علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

نظریه روانشناسی فردنگر آلفرد آدلر

21 صفحه
776 بازدید
05 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
50000 آلفرد آدلر

صفحه 2:
زندگی نامه * اوایل کودکی آدلر با بیماری» آگاهی از مرگ و حسادت به برادر بزرگترش مشخص می شود. * آدلر به نرمی استخوان مبتلا بود و در ۳ سالگی, برادر کوچکترش در تخت کنار او مُرد. 1 SIT eRe ey Ore Ch yer en) fon ee eC S| eT ‏«يسر شما از دست رفته است» تصميم كرفت دكتر شود.‎ ا ا 0 ‎anec al‏ ا ا ا ا ا ل لت سخت تلاش کرده و خود را وادار کرد تابه بازی ها و ورزش ها ملحق شود. به تدریج پیروز ا ات SON A +4 1 5 0 ved ۰ CD) eS Se Cet OE es Mee Ey MUTI ane wT mee

صفحه 3:
| wee ‏تغيير جهت داد. او از ناتولنى خود در ييشكيرى از مرك. مخصوصا بيماران جوان» ناراحت بود‎ ‏ل لك‎ eee did ل الك ا ا ‎BS WE Tee keene el say‏ ‎By a | ase ey MET ET Sauer neers Meee‏ ا ‎De Sed‏ ا ا ا ‎ec‏ لك خودش را به شخصيت به وجود أورد. * ادلر در ره ۳ انجمن روانشناسی فردنگر ‎D‏ داير كرد. وى در كلينيك هاى خودء روشهای آموزش گروهی و راهنمایی را که پیش درآمد گروه درمانی نوین بودنده معرفی کرد. ‎CSO |‏ ۱ شد و در اسکاتلند درگذشت. ‎

صفحه 4:
۳ *احساس حقارت ‎٠‏ عقده ‎oj;‏ ‎٠‏ قلاش براى برقرى six) owe + eo) ۰ علاقه اجتماعی ‎٠‏ سبك زندكى ‎٠‏ نيروى خلاق خود (من خلاقه) ‎

صفحه 5:
احساس حقارت * احساس هاى حقارت منبع تمام تلاش هاى انسان و به عنوان. نيروى برانكيزنده رفتار است. * رشد فرد از جبران و تلاش براى غلبه كردن بر حقارت هاى واقعى يا خيالى ناشى مى شود. * انسان در طول زندكىء با نياز به جبران كردن. اين احساس هاى حقارت و تلاش براى رسيدن. به سطوح بالاتر رشدء تحريك مى شود. ا ۱ تعيين نشده ال شرايطا دا 0 * احساس های حقارت گریزناپذیرنده ولی از همه مهمتر ضروری هستنده زیر برای تلاش و | eS IeeD) aD

صفحه 6:
‎CRT‏ حقارت ‎CO ener eee ‏ل‎ an ees Bere ere ae ‏عقده حقارت مى شود.‎ ‏ل ا ا اا ا ا ا ا ا 0 با ضروریات زندگی کنار بیایند. ‎۱ veers RUSS wey arate vere Cite ‏دراين است كه در عقده حقارت فرد خودش را ناتوان و عاجز در مورد مسائل زندكى مى داند ولى در درماندكى ا ا ا ل ا ‎hn Se ar‏ 0 2 1 راك و کنترلی بر آنها ندارد. ا ا ل ل ا ۱ ‏۱ حقارت عضوی ؟. لوس كردن ‎

صفحه 7:
5 AVE تلاش برای برتری و | و رس ات ان احساس را تعرض مردلنه (نرینه نملیی) نامید. هدف از لین جبران» میل به قدرت بود كه در 1 pac ae) * بعد از مدتی او عقیده برابر بودن احساس های حقارت با زنانگی را رد کرد و دیدگاه وسیع ۱ رسیدن به برتری یا کمال دانست. ۱ تا" دراييم. اين هدف فطرىء به سوى أينده كرايش دارد.

صفحه 8:
* درباره تلاش براى برترى دو نكته ديكر وجود دارد: ل ل ۱ ‎CONOR)‏ ا ا ا ا ل ا 1لا ‎Tecoad‏ 1 ؟ . تلاش براى برترى به وسيله فرد و جامعهء هر دو آشكار مى شود. ‎eran NY]‏ ا ل ا ل 0 برتری و کمال تلاش می کنیم. A)

صفحه 9:
عفده بر دری * عقده برترى با تلاش براى برترى تفاوت دارد: در عقده برتری» فرد برای برتری از دیگران تلاش می کند. در تلاش برای برتری» فرد برای رسیدن به کمال و یکپارچگی وجودی خود تلاش می کند. * عقده برترى عبارت است از نظر اغراق آميز درباره توانايى ها و موفقيت هاى خويشتن. * ممكن است جنين افرادى در درون احساس رضليت و برترى كنند و نيازى نداشته باشند كه برترى خود رابا دساورد ها نشان. دهند يا اينكه ممكن است جنين نيازى را احساس كند و بکوشد شدیدا موفق شود. 0 ی

صفحه 10:
۳ * آدلر اعلام مى دارد وقتى در جهت كامل بودن. تلاش مى كنيمء عقليد خيللىء رفتار هدايت مى كند. * اين عقايد بر تحوه اى كه ديكران را بردافة وا أ ی ری تا ا 00 ذهنى هستند و نمى توان آنها را در برابر واقعيت آزمود. ل ا ات ا ل ‎١‏ امم ا ل | شدن بود. کار دکتر >

صفحه 11:
علاقه اجتماعی * آدلر مفهوم علاقه اجتماعى رابه صورت استعداد فطرى همكارى كردن فرد با ديكران ۱ * حال با اینکه ما بیشتر تحت تاثیر نیروهای اجتماعی قرار داریم تا نیروهای زیستیء اما از نظر ‎Seer Cece] Ps ove rege bee IC Fon ere‏ ا ۱ Poy ‏و‎ ۱ ‏و‎ ‎1 eS. Con INULIN vce et rea Fee NU ee CSN Venice SUE Cpe Oe) لک زر فقدان علاقه اجتماعى ناشى مى شود.

صفحه 12:
* سب زندكى؛ معرف نحوه كنار مدن شخص با مولنع زندكى و شيوه وى براى يافتن راه ‎0g |‏ 0 *به عبارت ديكر الكوى منحصر به فردى از خصوصيات و رفتارهايى كه هر شخص به صورت مجزا برای رسیدن به هدف, پرورش می دهد. را سبک زندگی گویند. ال ا ا ان کودکان برای جبران کردن احساس های حقارتی که دارند برانگیخته می شوند. آنها برای ‎eo ee Tae‏ ۱ بالل ا رد برس ی ی از

صفحه 13:
See ‏ات‎ ees Cee WO COPE pene Sy AND Me ceca CC ‏اجتماعی.‎ ‏كت فال ميزان. انرزى وتلاشى كه براى رفع مشكلات و رسيدن به‎ ea 5-8 Rivet Se re SOEs ee ‏ا‎ ety Sys Sel emt ‏ادار ۴ سبک‎ * - تيب مفيد به حال جامعه: اين افراد علاقه اجتماعى و فعاليت زيادى دارند. آنها افراد خا ا ل 3 - تيب دورى جو: از علاقه اجتماعى و فعاليت كمى برخوردارند. آنها از رو به رو شدن با 0ع ‎gyi SESE ee‏ رو لسرن ساسك معارب لي ‎EER‏ ay

صفحه 14:
رت را ‎Pere) tees‏ اجتماعى بوده و نكرش أنها سلطه جويلنه ويا حاكم بودن است و بدون توجه به ديكران رفتار مى كنند. نوع افراطى أنها به ديكران حمله مى كنند و بزهكار و جامعه ستيز مى شوند. ‎Bp a)‏ م - تیپ گیرنده: (رایج ترین تیب از نظر آدلر است) لين ا ا ات ا ا ‎Foor] yer OO ah CIR UT IPC eal EMU‏ ‎pe ear Peer‏ ل ا (آدلر به طور كلى با طبقه بندى يا تيب بندى افراد بدين صورت مخالف بود و اعلام كرد كه ‎wage]‏ ل ا ا م ‎Ga) ‎

صفحه 15:
نیروی خلاق خود * نيروى خلاق خود يا من خلاقه به زندكى معنى مى بخشد و هدف و همجنين وسيله رسيدن به هدف را ابداع مى كند. و بر مبناى أنها شيوه زندكى فرد را يى ريزى كند. * به عقیده آدلر ورائت و محیط به تنهایی نمیتواند رشد شخصیت ما را تعیین کند. بلکه نحوه ای ‎ar‏ ا ل 1190 ‎SSS EES‏ برا مييق روه راقم را كال ‎OWS yy‏ 1 0 ‏ا ل‎ Oye 1 ‏ل ا‎ Cel POUT SCY ‏نيازهاى غريزى با توجه به اصل واقعيت است. اما من خلاقه به زندكى معنا بخشيده و هدف و‎ ‎ler‏ ا ‎ay ‎

صفحه 16:
و ا ا ل لت ا ل ا ۰ ۱ ۱ فرزند اول: برای مدتی یک موقعیت خاص و حسادت برانكيز دارد. معمولا والدين از بدنيا SPE ene eS Mera CMP NS ESTE SE Te Roe ee lany male] مركز توجه نيستو اغلب اوقات بايد منتظر بماند كه نيازهاى كودى بعدى برآورده شود تا ۱ ال ا ا ات رن ا ل ل ا ا ا ات ا ‎Ol Ne‏ 1 el wee SSS tno ke te Recents) أنهايى بيشتر لطمه ميخورند كه نازيرورده اند. سك ۱ 8 ele eee ae ‏ا ا‎

صفحه 17:
2 eae age ung a Reape perma ‏نقش هايى مانند مربى و معلم يا رهبر را در اجتماع ايفا مى كنند.‎ 0 ل ار را فرك بي كاك تسد ری کی ا ل ا ان ‎JY)‏ مس ی در وظيفه شناس و دقيق در جزييات هستند. (Belen vor) ca rg Prien) [towed DINU eS Dg PIM USSC gh) OS WIS SC IE INES SC IDO I معمولا خانواده شوه های فرزند پروری خود را تخییر دادند و با آرامش بیشتری به فرزند دوم ا م ل ا لت رقيب به او مى نكرند. رقابت با فرزند اول باعث مى شودء فرزند دوم براى اينكه به فرزند اول ‎De retseiey cor ein caeerye‏ یی 1 7 ۳ ‏ا ا ل ا‎ Tin eae oral دك

صفحه 18:
| خواهر و برادر بزرگتر داشته باشند. فرزندان آخر به خاطر نیاز به جلو افتادن از بزرگترها ‎eS Doe aoe Dene ۰‏ کارهایی که انجام می دهند که با موفقیت روبه رو می شوند. اما زمانی که نازپرورده باشند بر عکس می شود و به این نتیجه می رسند که نیاز ندارند خودشان چیزی یاد بگیرند. ‎el‏ زر ‎ges cuore‏ ارس ی رای ات می دانند. ‎Re olKour 2.3}5 SS. F‏ ا الت ا 0 ل 0 ل جون. وقت بيشترى را با والدين هستندء زودتر يخته مى شوند و أن. نكرش بزركسالى را ‏نشان مى دهند. أكر توجه و تابيد كافى را جل كد الا 01 00 000 ‎ay ‎

صفحه 19:
عامل روان رنجوری * آدلر انسان را نه خوب و نه بد می داند بلکه معتقد است ماهیت انسان در جامعه شکل می ا ا لت * آدلر عامل روان رنجوری و نوروز را یاس و نداشتن هدف عنوان کرد. * به عقیده آدلر نوروزء زمانی که فرد برای رها شدن خود از احساس حقارت و تلاش برای ا ا لك * در درمان هدف تغییر رفتار نیست. بلکه تغییر انگیزش هدف آن است. * به عبارت ديكرء تغيير الكوهاى رفتار و علايم و نشانه هاى مرضى به دنبال تغيير در مقاصدء ‎career Earn NtS‏ ا 0 ‎i‏

صفحه 20:
تفاوت های مهم نظریه آدلر با فیوید * آدلر انسان رابه صورت قربلنی غرلیز و تعارض ها و محکوم به نیروهای زیستی و تجربیات كودكى نمى دانست. زيرا بر بى همتا بودن هر فرد تاكيد داشت. * آدلر معتقد بود شخصيت مابه وسيله محيط اجتماعى و تعامل هاى شخصى منحصر به فرد ‎cen‏ ل لل سارها دای ری * آدلر هوشیار را جوهر شخصیت می داند. نه ناهوشیار. و ‎BNR ae‏ حالى كه فرويد معتقد بود رفتار انسان توسط كذشته تعيين مى شود. ‎Cal)‏

صفحه 21:

39,000 تومان