صفحه 1:
مهند سی فرودگاه
صفحه 2:
مقد مه
# برنامه ریزی فرودگاه فرایندی .» است.
* در بر نامه ریزی فرودگاه تحلیل فعالیت ها بدون توجه به تأثیر بر فعالیت های دیگر قابل انجام نیست.
* در برنامه ریزی فرودگاه باید نیازهای همه جانبه مجموعه ای از فرودگاه های یک منطقه. ایالت يا کشور
مؤرد يرؤسى قرار كيرد
حسس
صفحه 3:
ارکان فرودگاه
ارکان اصلی فرودگاه
صفحه 4:
اجزای مختلف تشکیل دهنده فرودگاه بزرگ
sah
صفحه 5:
انواع مطالعات مربوط به بر نامه ریزی فرودگاه
صفحه 6:
طرح سیستمی فرودگاه
طرح و محاسبه تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز برای |
جوابگویی به نیازهای فوری و آینده حمل و نقل هرایی در |
فضاهای شهری, منطقه ای . استانی و یا کشوری است. |
صفحه 7:
اهداف اصلی طرح سیستمی
QO
ل
توسعه منظم و زمانبندى شده مجموعه اى از فرودكاهها
'توسعه صنعت هوانوردى
لأحفاظت محيط زيست
لأفراهم آوردن چارچوب کاری. برنامه ویژه توسعه فرودكاه
لاطرح کاربری زمین و طرح فضای هوائی
الآتوسعه طرحهاى مالی بلندمدت
آبرقراری راهکاری برای تکمیل و اجرای طرح سیستمی
صفحه 8:
اهداف اصلی طرح سیستمی فرودگاه ایران
#توسعه صنعت حمل و نقل هوایی
تعیین و توسعه منظم و زمانبندی شده شبکه فرودگاه های ایران
صفحه 9:
سیاست ها و مبانی دستیابی به اهداف طرح سیستمی فرودگاه در ایران
سیاست و راهبرد کلی حمل و نقل هوایی براساس امکان و توان عرضه (به هر میزان که
مقدور باشد)
اتخاذ روش پویا و قابل اطمینان و دوام برای پیش بینی عرضه و تقاضا و تعیین نقاط
فرودگاهی کشور
حداکثر کردن عرضه همراه با حداقل کردن هزینه ها
منطقه بندی حوزه های حمل و نقل هوایی
چگونگی ارتباط حمل و نقل هوایی بین مرکز هر استان با مناطق داخلی و مراکز استان های
دیگر
تعیین حداقل فاصله عملیاتی بین فرودگاه ها
اتخاذ سیاست تواتر و تناوب پروازی بیشتر به جای گسترش حجمی و ابعادی هواپیماها
صفحه 10:
عوامل موثر بر حداقل فاصله عملیاتی فرودگاه ها
#نوع شبكه پروازی فعلی و آتی
#تنوع ظرفیت هواپیماهای ناوگان آتی کشور
*راه های هوایی و امکانات مخابراتی و کمک ناوبری
امکانات فیزیکی نشست وبرخاست هواپیماها در فواصل مختلف
حداقل زمان پرواز هواپیما با توجه به ضوابط فنی و اقتصادی مجاز هواپیما
دورنمای امکانات ]
نیروی انسانی متخصص برای اداره فرودگاه
وضعیت سایر روش های حمل و نقلی در مناطق مورد بررسی
صفحه 11:
مراحل مطالعه توسعه شبکه فرودگاهی در بخش پروازهای بین المللی
پیشبینی تقاضای حمل و نقلی هوایی کل کشور در مقاطع زمانی برنامهریزی (مسافر و بار بیذ
المللی):
پیشبینی تقاضای حمل و نقل هوایی مسافر و بار بینالمللی به تفکیک مناطق حمل و نقلی
کشور
پررسی وضعیت دسترسی مناطق به فرودگاههای پینالمللی کشور و انتخاب گزینهها,
ارزیابی گزینهها بر اساس حجم تقاضای پیشبینی شده:
تعیین الگوی مناسب برای توسعه و احداث فرودگاههای بینالمللی در مقاطع زمانی برنامه
ريزى»
اولویتبندی پروژههای توسعه و احداث فرودگاهها در بخش يروازهاى بينالمللى در طرح
توسعه و احداث شبكه فرودكاهى كشور يا طرح سيستمى
صفحه 12:
مراحل مطالعه توسعه شبکه فرودگاهی در بخش پروازهای داخلی
بررسی روند رشد حجم مسافران داخلی در گذشته.
بررسی عملکرد فروهگامهای کشور در پروازهای داخلی,
تعیین مراکز عملیات پروازی شرکتهای هوایی,
بررسی حوزه نفوذ و زمان دسترسی به فرودگاههای کشور.
تعیین مدلهای ریاضی برای برآورد تقاضا (مسافر و بار داخلی),
طرح و تعیین گزینهها برای احداث فرودگاههای جدید.
بررسی عوامل مزثر بر اولویتبندی پروژههای احداث فرودگاه
تعيين امتياز مناطق حمل و نقلى کشور از نظر عوامل موثر بر تقاضاء
بررسی طرحهای در دست اجرا و آثی شبکه راههای کشور:
بررسى طرحهاى در دست اجرا و آنى شبکه حمل و نقل ریلیراهآهن,
اولويتبندى مناطق كشور از نظر محروميت از ساير روشهاى حمل و نقل (جادهاى و ريلى)»
اولويتبندى كزينههاى احداث فرودكاه.
تخصیص پروژههای اولویتبندی شده.
صفحه 13:
طرح جامع فرودگاه
. طرح جامع فرودگاهی . مفهومی از ساخت و
توسعه نهایی یک فرودگاه خاص است.
. مفاهیم توسعه و ساخت شامل محدوده کامل
فرودگاه و همچنین چگونگی کاربری زمین های
مجاور فرودگاه است.
صفحه 14:
اهداف طرح جامع فرودگاه
توسعه تسهیلات و تجهیزات فرودگاه
توسعه و قابل استفاده کردن زمین های داخل و مجاور فرودگاه
أثیرات زیست محیطی ساخت و عملیات در فرودگاه
ایجاد تجهیزات و تسهیلات دسترسی به فرودگاه
مشخص کردن امکان پذیری طرح های توسعه پیشنهادی از طریق بررسی همه جانبه گزینه ها
تعیین فهرستی از اولویت ها و مرحله بندی عملیات بهسازی پیشنهادی در طرح فرودگاه
برنامه ریزی یک طرح مالی قابل اجرا برای پشتیبانی برنامه های اجرایی
تهيه یک فرایند برنامه ریزی پيوسته که وضعیت را کترل و توصیه های طرح را در مواقم لزوم
تصحیحرو تعدیل نماید.
صفحه 15:
فلوچارت تهیه طرح جامع فرودگاه
0
Forecast ate demand
oat eee |: Tee
= oe aii
ves ۳ te
واه مهم Select
] anata nawares—]
ال ات2٩
۳922 yous
هخا
Set bet layout
“IRPORT MASTER PLAN
صفحه 16:
طرح تفصیلی با پروژه ای فروگاه
#طرح پروژه ای یا تفصیلی بر عناصر ویژه ای از طرح جامع فرودگاه متمرکز می شود.
ساخت باند جدید. اصلاح باندهای موجود. ساخت باندهای خزش, اضافه کردن جایگا
های توقف هواپیما؛ بهسازی سیستم دسترسی زمینی فرودگاه توسعه پایانه ها و ... از
اين دست طرح ها هستند.
ات ويزه فرودكاه شامل طرحهاى مهندسى و معمارى اين تسهيلات:
#بررسى تأثيرات زيستمحيطى ناشی از مراحل اجرایی ساخت و ساز و عملیات.
تعیین جزئیات هزینهها و برنامهریزی مالی فرآیند توسعه و
تعیین برنامه زمانبندی ساخت و مراحل مختلف توسعه طرح
صفحه 17:
صفحه 18:
هماهنگی
als بخش ها و گروه های ذینفع نظیر شهروندان. سازمان های دولتی و اجتماعی . استفاد
کنندگان از فرودگاه. گروه های حفاظت از محیط زیست و ... بلید در فرایند طرح و برنا
ریزی مدنظر قرار گیرند تا کیفیت برنامه ریزی افزلیش يافته و طرح با موفقیت مورد بهر
پرداری قرار گیرد.
صفحه 19:
فهرست مندرجات طرح
* فهرستی از وضعیت تسهیلات موجود فرودگاه
پیش بينى تقاضا
** تحليل اثر متقابل مقادير مختلف تقاضا و ظرفيت تسهيلات
طرح ترکیب سیستمی گزینه ها
** تعیین کارایی اقتصادی گزینه ها و راه حل های توصیه شده
** تحليل چگونگی تأمین اعتبارات مالی طرح
* آثار و چالش های زیست محیطی هر یک از گزینه ها
** آماده كدرن برنامه های اجرایی؛ هزینه ها و متابع درآمدی
صفحه 20:
بررسی وضعیت موجود
** جمع آوری اطلاعات مربوط به تجهیزات و تسهیلات موجود فرودگاه
** وضعیت موجود کاربری زمینهای اطراف فرودگاه
** اطلاعات اقتصادی. اجتماعی و آماری همچون اشتغال و جمعیت و سطح درآمدها د
حوزه خدمات رسانی فرودگاه
نتایج و پیامدهای حمل و نقل هوایی در فرودگاه مربوط و برنامه ریزی های منطقه ای
صفحه 21:
از طریق پیش بینی تقاضا می توان کارایی اجرایی عملیاتی و تسهیلات مختلف
فرودگاه را ارزیابی کرد.
#ارزيابى ها معمولاً براى دوره هاى كوتاه مدت( ساله) . ميان مدت(١٠ساله) و
بلندمدت(۲۰ساله) انجام می شوند.
#با افزایش محدوده پیش بینی: از دقت آن کاسته می شود.
#ساده ترین روش های پیش بینی. پر اساس روند تغییرات حجم سفر در گذشته. روند
تغييرات أينده را طرح ریزی می کنند.
#روشهای «ه تی تقاضا را متأثر از بعضی عوامل اقتصادی اجتماعی و فنی مرتبط ب
سفرهای هوایی می دانند.
صفحه 22:
پیش بینی ها- مدل تقاضا
ابطه بین متغیرهای اقتصادی, اجتماعی و فنی با میزان تقاضای سفر» مدل تقاضا نامیده می
د
ل های تقاضا بر اساس مراحل زیر طرح ریزی می شوند:
مشاهده روند تغییرات در تقاضای مسافرت هوایی
وضعیت تغییرات موجود در عوامل اقتصادی, اجتماعی و فنی موثر در تقاضای سفر هوایی
برقراری رابطه ای بین تقاضای سفر و عواملی که در تغییر میزان این تقاضا اهمیت دارد
محاسبه مقادیر کمی و ارزش عوامل تأثیرگذار بر روی تقاضای سفر در آینده
استفاده از مدل ساخته شده برای پیش بینی تقاضای سفر هوایی در آینده
صفحه 23:
مقا
قجزيه و تحليل ظرفيت و تأخير
جزيه و تحليل ظرفيت در فرودكاه ها شامل:
ظرفيت محوطه يروازى فرودكاه
توقفكاه هوابيماها
يايانه هاى مسافرى
فضاى تردد وسايل نقليه
سیستم دسترسی به فرودگاه
صفحه 24:
جدول 2-7 خلاصداى از فعاليتهاى بيشبينى شده در طرح جامع فرود اه بينالمللى ميامى
eee قعلى es
3 0] ص | ام
۹۵۲۵۰۰ ۱۳۶۲۰ ۱۳۸۰۰۳۰] ۱۱۸۹۰۰۰۰] ۱۳۸۲۰۰۰۰ | ۰ مار میدا-مقصد دای
فد | وی | و لت | ۷۳ | یرنگویلتارفم
ab
vasa: ینیع میتی | متقه) | مق
corr: pease: | عم a
عملیات هواپیما
a foes | eA | WPA | Ye حمل وتقل تجارى
veares | تاكسى هوابى | ۱۱ | لضعم | لود
لص | لسر | الصف | منص | انوعد ent cll
55 Yess | مت | عن | مي ae
vous | seve | sravee | avanee | avers on
ترکیب ناکان عملینی شرکتهای هوانی
هواپیماهای مسافری تجاری
2۳ ox [we | wa [mo ۳
مندلی مق | مور سل ۷۱۷۰
vit fama Pare fava | ew ee ۱۷۱-۴۰
aed fae awe fw | ave متدلی ۱۵۰
سيم | ور “سن | من | cae ا صتدلى
بیع ال سل سل ملع
صفحه 25:
ادامة جدول ۳-: خلاسهای از فالیتهای بیشء
تا ٩ صتدلی
۲۰-۵ مندلی
ant
هوابيماهاى بارى ييستون
كوجت | توربوبراب»
Som
بينالمللى (تن»
ee
ale heme
مجموع کارکنان
فرودگاه
1۵
a
1۳
۹
WN
ثاوكان ععلياتى تاكسى هوابى
هواییماهای مساقری تجاری
۹
۹
۳۱
۹
۳
ver
verte
۳
Ted
۴
۳۳۶
روز
my
1۷۳
Flee
yay
The
Te
1
ave
۸۷
2
1۳۳
Piles
۳
Tee
۳
۹۴
ور
۸۵
111
1۳
TY!
۳۶
svt!
Wiese
صفحه 26:
طراحی تسهیلات لازم
© تسهيلات و ملزومات فرودكاه شامل باندهاء تاكسى رو هاء محوطه توقفكاه هاء يايانه هاء
تجهيزات خدمات رسانى, جاده هاى دسترسى است.
#مكان يلبى و طراحى تسهيلات و ملزومات فرودكاه. يس از تجزيه و تحليل ظرفيت و
تقاضا بر مبناى معيارها و ضولبط طرح اجزاى فرودكاه طراحى شده و تعداد و طول و
جهت و ترکیب عملیلتی باندهای پرواز و تعداد دروازه ها وتوقفگاه ها و ابعاد ساختمان
پایانه های مسافری و باری و ... محاسبه شده و بدست می آیند.
این اطلاعات برنامه ریز را قادر می سازد تا برآورد اولیه ای از ابعاد و شکل کلی فرودگاه
های جدید و یا ابعاد توسعه فرودگاه های موجود را بدست آورد.
صفحه 27:
ارزیابی گزینه ها
ارزیابی گزینه های مختلف ساخت يا توسعه از نظر:
۱- قابلیت عملیاتی
۲- ظرفیت بالقوه
۳- سیستم دسترسی زمینی
۶- هزینه ها
۵- پیامدهای زیست محیطی
7- عوامل اقتصادی و اجتماعی
۷- سازگاری با سایر طرح های جامع منطقه در زمینه های مختلف
صفحه 28:
طرح کاربری زمین
طرح کاربری زمین باید در تطابق و سازگاری کامل با اهداف . خط مشی ها و برنامه
های خدمات رسانی فرودگاه باشد.
* طرح کاربری زمین باید بر پایه مسئله آلودگی صوتی ناشی از عملیات هواپیماها در
فرودگاه برنامه ریزی شود.
#نقاط هم شدت سر و صدا را می توان به هم وصل و خطوط هم شدت را روی نقشه
کاربری زمین ترسیم کرد. با استفاده از این خطوط می توان میزان سازگاری کاربری
های موجود در منطقه را با عملیات مختلف در فرودگاه تخمین زد.
صفحه 29:
صفحه 30:
رسی آثار و چالش های زیست محیطی
آلودگی صوتی هواپیماها سخت ت ین و شدیدترین مشکل زیست محیطی فرودگاه
هاست که باید در توسعه و ساخت آنها مورد توجه قرار گیرد.
9 ساخت موتورهای بی سرو صدا. اصلاح و تغییر روش های پروازی و .-
قابل توجهى در كاهش آلودكى صوتى دارد.
#ساير عوامل زيست محيطى مهم:
#آلودكى آب و هواء زوائد صنعتى و فاضلاب هاى داخلى توليد شده در فرودكاه وايجاد
اختلال در تعادل شرایط محیط زیست است.
مواد شیمیایی مورد استفاده برای مقابله با پدیده يخ زدگی در هواپیماها . منبع عمده
آلوده
ه آبهای زیرزمینی است.
صفحه 31:
رسی آثار و چالش های زیست محیطی
افته های یک مطالعه زیست محیطی در برنامه ریزی فرودگاه باید شامل موارد زیرباشد:
آثار و چالش های زیست محیطی طرح های پیشنهادی
تأثیرات زیان بار زیست محیطی ناشی از توسعه و ساخت
ارتباط بین بهره برداری کوتاه مدت و بلند مدت از محیط زیست
میزان رشد آثار و چالش های عوامل آلوده کننده
صفحه 32:
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
* در مسئله احداث یک فرودگاه جدید و یا توسعه فرودگاه موجود. علاوه بر قابل اجرا بودن گزینه ها
پاید درآمد و بازدهی کافی طرح بررسی و کنترل شود.
ین ارزیابی باید برای هر مرحله توسعه و ساخت در طرح جامع فرودگاه انجام شود.
ابی توجیه پذیری اقتصادی نیازمند تجزیه و تحلیل سود و هزینه است.
* ارزيا
صفحه 33:
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
هزینه ها:
۱ سرمایه گذاری های کلان
۲ هزینه راه اندازی
۳ عملیات و تعمیر و نگهداری و ....
منافع:
+ کاهش تأخیر در سفر هواپیماها
+ مسافران
7 افزایش کارایی و بهره وری عملیاتی و ..
صفحه 34:
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
وش های مقایسه هزینه ها و درآمدها:
نسبت درآمدها و هزینه های هرسال (مسئله زمان در نظر گرفته نمی شود. نسبت در آمدها
و هزینه ها باید بزرگتر از ۱ باشد.)
ارش خالمن.فعلى (ارؤنئن فعلق درآعدها متهاى إرزشن فعلی مرینه ما6 مر این روث با
استفاده از نرجهای تنزیلی» ارزش پول نسبت به زمان در محاسبات لحاظ می شود.
صفحه 35:
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
نتایج تحلیل ها نشان دهنده اين باشد که درآمدهای حاصل
ناکافی است می بایست تجدید نظر کلی در برنامه ها و اهداف
طرح ت ادى اعمال شود و يا هزينه ها و عوارض
پرداختی استفاده كنندكان اصلاح شود.
صفحه 36:
چگونگی توسعهقضای اطراف
شرابط آب و هوایی
فراهم بودن زمین برای توسعه
وجود فرودگاه های دیگر
دسترسی به فضای هوابی در منطته
سانل اقتصادی ساخت
صفحه 37:
چگونگی توسعه فضای اطراف
مسائل جانبی ناشی از فعالیت فرودگاه. به خصوص آلودگی صوتی در محل توقف هواپیماهاء اغلب
مورد اعتراض همسایگان قرار می گیرد.
به طور کلی بايد از نزديكى با مدارس و مناطق مسکونی تا حد امکان اجتناب شود.
هماهنگی بین فرودگاه و سایر طرح ها برقرار باشد.
صفحه 38:
شرایط جوی و آب و هوایی
© بيدايش مه و دود ء ديد را کاهش می دهد و باعث کاهش ظرفیت ترافیکی فرودگاه
می شود.
مه در صورت عدم وزش LS Ob به سکون دارد. نوزیدن باد نیز می تواند به علت
نوع توپوگرافی منطقه اطراف باشد.
دود نیز در مجاورت مناطق صنعتی به وجود آمده و در صورت نوزیدن باد تمایل به
پایداری دارد.
تحلیل دقیق و تفصیلی شرایط آب و هوایی موجود می توان ارزیابی درستی از
وضعیت آب و هوایی محوطه فرودگاه داشت.
صفحه 39:
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
#مبادی و مقاصد مسافرین به طور گسترده ای در سطح شهر پراکنده شده اند.
# در ایالات متحده . بیشتر مسافران ملاقات کنندگان و کارکنان فرودگاه به وسیله
اتومبیل های شخصی به فرودگاه رفت و آمد می کنند.
به دلیل عدم تمرکز مبادی و مقاصد مسافران هوایی در قسمت خاصی از شهر و
بیت اتومبیل های شخصی آمار استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی تا به حال
زیاد نبوده است. در حالی که حمل و نقل هوایی به رشد خود ادامه داده است.
با افزایش حجم استفاده از حمل و نقل هوایی, اهمیت طراحی یک سیستم حمل و ان
زمینی کارآمد به فرودگاه پررنگ می شود. طراحی خطوط ریلی جهت دسترسی به
فرودگاه امری مناسب است.البته هزینه اولیه بسیار سنگینی دارد.
# در هر حال . وسایل نقلیه شخصى؛ بخش مهمی از حمل و نقل عمومی را تشکیل می
دهند, درنتیجه طراحی بزرگراه ها و خیابان های منتهی به فرودگاه و پارکینگ مسئله
موثر و مهمی است.
صفحه 40:
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
* دوره اوج ترافیک وسایل نقلیه زمینی با دوره اوج ترافیک فرودگاه
* توسعه خدمات ریلی به سمت فرودگاه
© حجم بالای تقاضای وسایل نقلیه شخصی
طراحی خیابان ها و بزرگراه های منتهی به فرودگاه و پارکینگ
سفرهای کارکنان فرودگاه با وسایل نقلیه شخصی فراموش نشود.
* پیش بینی میزان ترافیک زمینی وسایل نقلیه سواری شخصی
* پیش بینی توزیع روزانه تقاضای سفر در بخش ورودی و خروجی
۶ تفکیک سفر بین وسایل نقلیه شخصی, تاکسی, کرایه ای و وسایل نقلیه عمومی انجام شود.
بعد از تفکیک سف میزان متوسط استفاده از وسایل نقلیه و تعداد آنها برای حمل و نقل
مسافران تعیین شود.
# از معیارها و آیین نامه های بزرگراه ها برای تعیین تعداد خطوط و تحلیل ظرفیت استفاده شود.
© تعداد سفرهای ایجاد شده توسط مشایعت کنندگان و مستقبلین فراموش نشود.
صفحه 41:
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
ترافیک ایجاد شده توسط کارکنان ممکن است در ساعات اوج از ترافیک مسافران و همراهان تجاوز ES
فرودگاه های بزرگ در حدود ۲۵۰۰۰ کارمند دارند.
* کارمندان الگوهای مبدأٌ- مقصد متفاوتی دارند.
* سیستم گردش ترافیک زمینی فرودگاه عمدتا یکطرفه باشد.
۰
راه ها به اندازه کافی عریض باشد.
تابلوهای اطلاع رسانی خطوط هواپیمایی و مسیرهای ورود و خروج و پارکینگ های عمومی از نظر
تعداد و ابعاد و توانایی. مناسب و در برگیرنده پیام مختصر و مفیدی باشد.
از علائمپیام رسانی استاندارد و سازگار استفاده شود.
* مسیرهای عابرین پیاده مشخص و علامت گذاری شده و ایمن باشد.
نوع پوشش روسازی پیاده روها در شرایط آب و هوایی نامطلوب مناسب باشد.
* مسیرهای پیاده کوتاه باشد.
* پارکینگ ها ظرفیت کافی داشته باشد.
* پارکینگ مسافت پیاده روی را کوتاه کند.
صفحه 42:
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
گروه های مختلف استفاده کنندگان از فرودگاه نیازهای متفاوتی دارند.
پارکینگ باید نیازهای مسافران. مشایعین. مستقبلین. LS IS وسایل کرایه ای و افراد
درگیر کارهای تجاری را تأمین کند.
پارکینگ کارکنان جدا باشد و نزدیک محل فرودگاه
# در رابطه با ملزومات پارکینگ وسایل کرایه ای با موسسات مربوطه مشورت و
هماهنگی شود.
#نرخ گذاری حق پارکینگ می تواند براساس زمان عوض شود.
اطلاعات و ارقام توزیع ساعتی میزان ترافیک خودروهایی که به پارکینگ وارد یا از آن
خارج می شوند نیاز است.
صفحه 43:
جود زمین و امکان تأمین آن برای توسعه آینده
* با افزايش ابعاد هواپیماها و حجم ترافیک هوایی, توسعه پایانه ها و باندهای پروازی ضروری
@ زمین ها و املاک تهیه شده می بایست تسهیلات و تجهیزات جدید ناشی از توسعه را در خود
جای دهند.
# عوامل مزثر پر ابعاد فرودگاه:
.١ خصوصیات عملکردی و ابعاد هواپیماها
۲ حجم ترافیک هوایی پیش بینی شده
۳ شرایط جوی ( در درجه حرارت های بالاء باند طویل تر مورد نیاز است.)
4. ارتفاع محوطه محل استقرار فرودگاه
صفحه 44:
وجود سایر فرودگاه ها و قابلیت دسترسی به فضای هوایی لازم
# محل فرودكاه ها بايد به كونه اى تعيين شود كه فاصله كافى با فرودگاه های دیگر
داشته باشد تا از تداخل عملیاتی هواپیماها جلوگیری کند.
حداقل فاصله به حجم و نوع و ترکیب ترافیک هوایی و وضعیت تجهیزات موجود در
فرودگاه برای عملیات در شرایط نامطلوب جوی دارد.
#نزديكى محل دو فرودكاه تعداد عملیات را محدود و از ظرفیت یک فرودگاه هم بعضاً
بيشتر نمى شود.
* محل فرودكاه با الكوهاى مسيرهاى هوايى سازكار باشد.
صفحه 45:
موانع اطراف
#محل محوطه فرودگاه باید به گونه ای تعیین شود که مسیرهای تقرب لازم در توسعه
نهایی فرودگاه عاری از هرگونه مانعی باشد تا در حوزه گردش و چرخش هواپیماها
و همچنین راستای محور باندهای پرواز محدودیت به وجود نیاید.
#فضای بدون مانع لازم برای تقرب هواپیماها به باند پرواز به طور دقیق در بخش
مقررات هوانوردی فدرال بخش ۷۷ و الحاقیه ۱8 ایکائو شرح داده شده است.
صفحه 46:
موانع اطراف
صفحه 47:
مسائل اقتصادی ساخت
#اكر كزينه های مختلف به عنوان محل ساخت فرودگاه مطرح باشند که ویژگی های
یکسانی داشته باشند. گزینه ای که هزینه ساخت آن پایین تر بوده و اقتصادی تر باشد.
انتخاب می شود.
#محوطه های با زمین خشک نسبت به مواردی که آب زیرزمینی بالاتری دارند هزینه بر
تر است:
#زمین های تپه ماهوری نسبت به مسطح عملیات اصلاح و هموارسازی بیشتری دارد.
#ميزان دسترسی به مصالح محلی برای ساخت. نظیر مصالح سنگی نیز در هزینه های
ساخت اثرگذار است.
صفحه 48:
قابلیت دسترسی به خدمات تأسساتی
#در انتخاب محل فرودگاه باید مسئله فراهم کردن تسهیلاتی نظیر آب. گاز طبیعی یا
نفت» نیروی برق و سوخت وسایل نقلیه مورد توجه قرار گیرد.
#بسیاری از فرودگاه های بزرگ دارای نیروگاه های مستقل برق هستند تا در شرایط
اضطراری از آن استفاده کنند
#علاوه بر این مسئله تجهیزات دفع فاضلاب را نیز باید مد نظر قرار داد.
صفحه 49:
نزدیکی و مجاورت با محیط تقاضای سفر هوایی
توصیه می شود فرودگاه های محلی در فواصل قابل توجهی از مراکز جمعیتی
استقرار یابند.
* اما زمان دسترسی زمینی به فرودگاه . علی الخصوص در پروازهای کوتاه برده بسیا
مهم است.
@ انتخاب محل فرودگاه در فاصله زیادی از مراکز جمعیتی نه تنها اثرات مثبت
سرعت بالای هواپیماهای توربوجت کوتاه برد را از بین می برد. بلکه باعث کاهش
تعداد مشتریان و میزان تقاضا نیز خواهد شد.
صفحه 50:
تداوم و پیوستگی در فرآیند برنامه ریزی
* فرآیند برنامه ریزی مداوم در یک سیستم فرودگاهی باید پاسخگوی نیازهای حمل و
نقل هوایی . همزمان با تغییرات ایجاد شده در جامعه باشد.
* تغییرات در تقاضای حمل و نقل هوایی. حط مشی و سیاست های جامعه. فناوری
های جدید. محدودیت های مالی و سایر مواردی که می تواند زمان اجرای مراحل
مختلف طرح را تغییر دهند. باید پیوسته مورد بررسی قرار گیرند.
صفحه 51: