کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلاستارتاپ و کارآفرینی

نقش دانشگاه ها در توسعه اشتغالهای پايدار با رويكرد كارآفرينی

صفحه 1:
اك ‎=e‏ سسحد 101131093 SESE CEES ‏حرط‎ Ea = =

صفحه 2:
‎SoA‏ مزع( تسیر خر رت ,حرط در ‎a a a ee tet‏ ——— ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مس سس مارح ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Se ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏توسعه متا ‏محصولات خدمات مبتن = امح سح تا ۱۳۱۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
مار رای بح از ار ار جح لا ساسح سا =e 2 27 ‎om 7‏ ار رم تور 2 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
و 12 = SS =e ‎ES‏ نم ‎SS‏ = اراس سح ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎= ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
RAG oa pee ee ‏تم(‎ اس زمر ‎SE‏ حم

صفحه 6:

صفحه 7:
تسد سس ور و رالات را تس رت سح سر سر رل سر رح رصح SSS

صفحه 8:
محر داوع 2ك رج كدص 2201125 2 ‎BEES Pepa‏ 15د ع = Short

صفحه 9:

صفحه 10:

نقش دانشگاهها در توسعه اشتغالهاي پايدار با رويكرد كارآفريني تهيه كننده :مركز كارآفريني دانشگاه تهران آذر ماه 1384 با همكاري اساتيد گروه كارآفريني دانشكده مديريت اقتصاد دانش' محور و نقش' برنامه چهارم پنج ساله اقتص*اد دان*ش محور در ايران براس*اس معيارهاي كم*ي و كيف*ي بشك*ل زير دستهبندي شده است: ‌ حوزههاي علمي – تكنولوژيكي و فن‌آور .1توسعه زيربنايي ‌ .2توسعه منابع انساني پيشرفته به منظور تقويت بنية اقتصادي .3حماي*ت از فعاليتهاي نوآوران*ه و كارآفرين*ي و شكل‌گيري شركتهاي دانش بنيان .4برقراري رشد اقتصادي ساليانه 5/10درصد .5باال رفت*ن س*هم ص*ادرات محص*والت و خدمات مبتن*ي بر فناوريها و نوآوريهاي پيشرفته تا پايان سال 1390بالغ بر 9ميليارد دالر .6شكل‌گيري حداق*ل 20000شرك*ت دان*ش بنيان ت*ا پايان چشم انداز 20 ساله ( ايران )1400 ”اقتصاد دانا محور براساس انسانهاي دانا شكل مي‌گيرد“ شاخصهاي اقتصاد دانا محور: .1توسعه بسترهاي زيربنايي به منظور رشد فعاليتهاي توليدكننده ارزش .2فراهم آوردن زمينه‌هاي رشد و توسعه فعاليتهاي كارآفرينانه .3ايجاد و توس*عه نظام مل*ي نوآوري در كشور به منظور توسعه نوآورهاي متعدد در عرضه علم و عمل .4توسعه انسانهاي دانا محور .5توسعه شركتهاي دانش بنيان .6توسعه فعاليتهاي دانش بنيان براس*اس تعاري*ف مس*تند از مراك*ز مه*م علمي چون ،OECD يونس*كو تعري*ف واح*د از انس*ان دان*ا محو*ر و ي*ا دانش بنيان يعن*ي :آندس*ته از گروههاي انس*اني تحص*يلكرده در مراكز علم*ي ،پژوهش*ي و تحقيقات*ي ك*ه توانس*ته باشن*د در اين مراك*ز عالوه بر فراگيري علوم نظري و تئوريهاي علمي روشهاي تبدي*ل علوم فراگرفت*ه به فعاليتهاي درآمدزا و توليد كننده ارزش را به همراه داشته باشد. نقش مراكز كارآفر'يني در تكميل زنجيره اشتغال دانش' آموختگان دانشگاهي مراكز كارآفريني دانشگاههاي سراسر كشور در حال حاضر در 30دانشگاه دولتي مشغول به فعاليت مي‌باشند عمده فعاليتهاي اين مراكز شامل: .1ترويج فرهنگ كارآفريني در ميان دانشجويان دانشگاه .2آشنايي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با مهارتهاي كارآفريني از طريق دوره‌هاي آموزشي .3ارائه مشاوره‌هاي مربوط به چگونگي شكل‌دهي فعاليتهاي كارآفرينانه و كسب و كارهاي كوچك .4برقراري سمينار و دوره‌هاي آموزشي خاص اساتيد دانشگاهي غير آشنا با مباني كارآفريني .6كم*ك ب*ه دان*ش آموختگان دانشگاه*ي در تدوي*ن طرح كسب و كار خود .7ارتباط ارگاني*ك ب*ا س*اير مراك*ز دانشگاه*ي نظي*ر مراك*ز تحقيقات ،مراكز ايدههاي كارآفرينان*ه دانش رش*د و فناوري ب*ه منظور توس*عه ‌ آموختگان دانشگاهي نق*ش و س*هم نيروهاي انس*اني دان*ش آموخت*ه در فعاليتهاي اقتصادي ايران براس*اس آمار و ارقام مس*تند مرك*ز مل*ي آمار ايران و س*ازمان مديريت و برنامهريزي كشور در س*ال 1381س*هم نيروهاي فارغ التحصيل ‌ دانشگاه*ي در فعاليتهاي اقتص*ادي بخ*ش خصوصي در حوزه كشاورزي ،ص*نعت ،خدمات و س*اير فعاليتهاي درآمدزا بشرح زير مي‌باشد: .1در حوزه كشاورزي: از ميان 1.200.000نف*ر شاغ*ل در بخ*ش كش*ت و ص*نعت كمت*ر از 1.2درصد از شاغلين داراي تحصيالت دانشگاهي مي‌باشند. رشتههاي ‌ توج*ه :براس*اس آمار وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري فارغ التحصيالن فارغالتحصيالن دانشگاهي دارند. كشاورزي باالترين ميزان بيكاري را در ميان ‌ در حوزه صنعت: .2 از ميان 795هزار نف*ر در حوزه ص*نعت بخ*ش خص*وصي و تعاون*ي فق*ط 2/5درصد از ك*ل جمعي*ت شاغ*ل داراي مدارك تحص*يلي كارشناس*ي به باال مي‌باشند ( .نرخ بيكاري فارغ‌التحصيالن بخش صنعت بالغ بر 2/10درصد مي‌باشد). .3در حوزه خدمات: از ميان 3.100.000نف*ر شاغ*ل در حوزه خدمات ،فق*ط 8/5درصد داراي مدرك تحصيلي كارشناسي به باال مي‌باشند. عمدهترين داليل بيكاري و عدم اشتغال فارغ ‌ ‌التحصيالن دانشگاهي .1 .2 .3 .4 عدم تناس*ب بي*ن رش*د فارغ التحص*يالن دانشگاه*ي ب*ا رشد ايجاد فرصتهاي شغلي پايي*ن بودن رش*د فرص*تهاي شغل*ي مناسب و برخوردار از قابليتهاي الزم براي بكارگيري دانش آموختگان دانشگاهي عدم تناسب بين آموخته‌هاي علمي دانش آموختگان در دانشگاهها و مهارتهاي ادراكي و تجربي مورد نياز فعاليتهاي اقتصادي عدم برخورداري نظام آموزش عال*ي از ي*ك س*يستم فراگي*ر توسعه فرهن*گ كارآفرين*ي در ميان دان*ش آموختگان دانشگاه*ي ( حداق*ل تا سال ) 80 .5عدم آشناي*ي مقامات و مس*ئولين ارش*د مراك*ز دانشگاه*ي ب*ا اهمي*ت توسعه روحي*ه و گس*ترش ص*فات كارآفرين*ي در ميان دانش اموختگان دانشگاهي .6پايين بودن سطح مهارتهاي علمي دانش آموختگان دانشگاهي ميانگي*ن نرخ بيكاري در ميان فارغ التحص*يالن دانشگاه*ي در حال حاضر 20 ميباشد. درصد ‌ .7فقدان مراكز مهم پرورش كارآفرينان از ميان دان*ش آموختگان دانشگاهي تا قبل از سال 80در كشور .8عدم حماي*ت كاف*ي از مراك*ز كارآفرين*ي دانشگاه*ي در كشور الزم به ميباشد كه: توضيح ‌ الف) در برزيل از هر 20نفر شروع كننده كسب وكار كارآفريني ،يك نفر فارغ ميباش*د ك*ه در مراك*ز كارآفرين*ي دانشگاههاي اين التحص*يل دانشگاه*ي ‌ دورههاي ويژ*ه و مشاورتهاي الزم را براي شروع كسب و كار كشور ‌ دريافت كرده است. ب) در هندوس*تان در تمام دانشگاههاي دولت*ي اي*ن كشور بالغ بر 2950 مركز توسعه كار آفريني و مراكز رشد فعاليتهاي كارآفريني وجود دارد ج) در آمريك*ا از ه*ر 10شروع كننده فعاليتهاي اقتص*ادي ب*ا استفاده از فن‌آوري پيشرفت*ه 1 ،نف*ر دان*ش آموخت*ه دانشگاه*ي دارد ك*ه در مراكز كارآفريني دانشگاه آموزشها و مهارتهاي الزم را فراگرفته است. د) در مالزي وزارت كارآفرين*ي و جوانان مس*ئوليت ارش*د هداي*ت و تامين تجهيزات نرم‌افزاري و س*خت افزاري مراك*ز توس*عه كارآفرين*ي در مراكز علمي را بعهده دارد. .9عدم حماي*ت س*ياستها و قواني*ن خاص حماي*ت از دانش آموختگان س*رمايهگذاري ،فن*ي‌،تكنولوژيكي و امور ‌ دانشگاه*ي در مس*ايل مال*ي، مشاوره‌اي كه قصد راه‌اندازي فعاليتهاي اقتصادي را دارند.

51,000 تومان