mohandesi_arzesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهندسی ارزش”

مهندسی ارزش

اسلاید 1: مهندسی ارزش

اسلاید 2: معرفی مهندسی ارزش مهندسی ارزش (Value Engineering)،تلاشی است سازمان یافته كه با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یك طرح، )از زمان شكل‌گیری تفكر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری( انجام می شود و به عنوان یكی از كارآمدترین و مهم ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است. مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینكه به تمام اجزای طرح توجه می كند، هیچ بخشی از كار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش، زمان كمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه ها یا كاستن از كیفیت كار است.

اسلاید 3: مهندسی ارزش، مجموعه ای متشكل از چندین روش فنی است كه با بازنگری و تحلیل اجزای كار، قادر خواهد بود، اجرای كامل طرح را با كمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. مهندسی ارزش عبارت است از نگرشی خلاق به منظور بهینه ساختن هزینه های چرخه عمر،صرفه جویی در زمان،افزایش سود،بهبود کیفیت ،افزایش سهم بازار، حل مشکلات واستفاده بهینه از منابع می باشد.

اسلاید 4: با آنكه روش مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل یك پروژه اجرایی به كارگرفت، بیشترین مزایای آن زمانی حاصل می شود كه در نخستین مراحل برنامه ریزی و طراحی به كار گرفته شود. نوآوری و جنبه های كاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف كاهش هزینه ها، متمایز می گرداند.مهندسی ارزش برعكس، اطلاعات، شناسایی عرصه های مشكل دار، پیشنهاد و تدوین روشها و طرحهای ابتكاری، پرورش اندیشه های نو و تلفیق همه جانبه دیدگاههایی را كه قرار است توصیه شود، مطرح می سازد.

اسلاید 5: سیر تاریخی مهندسی ارزشتحلیل ارزش به صورت یك روش فنی ویژه ، در سال های پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت . كار طراحی و تدوین این روش به دستور هنری ارلیچر(Henry Erlicher ) معاون فنی بخش خرید های شركت جنرال الكتریك آغاز شد . در سال 1947 این وظیفه برعهده لارنس مایلزLawrence) D.Miles ) مهندس ارشد شركت جنرال‌الكتریك نهاده شد .

اسلاید 6: مایلز كه مبتكر و بنیانگذار مهندسی ارزش به‌شمار می رود ، یك روش رسمی رابه اجرا درآورد كه در جریان آن چندین گروه از كاركنان شركت ، عملكرد محصولات تولیدی شركت جنرال الكتریك را بررسی میكردند.آنان به اتكای روشهای خلاق گروهی و بدون افت كارایی محصول ، تغییراتی در محصولات شركت بوجو د آوردند و هزینه های تولید را كاهش دادند. روش تحلیل ارزش به عنوان یك استاندارد در شركت جنرال الكتریك پذیرفته شد و به تدریج شركت‌های دیگر و برخی سازمان های دولتی نیز این روش جدید را به عنوان ابزاری برای كاستن از هزینه‌های خود به كار بستند . نتیجه این شدکه روش وتکنیک مهندس ارزش به وجودآمد.

اسلاید 7: نقاط عطف درمهندسی ارزشسال 1947 : برنامه تحلیل ارزش در شرکت جنرال موتور امریکا به وجود آمد.سال 1952 : تشکیل اولین سمینار تحلیل ارزش سال 1958 : دریافت بزرگترین نشان افتخار نیروی دریایی توسط آقای مایلزسال 1959 : تشکیل جامعه مهندسین ارزش آمریکا Save در واشنگتنسال 1962 : بکار گیری مهندسی ارزش در قرار دادهای بیش از صد هزار دلار وزارت دفاع آمریکاسال 1977 : جامعه مهندسی ارزش هندINVEST دراکتبرهمین سال تاسیس شدواولین کنفرانس ملی دردهلی برگزارشد.سال 1988 : کنفرانس مهندسی ارزش در ایالت هاوایی امریکا برگزار شد.سال 1992 : فدراسیون جهانی مهندسی ارزش تشکیل شد.

اسلاید 8: در ایران از سال 1378 موضوع مهندسی ارزش در برخی دانشگاه‌ها، وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور مطرح گردید و سمینارهایی در این زمینه برگزار شد.تدوین دستورالعمل ارجاع کاروانعقاد قراردادباواحدهای خدمات مهندسی ارزش توسط سازمان مدیریت وبرنامه کشور درسال1379دورنمای روشن وامیدوارکننده ای رابرای توسعه فرهنگ وبه کارگیری مهندسی ارزش وتدوین الزامات قانونی ورفع موانع دراین زمینه ترسیم نموده است .درحال حاضر اجرای مهندسی ارزش جنبه جدی به خود گرفته است دروزارت راه وترابری ووزارت نیرو،پروژه های بسیاری مورد بررسی مهندسی ارزش قرارگرفته ونتایج مفید وموثری داشته است.

اسلاید 9: برنامه کاری مهندسی ارزش فاز عمومیفاز اطلاعات فازعملکرد فازخلاقیت فازارزیابی فازبررسی وتوسعه فازتوصیهبرنامه مهندسی ارزش شامل هفت فاز به شرح ذیل می باشد:

اسلاید 10: فازعمومی: سازمان دهی نیروی کار،مشخص نمودن تصمیم گیرنده،انتخاب محدوده کار،تخصیص عملکرد به هرکدام از اجزا وجهت دهی به کار گروهی فازاطلاعات: تجزیه مساله به اشکال خاص ، پرهیز ازکلی گویی، جمع اوری تمامی اطلاعات مربوط بطور دقیق ومعنی دارفاز عملکرد: مشتمل بر کلیه تلاش هایی است که برای ارزش صورت می گیرد.عملکردهای اصلی وفرعی تعریف می شوند. فاز خلاقیت: بکارگرفتن روشهای خلق ایده های جدید

اسلاید 11: فازارزیابی :عقاید وایده هایی که که درفاز خلاقیت ایجاد گردید تصفیه ،اصلاح وترکیب می گرددتا پیشنهاد مورد نظرحاصل شود.فاز تحقیق وبررسی:ایده های خلاقی که دربالا تصفیه ، ارزیابی ومقایسه شد ، در معرض تجدید نظر قرارمی گیرند.فازاجرا:جنبه هایی ازقبیل چه چیز احتیاج است؟(منابع،بودجه،زمان ،افراد،کمک وغیره)مورد نظر قرارگرفته وپس از تایید تصمیم گیرنده مراحل اجرایی آغاز می شود.

اسلاید 12: ازروابط انسانی خوب بهره بگیریدازکلی گویی پرهیزکنیدبرموانع فائق آییدقضاوت منطقی خوب بکارببریدکارگروهی را حمایت کنیدازحقایق مطمئن شویدبطورسازنده هرچیزرا موردسوال قراردهیدهزینه هاراتعیین کنیدروش های مورد استفاده درمهندسی ارزش

اسلاید 13: ارزش پولی برای تمامی مشخصات تلرانسها،اتصالات وسایرموارد تکمیلی تعیین کنید.عملکردهارا تعریف وطبقه بندی کنید.ذهن خودرا فعال کنید.ساده سازی کنید.ایده هارا ترکیب وتصفیه کنید.برای تمامی ایده ها هزینه در نظر بگیریدعملکردهای جایگزین رامشخص کنید.ازاستانداردهااستفاده کنید.

اسلاید 14: با متخصصین ،فروشندگان ،مشتریان وغیره مشاوره کنید.از محصولات ،فرایندهاورویه های خاص استفاده کنیدبا استفاده ازروش مقایسه ای ارزیابی کنید.پول را آنچنان خرج کنید که انگار پول خودتان است.جواب هارا با اطلاعات کافی برای تصمیم گیری ارایه دهیددرصورت امکان دوراه حل ارائه دهیدبا استفاده ازممیزیهای مستقل،صرفه جوئیهای قابل پیش بینی رابررسی کنیدبه کمک های انجام شده اعتراف کنید.

اسلاید 15: تعاریف و توصیف های مرتبط با مهندسی ارزشمهندسی ارزش را بازنگری خلاق و سازمان‏یافته ارزشها (Value) وهزینه‏ها (Cost)به منظور بیشینه‏كردن شاخص ارزش (Function / Cost) تعریف نموده‏اند.هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است كه موجب تحمیل هزینه‏های غیرضروری می‏شود، بی‏آنكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی سیستم وارد آید. دستور كار مهندسی ارزش، بهبود مداوم طراحی و اجرا است.

اسلاید 16: مهندسی ارزش تكنیكی مؤثر برای كاهش هزینه‏ها، افزایش سودآوری و بهره‏وری، بهبود كیفیت بدون كاستن از جاذبه‏های ظاهری و جلوگیری از تاثیر سوء بر محیط زیست است.مهندسی ارزش یا تحلیل ارزش یك تكنولوژی مدیریتی است كه در پی برقراری توازن عملی میان هزینه، قابلیت اطمینان و عملكرد در یك محصول/خدمت، پروژه، فرآیند یا اجزای هر یك از آنها است.

اسلاید 17: توصیه های مهندسی ارزشهزینه‏های تمام طول عمر پروژه رامد نظرقراردهید نه فقط مقاطعی ازآن را.شاخص ارزش (کارکرد به هزینه ) سیستم یا زیرسیستم مورد نظر را بالا ببرید.تاثیر هر پیشنهاد مهندسی ارزش را در صورت جوابگوئی به عملکرد از نقطه نظر زمان، هزینه وكیفیت تحلیل نموده وگزارش كنید. برای خلاقیت ذهنی طرفهای ذیربط و ذینفع احترام قائل شوید .رای نهایی از آن كارفرما است، آن را بپذیرید .بكارگیری  مهندسی ارزش با استفاده از تحلیل كاركرد عوامل و محصولات معمولا توسط یك گروه آموزش دیده و متخصص به نام گروه مهندسی ارزش صورت می‏گیرد.

اسلاید 18: متخصصین مهندسی ارزش در زمینه تحلیل پروژه‏ها از دیدگاه هزینه / كاركرد آموزش دیده‏اند.گروه مهندسی ارزش، همچنین نقطه‏ نظرات خود را در زمینه بهبود روشهای ساخت یا زمانبندی اجرا، كه بر بهینه‏سازی بهره‏برداری و تعمیر و نگهداری مؤثر است به كارفرما ارائه می‏كند.

اسلاید 19: اصول بنیادی مهندسی ارزش1- بهره گیری از كارشناسان چند تخصصی برای اعمال تغییرات.2- تكمیل تدریجی تغییرات از طریق مطالعه و بررسی عینی كار.3- بهره گیری از یك منطق اساسی برای طرح پرسش ها.4- برنامه ریزی انجام كار.

اسلاید 20: فرآیند مهندسی ارزش، فرآیندی منطقی و ساختار یافته است كه در آن از یك گروه كارشناس چند تخصصی برای هدفهای زیر استفاده می شود:1- انتخاب پروژه یا محصول مناسب برای تحلیل با توجه به زمان صرف شده برای مطالعه. 2- مشخص كردن و اندازه گیری كردن ارزش جاری یك پروژه و محصول یا اجزای تشكیل دهنده آن با توجه به عملكردهایی كه نیازها، هدفها و خواستهای یك پروژه را برآورد می سازد. 3- تدوین و ارزیابی گزینه های جدید برای تخمین یا ارتقای كیفیت بخشهای وابسته با هزینه كمتر. 4- انطباق گزینه جدید با بهترین راه عملی كردن آن.

اسلاید 21: گروه مهندسی ارزش از طراحان، پیمانكاران، تحلیل گران ارزش و كارفرمای یك پروژه اجرایی تشكیل می شود: گروه طراحی تحلیل گر ارزش مهندسان مشاور پیمانكاران كارفرما :مهم ترین و اصلی ترین جنبه مشاركت كار را در حلقه تحلیل ارزش به عهده دارد. پشتیبانی فعالانه كارفرما، ضامن موفقیت و مؤثر واقع شدن كار است.

اسلاید 22: موانع فکری به کارگیری مهندسی ارزش در ایران مهندسی ارزش برای شرکت های کوچک کارا نمی باشد . در صورتی که شرکت های کوچک ، موفقیت بهتری برای انجام این کار دارند . مهندسی ارزش را برای محصولات دارای اندازه ، کیفیت ، کاربرد ، هدف و قیمت های متفاوت نمی توان به کار برد . مهندسی ارزش در شرکتی که درصد بالایی از قطعات آن خریداری می گردد ، عملی نیست. مهندسی ارزش، کاربردی در تولید محصولات با تکنیک بالاکه برای اولین بار تولید می شوند ندارد. این دیدگاه ها در مورد مهندسی ارزش اشتباه است زیرا مفهوم مهندسی ارزش همانند هر تکنیک خوب حل مشکل ، ما را به تصمیم گیری های مدیریتی راهنمایی می نماید .

اسلاید 23: كاربرد مهندسی ارزش در رشته‌های مختلف در ایالات متحده

اسلاید 24: كاربرد مهندسی ارزش در ایران در سالهای اخير نيز در ايران با مطالعات مهندسی ارزش صرفه جوئی های قابل توجهی حاصل شده است که از آن جمله حدود 50 ميليارد ريال در اجرای تونل بلند گاوشان، حدود 20 ميليارد ريال در کانال بزرگ آبياری پای پل از طرح شبکه آبياری کرخه و حدود 120 ميليارد ريال در شبکه آبياری تالوار زنجان (که در کارگاه مهندسی ارزش بهمن ماه 1381 حاصل شده است) را می توان نامبرد.

اسلاید 25: درصد کاربرد مهندسی ارزش در صنایع مختلف جهاندرصد كاربردرشته9/79برق و الكترونیك3/91 (حمل و نقل (راهسازی و ترافیك90تولید تجهیزات5/84ماشین‌سازی و تولید خودرو50صنایع شیمیایی39صنایع ساختمانی5/37صنایع غذایی

اسلاید 26: با تشكر از توجه شما

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید