سایر

نقش قرقره ها در زندگی

naghshe_gherghereha_dar_zendegi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش قرقره ها در زندگی”

نقش قرقره ها در زندگی

اسلاید 1: نقش وکاربرد برخی قرقره ها در زندگی

اسلاید 2: نقش قرقره‌ها در زندگی کاهش نیروی اولیه برای بلند کردن، کشیدن یا بالا بردن اجسام است. اجزای قرقره شامل یک چرخ شیاردار و ریسمان می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، از قرقره‌ها اجسام بسیار سنگین را با صرف انرژی کمتری جا به جا می کند.

اسلاید 3: انواع قرقره ها

اسلاید 4: قرقره ثابت يکی از انواع قرقره ی ساده ،قرقره ی ثابت است.قرقره  از جايي آويزان است و در آن طناب به قرقره ای وصل شده است در اين حالت طناب از روی قرقره می گذرد .اگر طناب همگن باشد،کشش طناب در تمام طول آن يکسان خواهد بود.اگر کشش در يک طرف قرقره با طرف ديگرش متفاوت باشد، قرقره شروع به چرخش می کند تا کشش طناب ها در طرفين برابر شود.  در حالت کلی قرقره ثابت فقط جهت نيرو راتغيير می دهد

اسلاید 5: قرقره متحرک یکی دیگر ازانواع قرقره های ساده ، قرقره متحرک است.درست است که به کمک قرقره‌ها جسم را با نیروی کمتری بالا می‌برید، اما باید طناب را بیشتر از حالتی که جسم را مستقیما بالا می‌برید، بکشید. هر بار که طناب را ۳ متر با دست بکشید، جسم فقط ۱٫۵ متر بالا می‌آید. توجیه این مساله چنین است که اگر جسم ۱٫۵ متر بالا بیاید، هر دو طرف طناب که جسم را نگه داشته‌اند نیز ۱٫۵ متر کوتاه می‌شوند. بنابراین، باید ۳ متر طناب کشیده باشید. یعنی، جسم با نیرویی برابر نصف وزن آن بالا کشیده می شود. وزن جسمی که بالا کشیده می‌شود را نیروی مقاوم و فاصله‌ای که جسم بالا می‌رود را بازوی مقاوم می‌نامند. نیرویی که به کار می‌برید، نیروی محرک و مسافتی که این نیرو در آن اعمال می‌شود بازوی محرک نام دارد. بازوی محرک همواره برابر است با حاصلضرب بازوی مقاوم در تعداد طنابها

اسلاید 6: قرقره مرکب هدف از به کار بردن دستگاه‌ها کاهش نیروی محرک است. می‌توان دستگاه قرقره‌ها را طوری باهم ترکیب کرد که نیروی محرک بازهم کمتر شود. اگر قرقره متحرکی که وزنه‌ای به آن بسته شده را از طریق طنابی به یک قرقره ثابت سوار کنیم. نیروی مقاوم به جای دو طناب، میان سه طناب تقسیم می‌شود. در این حالت بازوی محرک سه برابر بازوی مقاوم می‌باشد. با استفاده از قرقره‌های بیشتر، بازهم می‌توان نیروی محرک را کمتر کرد.

اسلاید 7: چاه آب در بسیاری از مناطقی که هیچ آبی وجود ندارد، مردم از چاه استفاده می‌کنند. قرقره در قسمت بالایی چاه قرار دارد و برای بالا و پایین کشیدن سطل آب به کار گرفته می‌شود. برای انداختن سطل به داخل چاه، جمع آوری آب و بالا کشیدن مجدد آن از قرقره استفاده می‌شود. اگرچه دراین دوران به ندرت از آن استفاده می‌شود، اما احتمالاً هنوز هم می‌توان این ابزار را در روستاها دید. قرقره عمل بالا کشیدن سطل را  برای استفاده کننده تسهیل می‌کند.

اسلاید 8: آسانسوراین قرقره‌ها به کابل‌های فلزی اجازه می‌دهند تا با کمک یک وزنه تعادل و موتور، آسانسور را به بالا و پایین حرکت دهند. آسانسور‌ها از طریق یک سیستم قرقره‌ای الکترونیکی نیرومند عمل می‌کنند. در واقع، آسانسور‌ها از یک سیستم دارای چندین قرقره و نیز وزنه تعادل برای ایجاد یک سیستم بالابر قدرتمند و ایمن استفاده می‌کنند.

اسلاید 9: قرقره‌های ساختمانیکی از اصلی‌ترین و معمول‌ترین انواع قرقره، قرقره‌های ساختمانی هستند. این قرقره‌ها از یک شیار چرخی، که می‌توان آن را در ارتفاع بلندی نصب کرد و به وسیله یک زنجیر یا ریسمان به قلاب متصل شده، تشکیل گردیده است. قرقره‌های ساختمانی عمل بالا فرستادن و پایین آوردن تجهیزات را برای کارگران ساختمانی به نحوی تسهیل می‌کنند که برای گرفتن ابزار‌ها و موادنیازی به بالارفتن وپایین آمدن ندارند.

اسلاید 10: تله کابینمهم ترین اجزاء یک مجموعه تله کابین که نقش مؤثری در عملکرد کلی سیستم بر عهده دارند، قرقره های بزرگ مستقر در ایستگاه های پایین و بالای تله کابین می باشند که کابل اصلی را در مسیر خود هدایت می کنند. سطوح این قرقره ها، با دقت بسیار بالایی تولید می شوند تا نسبت به عملکرد روان و هدایت امن کابل ها اطمینان حاصل گردد.

اسلاید 11: ماشین‌های بارگیری اسکله‌هااین ماشین، مانند جرثقیل‌ها، بارگیری و پایین آوردن کانتینر‌های روی کشتی‌ها را تسهیل می‌کند.

اسلاید 12: کامیون جرثقیل داردر این نوع از کامیون‌ها برای بلند کردن ماشین‌ها از قرقره استفاده می‌کند. این کامیون همچنین به جعبه دنده و یک موتور نیاز دارد.

اسلاید 13: میله پرچم  برای بالا و پایین کشیدن پرچم نیز از قرقره استفاده می‌کنند.

اسلاید 14: پروژکتور سینما این دستگاه یکی از نمونه‌های پرکاربرد دوران‌های گذشته است، اما نمونه‌های مشابه آن هنوز هم در سینما‌ها کاربرد دارند. در هنگام عبور نور از میان فیلم، برای نمایش تصاویری که برای ساخت فیلم با یکدیگر حرکت می‌کنند، خود فیلم نیز از میان دو قرقره بزرگ عبور می‌کند.

اسلاید 15: پرده‌های سینما در پرده‌ها از یک تکنیک ساده قرقره‌ای استفاده شده که به بستن و باز کردن پرده‌ها کمک می‌کند. در سیستم تئاتر نیز به همین ترتیب از قرقره‌ها برای بالا بردن پرده بهره می‌گیرند. پرده‌های تئاتر‌ها با استفاده از یک سیستم چند قرقره‌ای عمل می‌کنند. این قرقره‌ها در قسمت فوقانی صحنه، که تماشاگران قادر به دیدن آن نیستند، کار گذاشته شده اند. آن‌ها در کنار صحنه و برای بالا و پایین کشیدن پرده‌ها و قطعات موجود صحنه در حین اجرای نمایش بکار گرفته می‌شوند.

اسلاید 16: پایان

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان