صفحه 1:
|
ل ا 1
ear le ا ا ا eS
مهدی عامریان
صفحه 2:
595 یش نا را
تاثيى رضايت gla در موفقيت سازمانى
صفحه 3:
تعاریف مختا مختلف از رضایت شغلی
در منابع گوناگون از رضایت شغلی تعاریف متعددی ارائه شده است که در این قسمت به چند
نمونه از این تعاریف اشاره می کنیم. ۲
رضایت شغلی عاملی مهم برای افزایش کارآیی و نیز رضایت فردی در
سازمان تلقی می شود. مدیران به شیوه های مختلف مترصد افزایش رضایت
شغلی کارکنان خود هستند. محققان مختلف تعاریف گوناگونی از رضایت شغلی
ارائه داده اند:
«فیشروهانا» رضایت شغلی را عاملی روانی قلمداد کرده و آن را به صورت
نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط شغل تعریف می کند. به اين معنا كه
اگر شغل شرایطی مطلوب را برای فرد فراهم کند فرد از شغلش رضایت
خواهد داشت اما اگر شغلی برای فرد رضایت و لذت مطلوب را فراهم نکند فرد
شروع به مذمت شغل کرده و در صورت امکان شغل خود را ترک خواهد کرد.
صفحه 4:
«هاپاک» رضایت شغلی را منهومی پیچیده و چند بعدی دانسته و آمن را با عوامل
روانی جسمانی و اجتماعی مرتبط کرده است. به نظم او صفا وجود يك عامل
موجب رضایت شغلی فرد نخواهد شد بلکه وجود ترکیبی از عوامل مختلف موجب
حخواهد شد که فرد در لحظه معینی از شفل خود احساس رضایت کند.
فرد با توجه به اهمیتی که عوامل مختلف نظیم: در آمد جایگاه اجتماعی شرایط محیط
کار و... بررای او دارند مییزان معینی از رضایت شظی دارا خواهد بود.
رضایت شفلی حدی از احساسات و نگرش های مثبت است که فرد نسبت به شفل خود
دارد. وقتی شخصی می گوید رضایت شغلی بالایی دارد به این منهوم است که او واقعا
شغل خود را دوست دارد احساسات خوبی درباره کارش دارد و بای شفلش ارزش
زیادی قائل است.
صفحه 5:
انواع رضایت شغلي
«گینربرگ» و همکارانش رضایت شغلی را به دو نوع مختلف تقسیم بندی کرده اند:
رضایت درونی و رضایت بیرونی ۲
- «رضایت درونی» از دو منبع به دست می آید. اول احساس لذتی که انسان
صرفا از اشتغال به کار و فعالیت عایدش می شود. دوم لذتی که بر اثر مشاهده
ی پیشرفت و یا انجام برخی مسئولیت های اجتماعی و به ظهور رساندن توانایی
ها و رغبت های فردی به انسان دست می دهد.
- «رضایت بیرونی»
که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغییر و
تحول است. از عوامل رضایت بیرونی به عنوان مثال شرایط محیط کار میزان
دستمزد و پاداش نوع کار و روابط موجود بین کارگر و کارفرما را می توان نام
صفحه 6:
نظریه های مختلف در مورد رضایت شغلی
نظرریه نیازها: مییزان رضایت شفلی هر فرد که از اشتغال حاصل می شود به دو عامل
بستگی دارد: اول چه مقدار از نیازها و به چه میان از طریق کار و احراز موقعیت
مورد نظ تامين مى شود. دوم جه مقدار از نیازها و به چه میزان از طمریق اشتفال به
کار مورد نظم تامین نشده باقی می ماند نتیجه ای که از برررسی عوامل دسته اول و
دوم حاصل می شود مییزان رضایت شفلی فرد را معین می کند
صفحه 7:
نظریه های مختلف در مورد رضایت شغلی
رات: انتظارات فررد در تعیین نوع و میزان رضایت شفلی موشرند. اگر انتظارات ,
ش زیاد باشد رضایت شغلی محمولا دیرتر و مشکل تر به دست می آید. مثلا ممکن
صورتی از شذلش راضی شود که بتواند به تمام انتظارات تعیین شده خود از
صفحه 8:
ریه های مختلف در مورد رضایت شغلی
نظریه نیازها: میزان رضایت شفلی هم فرد که از اشتغال حاصل می شود به دو عامل
بستگی دارد: اول چه مقدار از نیازها و به چه میزان از طرریق کار و احراز موقعیت
مورد نظ تامین می شود. دوم چه مقدار از نیازها و به چه میبزان از طمریق اشتفال به
کار مورد نظ تامین نشده باقی می ماند نتیجه ای که از برررسی عوامل دسته اول و
دوم حاصل می شود مینران رضایت شغلی فرد را معين مى کند
مسلما چنین فردی به مراتب دیرتم از فردی که کمترین انتظارات را از
شغلش دارد رضایت شغلی خواهد یافت. بنابراین رضایت شغلی منهومی
کاملا یکتا و فردی است و عوامل مینران و نوع آنن را باید در مورد هس
فرد به طور جداگانه برررسی کرد.
صفحه 9:
نظریه های مختلف در مورد رضایت شغلی
- نظرریه نقش؛ در این نظربه به دو جنبه اجتماعی و روانی توجه می شود. در
جنبه اجتماعی تاثیم عواملی نظیم نظام سازمانی و کار گاهی و شرایط محیط
اشتخال در رضایت شغلی مورد توجه قرار می گیررد. این عوامل شامل شرایط
بیمونی رضایت شغلی می شود. جنبه روانی رضایت شغلی بیشتم به انتظارات و
توقعات فرد مربوط می شود. به بیانی دیگم احساس ضرد از موقعیت شفلی و
فعالیت هایش در انجام مسئولیت های محوله و ایای نتشی خاص به عنوان عضوی
از اعضای جامعه میران رضایت شغلی فرد را مشخص می کند. رضایت کلی
نتیجه ای است که از تر کیب دو جنبه اجتماعی و روانی حاصل می شود.
صفحه 10:
شاخص های رخبایت شظلى
بای رضایت شغلی مدل های گوناگونی ارائه شده که در هم یک از آنها به فراخور دیدگاه و
وضعیت مورد نظم شاخص هایی بای رضایت شغلی ارائه شده است. از جمله آنها می توان به
ماهیت کار ترفیعات روابط با همکاران و مدیرریت امنیت شغلی مشا رکت در سازمان.... اشاره
Ws
روابط و مناسبت های همکاران مهم ترین عامل در تعیین رضایت مندی شغلی
است. طی مطالعه ای انجام شده هنگامی که مستخدمان اجازه یافتند همکاران خود
را انتخاب کنند رضایت مندی شغلی آنان افزایش و هزینه کار کاهش یافت. از
دیگر سو به طور سنتی مدیریت به عنوان بعد مهم شغلی مطرح شده است. پژوهش
ها نشان می دهند که مدیریت «کارمندمدار» بیش از مدیریت «کارمدار» موجب
رضایت شغلی می شود.
به طور کلی باید متذکر شویم که رضایت ناشی از نظام ارتباطی سازمان به تفاوت
۱ های موجود بین اینکه فرد چه چیزی را از طریق ارتباطات در سازمان می خواهد
به دست آورد و چه چیزی را در اين فرایند کسب می کند وابسته است.
صفحه 11:
رضايت شخلى كا ركنان aS طلایی رضایت مشتریان
قسمتى از انقلاب «مشترى كرايى )» مستدزم بررسى مجدد ساحتارهاى سنتى و روش
تفكى و كار كردن به طور سنتى است. اين الكوى مبتنى بى سلسله مراتب يك سويه
رسمى ومعمولا كسل كننده است ويويايى ونوآورى را تشويق نمى كند. در اين سازمان
دارای فرآیند تصمیم گیری از بالا به پایین کا رکنان به انجام دادن کاری می پردازند که
مدیرانشان از آنان می خواهند در lle که در فرآیند ایجاد تحول در سازمان پیام باید این
باشد که مشترریان مهم تس از مدیررانند اگس قرار باشد مشترری رئیس باشد پس هم
سازمان بايد از بالا به پایین باشد.
yt 0
صفحه 12:
رضايت شخلى كا ركنان aS طلایی رضایت مشتریان
كا ركنان خط مقدم که به طررز
اران فروشند كان بليت مامور تحويل
ايفاكنندكان نقش اصلى در اين ساختار كسانى هستند كه با مشتريان تماس دار:
تلقى مشتريان درباره موسسه شكل مى دهند براى مشترى اين اضراد ( خدمتكذا
كالا و كاركنان يشت ييشخوان ) در واقع «سازمان» هستند در ثانى نوع موسسات دغدغه كاركنان خوا.
مشترریان است نه آنچه مدیرران می خواهند.
وظیفه مدیریت این است که در تماس خود با کارکنان الگوها و استانداردهای خدمت را ارائه دهد و
کیفیت رفتار و توجه به مشتری را به وجود آورد. اگر وظیفه کارمند خط مقدم این است که قهرمان
خدمت باشد نقش مدیر هم اين است که ارائه خدمت را رهبری کند.
واقعیت مهم دیگری نیز وجود دارد. کیفیت خدمتی که کارمند خط
اداره افراد خط مقدم بلکه به کیفیت خدمتی که آنان از ادارات داخ
صفحه 13:
برخورداری از کا رکنانی متحهد آگاه و وفادار مهم ترین عامل موفتیت در هم سازمان است.
اولویت اصلی در هم شرکتی باید جلب و حنظ کا رکنان متعهد و شایسته باشد. ناکامی در تحقق
اين امس به معنای از دست دادن کارآیی عدم رشد و از دست دادن کسب و کار است موفقیت در
دنیای رقابتی متعلق به شررکت هایی است که کار کنان متعهد و وفادار را بزررگ تررین سرمايه
خود بدانند.
بسیاری از صاحبنظران معنقدند که منابع انسانی تنها مزیت رقابتی هستند که سازمان ها باید با
اقدامات مناسب و درست این نیرروی بالقوه را به نیرروی بالفعل تبدیل کرده و آنان را در جهت
سازمان هدایت کنند.
سازمان های فاقد منابع انسانی هگن نمی توانند به اهداف خود دست یابند. به بیانی Lo منابع
انسانى به منظور حفظ رقابت در بازار نقش کلیدی را ایا می کنند.
صفحه 14:
با تشكر از توجه شما
