پزشکی و سلامت تغذیه

مواد نیروزا در ورزش

mavade_niruza_dar_varzesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مواد نیروزا در ورزش”

مواد نیروزا در ورزش

اسلاید 1: مواد نیروزا در ورزش

اسلاید 2: تعریف ماده نیروزا:ماده نیروزا به ترکیب یا ماده ای گفته می شود که موجب بهبود قدرت بدنی در ورزش کاران می شود.

اسلاید 3: ال- کارنی تینویتامین B 7در بدن به اندازه کافی سنتز می شود (جز در موارد بیماری)پیش ساز آن اسیدهای آمینه ضروری لیزین و متیونین است.مصرف آن نشاط و سر حالی ندارد.به عنوان یک چربی سوز مطرح شده است.برای سنتز نیاز به ویتامین های B2، B6، C و آهن دارد.مقدار سنتز روزانه آن در بدن 20-16 گرم است.دریافت غذایی آن 11-8 میلی گرم است (حداکثر 30 میلی گرم).

اسلاید 4: مهم ترین منابع غذایی کارنی تین

اسلاید 5: نقش کارنی تین در مصرف اسیدهای چربتسریع سوخت چربی در میتوکندری (نقش کانال ورود اسیدهای چرب به داخل میتوکندری را دارد)کمک به رسیدن اسیدهای چرب به جایگاه های ساختمانی در سلولادعا می شود مکمل آن موجب افزایش چربی می گردد (اثبات نشده است) سنتز آن در بدن محدودیت ندارد.

اسلاید 6: مزایای کارنی تین برای ورزش کارانافزایش Vo2 maxبه میزان 6 درصد با دریافت 4 گرم در روزمگادوز باعث افزایش اکسیژن بافت ها از طریق تاثیر بر فعالیت عروق خونی و محافظت از سلول های اندوتلیالمفید برای ورزش کاران (ورزش های طولانی مدت) و ورزش کاران با حداکثر قدرت بدنیتقویت حذف اسید پیروویک (جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک یا قدرت تامپونی)دریافت 2 گرم یک ساعت قبل از فعالیت سنگین

اسلاید 7: منشاء کراتینسنتز در درون بدن (از سه اسید آمینه آرژنین، متیونین و گلیسین)تامین توسط مواد غذاییدر عضلات روباه وحشی مقدار آن ده برابر عضلات دیگر حیوانات استفعالیت عضلانی موجب تجمع کراتین در فیبرهای عضلانی می شود.دریافت مقادیر زیاد کراتین موجب افزایش مقدار آن در عضلات می شود.

اسلاید 8: مهم ترین منابع غذایی کراتین

اسلاید 9: اثرات سه گانه کراتین ذخیره سازی کراتین فسفات در عضلهسنتز مجدد کراتین فسفات هنگام ورزشقدرت تامپون (خنثی کردن اسید)توصیه شده است کراتین با شیر، چای و قهوه استفاده نشود.مقدار مصرف:دُز بارگیری (حمله): 20-8 گرم در روز (5 روز)دُز نگهداری: 4-2 گرم در روز (70 روز)افراط در مصرف با خطر ایجاد سنگ کلیه همراه است.

اسلاید 10: موارد مصرف کراتیندر تمامی فعالیت های بدنی سرعتی (دوچرخه سواری و شنا)در فعالیت هایی که 1 تا 6 دقیقه طول می کشد.در تمام فعالیت هایی که نیاز به قدرت انفجاری است.

اسلاید 11: اعمال دیگر کراتینبازسازی پروتیین های انقباضی عضلاتساخته شدن فیبرهای عضلانی جدید (افزایش قدرت و سرعت)چرا بدن برخی افراد به دریافت کراتین پاسخ نمی دهد؟چگونه می توان مزایای مصرف کراتین را پس از 2 تا 3 ماه حفظ نمود؟انسولین و فعالیت بدنی موجب فعال شدن عمل انتقال کراتین می شوند.کولین اثر مثبت در نگهداری و افزایش کراتین دارد.

اسلاید 12: کافئین: قهوه، چای، کولا و کاکائوتطابق با استرس به علت کمک به آزادسازی آدرنالین و نورآدرنالینمصرف مرتب باعث تطابق غیر پایدار می شود.تاثیر آن روی افراد مختلف، متفاوت است.دریافت کافئین موجب بهبودی فعالیت در ارتفاعات ( به ویژه در اولین حضور) می شود.مصرف قهوه از 4 روز قبل از مسابقه شروع می شود.مصرف قهوه 4 ساعت قبل از شروع فعالیت، تاثیر بر روی فعالیت بدنی ندارد.

اسلاید 13: مصرف کافئین موجب بی خوابی در افراد حساس می شود.ترک مصرف کافئین و شروع ناگهانی ممکن است احساس خستگی و سر درد ایجاد کند که تا 48 ساعت دوام داشته باشد.مصرف قهوه یک ساعت قبل از مسابقه (شناگران، دوندگان دو 1500 متر) موجب مصرف حداکثر گلیکوژن می شود.در فعالیت بدنی، حداکثر گلیکوژن مصرف می شود. کافئین موجب فعال شدن مصرف گلیکوژن می شود.

اسلاید 14: عوارض مصرف کافئیناثر دیورتیک (کم آبی بدن)کاهش دفع اسید اوریکتحریک ترشح شیره گوارشیحداکثر مقدار توصیه شده: 3-2 فنجان یک ساعت قبل از شروع دوی 1500 تا 5000 مترنوشابه های کولادار اثر ضعیف تر از چای و قهوه دارند.

اسلاید 15: مصرف نوشابه های کافئین دار 30 دقیقه قبل از پایان مسابقه در دوچرخه سواران با تریاتلون (اثر مفید آن باید تایید شود)60 دقیقه پس از مصرف اثر تحریکی کافئین روی مغز ظاهر می شود.برای مصرف چربی حداقل چهار ساعت زمان لازم است.

اسلاید 16: موارد مصرف جینسنگمشاغل سخت (کارگرانی که در سه شیفت کار می کنند)ورزش کاران ( مخصوصاً ورزش کاران سرعتی قدرتی) درگیر کردن فیبرهای عضلانی سریع (IIb)سالمندان (درمان کم خوابی، بی خوابی، اختلالات حافظه و از دست رفتن تمایلات جنسی، خستگی مزمن، تهوع، اختلالات کبدی و دیابت در گذشته تجویز شده است)

اسلاید 17: علل توصیه جینسنگافزایش مقاومت بدن در مقابل استرسافزایش مقاومت بدن (کاهش ابتلا به سرماخوردگی 240 درصد) و گریپ در زمستانبهبود وضعیت حافظه افراد سالمندایجاد احساس نشاط (اثر مستقیم برای ورزش کاران)بهبود توانایی جسمی ( کاهش میزان اسید لاکتیک) توسط تمام محققین تایید نشده است.در یک دوره یک ماهه مصرف روزانه 2 بار، هر بار 100 میلی گرم توصیه شده است.در دوره مسابقات با فاصله زمانی کم قبل از شروع مسابقه توصیه شده است.

اسلاید 18: عوارض جانبی جینسنگمصرف طولانی مدت عوارضی مانند: بی خوابی، ضایعات پوستی، عصبانیت، فشار خون و اسهال صبحگاهی با مصرف 3 گرم در روز به مدت دو سال دیده شده است.توصیه مصرف جینسنگ:در دوره تمرینات سنگین (مخصوصاً فصل زمستان)در دوره برگزاری مسابقات

اسلاید 19: کوآنزیم Q10به عنوان یک آنتی اکسیدان مطرح است.کوآنزیم Q10 همراه با سیتوکروم C به نام CAPS نقش نیروزایی دارد.در نارسایی قلبی و عروقی موجب بهبودی بیماران می شود.برای تولید انرژی ضروری است.در بیماران مبتلا به آنژین صدری باعث افزایش فعالیت بدنی شده است.روی ورزش کاران اثر مفیدی ندارد.

اسلاید 20: اینوزینبهبود تامین اکسیژن در بیماران با نارسایی قلبی و عروقیمکانیسم عمل گشادکنندگی عروق و تنظیم مسیرهای متابولیکیکمک به سنتز 2 و 3 دی فسفو گلیسرات در گلبول های قرمز و کمک به آزادسازی اکسیژنکمک به ساخته شدن اسید اوریک (اثر منفی بر ورزش کاران)

اسلاید 21: جادوی گرده گل هااسید پنگامیک (B 15) سورمه چشم

اسلاید 22: تورینمحلول در آب به نام بتا-آمینواتانول سولفونیکمحصول نهایی متابولیسم پروتییناز اسید آمینه سیستئین به کمک ویتامین B1 ساخته می شود.به مقدار زیاد در عضلات، سیستم عصبی و پلاکت ها وجود دارد.تورین کمک به رشد کودکان و ماندگاری پروتیین دارد.ضروری بودن آن به عنوان ماده مغذی ثابت نشده است.

اسلاید 23: سپاسگزارم

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید