مهارت های کوانتومی، متبلور کننده دانش ضمنی بشری
اسلاید 1: مهارت های کوانتومی متبلور کننده دانش ضمنی بشریمحمدعلی شفیعا-استاد دانشکده مهندسی صنایع ومدیریت اجرایی دانشگاه علم وصنعت ایرانomidshafia@gmail.com-09121327677www.iust.ac.ir
اسلاید 2: بيان مسئلهسازمانها سعي دارند تا ظرفيت و كارآيي خود براي نوآوري را افزايش دهند، لذا توجه روز افزوني به نحوه مديريت ظرفیت های خویش بخصوص دانش دارند. تجربه نشان داده كه پياده سازيهاي موفق مديريت دانش در گرو توجه و اولويت بخشيدن به نكات ظريفی است همچون: جنبه هاي انساني و فرهنگي، انگيزههاي شخصي، روش شناسیهاي مديريت تغيير، فرآيندهاي كسب و كار جديد و يا تقويت شدهاي كه مقيد به اشتراك گذاشتن دانش و ارتباطات و همكاري باشند.ميبايست فناوري نيز بعنوان يك پيشران در نظرباشد.
اسلاید 3: کم اثر شدن مهارت های مدیریتیتمایل به یافتن پاسخ بر چرایی کم اثر شدن مهارت های سنتی مدیریت,تحریک نیروی کار به خلق دانش و استفاده از ظرفیت های نهفته وی, دستیابی به رویکردهای جدیدی که مدیران به مدد آنها توانایی های دانشی مورد انتظاراز نیروی کاررا برای خلق ارزش هرچه بیشتربرای بقا درشرایط رقابتی فزاینده, با ورزیدگی میسرمی سازند.
اسلاید 4: چالشهاي اصلي مديريت دانش تکراراشتباهات پرهزينه به دليل عدم ثبت يا تحليل اشتباهات قبليتکراربرخی كارهابه دليل عدم آگاهي كاركنان از فعاليتها و پروژههاي گذشته، يا نتايج آنهالطمه خوردن به روابط با مشتريان به دلیل در دسترس نبودن دانش در نقطه عملدرمیان نگذاشتن افكار، عقايد و عملكردهاي خوب که موجب افزايش هزينههاي كلي ميگردد محدود بودن کسانی که از دانش مهم و حساس بر خوردارندکندی يادگيري سازمانها كه موجب تاخير در توسعه محصول يا از دست رفتن فرصتها ميشوددلسرد وناراضی شدن كاركنان به دليل عدم دسترسي به منابع دانش
اسلاید 5: تقويت قابليتهاي لازم براي خلاقيتانگيزشهاي مالي که دربرخي موارد ميتوانند خلاقيت را كاهش دهند, تشويقها و حمايتهاي لفظي و غير لفظي از كاركنان خلاق, تشويق كاركنان براي ارائه سناريوهاي مختلف، ایجاد فرصت برای تحليل مشكلات و مقايسة آنها,تركيب ايده خلاق با منابع و مهارتهاي كارشناسي و تخصصي
اسلاید 6: برقراري ارتباط ميان علوم، مهندسي و مديريتنحوه خلق فناوری نحوه بهره برداري از آن به طوري كه فرصت خلق كند يكپارچه كردن راهبرد فناوری با ابعاد راهبردی تجاري نحوه استفاده از فناوری براي كسب مزيت رقابتي، انعطاف پذيري نحوه تعامل ساختارهاي سازماني با تغيير فناورانه و زمان استفاده و عدم استفاده از فناوریمدیریت فناوری
اسلاید 7: مدل رنگين كمان موتورولا
اسلاید 8:
اسلاید 9: یافته های پژوهشینقش و اهميت عوامل محيط داخلي نسبت به عوامل محيط بيروني بيشتر ارزيابي شده است. ارتباط منطقي بین سه حوزه مديريت دانش، نوآوري و فناوري وجود دارد.مديريت تغيير در پياده سازي فرآيندهاي مديريت دانش، نوآوري و فناوري اهیمت ویژه ای دارد.به همه ابعاد اثرگذار باید توجه شود.اولويت يكسان و وابسته به شرايط محيط اجراء باید در نظر گرفته شود
اسلاید 10: اقداماندیشهاحساسبودناعتماددیدندانستنبرای بودنممیزه های لازم
اسلاید 11: پدیده ها از بالا به پایین و از برون به دروندر عصر حاضر مهارتهای سنتی به سرعت دچار تغییرات مستمر گردیده و پاسخگوی تحولات کنونی نمی باشنداین مهارتهاکه مبتنی بر اجزایی نظیر برنامه ریزی و سازماندهی بوده اند,برای سازمانهای مکانیکی و دارای ثبات مفیداند, ولی در عصر پرشتاب کنونی همیشه پاسخگو نخواهند بودآنها برای رفتارهای قابل پیش بینی خطی ومنطقی کاربرد دارند, ولی سازمانها به دلیل تشدید رقابت های گوناگون,از حالت ثبات به وضعیت مخاطره آمیزی,تغییر وضعیت داده اندتلاشهای جاری, بر پایه کوانتوم و نظریه هایی همچون آشوب استوار شده اند که همگی دلالت بر عدم ثبات سازمانها دارند
اسلاید 12: پیام کوانتومکل اجزاء جهان شامل,انسانها,هستی ها یا موجوداتی پویا، آگاه، و مرتبط با هم هستند. کوانتوم به معنی ذره در حال حرکت و با گرایشهای احتمالی است و اینکه نظم از بی نظمی حاصل می آید؛ و رابطه های ساده یک علتی جای خود را به روابط چند علتی، پیچیده و در هم تنیده می دهد. ادراک های انسان بشدت ذهنی است و تفکر خلاق نیازمند استفاده از توانمندیهای الهامی و اشراقی است. این گفتمان درونی او است که احساسات وی را شکل می دهد.کوانتوم دیدگاه مدیران را در نگاه به پدیده ها از بالا به پایین و از برون به درون تغییر داده و معکوس می سازد.
اسلاید 13: نظریات مدیریتی سنتی و کوانتومینظریه کوانتوم مواردسنتی را مردود نمی داند بلکه به اقتضاء شرایط متحول محیط مکمل آنها استمهارتهای کوانتومی نگریستن دوباره و جدید به مسائل و شیوه جدید برخورد با آنها را درمواردی چون مساله تعارض به مدیران می آموزددر سیستم کنونی ترفیع بر اساس نیل به هدف استفاده موثر از ابزارها و توانایی تولید فرآورده با کیفیت بالا اولویت دهی طرح ریزی و مدیریت نتایج مهارتهای فردی مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و روابط متقابل است ودر سیستم قدیم ترفیع بر اساس تجربه لیاقت و مدیریت کاهش هزینه استوار بوده است
اسلاید 14: تمام مهارتهای کوانتومی در دنیای پرتلاطم کنونی کاربرد دارند و با شیوه های سابق نمیتوان سازمانهای ارگانیک و پویا را اداره نمودتنها عنصر ثابت در حال حاضر تغییر است و اندکی عدم تعادل لازمه توسعه در قرن 21 می باشدمهارتهای فنی ادارکی و انسانی و حتی مهارتهای سیاسی اجتماعی و احساسی پاسخگوی مدیران وسازمانها نمی باشندمهارتهای سنتی در سازمانهای مکانیک با هدف کارایی و انجام درست کارها و کاهش هزینه ها بیشتر سازگار است و مهارتهای کوانتومی و جدید در سازمانهای پویا و در محیط نا مطمئن و پرچالش امروزی و با هدف اثربخشی و انجام کارهای درست موثرترند
اسلاید 15: هفت مهارت کونتومی چی می کننددیدن: مهارت هدفمنددیدن مسائل رابه مدیرمی آموزدفکرکردن: مهارت به شیوه متناقض اندیشیدن رااحساس کردن: توانایی احساس زنده بودن و حیاتبخشی شناختن: توانایی دانستن به شیوه خلاق و شهودیعمل کردن: توانایی عمل به شیوه مسئولانهاعتمادکردن: توانایی اعتماد به فرایند زندگیوجود: توانایی ارتباط مستمر را فراهم می آورد
اسلاید 16: نگاه کوانتومیتوانایی دیدن هدفمند. باور به اینکه جهان ما تابعی از باورها و پیشداشته های درونی خود ماست. اگر مدیران مقصودها و منظورهای خود را تغییر دهند با دنیاهای دیگری سر و کار خواهند داشت؛ و می توانند به شیوه دیگری عمل کنند. گویی بیان این منظور است که پیش چشمت داشتی شیشه کبود زین سبب عالم کبودت می نمود. فرصت ها در تصویرهایی نهفته اند که مدیران از کارکنان، تحولات و امور دارند. مدیران با این مهارت باید درون خود و نیت هایشان را با تکنیک های خاصی بپالایند تا محیط خود را بهتر درک کرده و روندهای به ظاهر پنهان آنها را کشف کنند، و از پیله های فکری خود خلاص شوند.
اسلاید 17: تفکرکوانتومیتوانایی تفکر به شیوه متناقض. حرکت جهان و اشیاء به شیوه ای متناقض و متعارض، و با جهش های ناگهانی و کاملاً پیش بینی ناپذیر همراه است، بطوری که که امور واقع در سطح کلان غیر منطقی و نا محتمل به نظر می رسد. مغز انسان در طول قرن ها به تفکر سیاه یا سفید و خطی عادت کرده است، حال آنکه یک تغییر کوچک ممکن است تحولات عظیم به دنبال داشته باشد. چیزهای به ظاهر نا مرتبط با یک تصویر شهودی از نیمکره مغز می تواند منشاء ابتکارات بزرگ باشد. خلاقیت ها گاه از متناقض و متعارض دیدن ها ناشی می شوند.
اسلاید 18: احساس کوانتومیتوانایی احساس زنده و توانبخش. انرژی انسان و جهان هر دو از یک جنس است، و قلب انسان کانون این انرژی است که قدرت می آفریند؛ و بسیار به افکار و عواطف ما بستگی دارد. عواطف منفی (از جمله: نا امیدی، ترس، خشم، لجاجت، و استرس) همبستگی امواج الکترو مغناطیس قلب و انرژی آن را کاهش و عواطف مثبت (از جمله: عشق، اشتیاق، غمخواری، و قدرشناسی) همبستگی امواج الکترو مغناطیس قلب و انرژی آن را افزایش می دهند. این مهارت مدیران را قادر می سازد از درون احساس خوب داشته باشند ، علی رغم آنکه در بیرون چه بگذرد. به آنها امکان می دهد در ضعف ها، قوت ببینند، و در تهدیدها فرصت؛ و شور و شوق، و شادابی برای سازمانشان به ارمغان آورند.
اسلاید 19: شناخت کوانتومیوانایی شناخت شهودی. جهان میدان انرژی است و بستر تمام اشیاء؛ این بستر همه جا حاضر و بی پایان است. جهان سراسر آگاه است و میدان اطلاعات. کسب آگاهی فرایندی خطی نیست، حالتی شهودی دارد و ظرفیت آن بینهایت است. با جمع آوری صرف اطلاعات نمی توان از قطعیت کاست. قطعیت به غفلت می انجامد. کسی که قطعی است از توجه کردن باز می ماند.
اسلاید 20: اقدام کوانتومیتوانایی عمل پاسخگویانه. عمل کوانتومی بر اصل جدا ناپذیری استوار است، که مطابق آن تغییر در هر جزء سریع به تغییر در اجزاء دیگر منجر می شود. در واقع تمام اجزاء هستی زمانی پیش از انفجار بزرگ در کنار هم بوده اند. لذا بر یک دیگر تاثیر گذارند. مدیر با این مهارت، اعمال مسؤلانه ای انجام می دهد که بر همه افراد و آینده نیز تاثیر می نهد. محبت و همدردی بصورت غیر محلی و غیر زمانی احساس ما بودن را پدید می آورد. اعمال انسان به علت همبسته بودن جهان و برگشت نتایج آن به خودش سؤلانه تر می شود.
اسلاید 21: اعتماد کوانتومیتوانایی اعتماد به جریان زندگی. این مهارت ریشه در بی نظمی دارد و اینکه عدم تعادل لازمه تکامل سیستم است. بدون بی نظمی و برابری در مبارزه برای تغییر، زندگی دچار رکود می شود و میرندگی در پی آن است. بی نظمی ها مطابق اصل نظم دهنده ی نا مشهود نظم می گیرند. اعتماد کوانتومی در واقع اعتماد به فرایندهای طبیعی زندگی است؛ و از دستکاری منِ غیر لازم مدیر در امور جلوگیری می کند. سازمان های بی شکل حاصل این فرایند است.
اسلاید 22: زیست کوانتومیتوانایی زندگی کردن در روابط . اجزاء در روابط زندگی می کنند؛ احتمال ذرّات، احتمال روابط آن هاست. ذره ها با هم ادغام می شوند و مرز و هویت مشترک می گیرند؛ و بدین ترتیب یک نظام کوانتومی پدید می آورند، نظامی که بیش از جمع آن دو است. از طریق مناسبات کوانتومی است که ظرفیت ها آزاد می شود، و هر ذره بیش از خودش می شود. افراد با دیگران می آمیزند و نقص آنها را نقص خود می دانند. زیست کوانتومی به مدیر حکم می کند زمان و فضایی برای گفتگو در نظر بگیرند و اطمینان داشته باشند که بهبود روابط به نتایج بهتر منجرمی شود ؛ و اینکه پیشرفت نتیجه همراهی است.
اسلاید 23: قیاس ممیزه های فکری و نظریسنتیپایداری در شرایط و موقعیتهاثبات در انسانها و سازمانهاترجیح سازمان بر فردعدم ارتباط اجزای سازمانکوانتومیپویایی در انسانها و سازمانهاتوجه به خصوصیات افراد و در عین حال اهمیت دادن به سازمان ارتباط عمیق و پویا بین اجزای سازمان
اسلاید 24: قیاس مهارت های سنتی و کوانتومیسنتیدیدن: نگاه بی هدفتفکر: یکنواخت و بدون چالشاحساس: بی روحشناخت:پایدار, دانستن حفظی و تکیه بر گذشتهعمل: بی هدف و از روی اکراهارتباط: نامستمر و نادراعتماد :عدم اعتماد به فردکوانتومیدیدن: هدفمندتفکر: متناقض و پویااحساس: زنده و حیات بخششناخت:متغیر, دانستن خلاقانه و شهودیعمل: هدفمند و مسئولانهارتباط: مستمر و برنامه داراعتماد:اعتماد به فرد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.