سایرتحقیق و پژوهش

نظریه های مشاوره

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 27 اسلاید

moeinalizadeh6974

صفحه 1:
ا 2

صفحه 2:
مقدمه - نظریه هاى.مشاوره از ديدكافهاق نظرية يرذازان تسبت .به ماهي 1ه )) انر يذيرفته اند. از زمانهای گذشته پرسشهای اساسی برای شعراء فیلسوفان, هنرمندان و حتی افراد عادی درباره ماهیت آدمی مطرح بوده و هریک به فراخور تجربه شخصی یا روح زمان به آن پاسخ گفته اند. پاسخهای روانشناسان سخصیت هم در برابر این پرسشها بیشتر از توافق پاسخهای هنرمندان یا نویسندگان نبوده است. برخی از پرسشهای اساسی در مورد ماهبت انسان عبارت است از - ,1,آيا اعمال آدمی به صورب هشیارانه و توبسط خود وی,هدایت من شوم این که - »عوامل:دیگری پر آن حاکم اسب؟ (اراده آزاد در برابر جبرگرایی) ۲ آيا رفتار

صفحه 3:
(طبیعت در برابر ترییت) ۳ آیا رفتار انسان توسط وقابه و رويدادهاى كدشته تعبين 277 شوند و با تجربه هاى دوره بزركسالى:مى تواند بر آن:تأثير بكذارد؟ (كذشتة در يبراب ‎i“‏ ايا هر فردی موجودی یگانه و بی همتاست و يا الگوهای شخصیتی ده ای وجود دازد كه در ب بین افراد مختلف مشترک باشد؟ (یگانگی در برابر T tx . ‏با‎

صفحه 4:
نظریه های مشاوره و روان درمانی نظریه های مشاوره و روان درمانی متعددند. برخی از اين نظریه ها عبارت اند از روان تحلیلی روانکاوی), رفتارگرایی, مراجع - محوری, عقلانی- عاطفی, واقعیت درمانی, اصالت وجودی, نظام خانواده و گشتالت درمانی, ما برای منظور خود در اين کتاب تنها به ارائه نظریه های: (1) روان تحلیلی, (۲) رفتارگرایی؛ (۳) مراجع محوری, (۴) عقلانی - عاطفی و (۵) واقعیت درمانی

صفحه 5:
رویکرد روا ن تحلیلی - اگرچه نظریه روان تحلیلی بینتقر یک رویکرد درمانی الا مشاوره؛ اما از آنجا که فروید آونین تظریه جامع شخصیت ۶ صورتی علمی و منظم و براساس یک سلسله اطلاعات بالینی ‎All‏ ‏گرده و از آنجا که این نظریه تأثیر زیادی بر نایر نظریه ها داشته است, در اینجا مورد بحث قرار می گیرد. این دیدگاه براساس مطالعات بالینی, بارها مورد تجدید نظر واقع شده و بنابراین می نان ان ناس كرد ار

صفحه 6:
مهمترین ساز و کارهای تس آنا فروید. دختر اق اجن جهار يمور برس وان یه عدم سر ‎gina’ fo’‏ خی از محتوای آن در هنكام خواب تبلضة ‎١‏ ۳ استفاده از ‎Dee wee tee‏ سبب مى شود كه فرد به خود فریبی بپردازد .

صفحه 7:
- .فرافکنی. عبارت اسث از نسیت دادن تمایلات غیرقابل فبهگلا نقایص خود به دیگران. متالی از این مورد این است که دا عدم موفقیت خود را به گردن دوستش پیندازد که کتاب وى را برای مدتی قرض گرفته بود. 3. عكس العمل سازی با واکنش وازونه. عبارت از بروز اجساس با رفتاری است که ضد احساس با رفتار واقعی می باشد. مانند مادری که کودک خود را زياد مساق ووواتی ی کت اناد وان سال يه ری دار

صفحه 8:
درمان در رویکرد روان رویکرد روان تحلیلی اختلالات روائی و مشکلات رفتاری را از طربق رواندرمائی اکتشافی/دربانا می کند. در طی این نوع درمان, درمانگر سعی می کند تا با وارونه نمودن جریان پیدایش و تکامل فرایندهای بیمارگونه, بیماری را درمان کند. بعنی حوادث و سوانح روانی را مجددا زنده گردانده و از طریق از بین بردن حساسیت فرد نسبت به آنها با استفاده از بیان آزادائم افکار و احساسشات‌-در موفعیت مصاحبه» درمان را صورت دهد :درمانگر در جریان درمان به: بیماز کمک :من کن گر رابطه اتتقالی دست یابد. منظور از انتقال لین است که مراجع احساسی را که نسبت به افراد ککه زندگی خود دارد بة موقعیت درمان نباورد و به تزمانگز فرافکتي کند: اين فزايند سب مى شود تعارضهاء احساسات و تجربه هاق بیمار دوباره زنده شود و دزمانگر هرچه تیشتر به مسائل وی بیرد. کار درمانگر این است که به تفسیر محتوای ناآگاه ذهن فرد پرداخته و وی را کمک کند تا به مسائل خویش بینش بیابد و در حل آنها توانا شود. روانکاوان علاوه بر روش تداعی (مصاحبه ) راد از تعبیر رواد تلقین در خواب مصئوغی, بررسی غلائم روان رنجوری, لفزشها, شوخیها و انواع فراموشیها نیز سود می برند. تخلیه عاطفی که از دو طریق بازگو کردن مشکلات و تقویت عاطفی مراجع امکانپذیر است, باعث تسکین تتشهای روانی شده و به وی دید واقع بینانه تری می دهد.

صفحه 9:
- اگر چه دیدگاه واتسون نیز دیدگاهی جبری است, اما به جای عوامل درونی بر عناصر موجود در دنیای خارج به عنوان عوامل موثر بر رفتار آدمی تأکید دارد. دیدگاه وی براساس شرطی شدن کلاسیک (نظریه پاولوف فیزیولوژیست روسی) قرار دارد. - تأثیر شرطی شدن کلاسیک در مورد مشکلات انسان در دو آزمایش نشان داده شده آنست: در یکی از این آزمایشها که توسط واتسون و ریثر (۱۹۲۰) انجام شد. ‎AE able VW cyall‏ موش نمی ترسید با شنیدن صدایی که از برخورد دو میله فولادی به هنگام نزدیک شدنش به موش تولید می شد, از موش ترسيد. اين عمل تنها ينج بار صورت كرفت و يس از آن» آلبرت با ديدن موش و بدون شنيدن صدا كريه مى كرد و مى كريخت. جالب اين كه ترس از موش به اشياى شبيه به موش مثل خركوش يا هر شئ يشمى سفيد ديكر نيز سرايت يافت: اين واكنش جهار ماه بعد. هنكامى كه آلبرت دوباره مورد آزمايش قرار كرفت باز در او ديدة شد. اين موضوع نشان ميدهد كه فوبيا" (ترس موهوم مى تواند از طریق شرطی شدن ساده, یعنی همراهی یک محرک خنثی با محرک دردناک یا موقعیت ترساننده به وجود آید.

صفحه 10:
ثرندایک و شرطی شدن ‎Bs one a aye -‏ لاسکی ‎sat‏ سكير بنش ركلا دیدگاههای رفتاری در تغییر رفتار به که بر نتایج رفتار به ‏عنوان عوامل کتترل کننده آن تأکید 555 از تقوبت, خاموشی و با تنبیه جهت تَکَییر" رفتارهای دشوار استفاده می کنند. رفتار درمانگران به احساس به عنوان نتیجه رفتار نگاه می کنند و احساس تنهایی یا طردشدگی را ناشی از عدم انجام رفتارهای موفقبت آمیر در روابط بین فردی می دانند: ‏- یکی دیگر از نظریه های یادگیری, نظریه یادگیری مشاهده ای با یادگیری اجتماعی است. مهمترین نظریه پرداز در این زمینه آلبرت بندورا است. به اعتقاد بندورا هنگامی که فرد تقویت فردی دیگر را برای انجام رفتاری مشاهده می کند, آن رفتار را یاد.می گیرد. به این نوع تقویت. تقویت جانشینی گفته.می شود همین ظور است اجتناب فرد از رفتاری که توسط دیگران انجام شده و تنبیه دریافت می دارد.

صفحه 11:
درمان در رویکرد رفتاری - درمانگران رفتاری از شیوه های تقویتی برای افزایش و از خاموش سازی برای کاهش رفتار و یا برطرف کردن واکنشهای عاطفی نامناسب استفاده می کند. از آنجا که پاسخهای عاطفی نامناسب, نقش ‎Zo sogn‏ ‎jon‏ بسیاری از اشکال رفتارهای نابهنجار به خصوص اضطراب, وسواس و فوبیا بازی می کنند, می توان روش شرطی کردن کلاسیک را جهت یر پاستهای ‎ea le‏ به کار گرفت از حساسیت زدایی منظم پیز 2 ویده برای مراجعاتی که اصطراب زیازی ذارند استفاده می شود. این روش که شامل ارام سازی عضلات, مشخص کردن موقعیتهای اضطراب رابه ترتیب از کم به زیاد و سرمشق گیری است برای فراگیری رفتارهای جدید, نقویث یا تضعيف رقتارهای پیشین مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه 12:
رویکرد مراجع - محوری - انسان گرایی و نظریه رشد شخصی اش نمود. دیدگاه خوش بینانه اش در مورد رشد و تکامل انسان, موجب انتقاد وی از دو رویکرد روان تحلیلی و رفتارگرایی شد. به اعتقاد وی روشهای این رویکردها مانع تحقق خود و رشد شخصی مراجع می شوند. راجرز با کاربرد شیوه های تداعی آزاد. تحلیل رقیا و مطالعه شرح حال مخالف و معتقد بود که این روشها مراجع را به مشاور وابشته می کند؛ زیر وی تصور می کند که درمانگر همه چیز را می داند و منتظر توصیه های وی شده, از پذیرفتن مسئولیت شخصی برای تغییر رفتارش طفره می رود.

صفحه 13:
- مفهوم از خود عبارت است از تصوری که هر فرد از خویشتن دارد, خود واقعی همان چیزی است که هر فردی هست و خود آرمانی نیز کسی است که شخص تمایل دارد که باشد, یک مفهوم دیگر در نظریه راجرز هماهنگی خویشتن است که عبارت است از همخوانی و توافق بين مفهوم خود, خود واقعی و خودارمانی, هرقدر توافق و هماهنگی بین این خودها بیشتر باشد, سلامت روانی فرد بیشتر است, و فرد خویشتن را بیشتر می پذیرد. عدم هماهنگی بین خود واقعی و خودارمانی منجر به بروز اضطراب می شود و فاصله زیاد بین آنها نیز افسردگی ایجاد می کند. هدف درمان مراجع محوری, افزایش هماهنگی و توافق بین این خودها است.

صفحه 14:
تحقق خور تفن راجوق - تحقق خويشتنء راجرز بر اين باور بود كه هر فردى داراى منابع درونى است كه سبب رشد فردى وى مى شود. هدف نهايى زندكى هر فرد نيز تحقق بخشيدن به اين نيروهاى درونى است, تا انجا كه وى بشود أن جيزى كه مى تواند بشود.

صفحه 15:
تأکید بر اینجا و اکنون به جاى 5 ‎we 1 ۲ - oo‏ | در فراهم نمودن فرصتهای مناسب برای وی دارد تا با بهره گیری از نیروی شخصی به تصمیم گیری درست بپردازد. راجرز تشخیص را مانعی برای درمان می داند. به باور او تشخیص سبب می شود تا مراجع با تکیه بر اقتدار و مهارت مشاور, مسئولیت نغییر را از ناحيه وی بداند. تشخیص همچنین سبب می گردد تا گروهی از افراد در یک طبقه قرار گیرند و اين امر با باور مشاور مراجع محور که معتقد است هر شخصی دنیای پدیداری منحصر به فرد خود را دارد و می تواند به اصلاح رفتار خود بپردازد, مغایر است.

صفحه 16:
درمان مراجع - محوری - راجرز نقش مشاور را فراهم نمودن شرایط مطلوب جهت تحقق رشد طبیعی مراجع است. به عقیده او در صورتی که عوامل محیطی مانع رشد فرد نشوند, این فرایند به صورت شایسته ای تکامل می ‎ub‏

صفحه 17:
پذیرش بدون قید و شرط مراجع - . این امر از طریق ایجاد جو تولم با امنیت و تفاهم در رابطه مشاوره ای حاصل می شود و راجرز برای آن اهمیت فوق العاده ای قایل است. برای دستیابی به چنین شرایطی مشاور باید از داوری درباره منش مراجع بپرهیزد. زیرا داوری سبب پنهان نمودن حقایق یا پایان دادن به جریان مشاوره:می شود. این گونه اززیانبها در گذشته, حاصلی جز عزت نفس کم و عدم هماهنگی برای مراجع نداشته اند.,والدین؛ مرییان و سایر افراد معتبر, در صورتن کودک را می پذیرفته اند که نیز هوش بوده و یا رفتارهای قابل تحسین داشته باشد. این نوع پذیرش همراه با قید و شرط بوده است.

صفحه 18:
درک همدلانه - درمانگر مراجع - محور سعی در درک موقعیت مراجع و دنیای پدیداری او دارد. وی سعی می کند تا با توجه کامل به سخنان مراجع, دنیا را از چشم وی ببیند و احساس او را آنچنان که هست. درک کند. درک همدلانه مستلزم وجود دو فرایند انعکاس پا بازتاب اندیشه های مراجع (تکرار بخشی از گفته های او با اندک تغییر و درک بدون قضاوت مشاور از گفته های وی) و روشنگری (به صورت ارائه خلاصه با عصاره گفته های مراجع توسط مشاور) است. پس از این که رابطه همدلانه ایجاد شد. مشاور می تواند بر نیازهای مراجبع, مانند نیازهای تحصیلی پا شغلی تمرکز کند. بدیهی است که در رابطه مراجع محوری: ‎Gee‏ بیشتر از عقلانی مورد توجه قرار می گیرد. بدین صورت که" اگرچه گفتار مراجع بیشتر در حول و حوش موقعیتهای ای است. اما ماناور 1 يه ه ‎ee‏ رخ و ات

صفحه 19:
- اليس در سال ۱۹۵۵, روش روان تحلیلگری را به طور کامل كنار كذاشت و به جای آن بر تغییر رفتار افراد از طریق مواجهه آنان با باورهای غیر منطقی خود پرداخت. وی اولین کتاب خود به نام درمان عقلانی- عاطفی- رفتاری را در سال ۵ نوشت و تاکنون نیز ۷۵ کتاب و بیشتر از ۷۰۰ مقاله از وی منتشر شده است. او هم اکنون رییس موّسسه زندگی عقلانی در نیوبورک است که یک موّسسه روانشناسی بالینی

صفحه 20:
(حقایم اساسی عنا شناختی,-عاطفی .و رفتاري) اعتقاد وی افکار, احساسات و رفتارها اثرات متقابلی بر هم دارندو" برای تغییر هریک از آنها حداقل باید یکی از دو عنصر دیگر تغییر کند" اكرجه اوبه هر شه عتصر در نظريه خودیها داده است, اما برای فرایندهای شناختی اهمیت وبره اى قائل شده است. - افکار غیر منطقي. الیس اظهار داشته است که اختلالهای هیجانی افراد به دلیل عقاید نادرست و,بأوزهای,غیر منطقی ایشان رخ می دهد.

صفحه 21:
درمان - درمانگران عقلانی عاطفی به مراجعان خود کمک می کنند تا اخساسات و زفتار نافناسب حود را ‎PAGS Jeb) atts‏ مستوليت تداوم آنها بيه عهده خودشان است.: اولین کار آنان 2 اس که به مراجع شان دهد كه آفکارش عیرمنطفی است وو 2 کمک کنند فا رایطه بین اقکار:غیر منطقی ورعواطف خود را بفهمد. با کسب چنین بینشی مراجع متوجه می شود که بر اعمال و رفتار خود كنترل. دارد و بناتراين, اعساش پاش وتامیدی نمی کند. در مرحله بعد به او کمک می:شود تا دریابد می تولند يا اقكار خود ميارزه كند و آنها را تغییر دهد.

صفحه 22:
فنون درمانی - فنون درمانی متنوعی در درمان عقلانی- عاطفی به کار می رود و مشاور می تواند به اختیار خود آنها را انتخاب کند. متون آموزشی شامل ‎lS‏ جزوه, بروشور, فیلم و اسلاید نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. الیش درمان طولانی مدت ‎SUI)‏ وق میداند و با به عهده گرفتن نقش فعال در جریان مشاوره سعی در روشن نمودن افکار غیر منطقی مراجع و جایگزینی تفکر درست با آنها دارد. وی انجام تکالیت منرل را نير عورد تأکید فرار داده اس این تکالیف مراجع را به انجام رفتارهایی که از آنها اجتناب می کند وامی دارد و به وی نشان می دهد «چیزی را که می ترسد اتفاق بیفتد», قاجعه آمیز : نیست. مراجعان همچنین از باورهای غير ‎a eee &‏ ور ‎

صفحه 23:
- گلسر, ابتدا به تظریه روان تحلیلی علاقه.تشان داد. اما بعدها بل پزداخت:و مفیدعر آن: دانست که به چای گذشته افزاد به دنبای کبک آنان توجه نشان دهد. وی بر اين باور است که همه انسانها پنج نیاز جهان شمول زیر را دارند: - 1. بقاء مانند غذاء سرپناه و امنیت شخصی ۲. پیوند, عشق و محبت, مانند نیاز به خانواده, دوستان و سایر گروهها ۳. قدرت, مانند پیشرفت, احساس ارزشمندی و موفقیت ۴. آزادی, مانند استقلال, خود مختاری و ‎sles‏ شخصی, و سرانجام, ۵. شادزیستن, مانند تفریج و كسب لذت و خوشی.

صفحه 24:
فرایند درمان - فرایند درمان برخلاف درمان روان تحلیلی. فرایندی است کوتاه مدت و در حوزه های متنوعی اعم از تعلیم و تربیت, مدیریت؛ اصلاح رفتارهای نابهنجار نوجوانان بزهکار, درمان اختلالهای رفتاری و نظایر آن کاربرد داشته است.

صفحه 25:
ايجاذ جو توام با تفاهم و افتماد > آولین قدم در همه انواح روان درمانی ار حمله - واقعیت درمانی ایجاد رابطه تولم با تفاهم و اعتماد با مراجع اک بدون ایجاد چنین رابطه ای پیمودن گامهای بعدی به سمت درمان ممکن نخواهد بود. برای برخی از مراجعان. ممکن است درمانگر جتها کسی باشد که بتواند با آنآن ارتباط برقزار کند. بدین سیب اين امر نیازمند شکیبایی و بردباری زیادی است. در موارد دیگر ممکن است فرای با افراد دیگری در ارباط باشد اما نباز آو اینک داش رابطه ای مثبت و عمیق است.

صفحه 26:
ارزیابی رفتار فعلی - ارزیابی رفتار فعلی, روان درمانگر معتقد به واقعیت درمانی به جای تمرکز بر گذشته - مراجع به رفتار کنونی أُو توجه می کند. وی از مراجع می خواهد تا رفتار خود را مورد قضاوت قرار دهد. ممکن است این سوال پیش آید که اگر او می دواست بنین کند جرا به نزد درمانگر می امه پاسخ این است که درمانگر از وی می خواهد تا در مورد رفتارش بیندیشد و نتایج احتمالی هر انتخاب را مورد بررسی نماید.

صفحه 27:

39,000 تومان