علوم پایه آمار

نمونه گیری

kargahe_pezhoheshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نمونه گیری”

نمونه گیری

اسلاید 1: کارگاه پژوهشیتهیه و تنظیم : حمید رضا تولیده ایعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

اسلاید 2: نمونه گیری در زندگی روزمرهخوردن خوراک در یکی از شعبات رستوران زنجیره ایهمه رستورانهای آن خوراک بی کیفیتی دارند.تصمیم به برداشتن یک واحد درسی با یک استادسوال از چند دانشجو که قبلاً آن واحد را گذرانده اند. در همه این حالات ما به دنبال چه هستیم؟اطلاعاتی در مورد یک مجموعه کلیما بعضی از افراد آن مجموعه را مشاهده میکنیم.و یافته هایمان را به کل مجموعه تعمیم میدهیم.

اسلاید 3: اهمیت نمونهدلایل نمونه گیری:هزینهوقتتجهیزاتپرسنلشرط عقل

اسلاید 4: روشهای نمونه گیری

اسلاید 5: روشهای نمونه گیریغیر تصادفیراحت Convenientسهمیه ای Quotaتصادفیساده Simple Random SamplingمنظمSystematic R. S. لایه ایStratified R.S. خوشه ایCluster R.S.

اسلاید 6: روشهای تعیین حجم نمونهSample size determination

اسلاید 7: حجم نمونه نامناسب منجر میشود به:نتایج اشتباهپژوهش با کیفیت پایینهدر دادن منابعهدر دادن پول

اسلاید 8: روشهای تعیین حجم نمونهبرای یافتن روش صحیح تعیین حجم نمونه باید به این پنج سوال توجه کرد:آیا نوع پژوهش توصیفی است یا تحلیلی؟ آیا متغیر اصلی مورد پژوهش کمی است یا کیفی؟مقدار شاخص پراکندگی چقدر است؟محقق چقدر خطا را می پذیرد؟چه میزان اطمینان و در صورت لزوم چه توانی برای نیل به هدف کافی است؟

اسلاید 9: فرمول 1: در این فرمول:n : حجم نمونه Z: مقدار بحرانی با توجه میزان اطمینان SD: انحراف معیارd: مقدار خطای قابل قبول است.تعیین حجم نمونه در مطالعات توصیفیتعیین حجم نمونه برای برآورد یک میانگین:

اسلاید 10: تعیین حجم نمونه در مطالعات توصیفیتعیین حجم نمونه برای برآورد یک نسبت: فرمول 2: در این فرمول:n : حجم نمونه Z: مقدار بحرانی با توجه میزان اطمینان P: نسبت در مطالعات پشینd: مقدار خطای قابل قبول است.

اسلاید 11: مقدار p را از کجا می آورید؟ از مطالعات قبلیمطالعه پایلوتدر صورت عدم وجود موارد بالاحدس پژوهشگریاقرار دادن P=0.5 که بالاترین حجم ممکن را میدهد.

اسلاید 12: اصلاح جمعیت محدوددر این فرمول:no : حجم نمونه اولیه بدست آمده با فرمولهای مذکور وN : حجم جمعیت است.

اسلاید 13: در این فرمول داریم:حجم جامعه آماری 2713 N=p: احتمال نسبت برخورداری از صفت مورد نظر 0/5=p : احتمال نسبت عدم برخورداری از صفت مورد نظر 0/5=q d: انحراف یا خطای مطلوب 0/05 d=z: درجه یا ضریب اطمینان 95 درصد 1/96Z= محاسبه حجم نمونه آماری از رابطه کوکران با حجم جامعه محدود

اسلاید 14: خطا در آزمون فرضیهدر آزمون فرضیه دو نوع خطا ممکن است رخ دهد یکی اینکه واقعا بین گروهها اختلافی وجود نداشته باشد و محقق نتیجه بگیرد که اختلاف وجود دارد که در این صورت مرتکب خطای نوع اول () شده است. دیگر اینکه بین گروهها واقعا اختلاف باشد ولی محقق نتیجه بگیرد که اختلافی نیست. در این حال مرتکب خطای نوع دوم () شده است. نقطه مقابل خطای نوع اول را اطمینان (-1) و نقطه مقابل خطای نوع دوم را توان آزمون (-1) می گویند.

اسلاید 15: Correct () decisions and Types of Errors (X) in hypothesis testing XX confidenceDifference exists (H1)No Difference (H0)Difference exists (H1)No Difference Do not reject (H0)TRUE SituationCONCLUSION hypothesis test(Power or 1-beta)Type II error or Beta errorType I error or Alpha error

اسلاید 16: تعیین حجم نمونه در مطالعات تحلیلی تعیین حجم نمونه برای آزمون اختلاف دو میانگین: در این فرمول:: انحراف معیار مشترک دو گروه : مقدار بحرانی با توجه میزان اطمینان : مقدار بحرانی با توجه به توان مطالعهd : اختلاف مورد نظر (برخی به آن اندازه اثرEffect Size نیز می گویند.)

اسلاید 17: تعیین حجم نمونه در مطالعات تحلیلیتعیین حجم نمونه برای آزمون اختلاف دو نسبت:در این فرمول: : متوسط دو نسبت P1: نسبت در گروه اول P2: نسبت در گروه دومd :اختلاف دو نسبت (که به آن اندازه اثرEffect Size نیز می گویند.)

اسلاید 18: Group Task 1 - Question میزان درمان بیماری با داروی شناخته شده 20% است. ادعا شده که یوگا از آن دارو بهتر است.بنابراین یک کارآزمایی بالینی ترتیب دادیم.تصمیم گرفته شد که حتی 10% افزایش درمان از نظر بالینی مهم است.الفا و بتا به ترتیب 0/05 و 0/1 قرار دهید.چند بیمار برای مطالعه نیاز داریم؟Z.05=2 and Z.1 = 1.28

اسلاید 19:

اسلاید 20: Group Task No. 2 - Question میانگین مدت بستری بعد از عمل جراحی روتین 4.8±12/3 روزاست.روش جدید میخواهد این مدت را کاهش دهد.دو گروه بیمار داریم که میخوایم آنها را از نظر مدت بستری مقایسه کنیم.حداقل اختلاف بالینی مهم برای ما 3 روز است.چند بیمار برای هر گروه مطالعه نیاز داریم؟ الفا و بتا به ترتیب 0/05 و .10 قرار دهید.Z.05=2 and Z.1 = 1.28

اسلاید 21: برای هر گروه به 56 نفر نیاز داریم (جمعاٌ 112 نفر)

اسلاید 22: منابعReferences: Fleiss J.L., Levin B., Cho Piak M., Statistical methods for rates and proportions 3rd ed. John Wiley & sons Inc. 2003, pp760.Mendenhall W., Wackerly D.D., Scheaffer R.L., Mathematical statistics with applications, 1st ed. Thomson information publishing group 1990, pp. 818.

اسلاید 23: Thank you for your attentio

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید