نظام حقوق زن در اسلام
اسلاید 1: منبع : نظام حقوق زن در اسلام نوشته استاد شهيد مرتضي مطهريموضوع :نظام حقوق زن در اسلامگردآورنده : www.gsa318.blogfa.com زمستان 89www.gsa318.blogfa.comعقیق
اسلاید 2: پیشگفتارwww.gsa318.blogfa.com
اسلاید 3: از بيان استاد مطهري :خوش وقتم که مجله زن روز درخواست مرا راجع به بحث در باره پشنهاد هاي چهل گانه آن مجله براي تغيير دادن قانون مدني ايران در مسائل مربوط به امور خانگي پذيرفت در اينجا گوشه اي از فلسفه اسلامي را با جوانان در ميان مي گذارم و اميدوارم بتوانم ذهن آنها را در باره مسائل مربوط بر روابط خانوادگي از نظر اسلام روشن کنم.پیشگفتارwww.gsa318.blogfa.com
اسلاید 4: بخش اول : آيا خواستگاري مرد از زن اهانت به زن است؟پيشنهاد کننده آقاي مهدوي مي گويد طبق ماده ي 1034 کتاب نکاح و طلاق که بيان مي کند از هر زني که خالي از موانع نکاح باشد مي توان خواستگاري نمود ملاحظه مي شود که به موجب متده ي مزبور ازدواج به معني زن گرفتن براي مرد مطرح شده و او به عنوان مشتري و خريدار تلقي گرديده و در مقابل زن نوعي کالا وانمود شده است. اين قبيل تعبيرات در قوانين اجتماعي اثر رواني بدي ايجاد مي کند . www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 5: آيا خواستگاري مرد از زن اهانت به زن است؟و مخصوصا تعبيرات مزبور در قانون ازدواج بر روي رابطه ي زن و مرد اثر ميگذارد و به مرد ژست آقايي و مالکيت و به زن وضع مملوکي و بندگي مي بخشد. به دنبال اين ملاحظه ي دقيق رواني موادي که خود پيشنهاد کننده تحت عنوان خواستگاري ذکر مي کند براي اينکه خواستگاري جنبه ي يکطرفه و حالت ( زن گرفتن ) به خود ندهد خواستگاري را هم وظيفه ي زنان و هم مردان دانسته. اگر هميشه فقط بگوييم( زن گرفتن ) حيثيت زن را پايين آورده و او را به عنوان کالايي خريدني در آورده ايم .www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 6: آيا خواستگاري مرد از زن اهانت به زن است؟غريزه ي مرد طلب و نياز است و غريزه ي زن جلوه و ناز.از قديم الايام مردان به عنوان خواستگاري نزد زنان مي رفتند و اين از بزرگترين عوامل حفظ حيثيت و احترام زن بوده. اين يکي از تدبير حکيمانه و شاهکارهاي خلقت است که در غريزه ي مرد نياز و در غريزه ي زن ناز قرار داده . خلاف احترام زن است که به دنبال مرد برود اما براي مرد قابل تحمل است که به خواستگاري زني برود و جواب رد بشنود. www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 7: آيا خواستگاري مرد از زن اهانت به زن است؟عجبا مي گويند چرا قانون مدني لحني به خود گرفته که مرد را خريدار زن نشان مي دهد. اولا اين مربوط به قانون مدني نيست, قانون آفرينش است , ثانيا مگر هر خريداري از نوع مالکيت و مملوکيت اشياء است؟ طلبه خريدار علم است , هنرجو خربيدار هنر است. آيا بايد نام اينها را مالکيت بگذاريم و منافي حيثيت علم و هنر به شمار آوريم؟مرد خريدار وصال زن است نه خريدار رقبه اوست. رسم خواستگاري يک تدبير ظريفانه و عاقلانه براي حفظ حيثيت و احترام زن است .www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 8: بخش دوم : ازدواج موقتيکي از قوانين درخشان اسلام از ديدگاه مهب جعفري اين است که ازدواج به دو نحو مي تواند صورت بگيرد. موقت و دائم .در درجه اول تفاوت اين دو در مدت ازدواج است ديگر اينکه از لحاظ شرايط آزادي بيشتري دارند که به طور دلخواه به هر نحو بخواهند پيوند مي بندند. مثلا در ازدواج دائم مرد بايد عهده دار مخارج روزانه زن باشد اما در ازدواج موقت بستگي به قرار داد طرفين دارد که ممکن است مرد نتواند يا نخواهد مخارج وي را تامين کند .www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 9: ازدواج موقتwww.gsa318.blogfa.com
اسلاید 10: ازدواج موقتبا بودن ازدواج دائم چه ضرورتي هست که قانوني به نام ازدواج موقت بوده باشد؟ و آيا ازدواج موقت به قول بعضي نويسندگان با حيثيت انساني زن و حقوق بشر منافات دارد؟اين مطلب را تحت دو عنوان بررسي ميکنيم:الف) زندگي امروز و ازدواج موقت ب) مفاسد و معايب ازدواج موقت www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 11: ازدواج موقتچنانکه بيان شد ازدواج دائم مسئوليت بيشتري براي زوجين توليد مي کند به همين دليل پسر يا دختري نمي توان يافت که از اول بلوغ طبيعي که تحت فشار غريزه قرار مي گيرد آماده ازدواج دائم باشد. کداميک ؟ رهبانيت موقت , کمونيست جنسي , يا ازدواج موقت ؟آيا طبيعت حاظر است به خاطر اينکه وضع زندگي ما در دنياي امروز(با توجه به مشکلات مالي , تحصيلات عاليه , و ...) اجازه نمي دهد که در سن 16 يا 18 سالگي ازدواج کنيم , دوران بلوغ را به تاخير بياندازد و تا ما فارغ التحصيل نشده ايم غريزه ي جنسي از سر ما دست بردارد؟ آيا جوانان حاظرند يک دوره رهبانيت موقت را طي کنند و خود را سخت تحت فشار و رياضت قرار دهند تا زمان ازدواج دائم پيدا شود؟www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 12: ازدواج موقتفرضا جواني حاظر گردد رهبانيت موقت را بپيرد , آيا طبيعت حاظر است از ايجاد عوارض رواني سهمگين که در اثر ممانعت از اعمال غريزه جنسي پيدا مي شود و روانکاوي امروز از روي آنها پرده برداشته است , صرفه نظر کند ؟دو راه مي ماند , يا اينکه جوانان را به حال خود رها کنيم و به روي خود نياوريم. به يک پسر اجازه دهيم از صد ها دختر کام برگيرد و به يک دختر اجازه دهيم با ده ها پسر رابطه ي نامشروع داشته باشد و چندين بار سقط جنين کند . يا عملا کمونيسم جنسي را بپذيريم .و چون به دختر و پسر ( متساويا ) اجازه داده ايم روح اعلاميه حقوق بشر را از خود شاد کرده ايم. راه دوم ازدواج موقت و آزاد است . www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 13: ازدواج موقتازدواج موقت در درجه اول زن را محدود مي کند که در آن واحد زوجه ي دو نفر نباشد, و اين مستلزم مرد نيز خواه نا خواه است بدين ترتيب دختر و پسر دوران تحصيل خود را مي گذرانند بدون آنکه رهبانيت موقت و عوارض آن را تحمل کرده باشندو بدون آنکه در ورطه کمونيسم جنسي افتاده باشند. ايراد ها و اشکالها: مفاسدي که براي نکاح منقطع ذکر شده به اين ترتيب است: پايه ي ازدواج بايد بر دوام باشد اما ازدواج موقت نمي تواند پيمان استواري ميان زوجين باشد .اما اين ايراد وقتي وارد است که بخواهيم ازدواج موقت را جايگزين ازدواج دائم کنيم .و بديهي است که هيچ پسر و دختري آنجا که برايش يک زمينه ي زناشويي دائمي فراهم است خود را با يک امر موقتي سرگرم نمي کند.www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 14: ازدواج موقتنکاح منقطع بر خلاف حيثيت و احترام زن است زيرا نوعي کرايه دادن آدم و خلاف حيثيت انساني زن است که در مقابل وجهي که از مرد مي گيرد وجود خود را در اختيار او قرار مي دهد. اين ايراد بسيار عجيب است زيرا اولا با توجه به گفته هاي قبلي ازدواج موقت ربطي به کرايه و اجاره دادن زن ندارد . آيا چون حتما بايد مهر معين و قطعي داشته باشد کرايه است؟که اگر بدون مهر بود و مرد چيزي نثار زن نکرد , زن حيثيت انساني خود را باز يافته؟ در قانون مدني نيز بيان شده است که ماهيت ازدواج موقت و دائم يکي است . www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 15: ازدواج موقتزني که به اختيار و اراده خود با مرد بخصوصي عقد ازدواج موقت مي بندد, آدم کرايه اي نيست و خلاف حيثيت عمل نکرده . اگر مي خواهيد زن کرايه اي را بشناسيد و بردگي او را ببينيد به کمپاني هاي فيلم برداري در آمريکا و اروپا سر بزنيد . اين کمپاني ها حرکات و ژست هاي زن را به معرض فروش مي گذارند. نکاح منقطع از نظر اينکه دوام ندارد آشيانه ي نا مناسبي براي کودکاني است که بعدا بوجود مي آيند. در حاليکه در ازدواج موقت زن نبايد مانع استمتاع مرد بشود ولي مي تواند بدون آنکه لطمه اي به استمتاع مرد وارد آيد مانع حاملگي خود بشود. اينکه فقهاي شيعه مي گويند هدف ازدواج دائم توليد نسل و هدف ازدواج موقت تسکين غريزه است همين موضوع را بيان مي کند. www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 16: زن و استقلال اجتماعیwww.gsa318.blogfa.com
اسلاید 17: زن و استقلال اجتماعیدر اينکه پدر اختيار دار مطلق دوشيزه براي ازدواج نيست و نمي تواند بدون ميل و رضاي او , او را به هرکس که دلش مي خواهد شوهر بدهد حرفي نيست .و البته يک مطلب مسلم است که اگر پدر بدون جهت از موافقت با ازدواج دختر امتناع کند حق آنها ساقط مي شود. فلسفه ي اينکه دوشيزگان لازم است بدون موافقت پدران با مردي ازدواج نکنند ناشي از اين نيست که دختر قاصر شناخته شده و رشد اجتماعي کمتري نسبت به مرد دارد اگر چنين بود پس چه فرقي ميان بيوه و دوشيزه که بيوه ي شانزده ساله که نيازي به موافقت پدر ندارد؟در اينجا بحث اين است که مرد بنده ي شهوت است و زن اسر محبت . www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 18: زن و استقلال اجتماعیزن مادامي که دوشيزه است و هنوز صابون مردان به جامه اش نخورده است , زمزمه هاي محبت مردان را به سهولت باور مي کند.اينجاست که لازم است دختر(مرد ناآزموده)با پدرش که از احساسات مردان آگاه است مشورت کند.عده اي مي گويند اسلام دين مردان است و زن را انسان تمام عيار نشناخته .وگرنه ارث زن را مساوي با ارث مرد مي کرد يا براي زن قيمتي به نام مهر قائل نمي شد. www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 19: تساوي يا تشابه؟www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 20: تساوي يا تشابه؟شک نيست که لازمه ي اشتراک زن و مرد در حيثيت انساني و برابري آنها در حقوق انساني است اما تشابه آنها در حقوق چطور؟اول بايد ببينيم آيا لازمه تساوي حقوق لازمه ي تشابه هم است؟ تساوي غير از تشابه است . ممکن است پدرس ثروت خود را به طور متساوي ميان فرزندان خود قسمت کند اما به طور مشابه تقسيم نکند. اسلام با تساوي حقوق زن و مرد مخالف نيست با تشابه مخالف است . در همه جا براي زن و مرد حقوق مشابهي وضع نکرده همچنان که در همه ي موارد براي آنها تکاليف و مجازات هاي مشابهي نيز وضع نکرده.www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 21: تساوي يا تشابه؟قرآن با کمال صراحت در آيات متعددي مي فرمايد : "زنان را از جنس مردان و از سرشتي از نظير سرشت مردان آفريديم" . قرآن در باره ي آدم اول مي گويد : " همه ي شما را از يک پدر آفريديم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار داديم" .(سوره نساء آيه 1).www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 22: تساوي يا تشابه؟در قرن بيستم و در پرتو پيشرفت هاي حيرت انگيز علوم تفاوت زن و مرد بيشتر روشن شده است. اما اين تفاوت ها به هيچ وجه به اين که مرد يا زن جنس برتر است و ديگري جنس پست تر مطرح نيست. قانون خلقت از اين تفاوت ها منظور ديگري داشته است. تفاوت ها را براي اين بوجود آورده است که پيوند خانگي زن و مرد را محکمتر کند و شالوده ي وحدت آنها را بهتر بريزد و به دست خود حقوق و وظايف خانوادگي را ميان زن و مرد تقسيم کند. قانون خلقت تفاوت هاي زن و مرد را به منظوري شبيه اختلاف ميان اعضاي يک بدن ايجاد کرده است . www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 23: تساوي يا تشابه؟www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 24: تساوي يا تشابه؟اگر قانون خلقت هر يک از چشم و گوش و پا و دست را در وضع مخصوصي قرار داده است نه از آن جهت است که با دو چشم به آنها نگاه مي کرده و نظر تبعيض داشته. به هر حال تفاوت هاي زن و مرد ( تناسب )است نه نقص و کمال . قانون خلقت خواسته است با اين تفاوت ها تناسب بيشتري ميان زن و مرد که قطعا براي زندگي مشترک ساخته شده اند و مجرد زيستن انحراف از قانون خلقت است به وجود آورد. www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 25: فلسفه ي حقيقي مهرمهر از آنجا پيدا شده که در متن خلقت نقش هر يک از زن ومرد در مسئله عشق مغاير ديگري است . عرفا اين قانون را به سراسر هستي سرايت مي دهند و مي گويند قانون عشق و جذب و انجذاب بر سراسر موجودات و مخلوقات حکومت مي کند. با اين خصوصيت که از لحاظ اينکه هر موجودي بايد وظيفه ي خاصي را ايفا کند متفاوت است. سوز در يک جا و ساز در جايي ديگر. www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 26: فلسفه ي حقيقي مهردر رويات اسلامي وارد شده است که مرد از زن شهواني تر نيست بلکه بر عکس است اما زن از مرد در مقابل شهوت توانا تر و خود دار تر آفريده شده است .اين خصوصيت همواره به زن فرصت داده که به دنبال مرد نرود و مرد را وادار کرده که به زن اظهار نياز کند و براي جلب رضا و به احترام موافقت او هديه اي نثارش کند. www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 27: فلسفه ي حقيقي مهرمهر با حيا و عفاف زن يک ريشه دارد. زن به الهام فطري در يافته است که عزت و احترام او به اين است که خود را رايگان در اختيار مرد قرار ندهد. همين هم سبب شده که زن توانسته با همه ي ناتواني جسمي مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بکشاند و مرد ها را به رقابت با يکديگر واردار کند و با خارج کردن خود از دسترسي مرد عشق رمانتيک بوجود آورد.قرآن کريم با لطافت بي نظيري مي گويد :( و آتو ا النساء صدقاتهن نحلته )www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 28: فلسفه ي حقيقي مهرقرآن کريم به سه نکته اساس اشاره کرده استمهريه را با نام صدقه ياد کرده به همين دليل به مهر صداق يا صدقه گفته مي شود که نشانه ي راستين بودن علاقه ي مرد است.ديگر اينکه با ملحق کردن ضمير ( هن ) به اين کلمه مي خواهد بفرمايد که مهريه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر. سوم اينکه به کلمه ي( نحله) تصريح مي کند که مهر هيچ عنواني جز عنوان تقديمي و پيشکشي و هديه ندارد.www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 29: فلسفه ي حقيقي مهرwww.gsa318.blogfa.com
اسلاید 30: فلسفه ي حقيقي مهريکي از مسلمات دين اسلام اين است که مرد حقي به مال و کار زن ندارد , نه مي تواند به او فرمان دهد که براي من فلان کار را بکن و نه اگر زن کاري کرد که به موجب آن ثروتي به زن تعلق مي گيرد مرد حق ندارد که بدون رضاي زن در آن تصرف کند. و از اين جهت زن و مرد وضع مساوي دارند.www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 31: سهم الارث زن از نظر اسلامعلت اينکه اسلام ارث زن را نصف ارث مرد قرار داد وضع خاصي است که زن از لحاظ مهر و نفقه و سربازي و برخي قوانين جزايي دارد . اسلام مهر و نفقه را اموري لازم و موثر در استحکام زناشويي و تامين آسايش خانوادگي و ايجاد وحدت ميان زن و شوهر مي شناسد از نظر اسلام الغاي مهر و نفقه و خصوصا نفقه موجب تزلزل اساس خانوادگي و کشيده شدن زن به سوي فحشا است www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 32: سهم الارث زن از نظر اسلامو چون مهر و نفقه را لازم مي داند و به اين سبب قهرا از بودجه ي زندگي زن کاسته شده است و تحميلي از اين نظر بر مرد شده است . اسلام مي خواهد اين تحميل از طريق ارث جبران شود. لهذا براي مرد دو برابر سهم الارث قرارداده است . پس مهر و نفقه است که سهم الارث زن را تنزل داده است .www.gsa318.blogfa.com
اسلاید 33: با تشکر از توجه شماwww.gsa318.blogfa.comعقیق
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.