صفحه 1:
50000
آلفرد آدلر
صفحه 2:
زندگی نامه
* اوایل کودکی آدلر با بیماری» آگاهی از مرگ و حسادت به برادر بزرگترش مشخص می شود.
* آدلر به نرمی استخوان مبتلا بود و در ۳ سالگی, برادر کوچکترش در تخت کنار او مُرد.
1 SIT eRe ey Ore Ch yer en) fon ee eC S| eT
«يسر شما از دست رفته است» تصميم كرفت دكتر شود.
ا ا 0
anec al ا ا ا ا ا ل لت
سخت تلاش کرده و خود را وادار کرد تابه بازی ها و ورزش ها ملحق شود. به تدریج پیروز
ا ات
SON A +4 1 5 0 ved ۰
CD) eS Se Cet OE es Mee Ey MUTI ane wT mee
صفحه 3:
| wee
تغيير جهت داد. او از ناتولنى خود در ييشكيرى از مرك. مخصوصا بيماران جوان» ناراحت بود
ل لك eee did
ل الك
ا ا BS WE Tee keene el say
By a | ase ey MET ET Sauer neers Meee ا
De Sed ا ا ا ec لك
خودش را به شخصيت به وجود أورد.
* ادلر در ره ۳ انجمن روانشناسی فردنگر D داير كرد. وى در كلينيك هاى خودء
روشهای آموزش گروهی و راهنمایی را که پیش درآمد گروه درمانی نوین بودنده معرفی کرد.
CSO | ۱
شد و در اسکاتلند درگذشت.
صفحه 4:
۳
*احساس حقارت
٠ عقده oj;
٠ قلاش براى برقرى
six) owe +
eo)
۰ علاقه اجتماعی
٠ سبك زندكى
٠ نيروى خلاق خود (من خلاقه)
صفحه 5:
احساس حقارت
* احساس هاى حقارت منبع تمام تلاش هاى انسان و به عنوان. نيروى برانكيزنده رفتار است.
* رشد فرد از جبران و تلاش براى غلبه كردن بر حقارت هاى واقعى يا خيالى ناشى مى شود.
* انسان در طول زندكىء با نياز به جبران كردن. اين احساس هاى حقارت و تلاش براى
رسيدن. به سطوح بالاتر رشدء تحريك مى شود.
ا ۱
تعيين نشده ال شرايطا دا 0
* احساس های حقارت گریزناپذیرنده ولی از همه مهمتر ضروری هستنده زیر برای تلاش و
| eS IeeD)
aD
صفحه 6:
CRT حقارت
CO ener eee ل an ees Bere ere ae
عقده حقارت مى شود.
ل ا ا اا ا ا ا ا ا 0
با ضروریات زندگی کنار بیایند.
۱ veers RUSS wey arate vere Cite
دراين است كه در عقده حقارت فرد خودش را ناتوان و عاجز در مورد مسائل زندكى مى داند
ولى در درماندكى ا ا ا ل ا hn Se ar 0 2 1 راك
و کنترلی بر آنها ندارد.
ا ا ل ل ا ۱
۱ حقارت عضوی ؟. لوس كردن
صفحه 7:
5 AVE
تلاش برای برتری
و
|
و رس ات ان
احساس را تعرض مردلنه (نرینه نملیی) نامید. هدف از لین جبران» میل به قدرت بود كه در
1 pac ae)
* بعد از مدتی او عقیده برابر بودن احساس های حقارت با زنانگی را رد کرد و دیدگاه وسیع
۱
رسیدن به برتری یا کمال دانست.
۱ تا"
دراييم. اين هدف فطرىء به سوى أينده كرايش دارد.
صفحه 8:
* درباره تلاش براى برترى دو نكته ديكر وجود دارد:
ل ل ۱
CONOR) ا ا ا ا ل ا 1لا
Tecoad 1
؟ . تلاش براى برترى به وسيله فرد و جامعهء هر دو آشكار مى شود.
eran NY] ا ل ا ل 0
برتری و کمال تلاش می کنیم.
A)
صفحه 9:
عفده بر دری
* عقده برترى با تلاش براى برترى تفاوت دارد:
در عقده برتری» فرد برای برتری از دیگران تلاش می کند.
در تلاش برای برتری» فرد برای رسیدن به کمال و یکپارچگی وجودی خود تلاش می کند.
* عقده برترى عبارت است از نظر اغراق آميز درباره توانايى ها و موفقيت هاى خويشتن.
* ممكن است جنين افرادى در درون احساس رضليت و برترى كنند و نيازى نداشته باشند كه
برترى خود رابا دساورد ها نشان. دهند يا اينكه ممكن است جنين نيازى را احساس كند و
بکوشد شدیدا موفق شود.
0
ی
صفحه 10:
۳
* آدلر اعلام مى دارد وقتى در جهت كامل بودن. تلاش مى كنيمء عقليد خيللىء رفتار
هدايت مى كند.
* اين عقايد بر تحوه اى كه ديكران را بردافة وا أ ی ری تا
ا 00
ذهنى هستند و نمى توان آنها را در برابر واقعيت آزمود.
ل ا ات ا ل ١ امم
ا ل |
شدن بود.
کار
دکتر
>
صفحه 11:
علاقه اجتماعی
* آدلر مفهوم علاقه اجتماعى رابه صورت استعداد فطرى همكارى كردن فرد با ديكران
۱
* حال با اینکه ما بیشتر تحت تاثیر نیروهای اجتماعی قرار داریم تا نیروهای زیستیء اما از نظر
Seer Cece] Ps ove rege bee IC Fon ere ا ۱
Poy و
۱ و
1 eS. Con INULIN vce et rea Fee NU ee CSN Venice SUE Cpe Oe)
لک زر
فقدان علاقه اجتماعى ناشى مى شود.
صفحه 12:
* سب زندكى؛ معرف نحوه كنار مدن شخص با مولنع زندكى و شيوه وى براى يافتن راه
0g | 0
*به عبارت ديكر الكوى منحصر به فردى از خصوصيات و رفتارهايى كه هر شخص به
صورت مجزا برای رسیدن به هدف, پرورش می دهد. را سبک زندگی گویند.
ال ا ا ان
کودکان برای جبران کردن احساس های حقارتی که دارند برانگیخته می شوند. آنها برای
eo ee Tae ۱
بالل ا رد برس ی ی
از
صفحه 13:
See
ات ees Cee WO COPE pene Sy AND Me ceca CC
اجتماعی.
كت فال ميزان. انرزى وتلاشى كه براى رفع مشكلات و رسيدن به ea 5-8
Rivet Se re SOEs ee ا ety
Sys Sel emt ادار ۴ سبک *
- تيب مفيد به حال جامعه: اين افراد علاقه اجتماعى و فعاليت زيادى دارند. آنها افراد
خا ا ل 3
- تيب دورى جو: از علاقه اجتماعى و فعاليت كمى برخوردارند. آنها از رو به رو شدن با
0ع gyi SESE ee رو لسرن ساسك معارب لي EER
ay
صفحه 14:
رت را Pere) tees
اجتماعى بوده و نكرش أنها سلطه جويلنه ويا حاكم بودن است و بدون توجه به ديكران رفتار
مى كنند. نوع افراطى أنها به ديكران حمله مى كنند و بزهكار و جامعه ستيز مى شوند.
Bp a) م
- تیپ گیرنده: (رایج ترین تیب از نظر آدلر است)
لين ا ا ات ا ا Foor] yer OO ah CIR UT IPC eal EMU
pe ear Peer ل ا
(آدلر به طور كلى با طبقه بندى يا تيب بندى افراد بدين صورت مخالف بود و اعلام كرد كه
wage] ل ا ا م
Ga)
صفحه 15:
نیروی خلاق خود
* نيروى خلاق خود يا من خلاقه به زندكى معنى مى بخشد و هدف و همجنين وسيله رسيدن
به هدف را ابداع مى كند. و بر مبناى أنها شيوه زندكى فرد را يى ريزى كند.
* به عقیده آدلر ورائت و محیط به تنهایی نمیتواند رشد شخصیت ما را تعیین کند. بلکه نحوه ای
ar ا ل 1190 SSS EES برا مييق روه راقم را كال OWS yy
1 0 ا ل Oye
1 ل ا Cel POUT SCY
نيازهاى غريزى با توجه به اصل واقعيت است. اما من خلاقه به زندكى معنا بخشيده و هدف و
ler ا
ay
صفحه 16:
و
ا ا ل لت ا ل ا ۰
۱ ۱ فرزند اول: برای مدتی یک موقعیت خاص و حسادت برانكيز دارد. معمولا والدين از بدنيا
SPE ene eS Mera CMP NS ESTE SE Te Roe ee lany male]
مركز توجه نيستو اغلب اوقات بايد منتظر بماند كه نيازهاى كودى بعدى برآورده شود تا
۱
ال ا ا ات رن
ا ل ل ا ا ا ات ا Ol Ne
1 el wee SSS tno ke te Recents)
أنهايى بيشتر لطمه ميخورند كه نازيرورده اند. سك
۱ 8
ele eee ae ا ا
صفحه 17:
2 eae age ung a Reape perma
نقش هايى مانند مربى و معلم يا رهبر را در اجتماع ايفا مى كنند.
0 ل ار را فرك بي كاك تسد ری کی
ا ل ا ان JY) مس ی در
وظيفه شناس و دقيق در جزييات هستند.
(Belen vor) ca rg Prien) [towed DINU eS Dg PIM USSC gh) OS WIS SC IE INES SC IDO I
معمولا خانواده شوه های فرزند پروری خود را تخییر دادند و با آرامش بیشتری به فرزند دوم
ا م ل ا لت
رقيب به او مى نكرند. رقابت با فرزند اول باعث مى شودء فرزند دوم براى اينكه به فرزند اول
De retseiey cor ein caeerye یی 1
7 ۳ ا ا ل ا Tin eae oral
دك
صفحه 18:
|
خواهر و برادر بزرگتر داشته باشند. فرزندان آخر به خاطر نیاز به جلو افتادن از بزرگترها
eS Doe aoe Dene ۰
کارهایی که انجام می دهند که با موفقیت روبه رو می شوند. اما زمانی که نازپرورده باشند
بر عکس می شود و به این نتیجه می رسند که نیاز ندارند خودشان چیزی یاد بگیرند.
el زر ges cuore ارس ی رای ات
می دانند.
Re olKour 2.3}5 SS. F ا الت ا 0 ل 0 ل
جون. وقت بيشترى را با والدين هستندء زودتر يخته مى شوند و أن. نكرش بزركسالى را
نشان مى دهند. أكر توجه و تابيد كافى را جل كد الا 01 00 000
ay
صفحه 19:
عامل روان رنجوری
* آدلر انسان را نه خوب و نه بد می داند بلکه معتقد است ماهیت انسان در جامعه شکل می
ا ا لت
* آدلر عامل روان رنجوری و نوروز را یاس و نداشتن هدف عنوان کرد.
* به عقیده آدلر نوروزء زمانی که فرد برای رها شدن خود از احساس حقارت و تلاش برای
ا ا لك
* در درمان هدف تغییر رفتار نیست. بلکه تغییر انگیزش هدف آن است.
* به عبارت ديكرء تغيير الكوهاى رفتار و علايم و نشانه هاى مرضى به دنبال تغيير در مقاصدء
career Earn NtS ا 0 i
صفحه 20:
تفاوت های مهم نظریه آدلر با فیوید
* آدلر انسان رابه صورت قربلنی غرلیز و تعارض ها و محکوم به نیروهای زیستی و تجربیات
كودكى نمى دانست. زيرا بر بى همتا بودن هر فرد تاكيد داشت.
* آدلر معتقد بود شخصيت مابه وسيله محيط اجتماعى و تعامل هاى شخصى منحصر به فرد
cen ل لل سارها دای ری
* آدلر هوشیار را جوهر شخصیت می داند. نه ناهوشیار.
و BNR ae
حالى كه فرويد معتقد بود رفتار انسان توسط كذشته تعيين مى شود.
Cal)
صفحه 21:
