نقش دانشگاه ها در توسعه اشتغالهای پایدار با رویکرد کارآفرینی
اسلاید 1: نقش دانشگاهها در توسعه اشتغالهاي پايدار با رويكرد كارآفرينيتهيه كننده: مركز كارآفريني دانشگاه تهرانآذر ماه 1384با همكاري اساتيد گروه كارآفريني دانشكده مديريت
اسلاید 2: اقتصاد دانش محور و نقش برنامه چهارم پنج سالهاقتصاد دانش محور در ايران براساس معيارهاي كمي و كيفي بشكل زير دستهبندي شده است:توسعه زيربنايي حوزههاي علمي – تكنولوژيكي و فنآورتوسعه منابع انساني پيشرفته به منظور تقويت بنية اقتصاديحمايت از فعاليتهاي نوآورانه و كارآفريني و شكلگيري شركتهاي دانش بنيانبرقراري رشد اقتصادي ساليانه 5/10 درصدبالا رفتن سهم صادرات محصولات و خدمات مبتني بر فناوريها و نوآوريهاي پيشرفته تا پايان سال 1390 بالغ بر 9 ميليارد دلارشكلگيري حداقل 20000 شركت دانش بنيان تا پايان چشم انداز 20 ساله ( ايران 1400)
اسلاید 3: ”اقتصاد دانا محور براساس انسانهاي دانا شكل ميگيرد“شاخصهاي اقتصاد دانا محور:توسعه بسترهاي زيربنايي به منظور رشد فعاليتهاي توليدكننده ارزشفراهم آوردن زمينههاي رشد و توسعه فعاليتهاي كارآفرينانهايجاد و توسعه نظام ملي نوآوري در كشور به منظور توسعه نوآورهاي متعدد در عرضه علم و عملتوسعه انسانهاي دانا محورتوسعه شركتهاي دانش بنيانتوسعه فعاليتهاي دانش بنيان
اسلاید 4: براساس تعاريف مستند از مراكز مهم علمي چون OECD، يونسكو تعريف واحد از انسان دانا محور و يا دانش بنيان يعني: آندسته از گروههاي انساني تحصيلكرده در مراكز علمي، پژوهشي و تحقيقاتي كه توانسته باشند در اين مراكز علاوه بر فراگيري علوم نظري و تئوريهاي علمي روشهاي تبديل علوم فراگرفته به فعاليتهاي درآمدزا و توليد كننده ارزش را به همراه داشته باشد.
اسلاید 5: نقش مراكز كارآفريني در تكميل زنجيره اشتغال دانش آموختگان دانشگاهيمراكز كارآفريني دانشگاههاي سراسر كشور در حال حاضر در 30 دانشگاه دولتي مشغول به فعاليت ميباشند عمده فعاليتهاي اين مراكز شامل:ترويج فرهنگ كارآفريني در ميان دانشجويان دانشگاهآشنايي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با مهارتهاي كارآفريني از طريق دورههاي آموزشيارائه مشاورههاي مربوط به چگونگي شكلدهي فعاليتهاي كارآفرينانه و كسب و كارهاي كوچكبرقراري سمينار و دورههاي آموزشي خاص اساتيد دانشگاهي غير آشنا با مباني كارآفريني
اسلاید 6: 6. كمك به دانش آموختگان دانشگاهي در تدوين طرح كسب و كار خود 7. ارتباط ارگانيك با ساير مراكز دانشگاهي نظير مراكز تحقيقات، مراكز رشد و فناوري به منظور توسعه ايدههاي كارآفرينانه دانش آموختگان دانشگاهينقش و سهم نيروهاي انساني دانش آموخته در فعاليتهاي اقتصادي ايرانبراساس آمار و ارقام مستند مركز ملي آمار ايران و سازمان مديريت و برنامهريزي كشور در سال 1381 سهم نيروهاي فارغ التحصيل دانشگاهي در فعاليتهاي اقتصادي بخش خصوصي در حوزه كشاورزي، صنعت، خدمات و ساير فعاليتهاي درآمدزا بشرح زير ميباشد:
اسلاید 7: 1. در حوزه كشاورزي: از ميان 1.200.000 نفر شاغل در بخش كشت و صنعت كمتر از 1.2 درصد از شاغلين داراي تحصيلات دانشگاهي ميباشند. توجه: براساس آمار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فارغ التحصيلان رشتههاي كشاورزي بالاترين ميزان بيكاري را در ميان فارغالتحصيلان دانشگاهي دارند.2. در حوزه صنعت:از ميان 795 هزار نفر در حوزه صنعت بخش خصوصي و تعاوني فقط 2/5 درصد از كل جمعيت شاغل داراي مدارك تحصيلي كارشناسي به بالا ميباشند. ( نرخ بيكاري فارغالتحصيلان بخش صنعت بالغ بر 2/10 درصد ميباشد.)3. در حوزه خدمات:از ميان 3.100.000 نفر شاغل در حوزه خدمات، فقط 8/5 درصد داراي مدرك تحصيلي كارشناسي به بالا ميباشند.
اسلاید 8: عمدهترين دلايل بيكاري و عدم اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهيعدم تناسب بين رشد فارغ التحصيلان دانشگاهي با رشد ايجاد فرصتهاي شغليپايين بودن رشد فرصتهاي شغلي مناسب و برخوردار از قابليتهاي لازم براي بكارگيري دانش آموختگان دانشگاهيعدم تناسب بين آموختههاي علمي دانش آموختگان در دانشگاهها و مهارتهاي ادراكي و تجربي مورد نياز فعاليتهاي اقتصاديعدم برخورداري نظام آموزش عالي از يك سيستم فراگير توسعه فرهنگ كارآفريني در ميان دانش آموختگان دانشگاهي ( حداقل تا سال 80 )
اسلاید 9: 5. عدم آشنايي مقامات و مسئولين ارشد مراكز دانشگاهي با اهميت توسعه روحيه و گسترش صفات كارآفريني در ميان دانش اموختگان دانشگاهي6. پايين بودن سطح مهارتهاي علمي دانش آموختگان دانشگاهي ميانگين نرخ بيكاري در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهي در حال حاضر 20 درصد ميباشد.7. فقدان مراكز مهم پرورش كارآفرينان از ميان دانش آموختگان دانشگاهي تا قبل از سال 80 در كشور8. عدم حمايت كافي از مراكز كارآفريني دانشگاهي در كشور لازم به توضيح ميباشد كه:الف) در برزيل از هر 20 نفر شروع كننده كسب وكار كارآفريني، يك نفر فارغ التحصيل دانشگاهي ميباشد كه در مراكز كارآفريني دانشگاههاي اين كشور دورههاي ويژه و مشاورتهاي لازم را براي شروع كسب و كار دريافت كرده است.
اسلاید 10: ب) در هندوستان در تمام دانشگاههاي دولتي اين كشور بالغ بر 2950 مركز توسعه كار آفريني و مراكز رشد فعاليتهاي كارآفريني وجود داردج) در آمريكا از هر 10 شروع كننده فعاليتهاي اقتصادي با استفاده از فنآوري پيشرفته، 1 نفر دانش آموخته دانشگاهي دارد كه در مراكز كارآفريني دانشگاه آموزشها و مهارتهاي لازم را فراگرفته است.د) در مالزي وزارت كارآفريني و جوانان مسئوليت ارشد هدايت و تامين تجهيزات نرمافزاري و سخت افزاري مراكز توسعه كارآفريني در مراكز علمي را بعهده دارد.9. عدم حمايت سياستها و قوانين خاص حمايت از دانش آموختگان دانشگاهي در مسايل مالي، سرمايهگذاري، فني،تكنولوژيكي و امور مشاورهاي كه قصد راهاندازي فعاليتهاي اقتصادي را دارند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.