نظارت
اسلاید 1: فصل ششم نظارت1بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 2: تعريف نظارت مديريتي:فرآيندي است براي حصول اطمينان از اينکه فعاليتهاي انجام شده با فعاليت هاي برنامهريزي شده مطابقت دارد. ((بين آنچه که هست و آنچه بايد باشد)) 2بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 3: مرحله 1 تعيين استانداردهامرحله 2 سنجش عملکردمرحله 3 مقايسه عملکرد با استانداردهامرحله 4 اقدامتغيير استانداردهااقدام اصلاحيتائيد عملکردفرآيند نظارت3بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 4: تعيين استانداردها:استانداردها معيارهاي ويژهاي براي سنجش عملکرد آينده سازماناند. مديران مسئوليت دارند هدفها و برنامههاي سازماني را به استانداردهاي قابل سنجش و مناسب تبديل کنند.4بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 5: انواع استانداردها:1)استانداردهاي کمي: کميت، مقدار، تعداد و زمان مورد نظر را نشان ميدهد.2)استانداردهاي کيفي: اين استانداردها بر کيفيت توليدات يا خدمات نظر دارد و مطلوبيت آنها را تعيين ميکند.5بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 6: سنجش عملکرد:وقتي استانداردها معين شدند، مديران بر اساس قاعدهاي منظم، بايد فرآيندي را براي سنجش عملکرد زيردستان تنظيم کند.6بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 7: مقايسه عملکرد با استانداردها: مديران هنگام مقايسه عملکرد با استانداردها، قضاوت خود را به کار ميگيرند. آنان بايد علت پايين تر يا بالاتر بودن سطح عملکرد از استاندارد را بدانند.7بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 8: اقدام کردن:بعد از اينکه مديران عملکرد را با استانداردها مقايسه کردند بايد اقداماتي را به عمل آورند.8بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 9: انواع اقدامات برحسب شرايط مورد نياز:1)اقدام اصلاحي: وقتي انجام ميشود که مغايرتي بين عملکرد و استاندارد مشاهده شود و بخواهند عملکرد سازماني را در جهت استانداردها پيش ببرند.2)تائيد عملکرد: اگر عملکرد مطابق استاندارد يا بالاتر از آن باشد، مديران بايد موفقيت را تائيد کنند و قبول داشته باشند.3)تغيير استانداردها: اگر عملکرد سازماني هميشه بيشتر يا کمتر از استاندارد باشد مديران بايد تغيير استانداردها را مورد بررسي قرار دهند.9بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 10: سطوح نظارت:1)نظارت راهبردي2)نظارت راهکاري3)نظارت عملياتي10بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 11: نظارت راهبردي:فرآيندي است که اجراي موفقيتآميز برنامههاي راهبردي بلند مدت سازمان را تضمين ميکند. اين نوع نظارت که مسئوليت آن بر عهده مديريت عالي است، چارچوبي بلند مدت دارد.11بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 12: نظارت راهکاري:فرآيندي است که اجراي موفقيتآميز برنامهها را در سطح واحدها، با توجه به عوامل ويژه داخلي و خارجي که بر چنين برنامههايي تاثير دارند، تضمين ميکند. مديريت مسئول کنترل راهکاري است.12بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 13: نظارت عملياتي:فرآيندي است که اجراي موفقيتآميز برنامههاي عملياتي روزانه را با ارزيابي فعاليتهاي داخلي مورد نظر تضمين ميکند. مديران خط اول مسئول نظارت عملياتياند.13بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 14: استانداردهاهدفهاکاري انجام نميشودکاري انجام نميشودعلت مغايرت تعيين ميشودعملکرد اصلاح ميشودآريآريآريآيا با استاندارد تطبيق ميکندمغايرت قابل قبول استاستاندارد قابل قبول استاستاندارد تجديد نظر ميشودمقايسه عملکرد واقعي با استانداردسنجش عملکرد واقعيفرآيند نظارت14بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 15: بازدهفرآيند عملياتدادهنظارت گذشتهنگررفع مشکلات بعد از وقوعنظارت همزمانرفع مشکلات هنگام وقوعنظارت آينده نگرپيشبيني مسائلانواع نظارت15بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 16: نظارت آيندهنگر:مطلوبترين نوع نظارت آيندهنگر است، که مانع بروز مسائل پيشبيني شده شود. اين نوع نظارت قبل از وقوع هر فعاليت صورت ميگيرد آيندهنگر داده ميشود و بر اساس دادهها صورت ميگيرد. منظور از اين نظارت کاهش اشتباهات و به حداقل رساندن اقدامات اصلاحي است.16بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 17: نظارت همزمان:همانطور که از نامش پيداست، زماني اجرا ميشود که فعاليتي در حال انجام شدن است. وقتي نظارت هنگام اجراي کاري اعمال شود، مديريت ميتواند مشکلات را قبل از اينکه پرهزينه شود حل کند.17بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 18: نظارت گذشتهنگر:نظارت گذشتهنگر بعد از هر اقدامي به عمل ميآيد و وابسته به بازخورد است. در اين نوع نظارت، بازده سازمان کنترل ميشود تا اطمينان حاصل شود که مطابق استانداردهاي تعيين شده است.18بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 19: مزيت نظارت گذشتهنگر:1)اطلاعات معنيداري درباره چگونگي تاثير تلاشهاي برنامهريزي در تحقق هدفها براي مديران فراهم ميکند.2)نظارت گذشتهنگر ميتواند موجب انگيزش کارکنان شود، زيرا افراد مايلاند درباره چگونگي عملکرد خود اطلاعاتي به دست آورند و نظارت گذشتهنگر اين اطلاعات را فراهم ميکند.19بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 20: ويژگي هاي نظامهاي نظارتي نادرست:1)نظارت بيش از حد و نظارت کمتر از حد2)نظارتهاي ناهماهنگ3)عدم توانايي در تمايز نظارتها20بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 21: نظارت بيش از حد و نظارت کمتر از حد:نظارت بيش از حد مقررات افراطي را بر فعاليتها و اجراي وظايف افراد تحميل و آزادي عمل افراد را محدود ميکند و نظارت کمتر از حد ممکن است به کارکنان آزادي عمل فردي بيش از اندازهاي اعطا شود.21بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 22: نظارتهاي ناهماهنگ:طراحي نظام نظارتي ناهماهنگ امکان دارد پيامهاي نامربوطي براي کارکنان بفرستد. مديران بايد نظامهاي نظارتي خاصي طراحي کنند که موجب ترغيب رفتار مناسب کارکنان و موفقيت سازمان در بلند مدت شود.22بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 23: عدم توانايي در تمايز نظارتها:راهبردهاي نظارتي غالبا بازتاب ساختار سازماني است. تشخيص ندادن نيازهاي نظارتي در قسمتهاي مختلف سازمان موجب بروز مشکلات بسياري ميشود.23بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 24: ويژگيهاي نظامهاي نظارتي کارآمد:7)انعطاف پذيري8)قابليت درک9)معيار منطقي10)تعيين نقاط راهبردي11)تاکيد بر موارد استثنا12)اجراي اقدام اصلاحي1)پيوستگي با برنامهريزي2)دقت 3)به هنگامي4)تعيين حوزه اجرايي کليدي5)عينيت6)صرفه جويي24بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 25: پيوستگي با برنامهريزي:وقتي وظيفه نظارت با برنامهريزي ارتباط نزديکي داشته باشد، نظامهاي نظارتي مي توانند بازخوردهايي درباره پيشرفت به سوي هدفها فراهم کنند.25بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 26: دقت:اگر داده هاي نظارتي دقيق نباشند مديران تصميمهاي نادرست اتخاذ ميکنند و به اقدامات نامناسب دست ميزنند.26بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 27: تعيين حوزه اجرايي کليدي:براي فراهم کردن داده هاي مناسب جهت نظارت فرآيند عمليات، مديران زمينه هاي خاصي را که بايد پيگيري شود تعيين ميکنند.27بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 28: بههنگامي:دادههاي نظارتي بايد به طور مستمر و به اندازه کافي براي مديران مسئول فراهم شود و به آنان امکان دهد تا وقت باقي است اقدام سرنوشتسازي انجام دهند.28بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 29: توليدبازاريابيمديريت پرسنليامور مالي و حسابداريکيفيتکميتهزينهموفقيت شغلي فرديميزان فروشهزينه هاي فروشهزينه هاي تبليغاتموفقيت فردي فروشندگانروابط کار جا به جايي نيروي کارغيبت نيروي کارهزينه هاي سرمايه ايصورتهاي موجودي کالاجريان سرمايه نقدينگيتعيين حوزه هاي اجرائي کليدي29بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 30: عينيت و قابل اندازه گيري:داده هاي نظارتي اگر ذهني و کيفي باشند به آساني نمي توانند امکان مقايسه کارکنان، واحدها، چارچوبهاي زماني و ساير عوامل را براي مديران فراهم کنند.30بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 31: صرفهجويي:يک نظام نظارتي بايد از نظر اقتصادي براي اجرا مناسب و در مقابل هزينههايي که صرف ميکند منافعي دربرداشته باشد که آن را موجه جلوه دهد.31بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 32: انعطاف پذيري:نظارتهاي کارآمد بايد براي مطابقت با تغيير نامطلوب يا استفاده از فرصتهاي جديد انعطاف پذير باشند.32بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 33: قابليت درک:نظارتهايي که به آساني درک نميشوند ارزش ندارند.بنابراين گاهي اوقات ضروري است که در شرايط حساس نظارتهاي سادهتري جايگزين نظارتهاي پيچيده شود.33بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 34: تعيين نقاط راهبردي:مديريت نميتواند بر هر فعاليتي که در سازمان اجرا ميشود نظارت کند، حتي اگر بتواند کليه فعاليتها را نظارت کند، منافع حاصل از نظارت نميتواند هزينههاي مصرفي را توجيه کند.34بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 35: تاکيد بر موارد استثنا:چون مديران نميتوانند بر کليه فعاليتها نظارت کنند، بايد ابزارهاي نظارت راهبردي را در جايي قرار دهند که آن ابزارها بتوانند توجه را فقط به استثناها جلب کند.35بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 36: اجراي اقدام اصلاحي:يک نظام نظارتي کارآمد نه فقط انحرافهاي مهم از استاندارد را نشان ميدهد، بلکه اقدامات ضروري براي اصلاح انحرافات را نيز پيشنهاد ميکند.36بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 37: آنچه بايد نظارت شود:1)افراد2)منابع مالي 3)عمليات 4)اطلاعات5)عملکرد کل سازمان37بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 38: گزينشهدفهاطراحي شغلشناسايي و استخدام افرادي که ارزشها،نگرشها و شخصيت آنان با انتظارات مدير تطبيق ميکندوقتي افراد هدفهاي خاصي را بپذيرند،اين هدفها موجب جهت دادن و محدوديت رفتار ميشود شيوه اي که شغل طراحي شده است، تا حد زيادي وظايفي را که شخص انجام ميدهد،سرعت اجراي کار،افرادي که با او کنش متقابل دارند و فعاليتهاي مشابه را تعيين ميکننددوره توجيهيدوره توجيهي کارکنان جديد،رفتارهاي قابل قبول و غير قابل قيول را تعيين ميکندسرپرستي مستفيمحضور فيزيکي سرپرستان به عنوان عاملي براي محدوديت رفتار کارکنان به کار مي رود و موجب ميشود که رفتار انحرافي کارکنان به سرعت کشف شودآموزشبرنامه هاي آموزش رسمي اقدامات کاري مورد انتظار را به کارکنان مي آموزدرايزنيفعاليتهاي رايزني رسمس و غير رسمي کارکنان ارشد،رموز کار را به زيردستان نشان ميدهدرسميتقوانين،خط مشيها،شرح مشاغل،و ساير مقررات رسمي اعمال قابل قبول و رفتار الزامي را تعيين ميکنندتدابير کنترل رفتاري افراد38بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 39: بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي39پاداشها به عنوان تقويت کننده براي تشويق رفتاري مورد انتظار و از بين بردن رفتارهاي غير قابل انتظار عمل ميکنندپاداشهاي سازمانيکارکنان به گونه اي رفتار خواهند کرد تا بر اساس معيارهايي که مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت خوب به نظر آيندارزيابي عملکرد
اسلاید 40: نظارت عملياتي:1)توليد:براي اطمينان از اين که اين فعاليتها مطابق برنامه پيش مي رود.2)کنترل کيفيت محصولات و خدمات:براي اطمينان از اين که با استانداردهاي از پيش تعيين شده مطابقت دارند.3)حفاظت و نگهداري:براي اطمينان از اين که از تجهيزات سازمان به خوبي نگهداري ميشود.40بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 41: اطلاعاتمديران براي اجراي وظايف خود به اطلاعات نيازمندند. اطلاعات نادرست، زياده از حد و با تاخير به طور جدي مانع موفقيت مديران ميشود.41بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 42: عملکرد سازمان:عملکرد يا اثربخشي کل سازمان، به طور منظم توسط گروههاي زير ارزيابي ميشوند:1)مديران2)مشتريان و ارباب رجوع3)تحليل گران اوراق بهادار4)سرمايه گذاران مستعد5)وام دهندگان و عرضه کنندگان42بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 43: تعريف داده:داده ها واقعيتها، انديشهها يا مفاهيمي هستند که به شکل خام جمعآوري و ذخيره شدهاند. دادههاي سازماني ميتواند شامل هر موضوعي از مبلغ فروش، اسامي مشتريان و مانند آنها گرفته تا بروشورهاي توليدي رقيبان باشد. 43بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 44: تعريف اطلاعات:اطلاعات نتيجه پردازش، ارتباط دادن، يا خلاصه کردن دادههاي خام براي پديد آوردن دانش وآگاهي است.44بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 45: دريافت 613 تومانپرداخت 500 توماندريافت 300 توماندريافت 750توماندريافت 1000 توماندريافت 250 توماندريافت 150 تومانموجودي 500 تومانپردازش داده هاي خامآخرين موجوديچقدر است؟63 تومان اضافه برداشتتبديل دادهها به اطلاعات45بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 46: ويژگي اطلاعات مفيد:1)دقيق باشد.2)به هنگام باشد.3)کامل باشد.4)مربوط باشد.5)مختصر باشد.46بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 47: جريان اطلاعات سازماني:سازمانها دادهها را از منابع متعددي مانند مشتريان، رقيبان، عمليات داخلي و کالاها و خدمات سازمان و دادههاي خارجي در حوزه اقتصاد، بازار و مانند آنها جمعآوري ميکند و اين دادهها در سازمان پردازش و به صورت اطلاعات در ميآيد.47بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 48: دادهاي خار جيدر حوزه اقتصاد،بازار و غيرهرقيبانعمليات داخليکالاها و خدمات سازمانمشتريانمجموعه داده هاپردازشبازدهتفسيرتوزيع(انتشار)اقدامذينفعانعموم مردماعضاي سازماندولت و موسسه هايقانون گذار48بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 49: چگونگي استفاده مديران از اطلاعات:1)استفاده ازاطلاعات در برنامهريزي2)استفاده از اطلاعات در سازماندهي3)استفاده از اطلاعات در هدايت4)استفاده از اطلاعات در نظارت49بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 50: استفاده از اطلاعات در برنامهريزي:برنامهريزي مستلزم اطلاعاتي درباره محيط و تواناييهاي سازمان است. با اين اطلاعات مديران ميتوانند اهداف سازمان را در سطوح مختلف تعيين و برنامههاي مناسب براي تحقق اين اهداف تنظيم کنند.50بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 51: استفاده از اطلاعات در سازماندهي:ساختار سازماني و اطلاعات ارتباط نزديکي با هم دارند و يکي از عوامل مهم در طراحي ساختار سازماني امکان ايجاد جريان سريع و آسان اطلاعات بين سطوح مختلف سازماني است.51بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 52: استفاده از اطلاعات در هدايت:مديران براي رهبري درست کارکنان،ايجاد انگيزش در آنان و برقراري ارتباط صحيح در سازمان به اطلاعات دقيق، بههنگام، مربوط، و کامل و به اندازه نياز دارند.52بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 53: استفاده از اطلاعات در نظارت:اطلاعات اساس اجراي موثر نظامهاي نظارتي مديريت است. فرآيند نظارت به عنوان تعيين استانداردها، اندازه گيري عملکرد واقعي، مقايسه عملکرد واقعي با استانداردها اقدام بر اساس نتايج است.53بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
اسلاید 54: ابزارهاي غيربودجهاينظارتنظارتجريان اطلاعات و چگونگي استفاده مديران از اطلاعاتويژگيهاي اطلاعات مفيددادههاي اطلاعات و نظامهاي اطلاعاتياطلاعاتابزارهاي نظارتابزارهاي بودجهايآنچه بايد نظارت شودعملكرد سازماناطلاعاتعملياتمنابع ماليافرادنظارت موثرويژگيهاي نظامهاي نظارتي كارآمدويژگيهاي نظامهاي نظارتي نادرستنظارت در سازمانانواع نظارتگذشتهنگرهمزمانآيندهنگرسطوح نظارتعملياتيراهكاريمديريتينمودار خلاصه مطالب فصل 654بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.