صفحه 1:
صفحه 2:
نم در معملیی
لستلد : خلنم. مهندس محمسی
سعید جلمه بز رگ
ذکبر مخدومی
بهلرعة
صفحه 3:
پانیر
* الله نير السسوات ر الايض إَلُ نيم كوشكوم ذيها مصبلٌ للمعببلٌ ني نجاجد للوجاجةٌ
1
Sane ee Creare baer see ee
7 یکیو
خدلوند نور آسملنهط و زعين لست
عَئل نود لي جون جراغدانى لستد كه در آنه جراغى بلشد آنه جرلغ دي تبكينه لى
ا 0
تتشي به آنه نرسياده نزيديكك ۳
01010
نم پلعتری لسته فروزان مسد ووغنش”
|
7
0000077
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
1 OO nn Ce ee Un Oe ee SCs EEC Oee eS
RES 000100 O
۳ ا acer ee en aces Une gree een ues ne
Se Cope ener ey Se etre poe eae eP ne wes ENED ies De Epes
صفحه 7:
نور و لنسلن
ا |
مقلس-» که قربلنی ها و نبازهل به دهان. آنن ریخته می, شود -
coer eee خو رشي جلى. دليد و در ميلنه
RE ا pt anion
ب جهد د آشکار می شود لین. مظهر نبایش.ه آدمیلن با به
بلركله خط مى رسلند و رلبطه ميلن لنسلن. وي خدلست در متن.
نيليش. كمده "لى خدلى هستى دلنا ى. بى همتط كد بخشلينده
0 ام hn acre n
Ue ae ee ee boo ne
مى شنلسيم يبه ولسطه آنن كه ذره لى لذ لنيلر توسته
خواستاريم خود رب نورد حقیقت 20
صفحه 8:
لذ دوران ملقبل تلريخ همولره لجسلم نورلنى كه تجسمى لز يكل شى زنده رط دي ذهن بيدلر مى. كرند توسط بش
ocean ep Sienna ners ا ل ا 00
ee See Sessre ne OT) St re: ben) Bt ere TEST SC nee Sen Tene 0
يسيم و عقليد مذهبى. متفلوت همجنلن. در طول زملن. مشلهده مى شود برخى. ل جولمع نير خورشيد يل هر
تشریفلت ل 30 ا 1
لنفعالاتى رمن آلود جهت. دست. یابیبه حیطه هلی ملورلی دنبای زمینی تلقى مى. كرحند
4
00000 000
صفحه 9:
در لثر تلییده شدن. نور للهی به درین. کللبد مادیء
عنی جلیگله نفس- آدمی است. که انسلن به رشد و
تكلمل. معنوى مى. ريسل در نتيجه برلى. نمليش. لين
تمثيل در معملرى. لغلب بنلهلى مذهبى نير به عنيلن.
sere ا ۱
renee ns) 1 1 1
که شعلع هلی. آن به طر. ولضح. در دلخل کللبد 00
111110110101000
Beebe ene ns ev ivve Bt enc enn
BoE PCE RSPE npr SPa Og 1
|
فضلهابى كه بل نورى. ضعيف. ريشن مى شوند با
مشلهدم سليه هلى. مبهم ان اشيم ي لحجلم در ذهن.
خود به کلمل, کردن تصلویر پیداخته و با لین عمل به
نوعی خلسه فرو می. رود که نتیجه آنن یک حس.
نزدیکی به منبم وجود و هستی, در درونش پیدار می.
ae
صفحه 10:
تور طبیعی که حامل انرژی حیات بخش درونی است به عنوان یکی از منابع وجود حیات بر روی زمین محسوب می گردد.
علاوه بر آن نورمیتواند با رنگ ها و جلوه هایمتفاوت خود باعث تغییر چهره یکک مکان شود زبرانور در هر یک از
فصول سال در آب و هوا هاى متفاوت ويا در هر زمانى از طول روز داراى جهره اى مخصوص به خود مى باشد. ضمت
هر مکانی دارای نور خاصی است که تنهابه آن جا تعلق دارد و برای مثال در صحراى يكك منطقه استوابى تابش به
قدری شدید و سایه ها آن قدر کوتاه است که اشیا به چشم بیننده مرتعش و درحال ذوب شدن به نظر می آیندبه همین
aad : ا
ye ren ne eed Oe eee en ا ا ا ا
Ce Cane cee Be Cer horn eee ا
ماهيت خاص خود از لحاظ ادراكك فضايى مى باشند ايجاد كرد.
صفحه 11:
نود ومعماری
لز آنجاکه شفلفی تسا نور بسیار قباس تقاعلتا . . .
بسلید انتظار دلشتکسه عملهتسرینکار رل در معماریه نو
PPG pees fe On a en VET eT)
cere el eeere set er ent eee Cet
مدوین آنچننکسه سعماریایر انا نور بهره بسرده لست
نتولنستملند بهره بسبرذل نور جيزععرضئبر لينعمارع
Sr oy rors eal a rc)
ور در لینسعماریتسنها بسکنوظیفه کساربردیندارده نقش
۳
PUGS yb priglT yale eheciin
ener nee Cooter 1s ean enya ere)
م آفريند كه به هدعسي قم عمار يعن تسبدي ماده به نور
--- هدعا لين سسارعبه لحاظ فلسفودر جسستحركت
rsy anne Cpe any ا ل 19
و لقزلیشق_فا وب ه تسعیر شلعرلنه تبدیلماده به نور
صفحه 12:
ور طبیعی در روز که از خورشيد ترلوش می. کند به دلیل بز رگد
و پر لنرژی بودن منبم. و فلصله زیلد آن از سطح نور. گیر
زمین نور در تملم. عرصه فضط پرلکنده می شود. به گنه ی
که تصور می. شود پرتوها محیط را به تسخیر خود در آورده
7 |
Pee rece Pe pee nection
e eEennT) 00
مکمل نور پد به عرصه ظهور می نهند- به هنگلم رویلرییی
نور ول معماری نور بر وی پوسته خلرجی, آن می لفزد و
صفحه 13:
| cet one ene Een nel
سلیه لحرلز هویت. می. کند و در حللت. دوم از بوسته
1 teen pepe rene ed
OPES Ener Tne beta tere ae
ویکدد دلخل به یقص در می- آید و لنسلنه را قلدر به
۱
2007
20
re فرورشكبها و بون زدكىيهط و
1۳ oe Eee tees mean ose eebr a eager
بسا پرروید eh at ol a sd Sal
00 a ey
[۳ eee ee eee nee rene
eee ens
صفحه 14:
Sa ree tees DOs See ا
رلستلی عبور از پیسته خلرجی به ح رکست. خود لدلسه می
Rea ean eee a erie ead
piper ا ene b omer DCE ese
Bee tee ا ا
PCR ee eee ere na nantes
بع نور يل ليفا كنله بالين تفلوت. كه
11111111011010
قرادگیری دریچههای نور را بسا توجه بسه مفاهیسم و
ree)
صفحه 15:
صفحه 16:
00م Ste
مى تولن به سه دسته تقسيمبنادى. كرف
۳ eee gee)
7 كريلى. يكث محتوى. ذهنى لست در طرح معطررى.
ببرحسب آنچه که ساختمان بلیستی بیلن. کننده آن بلشده کم و بیش از لین.مفاهیم و تناسبات بهره می گیرند
صفحه 17:
صفحه 18:
مركزيت در فضا به صحنهاى براى هدفى خاص و
Oy eee ene Roeder
در تضاد با بيرامون تاريك و ناشتاخته معرف
شناخته ها است. مرکزه قضای درنگ و مکث است
که حادثه را در خود جای میدهد و محیط را به
an SeD ل ا a eee
این فضای نورانی نمادی از خورشیده ماه و پیکرهای
الهی است. فضای مرکزی» آرامش و بات را القا
een cere ters |
PeS TST peat We 7
يايان» ح ركتسى اسست بى بايان كله همواره ببه نقطه
آغازش باز مى كردد.
صفحه 19:
صفحه 20:
eee يرش اس تدبراى. تعد كداز
Be ap PA
FRnpy eeranren Wen Per merry
ف ى كنب
گلهی لین انتهد روشن, است. و شنلخته شده و گ!
wei
صفحه 21:
صفحه 22:
rere ti ری و ی
موود بحثه عموميت بيشترىء بيلا بيلن: مى. كن بر عكس.
DOSES Se ec iGeery ااا ااا ا ا ا م ل
7
17 ربب ۰ gyi aig? Gilad ggtonly sty
مى تولندد در جهلر جوب. ذهنى لمس. شين جرط كه لز طريق بلرامترهايى. همجرن وب دِكىهلى.
ا ا ا ال ل -
صفحه 23:
صفحه 24:
1 caer ree Re rere Ee aed
لم مىم خلند كه دو جيرلمون. كلثنات و موجودات د هلله ء هلنرى كيبن مين نوو يل هملن. ».
كامبر كرد مخلوقات لهورامزد! هلله لفكنده لست م : متعلق به عللم نور و اشرلق موجود الست
TES Ever nT RE 4470
شود و سرجشمه لين منولي كد سهرودى» مذ آن. ها سخر مى. كويد بد طور قطع. هملن لممرى» است كه
a See Dae aeed ۱
6 000
UeOCES CRON UNDE Eos DREN” ETS Dene une a 00
دنسخه ای از یسلله خطی منسوب به جللینوس »انسلنی نورانی. و هلله نورلنی اش در تکلگریی لییانی
eee Oa Der eRe ee red ۱
[leprae ne WR ere Se reer T ache perN CRU Ri ene fle Pore were ee
Tr es ae eerie alae rl a eee ee me eae arava ear
BREE PCy RPYe poor erga Oe Oe Or Te Ne erro a ree Y
صفحه 25:
Bee reer eee cep ete see ee eet see Tele ae Seca
پلشد که درآن. زمان جهت. کسب نور و سلیه از لیجاد اختلاف سطح. در دیولرهای خلرجی لستفلدد می
00 ا CSCI CeEy VacpSlte Ss > Senee ne anne
ملنده پود می توان استنباط کرد که هر لتلق 0 یکلد در به خلرج لرتبلط داشته و فلقد.
0 er boner Denne tres ie ee ireeere mr) aE) ane ene eer ne
Fr neene EES ee pen nen Ae be mc iee cine apes هليى ل
200 اا ااا Scales ire girs)
0 ا ا ا
0 ا ا 7 ا ا ا ا
31011 ل
ur ا ا اا ا ا ا اال Sern
روشن. هلی. گوناگون تعیین. روز لول سال. و فصول مختلف. میسر می- شاه و لین انحرلف به معمار لیرلنی,
لمجلزه مى دلده مكلن. هلى. مورد نيلز برلى. سكونت. را به كونه لى بسلزد كه در فصول مختلف. سلل هر خلنه
1515 1010#
صفحه 26:
ساسانان تمیل به نشان دادن تضاد ین سایه و روشن داشته ند واين امر در تمم ناهای تن ها مشهود است,ن وک گنبد ها
۱
ضربی داشته اند معمولا تامین نور از آن قسمت هایی بوده که سقف مسطح داشته اند 10
و ا 17
روشنایی بنا را تامین کند.
در دوره ساسانی که استفاده از گبد به شکل وسیعی معمول شده و جز ویژگی های اين معماری می شود می بینیم که در
روى كنبد روزنه هابى كه با حفره هايى تعبيه مى كردند كه احتمالا براى بوشش أن ها از شيشه استفاده مى كردند
تنها از روزن وسط گنبد یا از سوراخ های تعبیه شده بر روی آن جهت نورگیری استفاده می کردند.
Fa
صفحه 27:
pte Ste Sa gt age aL te Lh py pe ee alge se
1 OE FENEE ET PRO NIN Key
2/5579
صفحه 28:
صفحه 29:
چنلنچه پر لین لعتقاد بلشیم. که معماری لیرلنی. بکد معملری. حقبقت. جر
ال BT
لست و هرچه که در لین معملری حضیر دلرد عضوی از آن لست.
که جدلیی نلپنب ecne pars one renner) 1
i Wear ae با Ber
لين موضوع در كنلر عرامل ديكر ملنتد لقليم و 1
03 0 55310
صفحه 30:
صفحه 31:
0000005
Eee ا 0
معنوى مى بلشك بل لين نكيش و تفكر نور در معسارى.
دلرده در 21000000
طريي عناصر تشکیل دهندم یم معماری مد للم
بوزن. ها-نو رگیر ها -گلجلم و شيشه هلی رنگی و ارسی.
هل تلمين. مى. كردي
صفحه 32:
صفحه 33:
۹ secre Pe Doe P eee teen Bey
فضلى. ديكر استفلده شد لست در مين سلسله مرلتب شدت نور و تلريكى در فضلهلست. كه ميران لهمييته
0ك eee Deep OBES. e ey Ms tte PES ESR
ييل ره Le ells ner Sis
: مى. كيريم بس لز ورود به آن و مكثى در هشتی خانه از فضاهای, كم
wee ars RUC USL فضلهای ح رکتی و مک ميلشند و توسط شعلع های تور تلبیدم
Erte ا ا اك
21100 Orvera Vase F OT TS BEFORE Se py Fees: ee STON PRE De Been Mere Px EDT]
0 ل eee Eee een eer Lee agar’
200000 le plat lit ey ayt oe ete Dy chsh nsys
ينكك تر جلوه مى كلل نملى. بيرونى ساختملن. به علت. درون كرا بودن خلنه هلىى ليرانى هيج لرتباط بصرى.
د يوزنى با داخل بن ندايد ونور مورد نيان بئا لز روزنه هلى. رو به حبلط تلمن, مى شده لمستد
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
anh cme commen aemecol ات
دهنده وز جهتء خلصى رارد فضله! مى.
ere nererey ا ص2
که در عصر حلضر در نحوه نككرش لتسلن به
COUT Oe 0 ا Pelee?
يسكله فضلىء ملورط طبيعسى. بسه يككد لصل
فیزیکی و مادی, تفییر یلفته و نور به یک
عنصسر a Ft lS
بنلپرلیسن استفاده از نور در فضای مدرن از
52111010
لنور در معماری سنتی, موجب تم رکز و در
erin ai cet ceed وت
صفحه 37:
نقش نور در معماری مدرن
معماری و نور به همان اندازهبه یکدیگر وابسته اند که جسم و روح: یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی
این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جاری می شود هر دو در چهان مرئی #وجود؛ پیدا می کنند.
مساله مهم در اين میان آن است که بابلا رفتن تکنیکهای ساخت و ساز و دستیابی به سهولت در اجرا در بیشتر موارد توجه و
SERS oN eee Ol Ste i ee eT ee ae rae متاسفانه امروزه
دیگر به چشم نمی خورد و نیروی کار آمد نور در ادراکک فضا و الا بردن کیفیت معماری و بدنیال آن کیفیت زندگی بلا
استفاده شده است
0 at aee SB Rome Bees
[0 ا ا er
تور یکی 000 0
صفحه 38:
[1 se rel es boon elt ore
0 es Leunee ute ery
یکنولخت پر شده بلشد پسیار خنثی,
لسته و در تلریکسی محض اصولا
1۳ ce ene nce rare]
ae فضلیی 5
صفحه 39:
نور بسک لبزار بیان معملریست. کسه
tell آسسن پر سس لیر بزارهای
es Caco ی(
ساختملن whips yd pa
مسی گیرد در پیدایش حلل و هولی
1 rape ere in Leen
می دهد
صفحه 40:
نتيجه كيرى
نور. در دورد های مختلف. معماری, و سبکک هلی. گونا گون معماری با هدفی خلص و تعریف شاه به کلر گرفتد
eee eee ا ا Se a ere ee
Brahe vee SSP Sey 2 Dw pew ee eres Ucn ce ave ane es ocr Ente Donen ene
ا م Bee bee
pita le repr
صفحه 41:
