موتورهای القایی سه فاز
اسلاید 1: بسماللّهالرّحمنالرّحیم
اسلاید 2: عنوانموتورهای القایی سه فاز
اسلاید 3: چکیدهموتور القایی نوعی از موتور جریان متناوب موتورAC آسنکرون (غیرهمزمان) است که توان مورد نیاز در قسمت متحرک آن از طریق القای الکترومغناطیسی تأمین میشود. موتورهای القایی AC پرکاربردترین موتورهایی هستند که در سامانههای کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی به کار گرفته میشوند. موتورهای سه فاز به علت استفاده از برق سه فاز دارای اختلاف الکتریکی ۱۲۰ درجهای بین هر یک از سیمپیچهای فازها هستند. این اختلاف موجب چرخیدن موتور با توجه به جهت فازها در سیمپیچها میشود و نیاز به سیمپیچ راه انداز را از بین میبرد. در این موتورها با جابه جایی دو فاز میتوان جهت چرخش این موتورها را تغییر داد.در این تحقیق ابتدا به معرفی موتورهای 3فاز القایی و نحوه کارکردشان میپردازیم و درآخر توضیحاتی از نحوه سیم پیچی را بیان میکنیم.3/20
اسلاید 4: مقدمهموتورهای القایی سه فاز (الکتروموتورهای سه فاز)، پرکاربردترین موتورهایی هستند که برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت از آنها استفاده می شود. طراحی ساده و مستحکم، قیمت ارزان، هزینه نگهداری پایین و اتصال آسان به منبع سه فاز امتیازات اصلی موتورهای القایی هستند. با اینکه ساختمان موتورهای القایی سه فاز به مراتب ساده تر از موتورهای DC است. ولی مکانیزم عملکرد، کنترل سرعت و گشتاور در این نوع موتورها نیازمند درک عمیق تری از مفاهیم الکتریسیته و مغناطیس می باشد.4/20
اسلاید 5: شکل 1- انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن در صنعت5/20
اسلاید 6: ساختمان موتور های القاییبه طور کلی هر ماشین القایی (موتور یا مولد القایی) از دو بخش استاتور و رتور تشکیل شده است. استاتور بخش ثابت و رتور بخش متحرک ماشین می باشد. در شکل (2) ساختمان ماشین القایی نشان داده شده است. هر یک از اجزای ماشین بر حسب عملکردشان بر روی یکی از این دو بخش قرار می گیرند. مثلا پروانه خنک کننده روی روتور نصب می شود.شکل 2- اجزای تشکیل دهنده یک موتور القایی6/20
اسلاید 7: اساس کار موتورهای القاییمدار الکتریکی موتور القایی (الکتروموتور) سه فاز رتور سیم پیچی شده مانند یک ترانسفورماتور سه فاز است. در واقع هر دو از اثر القای نیروی محرکه در سیم پیچ طرف دیگر استفاده می کنند لذا به این موتورها، موتورهای القایی گفته می شود.البته در ساختار موتور القایی بین سیم استاتور (اولیه) و رتور(ثانویه) علاوه بر هسته مغناطیسی، فاصله هوایی نیز وجود دارد و از آنجا که در قدرت های یکسان، نیروی محرکه مغناطیسی بیشتری جهت غلبه بر تلفات مکانیکی رتور و مقاومت مغناطیسی ناشی از فاصله هوایی بین استاتور و رتور مورد نیاز است، بنابراین در قدرت یکسان جریان بی باری موتورهای القایی نسبت به ترانسفورماتورها بیشتر می باشد.7/20
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.