پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

نمونه گیری و تفسیر ABG و CBC

nemoonegiri_va_tafsire_abg_va_cbc

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نمونه گیری و تفسیر ABG و CBC”

نمونه گیری و تفسیر ABG و CBC

اسلاید 1: CBC وABG نمونه گیری وتفسیر

اسلاید 2: CBC(Cell Blood Count)یکی از آزمایش های معمولی که برای تمام بیماران قبل از عمل جراحی به عمل می آید، انجام آزمایش CBC می باشد. گاهی در حین عمل برای تعیین میزان خونریزی و ترانسفوزیون انجام این آزمایش ضروری ست.

اسلاید 3: تکنیک گرفتن نمونه CBC:1- یک ورید مناسب انتخاب و با پنبه و الکل ضدعفونی می شود.2- یک سی سی خون از بیمار گرفته می شود.3- خون داخل ظرف سیتراته ریخته و خوب مخلوط می شود.4- برچسب مشخصات روی نمونه الصاق می شود و به آزمایشگاه ارسال می شود.

اسلاید 4: Hematology

اسلاید 5: تفسیر CBC:1_ بر اساس میزان Hbبه وجود آنمی در بیمار پی می بریم. در صورتی که Hbزیر 10 باشد عمل الکتیو بیمار کنسل می باشد، مگر بیماران CRF و زمانی که MCH, MCV, Hb پائین باشد، احتمال وجود فقر آهن یا تالاسمی مطرح است؛ در صورت عدم پاسخ به درمان فقر آهن نیاز به آزمایش های دقیق تر می باشد. هنگام خونریزی بر اساس میزان Hb و HCT ، نیاز به درمان با خون محاسبه می شود. یک واحد خون Hb را یک عدد بالا می برد.

اسلاید 6: 2_ بررسی میزان پلاکت خون جهت کنترل خونریزی های حین عمل بسیار ضروری ست، در صورت وجود ترمبوسایتوپنی جراحی بیمار کنسل می شود مگر جراحی اسپلنکتومی.3_ بررسی ائوزینوفیل محیطی از نظر وجود آسم یا حساسیت شدید مهم می باشد زیرا میزان آن در آسم فعال افزایش می یابد.

اسلاید 7: pH:اسیدیته مایعات بدن تاثیر فراوانی روی توانایی و فعالیت سلول های بدن دارد. اگر pH از حالت طبیعی خارج شود، فعالیت آنزیم ها و ترکیب اکیسژن با خون تغییر می کند. pH بازتابی از غلظت یون H مثبت است.-Log H= pH

اسلاید 8: مکانیزم های فیزیولوژیک تعادل اسید و باز:سیستم تامپونی (بافر)سیستم تنفسیسیستم کلیه

اسلاید 9: سیستم تامپونی (بافر): سیستم بافری شامل مواد شیمیایی ست که در چند دقیقه pH را خنثی می کند. بافرها دارای یک جزء اسیدی و یک جزء بازی هستند. جزء اسیدی از افزایش سریع pH جلوگیری می کند و جزء نمکی کاهش سریع آن را تعدیل می کند. =مهمترین بافر بدن بی کربنات است.HCO3¯ H2CO3 جزء نمکی+اسید قویاسید ضعیف+ نمک خنثیباز قوی+جزء اسیدیباز ضعیف + آب خنثیجزء نمکی=جلوگیری از افزایش سریع pHجزء اسیدی=جلوگیری از کاهش سریع pH

اسلاید 10: سیستم تنفسی:عملکرد فوری در اصلاح اختلال اسید و باز دارد و با تغییرpH الگوی تنفسی (تعداد و عمق تنفس) تغییر می کند.Co2+ H2o H2co3 H + Hco3¯ H2co3 Co2 + H2o Co2 افزایش دفع خون H + Hco3 کاهش به وسیله دفع ریوی Co2 میزان این گاز در بدن تنظیم می شود، بنابراین Paco2 نشانه تغیرات تنفسی ست.

اسلاید 11: سیستم کلیه:از طریق اسیدهای متابولیک باعث دفع ادرار اسیدی می شود.

اسلاید 12: تغییرات متابولیک:اسیدوز متابولیک بستگی به میزان اسیدهای موجود در خون نظیر اسیدلاکتیک، اسید پیروویک، اسید سولفوریک، اسید سیتریک و ... دارد.با پیشرفت میزان این اسیدها، غلظت یون بی کربنات در خون کاهش پیدا می کند بنابراین از pH خون کاسته می شود.pH اسید خون Hco3¯ اسید متابولیکpH Hco3¯ اسید متابولیک یا افزایش بازکشنده است. 7.8< pH <6.9

اسلاید 13: ABG(Atrial Blood Gass)یکی از آزمایشهایی که برای بررسی وضعیت pH بدن انجام می شود، آزمایش ABG می باشد.

اسلاید 14: اندیکاسیونهای ABG :مشکلات حاد تنفسیاختلالات اسید و باز مثل شوک، نارسایی کلیه، مسمومیتتعیین شنت های قلبی راست به چپارزیابی کلی وضعیت تنفس جهت ارزیابی های شغلی و تحقیقات تنفسیبررسی مددجویان نیازمند به راه هوایی مصنوعیبررسی وضعیت تهویه و تنفس بیماران تحت ونتیلاتور

اسلاید 15: موارد ممنوعیت ABG :ناهنجاری های شریانیمشکلات انعقادیوجود عفونت فعال در مسیر شریان تست آلن منفیخون شریانی معمولا از شریان های رادیال، براکیال و فمورال تهیه می شود.

اسلاید 16: تکنیک گرفتن نمونه ی ABG :از ساده ترین محل های گرفتن این آزمایش استفاده از شریان رادیال است: 1- مچ دست را به صورت هیپراکستانسیون قرار می دهیم؛2- پوست را با الکل ضدعفونی می کنیم؛3- یک سرنگ 2 سی سی را با هپارین آغشته می کنیم و تمام هپارین آن را خالی می کنیم؛

اسلاید 17: 4- سرنگ را مانند مداد در دست گرفته، با زاویه ی 60 درجه درحالی که سوراخ سوزن به سمت بالاست و شریان به وسیله دو انگشت دست دیگر لمس می شود، به آرامی وارد شریان می شویم و به محض ورود خون به داخل سرنگ، از پیشروی بیشتر سرنگ جلوگیری می کنیم.5- نیمی از حجم سرنگ را از خون شریانی پر می کنیم و سوزن را خارج می کنیم.6- محل پانکچر را به مدت 5 دقیقه فشار می دهیم تا دچار هماتوم نشود؛7- روی سرنگ برچسب مشخصات چسبانده و نمونه را در اولین فرصت به آزمایشگاه می فرستیم.

اسلاید 18: نکات مهم در نمونه گیری ABG: پس از گرفتن نمونه ABG باید سرنگ کاملا هواگیری شود، زیرا وجود حباب هوا میزان O2 و CO2 را تغییر می دهد.هپارین اسیدی ست، بنابراین باید فقط سرنگ را با آن آغشته کرد؛ در غیر این صورتpH و Pa CO2 را تغییر می دهد.در صورتی که انجام آزمایش بیش از 15دقیقه طول بکشد، جهت کاهش متابلیسم و مصرف O2 و تولید CO2 باید نمونه داخل ظرف یخ گذاشته شود.حداقل حجم مورد نیاز برای آزمایش 1 سی سی می باشد و حتما باید نیمی از حجم سرنگ از خون پر شود.

اسلاید 19: مشخصات روی برچسب نمونه:نام و نام خانوادگی بیمارنوع نمونه( شریانی یا وریدی)درجه حرارت بیماردرصد اکسیژن دمیتعداد تنفس بیمارشماره پرونده

اسلاید 20: خواندن ABG:1- تعیین وضعیت اکسیژناسیون2- تغییرات pH3- تغییرات Pa CO2 4- میزان Hco⁻35- BE (Bass Excess)6- اسیدوز یا الکالوز حالت جبران شده دارد یا خیر

اسلاید 21: تعیین وضعیت اکسیژناسیون با مشاهده pa O2 وo2 sat انجام می شود.pa O2 میزان اکسیژن محلول خون است که در هایپرترمی کاهش پیدا می کند. میزان طبیعی ← 80_100 میلی متر جیوههایپوکسی خفیف ← 60_79 میلی مترجیوههایپوکسی متوسط ← 40_59 میلی متر جیوههایپوکسی شدید ← کمتر از 40 میلی متر جیوه o2 sat یا درصد اشباع هموگلوبین به منحنی تجزیه اکسی هموگلوبین بستگی دارد و وقتی زیر 80 میلی متر جیوه است احتمال وریدی بودن خون زیاد است.

اسلاید 22: pH بیانگر میزان غلظت یون هیدروژن است.< pH <7.45 7.35pH <7.35 اسیدوز pH>7.45 الکالوز

اسلاید 23: Pa CO245 < Pa CO2<35Pa CO2<35mm Hg الکالوزتنفسیPa CO2>45mm Hg اسیدوز تنفسیتغییرات Pa CO2 با pH نسبت عکس دارد.

اسلاید 24: Meq/lit26 < Hco⁻3 <22Hco⁻3 <22 اسیدوز متابولیکHco⁻3 >26 الکالوز متابولیکتغییرات Hco⁻3 با pH نسبت مستقیم دارد.

اسلاید 25: BE تجمع اسید یا باز غیر فرار در خون است و نشان دهنده ی اسیدوز یا الکالوز متابولیک است.BE <-2 اسیدوز متابولیکBE >+2 الکالوز متابولیک

اسلاید 26: تفسیر ABG:الف: بدون جبرانب: جبران ناقصج: جبران کامل

اسلاید 27:

اسلاید 28: مکانیزم های جبرانی فعال شده اما موفق به اصلاح pHنشده است.

اسلاید 29: pH طبیعی اماPa CO2 با Hco⁻3 غیر طبیعی است.

اسلاید 30: مثال جبران کامل:pH= 7.42Pa CO2 =50 mm HgHco⁻3 =32 meq/litآلکالوزمتابولیک با جبران کامل اسیدوز تنفسی

اسلاید 31: مثال بدون جبران:pH= 7.32Pa CO2 =40 mm HgHco⁻3 =18 meq/litاسیدوزمتابویک

اسلاید 32: اختلالات مرکب اسیدو باز:اسیدوز تنفسی(COPD) + الکالوز متابولیک(استفراغ)اسیدوز تنفسی(ایست قلبی) + اسیدوز متابولیک(اسهال)اسیدوز متابولیک(CRF) + الکالوز متابولیک(استفراغ)اگر Pa CO2 با Hco⁻3 در جهت مخالف باشند، بیمار دچار عدم تعادل مرکب است.

اسلاید 33: مثال:pH= 7.30Pa CO2 =52mm HgHco⁻3 =18 meq/litاختلال میکس اسیدوز

اسلاید 34: مثال جبران ناقص:pH= 7.48Pa CO2 =33mm HgHco⁻3 =18 meq/litالکالوز تنفسی همراه با اسیدوز متابولیک

اسلاید 35: منابع:اصول بیهوشی میلر2007/ترجمه: دکتر امید مرادی مقدمبیهوشی انتخاب اول/ مولف: دکتر آرمان آژیرمراقبت های ویژه در ICU/ مولف: ملاحت نیکروان مفردمراقبت های پرستاری ویژه در بخش های دیالیز، CCU و ICU/ مولف: معصومه ذاکری مقدم_ منصوره علی اصغرپور

اسلاید 36: با تشکر

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید