عبارتست از نسبت ستاده ها به داده هابهره وری یعنی انجام درست کارهای درست (پیتر دراکر)
اسلاید 26: معمابا رویکردهای گفته شده به نظر شما چگونه یک مدیر می تواند بین تمام این وظایف، خواسته ها، انتظارات، سازمان مداری ها، آینده نگری ها و.. توازن ایجاد کند و در مدار بماند؟پاسخ : ........................................................
اسلاید 27: مورد کاوی -1موضوع مطرح شده را مطالعه ونقطه نظراتتان را اعلام فرمایید.مهارت شما در ایجاد نوآوری وخلاقیت چگونه بوده است؟نمونه ای برای بیان دارید؟
اسلاید 28: بخش دوم: کارکردهای مدیریت – ابزار شما برای رسیدن به خروجی ها چیست؟تصمیم گیریبرنامه ریزیسازماندهیهدایتکنترل
اسلاید 29: جایگاه تصمیم گیری در مدیریت برخی از صاحبنظران برای مدیریت فقط یک کارکرد قائل هستند و آن تصمیم گیری است.سایمون(Simon)، تصمیم گیری را با مدیریت مترادف می داند و گریفین (Griffin) آن را قلب مدیریت عنوان می کند.برخی دیگر از صاحبنظران مدیریت، تصمیم گیری و برنامه ریزی را مترادف دانسته و آن را در کانون برنامه ریزی قرار می دهند.تصمیم گیری به منزله کلید فهم پیچیدگیهای سازمان و عملکردهای مدیریت است. وظایف اساسی برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل مستلزم تصمیم گیری است.
اسلاید 30: مفهوم برنامه و برنامه ریزیبرنامه ریزی چیزی نیست جز تفکر منظم در مورد آینده.برنامه عبارت از تعیین هدف و پیش بینی راه رسیدن به آن است. در واقع آن نوعی تعهد به انجام فعالیتهای معین برای تحقق هدف به شمار می آید.برنامه ریزی عبارت است از تصور و طراحی وضعیت مطلوب و پیش بینی راهها و وسایلی که نیل به آن را میسر می سازد.
اسلاید 31: اهداف برنامه ریزیافزایش احتمال رسیدن به هدف از طریق تنظیم فعالیتهاتطبیق سازمان با تغییرات محیطیافزایش کارایی و منفعت اقتصادی از طریق مقرون به صرفه ساختن عملیاتمهیا ساختن ابزاری برای کنترلتقویت روحیه کار گروهی
اسلاید 32: هدفگذاریاولین گام فرایند برنامه ریزی عبارتست از تعیین هدفها و اولویتهای آنها یا همان هدفگذاری(Goal setting).هدف (Goal) نتیجه مطلوبی است که رفتار سازمانی در جهت آن هدایت می شود.نقش عمده هدفها در سازمان: 1.معرف سازمان 2. هماهنگی فعالیتها 3. کمک به تهیه ملاکهای ارزشیابی عملکرد فردی و سازمانی
اسلاید 33: تعریف سازماندهیسازماندهی فرایندی است که طی آن با تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها، برای کسب اهداف تلاش می شود.سازماندهی یعنی جریان نظم و ترتیب دادن به کار و فعالیت و تقسیم وتکلیف آن به افراد به منظور انجام دادن کار و تحقق هدفهای معین. سازماندهی (Organizing) و ساختار سازمانی(Structure) معادل نیستند بلکه ساختار سازمانی ، حاصل و نتیجه فرایند سازماندهی می باشد.
اسلاید 34: هماهنگیهماهنگی (Coordination) فرایندی است که طی آن تمامی بخشهای تشکیل دهنده سازمان برای کسب هدف مشترک ترکیب و مرتبط می شوند.هماهنگی با مجموعه ای از مکانیزم های ساختاری و رفتاری تحقق می یابد.همواره میان نیروهای طرفدار هماهنگی و ترکیب (Integration) و نیروهای طرفدار تفکیک (Differentiation) تنش وجود دارد.
اسلاید 35: رهبریرهبری (Leadership) عبارتست از فرایند نفوذ در دیگران و ترغیب آنها به تلاش مشتاقانه برای نیل به اهداف معین.نفوذ (Influence) عبارتست از اعمالی که مستقیم یا غیر مستقیم باعث تغییر در نظرات یا رفتار دیگران می گردد. آن مهمترین نکته در رهبری است.نفوذ از قدرت (Power) نشأت می گیرد. قدرت همانا توانایی اعمال نفوذ بر دیگران است. به عبارتی قدرت و نفوذ با هم در آمیخته اند.
اسلاید 36: رویکرد رفتار رهبریاین رویکرد در پی درک سبک و روش رهبری و شیوه های برخورد آنها با پیروان است. در این رویکرد، رفتار رهبران عمدتا به دو سبک انسانگرا و سازمان گرا تقسیم می شود.انواع سبکهای رهبری از دیدگاه لیکرت: - سبک آمرانه (Telling) - سبک پدرانه یا متقاعد کننده (Selling) - سبک مشارکتی (Participating) - سبک تفویضی (Delegating)
اسلاید 37: رویکرد رهبری اقتضاییبراساس این رویکرد رهبری تابعی است از ؛ - ویژگیهای رفتاری و شخصیتی رهبر - میزان توان و تمایل پیروان - عوامل مربوط به موقعیت و شرایطعوامل مربوط به موقعیت و شرایط رهبری از دیدگاه فیدلر:- نوع رابطه رهبر و پیرو- میزان مشخص بودن ساخت و وظایف- میزان قدرت رهبر
اسلاید 38: انگیزشانگیزش (Motivation) عبارتست از حالت درونی میل به تلاش فراوان در جهت تحقق هدف یا اهدافی.انگیزه ها چراهای رفتارهای کارکنان هستند. آنها خود ریشه در نیازهای افراد دارند.نیازهاانگیزهرفتارهدف
اسلاید 39: نظریه های انگیزشنظریه های انگیزش به دو دسته کلی قابل تقسیم اند؛ نظریه های محتوایی و نظریه های فرایندی.نظریه های محتوایی (Content) به تبیین عوامل انگیزش و اینکه انگیزش تحت تأثیر چه عواملی رخ می دهد، می پردازند مثل نظریه سلسه مراتب نیازها، نظریه Y و X، نظریه دو عاملی و...نظریه های فرایندی (Process) به تبیین فرایند انگیزش و اینکه آن چگونه ایجاد، تقویت ، حفظ یا تضعیف و از بین می رود، می پردازند. مثل نظریه برابری، نظریه انتظار، نظریه تعیین هدف و...
اسلاید 40: ارتباطارتباط(مهمترین هنر مدیر) عبارتست از فرایند تفهیم، تفاهم و تسهیم معنی.ارتباط عبارتست از انتقال و تبادل اطلاعات، معانی، مفاهیم و احساسها میان افراد با واسطه یا بی واسطه.ارتباط یعنی تبادل افکار، عقاید و اطلاعات با استفاده از نمادهای مشترک مانند کلمات، اشارات و ...
اسلاید 41: بازخور فرایند اصلی ارتباط
اسلاید 42: ارتباط مؤثر يا اثربخش به ارتباطي گفته ميشود كه هدف ارتباطي به بهترين وجه تأمين گردد. به عبارتي هر اندازه قصد و نيت فرستنده پيام با مفهوم دريافت شده توسط گيرنده پيام يكي باشد، ارتباط مؤثري برقرار شده است. ارتباط اثر بخش
اسلاید 43: کارگاه اول- عملکرد تیمیمتد بلبینعملکرد ارتباطی شما چه هنگام قوی است؟به سئوالات پاسخ مناسب دهید.
اسلاید 44: مفهوم کنترل کنترل(Control) فرایندی است که از طریق آن عملیات انجام شده با فعالیت های برنامه ریزی شده تطبیق داده می شوند.کنترل به مقایسه ”بایدها“ و ”هست ها“ می پردازد و فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را اندازه می گیرد.کنترل عبارتست از فعالیتی منظم که ضمن آن نتایج مورد انتظار در قالب استانداردهای انجام عملیات معین می شوند، سیستم دریافت اطلاعات طراحی می گردد، عملیات پیش بینی شده و انجام شده با هم مقایسه می گردند، اختلافات و انحرافات مشاهده شده ارزیابی و میزان اهمیت آنها مشخص می شوند و سرانجام اصلاحات لازم جهت تحقق هدفها انجام می گیرند.
اسلاید 45: ویژگیهای کنترل مؤثرتأکید بر نقاط حساس و کلیدیعینی بودنانعطاف پذیریقابلیت انطباق با تفاوتهای فردیاصلاح کنندگیتناسب داشتن با جایگاه سازمانیارائه اطلاعات دقیق و صحیحارائه اطلاعات بموقع و بهنگامهدفمند بودن و داشتن برنامهمعقول و واقع بینانه بودنمقبولیتمقرون به صرفه بودنجامع بودنقابلیت تجدید نظر
اسلاید 46: مشکلات و محدودیت های کنترلمقاومت کارکنان تشخیص حد مناسب کنترلتأخیر در ارائه نتایج کنترلاستفاده از معیارهای غیر واقعی و غیر منصفانه
اسلاید 47: مهارت – چیستی و چگونگیتعریف مهارت چیست؟ Aptitude - Skill – ability – expertise – craft or trade that requires special trainingمهارت در واقع یک توانمندی است. توانمندی در بکارگیری دانسته ها.
اسلاید 48: مهارت عمومیسازمان بهداشت جهانی مهارتهای زندگی را با عناوین دهگانه زیر مشخص کرده است. 1- خودآگاهی2- همدلی3- ارتباط مؤثر4- روابط بینفردی5- تصمیمگیری
اسلاید 49: مهارت عمومی6- توانایی حل مسئله7- تفکر خلاق8- تفکر انتقادی9- مقابله با هیجانهای ناخوشایند10- توانایی مقابله با استرس
اسلاید 50: تعریف مهارت مدیریتیمهارت مدیریتی به مهارت هایی گفته می شود که به وسیله آن شخص در وجود خود امکان به حرکت در آوردن اجزاء یک مجموعه را برای حرکت متناسب همه اجزاء به سوی اهداف تعیین شده فراهم می آورد.
اسلاید 51: مهارتمهارت یعنی کیفیت انجام یک کار در نزد افراد مختلف که برآیند عوال زیادی است.در حقیقت همه ما شاید افرادی با مهارت باشیم ولی ماهر نباشیم.فرد ماهرتوانایی نمایش مهارتهای خویش را دارد. مهارت داشتن # ماهر بودنمهارت داشتن از سابقه کار، روتین بودن شغل و تمرکز بر یک خصیصه مانند جایگاه سازمانی ایجاد می شود ولی ماهر بودن نیاز به عواملی دارد که موارد یاد شده حداقل آن می باشند.
اسلاید 52: کارگاه دوم – تیپ مدیریتی در کارافرینی شما چگونه مدیری هستید؟لطفا به سئوالات پاسخ مناسب دهیدو با راهنمایی استاد جمع بندی نمایید
اسلاید 53: فرق مدیر ماهر در رویکرد سنتی و نوینمدیر ماهر سنتی کسی است که بتواند امور محوله (حداقلها) را به نجو احسن صورت دهد. نزد چنین مدیری وظایف POSDCORB اهمیت بالایی دارد و وی از توان سازمان برای تحقق این موارد بهره می گیرد . رویکرد مدیریت سنتی حکم می کند که مدیران این سازمانها سلسله مراتبی عمل کنند و لذا خروجی آنها در بلند مدت سازمانی با دخل و خرج خوب ولی با شکل یک ماشین می باشد و امکان بروز رویکرهای کارمند پرور وجود دارد.
اسلاید 54: فرق مدیر ماهر در رویکرد سنتی و نویندر رویکرد نوین این ارتباطات است که حرف اول را در مهارت مدیر می زند و لذا توان مدیر در ایجاد شرایط مناسب برای رشد وتوسعه منابع انسانی و ارزشهای سازمانی ( نه نیروی انسانی) مهات او را به تصویر می کشد.در چنین سازمانهایی توان رویارویی با شرایط عدم اطمینان در تصمیم گیری( مهمترین کارکرد مدیر در سازمانهای یادگیرنده و چابک) در تمام لایه های سازمان رسوخ کرده و لذا مدیر مهارت چاکب را به سازمام تزریق کرده است.
اسلاید 55: فرق مدیر ماهر در رویکرد سنتی و نویندر تفکر نوین مهارت مدیر به توان او در فرار از بروز تعارض نیست به توان پیشگویی و پیش بینی او در شناخت و بهره برداری از تعارضات سازمانی است.پدیده نوین استقبال از تغییر است .شاخصهای شناسایی چنین مهارتهایی در مدیران چیست؟چگونه مدیرانی چنین توانایی هایی دارند؟
اسلاید 56: فرق مدیر ماهر در رویکرد سنتی و نوین مدیر کوانتومیدیدن کوانتومی: توانایی برای دیدن هدفمند؛تفکر کوانتومی: توانایی فکر کردن به شیوه متناقض؛احساس کوانتومی: توانایی احساس زنده و حیاتبخش؛ شناخت کوانتومی: توانایی دانستن به شیوه خلاقانه و شهودی؛عمل کوانتومی: توانایی عمل به شیوه مسئولانه؛اعتماد کوانتومی: توانایی اعتماد به فرایند زندگی؛وجود کوانتومی: توانایی برای برقراری ارتباط مستمر
اسلاید 57: آدمهای بزرگ زاده نمی شوندآنها ساخته می شوند
اسلاید 58: کارگاه سوم- خلاقیت شخصیت شخصیت شما چگونه است؟ لطفا به سئوالات پاسخ مناسب دهید
اسلاید 59: تفکر سنتی در جذب
اسلاید 60:
اسلاید 61: عوامل موثر بر بروز مهارتهای مدیریتیجسارت تصمیم گیریتوانایی تصمیم سازیمدیریت، شاه بیت همه موفقیت ها و ترجیع بند بسیاری از شکست هاست. قافیه همه ابیات مهارت بوده است.هوش هیجانی
اسلاید 62: کارگاه - شاخصمشخصه های سازمانهایی که مهارت بالقوه را شناسایی، آنرا تولید و توسعه می دهند چیست؟شاخصهای مدیران ماهرچیست؟نظراتتان را بیان نمایید
اسلاید 63: سازمان با عملکرد بالاتمرکزشان روی اجرای راه حل های مرتبط با مشکلات و اقداماتی جهت رسیدن به هدفهای سازمان است نه روی یافتن راه حل(توانایی حل مساله )بدنبال ایجاد فرهنگ سازمانی قوی هستند(عامل برندساز وتعهد آفرین)تفکرشان بر مشتری مداری است(عامل بازار سازوموج آفرین)ارزش در این سازمانها بر نیروی انسانی و بقا در بلند مدت است.
اسلاید 64: مدیران در این سازمانها چگونه اند؟بزرگترین مهارت مدیران در این سازمانها مبتنی بودن عملکرد آنها بر افزایش توانایی کارکنان مبنی بر الگویی بعنوان افزایش عملکرد سازمان است.خروجی مهارت مدیران در توجه آنها به رفتار ، علاقمندی و آمادگی کارکنان در تعهد و کوشش آنان در رسیدن به اهداف سازمان تجلی می یابد.
اسلاید 65: شاخصهای مهارت مدیرانایجاد توانایی تغییر سازمانی(انعطاف- سرعت و یادگیری ر کارکنان)ایجاد زمینه های منجر به دانش غنی برای نوآوری و بهبود مداومسازمان بدون مرز و برقراری نظام ارتباطات آزاد و سازنده بین کارکنان و بخش های مختلف سازمان محیط سازمانی دلپذیر برای کار
اسلاید 66:
اسلاید 67: زیر بناهای چنین خروجی هایی چیست؟داشتن رهبری و مدیریت مناسبرفتار درست و عادلانه با کارکنانتوانمند سازی و پاسخ گویی
اسلاید 68:
اسلاید 69: مورد کاوی -2آیا به این اندیشیده اید که چگونه می توان زمینه های ایجاد مهارت را در یک مدیر از بین برد؟راههای شکست یک مدیر چیست؟
اسلاید 70: منابعسازمان و مدیریت – دکتر رضا نجف بیگیمدیریت رفتار سازمانی – استیفن رابینزرفتار سازمانی – گریفینتئوری سازمان – استیفن رابینزدر جستجوی بهترینها – پیترز و واترمن
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.