صفحه 1:
صفحه 2:
نظریه های
صفحه 3:
.ارمانى و مقدس را به همراه داشته است
0 ا nd
تمیله فرلفکنیایمانهایلجتماعی-ف لسفیخود بسه سود
«شهریکه منجر به بروز اومان رلییهایم تفلوتمیش ود
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
L uligy
قرار گرفتنشهر در ق لبشسظام بونانیان 1
قرار گرفترلینده شهر و سایمارلندر مرکز ت
epee
نوبنیك نامیدم لند و ازقرن9 م
eal
Sree een و
((شهر دختر))
بیشتر نظریه های بیان شده در مورد شهر در قالب اندیشه و نظر د
حکومت عنوان شده است.زیرا از ابتدا تا امروزشهر و حوزه ی
.همپوشانی داشته اند
صفحه 7:
افلاطون:
ارائه نظریه ها در دو کتاب با نام ((جمهوری و قوانين))
به نظر وی وجود و یا نبود تجانس در میان مردم شهرباعث
0
سم د
0ك
Cae و او ات
الى
تعدم ت جنس 10 ل
تنشمیانمردم زیلا شود-
بالایفترم زلرلطاعساز فرماندمه شهر-
صفحه 8:
ار کر داریا برس بد سیت
-اقلاطوت به Bia olen eee
((گرایشی کاملا ۵ ۲ 391۳
اعتقاد دارد.
:الكوى شهرى افلاطون
تقسیم شدن زمینبه کناحیه و 5040قطعه که با عدا
ire
SCs ig eared ا
ممنوعیت تملک زر و سیم و اشتغال
سك
و سا اا
ی(
a a coe el lhe aol 0
صفحه 9:
ارسطو:
ی
ی
.از خانوادم هایهمجوار لستکه ب رلوهفاع گرد
aes میت ود راز ۲ ۳۳|
هدفشهر از نظر او رسیدزبه زند؛ K
cee ae ceo al ee eee oe ae هركونه
همه ی تضاد ها را تعدیلک ند ((حکوصتط بقه متوسط)
شهر او مانند شهر لفلطونسیاسیلسنکه در لنمهم تسرد
ا را مر
1 رك
2B) SEN pee apo pe arene arnt i)
.دولت است
صفحه 10:
tp du!
ET enya On eR Ay eur etna
Ra oat pe patel
ا ا ee Dee ad
۰ ۵ ۳ aS NRE on
تداوم لنديشه ارسطوييدر چهار چوبلندیشه ي متفکرلنیهمچون
ا اا
ابن خلدون
صفحه 11:
مي کند)).وي شهر را به جسم ادمي 5
«توزيع مناسب و درست كاركرد ها باشد
معتقاد به وجود سلسله مرلتبدر شا
صفحه 12:
۱0 ye eee
seat 1 00
خر سل me.
شمندیچورا 1
ily را از لندیشمند:
صفحه 13:
ابن خلدون:
ce ا Re ee oe
ا ITSO
.دويه مويسد
0 OE ag
حیاتخود را oy .کار
ee از نظر لبنخلدين
لفزلیشو گسسترشسي نو باري 2فزلیشظلم و ولکنشها :
و مصیبتهایهمچوزق حطی لودگی بو خاك و هیلکه ناشیاز زوا ل SEG
-شسهرولستمشاهدم کرد ١
صفحه 14:
ed pe
ey ee eee tS cel oon SR ae
شهرهاوق رونوسطایین وعيسادگیو ریاضتک
5 Se ee te
eed
در نظر او شسهر معادلي ود بسای((سلطه))و ((دولم<
ی
شهر خلييمتشکااز مومنانيبود که خود را از لنلتدنبویم
۰ب
صفحه 15:
باارلته (لتوپی))
و او
((ناکجالباد)»مرحله ي جدیدیاز نقد اج
ايمشترك
حكومايمازنشهر حكومتيهموكرلتيكو فدرلتيو زير يهبويي كت
ال ال ا ا ا ا
canes Sea Eee يد
.حكوسليمانشسهر بسر قولنيرإندك و روشزو هقيقت كيه مركن"
صفحه 16:
توماسو کامپانلاء
فیلسوفروحانیلیتا ياييکه نویسنده. ي کتابم عروفارما
ot
ري
یمان هرهایدیگر موقعيتيجزیره 000
۰([(سیلان كنوني
ae Oe ed دا
«تریمطرح ميشوند
a, es: و oe
Cae ee ees UE oa yaa aan
.محصور کرده لند و به شدناز لنمحافظتميک ند
معبد شهر در مرکز شهر قرار گرفته و ن_مادیلشکر از لتحاد و لقطباقدیرو7
صفحه 17:
در ارمانشهر او ما لکیتخصوصیاز بمیریفته
0
.مردم میت_ونند ازادلنه ععقاید سياسيخود را ب
خصوصیلصلی|رمانش هر کامپانلادر م
.دلنست
ans eS اللا الل
.پردازین_قادلنه به وضع موجود ن ا ا لل
صفحه 18:
نطریه هاي دش -شهری:
قرننوزههمارمانكرلهاييزركو ارزمهاونيليييود كه
سختي ها و رنجهاي حاصل از زایش جامعه صنعتي.:
ee Te ene eg ی
و حکومت هاي سياسي بود.و این گذار بر خلاذ
بدبین ترین مخالفان 9 ها تصور
ay tap. ا
صفحه 19:
الدوس هاکسلیي:
eae سس كتابخود.بهتر:
بت يورو و ل سو
بسیر بالاعمر ميکنند و مرگداوطلبانه و دلخوشيجایم رگط
صفحه 20:
تاريخي))را مطرح کرد.این دیدگاه حاصل مطالعات مارگ
.و تاريخ جوامع ارويايي بود
شهر صنعتي براي مارکس و انگلس عرصه ي |
صفحه 21:
در ولقع م کرو لنگلس-رلیرداشتنه مستله ٩ و
تضاد و شهرو روستا بر لساسبكتقسیم کار لجت
.جا به جدايي شهر وروستا مي رسند
0 ل سر ۲
ee eos COI ار
همیرجلیل یز بر روستا غلیه ميبابد که ت-بلورواز یوم های
لست
صفحه 22:
نظريات حديذ:
:مكتب شيكاكو
ee و
صفحه 23:
ايساك نامس و ویتولد زناسعی
0 ee ce res a eo Sod
بوداین دو مفهوم در 3 در پي ارائه تصوی a سازمان و
صفحه 24:
الات ار
en ee CES. epee yon ل Evy
لصلاحگرلنه و لجتماعیلشدراورد
ن خستینکارهاییکه لنجام دا
لجتماعی_زهکریجولنانحا
oe ae ees
RtCW yer ان ل Ty
صفحه 25:
شهر واقعيتي است که به دلیل برخي از
بعد فضايي اش مورد بررسي تح
٠ همرأه يا حول جوامع انساني
صفحه 26:
لوئیس مامغورد:
7 Or aera ed
سح ری یو
0 اک چا لسارم
ی
2 ا ال
تك لت
ملنفورد معتقد بسود که بساید بسه سویتساسب
ا ae :
Peperoerel Ys Le Dap eet Et ean
.مشخصكند
لك يون یار
صفحه 27:
مامغورد در كتاب شهر
ene eee od
صفحه 28:
ety) رد
Sa ad ل ا
شاخصهايكاملاماديهمجو رإستفاده از سطوح
a ce
.مسکونيبه شهر تسعمیمداد
لوكوربونيه در منشور لتزرويكرديكاركرشوخود را از ولحد مسكوة
at eo a ل 0
و نقلمیدلنستر نتیجه شهر لوکوربوزیه را Hm
eS ete 00
صفحه 29:
ل ا ا لا
باستان و دوره ي باروك نيز بود و اكر ساد"
ee ا ال ا 0
.کا کرد مزبور مي توا
eres eee 000 :
گرفتن از اصول اساسي و ضروري در معماري و شهر سازي م
صفحه 30:
حین حاكوبز:
منتقد و معمر لمريكاييکه در نقطه لیدقیقا مقابلا OF
a iG ear ep ey ener a meres خصوصيو
0101000
صفحه 31:
7 ke eee est bole
جنين مي كويد:شهرسازان باغ شهر با نفرتي كه
8 ۰۰ ۰ کی جر
ا ts, راد مد
بعد از 6 سالكي عهيج كودكي با داشتن اندكي شخصيت با اشت
نمي پذیرد که در محوطه ي 0
Se Ob eae
صفحه 32:
eae eee
Poel iL RV ACE es ee
صفحه 33:
در سيماوشهر كويرلينج بر 3 جزء لساسيتاكيد
er 2ساختر
:لینچ 5 On به عنطن هر خود.
و
oe Orr Se oe cor 0
دلند به صويتيكه شهروند بتولند خود را به بهتري
0000 5
نظریه های شهری و شهرنشینی
مقدمه:
شهر به مصابه نخستین شکل تمدنی و مرکز تقدس،قدرت و ثروت همواره مفهومی
.ارمانی و مقدس را به همراه داشته است
:تبلور این تصویر در ذهن اندیشمندان از قدیم دو گرایش موازی را به وجود اورده است
تمایل به تبیین و تفسیر فضا در زمان حال که طبعا به نوعی ذهنیت معماری و1-
.طراحی شهری تبدیل می شد
تمایل به فرافکنی ارمان های اجتماعی –فلسفی خود به سوی اینده و سرنوشت2-
.شهری که منجر به بروز ارمان گرایی های متفاوت می شود
کالسیک1-
جدید2-
نظریات کالسیک
یونان باستان
اسالم
قرون وسطا
نظریه های دش شهری
.قرار گرفتن شهر در قلب نظام یونانیان1-
قرار گرفتن اینده شهر و سازمان ان در مرکز تفکر یونانی ها2-
حرکت مهاجرتی برای تشکیل شهرهای مهاجر نشین که انها را گاه شهرهای نوبنیاد3-
.نامیده اند و ازقرن 9میالدی شروع و تا پایان دوره ی کالسیک ادامه یافت
الگو برداری شهرهای نوبنیاد از مادر شهرهای موجود در یونان4-
))شهر دختر((
بیشتر نظریه های بیان شده در مورد شهر در قالب اندیشه و نظر درباره ی سیاست و
حکومت عنوان شده است.زیرا از ابتدا تا امروز،شهر و حوزه ی سیاسی بر یکدیگر
.همپوشانی داشته اند
ارائه نظریه ها در دو کتاب با نام ((جمهوری و قوانین))
به نظر وی وجود و یا نبود تجانس در میان مردم شهرباعث به وجود امدن دو شرایط
:گوناگون در شهر می شود
:وجود تجانس باعث می شود که1-
.مردم شهر از وحدت بیشتری برخوردار باشند-
.تنش میان انها کمتر باشد-
.اما اطاعت انها از فرمانده شهر کمتر است-
:عدم تجانس باعث می شود که2-
تنش میان مردم زیاد شود-
باال رفتن میزان اطاعت از فرمانده شهر-
:الگوی شهری افالطون
تقسیم شدن زمینبه 5ناحیه و 5040قطعه که با عدد ارمانی میزان شهروندان برابر
.است
.جمعیت شهر باید در حدود 20تا 30هزار نفر بماند
ممنوعیت تملک زر و سیم و اشتغال به هرگونه کسب وپیشه ای که اساس ان دادو ستد
.است
ممنوعیت بهره ی پول و عدم رسیدگی دادگاه ها به دعاوی دانیان بر مدیونان
شهر افالطون یک شهر ارمانی و کامال سیاسی است و طبعا راهبردهایشهری او
.عموما سیاسی محسوب می شود
.یکی از سر سخت ترین منتقدان شهر ارمانی افالطون است-
شهر از نظر او یکی از تجمع ها یعنی چیزی همچون یک خانواده و روستا یا -ترکیبی-
.از خانواده های همجوار است که برای دفاع گرد هم امده اند
از نظر او متفاوت بودن شهر از نظر تجمع با دیگر شهر ها،وجود استقالل اقتصادی-
.است
.هدف شهر از نظر او رسیدن به زندگی سعادتمند است-
دولت کمال مطلوب ارسطو نظامی است معتدل که از نظر هرگونه افراط پرهیز کندو-
همه ی تضاد ها را تعدیل کند((.حکومت طبقه متوسط))
شهر او مانند شهر افالطون سیاسی است که در ان مهم ترین عنصر شهروندان-
است.اصول شهروندی را با اقامت فیزیکی در قلمرو یک حکومت یکی
نمی داند زیرا بیگانگان و بندگان درنیز مقیم انجا هستند.بلکه انچه می تواند به مثابه
شهروندی تلی شود شرکت در تصمیم های دولت و صالحیت اعمال حاکمیت
.دولت است
پديد امدن در ميان اعرابي كه باديه نشين بودند و تنها از يك نظام بسيار ابتدايي قبيله-
.اي برخوردار بودند
شهرهاي عرب در اغاز اسالم اردوگاه هايي بزرگ به حساب مي امدند كه گاه همچون-
.مكه به داليل مناسكي ساختارهاي ابتدايي يك شهر را پيدا مي كردند
در تمدن اسالم عنصر ايراني چه در قالب ساختارهاي سياسي دولت ساساني و چه در-
.قالب انديشه ها و باورهاي اسالمي جايگاه اصلي و تعيين كننده اي داشت
دوگرايش اصلي در بين انديشمندان و نظريه پردازان اسالمي كالسيك قابل مشاهده-
:اشت
تداوم انديشه ارسطويي در چهار چوب انديشه ي متفكراني همچون فارابي،ابن سينا و1-
.ابن رشد
در قالب انديشه پويا و بنيان گذار جامعه شناختي –انسان شناختي و تاريخي2-
ابن خلدون
.فلسفه ي فارابي به شدت تحت تاثير فلسفه ي يوناني و ارسطو بوده است-
فارابي در تالش براي تلفيق نظريه هاي ارسطو و يونان با اعتقادات و ارزشهاي اسالمي-
.بوده است
داشتن ديدگاهي اندام گرا براي شهر((.بعد ها در نظريه ابن خلدون جلوه پيدا-
مي كند)).وي شهر را به جسم ادمي تشبيه مي كند كه بايد كامل ،خوش تركيب و با
.توزيع مناسب و درست كاركرد ها باشد
اعتقاد به وجود سلسله مراتب در شهر-
ديدگاه فارابي كامال كاركردي است.چنان كه مي گويد :اعضاي هر شهر را بر حسب-
فطرت هاي گوناگون كه دارند بهر كاري ساخته اند ..اين اجزا كامال مانند بدن به
.هم متصل اند وبعضي بر بعضي ديگر مقدم اند .ويا بر بعضي ديگر موخر
مدينه فاضله فارابي در سعادت معنوي وروحي تعريف-
.مي شود
مدينه فاضله فارابي بر خالف يونانيان كه بر تجربه شهروندي تاكيد-
داشتند عمدتا ارايي نظري و حاصل تامالت فلسفي است .اين امر او را
از انديشمندي چون ابن خلدون كامال جدا مي كند در حالي كه تداوم
.اين سنت را مي توان در نزد ابن سينا و ابن رشد مشاهده كرد
ابن خلدو ن دولت ها را نوعي تجمع هاي شهري يا مجموعه هايي از شهرهايي متعدد-
مي داند،بران است كه كه اين دولت ها همچون انسان ها داراي عمر طبيعي
.هستند كه به 3دوره مي رسد
او اعتقاد دارد كه اجتماعي شدن يك ضرورت است تا انسان بتواند دست به تقسيم كار-
.اجتماعي بزند و حيات خود را تضمين كند
به باور ابن خلدون شهر سبب نوعي تجمل گرايي است كه در ميان باديه نشينان-
موجود نبوده است.از نظر ابن خلدون غايت عمران و اجتماع عبارت است از
.حضارت و تجمل خواهي.پس هر گاه اجتماع به غايت برسد به فساد مي رسد
:عالئم پايان شهرها از نظر ابن خلدون-
افزايش و گسترش بي بندو باري -2افزايش ظلم و واكنش هاي شورشي نسبت به ان1-
و مصيبتهاي همچون قحطي،الودگي اب و خاك و هواكه ناشي از زوال سازمان
.يافتگي شهري است مشاهده كرد
در اين دوران انديشه ي كليسايي بر اروپا حاكم شده است.در اين دوران كامال از هر-
گونه ماترياليسم شهري دور هستيم و تصوير انديشه هاي قرون وسطايي همچون
شهرهاي قرون وسطايي نوعي سادگي و رياضت كشي را با نوعي
.تاكيد بر حيات اسماني و خدايي تركيب مي كند
:اگوستين قديس
در نظر او شهر معادلي بود براي ((سلطه))و ((دولت))-
او دو شهر را در مقابل يكديگر قرار مي داد:شهر دولت((زميني)) و شهر-
خدايي
شهر خدايي متشكل از مومناني بود كه خود را از لذات دنيوي محروم مي كنند تا به-
.سعادت اخروي ومعنوي دست يابند
.ريشه هاي انديشه ي مور در افالطون و كتاب جمهوري او است-
با ارائه ((اتوپيا))((،ناكجا اباد))،مرحله ي جديدي از نقد اجتماعي در تاريخ انديشه ي-
.غرب را پايه گذاري كرد
ارمان شهر مور در واقع نقد سرسختانه اي بود نسبت به جامعه ي انگلستان در اغاز-
.قرن 16ميالدي
ارمان شهر مورتوصيفي بود كه در ان جامعه اي عادالنه و انساني تر در مقابل جامعه-
.انگلستان معاصر قرار گرفت
سازمان اجتماعي در شهر مور بر پايه گروهي از نهادهاي مشترك مديريت زندگي انجام-
.مي شد
حكومت ارمان شهر حكومتي دموكراتيك و فدراتيو زير رهبري يك شهريار است كه-
هدف اصلي خود را صلح،ارامش و رفاه مردمش مي داند.اما در صورت نياز به جنگ
.از يك قبيله از مزدوران استفاده مي كند
.حكومت ارمان شهر بر قوانين اندك و روشن و دقيق تكيه مي كند-
فيلسوف روحاني ايتاليايي كه نويسنده ي كتاب معروف ارمان شهري با عنوان شهر-
.افتاب است
شهر افتاب كامپانال يك شهر ارماني و يك ((جمهوري فيلسوالنه))است.اين شهر همچون-
ارمان شهرهاي ديگر موقعيتي جزيره اي دارد((.جزيره توپروبانا)).سيالن كنوني
در ارمان شهر او براي نخستين بار مباحث مادي و فضايي شهر به صورت گسترده تري-
.مطرح مي شوند
از لحاظ فيزيكي شهر با نماد عدد مقدس 7مشخص شده است.شهر روي تپه اي بلند-
قرار گرفته است و 7ديوار،هر يك در تعلق به يكي از 7سياره ان را محصور كرده
.اند و به شدت از ان محافظت مي كنند
معبد شهر در مركز شهر قرار گرفته و نمادي اشكار از اتحاد و انطباق دين و سياست بر-
.يكديگر است
در ارمان شهر او مالكيت خصوصي از بين رفته است و فقط پول به كساني داده مي-
.شود كه از شهر خارج شوند
.مردم مي توانند ازادانه عقايد سياسي خود را بيان كنند-
خصوصيت اصلي ارمان شهر كامپانال در مادي بودن و در يك معني در كاربردي بودن-
.ان دانست
بر خالف بسياري ديگر از ارمان شهرگرايان،الگوي ارماني خود را صرفا نوعي خيال-
.پردازي نقادانه به وضع موجود نمي داند بلكه در پي اجراي عملي ان نيز هست
قرن نوزدهم،ارمانگراهايي بزرگ و ارزوهاي زيبايي بود كه درواكنش به-
سختي ها و رنجهاي حاصل از زايش جامعه صنعتي،تنها پناه الاقل ذهني به حساب
مي امدند.اما قرن بيستم،قرن گذار اين ارمان ها از ذهنيت ها به واقعيت هاي اجتماعي
و حكومت هاي سياسي بود.و اين گذار بر خالف تصور و بسيار زودتر از انكه حتي
.بدبين ترين مخالفان ارمانگرايي ها تصور مي كردند،دچار توهم زدايي شد
در پي شكست تمام ارمان شهرهاي گذشته و نتيجه ي بر عكس دادن انها
نظريه هاي دش-شهري رواج يافت.يعني شهر و سلطه اي دور دست و تا اينده اي قابل
پيش بيني براي انسانيت كه نه همچون ارمانگرايان،اينده اي زيبا و طاليي،بلكه
.-اينده اي به مراتب تيره تر و هولناك تر بود
خبرنگار و رمان نويس انگليسي،در كتاب خود،بهترين جهان ها،سال 2500ميالدي را-
ترسيم مي كند.در اين زمان جهان به وسيله ي يك نظام اليگار شيك حكومت مي
شود.توليد و مصرف به باال ترين حد ممكن رسيده اند.علم به طور كامل در خدمت
حكومت و باز توليد نظام طبقاتي و به شدت سلسله مراتبي جامعه درامده است.نه
فقط علم با دستكاريهاي ژنتيك نسل هاي متفاوتي از انسانها را براي رده هاي
متفاوت سلسله مراتبي مي سازد،بلكه اين رده بندي ها با يك نظام اموزش تحقيق
كننده از ابتداي كودكي در همه ي افراد دروني
.مي شوند
جامعه ي هاكسلي جامعه اي است تيره كه حماقت و الت دست بودن افراد در ان،انها-
را نسبت به خوشبخت بودن خودشان متقاعد مي كند.افراد اين جامعه تا سنين
بسيار باال عمر مي كنند و مرگ داوطلبانه و دل خوشي جاي مرگ طبيعي را در
.انها گرفته است
فلسفه ي ماركسيستي با تاثير پذيري از تاريخ گرايي هگلي،مفهوم ((ماترياليسم
تاريخي))را مطرح كرد.اين ديدگاه حاصل مطالعات ماركس و انگلس بر تحول
.و تاريخ جوامع اروپايي بود
شهر صنعتي براي ماركس و انگلس عرصه ي اساسي تبلور نظام سرمايه داري و ميدان
اصلي نبرد براي پيروزي زحمتكشان صنعتي براي سرنگون كردن نظام سرمايه
داري به حساب مي امد.به همين دليل تاكيد انگلس بر گستره ي فقر شهري و
وضعيت نامطلوب طبقه ي كارگر را بايد در چهار جوب تمايل شديد ماركسيسم به
سامان دادن به حركات انقالبي و پايان دادن به نظام
.بهره كشي سرمايه داري دانست
انها رويكرد سوسياليستي خود را ((علمي))مي ناميدند و بر ان بودند كه تنها با اين-
.رويكرد مي توان به سوي تغيير اساسي در وضعيت مردم شهرها رفت
در واقع ماركس و انگلس براي پرداختن به مسئله شهر پيش از هر چيز بر جدايي و-
تضاد و شهر و روستا بر اساس يك تقسيم كار اجتماعي،انگشت
مي گذاشتند.از يك سو تقسيم كار صنعتي و از سوي ديگر تقسيم كار زراعي.از همين
.جا به جدايي شهر وروستا مي رسند
بنابراين تضاد به سلطه شهر بر روستا مي انجامد.به باور ماركس سرمايه داري خود را-
به مثابه يك شيوه معيشتي صنعتي و شهري متبلور مي سازد كه به همين دليل نيز
.بر روستا غلبه مي يابد كه تبلوري از شيوه هاي توليد پيشين است
:مكتب شيكاگو
مكتب شيكاگو رويكردي عمدتا محيط شناختي داشت و به همين دليل با نام
ديگري يعني محيط شناسي شهري نيز شناخته مي شد.از نظر اين مكتب
شهر در ان واحد هم يك نظام پيچيده از افراد و نهادهاي به هم وابسته
است و هم يك نظام اجتماعي كه در ان پديد امدن خرده فرهنگ ها و
.بيگانه گرايي زمينه اي مساعد يافت
تامس نخستين چهره ي بر جسته و بنيان گذار مكتب شيكاگو بود كه تحقيقات-
اجتماعي خود را بر مشكالت شهر شيكاگو به ويژه بر موضوع هايي همچون
مهاجران،زنان؛گروه هاي اقليت قومي،انحرافات اجتماعي و غيره از پيش از جنگ
.جهاني اول اغاز كرده بود.تامس يك اصالح گر اجتماعي بود
انچه كه انها به ان اهميت مي دادند اين بود كه برداشت و نگرش افراد را نسبت به-
موقعيتي كه در ان قرار گرفته اند بشناسيم تا بتوانيم جهتگيريهاي ذهني و رفتاري
.انها را در جامعه درك كنيم
مهمترين مفهومي كه ان دو نفر به ان اهميت مي دادند مفهوم نوميدي و-
سازمان زدايي اجتماعي بود.اين دو مفهوم در واقع در پي ارائه تصويري از ذهنيت و
روحيه مهاجراني هستند كه تمام پيوند هاي حياتي خود را با 4چوب هاي
اجتماعي روستا ي خود از دست داده اند و دچار سردرگمي و نوميدي شده و
مستعد انحرافات اجتماعي و سقوط اخالقي و گرفتار شدن در فقر و تنگدستي
.هستند
معروف ترين چره ي مكتب شيكاگو كه نظريه هاي علمي خود را به خدمت ارمان هاي-
.اصالحگرانه و اجتماعي اش دراورد
نخستين كارهايي كه انجام داد:تحليل مسير هاي حركت مهاجران،انحرافات-
اجتماعي،بزهكاري جوانان،حاشيه نشين ها،بي خانمان ها،خرده فرهنگ ها و انجمن
هاي شهري،اشكال كنترل اجتماعي قدرت هاي محله اي،خانواده هاي
سياه،گتوهاي شهري و ....را در شهر شيكاگو مورد پوهش قرار داد و تالش كرد اين
.امر را الگويي براي مطالعه ي ساير شهر هاي امريكا قرار دهد
پارك بر اين نكته داشت كه شهر هاي ما با فرايند هاي تقسيم فضا به پهنه هاي تفكيك-
.شده روبرو هستند
شهر واقعيتي است كه به دليل برخي از ابعادش از حوزه ي علوم اجتماعي و
حتي علوم انساني خارج مي گردد به گونه اي كه مي توان ان را صرفا در
بعد فضايي اش مورد بررسي تحليل قرار داد.فضايي انسان ساخت و طبعا
.همراه با تحول جوامع انساني
مورخ و جامعه شناس امريكايي،كه نسبت به شهر ديدگاه تاريخي داشت-
.وان را بيش از هرچيز يك مفهوم تاريخي مي دانست
با تكيه بر روند تحول شهرها از شهر هاي قرون وسطايي تا-
شهر هاي مدرن از مفهوم شهر در قالب يك مجموعه انساني دفاع كرد.و بر
عكس ماشينيسم و پيامدهاي ان را در عرصه ي شهرنشيني بسيار
.زيانبار مي دانست
مانفورد معتقد بود كه بايد به سوي تاسيس شهرهاي جديدي رفت-
كه در ان ها هماهنگي بيشتري با طبيعت وجود داشته باشد و
ابعاد انساني و سازگاري زيست بومي بيشتري از انها را مشخص
.كند
شهر در معناي كامل ان عبارت است از يك شبكه ي جغرافيايي،يك سازمان اقتصادي،يك
فرايند صنعتي،صحنه اي براي كنش اجتماعي و نمادي زيبا شناختي از وحدت
جمعي .شهر هنر را سيراب مي كند و شهر خود هنر است.شهر صحنه نمايش را
خلق مي كند و خود،صحنه ي نمايش است كه
هدفمند ترين فعاليتهاي انساني در ان تمركز مي يابند.و از خالل ان
شخصيت ها،حوادث،گروههاي متعارض و متعارف،بر دستاوردهاي پر اهميت
.مي رسند
مهمترين فضيلت معماري مدرن را در سادگي و كاربردي بودن ان دانست،اين سادگي-
با شاخص هاي كامال مادي همچون استفاده از سطوح صاف و بدون بار
تزئيني،پنجره هاي گسترده و نورگير و ...مي دانست و اين امر را از واحد هاي
.مسكوني به شهر تعميم داد
لوكوربوزيه در منشور اتن رويكردي كاركردي خود را از واحد مسكوني بر شهر انطباق-
داده و 4كاركرد اصلي حاكم بر سازمان شهري را شامل سكونت،كار،تفريح،و حمل و
نقل مي دانست.در نتيجه شهر لوكوربوزيه را بايد شهر انساني دانست كه كاركردها
.در ان بايد بيش از هر چيز در زيست پذيرتر شدن ان دانست
كاركردي بودن شهر به معناي فاصله گرفتن هر چه بيشتر ان از شكوه دوران
باستان و دوره ي باروك نيز بود و اگر سادگي در معماري به باور لوكوربوزيه
بهترين پاسخ زيبا شناسانه به نيازهاي انساني اش،در شهر تركيب ان 4
.كاركرد مزبور مي تواند چنين پاسخي را عرضه كند
اگر در شهر هاي مدرن شاهد ناتواني در اين پاسخدهي هستيم دليل ان،فاصله
.گرفتن از اصول اساسي و ضروري در معماري و شهر سازي مدرن دانست
.منتقد و معمار امريكايي كه در نقطه اي دقيقا مقابل با مامفورد و لوكوربوزيه قرار داشت-
در ديدگاه جاكوبز با نوعي ستايش شهر هاي بزرگ و زندگي متنوع و فراواني دروني انها روبرو-
مي شويم كه به صورتي شگفت انگيز قدرت انتقادي خود را در ارتباط با مشكالت و اشكال
بيمار گونه ي اين گونه شهر ها از دست
.مي دهيم
جاكوبز بزرگ ترين حس شهر هاي بزرگ را در ايجاد روابط انساني مي داند كه در-
عين تنوع خود زياني به زندگي خصوصي افراد نمي زنند.در اين ديدگاه خيابان
مكاني ويژه است كه با ايجاد نوعي خط كشي مشخص ميان فضاي خصوصي و
عمومي،فضايي گسترده كه كاربري ها ي متنوع و متداخل را در اختيار انسان مي
.گذارد
جاكوبز با زير سوال بردن ديدگاههاي هووارد و لوكوربوزيه عليه مجتمع هاي مسكوني
چنين مي گويد:شهرسازان باغ شهر با نفرتي كه از خيابان دارند تصور مي كردن كه
براي جبران مراقبتي كه در خيابان وجود دارد،ساختن محوطه هاي داخلي در
.مجموعه هاي مسكوني براي بچه ها كفايت مي كند
نا روا بودن اين سياست در همه جا و هر جايي كه به اجرا در امده است اين است كه
بعد از 6سالگي ،هيچ كودكي با داشتن اندكي شخصيت با اشتياق و ميل كامل
نمي پذيرد كه در محوطه ي داخلي اين چنين كسل كننده باقي بماند .بسياري بر
.انند هر چه زود تر از ان فرار كنند
هدف اصلي تحقيقات لينچ بر روي شهر هاي امريكا بدست اوردن بهترين شكل از-
.طراحي شهري براي ارماني زيستن شهروندان بود
يكي از اساسي ترين و اصلي ترين مفاهيمي كه لينچ مطرح كرده بود مفهوم خوانايي-
در فضاي شهري بود كه منظور ان رابطه اي بود كه بازيگران اجتماعي
((شهروندان))مي توانستند به صورت بالقوه يا بالفعل با فضاي شهري ازطريق
((قرائت))اين فضا را برقرار كنند.لينچ معتقد بود براي اين كار نيازبه شناخت اهنگ
.ها و نقاط شاخص داريم
در سيماي شهر كوين لينچ بر 3جزء اساسي تاكيد مي شود 2:مفهوم فضايي و -1
مفهوم معنا شناختي
-3معني1-
-2ساختار
هويت
:لينچ 5عامل اصلي را به عنوان عوامل اصلي شهر خود معرفي مي كند-
راه -2مرز يا لبه -3محله -4گره -5نشانه ها1-
لينچ هدف از طراحي شهري را رسيدن به تعادل و توازن ميان عوامل باال مي-
داند به صورتي كه شهروند بتواند خود را به بهترين شكل در شهر
بازيابد.وبه ان احساس تعلق كند كه ان را مي توان نوعي هويت شهري يا
.شخصيت شهري دانست