کسب و کاراقتصاد و مالیفروش و بازاریابی

نقش فرش بافی در اقتصاد ايران

صفحه 1:

صفحه 2:
نقش فرش بافی در اقتصاد اد ان

صفحه 3:
تحص سس سس محر چکیده: فرش دستباف ایران عمری به درازای تاریخ هنر و فرهنگ ایرانی دارد شناخت جهانیان از قالی ایران و ستودن آمن ناشی از تلاش و شوریدگی مردمانی است که ذوق هنری را با جاذبه های پر رمز و راز فرهنگ و هنر ملی درآميخته اند فرش بعنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای مردم » خود یک فرهنگ می باشد. فرهنگی مرکب از هنرهای دستی مانند طراحی » برجسته کاری » نقاشی و صورتگری » مینیاتور » تشعیر و تذهیب » کاشی کاری » رنگ و رنگ رزی بوده و باعث تکامل و غذای این هنر اصیل گردیده است. این هنر سنت آفرین نیز بوده و بیان کننده حالات » باورها » اعتقادات دینی ما می باشد و مکنونات قلبی مردم پاک سرشت را در خود جای داده است . لازم به ذکر است قدیمی ترین فرش جهان فرش پازیریک می باشد . اين فرش نشانه هنر و ذوق اقوام ماد يا يارت بوده كه در نقطه اى بنام يازيرك در سيبرى جنوبى توسط يروفسور رودنکوروسی كشف كرديده است و قدمتى حدوداً سه هزار ساله دارد.

صفحه 4:
با توجه به اینکه فزش دستباف ایران در زمینه های اقتصادیی ؛ اجتماعی بو معیشتی » فرهنگی » فنی و هنری جایگاه ویژه و ارزنده ای داراست و نقش مهمی را در اشتغال زایی و ارز آوری و صادرات بر ‎ca pla nage‏ با چالش ها و معضلات بسیاری روبرو است. از جمله این عوامل کلیدی ناهماهنگی تولید با نیاز بازار ؛ عدم تبلیغات و بازاریابی صحیح و کشف بازارهای جدید » افزايش تعداد رقبا » سرقت طرح های ایرانی » تحریم ‏ استفاده از مواد اولیه نامرغوب و فقدان حمایت کافی از تولید کنندگان و غیره می باشد و در نهایت ارائه راه حل و راهکارهای پیشنهادی جهت برداشتن گامی موثری در راستای ارتقاء و حفظ جایگاه رفیع این صنعت از اهداف اين مقاله است.

صفحه 5:
مقدمه : فرش دستبافت ايران طي سالهاي اخیر به سبب نقش قابل ملاحظه‌اي که در ایجاد اشتغال؛ کسب درآمد ارزي براي کشور و معرفي ذوق» احساس و استعدادي که بافندگان هنرمند ما به جهانیان داشته‌اند مورد توجه شدید قرار گرفته است. بنابراین شایسته است در احیاء فرشها و طرحهاي قديمي و سنتي در استان و سراسر کشورمان گامهاي موثري را برداشت تسا انشاءالّه براي شناسان قدر و منزلت فرش ايراني و حفظ ارزشهاي هنري و روشن کردن ابعاد گسترده اقتصادي و اجتماعي آن تحقيقاتي انجام‌شود تا چراغي فرا راه هنرمندان و مسسئولیت دست‌اندرکار فرش کشور باشسد و بتوانیم درحفظ ارزش هنري فرش دست بافت ایران باطرحها و نقشه‌هاي اصسیل ايراني و همچنین درفائق آمدن بر مشکلات و ‎lS all se‏ صادرات فرش بکوشیم. امید است با اینگونه تلاشها در توسعه, رشد و بهبود کیفیت فرش دستباف ايراني گامهايي‌هر چند کوچك برداشته باشیم.

صفحه 6:
خب ۱7 نقش فرشبافي در اقتصاد ایران © به طور کلی نقش فرشبافي در اقتصاد ايران عبارنند از : کمك به توسعه اقتصادي ایجاد شغل #سرمایه گذاري اندك و بهره وري بالا

صفحه 7:
سس رشد اقتصادي و دستيابي به اهداف مختلف آن امروزه سرلوحه برنامه و فعاليتهاي بسياري آز دولتها به ویژه در كشورهاي در حال توسعه مي‌باشد.اين دولتها در برنامه‌هاي توسعه اقتصادي خود اهداف عمده‌اي را درزمينه‌هاي مختلف اقتصاد. اجتماع سیاست و ...دنبال مي‌کنند.در بخش اقتصاد عمده اهداف دولتها متوجه افزایش تولید ودرآمدملي (رشد اقتصادي)» رسيدن به اشتغال کامل و کاهش نرخ بيكاري» ثبات قیمتها و کاهش نرخ تورم بمنظور حفظ قدرت خرید پول ملي» توسعه صادرات و افزایش درآمدهاي ارزي در جهت تأمین نيازهاي ارزي کشور و تسهیل دراجراي برنامه‌هاي توسعه‌وبالاخره توزیع بهتروعادلانه تردرآمدها درجهت برقراري عدالت اقتصادي درجامعه مي‌باشد.دستيابي به توسعه اقتصادي به سهم خودبروجوه مختلف زندگي افرادازقبیل سطح زندگي ومعثیت ورفاه» آموزش بهداشت عمومي و شاخصهاي جمعيتي مانند نرخ مرگ ومیر» میانگین طول عمر و میزان زاد و ولد تاثیرات شگرف مي‌گذارد.دولتها براي نیل به اهداف خود ودستيابي برتوسعه اقتصادي ناگزیر از اتخاذ سیاستها و خط مشي‌هاي هماهنگ با شرایط و اوضاع و احوال اقتصادي؛ اجتماعي و ... کشور هستند.

صفحه 8:
خب ۱7 جایگاه فرش دستباف در ایران فرش دستباف از جایگاه های ویژه ای در کشورمان برخوردار است چرا که نقش خاصی را در زمینه های فرهنگی » اقتصادی » اجتماعی ايفا می کند.

صفحه 9:
خب ۱7 جایگاه فرهنگی فرش دستباف فرش بعنوان یکی از دستاوردهای مردم خود یک فرهنگ می باشد که با هنرهای دیگر ترکیب شده و باعث تکامل و توسعه این هنر اصیل گردیده است . هنرهای مانند مینیاتور ۰ طراحی » تشعیر و تهذیب ۰ خاتم کاری » رنگ رزی » کاشی کاری و غیره . اين هنر خود سنت آفرین است و بیان کننده حالات » باورها » اعتقادات و آداب و رسوم مردم در اين سرزمين می باشد. به لحاظ فرهنگی می توان گفت : فرش تنها کالایی است که ذکر نام آن با نام ايران عجین می باشد. بخش عمده ای از هنر و تمدن ایران مدیون فرش است و یکی از بهترین راه ها و ابزار انتقال فرهنگ اصیل ایران به دیگر جوامع می باشد . سابقه تولید آن قریب به سه هزار سال بوده و این هنر صنعتی دارای تکنولوژی بومی و پشتوانه عظیم طرح و نقشه همراه با تنوع منطقه ای است.

صفحه 10:
خب ۱7 جایگاه اجتماعی فرش دستباف فرش از نظر اجتماعی و شاخص های مربوط به آن نیز دارای اهمیت فراوانی است. الف - اشتغال : شامل اشتغال در جمعیت شهری و روستایی و عشایر به شکل تمام وقت و پاره وقت همچنین شاغلین فعالیت های قبل از بافت مثل طراحان » نقاشان » استادکاران و ... و شاغلین فعالیت های بعد از بات متشل صادرکنندگان » بازاریابان و غیره

صفحه 11:
خب ۱7 جمعیت روستایی : بخشی از جمعیت روستایی وعشایری کشوروجلوگیری از مهاجرت آنان و ایفای نقش مکمل شغلی در ‎GUS‏ شغلهای زراعت دامداری و باغبانی » بالا رفتن درآمد روستایبان و پر کردن اوقات فراغت آنان از ابعاد برجسته اجتماعی این عنصر محسوب می شود . این صنعت 000 شغل جانبی مانند رنگرزی » چله کشی » نقشه کشی و ... دارد . و در قالب 49 اتحادیه استانی و (26 تعاونی فرش شهرستانی و روستایی با عضویت 97260 هزار نفر بوده است . تعداد بافندگان مشاغل و حرفه های وابسته رقمی حدود 0 میلیون نفر بافنده و (00 ميليون نفر كه بطور غیر مستقیم در زیر مجموعه این صنعت .مى باشند

صفحه 12:
جایگاه اقتصادی فرش دستباف فزش ایزان غلاوه بر اينکه با اقتصاد خانواده ها گره خورده است در اقتصاد کشور نیز نقش مهمی دارد . بطوریکه با کیفیت موجود ۰ سالانه 0 میلیون متر مربع انواع فرش دستباف در کشور تولید شده که دو سوم آن صادر مسی گردد. این صنعت علاوه برکسب اعتبار و شهرت برای میهنمانان و شناساندن خلاقیت و هنر ایرانی به جهانیان » در ارز آوری و اشتغال زایی و کسب درآمد نقشی حانز اهمیت دارد زیرا اولاً ارزش افزوده این صنعت حدود906 است. در ثانی فرآورده های این صنعت بزرگترین رقم صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد. همه ساله به کمک این کالا بخشی از کسری موازنه پرداخت های بازرگانسی جبران می گردد . و از ايين راه مقدار قابل توجهی ارز عاید کشور می شود که هیچ کالایی غیر از نفت اين چنین ارز آور نیست . همچنین حجم تولید را گسترش می دهد و به تولیدناخالص ملی می افزاید .

صفحه 13:
فرش ایران در حال حاضر به حدود 00 کشور جهان صادر می شود. اگر چه بازارهای سنتی فرش ایرانی مانند:ایتالیا» امارات» لبنان وژاین عمده بازارهای هدف محسوب می شوند اما رشد چشمگیر صدورفرشهای ایرانی به سه کشور برزیل ۰ آفریقا و چین نیز در خور تأمل است. فرش دستباف به دلیل مرغوبیت وطراحی ویژه»بازاری گسترده ونسبتًانحصاری داشته وبا وجودرقبایش همچنان جایگاه نخست راازآن خود دارد.ارزش صادرات فرش ایران در سال گذشته به 600میلیون دلاررسید كه اين رقم نسبت به سال پیش ا زآن حدود 02/0 درصد رشد داشت. وازاین میان کشورهایی نظیرآلمان»امارات» لبنان وایتالیا عمده بازارهای هدف محسوب میشوند.براساس برنامه ریزی صورت گرفته سهم صادرات صنایع دستی وفرش دستباف ازكل صادرات غير نفتی کشوردرسال جاری حدود یک میلیارد دلارپیش بینی شده که سهم فرش ازاين میان ع یا ی زو

صفحه 14:
چالش ها و معضلات . 0 افزایش تعداد رقبا :در حال حاضر رقیبان این صنعت که چند کشور از جمله جين »تركيه وافغانستات بودهاند افزايش يافته و كشورهايى مثل هنده مصرء ياكستان »مراكش ونيال وهمجنين رومانىءآلبانى وبلغارستان ميزبه تكايو افتاده و به توليد فرش مى يردازند. ©- سرقت طرح هاى ايرانى :كشورهاى رقيب با استفاده از طرح و نقشه هاى ايران اقدام به توليد فرش هاى مشابه پرداخته اند كه اين امر صدمات زيادى به صنعت فرش در كشور ما وارد كرده است.

صفحه 15:
9- تحریم : وجود مسایل سیاسی و تحت الشعاع قرار گرفتن صادرات فرش به واسطه تحریم ها و نپیوستن ایران » سازمان تجارت جهانی به همراه سایر تنگناها بر صادرات و عرضه فرش در بازارهای جهانی می تواند تاثیر گذار باشد . که البته تحت اين شرایط نیز ایران هنوز سیر صعودی خود را حفظ .کرده است <- نا هماهنگی تولید با نیاز بازار: تحقیقات اندکی که در زمینه بازاریابی فرش دستباف در ایران انجام شده به کاستی هایی از قبیل کمبود اطلاعات به روز درباره خواسته و گرایش مصرف کنندگان عدم توجه به نوع نیاز و حساسیت مشتریان » خلاء مدیریت و برنامه ریزی در شناسایی سلایق کشورهای مختلف و عدم آشنایی دقیق با تقاضای بازارهای هدف و صنعت در مشارکت یا برپایی نمایشگاه های بین المللی فرش دستباف می باشد.

صفحه 16:

صفحه 17:
یکی از نکات مهم در این صنعت تبلیغات است فرش دستباف نیازمند تبلیغاتی غیر سنتی است تا بتواند جایگاه رفیع خود را حفظ کند و تحقق این امر مستلزم هماهنگی در کلیه ابعاد تبلیغاتی کشف وتوجه به نیازها و حساسیت های مشتریان » توجه به تعییرات گروههای خریدار و کنترل رفتار رقبا و استفاده از شیوه های نوین مبادله می باشد. بازاریابی نیز در ایران بصورت علمی دنبال نمی شود و هنوز جنبه سنتی دارد و پس از تولید فرش برای یافتن مشتری اقدام می شود. 9- بحران اقتصادی جهان: نظر به اينکه فرش در مجموعه کالاهای لوکس قراردارد و تقاضا به آن به شدت به درآمدوابسته است.لذا تجارت فرش دستباف باتغییرات روند متغیرهای اقتصادی و غير اقتصادی رابطه ای تنگاتنگ دارد.

صفحه 18:
۷-استفاده ازمواداولیه نامر غوب: افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش هزینه تمام شده میگردد که درپی آن برخی ازتولید کنندگان به مواداولیه نامرغوب که ارزان ترمی باشد روی آورده که اين امرازعوامل اصلی ازرونق افتادن وافت کیفیت فرش دراین صنعت می باشد. فقدان تنوع درنقشه ها: این امر باعث روی آوردن مردم به سمت فرشهای ماشینی شده که ازتنوع بسیاری دررنگ وطرح برخوردارند وهمچنین دربازارهای جهانی با توجه به سرقت طرحهای ایرانی»فرشهایی که دارای طرحهای مشابه ایرانی و با قیمت نازلتری همراه بوده انتخاب مناسبی برای جایگزینی فرش ایرانی هستند.

صفحه 19:
خب ۱7 : ‏فقدان حمایت های مالی و معنوی کافی از بافندگان‎ -<O پایین بودن دستمزد بافندگان و بیمه نبودن دست اندرکاران تولید فرش از جمله مهمترین این معضلات می باشد که نیازمند ثبات در قوانین موجود و اعطای جوایز و تشویق جهت ترغیب و حمایت از توليد كنندكان اين ooh ces

صفحه 20:
جليكاء فرثن :در التصماد علي مهمترين جنبههاي اقتصادي فرش دستبافت راميتوان دراشتغالزايي» تحصيل ارزو كمك به بهبود اقتصاد روستا دانست.فرش دستباف به‌علت مرغوبیت وكاربري و قیمت تمام‌شده بالاي‌آن.بیشتر» مصرف خارجي داشته و بازارصادراتي آن نسبت به بازار داخلي بسیار گسترد‌تراست. بنابراین‌هرگونه رکود دربازارصادراتي آن‌منجربه بيكاري وکاهش درآمد درميان‌بس ياريازشاغلین‌صنعت‌فرش مي‌گردد. بسا اين استدلال گس ترش‌بازارهاي مار آتي فرش‌اثرمثبتي برافزایش‌رفاه وبالا رفتن در آمدسرانه روستانیان‌خواهد داشت وضعیت فرش يكي ازابزارهاي توسعه روستايي است,وزارت بازرگاني‌به عنوان متولیان امسر توسعه‌روستايي درکشور» سازماندهي تعاونيهاي تولید فرش وفعال نمودن بخش ص‌ادرات و بازرگاني آن‌را دراولويتهاي برنامه‌هاي خودقرار

صفحه 21:
پایگاه خبری تسواز ل

صفحه 22:
اشتغالزاني صنعت فرش" درشرایط كنوني اقتصاد.ایجاد اشتغال يكي‌ازمحورهاي مهم سياستهاي دولت محسوب مي‌شود. صنعت فرش دستباف يكي از صنایع کاربراست که با هزينه‌هاي ثابت اندگ و باستفاده ازتجهیزات ساده در كارگاههاي خانگي موجب اشتغال زائي دراقتصاد كشورميشود اين صنعت علاوه بر قالي بافي فعاليتها و مشاغل جانبي ديگري را نيزدربرمي‌گیرد که نرخ اشتغال زائي اين صنعت را افزايش مي‌دهد از جمله مشاغل جانبي‌مي‌توان به کار نخ ریس نختاب» رنگ فروش رنگرز» طراح, چله‌کش, گره زن» صادر کننده؛بازرگانان اشاره کرد . به طوركلي مشاغل‌جانبي صنعت فرش حدود 0 شغل مي‌شود.طبق يك برآورد نيروي انساني شاغل در صنعت فرش دست بافت در طي دهه‌هاي اخيرروندي فزاینده داشته است. هر چند روند آن ثابت نبوده و نوساناتي در برخي دوره‌هامشاهده مي‌شود.

صفحه 23:
اقتصاد ایران» به گفته غالب صاحب نظران» هم اکنون در مرحله «گذر» به سر مي‌برد و کم و بیش با شرایط و مشکلات مشابه کشوررهاي در حال توسعه مواجه مي‌باشد. نرخ بالاي بيكاري: افزایش مستمر قیمتها و بالاخره کمبود منابع ارزي و ريالي براي اجراي پروژه‌ها و برنامه‌هاي توسعه اقتصادي که در سنوات اخیر به تصویب رسیده و به اجرا درآمده است برضرورت ایجاد اشتغال و کاستن از نرخ. بيكاري؛ مهار تورم و همچنین توسعه صادرات به منظور افزایش درآمدهاي ارزي تاکید مي‌کند. در ادامه اهمیت فرشيافي در اقتصاد ایران مورد بررسي قرار مي‌گیرد. ۵ نقش فرشبافی در ایجاد اشتغال شبافى در توليد و ‎١‏ آمد نقش فرشبافی در توسعه صادرات وكسب در آمد

صفحه 24:
نقش فرشبافي در ایجاد اشتغال: اگر فرض کنیم که تعداد خانوارهاي فرشباف کشور و جمعیت آنها وهمچنین تعداد افراد شاغل در امر فرشيافي در فاصله سالهاي 6726 تا 4976 افزایش نداشته باشد . مي‌توان نتیجه گرفت که معادل 0 درصد از جمعیت کل یا (0/06 درصد از جمعیت مناطق روستايي کشور) براي تأمین تمام پا بخشي ازمه‌شیت خود به فرشبافي متگي هستند و معادل 40درصد از نيروي کار کشور به صورت پاره وقت يا نمام وقت در این صنعت» شاغل مي‌باشند. براساس بعضي بر آوردهاء برابر هر ده نفر فرشباف يك نفر در مشاغل و حرفه وابسته به فرشبافي از قببل پشم فروش ریسنده» رنگرز» طراح»رفوگر و تاجر فرش فعالیت دارد.

صفحه 25:
نقش فرشبافي در تولید و ایجاد درآمد رشد اقتصادي ازافزایش ارزش تولید ناخالص داخلي دريك دوره مالي ناشي مي‌شود و تولید ملي مجموعه‌اي ازارزشهاي افزوده درتولید انواع کالاها وخدمات است . از آنجا که فرش ارزش افزوده فراواني دارد ودرتولید آن کمترین نيازارزي وجود دارد .درحالي که منشاً کسب درآمد مي‌باشد ؛اهمیت بسزايي درمجموعه تولید ملي دارد. صاحبنظران اين رقم را در سال ۰7260 معادل (110)میلیارد دلارمي‌دانند. سهم فرش بافي درتولید ناخالص داخلي کشوردر کمترین برآورد با سهم بخش معدن برابرودربرآورد دوم ازمجموعه سهم بخشهاي معدن وآب و برق وگاز بیشتراست. سهم فرشبافي درسال 9720 معادل ۵/ 0 درصد بوده است.

صفحه 26:
تقريباً قريب به اتفاق كشورهاي توسعه یافته صنعتي وفراصنعتي فعلي موقعیت ممتاز وشاخص اقتصادي »اجتماعي وحني سياسي حال حاضر خود را درنتیجه توجه به بازارهاي خارجي واتخاذ سياست‌هاي مناسب درجهت تشویق صادرات بدست آورده‌اند.درمراحل اولیه رشد و توسعه اقتصادي » توسعه صادرات نه تنها براي مردم اين کشورها موجد شغل و درآمد بوده است » بلکه درآمدهاي کلان ارزي حاصل از فروش تولیدات داخلي در بازارهاي خارج ازکشور» سرمایه مورد نیاز براي اجراي پروژه‌هاي عظیم اقتصادي و دستيابي به فناوري پیشرفته را فراهم کرده است . كشور‌هاي درحال توسعه فعلي نیز که درچند دهه اخیر کم و بیش شرایط کشورهاي توسعه یافته درمراحل اولیه رشد و توسعه را تجربه کرده‌اند با ملاحظه دستاوردهاي فعلي آنان راه گریز از شرایط فعلي و تحقق اهداف خود را در توجه به بازارهاي خارجي و تشویق وتوسعه صادرات مي‌دانند.

صفحه 27:
صاحب نظران اقتصادي نیزبا اشاره به محدوديت‌هاي موجود دربازارهاي داخلي اين قبیل کشورها برضرورت توسعه صادرات تاکید دارند. صاحبنظران و دست‌اندرکاران تولید فرش آمارگیریها را مطابق با واقع نمي دانند به گفته آنها مرکز آمار ایران به دلایل فني موفق به شناسايي و آمارگيري از کلیه خانوارهاي فرشباف نشده است. از نظر آنان نتایج آمارگیری تنها بخشي از واقعيتهاي موجود را معکس مي‌کند. براساس همین آمار نیز مي‌توان اهمیت ویژه فرشبافي را درایجاد اشتغال براي بخشي از جمعيت كشور بررسي كرد. نكته قال ترجه ابنكه يكشي از تقاوات در ار قام صادرات سالهاي مختلف ناشي از تغيير درمبناي قيمت گذاري صادراتي (و ثبت آمار فرشهاي صادراتي) ميباشد. همجنين تغيير در سياستهاي ارزي و مشوق‌هاي صادراني تاثیرعمده برکاهش یا افزایش صادرات فرش سالهاي مختلف داشته است. در مقایسه با سهم دیگر کالاها در جمع ارزش صادرات غيرنفتي کشورء فرشبافي دراین زمینه نقش بسیار با اهميتي دارد.

صفحه 28:
جایگاه صنعت فرش در ی ه های صادرات قالی ایران ازمهمترین ویژگیهای صنعت فرش دستباف ایران می توان تولید انبوه وعدم نیاز به تشکیلات وسیع اداری ویا موسسات بزرگ مالی»ایجاد اشتغال ودرآمد به ویژه درمناطق روستایی عدم احتیاج به سرمایه گذاری زیادایجاد اشتغال در مشاغل جنبی نظیرپشم ریسی»رنگرزی و...متکی بودن برامکانات داخلی ومنبع مهم لیجاد درآمدهای ارزی» نام برد,صنعت قالیبافی در درون خود چندین شغل جاتبی ازجمله رنكرزىءجلهكشىءنقشهكشىءتهيه نخهاى كركى و ابريشمى و فروشندگان فرش دارد» به طورىكه نزديك به ١٠ميليون‏ نفر در سراسر كشور به صنعت و هنرقالييافى وحرفههاى جنبى آن اشتغال دارند. بنابراين نقش فرش در اشتغالزايى و كسب درآمد براى بافندكان غير قابل انكار است.

صفحه 29:

صفحه 30:
صنعت فرش از لحاظ افتغالزایی» ايجاد ارزش افزوده وتحصیل ارز نقش قابل توجهی دراقتصاد ایران دارد. این صنعت ضمن این که کمترین میزان ارزبری را دارد» کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال درکشور را نیز به خود اختصاص داده است. امروزه تعداد کثیری در این صنعت مشغول فعالیت هستند و بیشترین جمعیت شاغل در این صنعت را زنان تشکیل می دهند. به گزارش نشریه برنامه سازمان مدیریت برنامه وبرنامه ریزی» درمجموع با بررسی صادرات فرش در طول سه برنامه گذشته از يك طرف سهم فرش از صادرات غیرنفتی درحال کاهش است و ازطرف دیگر ارزش مطلق صادرات فرش نیز روند نزولی دارد. واین کاهش منحصر به ایران نبوده است,بلکه کشورهای رقیب وکل جهان نیز با تنزل ارزش صادرات فرش مواجه بودند. کاهش ارزش صادرات فرش دستباف در ایران متاثراز عوامل بسیاری است که تأثیرهریک بر صادرات یکسان نبوده است.

صفحه 31:
بالا بودن قیمت تمام شده فرش دستباف ایران درمقایسه با کشورهای رقیب؛ پاکستان وهند موجب شده تا قیمت متوسط هر کیلوگرم فرش دستباف ایران طبق آمارمنتشره درسال (۲۰۰میلادی برابر با 00 دلار باشد. درحالی که متوسط قیمت فرش درکشورهای پاکستان وهند به ترتیب هرکیلوگرم ۱۵ ذلان و۹ نز است!اتجمله* وال فالقلنی تبگرم مبوظا بل سیاسگهای قجاری وارزی متفاوت درمقاطع مختلف است.برخی ازاین سیاستها آثارمطلوبی بر رونق وارتقای صادرات داشته و برخی دیگر آثار نامطلوبی بر صادرات دراین بخش گذاشته است. می توان به سیاست آزادسازی تجارت خارجی و رفع موانع صادراتی درابتدای نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی کشوراشاره کرد که به رونق صادرات فرش کمک کرد.

صفحه 32:
وهمچنین معرفی نرخ ارز شناور برای کالاهای صادراتی و واردات بدون انتقال ارز به همراه سیاست های تکمیلی دیگر در امر توسعه صادرات نقش موثر داشته است. از جمله عوامل خارجی موثر در کاهش صادرات در سالهای اخیر می توان به کاهش تقاضای فرش دستباف در بازارهای جهانی به دلایل متعدد از جمله ظهور کالاهای اساسی جانشین فرش دستباف با قیمت های نسبتا" ارزان» رکود اقتصادی جهان و بیکاری و کاهش درآمدهای ناشی از آن اشاره کرد.

صفحه 33:
متمرکز بودن بازارهای صادراتی وتأثیر منفی آن برارزش صادرات ازعوامل خارجی دیگراست.ازجمله آثارمنفی متمرکزبودن بازارفرش می توان به شکستن قیمت ها به علت رقابت ناسالم تعدادی از صادرکنندگان دریک بازاریا چند بازار محدود اشاره کرد که با اشباع بازار مذکور صادرکنندگان به منظور جلوگیری از راکد ماندن سرمایه خود به قیمت شکنی یا رقابت ناسالم اقدام می کنند. همچنین رکود اقتصادی کشورهای عمده واردکننده فرش می تواند صادرات فرش کشوررا تحت تأثیرقراردهد. علاوه بر این برخی ازعوامل بازارتشکیل اتحادیه های اقتصادی وتجاری میباشند وبا وضع تعرفه ها مانع ورود کالاهای صادراتی کشورهای غیر عضو اتحادیه مذکور می شوند.

صفحه 34:
افزایش رقابت پذیری در بازار جهانی از دیگر عوامل خارجی است که با روند آزادسازی تجارت خارجی در سالهای اخیر به علت باصرفه بودن صنعت فرش برای کشورهای رقیب به ویژه هند و پاکستان به دلیل ارزان بودن نیروی کار» استفاده از تعرفه های ترجیصی, مشابه سازی و تفلید و تبلیغات و پیگیری راهیردهای نفوذی در بازارهای جهانی و حمایت دولت آنها از قالی بافان روند رو به رشدی داشته است. از ویژگی های رقابت پذیری این است که ضمن ارتقای کیفیت» قیمت نیز کاهش می يابد. اين مساله باعث شده که در سالهای اخیر سهم کشور ما از صادرات جهانی فرش و سهم کشورهای رقیب افزایش یابد.

صفحه 35:
فقدان راهیرد نفوذی بازاراست. تبلیغات به صورت مختلف نقش مهمی درمعرفی فرش دستباف دربازارهای جهانی دارد.دربرخی کشورها ازجمله هنددولت صندوقی را برای تبلیغات وبسط بازارهای جدید تشکیل داده است.اگرماامروزدرکشورخود برای گسترش بازاربرنامه ريزى تكنيم»درآينده بدون تردید کاهش بیشترصادرات فرش دستباف را تجریه خواهیم کرد.سرمایه گذاران» تجارخارجی ومدیران فروشگاه های زنجیره ای کشورهای اروپایی وآمریکایی دربررسی چالشهای صادرات فرش دستباف ایرانی به مواردی نظیر قیمت بالا«حضورواسطه ها.بحران مالی جهانی وسلیقه یابی دررنگ فرشها در کشورهای مختلف اشاره دارند.در پایان ضروری است که با توجه به اينکه اقتصاد و بازرگانی جهانی تغييريافته استء ايران بايد وضعيت تجارت و ارتباطات تجاری خودرابا سیستم جدیدجهانی متناسب کند.زیرا امروزه دیگرصادرات فرش به شکل سنتی امکان پذیر نیست.استفاده ازشبکه اینترنت وارتباطات خاص رایانه‌ای یکی از اين راه‌هاست.

صفحه 36:
در جايي باید ذکر کرد که جهت کمك به قالي بافان کم درآمد که طعمه مناسبي براي دلالانو واسطه‌ها بوده به ناچار در جهت توسعه وگسترش ثقلب وبافته هاي پست قدم برمي‌دارند چه اقدامي شده است؟ آن واحدهاي تعاوني تولید گسترده که جنس- دراختیار قالي‌باقان بگذارد وبافته‌هاي آنان را بخرد و یا به آنها کمكهاي فني و آموزش بدهد در کجاها قرار دارند؟ تمام واحدهاي توليدي نیازمند برنامه ريزيهاي درازمدت براي تأمین مواد اولیه مصالح» كمكهاي‌فني ۰ دادن وام وایجاد تعاوني است واين حداقل كاري است كه درباره حرفه‌اي اين چنین مفیسد و کم توقع وغیروابسته مي‌توانسد صورت گیرد. درزمینه نظریات مخالف‌آمیزدربرخورد با مساأله فرش مي‌توان به چند عامل اشاره کرد از جمله: الف:فرش‌بافي حرفه‌اي‌استعماري استئماري و باعث جلوگيري ازرشد اجتماعي است. ب: فرش بافي در مقايل هجوم صنايع ماشيني محكوم به عقبنشيني است. ب: فرش كالائي لوكسء تجملي غيرمردمي است.

صفحه 37:
| شناسايي و ایجاد ظرفیت در بازارهاي جدید فرش. 0 تلاش در راستاي حفظ هویت فرش ايراني. و بالا بردن کیفیت و استانداردهاي فني در فرشهاي صادراتي ایران در جنبه‌هاي مختلف‌طراحي» نقشه» بافت» مواد اوليه <0- کوئش در راستاي هر چه بهداشتي‌تر کردن فعاليتهاي بافندگان و ایجاد محيطي مساعد وسالم به منظور جلوگيري از وارد آوردن صدمات جسماني» روحي و رواني به بافندگان که‌عمدتا" زنان و دختران روستايي هستند. ©>- ایجاد تسهیلات بانكي واعتباري براي گروههاي مختلف از جمله: دست اندر کارانتولیدکنندگان»صادر کنندگان»بخشهاي‌مشاوره‌اي؛تخصصيو باز اريابي,

صفحه 38:
© - افزایش سرمايه‌گذاري در صنعت فرش دستبافت. ۷- تقویت تعاونیها با مشارکت فعال وواقعي تولید کنندگان ودست اندرکاران اين بخش وکوتاه کردن دست واسطه‌هاي زاند. 0 - حفظ طرحها و نقشه‌هاي سنتي و قديمي فرش دستبافت کشور. حمایت های دولتی: امروزه باقی ماندن فرش بعنوان یک منبع درآمد اقتصادی برای خانوارها وارزآوری نیازمند حفظ و توسعه بازارهای صادراتی و حمایت دولتی است.ازطریق اعزام هیاتهای تجاری:تبلیغات گسترده.بیمه قالیبافان سرمایه گذاری در زمینه آموزش وانتقال سلیقه مشتری به بدنه تولید وغیره (0-خلاقیت درطرح وثبت آن: تشویق طراحان فرش به کشیدن طرحهایی مطابق با سلیقه بازارهای مختلف بدون خدشه وارد کردن به اصالت رنگ وطرح های اصیل فرش ايران.طراحانءنقاشان مى توانند با نگاهی موشکافانه به گذشته وآینده با خلاقیت

صفحه 39:
نوآوری باعث توسعه این صنعت گردند و در عين حال باید طرح ها و نقشه ها و الگوهای فرش ایرانی به ثبت جهانی برسد نا مانع از سرقت این طرحها گردد. (در حال حاضر این امر به کمک میراث فرهنگی آغاز گردیده است.) 0-جشنواره های فرش و تجلیل ازفعالان این عرصه: اين امر می تواند نظام عرضه مستقيم رابا حمایت ونظارت دولت اصلاح کرده و به جای نمایشگاه فروشگاه محوری درسرلوحه کارقرار گیرد,برگزاری جشنواره ها وهمایش های تجلیل از فعالان حوزه فرش در رشد و توسعه فرش بسیار حائز اهمیت است. ‎IS‏ مشتری مداری: فرش نه تنها کالایی زیبا و نفیس بلکه در عين حال کاربردی و مصرفی است و خریداران به همه ابعاد فرهنگی ۰ هنری » اجتماعی و اقتصادی آن ‏توجه دارند. مشتری مداری ارزش افزوده و جایگاه هنری فرش را ارتقاء می بخشد.

صفحه 40:
نتیجه گیری فرش دستباف ایران,نماد فرهنگ:ذوق وهترایرانی است وازآنجانیکه محصولی چند بعدی بوده ودارای جنبه های مختلفی می باشد.حفظ وصیانت ازاین صنعت بسیارحائز اهمیت است توجه به بهره وری وکاهش قیمت تمام شده»اعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف به منظورتوسعه بازارءدعوت از هیات های تجاری خارجی . تبلیغات کیفیت و مزیت فرش ایرانی و حمایت از فعالان این عرصه موجب می شود تا هنر — صنعت فرش بعنوان یکی از منابع اصلی صادرات غیر نفتی جایگاه والاترى را در عرصه جهانی کسب نماید.امید است که با طرح هدفمندی یارانه ها و برنامه ریزی ها و پیش بینی های بعمل آمده درحوزه بسته های حمایتی ازسوی دولت؛که اقتصاد کشور رو به وضعیت مطلوب تری روی آورده و بستر مناسب تری درعرصه فعالیتهای اقتصادی خصوصاً صنعت فرش و صادرات آن فراهم گردد.

صفحه 41:
آماري به وضعیت صادرات فرش دستبا طي سالیان اخیر نمودار شماره 0: صادرات فرش دستباف کشورهاي رقیب به جهان از سال 6000 الي 0009 eas ole! ۳3 000 - الاش

صفحه 42:
واحده ميليون دلار واحده تن 1385 13831384 1382 1381 Set ۰ 1379 ۰ 0

صفحه 43:
با تشکر ازتوجه شما گردآورندگان: نسرین خوش صفات پروانه پوراکبر ٩۳ ‏بهار‎

51,000 تومان