علوم مهندسی برق و الکترونیک

موتورهای الکتریکی

Motor_electrici

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “موتورهای الکتریکی”

موتورهای الکتریکی

اسلاید 1: مادسیج، شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایرانMadsg.comمادسیج یعنی دهکده علم و دانش ایران!!

اسلاید 2: موتورهاي الكتريكي يك موتورالكتريكي الكتريسيته رابه حركت مكانيكي تبديل مي كند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسيته است توسط ‍‍ژنراتور صورت مي گيرد.

اسلاید 3: اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارد. در یک موتور دوار بخش متحرک که معمولاً درون موتوراست روتوروبخش ثابت استاتور خوانده مي شود.

اسلاید 4: انواع موتورهاDCموتورهاي -1AC-موتورهاي 2

اسلاید 5: DC موتورهايیکی از اولین موتورهای دوار، توسط مايكل فارادي درسال 1821 م ساخته شد.يك موتوردي سي ماشيني است كه وقتي به آن جريان مستقيم داده مي شودمي تواند براي كارهاي مكانيكي از قبيل به حركت درآوردن پمپ ها گرداندن ماشين هاي ابزار و غيره به كار رود.همچنين از موتورهاي الكتريكي جريان مستقيم به طور وسيعي براي كاربردهاي كه به كنترل سرعت نياز دارد استفاده مي شود.بعضي از اين موارد عبارتند از:پرسهاي دستگاه چاپ. قطارهاي برقي .وسايل نقليه و آسانسورها. موتورهاي جريان مستقيم در اندازه هاي مختلفي از100/1 اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود.

اسلاید 6: سرعت موتور دي سي به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت موتور دي سي وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می‌شود.به دليل اينكه این نوع از موتورمی‌تواند در سرعت هاي پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند معمولااز آن در كاربردهاي كششي نظير لوكوموتيوها استفاده مي كنند.،

اسلاید 7: DC ساختمان موتور قسمت هاي اصلي موتوردي سي عبارتند از:1- آرميچر2- قطب هاي ميدان تحريك3- قاب بدنه4- كاسه موتور(قالپاق ها)5- جاروبك هاي نگه دارنده

اسلاید 8:

اسلاید 9: انواع موتورهاي دي سي1- موتورهاي سري2- موتور شنت(موازي)3-موتورهاي كمپونداین سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند. تفاوت آنها در ساختمان سیم پیچی کلافهای میدان تحریک و اتصال بین کلافهای میدان و آرمیچر است.

اسلاید 10: موتورهاي سريموتورهای سری شامل سیم پیچ های میدان متشکل از چندین دورسیم که به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند ، می باشد که در شکل دیده می شود. . این موتور دارای گشتاور راه اندازی زیاد و مشخصۀ سرعت متغیر می باشد . هر چه بار بیشتر باشد ، سرعت آن کاهش می یابد . موتور سری عموماً در جرثقیل های معمولی و کابل دار ، قطارهای برقی و غیره به کار می رود .

اسلاید 11: موتور شنت (موازی)شامل یک میدان متشکل از تعداد زیادی دورسیم پیچی است که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل دیده می شود. این موتور دارای گشتاور متوسط و مشخصۀ سرعت ثابت می باشد و برای کاربردهایی که احتیاج به سرعت ثابت دارند ، از قبیل پرس مته ای و دستگاههای تراش و غیره به کار می رود.

اسلاید 12: موتور كمپونددر موتورهای كمپوندکه در شکل ديده مي شوند،هرکلاف میدان ترکیبی ازمیدانهای سری وشنت بوده ومتشکل ازدوقسمت می باشد. یک قسمت(میدان سری) به طورسری به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به طورموازی با آرمیچراتصال یافته است.مشخصات اين موتور تركيبي از موتور سري وموتور شنت مي باشد.

اسلاید 13: ساختمان کلافهای میدان تحریک کلافهای میدان سری با دورنسبتاً کم ازسیم کلفت پیچیده می شوند که قطرسیم بستگی به قدرت ولتاژ موتور داردکلاف های میدان های شنت شامل تعداد دورهای زیاد از سیم نازک می باشندكلاف میدان کمپوند ترکیبی از میدان سری و شنت می باشد

اسلاید 14: اتصال قطب های میدان :در موتورهای دي سي کلاف های میدان طوری به هم متصل می شوند که پلاریته قطب ها یک در میان شمال و جنوب باشد . بنابراین در موتور دو قطبی یکی از قطبها شمال و دیگری در جنوب است و در یک موتور چهار قطبی قطبها باید یک در میان شمال و جنوب باشد.

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17: اتصال موتورهای سريموتورهاي سری به طوری که در شکل نشان داده شده متصل میگردد. میدانها به طور سری متصل شده اند و سپس به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند.

اسلاید 18: اتصال موتورهاي شنتموتور شنت طبق شكل زير متصل مي گردد.

اسلاید 19: اتصال موتور هاي كمپوندموتور کمپوند طبق شکل زير متصل می گردد.

اسلاید 20: معکوس کردن جهت گردش موتورهای دي سيجهت چرخش موتورهاي جریان مستقیم با تغییر جهت جریان آرمیچر یا میدان معکوس می شود . در موتورهای سری روش معمول این است که جهت جریان در آرمیچر را معکوس کنیم.

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23: تغییر جهت چرخش یک موتور شنت همانند موتور سری انجام می شود

اسلاید 24: خرابي موتور واشكالات ممكنه 1- اگر موتور با روشن کردن کلید بکار نیفتد ، عیب ممکن است به علل زیر باشد :الف – فیوز یا مدار محافظتی باز است .ب- جاروبکهای کثیف یا عایق شده است .ج- میدان تحریک ، اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل می باشد .د- آرمیچر یا کلکتور اتصال کوتاه شده است.ه- یاطاقانها ، فرسوده شده اند.و- جاروبک نگهدار ببدنه وصل شده است .ز- اضافه بار موجود است.ح- کنترل کننده خراب و ناقص است .

اسلاید 25: - اگر موتور کند کار کند ، عیب ممکن است بعلل زیر باشد :الف – آرمیچر یا کلکتور اتصال کوتاه شده .ب- یاطاقانها ، فرسوده شده اند.ج- کلافهای آرمیچر قطع شده است.د- جاروبکها خارج از وضعیت خنثی قرار گرفته اند.ه- اضافه بار موجود است.ولتاژ غلط است و-

اسلاید 26: - اگر موتور سریعتر از سرعت اسمی بچرخد ، عیب ممکن است بعلل زیر باشد :الف – مدار میدان شنت باز است .ب- موتور سری بدون بار کار می کند.ج- میدان تحریک اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل میباشد .د- اتصال نقصانی در یک موتور کمپوند.

اسلاید 27: 4 -اگر موتور جرقه بزند، عیب از علل زیر باشد :الف – تماس ضعیف جاروبکها روی کلکتور .ب- کلکتور کثیف شده است.ج- پلاریته غلط قطب کمکی .د- میدان اتصال کوتاه شده یا ببدنه اتصال یافته .و- سرهای سیم آرمیچر برعکس شده است.ز- اتصال غلط سرهای سیم.ح- جاروبکها در خارج از محل خنثی قرار گرفته اند.ط- مدار میدان قطع (باز) است .ی- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است.ک- عایق میکا بین تیغه ها بلند تر از تیغه های کلکتور است.ل- آرمیچر نامتعادل است.

اسلاید 28: 5- اگر موتور با سر و صدا کار کند ، عیب ممکن است از علل زیر باشد :الف – یاطاقانها ، فرسوده شده اند. .ب- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است.ج- کلکتور ناصاف است.د- آرمیچر نامتعادل است .6- اگر موتور در هنگام کار داغ کند، عیب ممکن است از علل زیر باشد :الف – اضافه بار موجود است .ب- موتور جرقه می زندج- یاطاقانها سفت (تنگ) است .د- کلافها اتصال کوتاه شده است .فشار بیش از حد روی جاروبکها وجود دارد و-

اسلاید 29: ACموتورهاي عبارتند از: ACانواع موتورهاي 1-موتورهاي اي سي تك فاز2-موتور هاي چند فاز3-موتورهاي بافاز شكسته4-موتورهاي خازني و....

اسلاید 30: تک فاز AC موتورهایمعمولي ترين موتور تك فاز موتور سنكرون قطب چاكدار است كه اغلب در دستگاههايي به كارمي روند كه گشتاور ايين نياز دارند نظير پنكه هاي برقي .اجاقهاي ماكروويوو ديگر لوازم خانگي كوچك. نوع دیگر موتوراي سي تک فازموتورالقایی است، که اغلب درلوازم بزرگ نظیرماشین لباسشویی وخشك كن لباس به كار مي رود. عموماً این موتورها می‌توانند گشتاورراه اندازی بزرگتری رابااستفاده ازیک سیم پیچ راه اندازبه همراه یک خازن راه انداز و یک کلید گریزايجاد كنند.

اسلاید 31: موتورهاي چندفازموتور هاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند كه به صورت دو فاز يا سه فاز كار مي كنند. هر دو از لحاظ ساختماني مشابه بوده و فقط اتصال داخلي كلافهايشان متفاوت است.

اسلاید 32: • موتورهاي سه فازموتورهاي سه فاز در اندازه هاي مختلف از قدرتهاي كمتر از يك اسب بخار تا قدرت هاي چند هزار اسب ساخته مي شوند.اين موتورها تقريبا داراي مشخصه سرعت ثابت بوده طوري طرح ميگردند كه مشخصه گشتاورشان متغير باشد. بعضي از آنها داراي گشتاور راه اندازي زياد و بعضي ديگر داراي گشتاور راه اندازي كم هستند. برخي از اين موتورها طوري طرح گشته اند كه جريان راه اندازيشان نرمال و در بعضي ديگر اين جريان زياد مي باشد.اين موتورها براي ولتاژها و فركانسهاي استانداردساخته مي شوند و موتورهاي سه فاز با ولتاژ دو گانه خيلي معمول است. از اين موتورها براي ماشين ابزار .پمپها. آسانسورها.پنكه ها وجرثقيل هاو بسياري وسائل ديگر استفاده مي شوند.

اسلاید 33: • ساختمان موتورهاي سه فازموتور سه فاز شامل سه قسمت مي باشد:1-استاتور2-رتور3-كاسه ها (قالپاق ها)

اسلاید 34:

اسلاید 35: اشكالات معمول و تعمير آنها 1-اگر يك موتور چند فاز راه نيفتد اشكال ممكن است از موارد زير باشد:الف) فيوز سوخته است.ب) ياطاقانها فرسوده شده اند.ج) بار موتور زياد است.د) فاز قطع شده است.ھ) يك كلاف يا يك گروه كلاف اتصال كوتاه شده است.و) مفتول هاي رتور شل شده اند.د) اتصالات داخلي غلط مي باشند.ح) ياطاقان گريپاژ كرده.ط) كنترولر خراب است.ي)سيم پيچي به بدنه اتصال دارد.

اسلاید 36: 2-اگر موتور چند فاز خوب كار نكند اشكالات ممكن است به شرح زير باشند:الف) فيوز سوخته است.ب) ياطاقانها فرسوده شده اند.ج) كلاف اتال كوتاه شده است.د) فاز معكوس شده است.ھ) فاز قطع شده است.و) اتصالات موازي قطع اند.ز) سيم پيچي به بدنه اتصال دارد.ح) مفتول هاي رتور شل شده اند.ط) ولتاژ با فركانس صحيح نمي باشد.

اسلاید 37: 3-اگر موتور به آهستگي بچرخد ممكنست كه اشكالات زير پيش آمده باشد:الف)كلاف يا گروه كلاف اتال كوتاه شده باشند.ب)كلاف يا گروه معكوس باشند.ج) ياطاقانها فرسوده شده اند.د) بار اضافي روي موتور افتاده است.ھ) اتصالات غلط اند(فاز معكوس شده است.)و) مفتول هاي رتور شل شده اند.

اسلاید 38: 4-اگر موتور خيلي داغ شود:الف) بار موتور زياد است.ب) ياطاقانها فرسوده شده انديا تنگ مي باشند.ج) كلاف يا گروه اتال كوتاه است.د) موتور با يك فاز مي چرخد.ھ) مفتول هاي رتور شل شده اند.

اسلاید 39: موتورهاي با فاز شكستهموتور با فاز شكسته موتور جريان متناوبي است كه معمولا با قدرت كمتر از يك اسب بخار ساخته ميشود و در وسايلي از قبيل ماشينهاي رختشويي. مشعل ها.پمپهاي كوچك استفاده مي شود.اين موتورها شامل چهار قسمت اصلي است كه عبارتند از:1- رتور.2-استاتور.3-كاسه ها(قالپاق ها).4-مكانيزم گريز از مركز كه در داخل موتور قرار دارد. اين موتور در مواقعي كه به گشتاور متوسط احتياج باشد مورد استفاده قرار مي گيرد وبا برق تك فاز كار مي كند.

اسلاید 40: موتور هاي خازني موتور خازني با جريان متناوب كار مي كند ودر اندازه هاي20/1تا10 اسب قدرت ساخته مي شود وبه مقدارزيادي در يخچال ها.كمپرسورها.مشعل ها.ماشينهاي رختشويي.پمپ ها وتهويه مطبوع به كار مي رود.ساختمان اين موتورها شبيه موتورهاي با فاز شكسته مي باشد به اضافه اينكه يك عضو اضافي به نام خازن در آن وجود دارد و به طور سري با سيم پيچ فرعي قرار دارد ومعمولاخارج موتور و بالاي آن قرار مي گيرد. همچنين ممكن است در جاي ديگر يا در داخل موتور نيز قرارگيرد.موتور خازني به صورت زير تعريف مي شود:يك موتور خازني يك موتور القايي تك فاز است و شامل يك سيم پيچ الي است كه مستقيما به منبع قدرت وصل مي شود و يك سيم پيچ فرعي است كه با خازن سري مي باشد.

اسلاید 41: موتورهای پله‌ای نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله‌ای است، که در آن یک روتور درونی ، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می‌شوند، کنترل می‌شود. یک موتور پله‌ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی دي سي و یک سلونوئید است. موتورهای پله‌ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده‌ای در حالتهای موقعیتی معینی قرار می‌گیرند، اما موتورهای پله‌ای نسبتا کنترل شده ، می‌توانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پله‌ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرمهای سیستمهای تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان بار باشند.

اسلاید 42: موتورهای خطیيك موتور خطي اساسا يك موتور الكتريكي است كه از حالت دوار درآمده تا بجاي اينكه يك گشتاور گردشي توليد كند يك نيروي خطي توسط ايجاد يك ميدان الكترومغناطيسي سيار درطولش به وجود مي آورد.موتورهاي خطي اغلب موتورهاي القايي يا پله اي هستند.

اسلاید 43: موتورهاي الكتريكيتهیه کننده:محمدرضا عبداللهي

اسلاید 44: www.persianengineer.blogfa.comوبلاگ مهندسی ساخت و تولید

اسلاید 45: TitleLorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. برای عضویت در شبکه دانشجویان ایران عدد 1 را به شماره زیر پیامک کنید100080809090برای ورود به شبکه آموزشی دانشجویان کلیک کنیدMadsg.comلطفا آدرس ما را به خاطر داشته باشید

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید