علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

نرم افزارهای کاربردی در الکترونیک

narmafzarhaye_karbordi_dar_electronic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نرم افزارهای کاربردی در الکترونیک”

نرم افزارهای کاربردی در الکترونیک

اسلاید 1: 1درس نرم افزارهای کاربردی در الکترونیک آشنایی با GUI در متلب مهدی اکبری اردیبهشت 87 www.elecdl.com

اسلاید 2: 2واسط گرافیکی کاربر (GUI) graphical user interface همان طور که برای خیلی از زبانهای برنامه نویسی پایه مثل Basic و قسمتیبه نام visual ایجاد شده است ، MATLAB هم ابزاری به نام GUIDE دارد کهتوسط آن می توان رابط های گرافیکی مثل دکمه ها ((PUSH BUTTON ، لیست ها (LIST BOX) ، اسلایدرها( SLIDER) و. . . ایجاد کرد.

اسلاید 3: 3این ابزار زمانی به درد می خورد که شما آن را برای افرادی که احتمالا با کار با دستوراتMATLAB را آشنایی ندارند به کار ببرید .مثلا فرض کنید شما می خواهید یک نمودار را با قطر های مختلف رنگهای متفاوت و اندازه های گوناگون رسم کنید.اگر شما کمی با برنامه نویسی در MATLAB آشنا باشید می توانید تمام دستورات را به اجزای گرافیکی بسپارید تا مثلا با فشار یک دکمه یک نمودار رسم شود و با انتخاب یک یک گزینه از منوی کشویی فرضا شکل نمودار تغییر کند .

اسلاید 4: 4شروع کار با GUI :1. استفاده ازابزار GUIDE 2. استفاده از منوی File و انتخاب گزینه New و سپس GUI

اسلاید 5: 5 در ادامه در برگه Create New GUI و با انتخاب Blank GUIصفحه ای مانند شکل زیر ایجاد می شود :

اسلاید 6: 6مثالپنجره ای بسازید شامل: 1- یک دکمه فشاری Push Button که روی آن کلمه Time نوشته شده باشد و پس از کلیک ساعت را روی خودش نمایش دهد. 2- یک دکمه متن ایستا Static text button که روی آن Date نوشته شده باشد و پس از فشردن دکمه فشاری قبلی تاریخ را نشان دهد. 3- یک دکمه فشاری که روی آن Refresh نوشته باشد و دو دکمه قبل را به حالت اول برگرداند.

اسلاید 7: 7

اسلاید 8: 8نکتههر شی کنترلی در صفحه GUI با یک سریمشخصات شناخته می شود که آنها را می توان با دو بار کلیک روی شی در صفحه Guide بدست آورد.

اسلاید 9: 9شاخصه عنوان String این شاخصه برای بعضی از اشیاء String و برای بعضی از اشیاء Name گفته می شود و روی شیئ حک می شود.شاخصه برچسب (Tag) شاخصه برچسب Tag نام شیئ است که در برنامه با این نام به شیئ مراجعه می شود.

اسلاید 10: 10

اسلاید 11: 11بعد از ایجاد دکمه های کنترلی برنامه را save می کنیم. بعد از save برنامه دو فایل با پسوند *.m و *.fig ایجاد می شود و MATLAB کدی را ایجاد می کند و به اشیا درون شکل ، یک تابع و callback را نسبت می دهد.

اسلاید 12: 12توابع فراخوان Callback Functionدر داخل برنامه برای عمل یا اعمالی که با فشردن یک دکمه یا کلیک روی یک پنجره انجام می شود تابعی می نویسیم که تابع فراخوان آن پنجره و یا Callback Function آن دکمه نامیده می شود.

اسلاید 13: 13برنامه نویسیدر محیط M-File با استفاده از کلید F در قسمت Tool Bar می توان به CallBack مربوط به هر کلید مراجعه نمود و عملکرد مربوط به آن کلید را برایش تعریف کرد.

اسلاید 14: 14function pushbutton1_Callback(hObject, eventdata, handles)t = clock;d = date;tm = sprintf(%2.0f: %2.0f: %2.0f:,t(4),t(5),t(6));دو رقم از رشته های ساعت، دقیقه و ثانیه را داخل متغیر رشته ای tm می نویسد.dt = sprintf(%12s,d);متغیر dt را با 12 مکان ایجاد و رشته ی تاریخ را در آن می نویسد.set(handles. pushbutton1,String,tm)set(handles.text1,String,char(dt))

اسلاید 15: 15دستور double : متغیر ها می توانند با استفاده از این تابع از نوع charبه double تبدیل شوند. >> a=matlaba =matlab>> x=double(a)x = 109 97 116 108 97 98دستور char : عکس عمل بالا را انجام می دهد یعنی متغیر ها را از نوع دابل به کاراکتری تبدیل می کند .>> char(x)ans =matlab

اسلاید 16: 16function pushbutton2_Callback(hObject, eventdata, handles)set(handles.pushbutton1,String,Time)set(handles.text1,String,Date)

اسلاید 17: 17برنامه ی GUI فوق از 3 طریق اجرا است:در پنجره LE با انتخاب Run از میله ابزاردر پنجره LE با انتخاب Run از منوی Toolsاز داخل M-File به طریق معمول اجرای آنها

اسلاید 18: 18برنامه نویسی اسلایدر در Mtatlab Slider اشیاء گرافیکی هستند که به کاربر این امکان را می دهند تا مقداری را از میان دامنه پیوسته ای از مقادیر ، با حرکت یک bar به وسیله ماوس ، انتخاب کند . این مقدار بین مینیمم و ماکزیمم مقادیر پیش فرض تغییر می کند .

اسلاید 19: 19مثال یک GUI طراحی کنید که با لغزاندن BAR آن اعدادی بین 0 تا 100 تغییر کند و در یک statictext نمایش داده شود حال فرض کنید این داده ها دمای بر حسب سانتیگراد باشند در ادامه برنامه را طوری طراحی کنید که همین دما ها که بین 0 تا 100 هستند در یک statictext دیگر برحسب درجه فارانهایت نمایش داده شوند.

اسلاید 20: 20

اسلاید 21: 211) تنظیم اسلایدر tag را به slider تغییر می دهیم . در حالت پیش فرض که از اسلایدر استفاده می کنیم اعداد آن بین 0 تا 1 و با استپ 0.01 تغییر می کنند. برای اینکه اسلایدر بین 0 تا 100 تغییر کند در property inspector مربوط به اسلایدر گزینه Min را به 0 و گزینه Max را به 100 تغییر می دهیم .برای اینکه اسلایدر با استپ 1 حرکت کند باید در property inspector دنبال گزینه ای به نام slider step بگردیم که یک بردار با دو عضو x و y است .هر وقت خواستیم یک بازه را به نقاط دلخواه خود تقسیم بندی کنیم تعداد آن نقاط را معکوس می کنیم و در x قرار می دهیم. بنابراین برای تقسیم بندی به 100 قسمت بایستی مقدار x را برابر 0.01 قرار دهیم . x برای کلیک روی فلش ها است یعنی با هر بار کلیک روی فلش یکی مقدار اسلایدر تغییر می کند اما y درصد تغییر را برای کلیک روی سایر قسمتهای اسلایدر مشخص می کند.2) دو statictext به نامهای Celsius و Fahrenheit با tag های text1 و text2 ایجاد می کنیم.

اسلاید 22: 22

اسلاید 23: 23function slider_Callback(hObject, eventdata, handles)celsius=get(handles.slider,value);مقادیر را از اسلایدر دریافت می کند. set(handles.text1,string,celsius);این مقادیر در static text قرار می گیرند.fahrenheit=(9/5)*(celsius)+32;مقادیر طبق رابطه به فارانهایت تبدیل می شوند.fahrenheit=num2str(fahrenheit);به رشته تبدیل می شوند.set(handles.text2,string,fahrenheit);این مقادیر در static text قرار می گیرند.

اسلاید 24: 24منیومنیو یک GUI ساده است که امکان انتخاب چند گزینه را فراهم می کند.مثال: در یک ام- فایل راهنمای چند دستور متلب را با استفاده از دستورmenu() اجرا کنید. k = 0;while k < 4;k = menu(Help Menu,Operators,Mod,Rem,Exit);if k == 1help elseif k == 2help modelseif k == 3help remelsea = input(Really Exit? (Y/N) ,s);if (a == n) || (a ==N)k = 3;endendend

اسلاید 25: 25روش ایجاد فایل اجرایی در MATLAB :بعد از اینکه m-file را در matlab ایجاد کردیم وکد نویسی آن تمام شد و اطمینان حاصل کردیم که فایل ما در Current directory وجود دارد باید اطمینان حاصل کنید که یک کامپایلر مناسب با کار ما روی کامپیوتر نصب باشد که برای این منظورکامپایلر visual c++ توصیه می شود .حال به این صورت عمل می کنیم: فرض می کنیم نام فایل شما test.m باشد در پنجره فرمان تایپ می کنیم:>> mcc –m test.mپس از مدتی matlab یک سری فایل در دایرکتوری جاری ایجاد می کند که یکی از آنها test.exe است .اکنون در صورتی که حتی با بسته بودن matlab فایل اجرایی را اجرا کنید اول یک پنجره مثل پنجره های داس باز میشود که در حکم Command Window شماست . اما این نکته را بایستی به یاد داشته باشید که این فایل در کامپیوتری اجرا میشود که در آن کامپایلر matlab نصب باشد .

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید